Scarlet Mobiel vraagje

Vragen, opmerkingen, klachten over een provider die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Plaats reactie
criminala
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 24 jul 2010, 18:02
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

Ik ben aan het denken om over te stappen naar een andere provider . Scarlet in dit geval .

Weet iemand antwoord op de volgende vragen :

-Is er bij hun RED/HOT/CHILI abonnementen de mogelijkheid om een bundelstop te activeren (als je data of belminuten op zijn dat je dan niet meer kan bellen of data gebruiken) ?
-Hebben zij een activatiekost ?
-Kan je slechts voor 1 maand een 1gb extra optie activeren ? Of blijft dit lopen na 1 activatie .
-Hebben zij gratis onderling (scarlet-scarlet) bellen ?
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

- Niet dat ik weet
- Geen activatiekost
- De extra 1GB blijft automatisch doorlopen en moet je zelf deactiveren als je het de volgende maand niet wenst.
- "Met Red en HiFive onbeperkt1 bellen naar jouw Scarlet-vrienden voor slechts € 2 per maand." Dus neen, niet gratis.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Opties lopen door tot je ze stop zet.

Limiet stop hebben ze niet
De waarschuwingsberichten zijn informatief, en stoppen je verbruik niet.
Als je de waarschuwingen uitschakelt, gebeurt er geen monitoring meer.
De monitoring gebeurt niet in real time, er zijn geen garanties dat het gefactureerde bedrag niet hoger zal zijn dan de ingestelde grenzen, ook al stop je met verbruiken na ontvangst van een bericht.
De limiet meter update traag, soms 24uur

Geen activatie kost, en ook niet onderling bellen, wel met een optie zoals op site staat
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Je kan bijvoorbeeld instellen om een verwittiging te krijgen bij overschrijden van een bepaald bedrag! Wij zijn hier al jarenlang tevreden klant van Scarlet Red (zie onderschrift)...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb een tijd tevreden gebruik gemaakt van Scarlet Red, met 1gb pack extra, en sommige maanden een 2e extra GB. (Dus 13€ of 18€ /maand + buiten bundel verbruik).

Je kan die extra 1GB pack meteen annuleren (stopzetten) na aankoop, zo vermijd je dat het automatisch hernieuwd volgende maand.
(Scarlet had toen nog het significante voordeel dat ze 1 jaar vroeger met EU-roam-like-at-home waren begonnen.)

Uiteindelijk vond ik het toch ambetant zo sterk het verbruik te moeten volgen en dan in te schatten of een extra GB nodig was die maand. Of te moeten opletten hoe lang ik bel, i.h.b. buiten bundel (duur)

Nu zit ik bij Base 15
Voordelen:
1. Je krediet is flexibel bruikbaar naar bellen/data
2. Ongebruikt krediet (1x) overdragen naar volgende periode
3. Verbruik boven bundel is even duur als binnen bundel

Door 1-2 heb ik bijna altijd een overdracht, want ik bel weinig, en vooral (gratis) naar Base (familie). Heb nog nooit meer dan 15€ betaald.
Door 3 ben ik op mijn gemak

HTH
criminala
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 24 jul 2010, 18:02
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

Ziet er op zich niet slecht uit . Spijtig dat je geen bundellock kan activeren .

De optie van 2€ voor onbeperkt bellen met "vrienden" is enkel bij RED mogelijk ? Dat is me niet helemaal duidelijk .
En is dit dan naar heel Scarlet netwerk , of enkel 2 (of een beperkt aantal) vrienden die je mag opgeven . De website is nogal vaag op dit vlak .

