Stopcontacten en verlichting via app bedienen

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Op dit moment heb ik twee dingen in huis welke ik kan bedienen met mijn smartphone : een nest thermostat en de nest Protect. De gewone gloeilampen die we in huis hadden zijn inmiddels allen vervangen door LED gloeilampen (8 stuks), de 2 halogeen spots van 80 Watt zijn al een paar jaar vervangen door 2 stuks van 8 Watt (LED), maar nu beginnen de spaarlampen (spotjes) het te begeven (overal Philips Downlighter 10 Watt GU10). Dus zit ik te denken om deze ook te vervangen door LED spotjes (in warm licht), dan hebben we direct ook het "volle" licht in plaats van die opwarmperiode.

Maar, misschien moet ik nu de stap maken naar een systeem waar ik het licht kan aanpassen per zone of per LED spot? En in plaats van (warm) wit, misschien ineens naar kleur gaan?

En als we dan toch aan het denken zijn : ook meteen eens kijken naar stopcontacten die je met een app kan aan/uitzetten?

Met welke merken zijn jullie vertrouwd? Betaalbaar? Andere ideeën? Moet niet persé samen werken met Nest (al zou dit wel leuk zijn), maar mag ook een andere app zijn?

PS : wat te doen met de schakelaars die we nu hebben? Zijn simpele witte schakelaars van Niko. Hebben die dan nog enig nut?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:33, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Die Yeelight ziet er inderdaad doenbaar uit. Philips Hue is inderdaad aan de (stevig) dure kant. Maar zou wel samen werken met Nest? Maar dat is nu niet echt het punt om mij te overhalen om naar Hue te gaan.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Ik ben volledig op xiaomi / aqara ecosystem.

Voordeel is makkelijk over te schakelen, gewoon hub plaatsen en gewoon lichtschakelaar vervangen : lampen zijn connected.
Sensors zorgen ook voor goeie automationmogelijkheden. En allemaal makkelijk te bedienen in de mi home app.

Ben nu aan het prutsen om op een (orange)pi de zigbee spullen ook te connecteren dmv zigbee2mqtt

Je kan ook naar spullen kijken zoals bv sonoff od
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Ik ben volledig overgegaan op IKEA TRÅDFRI.

Voorlopig is dit enkel licht (spots, led strips,..), maar IKEA voegt nu ook een stopcontact en een automatische rolluik toe aan hun Tradfri series.

Ik bedien via Apple Home app via iPhone en iPad. De iPad dient ook als HUB, dus bediening vanuit eender welke locatie (werk,..) is mogelijk als de iPad thuis blijft liggen en verbonden is met het netwerk.

Je kan er leuke dingen mee doen: via een sensor bijvoorbeeld automatisch licht laten aan gaan. Of een scenario instellen: 1 druk op de knop en 3 lampen gaan aan met bepaalde instellingen. Zou heb ik in Apple Home een ‘popcorn time’ scenario en dan gaan er een aantal lampjes aan: led strip onder tv meubel aan 80% brightness, staande lampen aan 50% en met geel/oranje lichtinstellingen..
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

krisken schreef:Die Yeelight ziet er inderdaad doenbaar uit. Philips Hue is inderdaad aan de (stevig) dure kant.
De Yeelight is de tuya cloud, heb daar smartplugs van, verwarmingselementen, airco unit mee bedienen etc. Zelfs hele API op :-)

Zijn eigenlijk ESP's die er onder zitten die je zelf kan flashen of local zelf bedienen met python als je de hele cloud niet wilt
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

thomasv schreef:Ik ben volledig overgegaan op IKEA TRÅDFRI.

Voorlopig is dit enkel licht (spots, led strips,..), maar IKEA voegt nu ook een stopcontact en een automatische rolluik toe aan hun Tradfri series.

Ik bedien via Apple Home app via iPhone en iPad. De iPad dient ook als HUB, dus bediening vanuit eender welke locatie (werk,..) is mogelijk als de iPad thuis blijft liggen en verbonden is met het netwerk.

