Satellietforum stopt

Alles over TV en Internet via satelliet
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Het is een trend die ik al geruime tijd heb verkondigd, en die hier door een paar steeds weer ontkend wordt.
Eén van de laatste satellietforums van betekenis in de Nederlandse taal stopt ermee, na 20 jaar.
Reden?
De dalende interesse, de achteruitgang van lineaire TV (en satelliet is niet echt geschikt voor indididuele Video Op Aanvraag), het feit dat steeds meer zenders hetzelfde uitzenden, etc.
Zo hoor je het ook eens van een ander.
Satelliet TV heeft leuke dagen gekend, maar die liggen toch grotendeels in het verleden.
PS : lineaire TV staat overal onder druk, ook bij kabel of IPTV, het verschil is echter dat je die ook voor individuele Video Op Aanvraag kunt inzetten, wat voor satelliet veel te duur is.

https://www.satellitemagazine.com/artik ... er-en-uit/
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
franjo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 193
Lid geworden op: 20 jun 2006, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 14 keer

https://www.sat4all.com/forums/ bestaat ook nog
Sateliet is nog lang niet marginaal in Europa, in Belgie is het nooit groot geweest .
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

franjo schreef:https://www.sat4all.com/forums/ bestaat ook nog
Sateliet is nog lang niet marginaal in Europa, in Belgie is het nooit groot geweest .
Ja, sat4all bestaat nog, maar geef toe, de hoogdagen van satelliet liggen al een tijdje achter ons.
Er is een tijd geweest dat er wel 5 of 6 van die fora waren in Nederlandstalig gebied.
Dat heeft te maken met het medium, voor lineaire TV in grote gebieden was dit een interessant systeem.
Het grote probleem is de kostprijs van de bandbreedte op satelliet.
Dat verklaart waarom bijv. regionale zenders afhaken (aantal Nederlandse) op satelliet, of er zelfs nooit opgezeten hebben (de meeste Vlaamse).
Ook Video Op Aanvraag is veel te duur op satelliet.
En vermits nu steeds meer de trend gaat naar individuele streams in plaats van lineaire TV, gaat het steeds meer de richting uit van IPTV, wat mogelijk is via kabel, xDSL, glasvezel, etc.
Op satelliet is het technisch wel mogelijk, maar het is veel te duur.
Er bestaat wel een soort Video Op Aanvraag op satelliet, maar dat is een systeem waarbij er een aantal films voortdurend in een lus gedraaid worden, en als je een betaalnummer belt kun je dan de volgende keer die film bekijken.
Het is geen 'echte' video op aanvraag, omdat je zelf niet kunt kiezen welke film er gedraaid wordt, en je kunt ook niet vooruitspoelen bijv.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Haspel je een paar zaken niet door elkaar?
- Lineair TV kijken vermindert, vermoedelijk zowel voor elke drager: kabel, DSL, sat, OTT.
- Een SAT forum stopt ermee, maar wat is de reden? Misschien geraken ze niet meer uit de kosten (ik weet niet of de 2 heren een full-time baan hadden aan de website)? Hoeveel mensen willen nog knutselen om TV te kijken of internet te hebben? Bakje van de ISP en klaar.

https://www.economist.com/leaders/2018/ ... satellites
The Economist 06/12/2018 - Round and round they go - The coming of low-Earth orbit satellites - The launch of thousands of new satellites will boost the space economy
Space is becoming more crowded. On December 3rd a Falcon 9 rocket made by SpaceX thundered into the sky. On board were 64 small satellites, more than any American company had launched before in one go. They have an array of uses, from space-based radar to the monitoring of radio-frequency emissions.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Ach, ivm Sat4all is satellitemagazine altijd al een saaie, tamme bedoening geweest! Ze waren daar 10 jaar geleden al op sterven na dood :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

