Elektriciteitsprijs door het dak

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Gray schreef:Tenzij er tijdens de privatisering (waar nb. niet "deze" regering voor verantwoordelijk is) waterdichte garanties zijn vastgelegd kan de regering juist niets doen buiten het terugkopen (daar hebben we het geld niet voor) of nationaliseren en net dat zal ervoor zorgen dat er nooit nog 1 euro in Belgie wordt geïnvesteerd.
Die privatisering had er nooit mogen komen, maar is uitgevoerd door een bende neo-liberale pionnen die met de belangen van de bevolking geen reet in zaten. Zijn het ook geen coalitiepartners die nu ook in de regering zitten? Nationalisering is wel een optie. En euh, investeringen gebeuren nu ook niet anders hadden we genoeg stroom gehad...
Gray schreef:Bekijk het ook van de kant van de aandeelhouder, als (frans) aandeelhouder begin ik dat Belgisch politiek gepalaver over het al dan niet sluiten van kerncentrales ook beu te worden en zou ik niet meer dan eisen dat elektrabel MIJN geld zo goed als mogelijk beheerd op de manier ze nu doet.

De aandeelhouder claimt bezitting toe die niet van hem is. Aandeelhouderschap is massale legitieme diefstal. Het is die shit die de oorzaak is van de enorme knoeierij op zowel ecologisch, sociaal en financieel vlak waarin we nu zitten. Een systeem dat zulke dingen toe laat mag onmiddellijk opgedoekt worden voor mijn part.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

k vraag mij af of men op langere termijn wel verder moet met Engie,de huidige kerncentrales zullen stilaan toch moeten sluiten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

We hebben nu al niet genoeg stroom en je gaat ze dan nog allemaal sluiten ? Ik kan Engie alleen maar begrijpen... al meer dan tien jaar weet men niet wat men wil in België... dan zou je als bedrijf wel echt GEK moeten zijn om nog veel te investeren !
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:We hebben nu al niet genoeg stroom en je gaat ze dan nog allemaal sluiten ? Ik kan Engie alleen maar begrijpen... al meer dan tien jaar weet men niet wat men wil in België... dan zou je als bedrijf wel echt GEK moeten zijn om nog veel te investeren !
Tel ik correct
We hebben 7 kerncentrales, eigenlijk 6 die even groot zijn?
Straks draait er maar eentje en Marghem moet stroom zoeken ten bedragen van 1 centrale?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

petrol242 schreef: Die privatisering had er nooit mogen komen, maar is uitgevoerd door een bende neo-liberale pionnen die met de belangen van de bevolking geen reet in zaten. Zijn het ook geen coalitiepartners die nu ook in de regering zitten? Nationalisering is wel een optie. En euh, investeringen gebeuren nu ook niet anders hadden we genoeg stroom gehad...
Toch wat nuanceren, de privatiseringen zijn er gekomen onder paars, waarbij uitgerekend Van De Lanotte minister was van overheidsbedrijven. https://webcache.googleusercontent.com/ ... 44608.html
De privatisering werkt echter wel in grotere landen, waar concurrentie werkt en zorgt voor lagere prijzen.
In een klein land als Belgie ligt dat veel moeilijker en als je dan nog de keuze hebt om iets te verkopen aan 500.000 in een "eerlijke markt" of 1000.000 euro waarbij de koper wat knipoog "extra garanties" krijgt tja... (en daarbij nog afspreekt om de elektriciteitsprijs niet te verhogen in de eigen legislatuur)
Dan heb je goed gewerkt in de eigen legislatuur maar dat wreekt zich op de elektriciteitsprijs van de volgende decennia (waar we dus nu zitten)
Hetzelfde met de sale en leaseback constructies onder paars, het zilverfonds, gewoon rampzalig... allemaal korte termijn plezier voor de eigen legislatuur maar de volgende regering...mag de extra kosten dragen.

petrol242 schreef: De aandeelhouder claimt bezitting toe die niet van hem is. Aandeelhouderschap is massale legitieme diefstal. Het is die shit die de oorzaak is van de enorme knoeierij op zowel ecologisch, sociaal en financieel vlak waarin we nu zitten. Een systeem dat zulke dingen toe laat mag onmiddellijk opgedoekt worden voor mijn part.
Nu gaan we de ideologische tour op, (je hebt al gezegd dat je opkomt voor de PVDA.)
Er is niks mis met aandeelhouderschap, maar dan moet het wel eerlijk gebeuren, waarbij het risico dat je als investeerder neemt zich vertaald in extra meerwaarde. En natuurlijk als het foutloopt jij als investeerder ook de kosten draagt.
Uiteindelijk is dat de basis van vooruitgang.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het is inderdaad een verschil in benadering en kijk op de economie en maatschappij. Ik zou het eerder filosofisch noemen. :wink: Maar het is mijn benadering om een duiding te geven aan het probleem van opwekking en prijszetting van onze energie waar we mee zitten.