Je kan er leuke dingen mee doen: via een sensor bijvoorbeeld automatisch licht laten aan gaan. Of een scenario instellen: 1 druk op de knop en 3 lampen gaan aan met bepaalde instellingen. Zou heb ik in Apple Home een ‘popcorn time’ scenario en dan gaan er een aantal lampjes aan: led strip onder tv meubel aan 80% brightness, staande lampen aan 50% en met geel/oranje lichtinstellingen..
Hier ook IKEA TRÅDFRI.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Van die Yeelight nog niks gevonden voor GU10, laat staan een BE verdeler? Ofwel is het bij bol.com en kan je voor diezelfde prijs voor Hue gaan :)
Dat van Ikea zou ik eens ter plaatse moeten bekijken, want op hun website word je niet veel wijzer...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

krisken schreef:Van die Yeelight nog niks gevonden voor GU10, laat staan een BE verdeler? Ofwel is het bij bol.com en kan je voor diezelfde prijs voor Hue gaan :)
Dat van Ikea zou ik eens ter plaatse moeten bekijken, want op hun website word je niet veel wijzer...
GU10 in smart versie ga je helaas nog niet echt vlug vinden van het merk Yeelight.
Ik heb hier wel Yeelight E27, ook nog 2 E27 lampen van LIFX, gecombineerd met Xiaomi Philips Zhirui (https://www.gearbest.com/smart-lighting ... id=1433363) en nu zijn er zigbee aqara uitvoeringen in bestelling (https://www.gearbest.com/smart-bulb/pp_ ... id=1433363), met de verwachting dat die -net als de smart zigbee stopcontacten van Xiaomi- ook als zigbee repeaters gaan werken om het zigbee netwerk te ondersteunen/versterken. Ik werk dus met de Xiaomi zigbee gateway, en zelfs ook nog met 433 mhz sensoren die via een sonoff RF op hun beurt dan via mqtt in domoticz worden aangestuurd. Maar er is hier ook veel interesse in het project zigbee2mqtt van Koen Kanters. (https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt) Ik zie dat Dima_2005 zich daar ook volop aan in het verdiepen is.
Bij Gearbest en Banggood ga je heel veel Xiaomi en Yeelight spullen vinden, en uiteraard ook op Aliexpress. Geef maar de zoektermen eens in op die sites. Wel deze tip als je in China koopt: probeer per bestelling onder de € 22,00 te blijven (douane) en verdeel uw bestelling desnoods in meerdere bestellingen.
https://www.gearbest.com/yeelight-_gear/
Als het nog mogelijk zou zijn om te veranderen, en uw Gu10 spots te wijzigen naar inbouw, kijk dan zeker eens naar deze 2 (de eerste is smart de 2de niet, maar vraag maar eens aan user honda4life: ik heb hem deze van yeelight aanbevolen voor zijn badkamer en hij is daar super tevreden van)
https://www.gearbest.com/ceiling-lights ... id=1433363
en naar deze
https://www.gearbest.com/ceiling-lights ... id=1433363
Ook smart stopcontacten: keuze genoeg. Je neemt best modellen die ook nog eens de stroom meten, dat is mooi meegenomen.
Trouwens, Xiaomi en Ikea gaan samenwerken
https://www.iculture.nl/nieuws/ikea-xia ... enwerking/
veel succes
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb zowel stuff op KaKu (433 MHz), Zigbee (Tradfri) en binnenkort wss wat Zwave stuff.
Allemaal via Home Assistant ;) geen gedoe met proprietary bridges, alles hangt aan alles ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hier alle verlichting naar Philips Hue, in comlbinatie met Osram smart plugs. Hue is niet zo duur als je uitkijkt voor promo's en heeft geweldige support, is heel beschikbaar. Nu, ieder merk heeft wel voordelen.

Kleurlampen hebben volgens mij weinig meerwaarde, de "ambiance white" vind ik wel tof omdat je daar de warmte van de wit / gele kleur kan kiezen. Kleurlampen zijn wel tof als je kan syncen met muziek of met je TV, zoals ambilight maar hoe vaak gebruik je dat echt?