heist_175 schreef:Haspel je een paar zaken niet door elkaar?
- Lineair TV kijken vermindert, vermoedelijk zowel voor elke drager: kabel, DSL, sat, OTT.
Ja, dat heb ik al uitgelegd.
Lineair TV kijken vermindert voor elke drager, maar satelliet is om economische redenen niet geschikt voor individueel streamen.
Dus neen, ik haspel het niet door elkaar.
heist_175 schreef:- Een SAT forum stopt ermee, maar wat is de reden?
Er staat een link bij, daarin beschrijven ze zelf waarom ze ermee stoppen.
Enkele quotes voor wie niet wil doorklikken :
satellitemagazine schreef:Nu, 20 jaar later, is bijna overal in Nederland breedband internet beschikbaar. Bovendien wordt er veel minder lineair tv gekeken. Dit zijn de twee belangrijkste redenen voor het verdwijnen de schotel uit het straatbeeld. En het "spannende" van zoeken naar leuke zenders is er vandaag de dag ook niet meer echt bij. Iedere zender zendt immers zo ongeveer hetzelfde uit. Omdat de markt in Nederland voor de schoteltelevisie steeds verder inboet aan belang is het gevolg dat ook de sponsoring en advertenties ervoor verder teruglopen. Met pijn in ons hart hebben we daarom moeten besluiten om de platformen niet meer te gaan updaten en te stoppen met zowel SatelliteMagazine als SatellietForum.com. Het waren 20 mooie jaren, maar nu is het over en uit.
satellitemagazine schreef:Na 2010 werd het grote voordeel van digitale tv een nadeel. De grote hoeveelheid aan bandbreedte zorgde er voor dat er heel veel tv-kanalen bij kwamen. Dat zorgde voor een grote versnippering en de inhoudelijke kwaliteit van alle zenders werd snel minder. Aan de ene kant zorgt internet ervoor dat er niet meer zoveel naar de reguliere tv-kanalen gekeken wordt, maar ook de mindere kwaliteit van de programma's is daar een oorzaak van.
satellitemagazine schreef:En dan nu is het allemaal voorbij. Het aantal schotels in Nederland neemt snel af. Ook zal de komende jaren de WiFi en 4G/5G in het buitenland steeds beter worden. Daardoor is de schotel straks op de camping ook niet meer altijd nodig (al verwacht ik dat dit nog wel 5 jaar kan duren). De magie is er vanaf. Het werd steeds moeilijker om de site te vullen met actueel nieuws. De laatste jaren waren daarom al niet meer de meest glorieuze jaren. Provider Canal Digitaal past zijn strategie aan en richt zich nu vooral op online en glasvezel.
Space is becoming more crowded. On December 3rd a Falcon 9 rocket made by SpaceX thundered into the sky. On board were 64 small satellites, more than any American company had launched before in one go. They have an array of uses, from space-based radar to the monitoring of radio-frequency emissions.
Da's nog iets anders dan TV kijken, hee.
Ik heb niet gezegd dat satellieten op zich geen nut meer hebben.
Ik heb ook niet gezegd dat satellietTV van vandaag op morgen zal verdwijnen, maar wel dat het hoogtepunt al een hele tijd achter ons ligt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Satelliet ontvangst heeft in ons land gewoonweg nooit een hoogtepunt gekend. En, vermits alle zenders (blijkt nu) zowat hetzelfde voorschotelen qua content, zoeken we andere kanalen. Ik noem dat oorzaak en gevolg. Wat is er trouwens mis met streamen over internet, maar tevens ook gebruik blijven maken van FTA satelliet zenders?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Met streamen over internet is niks verkeerd. Alleen gaan diegenen met een "instap" abonnement zoals een PX Start wat ik zelf heb, heel waarschijnlijk naar een duurder abonnement moeten overstappen om een voldoende grote datalimiet te hebben. Lees: buiten de kosten voor de streaming dienst nog eens extra kosten voor een duurder internet abonnement.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Voorlopig blijven we hier nog onder de 100GB limiet :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

De grote satelliet-TV providers in de VS waren bij de eersten om een volwaardig IPTV aanbod uit te werkeen.

Dish => Sling TV
DirecTV => DirecTVNow

Voor beiden lijkt het ook de bedoeling te zijn om binnen enkele jaren enkel nog IPTV aan te bieden en dus satelliet volledig uit te faseren. Dat telt wel als graadmeter voor de rest van de wereld.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

wied schreef:Satelliet ontvangst heeft in ons land gewoonweg nooit een hoogtepunt gekend.
Dat kan niet, hee.
Dat is dus zeggen dat er ieder jaar even veel ontvangers en schotels verkocht werden.
Je bedoelt waarschijnlijk dat satelliet hier nooit dominant geweest is, dat klopt, maar dat geldt ook voor Nederland, en wil zeker niet zeggen dat het aantal ontvangers/schotels een vlakke lijn geweest is de laatste 20 jaar.
Ik vind het wel grappig dat die mensen die 20 jaar de situatie gevolgd hebben, zomaar tegengesproken worden.
Weten zij dan niet het best waarom ze hun website stoppen, en hebben zij de situatie niet meer op de voet gevolgd dan mensen die gewoon een schotel hebben en wat surfen?
wied schreef:En, vermits alle zenders (blijkt nu) zowat hetzelfde voorschotelen qua content, zoeken we andere kanalen. Ik noem dat oorzaak en gevolg.
Ja, ik ook en zij ook, maar dat spreekt toch op geen enkele manier tegen wat zij zeggen, en wat ik al een tijdje zeg?
Het spreekt wel tegen wat bijv. een satellitetv hier altijd komt voorhouden, die de indruk geeft : op de kabel of Proximus is het aanbod beperkt, maar op satelliet is het veel ruimer en veel veelzijdiger.
Het zijn meer kanalen in totaal, maar nog meer van hetzelfde.
wied schreef:Wat is er trouwens mis met streamen over internet, maar tevens ook gebruik blijven maken van FTA satelliet zenders?
Het ging over het belang van satelliet in het totaalplaatje, en dat neemt dus af, omdat dat streamen een steeds groter deel inneemt, en streamen niet via dat medium gebeurt, wegens te duur.
Die FTA zenders zijn trouwens ook lineaire zenders, dus die verminderen mee.
CCatalyst schreef:Voor beiden lijkt het ook de bedoeling te zijn om binnen enkele jaren enkel nog IPTV aan te bieden en dus satelliet volledig uit te faseren. Dat telt wel als graadmeter voor de rest van de wereld.
Ja, en in de VS heb je dan nog een quasi ideale situatie voor satelliet :

