Klimaat discussie (was: Elektriciteitsprijs door het dak)

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

selder schreef:
DirkJan schreef:In de mate die ook maar het minste effect gaat hebben? Nee.
Wauw. Vanwaar heb je die informatie?
Van de laatste 189 jaar dat België bestaat.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

selder schreef:Ik denk dat je ermee aan het lachen bent :-)
Helemaal niet
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Jack Daniels schreef:Wij (ikzelf, Dirk-Jan, Boulder) snappen dat het klimaat zich niet zomaar aanpast of laat aanpassen, DAT snappen wij maar al te goed. WIJ snappen ook dat WIJ geen realistische oplossingen hebben. JULLIE snappen NIET dat JULLIE geen realistische oplossingen hebben. JULLIE snappen NIET dat een klimaat constant evolueert. JULLIE zijn zo dom dat JULLIE je voor de kar laten spannen van een bende hysterische geiten wollen sokken.
Een paar dagen geleden hoorde ik een populaire partijvoorzitter nog verkondigen dat het klimaat zich moet aanpassen aan hun groeimodel :roll:

Het klimaat laat zich inderdaad niet zomaar aanpassen maar we zijn er wel snel in geslaagd het serieus te ontregelen. Dan moet het omgekeerde ook mogelijk zijn, toch.

Er zijn genoeg oplossingen. Die zijn inderdaad niet moeiteloos of kosteloos maar gezien het alternatief (niets doen) nog erger is, is het eigenlijk een no-brainer.

Het gaat erover of wij de moeite willen doen om de rotzooi die we zelf veroorzaakt hebben ook effectief aan te pakken voor het welzijn van onze kinderen en volgende generaties. Het ontstemd mij hoeveel mensen dat niet willen/kunnen, ook mensen met kinderen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

DirkJan schreef:Van de laatste 189 jaar dat België bestaat.
Ik heb nu geen zin om terug te scrollen, maar een periode van 189 jaar kan je maar moeilijk onder de noemer "bekijk het op de grote schaal" noemen. Bekijk het eens wat groter, en eens wat langer terug in de tijd en wat verder in de toekomst. Stel je voor dat je nog iets bijleert.

Hier: https://data.giss.nasa.gov/gistemp/anim ... ear_6y.mp4

Of zijn we volgens jou ook niet naar de maan geweest en is de NASA maar een bende nerds die niet weten waar ze het over hebben?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Daar is het weer: niet kosteloos. Als we dus meer spenderen is het klimaat gered?
Nog zo een dooddoener: als we niks doen wordt de situatie alleen maar erger. Wat verstaan jullie dan onder "erger". Ik ga niet lang genoeg leven denk ik om hier een deftig antwoord op te krijgen.
Hey selder: in het verleden kunnen we kijken dankzij overblijfselen, fossielen, geschriften,... Hoe je in de toekomst gaat kijken is mij een raadsel want mensen die beweren dat ze in de toekomst kunnen kijken worden steevast versleten voor oplichters. Allez, dat ZIJN oplichters.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Jack Daniels schreef:[...] Ik ga niet lang genoeg leven denk ik om hier een deftig antwoord op te krijgen.
Keep 'm coming! Het gaat inderdaad niet over jou of mij of misschien zelfs niet over onze kinderen, maar over de mensen op deze brok steen binnen 5 of 10 generaties.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Jack Daniels schreef:Daar is het weer: niet kosteloos. Als we dus meer spenderen is het klimaat gered?Nog zo een dooddoener: als we niks doen wordt de situatie alleen maar erger. Wat verstaan jullie dan onder "erger". Ik ga niet lang genoeg leven denk ik om hier een deftig antwoord op te krijgen.

Als we dat geld juist spenderen (en niet aan holle CO2 certificaten) dan kan dat een oplossing zijn ja.

Dus jij leeft niet lang genoeg ervoor en dan is het ok? Alles wat na jou komt, dat telt niet? Bij ons noemen ze dat egoïsme.


We hebben de aarde niet geërfd van onze ouders, maar in bruikleen van onze kinderen. (een Indiaans gezegde als ik mij niet vergis).

Ongeveer elke zinnige wetenschapper op aarde, schaar jij onder de noemer geitenwollen sok?


Het verleden kan ons anders wel zaken leren over onze toekomst...
Of leer jij niet uit het verleden? Als je je vroeger voor de eerste keer aan een kachel verbrand hebt, daar heb je dan geen conclusies uit getrokken voor de volgende keer? Jij moet een leuk leven hebben. :-)
Laatst gewijzigd door Nob 08 feb 2019, 16:01, in totaal 3 gewijzigd.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

selder schreef:
Jack Daniels schreef:[...] Ik ga niet lang genoeg leven denk ik om hier een deftig antwoord op te krijgen.
Keep 'm coming! Het gaat inderdaad niet over jou of mij of misschien zelfs niet over onze kinderen, maar over de mensen op deze brok steen binnen 5 of 10 generaties.
Jij maakt je dus druk om iets wat je zeker en vast niet gaat meemaken? En je maakt je tegelijk druk om iets waarvan je niet weet of het er ooit zit aan te komen? Ik maak mij druk om: mijn werk dat ik kan behouden, mijn rekeningen die betaald kunnen worden, het heden. Wat over 5 of 10 generaties in de toekomst gebeurt, daar lig ik écht niet van wakker.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ikke, ikke, ikke en al de rest kan stikken. Leuke mentaliteit :roll:
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik word sprakeloos van zo’n uitspraken. You’re what’s wrong with the world.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Jack Daniels schreef:
selder schreef:Ik denk dat je ermee aan het lachen bent :-)
Helemaal niet
Ik denk dat het hem zit in dat je eerst vraagt dat je tegenspelers met concrete argumenten allerhande komen, ze dan achteraf te vaag vindt, en als ze toch eens concreet genoeg zijn op de man afbreekt omdat ze niet weten waarover ze spreken (geen idee waarom je ze dan eigenlijk wel vraagt), en dan zelf je mening geeft waarvoor je "gezond verstand" volstaat.

Ik zeg niet dat je gelijk hebt of niet, maar als je je ideeën en replieken alleen maar kunt onderbouwen met beroepen op autoriteit, is het moeilijk om het nog serieus te nemen, temeer omdat iedereen weet dat zijn eigen "gezond verstand" het beste is, en er dan bij gebrek aan andere argumenten ook niets nieuws te leren valt waarmee je ons kan overtuigen, waardoor je letterlijk "geen argument hebt". Dat is in de echte wereld ook (bijna) niet anders.