Kijk ook eens naar mijn tutorial https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=35&t=53162
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Ivm de schakelaars zit ik ook al een tijdje met de overweging/bedenking of het niet eenvoudiger is om de schakelaars net "smart" te maken ipv elk individueel licht. Vaak zijn er toch kringen met meerdere lampen. Bestaan er eigenlijk goede oplossingen om de klassieke Niko schakelaars "smart" te maken? Ik geloof dat Fibaro er enkele heeft, maar ik lees eigenlijk vrij weinig over effectieve ervaringen met dat soort oplossingen. Hier iemand ervaring daarmee?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik heb al m'n e27 gloeilampen overal vervangen door LIFX bulbs. In de leefruimtes de A60's en in de gang de kleinere Mini's. In de keuken dan nog een LIFX Z-strip (verborgen achter de keukenkast bovenaan, dus indirect licht) en een LIFX BEAM achter de zetel in de living.

Om deze Wi-Fi lampen goed te gebruiken moeten ze dus altijd aanstaan. We gebruiken de NIKO schakelknoppen in onze muren niet meer, die laten we altijd aanstaan. Bij het instellen van de groepen in de LIFX app hebben we gekozen om grote groepen te kiezen, zo zitten alle lampen op de benedenverdieping in 1 group, alle lampen in de gang in 1 group, en alle lampen op onze slaapkamer/bureau in 1 groep.

Om al deze groepen van lampen te bedienen gebruiken we FLIC buttons - in combinatie met de FLIX Hub (hierop connecteren de buttons met Bluetooth Low Energy, en kan je per Flic button 3 acties kiezen (single click, double click, long press). Een voorbeeld: een single klik zet alle lampen in de groep aan of uit, een dubbele klik zet ze op 100% en een long press kiest een scene die we vooraf ingesteld hebben (bijvoorbeeld in de winter een "dark days" scene die beneden heel veel sfeer geeft). Een knop aan de sofa/TV heeft dan als configuratie "set scene TV kijken" etc...

In de gang hebben we Elgato Eve Motion die via HomeKit bij het zien van beweging de lampen in de gang aanzet op 2% alleen als het donker is, dit is verschrikkelijk aangenaam als je 's avonds met je halve slaapkop van de TV naar je bed verhuist.

Op de voordeur hebben we ook een Eve Door sensor, die alle lampen op de benedenverdieping uitzet als je de deur sluit tussen 06h en 07h 's morgens.

Een extra Flic button aan ons bed bovenaan is geconfigureerd met een IFTTT script dat 1) een scene kiest voor de lampen in de slaapkamer, 2) alle andere lampen in huis uitzet 3) de lampen in de slaapkamer dan over een periode van 5 minuten laat uitdoven.

Of een Siri Shortcut dat alles van die button hierboven doet, en dan ook nog de Sleep Cycle app activeert met een alarm.

Echt geen omkijken meer naar onze lampen, we zijn heel blij dat we geen half-geautomatiseerde traject door het huis moeten volgen en de lampen in de juiste volgorde aan of uit te zetten. Vooral 's avonds als we gaan slapen is dat verschrikkelijk handig :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Bij mij zit alle verlichting op Fibaro modules. Geen speciale lampen of schakelaars nodig en bedienbaar vanop GSM. Overal dimmer modules gestoken, niet dat overal dimmerlampen zitten maar het kan wel dan.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Waar heb je die modules gestoken? Achter de schakelaar of bij de lampen zelf?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Ik gebruik ook al een 5-tal dimmer modules van Fibaro in samenwerking met Fibaro HomeCenter. Werkt perfect sinds een dik jaar al.
Waar ik wel nog mee sukkel: wisselschakelingen in mijn huidige 2-draads knoppen. Ik slaag er niet in dat goed werkend te krijgen. Ik ken eigenlijk ook te weinig van elektriciteit om te zeggen of het nu aan mij ligt of dat het technisch niet kan :-)

Dus: heeft iemand hier Fibaro Dimmer2/andere Z-wave modules aangesloten in een wisselschakeling?
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Dat is dus wat ik bedoel, bijna iedereen lijkt wel de lampen en dergelijke te automatiseren maar in combinatie met de schakelaars dus permanent aan te laten staan. Persoonlijk vind ik dat geen optie, en qua WAF al helemaal geen optie :) Vandaar lijkt mij de combinatie schakelaar EN aansturen via automation software de ideale combinatie. Dan hang je niet vast aan "ja maar die knop mag je niet gebruiken want anders werkt het niet meer" en "vanaf nu moet je alles via je gsm bedienen", etc ...