* satelliet heeft daar wel een groot marktaandeel
* de zenders die men op een transponder zet worden door heel veel mensen gebruikt, wat het veel rendabeler maakt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

Satelliet tv dood? Laat me niet lachen!

In België of Nederland misschien wel minder interesse (overal bekabeld)
Maar kijk eens naar Engeland, Duitsland, Polen, USA, ... 80% heeft een schotelantenne! "Meer zenders, meer keuze"!

Wie genoeg heeft met de Vlaamse zenders moet maar bij de kabel (telenet) of proximus blijven! Aan een zeer hoge prijs!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

satellitetv schreef:"Meer zenders, meer keuze"!
99.9% van de Vlamingen heeft genoeg aan minder dan 10 zenders (en dus al een overvloed met de 100 zenders van Proximus/Telenet).

Blijkbaar moeilijk te begrijpen door sat fanaten zoals jij ?
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

satellitetv schreef:Wie genoeg heeft met de Vlaamse zenders moet maar bij de kabel (telenet) of proximus blijven! Aan een zeer hoge prijs!
En dat doen de meeste mensen ook. De zeer hoge prijs valt wel mee als je alle voor- en nadelen opsomt voor mensen die genoeg hebben aan zenders gericht op de Vlaamse markt.
TV Vlaanderen Basic Light: 5 Vlaamse HD zenders, de rest in SD, geen regionale televisie, geen Eurosport.
Comedy Central, TLC, FOX, Schlager TV en Baby TV staan in de zenderlijst vermeld, maar zijn niet te zien met de 'geliefde' schotelantenne.

Telenet: Alle Vlaamse aanbod in HD, regionale televisie in HD, Eurosport 1+2 in HD, Waalse zenders in HD (bij TV Vlaanderen Hotbird nodig, deze LNB-optie is zelfs niet meer officieel verkrijgbaar bij TVV zelf), genoeg buitenlandse zenders voor (ik durf zeggen) 98% van de mensen, vaak ook in HD, waarvoor je bij satelliet steeds verschillende LNB's zou nodig hebben.
Ander voordeel, wil je het tv-signaal op 4 plaatsen in huis, dan kost je het enkel wat coax en connectoren, bij satelliet mag je al je lnb's in quad-versie kopen, om van het ander werk maar te zwijgen.
Dan is de keuze voor de meesten snel gemaakt denk ik...
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Amazor schreef: Ander voordeel, wil je het tv-signaal op 4 plaatsen in huis, dan kost je het enkel wat coax en connectoren, bij satelliet mag je al je lnb's in quad-versie kopen, om van het ander werk maar te zwijgen.
Dan is de keuze voor de meesten snel gemaakt denk ik...
Eerst een onderscheid maken tussen een signaal op meerdere plaatsen en simultaan kijken op meerdere plaatsen.
Wil je gewoon een tv signaal op meerdere plaatsen met satelliet dan heb je enkel een ontvanger per tv toestel nodig en verder niks. Op de ontvanger installeer je openpli als besturingssysteem. Met openpli kan je een master-slave opstelling opzetten. De ontvanger waar coax binnen komt gebruik je als master en het tv signaal stuur je via wifi naar een andere ontvanger, de slave.
Een ander verhaal wordt het als je simultaan naar meerdere tv toestellen wilt kijken.
Het is mij nogal opgevallen dat iemand die niet vertrouwd is met sat ontvangst veel uit zijn duim zuigt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Amazor schreef: Ander voordeel, wil je het tv-signaal op 4 plaatsen in huis, dan kost je het enkel wat coax en connectoren...
Denk dat je hier een paar details mist.

Indien er in die kamers natuurlijk ook al coax ligt EN als je meerdere digicorders/boxen of CI plus modules hebt. Anders zal dit niet werken.

Bij satelliet (enigma ontvangers) kan je dit wel via wifi realiseren.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Jack Daniels schreef:
Amazor schreef:Het is mij nogal opgevallen dat iemand die niet vertrouwd is met sat ontvangst veel uit zijn duim zuigt.
Lap, het was te denken dat ik daarop gepakt zou worden en de voordelen waar de meeste mensen echt iets aan hebben genegeerd zouden zijn, maar goed, daar dient een forum ook voor.
Mijn post ging er vooral over dat het prijsverschil beperkt (Basic Light) tot nihil is (Basic) voor een tv-abonnement.