Maar als jij in vrede kan leven met je gezond verstand dat zegt dat er aan het klimaat niets te doen is, goed voor jou. Ik zou me dan ook geen zorgen maken over wat er hier nog allemaal geschreven wordt.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 08 feb 2019, 16:13, in totaal 6 gewijzigd.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

selder schreef:Het geraakt er echt niet in precies.

Ik heb geen oplossing nee.
De oplossing ligt bij jezelf. Pas je levensstijl aan, aan een zo CO2 neutraal mogelijk leven. Laat de wagen thuis en ga met de fiets, niet alleen als je je rijbewijs kwijt bent :wink: . Koop een zuinige wagen als je er echt een nodig hebt, dat mag elektrisch zijn, maar evengoed hybride.
Koop alleen seizoensprodukten en geen import uit welk werelddeel ook. Stop met het eten van citrusvruchten uit bijv. Brazilië.
Minder materialistisch zijn zorgt ook voor minder productie en een hoop minder afval. Defecte produkten moeten terug gemaakt kunnnen worden.
Als iedereen zijn levensstijl aanpast, dan volgt de rest vanzelf. Je moet er alleen maar zelf aan beginnen en voor open staan.

Experten kunnen zoveel roepen als ze willen, in essentie is het de levensstijl van ons die het klimaat heeft beïnvloed, dan moet je het ook daar aanpakken.
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

selder schreef:Ik word sprakeloos van zo’n uitspraken. You’re what’s wrong with the world.
Verbruikt hij ook 100den Wh om spelletjes te spelen? Niet zo uit de hoogte doen graag.
selder schreef: Ik heb nu geen zin om terug te scrollen, maar een periode van 189 jaar kan je maar moeilijk onder de noemer "bekijk het op de grote schaal" noemen. Bekijk het eens wat groter, en eens wat langer terug in de tijd en wat verder in de toekomst. Stel je voor dat je nog iets bijleert.

Hier: https://data.giss.nasa.gov/gistemp/anim ... ear_6y.mp4

Of zijn we volgens jou ook niet naar de maan geweest en is de NASA maar een bende nerds die niet weten waar ze het over hebben?
Het gaat om wat mogelijk is in België. En België bestaat 189 jaar.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

boulder schreef:[...]
Dus, er worden vandaag nog nieuwe auto's verkocht (perfect wettelijk, en waarschijnlijk 95% van de nieuwe verkoop...) met die 2 fossiele brandstoffen, en die moeten binnen 15 jaar weer weg?
selder schreef:Mooi voorbeeld, je geeft je zelf de pap in de mond. De overheid (die instaat voor het wettelijke deel) moet dit in handen nemen en zorgen voor een plan om af te geraken van die fossiele brandstof. Dat gaat een commercieel bedrijf niet doen, dat gaan alle gebruikers van de wereld tesamen niet doen, dat ga jij en ik ook niet doen. Dat moet de overheid doen, daarvoor dient ze!
Zou je frank niet eerder moeten vallen dat die voorstellen gewoon knettergek zijn?
Zie jij het écht gebeuren dat over 15 jaar er geen enkel voertuig (boot, vliegtuig, auto, brommer, moto, ...) meer rondrijdt, rondvaart, rondvliegt, ... op fossiele brandstof?
Denk je dat al de luchtvaartmaatschappijen in die tijd met elektrische vliegtuigen rondvliegen?
En zien we het mogelijk om die energie daarvoor benodigd, op een propere manier op te wekken?
En wat doen we met de bestaande toestellen, gaan we die dan aan een ander land verkopen, zodat de vervuiling van die ene planeet gewoon wat kilometertjes verder verloopt?

Als het gewoon maar is van om het meest utopische, onrealistische voorstellen te doen, dan zijn Groen en PVDA kampioen.

Groen : "We gaan iets voorstellen dat totaal niet mogelijk is, maar we doen alsof het toch heel makkelijk kan, en we schuiven het op de regering dat het nog niet gebeurd is. Haha, hier gaan we nogal stemmen mee rapen."
PVDA : "We doen hetzelfde als Groen, maar we vertellen er nog bij dat "de rijken" het allemaal gaan betalen. Succes verzekerd, want die rijken, dat zijn altijd net die anderen, die net nog iets meer verdienen.
selder schreef:Het geraakt er echt niet in precies.
Ik heb geen oplossing nee. Jij ook helemaal niet. Ik ben ervan overtuigd dat de wetenschap wél met oplossingen kan komen. Maar de wetenschap heeft geen "uitvoerbare macht", die zit bij de politiek, dus alles wat wij vragen is dat de politiek naar de wetenschap luistert en begint met aanpassingen aan de manier van waarop wij allemaal leven, heel misschien hebben we dan nog een kans. Als we gewoon blijven verderdoen zoals we nu doen, dan is "het doemdenkend einde" dichterbij dan dat je denkt.
Als jij geen oplossing hebt, en een ander ook niet, moet je mij maar eens uitleggen wat we dan juist moeten implementeren, en waarom onmogelijke, utopische voorstellen beter zijn dan realistische voorstellen, die misschien nog niet het doel behalen dat we willen bereiken.
Het is ook niet waar dat we gewoon blijven voortdoen zoals we bezig zijn.
Ik heb al een stuk of 5 keer het voorbeeld gegeven van de woningen die tegen 2050 energielabel A moeten hebben (of beter), wat gemiddeld 100.000€ per gezin zal kosten.
Geen enkele reactie hierop van al die onheilsprofeten, die precies niet willen toegeven dat dat wel heel drastisch is.
Maar dan stort hun kaartenhuisje in elkaar zeker?
r2504 schreef:Nu ja, we gaan dus extra gascentrales bouwen voor een kost van 9 miljard (zullen er nog wel wat meer worden) en iedereen mag ieder jaar opnieuw 150 euro op tafel leggen (kunnen we weer gaan klagen zoals met de Turteltaks om dan misschien deze ook binnen enkele jaren af te voeren).
Inderdaad, en wie wakker is weet dat ook gas een fossiele brandstof is.
Wat hebben we dan opgelost?
Ccatalyst schreef:Omdat het toen nog bijlange niet op de agenda stond :?: Staatsmannen hebben ook geen glazen bol he, maar ze kijken wel op lange termijn, en ze veronderstellen dat ze opgevolgd worden door andere staatsmannen.
Het is nog niet zo heel lang geleden dat we een regering gehad hebben met de Groenen erin (toen nog Agalev).
Sterker nog, Vera Dua was minister van leefmilieu.
Ze ondervond het omgekeerde probleem als Joke Schauvlieghe, toen waren het de boeren die haar het leven zuur maakten, omdat ze teveel wou doen voor het milieu en daarbij de landbouw teveel aanviel.
Als de groene sprookjesvertellers aan de macht zijn, loopt het precies ook niet zo goed.
selder schreef:Besef je wel dat je met die uitspraak ontkent dat de mens niet verantwoordelijk is voor wat er momenteel aan de hand is met het klimaat?
Opletten met dubbele negaties, nu weet ik echt niet wat je juist bedoelt.
Laatst gewijzigd door boulder 08 feb 2019, 17:28, in totaal 2 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

