Digicorder maar geen coax > HDMI of coax over ethernet?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

In onze nieuwbouw hebben we heel veel netwerkkabels maar blijkbaar coax op de verkeerde plaatsen. Waar uiteindelijk een tv of projector komt, is geen coax voor de digicorder van telenet.

Wat is nu de beste oplossing? De coax over ethernet sturen en dan de digicorder bij de tv laten staan. Of: digicorder in een controlekast en dan HDMI over ethernet sturen? In dat laatste geval moet er ook nog een ir signaal ofzo meegestuurd worden voor de afstandsbediening van de digicorder. Zou natuurlijk properste zijn. Hoe lossen jullie dit op? Er is ook overal goeie wifi.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

coax over ethernet kan een robuuste (en flexibele) oplossing zijn indien;

- afstand niet te groot (utp geeft een veel hogere demping)
- het dient afgeschermde kabel te zijn (dus met een folie rond de aders (anders krijg je instraling van ether freq. en dus een verstoord beeld))

je dient in functie van de demping van de kabel een aangepaste versterking te voorzien (in sommige gevallen dien je hiebij nog een tilt aanpassing te voorzien)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik denk dat de kabel ongeveer 30m door het huis loopt. En wel degelijk shielded cat6 in dit geval toch. Er zit ook veel cat5e. Wat is die tilt? Qua versterker momenteel enkel die van telenet bij de verdeelkast. Welke hardware heb ik nodig?
Laatst gewijzigd door liegebeestig 16 dec 2018, 10:23, in totaal 1 gewijzigd.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Aangezien het spectrum van coax een stuk groter is dan die dat *tp kabels aankunnen, is dit absoluut af te raden.
Het kan werken, de kans is echter klein.

Ik raadt dan eerder aan om HDMI over ethernet te doen.

Een andere mogelijkheid is dat je het signaal omvormt tot een intern IPTV signaal in je controlekamer, en dan heb je enkel een IPTV decoder nodig (of zelfs niet indien je een smart TV hebt).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

De tv of projector moet nog gekocht worden dus dat IPTV zie ik wel zitten ja. Welke hardware heb je dan nodig? En iets van Harmony voor de afstandsbediening? Het gaat maar om 1 digicorder en een apple tv die we nu gebruiken (geen grote tv kijkers).

Edit: het kan blijkbaar met de fritzbox 6590 maar ik vrees dat dat enkel voor DVB-c zonder tussenkomst van een digicorder is. Laat staan dat je video on demand kan kijken van de digicorder, wat we echt nodig hebben.

https://en.avm.de/service/fritzbox/frit ... with-Kodi/

Dus misschien toch maar HDMI over ethernet?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

De Kabel Fritz!Box (vb 6590), en ook de Fritz!DVB-C Repeater, bevatten 2 tuners, waarmee je dus gelijktijdig 2 verschillende streeams op je intenr netwerk kan bekijken (meerdere gebruikers kunnen wel naar dezelfde stream kijken).

Maar ... dit werkt alleen met de onversleutelde zenders :-( .

In tegenstelling met Duitsland (waar gans het basisaanbod van >200 zenders onversleuteld op de kabel zit) zitten op de Telenet kabel maar een beperkt aantal zenders onversleuteld (in HD: één, Canvas, KetNet, FR3, Arte; in SD: BBC World, CNN, CNBC, TVE, vlaamsparlementtv).
Zo'n Fritz! oplossing is dus niet echt geschikt voor Telenet :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Is de bandbreedte van coax niet vele malen hoger dan die van een netwerkkabel? Ik betwijfel of je daar iets goed voor gaat vinden.