Ik denk dat ik duidelijk genoeg sprak over het "tv-signaal", dus de situatie waarbij je IEDERE DVB-S2-ontvanger kan aansluiten.
Jij spreekt al over ontvangers, ontvangers waarbij je op die manier nog amper kan spreken over DVB, maar over IPTV, gezien je indoor streamt op de andere plaatsen in huis.
Wees gerust, ik ken echt wel de mogelijkheden van Linux-ontvangers, maar laat dat nu net iets zijn dat TV Vlaanderen niet officieel aanbiedt en er dus ook geen ondersteuning op zal geven. Als hun zenderaanbod verder van DVB naar IP migreert zullen die zenders ook niet te bekijken zijn via jouw "ontvangers", of ben ik daarin fout? Krijg jij beeld op TLC, Comedy Central, e.d.? Corrigeer mij gerust als ik fout ben.

Uit het hoofd kost een VU+ Zero al 100 euro, de hoofdreceiver (master) zal al rap het dubbele zijn.
Dan is dit echt niet een goedkopere en gebruiksvriendelijkere oplossing dan een kabelaansluiting. Als iemand enkel het 7-uur-journaal wilt bekijken in zijn keuken zie ik niet veel mensen een Enigma2-ontvanger aanschaffen daarvoor. Dan voldoet zelfs de analoge kabel nog daarvoor. Toekomstgericht moet er in het duurste geval een digibox (€99) of een CI+ (€69) aangeschaft worden, maar ik denk dat ik mag zeggen dat dit een pak minder technische kennis vereist voor jan met de pet.

@phil48: Ik denk dat ik duidelijk genoeg was dat ik het puur over het TV-SIGNAAL had, ik heb nooit over ontvangers gesproken in mijn vorige post.
Natuurlijk komt er niet zomaar beeld op je tv, bij geen enkele technologie...
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Met openpli kan je om het even welke ontvanger gebruiken als master, ook de zero. Ik begrijp totaal niet waarom een "master" ontvanger het dubbele zou moeten kosten. Zoals ik schreef, er wordt van alles en nog wat uit de duim gezogen. Mijn zero kan ik als master gebruiken, gewoon een optie aanvinken bij de instellingen.
En uiteraard ontvangers (in het meervoud). Voor PX of TN heb je toch ook een decoder per tv toestel nodig? En wat je komt vertellen over IP tv omdat je binnenshuis streamt ontgaat mij volledig. Het is en blijft satelliet tv maar via wifi stream je het signaal naar een andere ontvanger. En met mijn zero kan ik ook IP tv bekijken. In de boeketten lijst heb ik tientallen IP tv kanalen. En dat signaal kan ook in huis via wifi gestreamd worden. En dan is het wel degelijk IP tv omdat het hoofdsignaal ook IP tv is.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 28 dec 2018, 13:25, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Laat ons a.u.b. niet de zovéélste welles-nietes discussie hebben voor- of tegen satelliet, maar ons bij de feiten houden (en de bewering dat satelliet zijn beste tijd heeft gehad ??) ...
boulder schreef:
franjo schreef:https://www.sat4all.com/forums/ bestaat ook nog
Sateliet is nog lang niet marginaal in Europa, in Belgie is het nooit groot geweest .
Ja, sat4all bestaat nog, maar geef toe, de hoogdagen van satelliet liggen al een tijdje achter ons.
Dat is juist ... als je alleen naar België en Nederland kijkt. Heeft iemand hierover cijfers?
Wat Nederland betreft, denk ik dat DVB-T (Digitenne) zelfs sterker achteruit gegaan is dan satelliet.

In sommige landen zijn de verhoudingen compleet anders.

In Duitsland heeft satelliet ontvangst nog altijd het grootse marktaandeel (46%), gevolgd door kabel (42.5%) die verder achteruitgaat, IPTV ("grote" stijging van 6.1% naar 6.8%) en DVB-T (4.7%).
In Duitsland kijken ongeveer 17.7 miljoen huisgezinnen via satelliet (2017), een stijging met 130.000 t.o.v het jaar voordien.
bron: https://www.dwdl.de/nachrichten/66319/t ... hst_stark/

Als je naar Europa kijkt, dan zie je dat 70.9 miljoen huisgezinnen de SES satellieten ontvangen, wat ook een grote stijging is (56.8 miljoen in 2009).
bron: https://de.statista.com/statistik/daten ... in-europa/
Ja kan hier dus niet beweren dat de hoogdagen van satelliet vooorbij zijn...