boulder schreef:
r2504 schreef:Nu ja, we gaan dus extra gascentrales bouwen voor een kost van 9 miljard (zullen er nog wel wat meer worden) en iedereen mag ieder jaar opnieuw 150 euro op tafel leggen (kunnen we weer gaan klagen zoals met de Turteltaks om dan misschien deze ook binnen enkele jaren af te voeren).
Inderdaad, en wie wakker is weet dat ook gas een fossiele brandstof is.
Wat hebben we dan opgelost?
En dat terwijl ze in Nederland in nieuwbouwwijken juist het gas gaan weren.

https://www.hln.be/wonen/ophef-over-gas ... ogle.be%2F
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

phil48 schreef: En dat terwijl ze in Nederland in nieuwbouwwijken juist het gas gaan weren.

https://www.hln.be/wonen/ophef-over-gas ... ogle.be%2F
Dat gingen ze hier toch ook doen?
Nieuwe huizen gingen geen gasaansluiting meer krijgen, maar tegelijk wel gascentrales installeren, omdat ze per se de kernuitstap willen behouden, ook al stoten die geen CO² uit, en gascentrales wel...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

boulder schreef: Als de groene sprookjesvertellers aan de macht zijn, loopt het precies ook niet zo goed.
Ik zie Staatsmanschap ook niet weggelegd voor een politicus van Groen! Deze partij is te principieel in haar gedachtengoed, een Staatsman (die compromissen moet zoeken) zou snel teruggefloten worden door de partij. En ook al mag je misschien niet meer opkomen na 2 termijnen, je moet toch nog altijd iets van ruggesteun hebben van je partij.

Er is binnen Groen! bij sommige pragmatische leden (ja die bestaan) ernstige twijfel over de partijlijn inzake kernenergie omdat ze beseffen dat als ze dit blijven afkeuren, en er komt niet snel genoeg nieuwe alternatieve energie beschikbaar, er misschien andere grote centrales gebouwd gaan worden die het klimaat meer schade toebrengen dan kernenergie, maar het onderwerp is gewoon onbespreekbaar omdat de partij in het verleden zo hard op die kernuitstap gehamerd heeft (zelf de wet geschreven heeft) waardoor het gezichtsverlies te zwaar zou zijn om de lijn te veranderen, zelfs al komt er dan maar een andere centrale die meer vervuilend is. De partij heeft zich in dit onderwerp volledig vastgereden, en de vraag is of ze daar het klimaat wel mee helpen.

De meeste andere partijen - alle legacy-partijen + N-VA - hebben hun bereidheid tot bochten maken wel al aangetoond. Dat gezegd zijnde is er wel een rol voor Groen! in de politiek, en het betekent niet dat een Staatsman geen groene accenten kan leggen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Waarom zou men in godsnaam van lijn veranderen als zowat de ganse wereld in die richting werkt :roll:

Een partij kan te principieel zijn, dat klopt, daarom zitten we nu met een minderheidsregering omdat er eentje is gaan lopen voor een niet bindend pact waar ze 2 jaar bij lagen te slapen en dat ze eerst actief gingen promoten. :lol: Anderzijds kunnen partijen die echt voor verandering gaan ook beloond worden, zoals in Gent bijvoorbeeld.

Het klimaatprobleem is een globaal probleem maar dat betekent NIET dat we gewoon moeten wachten op anderen en zelf niets moeten doen. Wat we vandaag doen volstaat gewoon niet. De eisen van jongeren zijn terecht dus en al wat zij doen is politici aansporen om eindelijk in actie te schieten. Het zijn niet de kinderen die de oplossingen moeten vinden maar de politiek, dat is nl hun job waarvoor wij hen rijkelijk belonen. Dat ze daarbij zeer pijnlijke maatregelen zullen moeten nemen is uiteraard lastig voor hun eigen carrière.

Eigenlijk is de tweedeling eenvoudig, je hebt enerzijds mensen die willen veranderen en anderen die gewoon foert denken en hun eigen gewoonten ten allen prijzen willen behouden. Kortom, vooruit tegen stilstand en dus eigenlijk achteruit tegenover wie wel vooruit wil.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:Wat verstaan jullie dan onder "erger". Ik ga niet lang genoeg leven denk ik
Tenzij je plant/vreest de komende 10 jaar dood te gaan, zal je het wel nog meemaken: extremer weer: meer hittegolven, meer overstromingen, ...
Als het niet snel en veel (+/- 2meter ofzo) begint te regenen, zitten we ook in België in het voorjaar met de gebakken peren.
Als er onvoldoende water in de grond zit, komen de gewassen niet op. Daartegenover is de Brexit een detail.
Als er onvoldoende water in de rivieren zit, komt het (internationaal) transport nog meer in de problemen. De Duitse industrie heeft nu al zwaar te lijden onder de beperkte aanvoercapaciteit vanop de Rijn.

Dus ja, de economie, die gaat floreren. Vooral keihard verder blijven doen zoals nu.
Er gaan er veel met natte voeten zitten :)
Afbeelding

Net zoals de leasemaatschappijen nu al last hebben om dieselauto's die einde contract zijn te verkopen - en niemand die dàt zag aankomen niewaar,
zullen ze in de brede kuststrook in de komende 30 jaar problemen krijgen om vastgoed te verkopen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Meh, men zal de dijken ophogen wanneer het zover komt. Peperduur natuurlijk, te betalen door de volgende generaties natuurlijk, echte probleem vooruitschuiven natuurlijk. Maar het zou niet in de aard van de mens zitten om land af te geven aan de zee. Afaik is het trouwens al zeker dat die verhoging van de zeespiegel er komt, zelfs mocht men nu nog beginnen met actie nemen.

Maw wij gaan niet meer meemaken dat West-Vlaanderen gedecimeerd wordt, maar wellicht wel nog dat de kust er enigzins anders gaat uit zien.