Misschien ben ik gewoon te moeilijk op dit vlak, maar praktisch bruikbare laag drempelige oplossing is toch een minimum om de huisbewoners te overtuigen hier :)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ergens snap ik dat wel. Zeker voor huurders, die de woning moeten "teruggeven" in de oorspronkelijke staat. Maar zelfs voor kopers die niet van plan zijn daar te blijven wonen : wie zegt dat jouw opvolgers in dat huis zo willen werken? :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Check de Flic buttons met de Flic Hub, dat lost dat probleem van de knoppen op.

We hebben een 10-tal Flic buttons op de muren geplakt waar nodig (aan beide ingangen/uitgangen van de benedenverdieping, aan de ingang van de slaapkamer,...) De Flix buttons hebben zelf een "adhesive" achterkant, en je kan ze stevig bevestigen aan de muur en probleemloos en zonder sporen achter te laten terug weghalen en ergens anders plakken.

Oh, nog iets, in de slaapkamer/bureau hebben we ook een Elgato Eve Energy "stekker" die we via HomeKit kunnen aansturen, zo wordt die stekker uitgezet als we de "sleepy time" scene kiezen, en hebben we 's nachts geen vervelende flikkerende LEDjes :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

bollewolle schreef:Dat is dus wat ik bedoel, bijna iedereen lijkt wel de lampen en dergelijke te automatiseren maar in combinatie met de schakelaars dus permanent aan te laten staan. Persoonlijk vind ik dat geen optie, en qua WAF al helemaal geen optie :)
Zit met dezelfde gedachte. Heb tijdens Black Friday wat LIFX lampen aangekocht, en ben er nu wat mee aan het spelen (voorlopig enkel slaapkamer/buro, maar met plannen om naar de living uit te breiden). Smart schakelaars zijn een must imho, het stoort me om telkens de smartphone boven te halen en de lampen aan of af te zetten, of de scene te activeren/deactiveren. Ik laat dan wel de analoge schakelaar aanstaan, maar anderen in huis niet, dus dan worden de lampen telkens afgezet ("oei, licht gaat niet aan"?) en weer op "ah, nu wel!" (om bij het verlaten van de kamer alles weer uit te schakelen). Dus ik zoek een smartschakelaar die de spanning op de lampen behoudt, maar de commando's om aan te gaan en dergelijke doorstuurt. Zoals die Flic-buttons, maar dan meer ingebouwd/properder

Ik wil dan een Home Assistent of OpenHAB of Domoticz of whatever in een docker-image op m'n NAS draaien om alle commando's van de smartswitches te verwerken en de lampen aan te sturen. Maar dan nog heb ik een hub nodig, zoals de Homee of Xiaomi/Aqara of Samsung Smartthings of Flic-hub, niet? Ik moet me er nog verder in verdiepen of de NAS al dan niet zelf al gewoon als hub/controller kan dienen. Daarnaast zouden er ook automatische rolluiken moeten bijkomen (DIY). Ik hoor graag de ervaringen/tips van anderen hier. Bedoeling is om zo breed mogelijk te gaan que technologiën: wifi, zwave, zigbee, ... maar of dat haalbaar is? De Homee komt wel al in de buurt, dacht ik..)

Cheers!
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Mmmm ... Ik ga eens rustig beginnen opzoeken of ik niet het volgende kan ontwerpen in Fusion 360 en laten printen in extreem hoge kwaliteit bij Materialise: een "bracket" die de afdekplaat van een NIKO wandschakelaar kan vervangen, die de interne NIKO knop wat moeilijker bereikbaarder maakt (maar dus nog steeds mogelijk in geval van nood of troubleshooting) en bijvoorbeeld een uitsparing heeft waar je de FLIC button op kan plaatsen zodat deze als knop kan gebruikt worden...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Daar zit iets in, Selder :) Maar welke Niko-wandschakelaar? :) Wij zitten nog met de oude creme-kleurige PR20-modelletjes (afgeronde rechthoek) doorheen het hele huis zoals vele mensen denk ik (behalve eentje die ik vervangen heb door het huidig vierkant model) :P

