Slimme meter maakt winnaars en verliezers

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

petrol242 schreef:
Is er eigenlijk al iemand uit of je die dingen kan weigeren?
Je kan de slimme meter niet weigeren.

er bestaat een KB dat duidelijk maakt dat de netbeheerder na aanvraag toegang dient verleent te worden tot de installatie voor;
- meteropname
- interventie bij hoogdringendheid

echter is er de 'onschendbaarheid van de woning', je moet die vriendelijke mens dus gewoon vragen voor wat het is, indien niet voldaan aan bovenstaande terug wandelen sturen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Dit step up circuit is te koop voor een paar euro in china:



bvb hier

https://www.dx.com/p/esamact-dc-3v-6v-t ... ck-2031639

eens zien hoe slim de meter dan nog is
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

cybersurfr schreef: er bestaat een KB dat duidelijk maakt dat de netbeheerder na aanvraag toegang dient verleent te worden tot de installatie voor;
- meteropname
- interventie bij hoogdringendheid
In hoevere kun je het vervangen van een perfekt werkende meter klasseren onder "hoogdringendheid"?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

ub4b schreef:Dit step up circuit is te koop voor een paar euro in china:
eens zien hoe slim de meter dan nog is
Eens zien welke straffen er staan opzettelijk beschadigen van een energieteller lijkt me een beter idee.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

@opzettelijk beschadigen of geen ontvangst
Je kan de verantwoordelijkheid ook omdraaien: als burger moet je ervoor zorgen dat uw toestel ontvangst heeft, indien niet: forfait van €20 per dag. Ze kunnen het zomaar toevoegen aan de vereisten qua plaatsing van de meter. Geen correcte plaatsing = afgesloten.

Wij werden door Eandis bv verplicht om onze gasmeter aan de gevel te plaatsen, qua ontvangst is dat dus alvast geen issue :).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wel Didier, ik geef je absoluut gelijk : als ik het hier eens vraag aan de brandweer hoor ik net hetzelfde :)

Ooit zal er misschien een moment komen dat mijn vaatwas aan schiet als de stroom het goedkoopste is, maar tot die dag (en het moment dat die betaalbaar is) mogen wij dan de volle pot betalen? Of om x uur 's nachts uit uw bed kruipen om uw vaatwas aan te steken?

En om het kwartier stuurt dat ding data? Als het gaat via 4G zoals men hier beweert (en dus niet via Sigfox) dan is die slimme meter te dom om alle data van pakweg een hele dag op te slaan en het dan gewoon in één keer te versturen? Elk kwartier een meting doen, dat gedurende x uur (of dagen) bijhouden, en dan in één keer verzenden? Te moeilijk?

Sigfox is inderdaad al lang aan het testen, dat moet je mij niet zeggen. k Heb tientallen foto's van die installaties inmiddels :) Maar toch : op vele gevallen zal er amper tot geen ontvangst zijn...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

@krisken: het is geen kwestie van mogen maar wel een kwestie van de volle pot MOETEN betalen. Kleine nuance. Nu lekker bezig trouwens om mijn overproductie aan stroom om te zetten in warmte. Dankzij afgelopen zomer staat mijn teller nu 500kw lager dan de vorige opname. Ik gun die dieven niks meer, mijn elektrische verwarming blijft draaien tot de teller weer iets of wat op het niveau van vorig jaar staat. Nu het nog kan.
Stel dat je groenten teelt en je wordt verplicht om de overschotten gratis weg te schenken en in de winkel verse groenten aan te kopen. Ik denk dat zowat iedereen ervoor zou kiezen om die overschotten in te vriezen voor eigen consumptie op een later tijdstip.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:En om het kwartier stuurt dat ding data? Als het gaat via 4G zoals men hier beweert (en dus niet via Sigfox) dan is die slimme meter te dom om alle data van pakweg een hele dag op te slaan en het dan gewoon in één keer te versturen? Elk kwartier een meting doen, dat gedurende x uur (of dagen) bijhouden, en dan in één keer verzenden? Te moeilijk?
Stel dat er één miljoen van die meters zijn... dan moet je om het kwartier 1 miljoen database IO's doen... spaar je dat op per dag dan moet je 96 miljoen database IO's doen... het blijven er natuurlijk per dag evenveel maar bij zo'n massa wil je load spreiden.