Een aanzienlijk deel van de zuidflank Westerschelde is trouwens al zodanig hoog dat ik niet meteeen snap hoe ze veronderstellen dat gans Zeeland onder water gaat komen, tenzij ze geen rekening houden met de bestaan dijken, of dat ze ervanuit gaan dat het allemaal via de enkele openingen zal komen, maar dat wil ik nog wel eens zien.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 08 feb 2019, 20:12, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

CCatalyst schreef:Ik zie Staatsmanschap ook niet weggelegd voor een politicus van Groen!
Kleine opmerking: ik denk dat Groen gestopt is met dat uitroepteken in haar naam omdat het te betuttelend werd ervaren.
CCatalyst schreef:maar het onderwerp is gewoon onbespreekbaar omdat de partij in het verleden zo hard op die kernuitstap gehamerd heeft (zelf de wet geschreven heeft) waardoor het gezichtsverlies te zwaar zou zijn om de lijn te veranderen
Toch wel erg, nietwaar?
Een partij die het allemaal anders ging doen (Groen), die uiteindelijk haar eigen potentieel gezichtsverlies belangrijker vindt dan het milieu, wat zogezegd hun grootste bekommernis is.
CCatalyst schreef:De meeste andere partijen - alle legacy-partijen + N-VA - hebben hun bereidheid tot bochten maken wel al aangetoond. Dat gezegd zijnde is er wel een rol voor Groen! in de politiek, en het betekent niet dat een Staatsman geen groene accenten kan leggen.
Elke partij heeft wel een bestaansreden.
Groen hoeft niet te verdwijnen voor mij, ik vind alleen dat mensen niet zomaar klakkeloos alles moeten aannemen wat ze door de media worden voorgeschoteld.
Dizzy schreef:Een partij kan te principieel zijn, dat klopt, daarom zitten we nu met een minderheidsregering omdat er eentje is gaan lopen
Dat zogezegde gaan lopen is een leugentje van Wouter Beke, de burger heeft iets anders gezien.
Maar goed, dit is off-topic, het ging over het klimaat, beter bij het onderwerp blijven...
Dizzy schreef:Anderzijds kunnen partijen die echt voor verandering gaan ook beloond worden, zoals in Gent bijvoorbeeld.
Beloning voor het mooiste luchtkasteel...
Dizzy schreef:Het klimaatprobleem is een globaal probleem maar dat betekent NIET dat we gewoon moeten wachten op anderen en zelf niets moeten doen.
Dat is ook een onwaarheid die constant herhaald wordt in de media, dat er zogezegd niets gebeurt.
Wat is uw commentaar op die energieprestatie die naar A moet voor alle huizen in 2050, en die een gemiddeld gezin 100.000€ gaat kosten?
Vindt u dat dan "niets"?
Liggen de honderdduizenden euro's bij u voor het grijpen?
Moeten het miljoenen euro's worden tegen dat het "genoeg" is?
Hoe raar dat noch jij noch die anderen daar geen enkel antwoord op geven.

Dizzy schreef:Wat we vandaag doen volstaat gewoon niet.
Heeft u een lijstje van wat er op vandaag gedaan wordt, of gelooft u dat zomaar van de luidste roepers?
Dizzy schreef:Het zijn niet de kinderen die de oplossingen moeten vinden maar de politiek, dat is nl hun job waarvoor wij hen rijkelijk belonen. Dat ze daarbij zeer pijnlijke maatregelen zullen moeten nemen is uiteraard lastig voor hun eigen carrière.
Ik heb geen schrik voor de carrière van poltici, maar wel voor de dramatische gevolgen die de milieusekte op haar naam zou kunnen schrijven.
Gaan we zware taksen leggen op het luchtvaartverkeer?
OK, dan kan de modale Vlaming niet meer vliegen, en misschien komt er dan weer een nieuw Sabena drama, deze keer puur veroorzaakt door blind milieufanatisme.
Het verhaaltje van "de rijken gaan het allemaal betalen" klopt natuurlijk van geen kanten, als men de prijs van de brandstof drastisch verhoogt, dan zullen de rijken blijven rijden, wij niet meer...

Verbod om nog nieuwe benzine- en dieselwagens hier te verkopen, per direct?
OK, maar houd er dan rekening mee dat je waarschijnlijk een paar nieuwe Renault drama's zult hebben.
Dizzy schreef:Eigenlijk is de tweedeling eenvoudig, je hebt enerzijds mensen die willen veranderen en anderen die gewoon foert denken en hun eigen gewoonten ten allen prijzen willen behouden. Kortom, vooruit tegen stilstand en dus eigenlijk achteruit tegenover wie wel vooruit wil.
Het is helemaal niet simpel.
Maar simplisme is wel heel populair in de politiek.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ErikKoster
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 jan 2019, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

Laat het duidelijk zijn: de goedkope luxe die we onszelf hebben cadeau gedaan is niet meer verantwoord

Verandering zal geld kosten of een inboeting aan luxe betekenen... helaas zijn we tegenwoordig zo verwend dat we dat niet graag zullen meemaken.

De jeugd heeft dit al door en daarom vraagt de jeugd om nu al actie te nemen en niet te wachten tot zij aan de beurt zijn...

Ben ik akkoord met het spijbelen? Neen
Besef ik dat die actie helaas nodig is om iedereen wakker te schudden? Ja

Verandering is niet leuk, maar wel noodzakelijk als we de komende generaties nog een kans willen geven!
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

ErikKoster schreef:Laat het duidelijk zijn: de goedkope luxe die we onszelf hebben cadeau gedaan is niet meer verantwoord

Verandering zal geld kosten of een inboeting aan luxe betekenen... helaas zijn we tegenwoordig zo verwend dat we dat niet graag zullen meemaken.

De jeugd heeft dit al door en daarom vraagt de jeugd om nu al actie te nemen en niet te wachten tot zij aan de beurt zijn...

Ben ik akkoord met het spijbelen? Neen
Besef ik dat die actie helaas nodig is om iedereen wakker te schudden? Ja

Verandering is niet leuk, maar wel noodzakelijk als we de komende generaties nog een kans willen geven!
En het resultaat daarvan is: enorm veel schulden, geen werk... en nog steeds een stijgende zeespiegel.

Proficiat! :bdaysmile:
ErikKoster
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 jan 2019, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

Ongefundeerde stellingen die u verteld

Die staatsschuld groeit jaarlijks nog, dat is omdat politiekers enkel korte termijnvisie hebben.

Werkende mensen zullen altijd nodig zijn, het werk zal er vast en zeker anders uitzien

En de stijging van de zeespiegel zullen we op deze manier tenminste kunnen beperken of begrenzen.

