Digitale radio (DAB) en stop FM

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

idd digitale radio, dab+ dus heeft veel meer vermogen nodig dan fm om hetzelfde bereik te hebben... testen in Nederland door Broadcast Partners hebben dat nogmaals bewezen, met 300watt op fm en een antenne op 80m hoogte op een vrije frequentie haal je gerust 20-30km, bij dab+ kan je elkaar zowiezo nooit storen en werd er amper 8km gehaald met her en der nog probleem-zones...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Fentimento
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 feb 2018, 18:14
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

...
Laatst gewijzigd door Fentimento 16 maa 2019, 12:13, in totaal 1 gewijzigd.
ringlord
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 22 apr 2009, 23:18
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 14 keer

Ik heb een Audi A3 met DAB+ ontvanger en zonder zichtbare (externe) antenne.

In de Craeybeckxtunnel schakelt die over op FM en ook op het werk in de garage op -2.

Thuis luister ik radio op de Sonos, maar dat gaat via TuneIn.
Ik vraag me soms af : wat als die failliet gaan?
Ook is de audio kwaliteit vaak minder.
Ik weet niet of dit aan de upload of de download snelheid ligt.
Olli
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 dec 2018, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

In de auto vaak dat een stuk uitzending in herhaling gaat.

Volgens de garage neemt de dab radio een buffer om de momenten dat er geen ontvangst is te overbuggen.

Zeer irritant, gevolg: we gebruiken FM
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

De nieuwe wagen van m'n vriendin heeft ook beide. Radio schakelt vanzelf tussen FM/DAB+ en ik dit gaat zo vlot dat je het totaal niet merkt.
Geen idee hoe ze het flikken - tijdscodes? Maar 't werkt wel.

Enkel als je bvb naar een ondergrondse garage bolt loopt het wel eens mis en krijg je een korte herhaling/buffering.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Philiper
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 jun 2011, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 7 keer

Olli schreef:In de auto vaak dat een stuk uitzending in herhaling gaat.
Ik weet niet hoe het juist komt maar ik heb dit enkel voor bij de overheidszenders.
Bij Q-music gaat dit bij mij wel vlot en zonder er herhalingen voorkomen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ringlord schreef:Ik weet niet of dit aan de upload of de download snelheid ligt.
kwaliteit van digitale radio hangt af van de bandbreedte en de codec die men gebruikt.

ter vergelijken met een mp3 van 64 Kb of van 320 Kbit. Denk dat je wel weet welke de meeste info en althans betere kwaliteit heeft.
En dat is zo bij DAB en internetradio hetzelfde. Een stream van 192 Kbit heeft betere kwaliteit als deze van 64 Kbit.
Om te vergelijken moet je in gedachte houden dat een telefoongesprek thuis op een vaste lijn, 64 Kbit met een PCM codec is. bij digital radio gebruikt men gelukkig geen pcm meer, maar zijn deze wat geavanceerder waardoor de kwaliteit beter word.

Maar Ik vind een goede analoge FM tuner zijn kwaliteit beter dan van welke internetradio ook. maar dat zal eerder persoonlijke voorkeur zijn. Ik zal het spijtig vinden als FM dus echt verdwijnt.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

er zijn op de telenet/orange tv kabel ook FM zenders; als je een hifi tuner hebt kan je die daar op aansluiten en genieten van ruisvrije ontvangst. de frequenties zijn dan wel wat anders: http://zenders.be
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik gebruik dat zelf - why waste internet bandwidth voor iets dat gewoon op het kabelke achter de muur binnenloopt?
(also: FM/DAB werkt daar gewoon niet, huis isolatie is iets te goed...)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

DAB+ voor een tiental Vlaamse zendertjes? Erg duur voor wat je krijgt! Eerst worden lokale radio's zo goed als verboden door de overheid om in de plaats enkel Vlaamse DAB+ zenders te mogen beluisteren die allemaal hetzelfde draaien. DAB+ wil niet altijd goede geluidskwaliteit zeggen: men kan ook digitaal uitzenden met een erg lage kwaliteit! En waar blijven de thema-betaalzenders via DAB+? Waarom geen spotify rechtstreeks ontvangen via DAB+? Ah neen, dat mag niet want de Vlaamse zenders gaan anders failliet
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