Het gaat hier niet over een PC databaseje met 100 records in !
Jack Daniels schreef:Ik denk dat zowat iedereen ervoor zou kiezen om die overschotten in te vriezen voor eigen consumptie op een later tijdstip.
Tenzij dat invriezen (batterij ?) duurder is dan gewoon verse groenten in de winkel te kopen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Die vriezer staat toch te draaien. Maakt niks uit of je er spullen bij stopt. Integendeel zelfs, hoe meer er in de vriezer zit, hoe minder die moet aanslaan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

@r2504
Een historische dB zoals bv een pi
Van osisoft trouwens en niet het board met gelijkaardige naam
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

heist_175 schreef:[ Als je aan uw slimme meter een module hangt die de prijs in de gaten houdt, kan je zomaar uw wasmachine overdag laten draaien en tegen dat ik om 18u thuis ben is de was sowieso gedaan.
Maar niet noodzakelijk tegen het laagste tarief want uw meter kan niet in de toekomst kijken en zal uw machine starten als de door u ingegeven prijs bereikt is. Als het een uur later nog goedkoper wordt heb je pech. Als het een kwartier later duurder wordt (omdat iedereen dezelfde prijs ingaf bvb) dan heb je ook pech want uw machine draait en gaat niet stoppen in het midden van een programma…

En als uw prijs de hele dag niet bereikt wordt heb je ook pech want dan zal je machine om 17uur beginnen draaien om toch tegen dat ij thuis komt gedaan te hebben, en dan ga je goedkopere - maar duurder dan jouw ingestelde prijs- prijzen gemist hebben.

Er is dus nog werk aan de winkel.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

r2504 schreef:
krisken schreef:En om het kwartier stuurt dat ding data? Als het gaat via 4G zoals men hier beweert (en dus niet via Sigfox) dan is die slimme meter te dom om alle data van pakweg een hele dag op te slaan en het dan gewoon in één keer te versturen? Elk kwartier een meting doen, dat gedurende x uur (of dagen) bijhouden, en dan in één keer verzenden? Te moeilijk?
Stel dat er één miljoen van die meters zijn... dan moet je om het kwartier 1 miljoen database IO's doen... spaar je dat op per dag dan moet je 96 miljoen database IO's doen... het blijven er natuurlijk per dag evenveel maar bij zo'n massa wil je load spreiden.

Het gaat hier niet over een PC databaseje met 100 records in !
Net daarom : als je het spreid per dag is de load op je database een stuk lager lijkt me? Je moet ze natuurlijk niet allemaal om klokslag 12u laten sturen hé!
Ik zal een ander extreme nemen als voorbeeld : je wilt elke 5 minuten data ophalen van 1000 device's en dat in een database proppen. Dan lijkt een elke 5 minuten 1000 lijnen doorsturen naar de database me belastender dan dit opsparen voor een hele maand en pas dan doorsturen. Als er 33 devices per dag hun data doorsturen van de hele maand (op basis van een maand van 30 dagen) is diezelfde data ook toegekomen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Maar dan loop je voor sommige devices tot een maand achter... niet handig voor "real-time" berekening en prognose te doen.

Zo vaak mogelijk zo weinig mogelijk data is de meeste ideale spreiding (en die meters zullen heus wel bufferen om eventuele communicatie problemen op te vangen).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Joe de Mannen schreef:
heist_175 schreef:[ Als je aan uw slimme meter een module hangt die de prijs in de gaten houdt, kan je zomaar uw wasmachine overdag laten draaien en tegen dat ik om 18u thuis ben is de was sowieso gedaan.
Maar niet noodzakelijk tegen het laagste tarief want uw meter kan niet in de toekomst kijken en zal uw machine starten als de door u ingegeven prijs bereikt is. Als het een uur later nog goedkoper wordt heb je pech. Als het een kwartier later duurder wordt (omdat iedereen dezelfde prijs ingaf bvb) dan heb je ook pech want uw machine draait en gaat niet stoppen in het midden van een programma…

