Led dimmers en transfo's

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Hoi

Ik had hier in de veranda eens andere led lampjes gekocht (GU4/MR11) van 12V, want de huidige ledjes (3W) hadden zo'n vieze kleurzweem en waren niet al te krachtig. Van Osram ledjes gevonden van 4W die redelijk wat lumen extra generen. Tot ik ze erin stak ... een paar lichten op en flikkeren.

Ben dan maar even in de kast gaan kijken. Dimmer is een NIKO 330-00701 en daarop zit nog eens een gewikkelde NIKO transfo 320-00002 (max 35W).
Maar als ik de spanning uitlees op de dimmer van NIKO 330-00701 dan is dit slechts een goeie 140VAC als ik dimmer volledig open draai, dat is toch niet normaal ?

Ook op andere dimmers meet ik zulke waarden wanneer alles open staat ? Dat wil zeggen dat al die lampen maar op een fractie van hun totale output staan ?
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Zijn uw osram led's wel dimbaar?
Nu zijn die niko spullen zeker geen al te beste keus, maar zoals je zelf zal vermoeden geven die andere hetzelfde dus vermoedelijk niet het probleem. Een multimeter is gemaakt om effectieve waarde van een volledige 50hz sinus te meten, als het gaat om een afgesneden of aangesneden sinus lijkt me een multimeter niet meer correct om te meten.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3976
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Je had beter die transfo eruit gegooid en het op 230V gezet, alleen die GU4 veranderen in een GU10.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Let op verwijderen transfo kan enkel al de bekabeling hiervoor geschikt is.

De Osram lampjes zijn deze wél dimbaar? Anders gaan ze inderdaad flikkeren bij dimming of gewoon niet branden.

Heb je ook al een andere instelling geprobeerd?
Screenshot_20190108-081801.png
https://www.niko.eu/nlbe/artikel/330-00701
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3976
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Als je werkt met transfo's dan moet je opletten, bij 12V gaat er ook meer ampère door je draden en dan kunnen de draden warm worden als ze niet dik genoeg zijn.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Een goedkope multimeter kan inderdaad geen aangesneden spanningen correct meten.
Vele dimmers hebben ook een minimumbelasting nodig, misschien verbruikten je vorige lampjes net net wel meer (niet enkel de lichtbron, inclusief elektronica dan)?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

mijn gok is ook dat leds niet geschikt zijn voor dimmer ..

dimmer + transfo kan normaal led dimming aan ... al gebruk je nie echt een led driver die dc doet ..( maar nog een oudere gewone gewikkelde transfo)

zijn het deze leds ?

https://www.lampdirect.be/nl/osram-para ... rvangt-35w
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Het zijn deze LED's: (dimbaar)

https://www.benelux.ledvance.com/nl/pro ... 01_1503730

Die dip switchkes heb ik idd al eens geprobeerd te verzetten, maar weinig effect. Denk dat de transfo maxed out is, want 12x 4W = 48W.
Heb me nu een nieuwe transfo gekocht en ga deze ook dichter bij de lampen plaatsen (nu id kast ipv bij de lampen)

@AnD: Omzetten GU4 nr GU10 zal niet lukken, kan de gaten niet groter maken ... Zou alles wel makkelijker maken natuurlijk (en veel meer keuze qua lampen)
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

spacekiek schreef:Het zijn deze LED's: (dimbaar)

https://www.benelux.ledvance.com/nl/pro ... 01_1503730

Die dip switchkes heb ik idd al eens geprobeerd te verzetten, maar weinig effect. Denk dat de transfo maxed out is, want 12x 4W = 48W.
Heb me nu een nieuwe transfo gekocht en ga deze ook dichter bij de lampen plaatsen (nu id kast ipv bij de lampen)

@AnD: Omzetten GU4 nr GU10 zal niet lukken, kan de gaten niet groter maken ... Zou alles wel makkelijker maken natuurlijk (en veel meer keuze qua lampen)
welke transfo gekocht ?
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Kitt schreef: welke transfo gekocht ?
Deze :

https://www.ledlampendirect.nl/led-tran ... -watt.html
Kitt schreef: al gebruk je nie echt een led driver die dc doet ..( maar nog een oudere gewone gewikkelde transfo)
Ja, dat vond ik ook raar, die transfo is 12v AC ipv DC !
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

ik vermoed dat een gewikkelde transfo geen probleem mag geven, maar die elektronische... da's een ander verhaal hoor.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

honda4life schreef:ik vermoed dat een gewikkelde transfo geen probleem mag geven, maar die elektronische... da's een ander verhaal hoor.
Wel bij een normale led armatuur heb je DC ( een led heeft immers een kathode en anode ) .. en dan een driver ( aka DC Switch mode ) en sommige zijn dimbaar en sommige niet .
De led spotjes die de TS heeft werken zowel op 12V DC of AC denk ik ..( zit elektronica in de led .. )
Maar een standaard led driver die niet dimbaar is zal sowieso problemen geven ... en gewikkelde transfo's zijn niet echt meer mode nu voor verlichting .. veel verliezen en ronken ...

