Makro feestpakket - Airfryer

Hierin kan je goede deals melden aan je mede-userbase leden
Plaats reactie
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Makro maakt (grote) reclame voor hun feestpakket:
De inhoud van het FEESTPAKKET
Het FEESTPAKKET bestaat uit een PHILIPS Airfryer (type : HD9216/40), 3 bonnen voor gratis verpakkingen van 500 g McCain Airfryer (Frieten, Kroketten & Duchesses), een NESCAFÉ Dolce Gusto espressomachine (type: Piccolo rood), 3 verpakkingen koffiecapsules NESCAFÉ Dolce Gusto (Lungo, Nesquik & Cappuccino), een fleece plaid (150 x 200 cm), Bolsius-geurkaarsen, drankjes (Jupiler Pure Blond, Vedett IPA, Finley, Pepsi Max,…), food & snacks (Delacre, Lion, Lay’s,…), Demak’up Expert, Tempo, waarde- & kortingsbonnen (van Makro, MediaMarkt, Philips TV, Center Parcs, Jesco, Delacre, Vedett,…),... En dat allemaal voor slechts € 99,99 in plaats van € 284.

Afbeelding

Afbeelding
Dit lijkt me een mooie deal, tot je de kleine lettertjes leest. In de algemene voorwaarden zie ik hetvolgende:
1 De Actie omvat de reservering en aankoop van een FEESTPAKKET waar minstens 25 van de hierna
opgenomen items in aanwezig zijn. Het staat MAKRO vrij de samenstelling zelf te bepalen. Over de samenstelling
kan geen discussie worden gevoerd : <knip>
Let dus vooral op het woord 'minstens'. Dit lijkt me dus echt om de mensen te misleiden? Ze houden gewoon het duurste product eruit? Of is er iets dat ik verkeerd lees? Op alle andere plaatsen laten ze nochtans uitschijnen dat je ALLES ervan krijgt voor €99,99.
Mis ik iets en is dit een goeie deal, of proberen ze echt de mensen opzettelijk te misleiden?
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Als ik dat allemaal lees is dat eigenlijk zo geen goede deal maar eerder van bedriegt de boer. :x
Vooral het feit dat Makro het recht heeft om de samenstelling te bepalen en dat er geen discussie mogelijk is stoort mij, de klant moet zich er bij neerleggen dus te nemen of te laten. :x
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

Dat kan ik me moeilijk inbeelden dat ze het duurste eruit gaan nemen ... Denk eerder dat het de kleine "frul" is dat ze bedoelen ...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

fiestaboyke schreef:Dat kan ik me moeilijk inbeelden dat ze het duurste eruit gaan nemen ... Denk eerder dat het de kleine "frul" is dat ze bedoelen ...
de studentenactie, paar maand geleden, was gelijk de reclame
geen gefoefel,
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Een gelijkaardige disclaimer staat volgens mij ook altijd bij de Hubo acties (vaderdagbox, moederdagbox, movingbox,...). Toch telkens al mooie boxen geweest. Volgens mij is dat gewoon voor als blijkt dat ze toch net dat type chips niet voldoende te pakken kunnen krijgen ofzo dat er eens wat kan afwijken. De grote cadeaus waar het pakket eigenlijk om gaat (air fryer en dolce gusto) zullen er zeker in zitten :).
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Daar zou ik toch van verschieten dat de Makro dit zou doen al mijn online kopen zijn er altijd correct verlopen, moest het toch zo uitdraaien dan kun je binnen de 14 dagen toch van deze koop afzien.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Nu puur op inhoud van de deal: als alles er in zit, is dit dan echt een goede deal? Heb er gisteren ook naar gekeken, maar kan niet goed inschatten of het effectief wel een goede deal is. Zowel de Airfryer als de Dolce Gusto zijn zo goed als nergens meer te verkrijgen.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Dat is vooral legale dekking vermoedelijk, de dure stukken in het pakket zullen wel voorzien zijn.
En inderdaad, het zal wel een goeie deal zijn, maar de echte waarde is vermoedelijk wel wat overschat, dus een steal is het ook niet denk ik.
Nog nooit een airfryer of dolce gusto overwogen bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Goh, enkel de AirFryer is al die 99€ waard. De rest krijg je er dan gratis bij.