En als uw prijs de hele dag niet bereikt wordt heb je ook pech want dan zal je machine om 17uur beginnen draaien om toch tegen dat ij thuis komt gedaan te hebben, en dan ga je goedkopere - maar duurder dan jouw ingestelde prijs- prijzen gemist hebben.
De spotprijs is niet enkel per seconde, maar wordt ook voorspeld. Uw slimme meter zou perfect op de voorspelde prijs kunnen acteren.
We moeten evolueren naar een model dat uw leven niet bestaat uit het tracken van de goedkoopste prijs etc :). Voor ff dat in de gaten houden is dat misschien niet leuk, maar als ik aan het werken ben gaat mijn baas het echt niet appreciëren dat ik heel de tijd de spotprijs in de gaten houden om vanop afstand mijn wasmachine te starten :).
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

voor wat de dB betreft met als voorbeeld de osisoft PI:
elke meetwaarde wordt in de dB gestopt, echter niet elke meetwaarde hoeft bewaard te worden, je kan er ook een hysteresisch opzetten (filtering) en enkel deze die buiten de bandbreedte valt opslaan met zijn tijdstip.
Zijn ze geinteresseerd in die ene watt die je meer of minder verbruikt? In je sluipverbruik? Vermoedelijk niet.
En ook al ben ik nooit tegen een module aangelopen die remote die filtering doet misschien bestaat die nu wel en zit in de communicatiemodule al de filtering vooraleer ze het op het netwerk sturen.

voor wat de spotprijs en de aansturing betreft, het is niet nodig om dit zelf bij te houden
de eli producent weet het beter dan wie ook en kan met een eigen module (in productie in Oostenrijk en in test in Duitsland) garanderen dat je de goedkoopste prijs te pakken hebt. Zij hebben die slimme meter niet nodig.
De aansturing van je (af)wasmachine is wel iets anders dan we gewoon zijn: je geeft aan wanneer de (af)was ten laatse klaar moet zijn, zij bepalen wanneer ze starten. EN hiervoor krijgen diegene die mee in het verhaal stappen zelfs een vergoeding (of korting)!
Voor diegene die accuopslag (powerwall, BEV, ...) hebben is die vergoeding zelfs groter als zij de SOC mogen beheren.

Het feit is wel dat deze werkwijze aan de inkomsten zit van de DNB's, vandaar vermoedelijk dat alles via een slimme meter van een DNB MOET gebeuren.
pevepe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 7 keer

Hoe kan men huishoudmachines uitgesteld laten starten? Vele recente machines zijn geen aan/uit verhaal.
Mijn vaatwas en wasmachine, beide ouder dan 5 jaar en met draai-keuzeschakelaar, kunnen ingesteld en gestart worden terwijl ze stroom hebben. Daarna kan de stroom onderbroken worden en als er terug stroom is gaan ze verder met hun programma. Dit is niet het geval met mijn recente condenserende droogkast met warmtepomp, als de stroom uitvalt is het gedaan en moet ze terug geprogrammeerd en gestart worden als er terug stroom is. Ik had mijn oude droogkast met verwarmingsweerstand, die nog perfect werkte, naar het containerpark gedaan omdat er al genoeg huizen uitgebrand zijn door zulke droogkast. We hebben die droogkast nooit laten draaien als we niet thuis waren.
Buiten het technische aspect zijn er nog belangrijkere zaken: welk leven hebben we nog als we voortdurend naar de zon en de stroommeter moeten gaan kijken om te weten wanneer we een toestel kunnen starten? Ik kan mijn elektrisch netwerk niet herkabelen voor een automatische sturing vanuit een slimme meter.
Ik heb 2 jaar geleden zonnepanelen laten installeren omdat er een belofte was van een x jarenlange garantie was op een terugdraaiende teller. Als er toen twijfel zou geweest zijn over deze garantie zou ik NOOIT zonnepanelen geplaatst hebben.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Ik heb zelf eens gekeken naar mijn verbruik met zonnepanelen 5kVA omvormer

Huidige situatie: met terugdraaiende teller jaarlijks -470kWh (dus overschot)
Ik betaal dus prosumententarief.