Hetgeen u graag wilt is gewoon uw goesting te doen en niet moeten om te kijken naar de gevolgen.
Dat noemt men egoïsme!
Het handelsmerk van populistische policiti zoals BDW
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Dizzy schreef:Waarom zou men in godsnaam van lijn veranderen als zowat de ganse wereld in die richting werkt :roll:

Een partij kan te principieel zijn, dat klopt, daarom zitten we nu met een minderheidsregering omdat er eentje is gaan lopen voor een niet bindend pact waar ze 2 jaar bij lagen te slapen en dat ze eerst actief gingen promoten. :lol: Anderzijds kunnen partijen die echt voor verandering gaan ook beloond worden, zoals in Gent bijvoorbeeld.

Het klimaatprobleem is een globaal probleem maar dat betekent NIET dat we gewoon moeten wachten op anderen en zelf niets moeten doen. Wat we vandaag doen volstaat gewoon niet. De eisen van jongeren zijn terecht dus en al wat zij doen is politici aansporen om eindelijk in actie te schieten. Het zijn niet de kinderen die de oplossingen moeten vinden maar de politiek, dat is nl hun job waarvoor wij hen rijkelijk belonen. Dat ze daarbij zeer pijnlijke maatregelen zullen moeten nemen is uiteraard lastig voor hun eigen carrière.

Eigenlijk is de tweedeling eenvoudig, je hebt enerzijds mensen die willen veranderen en anderen die gewoon foert denken en hun eigen gewoonten ten allen prijzen willen behouden. Kortom, vooruit tegen stilstand en dus eigenlijk achteruit tegenover wie wel vooruit wil.

Alsof we niets doen... we doen wat we kunnen. Veel meer doen kost ook veel meer geld en als je weet dat Belgie NU al ongeloofelijk op de poef leeft is er binnen een aantal generaties ook niets meer om de dijken te verhogen.
DAT is ook de reden dat we politici hebben, die op lange termijn denken en het algemeen belang voorop stellen, Belgie heeft helemaal niet de luxe om een voortrekkersrol in het klimaat te spelen, het heeft elke euro heel hard nodig om de sociale voorzieningen te kunnen betalen (en zelf dat zal zeer moeilijk zijn om dat in de huidige vorm te behouden)

Want we zitten weer in dezelfde flow van "2009-2010", de rush op zonnepanelen, kunnen we het volgende decenia weer zagen hoeveel die groenestroomcertificaten ons kosten. en dat elektriciteit onbetaalbaar is geworden...
ErikDeCoster schreef: Ongefundeerde stellingen die u verteld

Die staatsschuld groeit jaarlijks nog, dat is omdat politiekers enkel korte termijnvisie hebben.

Werkende mensen zullen altijd nodig zijn, het werk zal er vast en zeker anders uitzien

En de stijging van de zeespiegel zullen we op deze manier tenminste kunnen beperken of begrenzen.

Hetgeen u graag wilt is gewoon uw goesting te doen en niet moeten om te kijken naar de gevolgen.
Dat noemt men egoïsme!
Het handelsmerk van populistische policiti zoals BDW
Nee, de staatsschuld is net gezakt 106,7% in 2014, tot 102,5% nu.
Werkende mensen zijn nodig ja, maar niet perse in Belgie, een herlocatie weg van Belgische regelgeving en taxen is bijzonder makkelijk.
En nee, door gelijk welke maatregel die Belgie invoert, de zeespiegel zal even snel stijgen.

Dat zijn feiten.
Vertel dat maar eens aan de groene politici, want dat is pas populisme!
Laatst gewijzigd door Gray 09 feb 2019, 10:28, in totaal 1 gewijzigd.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

boulder schreef: Zou je frank niet eerder moeten vallen dat die voorstellen gewoon knettergek zijn?
Zie jij het écht gebeuren dat over 15 jaar er geen enkel voertuig (boot, vliegtuig, auto, brommer, moto, ...) meer rondrijdt, rondvaart, rondvliegt, ... op fossiele brandstof?
Denk je dat al de luchtvaartmaatschappijen in die tijd met elektrische vliegtuigen rondvliegen?
En zien we het mogelijk om die energie daarvoor benodigd, op een propere manier op te wekken?
Ga ff 15 jaar terug in de tijd.
We nemen 2003-2004. George W Bush is president en valt Saddam Hoessein aan. Facebook wordt opgericht.
Herhaal nu je uitspraak...
Denk je dat er binnen 15 jaar elektrische voertuigen rijden die (en ik quoute Wikipedia) een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 3,5 tot 4,8 seconden en een actieradius van 530 tot 544 km?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3

Ze zouden je toen ook knettergek gevonden hebben met zulk een uitspraak. :angel:
We evolueren veel sneller dan je denkt.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

ErikKoster schreef:Laat het duidelijk zijn: de goedkope luxe die we onszelf hebben cadeau gedaan is niet meer verantwoord
"Goedkope" luxe?
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ar ... ~acdf277d/
U wilt waarschijnlijk de lasten op electriciteit drastisch doen stijgen?
Als ik links bezig hoor, hoor ik toch zeer diffuse geluiden.
De ene keer is het allemaal veel te goedkoop, de andere keer zeggen ze dat de armoede zoveel stijgt.
We moeten energie duurder maken, want energie is te goedkoop, vinden ze.
Tegelijk vinden ze dan weer dat de BTW op electriciteit naar beneden moet, want "de mensen raken niet rond".
Wat is het nu eigenlijk?
Is het allemaal te goedkoop, of is het net peperduur?

Het enige dat mij goedkoop lijkt is de kritiek die ze geven...
ErikKoster schreef:Verandering zal geld kosten of een inboeting aan luxe betekenen... helaas zijn we tegenwoordig zo verwend dat we dat niet graag zullen meemaken.
Ik zou zeggen: leg dat uit aan die mensen die het nu al moeilijk hebben om rond te komen.
De gele hesjes zijn een mooi bewijs dat de energiekost voor velen nu al een probleem is.
Verplicht iedereen gigantisch te investeren in isolatie, zonnepanelen, en dergelijke meer, dan zul je zien dat de huurprijzen serieus omhoog zullen gaan.
En wie zal daar weer het grootste slachtoffer van zijn?
ErikKoster schreef:De jeugd heeft dit al door en daarom vraagt de jeugd om nu al actie te nemen en niet te wachten tot zij aan de beurt zijn...
De jeugd leeft in een kokon, pappa en mamma betalen hun rekeningen, en ze worden desnoods tot aan de schoolpoort of tot aan de muziekschool gevoerd.
Ze vervangen hun smartphone vele keren sneller dan oudere generaties, en veroorzaken enorm veel afval met hun consumptiegedrag in het algemeen.
Ze doen veel meer citytrips dan oudere generaties.
Ze leven dus helemaal niet volgens wat ze daar staan roepen.
ErikKoster schreef:Verandering is niet leuk, maar wel noodzakelijk als we de komende generaties nog een kans willen geven!
Lekker algemeen, lekker vaag.
Heeft niemand iets aan.