De situatie is erg verschillend van land tot land:
In Spanje bijvoorbeeld kijken de meeste huisgezinnen digitale TV via DVB-T. Je hebt er een 24-tal zenders (meestal Spaanse) onversleuteld, en ook enkele te betalen. Coax of IPTV is er bijna onbestaande.
Maar de buitenlanders (Engelsen, Duitsers, Zwitsers, enz) die er een vakantiewoning hebben kijken allemaal via satelliet. Alleen al in Mallorca zijn er naar schatting tussen 40.000-50.000 Duitse eigenaars van een vakantieverblijf, in gans Spanje zijn dat er honderduizenden ... allemaal satellietkijkers ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Om eerlijk te zijn was (en is) satelliet ontvangst voor Belgische (of Vlaamse) zenders eigenlijk een doodgeboren kind. Met 96% of meer dekking op gebied van kabel tv mag het duidelijk zijn dat satelliet kijken in België een marginaal gebeuren is. In de loop der jaren is er dan nog eens PX als televisie aanbieder bij gekomen. Je moet ofwel al heel erg afgelegen wonen waardoor je geen PX of TN in huis kan halen. Je hebt ook een categorie hobbyisten die via satelliet kijken. Zelf beschouw ik mezelf niet als een hobbyist maar wel als iemand die eerder behoefte heeft aan buitenlandse zenders die gewoonweg niet via de reguliere providers te vinden zijn. Verder heb ik iets van "ik wil niet beperkt worden in mijn keuze mij opgelegd door TN of PX".
Nog vergeten: mijn sat ontvanger geeft mij eveneens de beschikking over honderden, zoniet duizenden, live webcam streams van over de hele wereld.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 28 dec 2018, 13:42, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

boulder schrijft: Je bedoelt waarschijnlijk dat satelliet hier nooit dominant geweest is, dat klopt, maar dat geldt ook voor Nederland...

Als ik me niet vergis waren in Nederland ooit meer dan 1 miljoen gezinnen voorzien van satelliet-ontvangst! Dat is toch beduidend meer dan wat wij in dit landje hebben gekend.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

philippe_d schreef:Dat is juist ... als je alleen naar België en Nederland kijkt. Heeft iemand hierover cijfers?
Wat Nederland betreft, denk ik dat DVB-T (Digitenne) zelfs sterker achteruit gegaan is dan satelliet...
Klopt, een artikel uit TotaalTV spreekt dat in Nederland zowel Canal Digitaal als Digitenne elk een marktaandeel hebben van minder dan 5%, waarvan Digitenne toen 275000 klanten had en Canal Digitaal iets meer.
M7 Group communiceert al jaren niet meer over het aantal abonnees. Bij de start van TV Vlaanderen mikten ze op 100000 klanten na 3 jaar, in het begin verschenen er soms persartikelen met 50, 60, 70k-abonnees, nadien is het stil geworden daarrond. Ik heb nog geruchten gelezen (ondertussen ook al enkele jaren geleden) dat het aantal ergens 100000 zou bedragen met TV Vlaanderen en TéléSAT samen.
CanalDigitaal heeft uiteraard nog een pak meer klanten, in een land met meer inwoners, maar je moet ook rekening houden dat Canal Digitaal daar al sinds 1996 gestart is met digitale televisie. In de eerste jaren heeft satelliet dus wel een aantrekkelijk voordeel en bestaansrecht gehad t.o.v. de kabel.
Hier is TV Vlaanderen pas in 2006 gestart, dus hadden ze al meteen grote concurrentie en dat in een van de dichtst bekabelde gebieden ter wereld.
Logisch dat ze hier dus nooit potten hebben kunnen breken.

@Jack Daniels Heb ik ergens beweerd dat kabel-tv geen hardware nodig heeft? Ik heb ze met prijs en al vermeld.
Als je enkel blijft hameren op OpenPLI en mij enkel als onnozelaar verklaart, dan heeft het geen zin om er nog verder op in te gaan.
Succes om met slechts 1 DVB-S2 tuner op 4 plaatsen onafhankelijk naar het volledige Vlaamse tv-aanbod te kijken. Deze discussie leidt tot niets.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

https://www.totaaltv.nl/nieuws/waarom-w ... 9-duurder/

Interessant nieuws nog dank zij de vorige post van Amazor...
Het gebeurt trouwens niet dikwijls dat wij inzage krijgen in prijzen/vergoedingen (per abonnee) voor content!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Vrij vertaald: hogere prijzen voor televisie kijken jaagt (nog) meer mensen naar het illegale download circuit. Waardoor productiehuizen, providers,... zich genoodzaakt zullen zien om de dalende inkomsten te compenseren door... hogere prijzen. De cirkel is rond m.a.w.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