Kunnen jullie eigenlijk naar 0800 nummers bellen met Scarlet mobile ?
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Uiteraard kunt u bellen naar gratis 0800 nummers ….
Voor zover mij bekend wordt onder Scarlet friends onderstaande bedoeld:
https://www.scarlet.be/nl/wettelijke-ve ... alPostpaid
Opties onbeperkt bellen naar Scarlet Mobile
Met de optie "onbeperkt bellen naar Scarlet Mobile" kan je ongelimiteerd bellen naar alle Scarlet Mobile nummers (postpaid en prepaid) voor 2 EUR per maand. De optie is op elke moment van de dag geldig binnen België en in de Europese Unie (zone 1), echter voor normaal privé gebruik zoals hieronder gedefinieerd. De optie is enkel beschikbaar voor klanten met een Red- of HiFive-abonnement.

Vrij logisch enkel voor bovenstaande vermits voor de andere abo's "bellen onbeperkt geldig" is (binnen de voorwaarden voor normaal gebruik)
criminala
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 24 jul 2010, 18:02
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

Juist , die andere abos hebben al onbeperkt dus makes sense .


0800 nrs kan je trouwens echt niet met alle mobiele operatoren bellen hoor .
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@criminala .... dat van de 0800-nummers dient u mij eens toe te lichten = nationale 0800 nummers moeten door elkeen vanaf om het even nationaal netwerk kunnen gebeld worden; indien dit bij x of y net het geval zou zijn, vermoed ik dat o.a. het Bipt en de ombudsdienst telecom (best) kunnen geraadpleegd worden...

P.S. Uiteraard staat het de eigenaar van een 0800-nr (en een ander) vrij op basis van bv. CLI-database, klantennr, ... al dan niet toegang te geven tot de betrokken dienst
criminala
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 24 jul 2010, 18:02
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

@M_016 Ik denk dat jij mogelijk hulpdiensten verwart met 0800 nummers ?

Ik zit al jaren bij Lycamobile en heb nog nooit 0800 kunnen bellen . Je kan zelfs hun eigen 0800 helpdesk nummer niet bellen met een lycamobile simkaart , enkel met het verkorte nummer geraak je er . En dan enkel als je in Belgie bent , want als je in het buitenland zit werkt hun verkocht nummer niet en kan je hen dus telefonisch niet bereiken .
Volgens hun helpdesk is dit normaal .

Bij Vectone mobile , konden er ook geen 0800 nummers gebeld worden .
Ook daar zei helpdesk dat dit normaal is .

@M_016 Kan jij voor mij een tekst linken waarin staat dat 0800 verplicht open zou moeten staan voor alle mobiele operatoren in Belgie ?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

http://www.gsmhelpdesk.nl/helpdesk/39/s ... e-telefoon
daar staat bv.
0800 nummers
Deze nummers zijn gratis te bereiken en worden niet op uw factuur weergegeven. Indien u belt met een minuten bundel, gaat de gespreksduur naar 0800 nummers niet van uw minuten bundel af. Sommige 0800 nummers zijn met een mobiele telefoon niet bereikbaar, aangezien de eigenaar van het 0800 nummer de kosten voor een "mobiel" gesprek niet wenst te betalen.

Als googelt bv. op > 0800 nummers niet bereikbaar
Daar vind je ook al enkel onderwerpen
criminala
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 24 jul 2010, 18:02
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

Jackho , je verwijst nu naar een artikel van Nederland , uit 2005 , bron gsmhelpdesk.nl
Nog nooit van gehoord . Weet jij wat hun machtspositie is of wat hebben zij hier in Belgie te vertellen hebben ? Jij zou gewapend met dat citaat onder de arm naar de ombudsman stappen bijvoorbeeld ? :)

Als ik google op 0800 nrs en GSM krijg ik niets gevonden over een wet of regel . Vandaar ook dat ik er naar vroeg .
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Feitelijk is het simpel, als jij belt van provider A naar een 0800 nummer van provider B moet het gratis zijn.
Het is altijd provider A die de 0800 blokkeert, de reden is simpel hij verdiend er niets aan maar moet wel de switch doen naar provider B en dat kost geld, C die de oproep krijgt betaald aan B wat normaal is hij heeft daar een contract mee, wat er gefactureerd word tussen A en B zal voor C worst wezen, A kan nooit extra factureren aan C want ze zijn geen klant van elkaar !!

