Nieuwe smartphone

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wil voor ons vader een smartphone kopen.

Moet een beetje in te stellen voor een oudere mens. En eventueel wat stevig zijn :)

Ruggedized spel kopen of eerder een gewone met een hoes? Alle toestellen even goed in te stellen, met grotere pictogrammen, eenvoudigere menu's en dergelijke? Budget tot een 500-600 euro.

Dus eigenlijk op zoek naar ervaringen met dit.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Met dat budget zou ik gaan voor een iPhone (7, 8..) met een stevige hoes errond.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

MichelJ schreef:Moet een beetje in te stellen voor een oudere mens. En eventueel wat stevig zijn :)
zonder te twijfelen: iphone met otterbox case.
ik heb voor mijn moeder (totale leek wat betreft technologie) zitten klooien met alles: seniorengsm, android met seniorenapps, ....
uiteindelijk uit pure frustratie toch maar wat meer geld tegenaan gegooid en een iphone gekocht, met otterbox.
zowel de iphone als de otterbox zijn al beide goede beslissingen gebleken.

speciaal de 6s plus gekocht zodat het scherm ook groot genoeg is. qua snelheid en gebruiksgemak is die ook nog steeds perfect.
en voor de prijs te drukken heb ik hem dus (nieuw!) via belsimpel besteld gehad.
en hij draait mooi vlot op ios12.

ik had wel wat "schrik" voor het zogenaamde buigen etc, maar dat bleek tot op heden een onterechte vrees (wss mede omdat hij in een otterbox case zit)

toestel: https://www.belsimpel.nl/apple-iphone-6-plus/16gb-zwart
case: https://www.coolblue.be/nl/product/6542 ... zwart.html
MichelJ schreef: Budget tot een 500-600 euro.
totale prijs: 373+50 = 423, dus binnen je budget.

Tomby schreef:Met dat budget zou ik gaan voor een iPhone (7, 8..) met een stevige hoes errond.
gezien de prijzen zou ik dat toch zonde vinden... alleen al voor de 7 zit je boven het budget dat je nodig hebt voor mijn voorgestelde oplossing,
en ik vermoed nu niet dat zijn vader -die dus blijkbaar nog geen smartphone heeft- een intensieve gebruiker zal zijn.
een 7 of 8 lijkt me dus gewoon overkill en eerder iets met hoger gadgetgehalte dan hoger praktisch gehalte.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Volg niet echt de prijzen. Dacht toch wel dat een 7 + case binnen de €600 zou vallen, zeker gezien je een 6 momenteel bij MediaMarkt koopt voor €299 en ik dacht ook ergens een 6S gezien te hebben voor €350.
Maar anderzijds, inderdaad, waarom €600 uitgeven als het ook met €400 gaat.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Kies eender welke Android telefoon voor +/- 200-300 en installeer Nova Launcher, daarmee kan je het aantal pictogrammen (en nog veel meer) regelen.
https://play.google.com/store/apps/deta ... r&hl=en_US

Zo heb je geen oudbakken telefoon, voor een prikje, met de settings die je wil.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Het moet perse een nieuwe zijn?

Pocophone van Xiaomi eventueel, nieuw rond de 300 euro en behoorlijk goede specificaties en groot. (6,2") Met Nova Launcher valt alles netjes aan te passen trouwens naar wens.

Als het 2de hands zou mogen zijn. Oneplus 5 voor net geen 300 euro, daar een goede case rond en klaar, ook hier Nova Launcher op zetten... Daar ben ik super tevreden van.

De aangehaalde oplossingen met Iphones zijn ook niet bepaald slecht. Hebben vaak de voorkeur bij iets oudere mensen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Nikste nova launcher... Ondertussen is er genoeg keuze in android one toestellen.

Maar het belangrijkste is om een uurke tijd te nemen en die mensen dat toestel uit te leggen...
3 knoppen, 3 software knoppen, swipe down voor instellingen enm swipe up voor uw apps.
Als je dan zelf hun agenda, mail en weer widgets installeert en alle andere apps weghaald zijn ze weer tevreden voor een paar jaar.
Eens ze hun smartphone gewoon zijn kan je hen leren casten en hun google account laten zien op hun pc( en installeer je ineens backup & sync zodat ze hun fotos en documenten ook op hun smartphone hebben)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Niet om een discussie op te starten, maar denk dat Nova Launcher gewoon een persoonlijke keuze is. De standaard launcher is bij mij net meestal een gedrocht wat netjes gefinetuned kan worden met Nova. Dat er launchers zijn die ondertussen dezelfde functionaliteit hebben geloof ik graag maar voor mij niets anders meer. :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik heb ook een tijdje de Nova launcher gehad maar uiteindelijk heb ik hem eraf gesmeten... ik zie op zich de meerwaarde niet in (en heb nu terug de stock Android Pie launcher - met één ongebruikt scherm waar Google persé z'n tijd en weer widget heeft opgezet).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ik daag de mensen zoals iceke uit om mijn moeder android te komen uitleggen.
je mag voor mij part zelf het toestel, de launcher en de instellingen zetten zoals jij DENKT dat ze ermee gaat kunnen werken.
been there, tried that, gave up.