satellitetv schreef:Satelliet tv dood? Laat me niet lachen!
In België of Nederland misschien wel minder interesse (overal bekabeld)
Heb je dan de redenen niet gelezen die opgegeven werden?
Met veel enthousiasme stampten die mannen 20 jaar geleden een satellietforum uit de grond.
Nu schrijven ze "de magie is weg".
Dat wordt dus niet verklaard met "Belgiën en Nederland zijn bekabeld."
satellitetv schreef:Maar kijk eens naar Engeland, Duitsland, Polen, USA, ... 80% heeft een schotelantenne! "Meer zenders, meer keuze"!
Om te beginnen leven wij hier, en niet in die andere landen.
Maar zelfs dan zie je dat andere technologieën oprukken: glasvezel, kabel, ...
En ook dat van die meer zenders meer keuze wordt door die van dat forum tegengesproken.
Integendeel, een reden van hun dalend enthousiasme is net dat alle zenders zo ongeveer hetzelfde uitzenden, ook op satelliet.
Dus meer zenders, meer van hetzelfde.
satellitetv schreef:Wie genoeg heeft met de Vlaamse zenders moet maar bij de kabel (telenet) of proximus blijven! Aan een zeer hoge prijs!
En op satelliet vind je nog meer van hetzelfde.
Wel 12 verschillende versies van Discovery Channel, in allemaal verschillende talen, en versleuteld, zodat je zwart beeld krijgt.
Jack Daniels schreef:Wil je gewoon een tv signaal op meerdere plaatsen met satelliet dan heb je enkel een ontvanger per tv toestel nodig en verder niks. Op de ontvanger installeer je openpli als besturingssysteem.
OpenPLi draait enkel en alleen op een Linux ontvanger, dat draait dus niet op die goedkope ontvangers die altijd in de berekeningen genoemd worden.
En dat je dan kunt streamen, dat klopt, maar hoeveel gebruikers hebben kaas genoeg gegeten van die technologie om dat allemaal op te zetten?
En dan is er nog het probleem als je wilt van verschillende satellieten tegelijk opnemen/kijken.
Bij de kabel heb je dat probleem niet, want alles zit op diezelfde ene kabel.
Bij satelliet zitten er zenders op satelliet A, andere op B, andere op C, en andere op D.
Wil je tegelijk naar meerdere kijken/opnemen, dan heb je al een switch nodig (diseqc voor de kenners).
Dus zelfs als je alles gaat streamen naar een 2e of 3e locatieei, je zult toch weer extra zaken nodig hebben als je meer dan 1 zaak tegelijk wilt doen.

Om een praktisch voorbeeld te geven.
Als ik op satelliet een master ontvanger heb, en daar zit maar 1 tuner in, en ik zit in de living, ik stem af op één HD (Astra 3 satelliet, 12187 Horizontale polarisatie), en ik neem het programma op, dan kan een tweede lid van het gezin niet eventjes VTM HD streamen van deze ontvanger.
Dat komt omdat VTM HD weliswaar op dezelfde satelliet zit, maar op een andere frequentie en verticaal.
Je zou het kunnen forceren, maar dan moet je de opname die je in de living aan het maken was stopzetten.
Met een dubbele tuner, meerdere LNB's en een Diseqc switch, zul je al zeker 2 zenders tegelijk kunnen ontvangen, maar de kans bestaat dat een derde zender ook weer niet gaat.
Dus dat streamen heeft zeker niet dezelfde mogelijkheden als iemand die gewoon het TV signaal op meerdere plaatsen kan ontvangen.
philippe_d schreef:In Duitsland kijken ongeveer 17.7 miljoen huisgezinnen via satelliet (2017), een stijging met 130.000 t.o.v het jaar voordien.
bron: https://www.dwdl.de/nachrichten/66319/t ... hst_stark/

Als je naar Europa kijkt, dan zie je dat 70.9 miljoen huisgezinnen de SES satellieten ontvangen, wat ook een grote stijging is (56.8 miljoen in 2009).
bron: https://de.statista.com/statistik/daten ... in-europa/
Ja kan hier dus niet beweren dat de hoogdagen van satelliet vooorbij zijn...
Ik zou toch voorzichtig zijn met die cijfers.
Ze komen van Astra zelf blijkbaar.
Hoe meet men dat juist, zeker in een land als Duitsland waar zoveel gratis onversleutelde zenders zitten.
Op abonnementen kan men niet afgaan, vandaar dat de vergelijking kabel vs satelliet mij nogal gevaarlijk lijkt, want bij kabel moet je wel abonnementsgeld betalen, zodat je heel goed weet hoeveel mensen het ook gebruiken.
Meten van aankopen van ontvangers en schotels is eenvoudig, maar of ze gebruikt worden is een andere vraag.
En schotels die weer van de muur gehaald worden, wordt daar ook rekening mee gehouden?
philippe_d schreef:Maar de buitenlanders (Engelsen, Duitsers, Zwitsers, enz) die er een vakantiewoning hebben kijken allemaal via satelliet.
Het is logisch dat als de enige optie die aangeboden wordt per satelliet is, dat je dan via satelliet zult kijken.
En als je dan zonder abonnementsgeld kunt kijken is de keuze nog sneller gemaakt.
Tot voor kort was er ook de beperking dat je als je in het buitenland zat, je met je abonnement niet legaal mocht streamen, terwijl niemand je kon verbieden een schotel te richten op die satellieten waarop de zenders van je thuisland zitten.
Die Europese regels zijn nog niet lang geleden veranderd, en je ziet toch dat providers dit nu aanprijzen.
Dit maakt het mogelijk dat ook in het buitenland legale IPTV een optie is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

boulder schreef:
satellitetv schreef:Satelliet tv dood? Laat me niet lachen!
In België of Nederland misschien wel minder interesse (overal bekabeld)
Heb je dan de redenen niet gelezen die opgegeven werden?
Follow the money :).
Vermoedelijk houden ze op het einde van de maand te weinig over.