Het risico van de investeerder creëert helemaal geen meerwaarde. Je kan als investeerder een bom geld hebben, maar die zal uit zichzelf niets voortbrengen. Daar is nog altijd arbeid voor nodig, dat uiteindelijk de echte meerwaarde creëert. Spijtig genoeg wordt die meerwaarde niet eerlijk verdeeld onder diegene die ze gecreëerd hebben...
En als het fout loopt is het niet alleen de investeerder die de kosten draagt, maar iedereen die met de activiteit verbonden is en dat kan heel ver gaan. Ik meen mij te herinneren dat er nogal wat banken bijvoorbeeld met heel veel belastinggeld uit de stront zijn geholpen.

We zitten dus met een oneerlijk systeem dat maar één doel voor ogen heeft. Het ligt niet wakker van hoe de activiteit wordt uitgevoerd, zolang de opbrengst maar primeert. De kosten/baten analyse beperkt zich enkel tot het eigen financiële aspect en houdt geen rekening met de maatschappelijke en ecologische belangen. Zeker niet op lange termijn. En laat dat nu net voor een groot stuk het verhaal in onze elektriciteitsopwekking zijn, en dan kunnen we dat toch heel bezwaarlijk vooruitgang noemen.
Sommigen zullen zeggen: "Ja, maar de markt is verstoord.", maar verstoring is een element waarop "de markt" werkt. Dat heeft altijd al zo geweest. Het wordt een beetje aan banden gelegd door wetgeving, maar dan kan je het moeilijk zelf-regulerend noemen.

Combineer dat met een overheid die niet de belangen dient van haar burgers, die totaal niet weet wat de noden zijn van haar bevolking en als een kieke zonder kop de ene maatregel na de andere uit de hoge hoed tovert als lapmiddel om de totale chaos toe te dekken. En het zijn zowel de vorige als de huidige beleidsmakers die boter op hun hoofd hebben. Want het doorschuiven van de zwarte piet beginnen de mensen wel een beetje beu te worden.

Uiteindelijk zijn het altijd dezelfde die de dupe zijn en in de buidel mogen tasten. Tijd dus dat die de controle terug opeisen en met een planmatige aanpak orde op zaken stellen. Maar zulke dingen mag je niet zeggen, want al snel krijg je de stempel "extreem" op je hoofd gezet.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

petrol242 schrijft: Daar is nog altijd arbeid voor nodig...

Ja, de arbeid van slimme bankjongens die geld maken met geld! Het bouwen van huizen of produceren van auto`s is al lang geen noodzaak meer om rijk te worden :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Terug een beetje ontopic:
Vroeger kon je een beperkt aantal zonnepanelen aansluiten zonder speciale eisen (keuring, aanmelding, ...), ik dacht dat de totale productie niet meer dan 10A of 16A mocht zijn. Je kon die zonnepanelen aansluiten op het huis via een standaard stopcontact (dus niet als verbruikstoestel, maar als produceertoestel :)).
Kan dat nu nog steeds? Of moet je altijd aanmelden?

Ik vind er niets (meer) over terug, dus is mijn conclusie dan juist dat je ook zo'n kleinschalige amateurinstallatie niet mag gebruiken zonder prosumententarief?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik denk niet dat we off-topic zijn gegaan. Zeker niet als we het over de prijszetting hebben van onze energie, want daar gaat het topic toch over? Of zijn de achterliggende oorzaken off-topic? Of mogen ze niet bij naam genoemd worden?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:Terug een beetje ontopic:
Vroeger kon je een beperkt aantal zonnepanelen aansluiten zonder speciale eisen (keuring, aanmelding, ...), ik dacht dat de totale productie niet meer dan 10A of 16A mocht zijn. Je kon die zonnepanelen aansluiten op het huis via een standaard stopcontact (dus niet als verbruikstoestel, maar als produceertoestel :)).
Kan dat nu nog steeds? Of moet je altijd aanmelden?