Dus ik vrees dat je de foute transfo nu besteld hebt ... je hebt een elektronische nodig die dimbaar is ...en dan nog ...

https://www.ledlampendirect.nl/led-tran ... additional

Deze kan misschien werken maar is ook niet 100% zeker ..

https://www.ledlampendirect.nl/dimbare- ... %20transfo&
deze zou met fase-aansnijding dimmer werken ..
of deze mss ..
https://www.ledlampendirect.nl/dimbare- ... bare%20led&
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Dat snap ik niet goed, wat is het verschil tss de trafo die ik besteld heb en die Elektronische?

En waarom een 12VAC trafo gebruiken ? DC lijkt me toch beter/makkelijker voor leds?
Enfin voor led stripjes pak ik toch altijd dit soort trafo en dan steek ik er zo'n dimmerke voor (https://www.ledlampendirect.nl/yphix-le ... ening.html)

In de datasheet vd lampen staat wel werkfrequentie 50hz, dus dat zal dan wel op AC slaan zeker?

(oja, en op de site van Osram raden ze niet meer dan 4 lampen tegelijk aan te sturen met 1 trafo, maar ja, mijn 12 lampen kan ik nu niet meer herbedraden ... )
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

Mss even verduidelijken ..

een gewone gewikkelde transfo zit alleen maar koper en ijzer in .. primaire en secondaire wikkeling .
Werd vroeger heel veel gebruikt voor halogeen verlichting etc . Dit zijn inuctieve belastingen . ( 230V AC in -> 12V AC output )

Dan zijn de elektronische transfo's op de markt gekomen .. dat is eigenlijk een geschakelde voeding .. zoals de meeste adapters nu zijn van laptops/gsm/pc .. die wegen een pak minder en hebben een beter rendement .. ( 230 AC in -> 12V DC output meestal )
Maar die kan je niet zomaar gaan dimmen op de AC kan .. tenzij deze die er specifiek voor geschikt zijn .
Die dat je nu besteld hebt gaat perfect werken op een 12V DC led strip of op die Osrams zonder dimmen met je niko dimmer ..( tenzij je heel veel geluk hebt ) .
M.a.w de elektronica in de Elektronische transfo moet net als in de LEDs gemaakt zijn om te dimmen ..

Die osrams zijn RetroFit leds .. dus gemaakt om makkelijk in de oude 12V halogeen te stoppen .. en werken zowel op AC of DC omdat er nog in de lamp elektronica zit ..die zorgt voor de juiste dc spanning/stroom op de led of combinatie van leds in de lamp ..
En dat is nu net heel je probleem .. alles moet compatible met elkaar zijn .. led moet dimbaar zijn .. maar ook de voeding/transfo .. en je dimmer moet dergelijk config aankunnen .. ( volgens de pdf van niko moet dat wel lukken normaal ) ..

De link die je idd aangaf is het veel simpeler .. een led strip is 12V DC .. transfo is voor 12VDC MAAR de regeling gebeud op de secundaire zijde .. dimmer zit tussen de 12V .. en niet op de 230V zoals je niko dus config is prima op elkaar afgesteld . In dit geval is het wss een constant current of voltage dimmerke ..op de DC kant .. dan gaat die transfo(dc voeding ) wel werken idd ..
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Dat is duidelijk! Dank je!
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Kitt schreef:
honda4life schreef: Deze kan misschien werken maar is ook niet 100% zeker ..

https://www.ledlampendirect.nl/dimbare- ... %20transfo&
deze zou met fase-aansnijding dimmer werken ..
Ik heb deze eens besteld en geïnstalleerd. Met de huidige led spotjes werkt hij prima, maar met de OSRAM's weer niet. Enkel de eerste 3 lichten op van de 12. (idem scenario met de gewikkelde transfo dus)

Ik heb ook de indruk dat de eerste feller schijnt ... zou het kunnen dat ze die spots in serie geschakeld hebben ? :-o

Want in dat geval gaat geen enkele transfo goed werken dan (al is het dan wel raar dat de andere dan wél werken)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bij die transfo staat duidelijk het volgende:
Deze transformator is uitermate geschikt om onze 12V AC LED lampen te dimmen in combinatie met onze LED dimmer, fase afsnijding
Je zal de Niko-dimmer dus met de dipswitch ook op faseafsnijding moeten instellen, dus lampprofiel led 1.

Afbeelding
LVAerde
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2019, 11:55

Hallo,
Kan je als je een dimbaar LED armatuur koopt (met ingebouwde LED), kan je dan de ingebouwde transfo zonder problemen verwijderen als je geen gebruik wil maken van de dimfunctie > dus de LED's rechtstreeks op 220 zetten. Het LED armatuur wordt niet gemaakt zonder dimming.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Waarom zou je dat doen?
Als je een dimbare armatuur enkel op 100% wil gebruiken, zet er dan een aan/uit schakelaar voor en geen dimmerknop?
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”