Ik heb alle maandelijkse verbruiksgegevens genoteerd en dus kan ik voor 2018 eens narekenen voor het geval er gekozen wordt voor maandelijkse facturatie elektriciteit:

Resultaat: te betalen (andere maanden zijn negatief)

januari 351 kWh
februari 44 kWh
maart 165 kWh
oktober 41 kWh
november 277 kWh
december 362 kWh

Totaal 1.240 kWh te betalen bij maandelijkse afrekening.
Een verschil van 1.710 kWh

Dat is bij maandelijkse afrekening, je kan je dus wel voorstellen dat bij een dagelijkse afrekening de situatie nog erger zou zijn, laat staan bij een kwartierafrekening zoals bij huidige digitale tellers bij zwaardere afnames...

Maar bij maandelijkse afrekening, zonder prosumententarief zou ik in mijn geval toch nog altijd minder betalen dan het prosumententarief.
En ik zou nog meer aangespoord worden om zelf minder te verbruiken , in tegenstelling tot heden waar ik nog 470kWh kan verspillen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

En wat met de maanden met negatief saldo? Gaat Eandis dan ook doen zoals nu, namelijk die overproductie van jou stelen om zelf door te verkopen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Awel, da's nu het grootste misverstand
Jij maakt een afrekening op maandbasis zijnde verbruik-opgewekt.
Je weet nochtans als ze per dag of per kwartier zouden afrekenen dat het zoveel slechter zou zijn MAAR je hebt de klik nog niet gemaakt dat de 'slimme meter' dit eigenlijk per fracties van een seconde registreert.
Met andere woorden de meter zal een heel ander maandgemiddelde meten dan wat jij nu voorlegt.
Het is immers de som van de injecties en de som van de verbruiken die gemeten wordt en die continue.
fvhbrugge schreef:Ik heb zelf eens gekeken naar mijn verbruik met zonnepanelen 5kVA omvormer

Huidige situatie: met terugdraaiende teller jaarlijks -470kWh (dus overschot)
Ik betaal dus prosumententarief.

Ik heb alle maandelijkse verbruiksgegevens genoteerd en dus kan ik voor 2018 eens narekenen voor het geval er gekozen wordt voor maandelijkse facturatie elektriciteit:

Resultaat: te betalen (andere maanden zijn negatief)

januari 351 kWh
februari 44 kWh
maart 165 kWh
oktober 41 kWh
november 277 kWh
december 362 kWh

Totaal 1.240 kWh te betalen bij maandelijkse afrekening.
Een verschil van 1.710 kWh

Dat is bij maandelijkse afrekening, je kan je dus wel voorstellen dat bij een dagelijkse afrekening de situatie nog erger zou zijn, laat staan bij een kwartierafrekening zoals bij huidige digitale tellers bij zwaardere afnames...

Maar bij maandelijkse afrekening, zonder prosumententarief zou ik in mijn geval toch nog altijd minder betalen dan het prosumententarief.
En ik zou nog meer aangespoord worden om zelf minder te verbruiken , in tegenstelling tot heden waar ik nog 470kWh kan verspillen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Wat een uitleg (inclusief volledige quote) om uiteindelijk geen antwoord op de vraag te zijn :roll:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Jack Daniels schreef:En wat met de maanden met negatief saldo? Gaat Eandis dan ook doen zoals nu, namelijk die overproductie van jou stelen om zelf door te verkopen?
Die passeren twee keer langs uw portefeuille ;) je betaalt voor wat je verbruikt van het net, je betaald voor wat je overdag op het net smijt omdat je het niet zelf verbruikt wat je opwekt voor het gebruik van het net. En wees maar zeker dat dat duurder zal uitkomen dan het prosumententarrief van nu.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Je verkoopt je electrictiet goedkoop als je ze niet nodig hebt, en koopt ze veel duurder terug aan.
Je wordt dus dik genaaid door dit systeem tov de terugdraaiende teller.

