Vlucht vertraagd ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Heeft er iemand ervaring met websites zoals deze... http://www.vlucht-vertraagd.be ?

Of hebben jullie al een procedure zelf opgestart ?
Gebruikersavatar
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 31 maa 2012, 16:41
Twitter: MisterTommie
Locatie: Lille, FR
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

Zelf geen ervaring, maar wel interesse. Weet iemand tot hoelang na je vlucht je officieel een procedure kan opstarten?
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Ik deel mijn geld niet met een of andere persoon die voor mij wilt doen wat 2min duurt. (en wat je toch ook moet doen bij die mensen)

Je vindt alle informatie hier terug: http://europa.eu/youreurope/citizens/tr ... dex_en.htm
Heb ervaring met geld terug te krijgen van Swiss en het gaat eigenlijk belachelijk simpel:

Stap 1: Vul het formulier in (http://ec.europa.eu/transport/themes/pa ... orm_en.pdf)
Stap 2: Stuur het door naar de lucthvaarthmaatschappij (bij voorkeur na het bellen met iemand van klantendienst en naar een directe email-adres)
Hou deze email goed bij. Als er 6 weken lang niks gebeurt, raaad ik u aan om nog eens te bellen en hun een weekje extra te geven. Indien dan nog niks:
Stap 3: Stuur het formulier door naar de bevoegdheid van EINDBESTEMMING (of indien dat buiten EU is, BEGINBESTEMMING - of land van luchtvaartmaatschappij indien tussen 2 niet-EU landen). Adressen zijn hier te vinden: http://ec.europa.eu/transport/themes/pa ... bodies.pdf
Stap 4: Wacht een kleine maandje, je zal per brief een beslissing ontvangen.
Stap 5: Ontvang je geld :beerchug:

Wel even een waarschuwing: de wetgeving zal binnenkort veranderen (weet niet van buiten wanneer), dan zullen vertragingen veel heviger moeten zijn dan met huidige systeem.
Persoonlijke tip: neem dit papiertje mee. Ik heb dat altijd in mijn tas zitten. Vul het in ter plaatse als ze je vlucht vertragen en geef dat aan een manager. Zorg er wel voor dat je een kopie krijgt (ondertekend + stempel van de manager)
Op zich zijn de luchtvaartmaatschappijen je verplicht te vermelden dat je recht hebt op compensatie. In realiteit gebeurt dit niet.

Tip2: houd je boarding passes bij (zowel origineel als van andere vlucht als je herboekt werd)
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Redelijk wat ervaring met zelf claims indienen (11 tot nu toe en allemaal uitbetaald!) en dus waarschijnlijk niet graag gezien bij de airlines (hoewel ik nog steeds upgrades krijg :banana: )
Kan trouwens tot 2 jaar na de vlucht.

Die vluchtvertraagd / euclaim / etc websites doen idd gewoon hetzelfde als jij moet doen en zie ook niet meteen toegevoegde waarde.
Ze brengen het eventueel wel voor de rechtbank, maar als je er zelf beetje mee dreigt indien je geen antwoord krijgt, draaien de maatschappijen zelf bij (in mijn geval tot nu toe altijd ...).
Periode tot uitbetaling varieerde hier van een maand (europese carriers) tot een half jaar (Met United Airlines een dik half jaar moeten over en weer mailen en dat voor 3 vluchten - 600 euro compensatie per vlucht, dus best wel de moeite)

Uit ervaring: de europese maatschappijen maken er geen problemen mee, de niet-europese (amerikaanse) maken er wel problemen van.
Ze proberen er eerst onderuit te komen dat zij zich niet moeten richten naar die regelgeving (wat NIET het geval is) en halen dan aan dat technische problemen of overuren van de crew ook niet onder de regelgeving zouden vallen (wat ook NIET het geval is!)
In de praktijk geldt het zowat enkel voor slechte weersomstandigheden en stakingen.

In het geval dat de maatschappij weigert uit te betalen, richt je je idd tot de nationale regulator die dan een unilaterale beslissing zal opstellen.
Echter moeten de maatschappijen hun daar niet aan houden en KAN de regulator eventueel een boete opleggen aan de de maatschappij.
Een unilaterale beslissing van de regulator houdt namelijk geen verplichting in voor de maatschappij maar als je dan wat dreigt met een rechtzaak wegens het niet respecteren van de regelgeving doen ze een zogezegde eenmalige toegift.

Bijkomende tip: indien je je een reisverzekering hebt (bv via je kredietkaart) krijg je daar ook meestal een bijkomende compensatie en ze kunnen je zelfs bijstaan als je een claim wil indienen.