Er zijn providers die niet gegeneerd zijn om het dan op de andere provider te steken dat je de 0800 niet kan bellen of gewoon zeggen dat het normaal is en daarmee is de kous af.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@ criminala … nee het verschil tussen hulpdiensten, nooddiensten en 0800-nummers is vermoed ik voor de meeste onder ons wel degelijk duidelijk

om een lang verhaal kort te maken dit is vervat in de wetgeving telecommunicatie en het toezicht m.b.t. interconnectieverplichtingen wordt uitgeoefend door het BIPT (partijen = operatoren actief in België dienen een commerciële overeenkomst te maken en indien ze er onderling niet uit geraken kan/zal het BIPT optreden)

ik vermoed dat het BIPT met belangstelling zal kijken naar eventuele door de u aangehaalde voorbeelden van Lyca en Vectone (best concrete voorbeelden geven, bv. teleclaims Bnp Paribas Fortis 0800 96040 niet bereikbaar,.... KBC Bolero 080062816 niet bereikbaar, ...)

zoals reeds eerder gemeld (en ook door @jackho aangehaald) staat het de eigenaar van een 0800-nr evenwel vrij om de toegang tot zijn dienst te beperken (bv. is het voor Lyca in principe mogelijk toegang vanaf andere mobiele netwerken te blokkeren en u te vragen bv. een betalend 02- nr te gebruiken, in hoeverre dit al dan niet klantvriendelijk is laat ik in het midden)

tot slot dient te worden opgemerkt dat de verplichting tot interconnectie enkel nationaal afdwingbaar is, bovenvermelde voorbeelden van 0800-nrs hoeven niet noodzakelijk (al dan niet gratis) toegankelijk te zijn vanaf buitenlandse netwerken (+32800...) en omgekeerd buitenlandse (Franse, Nederlandse, …) 0800 nrs hoeven niet noodzakelijk al dan niet gratis toegankelijk te zijn vanaf Belgische vaste en/of mobiele netwerken

P.S.
Is het eventueel niet mogelijk dat het antwoord van de helpdesk van Vectone "met een korreltje zout dient te worden genomen"? In ieder geval indien u ergens hinder zou ondervinden en u van de eigenaar van het betrokken 0800-nr zou horen dat hij geen beperkingen toepast, zou ik eerst een klacht indienen bij mijn operator X en indien geen adequaat antwoord/oplossing volgt mij richten tot het BIPT (en de ombudsdienst telecom) en last but not least van operator veranderen...
Succes

Ter info:
https://www.bipt.be/public/files/nl/326 ... gen_nl.pdf

@bssoft A wordt betaald door B (op basis van een interconnectieovereenkomst)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Bij de aanvraag van een 0800 nummer kan je kiezen of je gesprekken van mobiele nummers wilt accepteren. De huurder van het 0800 nummer betaalt namelijk de gesprekskosten. Het kan dus perfect dat je 0800 nummers niet met een mobiel nummer kan bellen. En het is prima mogelijk dat de huurder zegt "enkel mensen die bij Proximus zitten kunnen mobiel bellen naar mijn 0800 nummer, al de rest niet".

Had ooit bij WeePee een 0800 nummer om wat mee te spelen, en daar kon ik dat allemaal instellen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
criminala
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 24 jul 2010, 18:02
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

@M_016 bedankt voor de uitleg . Die wetgeving , slaat dit ook op prepaid kaarten ? Heb je een link ?
Ik denk dat dit niet echt kan afgedwongen worden voor prepaid , aangezien niet alle 0800 nrs gratis zijn volgens mij . Stel dat ze u een connectie toestaan en die 0800 blijkt betalend .. dan moet de operator dit betalen want ik heb een bundel en geen verdere facturen of (onvoldoende) belwaarde .