Google eens op HDBase-T, volgens mij is dat wat je zoekt

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Dat lijkt inderdaad wat ik zoek. Misschien nog een alternatief. Aan de andere kant van de kamer is er een coax. Eventueel kan ik daar de digicorder zetten en dan met een lange HDMI kabel werken die dan door plafond loopt. Hoe lang mag dat zijn?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dat begrijp ik niet zo goed.
Als je de mogelijkheid hebt om een "lange HDMI kabel" te plaatsen vanaf een coax aansluitpunt tot aan de TV via het plafond, waarom zou je dan net gewoon een coax kabel trekken via het plafond?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

liegebeestig schreef:Wat is nu de beste oplossing?
Coaxkabel leggen of een provider kiezen die ethernet ondersteunt.

Bijvoorbeeld:
TV Vlaanderen Smart TV-app op Samsung Smart TV Tizen OS
TV Vlaanderen Smart TV-app op LG webOS 3.0
TV Vlaanderen Smart TV-app op Android TV: beschikbaar in 2019
Voo Motion Android TV
Voo Motion Apple TV
Proximus TV of Scarlet TV

Indien je toch voor een tweederangsoplossing kiest, kies dan voor HDMI over ethernet, een zogenaamde HDMI-extender.
Daar bestaat een standaard voor: HDBaseT: https://hdbaset.org/

Voor betrouwbare compatibiliteit met toekomstige 4K-toestellen moet je HDMI-extender compatibel zijn met de HDBaseT-standaard en met HDMI 2.0 en HDCP 2.2.
De goedkoopste toestellen vind je in China. De Lenkeng LKV675 is bijvoorbeeld in staat om 2160p@60 Hz over een UTP cat6-kabel te versturen over een afstand tot 70 meter. Voor afstanden tot 100 meter bestaan er duurdere versies.

HDMI 2.0 betrouwbaar over UTP cat6 sturen kost inderdaad wel wat, zelfs in China, een kleine 250 euro.
Als HDMI 1.4 voldoende is, dan ben je met de Lenkeng LKV375N voor 80 euro geholpen.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik vond deze
https://www.digitus.info/en/products/ne ... /ds-55502/

Maar die is maar HDMI 1.4. Wat kan ik dan minder? Kan 4k dan nog in de toekomst?

Die lengkeng wil ik zeker overwegen maar liefst uit europa om douane te vermijden. Hij lijkt me echter niet makkelijk te vinden. Waar is hij te koop?

Philippe: als ik de kabel moet verleggen dan moet het plafond open. Is gyproc dus in principe kan het. Liefst niet, maar het kan evt. Gaat me vrees ik meer kosten dan een HDMI adapter. Met als voordeel dat de digicorder in een aparte kast ver weg is.

Edit: deze van Digitus lijkt dezelfde met hogere standaarden


Edit2: even in de muur gekeken en helaas, het zijn cat5e kabels. Smerige installateurs die het goedkoopste pakken. Maar ik had mijn research uiteraard beter moeten doen, dat wel. Dus die HDMI 2.0 zal niet werken over cat 5e?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Aha, ASSMANN Electronic is dus de Duitse importeur van de Chinese Lenkeng HDMI-extenders. Ze verkopen dit onder hun eigen merknaam Digitus Professional.
Het zijn dus krak dezelfde toestellen als Lenkeng.
Abitana verkoopt de HDMI 1.4-versie ook onder hun eigen merk: https://www.abitanadirect.com/nl/audio- ... 4s070.html

Nadeel van HDMI 1.4 is vooral dat die geen HDCP 2.2-kopieerbeveiliging, geen hogere framerates in 4K-resolutie en High-dynamic-range kleuren (HDR) ondersteunt waardoor het sowieso niet compatibel is met nieuwere HDMI-toestellen.

Het probleem is vandaag dat je geen zicht hebt op wat Telenet gaat doen met hun 4K-box. Gaan ze die 4K-box keihard pushen met bijvoorbeeld exclusieve 4K-programma's van VRT of VTM? Gaan ze binnen enkele jaren alle huidige Digicorders (gedwongen) uitfaseren met speciale omruilacties?
Als de huidige Digicorder wordt uitgefaseerd, mag je je HDMI 1.4-extenders dan wellicht ook vervangen.