Wat we nodig hebben is een concreet plan.
Niet zoals Groen of PVDA staat te roepen, met alleen maar concrete acties.

Maar een plan met :

* concrete acties
* hoeveel elk van die acties gaat kosten in euro's
* hoeveel jobs er door die acties verloren zullen gaan
* hoeveel jobs er eventueel kunnen gerecupereerd worden (onzeker, want kan gerust verschuiven naar China, ...)
* als daarbij goederen vervangen worden: hoeveel de vervangende goederen vervuilen
* als daarbij goederen vervangen worden: hoe men gaat vermijden dat de afgedankte weer 2e hands doorverkocht worden
* hoeveel CO² daarmee verminderd wordt
* hoe men de kost gaat financieren (nieuwe belastingen, tax shi(f)t, ...)
* welke flankerende maatregelen nodig zullen zijn voor mensen die dit niet kunnen betalen

Zolang Groen alleen maar afkomt met "het moet veranderen", of "we hebben concrete actiepunten" zonder het bovengaande te specifiëren is het praat voor de vaak.
warpozio2 schreef:Denk je dat er binnen 15 jaar elektrische voertuigen rijden die (en ik quoute Wikipedia) een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 3,5 tot 4,8 seconden en een actieradius van 530 tot 544 km?
Je verdraait mijn uitspraken.
Ik schreef er vlak voor :
boulder schreef:Zie jij het écht gebeuren dat over 15 jaar er geen enkel voertuig (boot, vliegtuig, auto, brommer, moto, ...) meer rondrijdt, rondvaart, rondvliegt, ... op fossiele brandstof?
De vraag is niet of er binnen 15 jaar ergens een paar elektrische vliegtuigen zullen rondvliegen.
Als jij drastische maatregelen wilt, dan moet tegen de 100% van die vliegtuigen elektrisch zijn, niet één procentje.
Dat wil dus zeggen dat alle bestaande vliegtuigen afgedankt moeten worden, of (als dat mogelijk is) volledig aangepast moeten worden.
De cijfers van het autoverkeer :
site over milieuvriendelijke voertuigen schreef:Op 1 januari 2019 waren er 42.954 milieuvriendelijke wagens in Vlaanderen. Dit komt overeen met 1,21% van het wagenpark.
(bron: http://milieuvriendelijkevoertuigen.be/ ... istieken-0)

Let op, en ze rekenen dan nog voertuigen op aardgas als "milieuvriendelijk", terwijl dat gewoon een andere fossiele brandstof is.
Hybride auto's zitten daar ook in, terwijl die voor een groot deel nog altijd gewoon op benzine of diesel rijden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

warpozio2 schreef:We evolueren veel sneller dan je denkt.
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Electrische wagens bestaan al sinds eind de jaren 1800. Begin jaren 1900 werd de verbrandingsmotor echter veel populairder vanwege de veel lagere kostprijs. Meer dan 100 jaar later zitten we nog steeds met dat zelfde probleem van kostprijs plus de achterstand die elektrische wagens moeten inhalen op vlak van reikwijdte en tijd om op te laden vs tijd om een tank vol te gooien.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Maar een plan met :

* concrete acties
Zo'n plan duurt nog wat? 5-10 jaar?

We weten nu al dat elke maand-jaar-... we wachten, de kosten voor hetzelfde eindresultaat met een veelvoud stijgen.
Zijn we dan niet beter dat we nu al dingen beginnen doen, of wil je nog wat blijven wachten en binnen 5-10 jaar zagen dat het plan weer veel te duur is (nog VEEL duurder dan als we 5-10 jaar geleden al iets hadden ondernomen).

Ik begrijp ook niet dat jullie maar blijven zeggen dat er nu al zoveel mensen in armoede leven. Wie denk je zal het hardst getroffen worden? 't Is misschien om die mensen wat te sparen dat we nu in actie moeten schieten, anders zullen zij de eerste slachtoffers zijn (een rijk iemand zal wel snel verhuizen naar waar de gevolgen minder voelbaar zijn).

Zo'n korte termijnvisie snap ik echt niet? Nu geen geld uitgeven om later ENORM in de shit te zitten? vs nu wat meer in de shit, maar later VEEL minder in de shit? Ik zou weten wat kiezen.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Even opgezocht, en dit klopt. CO2 is 380 a 400ppm, en nog geen 5% is manmade. Het belangrijkste broeikasgas is H2O, in de vorm van waterdamp en wolken. CO2 vormt, zoals gezegd, 0,038% van de atmosfeer, terwijl water in zijn verschillende vormen varieert van 0% tot 4% van de atmosfeer.