Het handigste lijkt me dat je dan enkel het schakelplaatje zelf kunt vervangen, want dan beperkt je al compatibiliteits-issues met meervoudige schakelaars (boven of naast elkaar binnen dezelfde "bezel", maar dan weer een probleem voor 2-knops of 3-knops schakelaars. Zie dus voorlopig enkel een oplossing voor enkelvoudige schakelaars). Maar of dat haalbaar is, is een ander verhaal..


Maar op zich zoek ik dus een (opensource) schakelaar die kan zeggen tegen een (non-cloud!!) domotica-software zonder hub/controller: ik ben schakelaar X en ik heb Y aantal kliks gekregen.
De software vertaalt dan: ah ok, Schakelaar X met Y aantal kliks is die actie, rekening houdend met tal van randvoorwaarden en presto! Gewenste actie uitgevoerd! (of het nu Hue, LIFX, Yeelight, Tradfri, een fibaro stopcontact of Somfi buismotor is).

Wishful thinking scenario?
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

TimoLimo schreef:Daar zit iets in, Selder :) Maar welke Niko-wandschakelaar? :) Wij zitten nog met de oude creme-kleurige PR20-modelletjes (afgeronde rechthoek) doorheen het hele huis zoals vele mensen denk ik (behalve eentje die ik vervangen heb door het huidig vierkant model) :P
geen nood TimoLimo met de fameuze Niko PR20 zou ik zeggen: die gaan wel vanzelf defect...
de mijne zijn in gebruik sinds 1994 en ik heb er nu op pakweg de laatste 3 maand al zes stuks defect!
en ze zijn in de handel niet meer verkrijgbaar
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

yezzer schreef: geen nood TimoLimo met de fameuze Niko PR20 zou ik zeggen: die gaan wel vanzelf defect...
True! Heb er dit jaar al eentje moeten vervangen (vandaar die ene recentere). Als je het technisch design bekijkt hoe een plastic steeltje het metalen contact-element moet heen en weer forceren weet je dat dit een beperkte levensduur heeft.. Gelukkig zijn de afmetingen niet gewijzigd met de nieuwe modelletjes. Maar toch! Onze PR20's zijn van '95, en elke dag meermaals gebruikt. +23 jaar: Not too shabby! But we digress..
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

TimoLimo schreef:
yezzer schreef: geen nood TimoLimo met de fameuze Niko PR20 zou ik zeggen: die gaan wel vanzelf defect...
True! Heb er dit jaar al eentje moeten vervangen (vandaar die ene recentere). Als je het technisch design bekijkt hoe een plastic steeltje het metalen contact-element moet heen en weer forceren weet je dat dit een beperkte levensduur heeft.. Gelukkig zijn de afmetingen niet gewijzigd met de nieuwe modelletjes. Maar toch! Onze PR20's zijn van '95, en elke dag meermaals gebruikt. +23 jaar: Not too shabby! But we digress..
We wijken weliswaar eventjes af van dit topic, maar toch: de afmetingen bij Niko zijn weliswaar niet gewijzigd, maar als je een vervanging doet, passen de nieuwe witte toch niet echt meer goed bij de oude PR20 serie. Allemaal niets als het maar bij eentje blijft, in een wc bijvoorbeeld waar misschien toch geen andere in de buurt zit, zodat je het verschil niet ziet.
Mijn vader zijn huis is van bj 1959 en daar werken de oude zwarte niko's wel nog feilloos na bijna 60 jaar. Technisch is het concept van de PR20 niet echt uitgevoerd om dubbel zo lang mee te gaan. We mogen al blij zijn met een levensuur van 25 jaar zeker?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

devilkin schreef:Waar heb je die modules gestoken? Achter de schakelaar of bij de lampen zelf?
Bij mij zitten ze in de zekeringenkast in een DIN module. Gezien toch alles vernieuwd werd en alle bekabeling van de lampen en schakelaars al naar daar ging.
Bij een collega zitten ze achter de schakelaar mee in het potje.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