De Digitus DS-55503 en de Lenkeng LKV675 zijn duidelijk dezelfde producten.

Op Amazon.fr trouwens nog iets goedkoper te krijgen.
Laatst gewijzigd door raf1 16 dec 2018, 15:21, in totaal 2 gewijzigd.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Klopt! Merci voor de bevestiging. Maar ik zit dus met cat 5e kabels en het lijkt alsof die digitus er helemaal niet mee gaat werken.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

liegebeestig schreef:Dus die HDMI 2.0 zal niet werken over cat 5e?
Zeker wel, de eis voor cat 6 heeft alles te maken met bandbreedte, signaal/ruis/overspraak en dat gaat puur om de fysieke specificaties van de kabel. Voor kleine afstanden en 1080p is dat totaal geen probleem. Misschien zal 2160p met HDR en 60fps over 70 meter niet lukken, wegens te veel ruis en dus verminderde bandbreedte.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ok! Nog een verduidelijking: je ethernet kabel is voor niks anders meer rbruikbaar he. Het is dus niet zoals IPTV dat je het signaal op je hele netwerk duwt en het dan gelijk waar afneemt?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

liegebeestig schreef:Het is dus niet zoals IPTV dat je het signaal op je hele netwerk duwt en het dan gelijk waar afneemt?
Neen, HDBaseT heeft niets met IP te maken, HDBaseT verstuurt de video uncompressed via een eigen protocol, dus je moet die kabel inderdaad volledig afzonderlijk van je netwerk gebruiken en kwalitatief afmonteren volgens de hoogst mogelijke Ethernet-standaard. Het signaal dat van je HDMI-bron vertrekt zal op je HDMI-scherm in identieke kwaliteit en gelijktijdig (geen latency!) te zien zijn alsof je Telenet Digicorder vlak naast je tv zou staan.


Er bestaat wél een andere standaard waarmee je HDMI als IPTV-stream verstuurt: http://www.hdbitt.org
Maar dan zit er natuurlijk wel een beetje latency op de stream vanaf je HDMI-bron. Het HDbitT-productgamma van Lenkeng vind je op https://www.lenkeng.net/Index/lists/id/132
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Oh maar dat is nog interessanter. Dan hoef ik de kabel niet te reserveren. De lkv393 kan ook HDMI 2.0. Nu nog de Digitus variant vinden. En er wordt expliciet cat5e vermeld.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Niet helemaal zeker, maae volgens mij heb je op hdbase-t ook ook nog een beperkte internetsnelheid

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Geen Digitus gevonden maar wel de lengkeng in een Deense webshop voor ongeveer 180 eur incl btw maar verzending is nog vraagteken.
https://shop.inter-sign.dk/products/sig ... ng-lkv393/

Morgen eens bellen.

Het toestel: https://www.lenkeng.net/Index/detail/id/1495
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Digitus heeft de LKV393 nog niet in haar gamma, maar ik heb die wel teruggevonden onder andere merknamen in de UK en Italië:



De latency van de LKV393 zou iets van een 200 ms zijn, dus voor gaming kan dit ambetant zijn. Voor tv-toepassingen zal dit wellicht niet opvallen.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Bedankt voor de tip. Dit lijkt het ideale toestel. Ik ga sowieso eens naar die Deense webshop bellen want die zou goedkoper dan Amazon kunnen zijn.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

liegebeestig schreef:Ik denk dat de kabel ongeveer 30m door het huis loopt. En wel degelijk shielded cat6 in dit geval toch. Er zit ook veel cat5e. Wat is die tilt? Qua versterker momenteel enkel die van telenet bij de verdeelkast. Welke hardware heb ik nodig?
je hebt dus een versterker met regelbare gain en tilt nodig;
https://www.amazon.de/Spaun-HNV-UPE-MAT ... B000KNDDAQ
en verder 2 baluns omdat utp 100ohm is vs 75 voor coax;
[https://www.abitanadirect.com/nl/tv-rad ... 01s00.html

tilt dien je te regelen omdat de hogere freq. meer versterking nodig hebben dan de lage freq.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Cybersurfr, merci voor de verduidelijking maar ik ga dus voor de HDMI-oplossing!
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

raf1 schreef:Digitus heeft de LKV393 nog niet in haar gamma, maar ik heb die wel teruggevonden onder andere merknamen in de UK en Italië:



De latency van de LKV393 zou iets van een 200 ms zijn, dus voor gaming kan dit ambetant zijn. Voor tv-toepassingen zal dit wellicht niet opvallen.
Intussen dit toestel gekocht voor 190 eur incl verzending in een Deense webshop (die nog half in opstart is). Benieuwd!
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Kan je je bevindingen hier posten ?
Ben ook op zoek naar een dergelijke setup.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Toestel komt pas aan na kerstmis, maar ik laat iets weten!
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zeer benieuwd naar de ervaringen met de HDbitT-technologie. Ik weet uit ervaring dat de HDBaseT-hardware van Lenkeng feilloos werkt op een afzonderlijke cat6-kabel.
Met HDbitT heb ik geen ervaring, maar aangezien deze gebaseerd is op IPTV-technologie lijkt me dat wel interessant om de stream eventueel zonder de HDMI-ontvanger te gebruiken op allerlei toestellen die aan je netwerk hangen.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Raf, ja, maar wat met gecodeerde signalen op de bron HDMI?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dat is misschien wel een probleem.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

dit is in het verleden al eens in een topic besproken geweest.

http://www2.niko.eu/nlbe/producten/scha ... 670121f0fa

Wel cat6 nodig...
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Misschien even out of the (technische) box denken: je kiest de plaats waar je een coax wil. Je bekijkt welke UTP kabel daar naartoe loopt. Je plakt met deftige tape een trekdraad vast aan die UTP. Die trekdraad is minstens 2 meter langer dan de lengte in de buis. Je trekt die UTP er voorzichtig uit. Wanneer je aan de trekkant de trekdraad ziet verschijnen, bevestig je aan de 'verdwijnkant) een coax (met diezelfde deftige tape). En je trekt verder. Coax vervangt UTP.

Eigenlijk wel jammer dat in nieuwbouw woningen niet naast elke UTP een coax wordt voorzien. Bij het huis van mijn zus ben ik die zelf gaan trekken. De aannemer vroeg echt wel exuberante prijzen voor dit 'extraatje', waarschijnlijk waardoor vele mensen het niet doen. Het is nochtans poepsimpel...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Dit is anders vermits we HDMI-signalen gaan versturen over IP, de link naar het NIko-ding gaat over Coax.
Het gecodeerde signaal zal gewoon gecodeerd blijven tot op het eindpunt, lijkt me, dus waarom zou het niet werken? Laat ons hopen!

KRL100: zeer welkom om dat hier te komen doen! Het kan waarschijnlijk wel, maar de kans dat de kabel halverwege blijft steken is nogal groot volgens mij...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bij HDBaseT blijft het gecodeerde signaal inderdaad gecodeerd. Sony zit achter die standaard, dus alles blijft potdicht. Wellicht zal dat bij HDbitT ook zo zijn want ze vermelden compatibiliteit met HDCP 2.2

Logischerwijs heb je alleen een probleem als je deze toestellen wil gebruiken vanaf een HDCP-bron naar een onbeveiligde omgeving. Maar met Chinezen weet je natuurlijk wat er in de praktijk allemaal mogelijk is.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

liegebeestig schreef: KRL100: zeer welkom om dat hier te komen doen! Het kan waarschijnlijk wel, maar de kans dat de kabel halverwege blijft steken is nogal groot volgens mij...