En maar tax betalen op de CO2 van je wagen en op alles om je klein en vooral dom te houden, en je op alles te doen dokken want het is jouw schuld dat je leeft dus moet je maar dokken.
Bijlagen
co2-leugen.jpg
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Nob schreef:Zo'n plan duurt nog wat? 5-10 jaar?
Ik zou toch verwachten dat de groene sprookjesvertellers die allemaal zeggen dat ze weten wat we moeten doen, dat in de schuif liggen hebben.
Als dat niet het geval is, dan zijn het toch maar blaasjes dat ze de mensen wijsmaken?
Ik heb Almaci in een debat met Dewever wel honderd keer horen herhalen dat de "groene economie" veel jobs gaat opleveren.
Als men zo'n uitspraken doet, dan zou je verwachten dat dit op basis van concrete cijfers gebeurt.
Nob schreef:We weten nu al dat elke maand-jaar-... we wachten, de kosten voor hetzelfde eindresultaat met een veelvoud stijgen.
Kun je mij eens uitleggen hoe alle maatregelen die al genomen zijn passen in het verhaaltje van "wachten"?
Of doet de waarheid er niet zo toe?
Nob schreef:Zijn we dan niet beter dat we nu al dingen beginnen doen, of wil je nog wat blijven wachten en binnen 5-10 jaar zagen dat het plan weer veel te duur is (nog VEEL duurder dan als we 5-10 jaar geleden al iets hadden ondernomen).
Neen, zonder plan werk je in het wilde weg.
Je wéét niet of je minder CO² gaat uitstoten als je zomaar wat maatregelen neemt.
Je wéét niet wat het gevolg zal zijn voor de economie, of er bedrijven gaan sluiten of verhuizen naar landen waar het milieu minder nauw genomen wordt.
En als milieuonvriendelijke producten gewoon in een ander land gemaakt worden, is de vervuiling ongewijzigd, maar ben je wel de jobs kwijt.
Zomaar wat aanmodderen is gewoon het domste dat je kunt doen.
Nob schreef:Ik begrijp ook niet dat jullie maar blijven zeggen dat er nu al zoveel mensen in armoede leven.
Jullie?
Het is links dat dat voortdurend herhaalt, maar nu hoor ik weer het omgekeerde, het leven is te goedkoop, daarom vervuilen we teveel.
En opnieuw komt dat verhaal van links.
Wat is het nu?
Te duur of te goedkop?
Nob schreef:Wie denk je zal het hardst getroffen worden? 't Is misschien om die mensen wat te sparen dat we nu in actie moeten schieten, anders zullen zij de eerste slachtoffers zijn (een rijk iemand zal wel snel verhuizen naar waar de gevolgen minder voelbaar zijn).
:bang: Mensen die het einde van de maand nauwelijks halen, die wonen in een huurhuis.
De eigenaar van dat huurhuis, die gaan ze nu verplichten om zware investeringen te doen, men spreekt van 100.000€ gemiddeld per gezin, tegen 2050.
Wat denk je dat het gevolg zal zijn voor de huurprijzen?
Nob schreef:Zo'n korte termijnvisie snap ik echt niet? Nu geen geld uitgeven om later ENORM in de shit te zitten? vs nu wat meer in de shit, maar later VEEL minder in de shit? Ik zou weten wat kiezen.
Loop dan maar snel naar de bank dat je je huis nu al in orde brengt.
Snel, het kan niet rap genoeg gaan.
Steek je maar vol schulden.
Maar je hebt geen plan, hee, je weet niet eens of het iets uithaalt.
Misschien stoot je zelfs nog extra CO² uit...

Gekkenwerk is het.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Nob schreef: Ik begrijp ook niet dat jullie maar blijven zeggen dat er nu al zoveel mensen in armoede leven. Wie denk je zal het hardst getroffen worden?.
dat zijn de armen binnen 50j of zelfs later die het hardst getroffen zullen worden.
daar zijn de armen vandaag absoluut niet mee bezig.

en dan zit je met het probleem dat je niet weet welk effect maatregelen nu eigenlijk straks hebben.
vliegtuigtaks is voorlopig gewoon populistische steekvlampolitiek die uiteindelijk niets zal opleveren met oog op co2 of neutraal,...

jij wil de armen vandaag verarmen terwijl je niet eens weet of dit de armen in 2100 zal helpen.
het belangrijkste, voor 90% vd bevolking, is het einde vd maand. niet 2030, 2050, 2100 ...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

1207 schreef:en dan zit je met het probleem dat je niet weet welk effect maatregelen nu eigenlijk straks hebben.
vliegtuigtaks is voorlopig gewoon populistische steekvlampolitiek die uiteindelijk niets zal opleveren met oog op co2 of neutraal,...
Vliegtuigtaks is ook zo'n grap.
Men spreekt dan altijd over citytrips die te goedkoop zijn.
Stel dat een vliegtuigticket nu voor 50€ te koop is, voor een weekendje Barcelona of zo.
Dan gaan we dat zwaar belasten, zodat het bijv. 200€ kost.
Wat gaan we dan doen?
Uren en uren op de trein zitten, heen en terug?
Of gewoon niet meer op weekend gaan naar Barcelona?
Of omzeilen we het gewoon door vanuit Charleroi, Rijsel, Schiphol, ... te vertrekken?
Extra verlof eisen omdat wat vroeger een weekendje was, door de extra reistijd een hele week gaat duren?
Als die extra taks er alleen op komt op de Citytrip bestemmingen, maar niet op verdere bestemmingen, dan bestaat een grote kans dat mensen in plaats van de trein te nemen naar Barcelona, ineens het vliegtuig naar verdere bestemmingen gaan nemen.
Of gaan we daar ook zware taksen op leggen, zodat je weer met de boot naar Amerika moet varen, en een sabbatjaar moet nemen om eens de VS of een ander land in Latijns-Amerika te bezoeken?
En dan zwijg ik nog over het feit dat veel bestemmingen niet zo goed bereikbaar zijn via de trein.
Of misschien moeten we terug naar de situatie zoals ten tijde van mijn overgrootvader.
Die had van heel zijn leven nog nooit de zee gezien.
Het is vreemd, hoe zij die zich het meest het imago van "ruimdenkend", "wereldburger" aanmeten, dezelfde zijn die pleiten dat je rond de kerktoren gaat werken, je zo weinig mogelijk moet verplaatsen, en nog het liefst in eigen land moet blijven.
Laatst gewijzigd door boulder 09 feb 2019, 12:33, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Nob schreef:
Maar een plan met :

* concrete acties
Zo'n plan duurt nog wat? 5-10 jaar?

We weten nu al dat elke maand-jaar-... we wachten, de kosten voor hetzelfde eindresultaat met een veelvoud stijgen.
Zijn we dan niet beter dat we nu al dingen beginnen doen, of wil je nog wat blijven wachten en binnen 5-10 jaar zagen dat het plan weer veel te duur is (nog VEEL duurder dan als we 5-10 jaar geleden al iets hadden ondernomen).

Ik begrijp ook niet dat jullie maar blijven zeggen dat er nu al zoveel mensen in armoede leven. Wie denk je zal het hardst getroffen worden? 't Is misschien om die mensen wat te sparen dat we nu in actie moeten schieten, anders zullen zij de eerste slachtoffers zijn (een rijk iemand zal wel snel verhuizen naar waar de gevolgen minder voelbaar zijn).

Zo'n korte termijnvisie snap ik echt niet? Nu geen geld uitgeven om later ENORM in de shit te zitten? vs nu wat meer in de shit, maar later VEEL minder in de shit?
Maar ze hebben geen geld. Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen dat een potje waar geld zou moeten inzitten maar er geen geld in zit er dus ook niks kan uitkomen.
Nob schreef:Ik zou weten wat kiezen.
De luxe van keuze hebben ze helemaal niet.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Iemand naar canvas gekeken om 19 uur op vrijdag 8 februari ?

Nick Balthazar legt in zijn klimaatbetoog uit waarom we er nu iets moeten aan doen .

https://www.canvas.be/klimaatbetoog
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Gray schreef:
ErikKoster schreef:Laat het duidelijk zijn: de goedkope luxe die we onszelf hebben cadeau gedaan is niet meer verantwoord

Verandering zal geld kosten of een inboeting aan luxe betekenen... helaas zijn we tegenwoordig zo verwend dat we dat niet graag zullen meemaken.