satellitetv schreef:Waarom geen spotify rechtstreeks ontvangen via DAB+? Ah neen, dat mag niet want de Vlaamse zenders gaan anders failliet
Omdat Spotify één-op-één is en DAB+ is één-naar-veel? Of ga je voor elke Belg een eigen DAB+-timeslot voorzien? :wink:
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

devilkin schreef:Ik gebruik dat zelf - why waste internet bandwidth voor iets dat gewoon op het kabelke achter de muur binnenloopt?
(also: FM/DAB werkt daar gewoon niet, huis isolatie is iets te goed...)
Ik gebruik het ook nog in een kamer wegens dezelfde reden, maar analoge kabelradio is helaas ten dode opgeschreven.
Het is ruisvrij en gebruiksvriendelijk, maar het product is al zeker >10 jaar in een terminale fase.
Kabelradio wordt (bewust) niet aantrekkelijk gemaakt, het is goed om naar de VRT te luisteren, of een liefhebber van klassieke muziek heeft meer keuze, maar het Vlaamse aanbod is verre van compleet. Zelfs Nostalgie is nooit op de kabel geraakt.

Het neemt slechts weinig ruimte in (20 MHz), maar deze ruimte zal in de toekomst belangrijk zijn om nog hogere uploadsnelheden aan te bieden, want dit stuk frequentieband is belangrijk voor upload bij EuroDOCSIS 3.1, FM blijven aanbieden zou voor een beperking zorgen hierin.
Upstream kanalen bevinden zich in theorie tussen 5 en 65 MHz, meestal tussen 25 en 65 MHz, maar met EuroDOCSIS 3.1 kan dit opgetrokken worden tot 204 MHz, wat dus de FM-band overlapt.
In Nederland zijn ze al verder dan hier met de analoge switch off op de kabel. Sommigen houden FM nog voorlopig, met de boodschap dat het ook eindig is, zie artikel uit Totaal TV, sommige kabelmaatschappijen (Delta in Zeeland) hebben samen met analoge TV meteen ook FM stopgezet.
Kabelradio is in Nederland altijd veel populairder geweest dan in België, met een veel completer aanbod. Hier lijkt het logisch dat het nogal 'geruisloos' zal verdwijnen.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

mja geef mij idd ook maar meer uploadspeed
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Analoge radio interesseert mij niet meer. Ik heb recent nog een DAB + FM nad tuner aan een forumlid cadeau gedaan omdat het ding DAB+ codec mist en ik heb deze doos van iemand uit de familie gekregen en stond in de weg. Heb dan nog drie vier FM tuners in receivers en home av processoren zitten die nooit daarvoor gebruikt worden, en heb nog mijn technics tuner die ik met mijn eerste vakantiejob kocht - maar die speelt nooit meer.

Ik gebruik logitech media server, en die ondersteunt ook vrijwel alle internet zenders. Je kan zelfs per land zoeken.

Software spelers draaien zelfs op een raspberry, bvb https://picoreplayer.org/ - geen nood aan die legacy squeezebox hardware.
Als music server software is dit het meest complete opensource pakket - en de server draait werkelijk op bijna alles.

De enige plaats waar ik sporadisch eens FM gebruik is voor verkeersinfo in het buitenland, bvb Frankrijk. In Belziek heb ik niks meer aan FM.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ub4b schreef:Ik gebruik logitech media server, en die ondersteunt ook vrijwel alle internet zenders. Je kan zelfs per land zoeken.

Software spelers draaien zelfs op een raspberry, bvb https://picoreplayer.org/ - geen nood aan die legacy squeezebox hardware.
Als music server software is dit het meest complete opensource pakket - en de server draait werkelijk op bijna alles.
Idem bij m'n ouders... wat gebruik jij trouwens om het te bedienen ?
Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
Locatie: Evere
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 45 keer

RTBF heeft gisteravond het oude netwerk 12B afgeschakeld. Dus, geen DAB MP2 zenders meer…
Net : Proximus Flex Ultra Fiber + Internet Box+ / AmpliFi Alien / UCG-Ultra
Mobile : Mobile Flex S + Mobile Unlimited
TV : DVB-T2 + V7c & Apple TV 4K (w/ Pickx Mix FR & Be tv)
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

DATANEWS : Alle nieuwe auto's in Europa moeten binnenkort standaard uitgerust worden met digitale radio

https://datanews.knack.be/ict/nieuws/al ... 18285.html?
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