Veel magazines bestaan enkel voor de adverteerders en de inhoud (de artikels) zijn er enkel om de advertenties op te leuken.
Misschien was dat hier ook het geval: door de dalende markt minder inkomsten en dus stoppen ze ermee.
Ik ben altijd geïnteresseerd in de niet opgegeven redenen.

Maar sat in BE is dood, dat is zeker.
De enige USP's die ze hadden, hebben ze zelf ondergraven:
- goedkoop
- vrije hardware keuze
En ondertussen werd het aanbod van de Duopolisten technisch alleen maar beter: bitrates, storingen, geprutst met bakjes, ...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

heist_175 schreef:Follow the money :).
Vermoedelijk houden ze op het einde van de maand te weinig over.

Veel magazines bestaan enkel voor de adverteerders en de inhoud (de artikels) zijn er enkel om de advertenties op te leuken.
Misschien was dat hier ook het geval: door de dalende markt minder inkomsten en dus stoppen ze ermee.
Dat komt op hetzelfde neer, hee.
De inkomsten van hun advertenties dalen, waarom?
Omdat het product achteruitgaat.
Ik kende ook zo'n webwinkel waar ik regelmatig eens een kijkje nam, ze hadden heel veel merken en types satellietontvangers, schotels, etc.
Na een tijdje zag ik dat ze veel dingen niet meer hadden.
Ik vroeg of het tijdelijk was, en ze antwoordden ze : "Wij bouwen ons satellietaanbod af waardoor deze inderdaad niet meer door ons worden verkocht."
Vreemd, voor een site die 'satellite' in zijn naam draagt.
Dus ja, als dat soort sites afbouwen, dan gaan die minder adverteren, en gaan sites stoppen.
Maar het blijft dus dezelfde oorzaak, het is de achteruitgang van het satellietmarktaandeel dat daar uiteindelijk voor zorgt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

boulder schreef: Ik kende ook zo'n webwinkel waar ik regelmatig eens een kijkje nam, ze hadden heel veel merken en types satellietontvangers, schotels, etc.
Na een tijdje zag ik dat ze veel dingen niet meer hadden.

Nu zijn er honderden webshops met sat materiaal en het is logisch (we zijn tenslotte maar mensen) dat ieder eerst zoekt waar hij hetzelfde materiaal aan de goedkoopste prijs kan krijgen. Zo worden de iets duurdere (om welke reden ook) webshops eruit gefilterd. Dat is economie en heeft niets met voor- of achteruitgang van satelliet kijken te maken?

Bovendien weet toch iedereen dat in Duitsland alle satellietspullen (vanwege lagere BTW) goedkoper kunnen aangekocht worden?

Wat dat forum betreft. Ook hier zijn de Duitse (en Franse) forums veruit beter. Buiten die ene Nederlandse - waar je nog wel de nodige info vindt. Forums zonder bezoekers trekken het niet lang, maar dat heeft ook niks met de achteruitgang van satelliet te maken. Dat zou ook met dit forum kunnen als plots (om wat voor reden ook) de hits met 30 procent zouden dalen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

boulder schrijft: Omdat het product achteruitgaat...

Het product (lees content) gaat inderdaad achteruit, vooral sinds de komst van netflix. En dat heeft niks met satelliet te maken, want overal vallen de klappen. De zenders/contentproviders zullen dit natuurlijk niet graag bevestigen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

In ons bekabeld landje is er idd. geen grote doelgroep voor satelliet. De reputatie van TV Vlaanderen doet er ook geen goed aan want uiteindelijk hebben ze wel een product dat een grote doelgroep kan aanspreken: De meestbekeken zenders voor een (relatief) scherpe prijs.