om een of andere reden werkt iphone/ios beter voor oudere/niet technologische mensen.
en het hangt natuurlijk heel sterk af van de uiteindelijke gebruiker, maar als je er niet teveel omkijken naar wil is iphone echt wel de way to go.
(dat is trouwens ook letterlijk het enige waarvoor ik iphone/ios aanraadt: oude niet technologisch onderlegde mensen. persoonlijk wil ik het niet in mijn buurt :P)

hetgene hier in veel antwoorden overheen gekeken is, is dat het voor een oudere persoon is die nog geen ervaring met smartphones heeft.
dan kan je beter voor zekerheid gaan ipv voor de vrijheid van android.
al is ieder persoon natuurlijk anders en is OP de enige hier die kan beslissen of zijn vader kan en wil bijleren.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ze is hier altijd welkom hoor ;-)
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Mijn moeder van 70 is vertrouwd met haar Samsung A5 (bellen via Whatsapp, foto's sturen, De Lijn raadplegen, krant lezen, ...)
Ik moet toegeven dat het vooral mijn dochter is die alles haarfijn heeft uitgelegd zodat ze het snapt.
Ik vrees dat wij daar soms te nerdy of techie voor zijn zo der dat we het beseffen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Verschillende mensen uit mijn omgeving (voornl familie) zijn 60+ en gebruiken hun smartphone zoals die uit de winkel komt.
Ik heb Nova Launcher recent aanbevolen aan (de ouders van) iemand (30+) met een verstandelijke beperking: zo konden ze de settings aanpassen hoe zij het wensten (voornamelijk aantal/grootte iconen op de desktop).
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wat ben je met Novalauncher als simpele dingen als een telefoongesprek opnemen, een mail/sms versturen of een agendapunt aanmaken niet iets of wat uniform is ?
Dat zijn de dingen waar ik digibeten zie mee sukkelen, niet met hoe groot groot het knopje is waarop ze moeten drukken of waar dat knopje staat...
Owja en leer ze aub ineens met hun duimen tikken ;-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Splitter schreef:ik daag de mensen zoals iceke uit om mijn moeder android te komen uitleggen.
je mag voor mij part zelf het toestel, de launcher en de instellingen zetten zoals jij DENKT dat ze ermee gaat kunnen werken.
been there, tried that, gave up.
Heeft het dan wel zin die mensen een smartphone te geven... zijn ze niet beter met een dumbphone ?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

r2504 schreef:Heeft het dan wel zin die mensen een smartphone te geven... zijn ze niet beter met een dumbphone ?
raar genoeg niet :) eerst dumphone geprobeerd, geen succes.
daarna androids met welke mogelijke launcher je kan verzinnen, nope.
seniorentelefoon dingen zaten er ook tussen, same issues (en nog erger: die noodknop dat ze telkens per ongeluk indrukte, jeezes....

nu zal mijn moeder niet representatief zijn voor de wereldbevolking in die leeftijdscategorie, but still...
ik heb met haar hetzelfde meegemaakt met android tablet/iphone tablet: beide ongeveer hetzelfde ingesteld, linkjes gemaakt etc etc,
maar toch lukt het haar beter met ipad. (wat niet wil zeggen dat ze er nog mee kan werken als ik de icoontjes verwijder uit het startscherm)

waarom weet ik niet, maar telkens merk ik dat ouderen om een of andere reden sneller weg zijn met/vlotter overweg kunnen met ios.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

ik kan splitter bijtreden

tot 5j geleden, pre apple, hingen die alle weken aan de telefoon omdat er iet ni marcheerde, ni lukte, ze iet ni vonden, iet ni, er altij iet raar deed, ...
sinds die nen iphone en tablet hebben hoort ge die ni meer

gelukkig hebben die 4 jong, anders hingen ze toen 4x per week aan mijne telefoon (of van den oudste)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ook wat 60 plussers in de familie die better met een apple ding overweg kunnen dan een met een android, of ander soort bel-apparaat.