Ik heb/had een klacht lopen bij ombudsman aangaande geen netwerk in het buitenland . Toen ze mij vroegen om meteen contact met hun helpdesk op te nemen wanneer ik het probleem ondervond heb ik meermaals laten weten aan alle partijen (ook ombudsman) dat dit onmogelijk is . (0800 nt bereikbaar nationaal vanuit Lycanetwerk en ook niet uit het buitenland , en het verkort nummer werkt niet in het buitenland . Dat is ALS ik al iets anders dan SOS netwerk kreeg .. . Via VOIP provider en laptop gaat ook niet . Buitenlandse gsm chip gaat ook niet .
Ombudsman is hier nooit ingegaan op het feit dat ik heb niet kan bellen . Nooit gezegd van hé ja hoe moet die jullie nu bellen in die situatie , denk eens na ? (of iets in die richting)

Soit . Teveel zaken mis bij Lycamobile , helaas want hun aanbieding is echt scherp voor de Belgische markt .
Maar 2 zaken slepen nu al meer dan een jaar aan , en eerlijk gezegd ben ik er niet om hun problemen op te lossen .
Ben over de ganse termijn dat ik klant ben al voor een aantal zaken in gelijk gesteld (en die heeft men ook opgelost) , maar de problemen stapelen zich op , de doorlooptijd van een case is dermate slecht , de mensen op hun helpdesk/klachtendienst zijn zo incompetent , en ombudsman kan ook niet meer doen dan wat mails of brieven sturen en mij een fictieve compensatie toekennen die deze operatoren nooit uitbetalen .

Over Vectone wil ik het nog niet eens hebben , daar is werkelijk geen beginnen aan . Onbegrijpelijk dat zo'n firma actief kan zijn op onze markt . Die stelen gewoon belkrediet ! Ik zal zeggen je hebt 100 gratis sms-en in uw bundel bijvoorbeeld , je stuurt 1 sms en ziet dat je gewoon aangerekent wordt (van extra belkrediet wat ik er had opgezet) . SMS-en die niet binnenkomen , mails reageert men nt , telefoon moet je maar eens proberen naar te bellen voor de fun . Heb gewoon voor die paar euro's mijn verlies genomen en was blij dat ik na veel zever mijn nummer nog overgedragen kreeg hahaha
Echt geen beginnen aan daar dus daar waag ik me niet aan zolang ik er niet voor betaald word . :)



Vandaar binnenkort Scarlet waarschijnlijk .
Laatst gewijzigd door criminala 21 nov 2018, 14:27, in totaal 1 gewijzigd.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

M_016 schreef:@bssoft A wordt betaald door B (op basis van een interconnectieovereenkomst)
Interconnectie kost is niet hetzelfde als de kost van de gespreksduur, het is daar dat ze winst op maken en met een 0800 is dat voor kant A dan een factuur van 0,0 Euro voor de beller op hun netwerk !

Ik reageer gewoon op het feit dat ze van bepaalde GSM-netwerken geen enkel 0800 kunnen bellen !
Je moet enkel vaststellen dat het hier gaat om kleine providers die geen volledig eigen GSM netwerk hebben en gekoppeld zijn aan een andere provider waar ze gebruik van maken ==> en die zal ook een deel van de koek opeisen denk ik ?

Dat de persoon die een 0800/xx xx xx heeft daar bepaalde restricties kan inbouwen dat is correct !
Of hij zich gaat bezig houden met een bepaald GSM netwerk tegen te houden en andere GSM netwerken dan toe te laten is een andere vraag, dat zijn dan mogelijke potentiele klanten uitsluiten !

Vroeger kon je dat via Carrier Selection overbruggen op een gewone lijn … maar hier was het ook: als je eigen provider dat toeliet !