Als die UTP in zijn eigen buis loopt, en daar geen splitsingen of koppelingen in zitten, zou dat vlot moeten gaan. Evt zo een bus 'glijmiddel' erbij halen. Al vaak gedaan, zelfs met 3 x 2.5mm², oude eruit, nieuwe er achteraan! UTP is veel dunner. Maar ook al is de kans op slagen groot, de miserie nog groter als het misgaat...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

raf1 schreef:Bij HDBaseT blijft het gecodeerde signaal inderdaad gecodeerd. Sony zit achter die standaard, dus alles blijft potdicht. Wellicht zal dat bij HDbitT ook zo zijn want ze vermelden compatibiliteit met HDCP 2.2

Logischerwijs heb je alleen een probleem als je deze toestellen wil gebruiken vanaf een HDCP-bron naar een onbeveiligde omgeving. Maar met Chinezen weet je natuurlijk wat er in de praktijk allemaal mogelijk is.
Even melden dat dit bakje perfect werkt, althans voor de digicorder. Ik denk niet dat je settings kunt aanpassen. Alleszins heb ik gewoon ingeplugd, en het werkte, zelfs met CAT5e kabels EN over een switch. Hetzelfde netwerkpunt wordt ook nog voor drie andere toestellen gebruikt zonder zorgen. Het ding gaf aan dat het over 1080p/60Hz ging. Digicorder zendt uit in 720p. Het is wel een 4K TV met HDR10. TV lijkt die optimalisatie wel te doen. Van coderingen geen last. Bijzonder is dat er op de IR zo goed als geen vertraging zit, je krijgt instant reactie op het scherm als je de afstandsbediening gebruikt.

Nog enkele vraagjes:-
-zou het beeld beter worden met instelling 1080i op de digicorder?
-qua afstandsbediening via IR-zend/ontvang: ik krijg de CEC-functie niet aan de praat (staat zowel op tv als op digicorder aan). Misschien loopt dat signaal niet mee over de HDMI-kabels (geen gecertifieerde kabels)...
-nog niet geprobeerd met VLC ofzo...

Alleszins: perfecte oplossing, dank voor de suggestie.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Fijn te horen dat het goed werkt, de vertraging op de verbinding zou beperkt moeten zijn tot 200 milliseconden, voor zappen is dat geen probleem. Bij een gamecontroller kan dat wel zeer lastig zijn.
liegebeestig schreef:-zou het beeld beter worden met instelling 1080i op de digicorder?
Ja! De Vlaamse omroepen zenden uit in 1080i. Om de best mogelijke beeldkwaliteit te verkrijgen moet je conversies in beeldformaten zoveel mogelijk vermijden. (Het beste is zelfs om het coaxsignaal zonder Digicorder rechtstreeks op een tv-toestel te ontvangen, voor de gecodeerde kanalen heb je dan een CI-module nodig.)
liegebeestig schreef:-qua afstandsbediening via IR-zend/ontvang: ik krijg de CEC-functie niet aan de praat (staat zowel op tv als op digicorder aan). Misschien loopt dat signaal niet mee over de HDMI-kabels (geen gecertifieerde kabels)...
Bij CEC is het belangrijk dat je de functie activeert en daarna alle apparaten vanaf nul terug opstart. Dus alles netjes uitschakelen en daarna 5 minuten zonder stroom zetten en daarna alles terug aanzetten. Als het daarna nog niet werkt, is het een kwestie van eens te testen of CEC wél werkt zonder de Lenkeng-bakjes. Als het gebrek aan CEC alleen voorvalt met de Lenkeng-bakjes, contacteer je support bij Lenkeng.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Alvast even over 1080i: dat geeft blokjes - goed te zien bij de menu’s van de Digicorder. Misschien is dat toch niet het zuiverste signaal.

Dan CEC: werkt ook niet na een reset. Nog niet rechtstreeks geprobeerd. Doe ik binnenkort. Maar zou het aan HDMI-kabels kunnen liggen? Ik heb geen highspeed of 2.0b kabels gebruikt.