Ik heb het hier al vaker gezegd: Zorg dat Stievie in een deftige kwaliteit kan afgespeeld worden op een player met eenvoudige afstandbediening en integreer Netflix in die box (Android TV box bvb.) en je hebt een topproduct. Geen gezever meer met packs bij de grote spelers, enkel een internetconnectie nodig.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Tetten
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

En, hoe groot is de kans dat één van de grote drie (VRT, VTM, SBS) zulke box zal uitbrengen!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

vverbeke schreef:Ik heb het hier al vaker gezegd: Zorg dat Stievie in een deftige kwaliteit kan afgespeeld worden op een player met eenvoudige afstandbediening en integreer Netflix in die box (Android TV box bvb.) en je hebt een topproduct. Geen gezever meer met packs bij de grote spelers, enkel een internetconnectie nodig.
Ik geloof niet in allerlei boxes die weer opnieuw verbonden zijn aan één specifieke speler... we moeten gewoon terug naar een algemene standaard die verwerkt zit in de TV's (of aanspreekbaar is vanop smartphone, laptop, PC) zoals bijvoorbeeld IPTV (wat nu gewoon verbonden is aan de provider).

Spijtig genoeg gaat dit er volgens mij niet/nooit komen... de belangen van de afzonderlijke spelers zijn allemaal te groot (dat zie je ook aan Disney die de samenwerking met Netflix stop zet).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

phil48 schreef:Nu zijn er honderden webshops met sat materiaal en het is logisch (we zijn tenslotte maar mensen) dat ieder eerst zoekt waar hij hetzelfde materiaal aan de goedkoopste prijs kan krijgen. Zo worden de iets duurdere (om welke reden ook) webshops eruit gefilterd.
Het zijn zeker niet alleen de duurste die verdwenen zijn, diegene waarover ik het had was zelfs een van de goedkoopste in Nederland.
En waarom zouden die andere sites dan geen reclame maken?
phil48 schreef:Buiten die ene Nederlandse - waar je nog wel de nodige info vindt. Forums zonder bezoekers trekken het niet lang, maar dat heeft ook niks met de achteruitgang van satelliet te maken.
Er waren meer forums vroeger dan nu, en die boden betere informatie, er waren meer bezoekers, maar nu niet meer.
Maar toch is er geen achteruitgang?
Dat zijn toch zaken die elkaar totaal tegenspreken?
phil48 schreef:Dat zou ook met dit forum kunnen als plots (om wat voor reden ook) de hits met 30 procent zouden dalen.
En vanwaar komt die "plotse" daling dan?
Omdat er géén achteruitgang is?
Het is toch duidelijk dat het allemaal samenhangt.
Minder klanten voor het product --> minder bezoekers voor de fora --> minder (online) winkels --> minder advertenties.

Maar ik blijf het grappig vinden dat die eigenaars zeggen waarom het dichtgaat, en de mensen hier het blijkbaar beter weten.
wied schreef:Het product (lees content) gaat inderdaad achteruit, vooral sinds de komst van netflix. En dat heeft niks met satelliet te maken, want overal vallen de klappen. De zenders/contentproviders zullen dit natuurlijk niet graag bevestigen...
En hoe stream je juist die Netflix?
Via kabel, xDSL, glasvezel, ...
Telenet en Proximus integreren zelfs Netflix in hun decoders.
Maar streamen gebeurt NIET via satelliet, omdat het te duur is om daar individueel te streamen.
Dus je hebt daar een serieus concurrentieel nadeel.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

boulder schreef:En hoe stream je juist die Netflix?
Via onbeperkt internet van TV Vlaanderen All-In-One. De Netflix-kijker kijkt trouwens met een smart-tv waarop ook een app van TV Vlaanderen beschikbaar is.
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

Echt onbeperkt internet: Tv Vlaanderen :beerchug:
ufoman_
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 okt 2016, 19:03
Bedankt: 2 keer

@ bolder, volgens mij zit u ook regelmatig op de nog bekendste sat forum van Nederland onder de naam zzzzzz. :roll:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

raf1 schreef:
boulder schreef:En hoe stream je juist die Netflix?
Via onbeperkt internet van TV Vlaanderen All-In-One. De Netflix-kijker kijkt trouwens met een smart-tv waarop ook een app van TV Vlaanderen beschikbaar is.
Allez, en het noemt dan wel TV Vlaanderen, maar het is geen satelliet, hee, maar wel xDSL...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Buster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jul 2004, 13:47
Locatie: Tessenderlo
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

Ik ben altijd een grote fan geweest van satelliet tv kijken, van in de d2mac/eurocrypt en videocrypt 1+2 hoogdagen tot vorig jaar. Ik had een 1.8M draaibaar systeem 55E - 45W, maar de magie was gewoon weg en daarom alles verkocht. Ik kan dus wel begrijpen dat satellietforums er ook mee stoppen want het is gewoon nietmeer hetzelfde als het ooit was. Wel jammer want het zijn best leuke tijden geweest :wink:
ufoman_
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 okt 2016, 19:03
Bedankt: 2 keer

De magie is niet verdwenen als je een draaibaar schotel hebt kan je feedhunten en GRATIS naar sportwedstrijden kijken als je de Biss key weet. :wink:
En als extra heb je de Franse en Italiaanse (op 5W) multistream kanalen in HD kwaliteit die je ook GRATIS kan bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat, Canaaldigitaal, Starlink ...”