En nog zo iets: sommige providers blokkeren ook dienst-telefoonnummers van 3 of 4 cijfers en dat heeft niets te maken met de provider op het einde die het zou moeten afhandelen, daar durven sommige kleine providers … ook rond de pot mee draaien !
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@criminale
in de wetgeving "electronische telecommunicatie" wordt (uiteraard) geen onderscheid gemaakt tussen prepaid en niet prepaid
kortom er is een nationale interconnectieverplichting voor alle actoren, interconnectie is het voorwerp van een commerciëel akkoord tussen partijen en indien deze er niet uitgeraken, kan/zal het BIPT optreden (aspecten zoals kostorientatie en non-discriminatie komen hierbij o.m. aan bod)

wat Lyca mobile betreft - ik heb er geen ervaring mee - maar het lijkt mij perfect mogelijk dat deze in België (via Base?) een verkort nr abcd en/of 0800-nr gebruikt en bv. in Frankrijk een ander verkort nr stuvw en een ander uiteraard Frans 0800 nr; de Belgische nummers zijn normaal niet bruikbaar in Frankrijk en omgekeerd (zeker de korte nrs zijn niet te gebruiken 19xx nummers bv. hebben een specifieke betekenis in het Base netwerk en een mogelijk andere bv. in het Proximus netwerk = voorbehouden voor eigen diensten; eventueel kunnen de 0800 nrs bereikbaar zijn onder de vorm +32800 / +33800 maar dit is zeker niet gegarandeerd en quasi zeker niet gratis)

de ombudsdienst heeft geen juridische bevoegdheid, kan enkel vragen stellen, oplossingen suggereren en een niet bindend advies formuleren (= een operator kan het advies naast zich neerleggen); misschien werd "het dossier" gesloten met minnelijke schikking omdat door Lyca voorgesteld werd met behulp van de helpdesk en op basis van concrete door u te leveren elementen (nr, tijdstip, ...) het te onderzoeken; indien Lyca u dan nogmaals met een kluitje in het riet heeft gestuurd, dient u in principe terug een nieuwe klacht indienen
om een lang verhaal kort te maken: een operator met een voor u gebrekkige dienstverlening en die de wetgeving in meer of mindere mate met de voeten treedt (cfr. boete prepaidcard identificatie bv.) laat u best gewoon in uw eigen belang voor wat hij waard is ...

@bssoft
op welke wijze Lyca en Vectone hun verkeer afwikkelen is mij niet direct bekend; ik; neem als voorbeeld dat Lyca gebruik maakt van het Base-netwerk; dan zal tenzij specifiek gebruik maakt wordt van aparte routeringscodes (C00xx-codes) het verkeer door andere operatoren beschouwd worden als zijnde van oorsprong Base en zullen de interconnectie-akkoorden van Base van toepassing zijn; het is inderdaad zo dat voor bv. 0800-nrs geldt dat de A-operator (origine) enkel een commerciëel bepaalde maar een in principe kostgeoriënteerde) "interconnection fee ontvangt en de operator B (bestemming) de retail-inkomsten bekomt van de partij C (eigenaar van het 0800-nr); men dient zich hierbij geen illusies te maken meestal gaat het hierbij om "corporate customers" die specifieke lagere kostgeoriënteerde prijszettingen bekomen (= interconnectie+ "some peanuts")
trouwens destijds is er vanuit de mobiele operatoren (en andere actoren) meermaals "gepoogd" een 0800 "service fee" in te voeren (cf. USA, UK, …), deze aan te rekenen aan de beller en aan de gebelde partij enkel "een aan het vaste netwerk gelijk kost aan te rekenen); de wetgever in België heeft zich hiertegen altijd verzet (in tegenstelling tot andere ook bv. EU-landen); vermits de interconnectiekosten ondertussen "drastisch gedaald zijn (en kostgeoriënteerd) heeft dit ondertussen waarschijnlijk weinig of geen nut meer

edit: Lyca & Vectone hebben eigen C00xx nummers = onderscheid mogelijk tussen MVNO en gebruikte operator (Base?) = kunnen eigen interconnectieakkoorden afsluiten/onderhandelen
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”