De netbeheerders en energiebedrijven winnen, en wij verliezen. De burger draait voor alles op, voor de armen, voor de rijken en uiteraard ook voor de parasieten en graaiers (aka politici).

Je kan dan beter off the grid gaan leven, geen injectievergoeding meer betalen, en een home batterij plaatsen. F¨* the system.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

bruma schreef:Awel, da's nu het grootste misverstand
Jij maakt een afrekening op maandbasis zijnde verbruik-opgewekt.
Je weet nochtans als ze per dag of per kwartier zouden afrekenen dat het zoveel slechter zou zijn MAAR je hebt de klik nog niet gemaakt dat de 'slimme meter' dit eigenlijk per fracties van een seconde registreert.
Je hebt gelijk.
Ik wilde alleen maar aantonen hoe slecht een digitale teller kan zijn voor wie op heden zonnepanelen heeft.

In mijn voorbeeld draait de teller nog altijd op maandbasis terug. Zelfs dan zou ik al 1.240kWh moeten betalen.

Als die helemaal niet meer zou terugdraaien dan zou ik wellicht op max 1.000kWh direct verbruik zitten en 3.500kWh moeten betalen.
Daarbij zou ik 4.000kWh cadeau doen als zonneinjectie aan de netbeheerder.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ub4b schreef:Je kan dan beter off the grid gaan leven, geen injectievergoeding meer betalen, en een home batterij plaatsen. F¨* the system.
Laat me weten wat uw systeem kost.
Ik zal wel gewoon braaf als een dwaas de belastingfactuur vermomd als elektriciteitsfactuur betalen. Ik durf toch te stellen dat ik goedkoper af zal zijn dan met een offgrid installatie.

Maar ten gronde zit de minister met een dijk van een probleem: hij heeft altijd beweerd dat de invoering van de slimme meter neutraal zou zijn voor de ZP bezitter, terwijl iedereen met een minimum van verstand inziet dat hoe het nu verkocht wordt, ver staat van de neutrale impact.
Ik wacht wel met ZP's te leggen tot iedereen uitgezeverd is daarover.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Klein detail, de minister die dat "beloofd" heeft, is nu burgemeester aan de kust...proper opgelost, toch ?
"Beloftes uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst"

In elk geval, als hier de omvormer de geest geeft kijken we toch ernstig naar eentje met batterij.Geen zaligmakende oplossing maar het kan toch al iets afvlakken.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Netserv
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 feb 2016, 12:10
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Iemand enig idee of er nog nieuws is over de slimme meter die gewoon met ethernet kan worden aangesloten op het internet i.p.v. 4g? We zitten hier in het appartementsgebouw met 16 meters per verdiep in een schacht naast de zijkant bij de lift. In totaal dus 80 meters in heel het gebouw. Gaan ze die gewoon allemaal individueel laten zenden? Kunnen ze die gegevens niet verzamelen naar 1 centraal toestel en dan vanaf daar versturen? Nog beter zou dus gewoon via ethernet zijn, want we kunnen gemakkelijk een aansluiting voorzien in die schacht.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Joe de Mannen schreef:In elk geval, als hier de omvormer de geest geeft kijken we toch ernstig naar eentje met batterij.Geen zaligmakende oplossing maar het kan toch al iets afvlakken.
Wat heeft het al of niet de geest geven van je omvormer te maken met het plaatsen van een batterij ?

Trouwens vandaag de dag is een batterij gewoon weggesmeten geld !
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

r2504 schreef:
Joe de Mannen schreef:In elk geval, als hier de omvormer de geest geeft kijken we toch ernstig naar eentje met batterij.Geen zaligmakende oplossing maar het kan toch al iets afvlakken.
Wat heeft het al of niet de geest geven van je omvormer te maken met het plaatsen van een batterij ?