Mooie deal dus als je een AirFryer wil, al is de rest natuurlijk beperkt waardevol. Die Nespresso dingen die draaien toch op consumables, dus de hardware is inderdaad quasi niets waard. De etenswaren zijn de enige plus. Soit, zeker geen oplichterij. :)
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gebruikt er iemand zo'n airfryer om frieten mee te maken? Zit daar evenveel smaak in als een traditionele friteuse? En hoelang duurt het om een portie te maken want dat lijken nogal kleine volumes te zijn?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Frieten smaken niet naar patatten hé, die smaken naar het vet waarin ze gebakken zijn... trek dan zelf maar de conclusie of frieten goed smaken als ze gebakken worden met een druppel ipv een emmer vet ;-)
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Het is meer uit het oogpunt gezondheid dat je op dergelijke manier frieten klaar maakt.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Hier al jaren tevreden gebruiker van een Airfryer. Wij gebruiken hier zo goed als nooit meer een friteuse.

Nadelen? Jazeker:
- porties zijn inderdaad beperkt, vaak (gezin van 3) moeten we nog "een tweede bakseltje" doen
- duurt inderdaad gemiddeld (veel) langer, afhankelijk van de dikte van de frieten ergens tussen de 8 en 20 minuten
- niet alles is geschikt voor de airfryer, als je echt wat smaak en kleur wil, beperk je je tot de zaken die officieel in een oven gemaakt kunnen worden (voor frieten keuze genoeg, maar als je bv. bitterballen wil, dan is de keuze erg beperkt en veel duurder)
- smaak is niet 100% hetzelfde: de overdaad aan vet compenseer je niet met voorgebakken dingen, maar dat is een beetje inherent aan het goedkoper willen leven, toch?
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bedankt voor de reacties (bedankske voor cloink voor de multipointer :P )

Ik snap wel dat er mensen zijn die liever geen/weinig frietvet gebruiken: als het frietvet al wat te veel afgekoeld is bij het uitnemen, zit de friet volgeladen met vet en ligt hij zwaar op de maag. Tot een paar jaar geleden gebruikten wij trouwens een friteuse die nog van midden jaren '80 stamde -- een gebruind exemplaar met veel smaak :twisted:
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

cptKangaroo schreef:Gebruikt er iemand zo'n airfryer om frieten mee te maken?
Wij hebben een XL airfryer van Philips en met een gezin van 5 lukt het frieten bakken net zoals in de fietpot in +-3 rondes (we vullen het mandje nooit tot boven. Gewoon de bodem bedekken, dan gaat het sneller en zijn ze krokanter).
De allumettes smaken naar frietjes uit de McDo. In een 6-tal minuten zijn ze gebakken. Zelf gesneden frietjes zijn er echt super lekker in. Maar wij wisselen hier wel nog af en toe tussen frituurolie en airfryer voor de frieten.
Wij gebruiken die vaak om kipfilets in te bakken. Echt superlekker.
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 793
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

iceke schreef:Frieten smaken niet naar patatten hé, die smaken naar het vet waarin ze gebakken zijn... trek dan zelf maar de conclusie of frieten goed smaken als ze gebakken worden met een druppel ipv een emmer vet ;-)
Ik vind ze alvast lekkerder ...
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Dat is een heel moeilijke discussie zelfs over frieten bakken in vet of olie.
Daar bestaan zoveel verschillende meningen en smaken over omtrent wanneer ze het best smaken, in welk frituurvet, in welke soort frituurolie en ook nog over smaakverschillen navenant de baktemperatuur , hoe lang ze bakken en ga zo maar verder.
Een ding staat bij mij althans toch vast dat je ze van smaak niet kunt vergelijken met frieten bakken op de klassieke manier in vet of olie, gelukkig zien ze er toch nog als frieten uit, maar af en toe lust ik toch nog graag zo eens een echte Belgische friet :wink:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Waar wij vroeger frieten uit de frituur gingen halen hebben we nu alleen nog maar zin in frieten uit de airfryer. Zelfs zo erg dat we minsten 2 keer de week wel verse aardappeltjes opbakken op verschillende wijzes. Voor ons is de airfryer friet van verse aardappelen VEEL lekkerder dan deze uit de frituur. Laatst nog eens gaan uithalen, met 4 man overeten, opgeblazen, twee dagen lang plezier van gehad. Dat heb je dus met luchtgebakken frieten niet. Je kan daar trouwens heel veel in klaarmaken. Croques, afbakbroodjes, vlees, kip, vis, mini quiches, snacks,... Alleen gepaneerde dingen lukken niet echt heel goed. Wij zijn er enorm blij mee. Bepaalde dingen zijn immers veel sneller klaar in de airfryer dan in de oven.

Helaas duurt bakken 30 minuten voor frieten/partjes van verse aardappelen. Iets wat wij doen is 2 porties alvast op 180 min voor 18 minuten klaarmaken en dan beide porties nog eens 10 minuten er in en dan hebben we genoeg voor 4 personen.