Ik breng op elke vlucht waarvan ik weet dat er recht is op compensatie mijn medepassagiers zoveel mogelijk op de hoogte.
De maatschappij is nochtans verplicht om dit te doen.
Alle compensaties zoals vouchers (vlucht en meals, ...) / overnachtingen / herboekingen staan trouwens buiten deze regeling en de maatschappij kan dit niet inroepen als reden om geen compensatie volgens de europese verordering uit te betalen.

Moest je nog vragen hebben, stel ze gerust of stuur me een PM... wil je gerust helpen met je eerste claim ;)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ondertussen heb ik maar een procedure gestart via de genoemde website.

Vermoedelijk kan je het allemaal zelf... maar ik ga dit eens bekijken als test case hoe vlot het allemaal verloopt.

Ik ga trouwens eens moeten zoeken naar de data van een tijd geleden... was toen ook dik 7u... en blijkbaar kan je ze lang indienen :twisted:
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Wij hebben al een paar keer compensatie gekregen.

Kort binnenlands vluchtje tussen twee eilandjes van Hawaii. Vlucht komt te laat binnen, toilet kapot dus nog extra wachten.. take off en 10 min later (vlucht van 35 min) terug wegens "cabinpressure probleem". Bonnetjes voor eten/drank + cheque voor het totale bedrag van de vlucht. Een beetje later vlucht met Hawaiian airlines. Niets moeten vragen maar uit eigen beweging alles gekregen (Airline is een jaar later kopje onder gegaan).

Wegens staking in Heathrow niet weggeraakt vanuit Brussel. Alternatief was de trein maar door "inside information" niet op ingegaan en herboeking gevraagd en gekregen. Brussel, Heathrow, Hong Kong, Sydney werd een dag later Brussel, Rome, Bangkok, Hong Kong (een nacht minder) en dan Sydney. Compensatie van British Airways voor de verloren nacht in tickets met een waarde van +100 Euro/pers. Helaas niet kunnen gebruiken.

Dit jaar in januari binnenlandse vlucht geboekt bij Air Greenland. Na lang zoeken/plannen konden we de drie vluchtjes op 1 dag doen. Paar weken later aanpassing schema met zelfde vertrekdag maar slechts 1 vluchtje, de andere twee de volgende dag waarbij we te laat zouden zijn voor een boottrip die we boekten. Zelf gesuggereerd om dan maar een dag vroeger de eerste vlucht te nemen en na overnachting de resterende twee. Dat kon gelukkig nog, overnachting werd door Air Greenland betaald (5 sterren hotel) met vouchers van/naar luchthaven en vouchers voor avondmaal (totale kost €500).

Voorlopig zijn we tevreden met de regelingen die getroffen werden maar uit voorzorg heb ik toch steeds de brochure met de "rechten van luchtvaartpassagiers" op mijn tablet staan.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Trekkingexpert
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2019, 13:47

Hi,

Als je uit Amerika vertraging hebt moet je rekening houden met het feit dat Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen niet altijd compensatie hoeven te betalen. Ze moeten alleen betalen als ze vanuit Europa vliegen, vlieg je dus New York - Amsterdam met b.v. Delta krijg je geen compensatie.

Meer uitleg is wel te vinden op paginas van de claimorganisaties. B.v.https://www.aviclaim.nl/vlucht-vertraagd/

Hoop jullie hier verder mee te helpen!

Groetjes!
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Trekkingexpert schreef:Hi,
Na bijna 5 jaar is de TS al wel geholpen of zijn claim verjaard denk ik. Of was het om de website te promoten? :roll:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik ben ondertussen (al jaren geleden ondertussen) geholpen en heb het bedrag ontvangen (minus een bijdrage voor de website).

De ganse procedure heeft wel meer dan een jaar in beslag genomen en heel wat voeten in de aarde gehad (de maatschappij die gewoon niet reageerde, verschillende formulieren, klacht bij een Europease instantie, een rechtzaak, ..) dat ik betwijfel of je dat als particulier steeds in orde krijgt (ook al is het theoretisch perfect mogelijk).

PS. Dit was geen bump want ik zag hier daarnet een reactie van iemand (voor m'n antwoord blijkbaar al terug verwijderd ?) die me zelfs verweet dat ik reclame zou maken voor de website :eek:

[Mod] vorige posts teruggezet
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

r2504 schreef:die me zelfs verweet dat ik reclame zou maken voor de website
Dat verwijt was naar de post erboven (de bumppost dus), niet naar u :)
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Jammer dat we verleden jaar (bijna 3 maanden terug)niet onder de EU regeling vielen.
In april boekten we al onze vluchten voor onze vakantie van november/december. In de daaropvolgende paar weken werd accommodatie en enkele excursies gereserveerd. De hele planning was uitgewerkt en zoals altijd maken we een week op twee op voorhand ons definitieve "reishandleiding" met dagplanning, reservatienummers, vouchers e.d.
Tot onze verbazing (en lichte paniek) zagen we dat één van onze binnenlandse vluchten gecancelled was en naar twee dagen later verlegd. Aerolineas Argentinas vond het niet nodig om ons daarvan op de hoogte te stellen. Contact via telefoon gaf een bezettoon, mail werd niet beantwoord en uiteindelijk kon ik wel hun vertegenwoordiger te pakken krijgen in Zaventem maar die kon niets zien in het systeem dat we zelf ook zagen (gegevens van onze reservatie).
Via de host van onze B&B kwamen we er achter dat de drie luchthavens van Buenos Aires dicht waren door de G20. Op de grootste internationale luchthaven was beperkt verkeer toegelaten. Aangezien AA alle routes langs BA laat gaan vlogen ze niet op andere bestemmingen 3000Km verder op.
Resultaat, accommodatie in Ushuaia annuleren en andere vastleggen want we konden geen twee dagen extra blijven in de eerste keuze, auto in El Calafate (volgende bestemming) aanpassen wegens later daar aankomen. Hotel annuleren in El Chalten, want daar zouden we eerst naartoe rijden, extra nacht boeken in El Calafate (een dag vroeger in de B&B kon niet wegens volzet).
Dit alles zonder nog maar een sorry van de luchtvaartmaatschappij. Ter plaatse kwamen we mensen tegen die hun plannen ook hadden moeten omgooien en zelfs een lange busreis moesten nemen om op tijd hun intercontinentale vlucht te halen. We hoorden dat er ook mensen waren die gewoon naar de luchthaven waren gegaan en daar zagen dat de check-in gesloten was en hun vlucht gecancelled.
Blijkbaar is het normaal om passagiers niet te verwittigen in deze situaties omdat ze geen idee hebben hoe ze de chaos van gestrande passagiers moeten oplossen.

Aan de andere kant werd een ander probleem dan wel goed opgelost. Onze vlucht van de Falklands naar Rio Gallegos (Argentinie) met LATAM was gecancelled door hevige wind. Het gevolg was dat we onze vlucht de volgende dag met AA naar Buenos Aires kwijt waren. Met behulp van een Argentijn in onze B&B in Stanley die zijn vader in Argentinië naar AA had laten bellen, in het Spaans, waren we herboekt naar de vlucht van de volgende dag (mondeling, ze weigerden een bevestigingsmail te sturen). Herboekingskost €€€ :cry: maar aan de check-in kregen we gewoon onze boardingpass en bagagelabels. We hebben geen extra kost betaald :beerchug:

Met een EU maatschappij had het allemaal wel anders gelopen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Chinaski
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 31 jul 2007, 04:43
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

Ik ben ook geholpen.
Vlucht h/t naar Bangkok met KLM gemist door annuleren eerste vlucht van Zaventem naar Schiphol.
De wettelijk voorziene vergoeding gekregen, minus hun vergoeding.
Misschien kan je dit resultaat ook zelf bekomen, maar ik was dik tevreden met deze uitkomst.
Black is the colour of my true love's hair
Jozs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 jan 2015, 21:10
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

2 maal de volle 600 EUR (1200 EUR voor 2) teruggekregen voor vertragingen naar de VS. 1x met British airways en 1x met United.

Ik ben het dus eens met wat een aantal hierboven al melden:
Telkens gewoon zelf de procedure op de website van de maatschappij gevolgd en/of een sjabloonbrief van flyertalk forum doorgestuurd. Telkens binnen de maand mijn vergoeding gekregen zonder problemen. Misschien een kwartierje werk. Vandaar dat ik nooit via zo'n sites zou gaan of toch zeker eerst zelf zou proberen bij de maatschappij. Ik vind dat die 'claim' sites wel een serieuze fee aanrekenen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

on4bam schreef:Aerolineas Argentinas vond het niet nodig om ons daarvan op de hoogte te stellen.
Had je die vlucht rechtstreeks via hun website geboekt, of via een tussenpersoon (reisbureau of online reisbureau als Expedia)?
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

CCatalyst schreef:Had je die vlucht rechtstreeks via hun website geboekt, of via een tussenpersoon (reisbureau of online reisbureau als Expedia)?
Alles rechtstreeks. Van locals hoorden we dat het gewoon "company policy" is. Er is ook veel sociale onrust bij het bedrijf en ze hebben al zeer lang een slechte naam. Helaas waren ze de enige optie op ons traject.
Geluk bij een ongeluk, hadden we een dag later alles nagekeken dan was de gratis annulering periode verstreken voor de accommodatie. We hadden dus geen extra kosten door het herboeken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”