Trouwens vandaag de dag is een batterij gewoon weggesmeten geld !
Ik probeer het je uit te leggen:
Joe de Mannen schreef:In elk geval, als hier de omvormer de geest geeft kijken we toch ernstig naar eentje met batterij.
'eentje' verwijst naar omvormer.
'met batterij' betekent dat het een omvormer is waar een batterij in zit.
Ik weet het, het zijn moeilijke zinnen...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Waarom zou die batterij "in" de omvormen moeten zitten... of bevat een Tesla powerwall bijvoorbeeld ook een omvormer ?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tesla powerwall 2 bevat een eigen omvormer aangestuurd door Tesla software, lees je doet er niet mee wat je wil.
Met PV panelen opladen OK
Met goedkope stroom opladen NOK
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

bruma schreef:Tesla powerwall 2 bevat een eigen omvormer aangestuurd door Tesla software
De API werkt anders niet slecht om ermee te doen wat je wilt :-)
Lees: laden als het goedkoop is

De nieuwe powerwall heeft geen DC aansluiting, dus je kan enkel via AC laden en teruggeven

Dit is het aansluitschema
download.jpeg
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik had het over een SMA Sunny Boy Storage.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
pevepe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 7 keer

Tesla powerwall 2 Kan DC of AC aangekoppeld worden.
Tesla Powerwall 2.JPG
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

pevepe schreef:Tesla powerwall 2 Kan DC of AC aangekoppeld worden.Tesla Powerwall 2.JPG
Spijtig genoeg niet, dit is powerwall 1 (niet meer leverbaar) of the powerwall 2 DC (die niet in Europa te krijgen is), in België is het: 1092170-03-A (AC)
Dit is trouwens de install manual: https://www.tesla.com/sites/default/fil ... manual.pdf

In de US kan je inderdaad de DC of de AC versie nemen, maar dan nog de DC is enkel compatible met MPPT trackers van SolarEdge
pevepe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 7 keer

Het is wel degelijk de Powerwall 2 DC. of die hier verkrijgbaar is weet ik niet.
Ik had een screencopy geplaatst waar het type niet op stond.
Hier de volledige tekst uit Nederland.
https://zonmaat.nl/wp-content/uploads/2 ... esla-2.pdf
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

studie-project slimmer energiemeters
https://www.infrax.be/~/media/Website/F ... -meter.pdf

brochure
Deze brochure heeft als doel om verschillende doelgroepen te informeren over de technische
implementatie van de ‘gebruikerspoorten' die voorzien zullen worden op de digitale meter. De digitale meter doet in Vlaanderen zijn intrede vanaf 2019.
https://www.infrax.be/~/media/Website/F ... meters.pdf

veel gestelde vragen
https://www.infrax.be/~/media/Website/F ... gemeen.pdf
Sterk verhaal in de FAQ:
Verbruiken de digitale meters (en hun communicatiesystemen) elektriciteit?
De digitale meters (en hun communicatiesystemen) verbruiken een beperkte hoeveelheid elektriciteit. Het
elektriciteitsverbruik van de digitale meters voldoet aan de Europese normen. Dit verbruik wordt niet
gemeten en dus ook niet aangerekend aan de klant.
De digitale gasmeter is voorzien van een batterij en verbruikt dus geen stroom.
studie van de VREG
https://www.vreg.be/sites/default/files ... 017-06.pdf
pevepe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 7 keer

fvhbrugge schreef:studie-project slimmer energiemeters
veel gestelde vragen
https://www.infrax.be/~/media/Website/F ... gemeen.pdf
Hoofdstuk 6 in de "veel gestelde vragen" zou ook moeten handelen over zonnepanelen. In de tekst worden de zonnepanelen wel dood gezwegen.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/po ... ~ae06ce6f/
De uitrol van de digitale meter gaat verder
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Nog aanmodderen tot 2022 en voor mijzelf zijn de zonnepanelen totaal afbetaald
Dan nog 10 jaar certificaten.
Zo zie je maar dat voor sommigen de winst blijft.
Natuurlijk minder dan beloofd, maar eerlijk gezegd ik had nooit geloofd dat de extreem gunstige regelingen voor zonnepanelen 20jaar zou behouden blijven.
Politici zijn goed in beloven en bedriegen dat was 10 jaar geleden ook al gekend.
Fentimento
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 feb 2018, 18:14
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

...
Laatst gewijzigd door Fentimento 09 jun 2019, 11:54, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”