Wat het Makro pakket betreft... Goeie deal voor de airfryer, maar... Kapers op de kust. Er zijn ondertussen al andere airfryers op de markt die voor onder de 40 euro de deur uit gaan en die eigenlijk even goed zijn. Mijn vriendin heeft er eentje van 'den Aldi' en eerlijk gezegd: zelfde smaak van frietjes en even snel of traag klaar.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Dat de smaak van de frieten voor al die toestellen het zelfde is, is ook logisch, de smaak in dit geval wordt alleen bepaald door de aardappel en niet door in hoofdzaak het vet of de olie die je op de klassieke manier krijgt.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Mijn schoonouders hadden een goedkoper model van Airfryer (Domo dacht ik), hebben ze wel terug gebracht binnen het jaar omdat het mandje begon te roesten. Nu hebben ze een van Philips die sneller werkt, meer volume heeft, waar dat probleem zich niet stelt en waar ze zeer tevreden van zijn.
Eerlijk, ik vind het maar niks, ik bak ze thuis dus nog steeds op de oude manier. Sneller, naar mijn mening meer smaak, etc... Voor vlees ben ik er dan weer wel voor te vinden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik zie geen voordeel van een AirFryer tov een gewone friteuse?
> De AF is ongezonder omdat de frieten langer moeten "bakken" en er zich dus méér acrylamide vormt, wat tot kanker kan leiden.
> De AF is veel trager dan een gewone friteuse

Of het gebruikte vet al dan niet ongezond is, hangt van het type vet en de temperatuur af. En ik kan me ook niet voorstellen dat iemand sloten frietvet eet/drinkt :).
En of de smaak u bevalt, dat is persoonlijk :).
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik gebruik zo'n soort van machine al heel lang. De verschillen die men eerder aanhaalde ga ik niet herhalen (smaak, tijdsduur, ...)

Ik wil het even hebben over de twee strekkingen;
De SEB/Tefal en 'de rest'.

Die van SEB/Tefal zijn ronde toestellen. Met een cirkelvormige kuip en een soort van klepel die langzaam aan het ronddraaien is om de frieten om te woelen.

Het is globaal een wat duurder toestel, een wat lompere vormgeving. En eigenlijk is het enkel geschikt om frieten mee te bakken. Maar het doet het wel heel goed. Alle frieten kun je er in bakken. Ook gemaakt van verse aardappelen of de meest goedkope diepvriesfrieten. Diepvries gaat een lading iets van een 12-15 minuten duren. Van verse patatten eerder tegen 35-40 minuten.

Buiten frieten kun je er bijna niets mee doen. er zijn van die kleine diepvriesaardappelballetjes , dat gaat redelijk. Van die vegetarische balletjes gaat ook wel. Snelle menu; frieten bakken en op het einde de balletjes toevoegen en je hebt uwe 'menu'.

De vervanger van dat toestel is een Fritel Snacktastic. Een oventje met een bakje zoals al die andere. Voordeel; je kunt er meer mee doen dan enkel frieten bakken. Ik bak er graag ook loempia's in.

Nadeel; naar mijn mening zijn de frieten toch wat minder goed dan in de SEB/Tefal. Zowat alle frituursnacks kun je er wel in klaarmaken, ook kroketten trouwens wat ik vele jaren heb moeten missen.

Wel heb je voor zo'n soort van toestel eigenlijk de betere frieten nodig. De 'ovenfrieten' vooral, die veel duurder zijn. De goedkoopste diepvriesfrieten in een dergelijk toestel geeft een zeer slecht resultaat. Vooral die flinterdunne bleekscheetjes zijn slecht.

Die 'steakhouse' frieten van de Lidl bak ik graag en geven een goed resultaat en die zijn niet duur . Wel in twee keer bakken. Onderweg opschudden, mag ook meer dan 1x. In mijn toestel kan je ook een kleine cake bakken maar daarvoor koop je zoiets niet.

