EDPnet van achterburen gebruiken?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Hallo,

We zitten hier in een huis met 9 man, 7 ervan zijn verslaafd aan het internet.
Er wordt veel gedownload en veel gestreamed.

Algemeen gebruik op onze meter is 1.5-2.0TB

momenteel hebben weTelenet's Fluo, 3tb data incl. tv & telefonie.
Dit is best een duur abonnement in ons opinie.

Om het wat goedkoper te maken dachten we aan EDPnet's VDSL XL.

Echter hebben we een probleem dat we in onze straat maar 5mbps down & 750kbps up krijgen via ADSL.
Mijn grootouders woont achter ons in een andere straat, (onze tuinen zijn verbonden.).
Zij kunnen volgens de lijntest 98mbps & 40mmbps up krijgen.

We willen graag via hun adres een abonnement aanvragen, en de lijn naar ons huis doortrekken.

Aangezien het maar 100mbps is, zou dit lukken met p2p wifi? Krijg je hier latency mee?
De afstand is 43m, we kunnen ook een kabel trekken...Echter liever niet als het niet nodig is.

Alvast bedankt.

Code: Selecteer alles

appartuur thuis:
Telenet EMTA modem (Modem only) (Fluo home)
Unifi USG
Unifi 24 switch
Unifi AP's
14 clients.

apparatuur grootouders:
Telenet HGW (Telenet whop)
1 client
(hun verbruik is zo laag, dat we vanplan zijn om ze bij aan de vdsl te hangen.)
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Als je line of sight kan je zelfs gbit speeds doen zonder probleem over die afstand, niet dat het nodig is. Maar inderdaad met ubnt gear of MikroTik gear kom je een heel eind zonder al te veel te betalen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik ken de situatie ter plaatse niet, maar koop u een rol CAT5E in flex (€51 voor 100m).
Zeker geen last van bomen, mist, wind, ...
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:CAT5E in flex (€51 voor 100m)
Ik zou dit toch niet in de grond steken zonder extra afscherming. Je zou de eerste niet zijn die op die manier met een spade kabels gaat beschadigen...
Ik volg wel naar stabiliteit toe al heb ik indertijd met twee FON2100 een draadloze verbinding opgezet naar mijn schoonouders die om de hoek wonen. Deze diende echter vnl. als backup.
Computer(k)nul
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ik gebruik al ruim een jaar 24/24 een ubuquiti nanobridge over een afstand van 6km, zelfs niet perfect uitgelijnd en heb daar 60Mb up en download mee, wat voor mijn toepassing ruim voldoende is, mocht ik deze perfect afstellen haal ik er 150 Mb mee......
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Sinna schreef:
heist_175 schreef:CAT5E in flex (€51 voor 100m)
Ik zou dit toch niet in de grond steken zonder extra afscherming. Je zou de eerste niet zijn die op die manier met een spade kabels gaat beschadigen...
Een flex die in de grond zit, steek je niet zomaar over. Maar je hebt wel een punt: officieel moet die ook 70cm onder het maaiveld zitten (net om die reden).
De flex die bij ons in de tuin ligt (XVB 3G2,5), heb ik in een extra dikke dia5cm rioolbuis gestoken, om fratsen te voorkomen. Daar geraak je met een gewone schup niet door :).
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Trouwens: als je toch UTP-kabel in de grond zou stoppen, neem dan meteen een dubbele (€83 voor 100m). Je kan dan eventueel met DATA en Voice afzonderlijk doorkomen mocht blijken dat je VDSL-lijn teveel verzwakt door die extra meters.
Computer(k)nul
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

Modbreak:
off topic
Als jullie zoveel downloaden dan stel ik me wel de vraag of jullie wel legaal bezig zijn? Dit volume komt overeen met duizenden films per maand...
zaj
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 okt 2018, 09:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

satellitetv schreef:Als jullie zoveel downloaden dan stel ik me wel de vraag of jullie wel legaal bezig zijn? Dit volume komt overeen met duizenden films per maand...
leef jij nog in de jaren 90?

-een 1080p bluray remux is snel 20-40 gb
-een 4k blu ray remux is 50-100GB
-een 4k aflevering van een serie die een uur duurt : 5-10GB
-1080p afl = 2-4GB

kijk je 1 afl per dag ( we zullen 4GB nemen omdat niet iedereen alles in 4K download) en elk weekend 1 film van +- 50gb dan zit je op een maand al aan 500GB voor normaal kijkgedrag. Dat is in principe voor 1 persoon. natuurlijk download niet iedereen alles in goede kwaliteit,maar als je telenet hebt waarom niet? download is op minder dan 2uur binnen.

moderne pc games zijn ook allemaal 50-100GB. dan nog wat youtube, streaming, normaal surfgedrag en je komt er niet.

ze zijn met 9 op een 3TB datalimiet. dat is minder dan 400GB per gebruiker. dat is toch helemaal niet onrealistisch.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Wij verzetten geen 2TB per maand, maar onderschat video echt niet
Als ik thuiswerk zet ik geregeld - op een andere pc en met het scherm uit - YouTube op voor DJ sets, maar dat gaat standaard in full-HD.
De kinderen kijken op hun tablet naar Ketnet en YouTube.
's Avonds kijk ik soms naar VRT (DIW, ...) -> de eindejaarsconference van Michael van Peel en Geubels is telkens 1,3Gb.

Windows updates van 5 pc's, updates van Google Play Store, updates van onze telefoons, ...
Backups vanop onze NAS
...

Met 2 volwassenen en 2 kinderen halen wij makkelijk 400-500GB, zonder al te veel illegale toestanden.
Dus extrapoleer dat naar 9 mensen, waarvan blijkbaar 7 addicts, dan snap ik het wel :).
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Het doet er toch niet toe waarom die persoon zoveel data heeft, of wat die er mee doet.

Hij vroeg gewoon een oplossing hoe je naar da achterburen een verbinding kon maken.

Dat kan via de grond met een ethernet kabel of via een Point to Point.
Bij dit eerste, moet er inderdaad gegraven worden, gaan de buren ook sneller eens opkijken wat je aan het doen bent :-D Is wel goedkoper dan een PtP link.

Het goedkoopste dat ik kan vinden voor een 5Ghz PtP link: https://www.centralpoint.be/nl/wlan-acc ... m-7065249/
2.4Ghz gaat mogelijk iets teveel last hebben van al de AP's bij de buren. Nuja 43 meter is echt niet veel als er een Line-of-Sight is.

Wat meer specs: https://mikrotik.com/product/RBSXTsq5nD ... ifications


Breng wel shielded FTP kabel naar deze devices die je aan je muur hangt. Je kan in principe gewoon altijd eens proberen met een link en terugsturen :angel:

Indien hulp nodig, laat maar weten
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Bedankt allemaal! We zullen eerst is proberen met wat oudere Nanobeam ac's. :)


En inderdaad, de grootste verbruikers zijn filmpjes en games.

Afbeelding
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”