Het gaat zelfs zo ver dat we 's morgens uit ons bed gebeld worden (met hun vaste lijn) omdat hun beltoon het niet meer doet. Bleek achteraf dat ze hun volume hadden uitgezet. Ook als ze allerhande meldingen krijgen van apps denken ze dat ze gehacked zijn. Nu onze oudste die dat haarfijn oplost verdient er bij de grootouders wel een zakcentje mee, omdat hij ze zo goed helpt. :lol:

Met hun ipad hebben ze minder last, buiten dat we hem soms eens een update geven als er een ééntje staat naast dat grijs prentje. :angel:
Dina
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 dec 2018, 10:27

Voor niet technishe aangelegde personen is apple nu eenmaal veel makkelijker.

Een ander groot voordeel is de uniformiteit, op elk toestel dezelfde manier van werken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Beetje bizar... of je op een iPhone homescreen nu een browser, maps, contact plaatst of je doet dat op een Android... beide zullen hetzelfde doen.

Ik zie niet in waarom je op een iPhone hier geen problemen mee zou hebben en op een Android wel.
mailracer schreef:Bleek achteraf dat ze hun volume hadden uitgezet.
Ja, want op een iPhone kan je dat niet uitzetten of wat :bang:

Ik heb hier in de buurt iemand met een iPad die geen geluidjes meer maakt (muziek bij Youtube filmpjes werkt nog wel)... en ik kan gewoon de oorzaak niet vinden. Zo eenvoudig of logisch is het dus duidelijk toch niet allemaal.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

r2504 schreef:Beetje bizar...
en toch waar...
mailracer schreef:Bleek achteraf dat ze hun volume hadden uitgezet.
r2504 schreef:Ja, want op een iPhone kan je dat niet uitzetten of wat :bang:

Ik heb hier in de buurt iemand met een iPad die geen geluidjes meer maakt (muziek bij Youtube filmpjes werkt nog wel)... en ik kan gewoon de oorzaak niet vinden. Zo eenvoudig of logisch is het dus duidelijk toch niet allemaal.
moeilijker, al is dat mijn moeder op de ipad ooit idd ook wel gelukt. en raar maar waar heb ik dan meer moeite met dat terug goed te krijgen dan geef je me eender welk niet ios-toestel...
zo heeft safari op de ipad ook een multitab optie ding dat mijn moeder van tijd tot tijd op een of andere manier ingeschakeld krijgt, maar dat is het enige dat er op dat ding mis kan lopen (en echt waar, met android was het veel vaker)

wel een plus dat ik apple moet geven: die dingen hun batterij en memory management lijkt echt wel enorm goed.
(ooit ook gehoord: "hoe, die batterij is al leeg?" ahem, dat was na 4 of 5 dagen niet op te laden, dus.... ja :P )


wat betreft die geluidjes, is het niet zo een soort DND/alle geluiden behalve mediavolume uit ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Splitter schreef:wat betreft die geluidjes, is het niet zo een soort DND/alle geluiden behalve mediavolume uit ?
Ik heb alles nagezien wat ik maar kon bedenken, alles geprobeerd wat op internet te vinden was, ... geen soelaas.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Splitter schreef:
r2504 schreef:Beetje bizar...
en toch waar...
idd, zeker waar. Je kan je het zo zot mogelijk bedenken wat er volgens hun allemaal kapot is, terwijl ze gewoon wat hebben zitten prullen met wat instellingen. Bij hun ipad gebeurd dat om de een of andere reden minder vaak.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

r2504 schreef: Ik zie niet in waarom je op een iPhone hier geen problemen mee zou hebben en op een Android wel..
mja
er is toch een duidelijk verschil in gebruiksgemak voor de iets ouderen onder ons (ook voor iet oudere jongeren trouwens).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:Ik heb hier in de buurt iemand met een iPad die geen geluidjes meer maakt (muziek bij Youtube filmpjes werkt nog wel)... en ik kan gewoon de oorzaak niet vinden. Zo eenvoudig of logisch is het dus duidelijk toch niet allemaal.
Heb daar ook last van gehad en komt omdat ze in IOS 12 (of misschien zelfs nog 11, weet het niet meer) de default behavior van de volume knop aangepast hebben. Vroeger kon de knop zowel media volume als beltoon/notificatie volume wijzigen afhankelijk van wat je aan het doen was. Ineens was dat echter altijd het media volume, en moest je voor beltoon/notificatie volume in een van de menu's duiken, waar je dan wel een toggle had om het oude gedrag terug te halen.
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”