En dan nog een vraagje: het lijkt alsof die bakjes constant info versturen. Knippert de hele tijd. Er zijn geen instellingen. Ik denk dat ik ze op een tijdklok ga zetten ofzo, ze dorden behoorlijk warm dus verbruiken wellicht wel wat.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

liegebeestig schreef:Alvast even over 1080i: dat geeft blokjes - goed te zien bij de menu’s van de Digicorder. Misschien is dat toch niet het zuiverste signaal.
Moeilijk te zeggen wat de oorzaak is. Ik kan me voorstellen dat de menu's van de Digicorder niet in HD 1080p zijn ontworpen en dat de grafische elementen in het menu in jpeg zijn gecomprimeerd in plaats van losless png. Dan zie je inderdaad blokjes, wellicht jpeg-blokjes.
De beste test is een internationaal sportevenement bekijken op Sporza, meestal wordt er dan opgenomen in 4K en volledig geproduceerd en uitgezonden in 1080i.
Het signaal dat via DVB-C in 1080i wordt uitgezonden op de coaxkabel is alleszins het zuiverste, de bakjes die je tussen je tv-scherm en je coaxkabel steekt kunnen natuurlijk heel het signaal om zeep helpen. Zowel de Lenkeng-bakjes als de Digicorder kunnen foute conversies doen waardoor de kwaliteit daalt.
liegebeestig schreef:Maar zou het aan HDMI-kabels kunnen liggen? Ik heb geen highspeed of 2.0b kabels gebruikt.
In extreme gevallen kan dat, maar best eerst uittesten of de Lenkeng-bakjes niet de oorzaak zijn. Je hebt gekozen voor de HDbitT-technologie en dat is wat mij betreft toch een zeer onbekende factor. Ik heb geen idee of die technologie volledig is doorontwikkeld en er geen bugs zouden kunnen voorkomen met CEC.
liegebeestig schreef:En dan nog een vraagje: het lijkt alsof die bakjes constant info versturen. Knippert de hele tijd.
Het is mogelijk dat de Digicorder nooit volledig wordt uitgeschakeld en ook in stand-by continu een signaal uitstuurt via HDMI. Het is mogelijk dat die Lenkeng-bakjes dan continu een zwarte videostream in HD over je netwerk sturen, dat zal inderdaad wel wat stroom verbruiken.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Even zonder verdere tests reageren: ook het logo van Een (vrt) linksboven vertoont die hoekjes. Dat wordt door de zender gegenereerd en niet door de digicorder.

Vraag me ook af hoe het signaal op VLC zou kunnen raken maar dat is niet zo belangrijk. Ik ga eerst op die CEC werken, energieverbruik, en eventueel beeldkwaliteit. Hoewel die 720p ook behoorlijk is na bewerking door de tv (Philips 55pus7393, deze zomer uit verkoop gegaan maar Android oreo enz aan boord.)

Vraag me zelfs af of ik het signaal niet in de app op de tv, bijv via Kodi, zou kunnen krijgen, maar dat us weer iets anders.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

liegebeestig schreef:Dat wordt door de zender gegenereerd en niet door de digicorder.
De Digicorder blijft er natuurlijk wel tussenzitten en doet een conversie van DVB-C naar een HDMI-signaal waaraan een menu is toegevoegd.
Om uit te sluiten dat de Digicorder de oorzaak is, kan je ook rechtstreeks testen op je tv-scherm want het VRT-signaal op de kabel is niet versleuteld. Ik dacht dat de kabelfrequentie 298 MHz is, maar je kan ook een zenderscan doen met volgende instellingen:

Netwerk-ID: voor Vlaanderen: 22
Netwerk-ID: voor Brussel: 12
Frequentie: 322000 kHz - 322 MHz
Modulatie: 256 QAM
Symboolfrequentie: 6.875
liegebeestig schreef:Vraag me ook af hoe het signaal op VLC zou kunnen raken maar dat is niet zo belangrijk.
Dat is al geprobeerd: https://blog.danman.eu/reverse-engineer ... -extender/
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”