Over de aankoopprijs; de prijs voor het toestel kan vrij hoog zijn tegenover eentje met olie / vet. Maar denk dan aan de kostprijs voor al die olie of vet in de loop van het gebruik van het toestel en al die miserie om er weer van die olie of vet van af te komen. En de vuiligheid. Dan is de duurste heteluchtfrietketel nog steeds heel schappelijk.
Beepee
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 10 keer

https://www.consumentenbond.nl/friteuse ... s-friteuse
Vetgehalte en acrylamidegehalte
Philips beweert ook dat de friet uit de Airfryer minder vet is. Dat klopt. Het vetgehalte van de patat gemaakt met de Airfyer is het laagst in vergelijking tot de Tefal actifry en een normale friteuse.
Type
Vetgehalte
Acrylamidegehalte
Gewone frituur, zelfgemaakte frieten
8,46 %
806 +/- 250 µg/kg
Gewone frituur, diepvriesfrieten
15,03%
170 +/- 50 µg/kg
Airfryer Philips, zelfgemaakte frieten
3,09%
2025 +/- 600 µg/kg
Airfryer Philips, diepvriesfrieten
6,09%
55 +/- 17 µg/kg
Actifry SEB, zelfgemaakte frieten
3,28%
195 +/- 60 µg/kg
Actifry SEB, diepvriesfrieten
8,14%
198 +/- 60 µg/kg
Bij het acrylamide gehalte van patat gebakken in de Airfryer zien we een groot verschil tussen de diepvriespatat en de vers gemaakte in de Airfryer. Bij de diepvries scoort dit apparaat het laagste gehalte en dus het beste, maar bij de vers gemaakte patat is het acrylamidegehalte bij de Airfryer met afstand het hoogst.
Wat is acrylamide? Volgens het Voedingscentrum is acrylamide in proefdieren kankerverwerwekkend. Het is nog niet duidelijk in hoeverre het kankerverwekkend is voor de mens. Over het algemeen krijg je minder acrylamide binnen door een gevarieerde voeding en door weinig chips, zoutjes en patat te eten.
Daarnaast moeten aardappelproducten en frites niet bruin, maar goudgeel worden gebakken om het acrylamidegehalte te beperken.
Aan de hand van deze testresultaten herziet Philips de handleiding van de Airfryer. Philips adviseert consumenten bij deze om verse friet eerst gedurende 30 minuten in water onder te dompelen en de baktemperatuur tot 180°C te beperken.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

:bang: :bang: :bang: Hoe vettiger hoe beter de frieten...
Frieten zonder vet noemt men gekookte patatjes.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

En de ene frituur is de andere niet dus niet alle frituristen over dezelfde kam scheren.
Daarnaast is de ene friet ook de andere niet, je hebt ze gesneden uit aardappelen en je hebt ze artificieel gemaakt uit vanalles, in allerhande variëteiten.
En het bakvet of olie enzovoort...
Zelf bakken volgens de regels van de kunst blijft onovertroffen voor mij.
Bovenal, goûts et couleurs, doe vooral wat je zelf het lekkerst vindt.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

iceke schreef::bang: :bang: :bang: Hoe vettiger hoe beter de frieten...
Frieten zonder vet noemt men gekookte patatjes.
Al ooit airfryer frietjes gegeten? :) Die zijn knapperiger dan zonnebloemolie frieten en veel knapperiger dan ossewit/cocosvet frieten.

Wij kruiden ze vaak op voorhand met peper of paprikapoeder, dat gaat een pak minder goed in het frituurvet.

In alle geval, het stinkt ook een pak minder en dat gesleur met volle bussen gebruikt vet naar de winkel en het gesmos bij het overgieten is ze ook niet meer bij. :)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ja, ik vond het maar niks..
Tuurlijk zijn die knappiger, je droogt je frieten uit in die veredelde oven ipv ze te frituren.
Trouwens, over zonnebloemolie gesproken.
..https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van- ... KN_1702673
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Volgens mij kan je hetzelfde (en meer) met een heteluchtoven. Als je deze al hebt, heb je volgens mij geen airfryer nodig.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Slafes schreef:en het gesmos bij het overgieten is ze ook niet meer bij.
Dat ligt toch echt aan uzelf dat smossen :D
Qua geuren valt dat bij ons mee, wij bakken op het terras, en na elke bakbeurt gieten we de olie in een pot en filteren we het. Dan kan de frietpot elke keer volledig afgewassen worden en blijft het frietvet proper/smakelijker. Het is wel meer werk dan zo een airfryer, dat wel.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Moraal van gans het verhaal: dat gewoon een keer iedereen eens zijn goesting doet.
Dat doen we toch sowieso allemaal :-)
Smakelijk.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

lucdec schreef:Volgens mij kan je hetzelfde (en meer) met een heteluchtoven. Als je deze al hebt, heb je volgens mij geen airfryer nodig.
Ik kan u het tegendeel bewijzen. :) Frieten uit de oven van verse aardappelen trekken op geen bal. Ooit geprobeerd, nooit meer. Ovenfrieten lukken nog een beetje maar zijn wel duur in vergelijking met wat aardappelen. Het gaat ook merkelijk sneller dan een heteluchtoven, zowel het opwarmen (2 min) als het bakken zelf.