TimoLimo schreef: Maar op zich zoek ik dus een (opensource) schakelaar die kan zeggen tegen een (non-cloud!!) domotica-software zonder hub/controller: ik ben schakelaar X en ik heb Y aantal kliks gekregen.
De software vertaalt dan: ah ok, Schakelaar X met Y aantal kliks is die actie, rekening houdend met tal van randvoorwaarden en presto! Gewenste actie uitgevoerd! (of het nu Hue, LIFX, Yeelight, Tradfri, een fibaro stopcontact of Somfi buismotor is).

Wishful thinking scenario?
Kijk in mijn tutorial hoe ik dat heb opgelost onder "Philips Hue: schakelaar vervangen door een dimmer":

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=35&t=53162
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Hier ook een combinatie van vanalles en nog wat, maar gekoppeld aan HomeSeer.
- Philips Hue
- Wat Zwave modules
- PlugWise
Zwave modules ingebouwd in de meterkast omdat voor bijvoorbeeld de lampen in de gang te bedienen ik schakelaars op 4 plaatsen heb.
Van WiFi lampen moet ik niet zoveel weten, de wifi dekking in mijn huis is helaas niet overal top.

Verder zijn mijn alarm, poort en garagepoort ook geintegreerd.

App of web interface gebruik ik niet, alles staat aan/uit wanneer het aan/uit moet staan. Ik zet sterk in op automatisering, wat niet hetzelfde is als domotica.

Voor die keren dat ik iets speciaal moet, gebruik ik voice commands (bijvoorbeeld voor de poort en garage te openen wanneer ik bijna thuis ben). Voor voice processing gebruik ik DialogFlow, wat ondersteuning geeft voor natural language processing.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

bollewolle schreef:Dat is dus wat ik bedoel, bijna iedereen lijkt wel de lampen en dergelijke te automatiseren maar in combinatie met de schakelaars dus permanent aan te laten staan. Persoonlijk vind ik dat geen optie, en qua WAF al helemaal geen optie :) Vandaar lijkt mij de combinatie schakelaar EN aansturen via automation software de ideale combinatie. Dan hang je niet vast aan "ja maar die knop mag je niet gebruiken want anders werkt het niet meer" en "vanaf nu moet je alles via je gsm bedienen", etc ...

Misschien ben ik gewoon te moeilijk op dit vlak, maar praktisch bruikbare laag drempelige oplossing is toch een minimum om de huisbewoners te overtuigen hier :)
Die (Fibaro) Z-wave inbouw modules voor achter je schakelaar zijn dan toch exact wat je zoekt? Mijn vereisten: scenes/automatisch schakelen moet kunnen, none-cloud, en vooral: bestaande schakelaars moeten gebruikt kunnen worden, ook als het "domotica" stuk eruit ligt. En da's exact wat mijn Z-wave modules doen: automatiseren waar het nodis is, maar de oude schakelaars blijven gewoon mogelijk voor onvoorziene situaties, kinderen...
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Zoals je ook in mijn tutorial zal lezen, kijk ik naar kleverness voor de lusters waarvan ik de lamp niet kan vervangen. Echter hebben ze ongeveer een jaar achterstand op hun voorziene levering op kickstarter :-(
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Goztow schreef: Kijk in mijn tutorial hoe ik dat heb opgelost onder "Philips Hue: schakelaar vervangen door een dimmer":

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=35&t=53162
Thanks, maar die Hue dimmer is dan weer inkopen in het Philips-ecosysteem MET bridge, welke ik eigenlijk zoveel mogelijk wil vermijden. Ik wil een beetje bewegingsvrijheid hebben qua merk en technologie want zo kan ik voor alles een hub gaan kopen dan. (I know, ik ben niet compatibel met het verdienmodel van vele merken). Tenzij ik bv. geen enkele hue-lamp moet hebben, maar toch hun schakelhardware kan gebruiken icm Home Assistent/OpenHAB/Domoticz en idd, ik was Homeseer vergeten)