Voor mij mag de radio of het nu fm of dab+ is volledig stoppen! Om de 3 platen reclame en overenthousiaste dj's kan ik missen als de pest!
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Misschien eens van zender veranderen ?

ander artikel over verplichte DAB+ in auto's : https://www.demorgen.be/tvmedia/dab-str ... -bcde3072/

In tegenstelling tot wat hier eerder beweerd werd in deze draad staat in de laatste paragraaf:
Al heeft Van de Sijpe nog een laatste argument in tijden van klimaatmarsen: “DAB+ is een properdere technologie. De signalen kosten minder energie dan FM-golven.”
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2171
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

... maar ontvangers zelf verbruiken een stuk meer in vergelijking met FM
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

R2D2 schreef:DATANEWS : Alle nieuwe auto's in Europa moeten binnenkort standaard uitgerust worden met digitale radio

https://datanews.knack.be/ict/nieuws/al ... 18285.html?
Grappig... Alsof FM niet gratis in de lucht zit :)
Het biedt luisteraars meer radiozenders, digitale geluidskwaliteit en zit gratis in de lucht.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dat "gratis" is een argument uit de DVB-t discussie. Daar heeft de VRT het gratis ethersignaal stopgezet. Het is een beetje ongepast dat ze « gratis » hier nu wel als argument gebruiken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tja, DAB+ is volgens mij dood voor het ooit tot leven zal komen.

We gaan gewoon naar streaming zoals met dergelijke nieuwe hardware... https://tweakers.net/nieuws/148150/spot ... r-uit.html
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

ik ken mensen waarbij hun DAB (niet plus) radio stilte gaf bij stoppen uitzendingen, en FM geeft ruis, hebben ze gewoon een internet wifi radio aangeschaft
DAB+ niet nodig
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Als alle info klopt, gaan deze namiddag 5A en 5D op antenne met voorlopig volgende stations er op:
Stadsradio Vlaanderen, ​Tomorrowland One World Radio. Beiden op 96 kbps.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Iemand ontvangst op de 5A? Hier in Lievegem geen signaal binnenshuis... Buiten nog niet getest.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Hier in Maldegem binnenshuis idd One World Radio van Tomorrowland te ontvangen.
Niet bepaald mijn muziek maar toch leuk event op dab+

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Vleteren zou op antenne zijn sinds gisteren, dat is althans bevestigd met een filmpje van iemand uit de buurt daar. Zelf merk ik dat Oostende nog niet in uitzending is. Naar het schijnt zou dat vandaag in orde komen... Laat ons hopen.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Voor diegenen die het niet meer gevolgd hadden: vorige nacht is de VRT veranderd van DAB+-netwerk.
Ik durf voorlopig al te stellen dat mijn rijdende ontvangst toch beter is...
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

DidierS schreef:Vleteren zou op antenne zijn sinds gisteren.
Dit is zeker niet het geval. Ik woon op 4 km van de zendmast. In een ouder huis kan het zijn dat je in bepaalde omstandigheden Egem ontvangt, maar hier ontvang ik het enkel op het eerste verdiep enkel met de radio vóór een ouder raam. Één meter verder is het signaal volledig weg.
Ik denk dat de volledige uitrol van 5A/5D nog niet "voor morgen" zal zijn.
VRT is hier zwakker geworden. Radio toont +/- 65% signaal, terwijl die bij 11A de volle honderd toont.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Ik zei "zou" omdat ik het niet kon controleren zelf... Maar ik kan wel bevestigen dat Oostende 5A gisteren ook nog niet op antenne was. Vandaag ben ik in papa-verlof dus geen flauw idee hoe het daar aan het zeetje is ;-)
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2171
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Sinds vandaag is Tomorrowland radio er bijgekomen in regio Kortrijk. Blijkbaar zetten ze die regio per regio aan.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

TomG schreef:Sinds vandaag is Tomorrowland radio er bijgekomen in regio Kortrijk. Blijkbaar zetten ze die regio per regio aan.
Ik heb geprobeerd om de URL van de audio stream te vinden maar zonder succes. Is het iemand gelukt?
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Ja hoor:

:beerchug:
Mulykat
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2019, 10:12

Dab+ klinkt helemaal niet beter dan fm : integendeel. Je mag thuis komen luisteren en vergelijken. Je mag je allerduurste dab+ tuner meebrengen. Haalt het niet tegen mijn Carad tunertje wedden?