Wat het smossen betreft, er is altijd wel ergens een druppel olie dat er naast gaat of aan de trechter blijft hangen en de flessen die we vroeger hergebruikten, mja, daaronder moesten we toch iets zetten of de vloer was daar altijd ongelooflijk vettig onder. Ik geef het toe, kan aan mij liggen. :)

Ik discussieer ook niet over smaak, wel over gebruiksgemak. :)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Gebruiksgemak is veel groter bij klassieke friteuse. Ik heb mijn airfryer verkocht want voor verse frieten moest ik (handleiding volgende):
* frieten 30 min in koud water laten liggen
* dan 2 keer 10 minuten bakken
* hopen dat ik er genoeg had

Dikkere frieten ging niet want dan waren ze niet doorbakken van binnen.

Voor mijn friteuse is voor mij het gebruiksgemak toch beter, alsook de smaak. Maar ieder zijn keuze, hé! :)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

jackho schreef:Het is meer uit het oogpunt gezondheid dat je op dergelijke manier frieten klaar maakt.
zo'n beetje gelijk cola light bij de quick bestellen voor uw lijn :)
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Ja het zit tenslotte allemaal tussen ons oren :-)
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

1207 schreef:
jackho schreef:Het is meer uit het oogpunt gezondheid dat je op dergelijke manier frieten klaar maakt.
zo'n beetje gelijk cola light bij de quick bestellen voor uw lijn :)
of extra veel vinaigrette op dat gezond slaatje omdat het anders zo droog en smaakloos is :-)
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Als je last genoeg hebt van bv. vetten, om maar iets op te noemen, zul je dit wel automatisch vlug afleren van het nog te gebruiken en wat je dan eventueel als vervanging gebruikt, "zogezegd gezonder", daarvan zal er dan ook wel weer vroeg of laat bewezen worden dat het voor iets anders slecht is, zo blijven we maar doorgaan, maar ja ze moeten toch de media kanalen met iets weten te vullen hé.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Goztow schreef:Gebruiksgemak is veel groter bij klassieke friteuse. Ik heb mijn airfryer verkocht want voor verse frieten moest ik (handleiding volgende):
* frieten 30 min in koud water laten liggen
* dan 2 keer 10 minuten bakken
* hopen dat ik er genoeg had

Dikkere frieten ging niet want dan waren ze niet doorbakken van binnen.
Frieten 30 min in koud water is niet echt nodig, dit deden wij trouwens ook als we normale frieten gingen bakken... Anders plakten deze steeds aan elkaar vast.

2 keer 10 min, kan begrijpen waarom je frieten niet doorbakken zijn vanbinnen. Het is 18 min op 160°, opschudden en 12 minuten op 180 graden en in de helft opschudden. Nog nooit rauwe dikke frieten gehad. Kleine aardappels gooien we er zo in. Altijd doorbakken.

Over smaak valt de discussiëren, maar over gebruiksgemak? Handleiding verse frieten in vet:

Om de frieten te laten garen, bak je ze eerst voor op 160°C gedurende 5 minuten.
Laat daarna de frieten volledig afkoelen (30 minuten of langer)
Daarna afbakken op 180°

Dan heb ik het nog niet over de opwarmtijd van de friteuse die langer duurt dan de airfryer. Goed frituurvet is ook niet gratis, en je zit met een afvalproduct. Elke 8 keer fietjes bakken en nieuw vet er in. Uitkuisen duurt in alle geval langer dan het gewoon in de vaatwas steken. :)

Ik lees hier trouwens dat er mensen zijn die na elke bakbeurt filteren, ook weer extra gebruiksgemak?

Daarstraks trouwens diepvriesfrietjes gemaakt in de airfryer... 12 min baktijd. Dat is bezwarend langer te noemen dan de klassieke friteuse die nog moet opwarmen en ook nog enkele minuten bakken. Met de xl 1600gr friet, lijkt mij genoeg voor een gezin.

Iedereen staat natuurlijk vrij om te kiezen wat voor hem/haar het lekkerste of het makkelijkste is. :)
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ik merk op, bij ons en bij anderen, dat men meer frieten (in gewicht) opeet dan gekookte of gebakken aardappelen. Het is omdat we Belgen zijn zeker :angel:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Slafes schreef:Daarstraks trouwens diepvriesfrietjes gemaakt in de airfryer... 12 min baktijd
Op 12 minuten heb ik al 2 bakken friet gemaakt (opwarmen, bak1, bak2), ik vind de baktijd van de AF echt om te janken...
Plaats reactie

Terug naar “Goede deals”