Ook heb ik absoluut (nog) geen nood aan voice-commands en de bijhorende afluisterapparatuur (tenzij ik al mijn smart-aparaten apparaten dan in een VLAN zet, volledig afgeschermd van het internet. Maar werken Google Home of Amazon Echo of Apple Homekit dan wel nog? Dat is iets dat mij bij LIFX ook niet aanstaat. Waarom moet alles via hun cloud gaan/opgeslagen worden.. Grr, heb er een hekel aan, aan die Big Brother toestanden! Ik beperk cloud zo veel mogelijk, of ik wil zelf een puur lokale 'cloud'-oplossing)
NickG schreef:Die (Fibaro) Z-wave inbouw modules voor achter je schakelaar zijn dan toch exact wat je zoekt?
Fibaro is niet voor alles een oplossing in mijn usecase, denk ik? Ik heb nu bv. één lichtpunt/armatuur met 4 GU10 LIFX spots en elke spot staat op iets anders gericht: buro, bed, tv-hoek, kleerkast. Als ik aan mijn buro werk, brandt er slechts 1 spot, die dat op mijn buro is gericht. Bij gamen gaat die spot uit en zorgen de andere drie voor sfeerverlichting. en heb ook een 'nightvision' modus (rode kleur) voor wanneer ik 's nachts moet opstaan (omdat dit rustgevend is voor de ogen, niet zozeer voor de bow-chicka-wow-wow factor :P) enz enz. Dit kan ik m.i. allemaal niet met een fibaro achter de schakelaar bekomen?

Ik maak het me misschien allemaal wat te moeilijk.. Maar bon, moeilijk gaat ok :P (hoop ik)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Ik ben ook niet zo voor cloud-oplossingen en vendor lock-in.
Wat dat betreft heb je misschien toch wel een verkeerd idee van Hue. Andere (en goedkopere !) lampen zijn perfect ondersteund op de bridge.
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Thx, devestator. Ik dacht dat Philips een eigen sausje over het Zigbee protocol had gegoten, maar dat zou dan niet zo zijn. Good to know want er zijn inderdaad veel meer mogelijkheden via Zigbee.
Ik zal eens nakijken of je dan alle functionaliteit nog hebt indien je geen cloud-account aanmaakt (kan het op het eerste zicht niet echt vinden).
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Het enige wat je verliest zonder cloud is dat je het niet vanop afstand kan bedienen.

Ik heb het ook al eens in een andere thread gezegd, de lampen zijn idd duur. Daartegenover staat wel dat de kleur over het hele gamma hetzelfde is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
regeri
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 30 okt 2006, 14:04
Locatie: Riemst
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 2 keer

Ik gebruik verschillende lampen. heb de ics 2000, icm yeelight in de tuin, klik aan klik uit voor kerstverlichting momenteel, en osram en hue binnenshuis :wink:
Live life to the Max
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik zou mijn traditionele Niko schakelaars willen vervangen of verbeteren door z-wave modules in combinatie met Homey.

Begrijp ik het goed dat die modules (van bijvoorbeeld Fibaro) die je achter de bestaande schakelaars stopt, in parallel staan met die schakelaars ? Dus dat je die Fibaro kan gebruiken, maar ook nog de oude muurschakelaar ?

En wat met bestaande wisselschakelaars? Want bijna alle verlichting in huis wordt bediend met 2 schakelaars. Kan dat werken met een zo een inbouwmodule ?
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Dat eerste begrijp je goed, de "normale" werking van schakelaars blijft werken. Wisselschakeling is niet zo evident, zoals je kan lezen in één van mijn eerdere posts. Ik krijg het alvast niet goed aan de praat (niet erg veel elektriciteitskennis, dus 't zou aan mij kunnen liggen). Er zijn online wat schema's te vinden met mogelijke oplossingen, google maar eens op Fibaro Dimmer 2 wisselschakeling (of hotelschakeling in het NL).
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ook even stilstaan bij het sluipverbruik van deze modules, jaar na jaar €€€ (en een beetje beweging kan ook geen kwaad)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Het sluipverbruik is echt wel minimaal. Als je dat niet kan opbrengen, moet je er idd niet aan beginnen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”