De jeugd heeft dit al door en daarom vraagt de jeugd om nu al actie te nemen en niet te wachten tot zij aan de beurt zijn...

Ben ik akkoord met het spijbelen? Neen
Besef ik dat die actie helaas nodig is om iedereen wakker te schudden? Ja

Verandering is niet leuk, maar wel noodzakelijk als we de komende generaties nog een kans willen geven!
En het resultaat daarvan is: enorm veel schulden, geen werk... en nog steeds een stijgende zeespiegel.

Proficiat! :bdaysmile:
Oftewel alles wat we nu ook al hebben plus een klimaatprobleem :lol:

Erikkoster heeft overschot van gelijk. Er moet wat veranderen want wat we nu doen blijkt te weinig en dat gaat geld kosten en pijn doen. Anderzijds is verder aanmodderen ook niet kosteloos en waarschijnlijk nog duurder.

We hebben wel een keuze, anders was deze discussie er niet :) Politiek is kiezen uit mogelijkheden maar de meeste politiekers kiezen liefst enkel deze die hen populair maakt en die makkelijk te verkopen zijn. Laat nu net deze opties schaars zijn en je hebt de huidige angst van politici verklaard. De acties van de kinderen zijn een schop onder hun kont, eentje die dringend nodig was.
Laatst gewijzigd door Dizzy 09 feb 2019, 12:47, in totaal 1 gewijzigd.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

mailracer schreef:Iemand naar canvas gekeken om 19 uur op vrijdag 8 februari ?

Nick Balthazar legt in zijn klimaatbetoog uit waarom we er nu iets moeten aan doen .

https://www.canvas.be/klimaatbetoog
Ja, een grotere hypocriet bestaat er niet, met Vlaanderen Vakantieland jaren lang reportages gemaakt over heel de wereld (op kosten van de belastingsbetaler.)
Die man is het perfecte voorbeeld van klimaathysterie en klimaathypocrisie in één persoon :eek: rijp voor het gekhuis :bdaysmile:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Dizzy schreef:Oftewel alles wat we nu ook al hebben plus een klimaatprobleem :lol:
Fout, niet iedereen zit met zijn gat vol schulden, en de meesten hebben wel werk.
Als je echter zomaar wat maatregelen doorvoert dan riskeer je dat er jobs sneuvelen, en mensen met hun gat vol schulden zitten omdat ze aan onrealistische milieunormen moeten gaan voldoen, of producten moeten vervangen die helemaal nog niet aan vervanging toe waren.
Gray schreef:Ja, een grotere hypocriet bestaat er niet, met Vlaanderen Vakantieland jaren lang reportages gemaakt over heel de wereld (op kosten van de belastingsbetaler.)
En filmcommentator ook.
Hoeveel keer zou die niet naar New York of Los Angeles over en weer gevlogen zijn om een interview te gaan doen met Leonardo di Caprio of een of andere Hollywood acteur?
Waarom koos hij niet voor een veel milieuvriendelijkere vorm zoals videoconferencing?
En zou die iedere keer mooi de trein gepakt hebben als die naar de rode loper in Cannes ging?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Het is niet omdat het zelf er niet naar leefde dat zijn betoog daarom fout is.

Maar ja, da's wel de makkelijkste manier om zijn betoog onderuit te halen. En zand in de mensen hun ogen te strooien.
boulder schreef:Neen, zonder plan werk je in het wilde weg.
Je wéét niet of je minder CO² gaat uitstoten als je zomaar wat maatregelen neemt.
Je wéét niet wat het gevolg zal zijn voor de economie, of er bedrijven gaan sluiten of verhuizen naar landen waar het milieu minder nauw genomen wordt.
En als milieuonvriendelijke producten gewoon in een ander land gemaakt worden, is de vervuiling ongewijzigd, maar ben je wel de jobs kwijt.
Zomaar wat aanmodderen is gewoon het domste dat je kunt doen.
Euhm meer isoleren, dus minder fossiel brandstofverbruik, dus minder CO2 uitstoot. Dit is toch geen rocket science dacht ik?
boulder schreef: Mensen die het einde van de maand nauwelijks halen, die wonen in een huurhuis.
De eigenaar van dat huurhuis, die gaan ze nu verplichten om zware investeringen te doen, men spreekt van 100.000€ gemiddeld per gezin, tegen 2050.
Wat denk je dat het gevolg zal zijn voor de huurprijzen?
<sarcasm on>
Ah ok, nu snap ik het, omdat er arme mensen zijn die niets kunnen doen, moeten we maar met z'n allen niets doen! Damn, da'k daar zelf niet opgekomen was. Later kunnen we ze dan ook nog als zondebok gebruiken, ah ja, want 't is door hen dat er niets is gebeurd...
Ik kan nog wat leren van jullie snoodaards. Eigen verantwoordelijkheid mooi ontlopen... da'k er zelf niet eerder was opgekomen...
man man man
<sarcasm off>
boulder schreef:Loop dan maar snel naar de bank dat je je huis nu al in orde brengt.
Snel, het kan niet rap genoeg gaan.
Steek je maar vol schulden.
Maar je hebt geen plan, hee, je weet niet eens of het iets uithaalt.
Misschien stoot je zelfs nog extra CO² uit...
Dat is allemaal al lang gebeurd. Toen ik wou bouwen, heb ik VOORgedacht in plaats van NAgedacht. Ik kon kiezen, een mooi huis (maar weinig geïsoleerd) en 2 dikke auto's op de oprit en alle jaren verre reizen. Of een passiefhuis en een bescheiden auto en dichtbij reizen.
2 Keer raden wat ik heb gekozen (ondertussen nu 8 jaar geleden). :-) Ow ja, ondertussen kan ik ook een paar dikke bakken op de oprit zetten en elk jaar vele reizen maken, maar ik KIES er gewoon voor om dat niet te doen.
Het brengt mij ook goed op, want elke stijging van de bandstofprijzen (op mijn mobiliteit na), dat voel ik gewoon niet.
En kom nu niet af dat iedereen die keuze niet heeft... dat klopt misschien, maar 80% van de IT'ers op dit forum zullen wel genoeg verdienen om die keuze wel te hebben! Dus omdat niet iedereen de keuze niet heeft is GEEN excuus om het zelf niet te doen.
En ik weet wel of het iets uithaalt. Minder CO2 = minder opwarming en dat is gewoon FYSICA. Geen fabeltje.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”