Ruis op Carad : onhoorbaar. Geluidskwaliteit : beter dan cd op Sony x55 es cd ! (en die klinkt al een pak beter dan het povere dab+ dat net goed genoeg is voor technomuziek)

Er zitten wel topkwaliteit buizen in het fm tunertje...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

DAB / DAB+ heeft ook geen ruis. Het is immers digitaal ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Audiocompressie artefacts kan je ook beschouwen als ruis, want totaal ongewenst.
Het probleem bij DAB+ is dat men voor de meeste kanalen een AAC-stream van amper 96 kbps uitzendt. Daarop hoor je de audiocompressie artefacts zeer duidelijk. Voor internetstreams gebruikt men doorgaans een AAC-stream van 128 kbps en je hoort gewoon het kwaliteitsverschil in vergelijking met DAB+.

Het is een schande dat in Vlaanderen de DAB+ frequentiecapaciteit onbenut of oneerlijk verdeeld is en er geen minimumkwaliteitseisen aan het uitgezonden signaal worden gesteld. Minister Sven Gatz z'n beleid heeft gefaald. 128 kbps AAC is een absoluut minimum voor wie thuis muziek op een degelijk Hifi-systeem wil beluisteren.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Iedere vorm van compressie is nefast voor een audiofiel, maar "amper" 96 kbps voor Vlaanderen mag je toch niet zeggen, check gerust eens de standaard gebruikte bitrates in onze buurlanden.
AAC+ (HE-AAC) staat net bekend als een codec dat zeer geschikt is voor lage bitrates en hoe hoger je gaat, hoe kleiner het voordeel wordt.
Ik ga akkoord dat 128 kbps beter KAN klinken dan 96 kbps, maar de vraag is wie daar nog echt bij stil zal staan. De kwaliteitssprong zal veel kleiner zijn dan bij een verhoging van 64 naar 96 kbps én het zou er ook voor zorgen dat er per multiplex 3 stations minder kunnen aanwezig zijn.

Norkring is in 2015 gestart met alles aan 64 kbps op een mux waar toen nog plaats zat was en zowat iedereen was toen tevreden met deze kwaliteit. Ik zag toen vaak een ophemeling op fora t.o.v. het oude DAB aan 160 kbps MP2. We mogen al heel blij zijn dat we hier in Vlaanderen uiteindelijk nog zoveel op 96 kbps hebben.
Ook soundprocessing is niet onbelangrijk. Uit Frankrijk ontvang ik tientallen stations, allemaal aan 88 kbps, maar er zijn best grote kwaliteitsverschillen, van zeer goed, tot redelijk slecht.
Het is wat te optimistisch om te zeggen dat internetradio in het algemeen streams zijn van 128 kbps AAC+. Globaal is 128 kbps MP3 nog veruit het meest gebruikt, 96 kbps in AAC+ evenaart deze kwaliteit minstens.

Over het algemeen zal ik DAB in Vlaanderen zelf ook niet verheerlijken. Het is niet in het voordeel van de zenders (en de luisteraars) dat Norkring alle multiplexen bezit én het ongebruikte tv-kanaal 10, dat mits goede wil opgesplitst zou kunnen worden in 4 DAB-muxen. Maar met kanaal 10 geblokkeerd te laten kan je een kunstmatige schaarste creëren. Ook het feit dat DPG Media (Qmusic en Joe) zoveel non-stop-kanalen on-air gooien doet hier ook geen goed aan. Eventuele toekomstige concurrentie kan hierdoor de pas afgesneden worden door plaatsgebrek.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Vrij ontevreden van DAB+ in de nieuwe wagen. Regelmatig stilte door geen goed bereik (en niet elke post zit op FM) want dan zou hij overschakelen.
De zender images downloaden ook niet, wat gewoon lelijk oogt op de radio in de wagen.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

"Niet elke post zit op FM" kan je ook net als voordeel zien van DAB.
Zaken als zender images kan je moeilijk op de DAB-technologie steken, maar eerder aan je autoradio.
Mijn DAB-autoradio heeft ook geen mogelijkheid tot weergave van afbeeldingen of zenderlogo's ondanks het grafische display, ik denk zelfs niet dat ik FM-fallback heb.
Andere merken ondersteunen dan netjes de meegestuurde slideshows met songinfo, albumhoezen, weerbericht, e.d.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”