Ik vind er niets (meer) over terug, dus is mijn conclusie dan juist dat je ook zo'n kleinschalige amateurinstallatie niet mag gebruiken zonder prosumententarief?
Ik denk eerlijkgezegd dat dat vroeger ook niet mocht.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ja dat mag als het niet aan het net gekoppeld is, dus bvb op een vrijstaand gebouw, om je tuinhuis/schuur/stal te voorzien van stroom, let wel dat je juist maar stroom hebt dan overdag wanneer de zon schijnt...of op een buitenverbijf in het hol van pluto waar je geen elektriciteitsaansluiting hebt en anders je stroom moet voorzien van een generator...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Klopt inderdaad dat je die zonnepanelen met een stekker hier nooit hebt mogen gebruiken. En een zonnepanelen installatie moet ALTJD gekeurd worden, ongeacht het vermogen wat je aansluit of ongeacht je nu in huis 1 fase of 3 fasen hebt liggen. En een installatie moet je verplicht aanmelden of je wordt zomaar eventjes beschuldigd van energiefraude. Bovendien is het zo dat de Vlaamse overheid al drones heeft ingezet om te speuren naar "illegale" installaties. Lees: installaties waar de overheid niks aan verdient. Boetes kunnen trouwens oplopen tot 25000 euro.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Jack, en wat als het voor een kleine off-grid installatie is ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dan kan je dat toch gewoon aantonen...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat is het nut van een (kleine) off-grid installatie? Overdag de lichten doen branden in een tuinhuis als de zon schijnt? En als je licht nodig hebt als het donker is, dan sta je daar schoon met uw installatie.
Nog even de puntjes op de i zetten. Hier wordt geschreven om een zonnepaneel met de stekker in het stopcontact te steken en de vraag wordt gesteld of je prosumenten taks moet betalen. Het antwoord is volmondig JA. Als je zonnepanelen aangesloten zijn op je leidingen thuis, dan betaal je die taks. Om de doodeenvoudige reden dat er een fysieke verbinding bestaat, de stroomkabel, tussen jouw huis en het stroomnet. Wil je geen prosumenten tarief betalen, dan moet je er voor zorgen dat je losgekoppeld wordt van het stroomnet. Dus Eandis langs laten komen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Jack Daniels schreef:Klopt inderdaad dat je die zonnepanelen met een stekker hier nooit hebt mogen gebruiken. En een zonnepanelen installatie moet ALTJD gekeurd worden, ongeacht het vermogen wat je aansluit of ongeacht je nu in huis 1 fase of 3 fasen hebt liggen. En een installatie moet je verplicht aanmelden of je wordt zomaar eventjes beschuldigd van energiefraude. Bovendien is het zo dat de Vlaamse overheid al drones heeft ingezet om te speuren naar "illegale" installaties. Lees: installaties waar de overheid niks aan verdient. Boetes kunnen trouwens oplopen tot 25000 euro.
Bouwmisdrijven worden al lang via sattelietfotos opgespoord, kijk maar eens op www.geopunt.be
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Jack Daniels schreef:Wil je geen prosumenten tarief betalen, dan moet je er voor zorgen dat je losgekoppeld wordt van het stroomnet. Dus Eandis langs laten komen.
Je kan toch eigenlijk perfect een gescheiden kring maken, voorzien met een batterij en daarop bijvoorbeeld een warmtepomp of andere verbruikers op laten draaien.
Daarom hoef je de rest van je woning toch niet loskoppelen van het stroomnet. De meter kan dan niet terugdraaien en waarom zou je dan prosumententarief moeten betalen?

Dat deden wij 20 jaar geleden eigenlijk al in de motorhome...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ga je niet tegenspreken maar maak gewoon eens de berekening: zonnepanelen, voldoende om je warmtepomp te voeden en een setje accu's + installeren. Met dien verstande dat er dagen gaan zijn waarop de zon niet of nauwelijks schijnt. Accu's worden niet opgeladen en je warmtepomp draait ook niet. Ik wens je veel succes met je gescheiden stroomkring.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik denk er al een tijdje aan om bvb mijn tuinhuis, bij wijze van experiment, als speelruin, los te koppelen, waarom zou dat niet mogen, Jack, want dat is wat je beweerde ...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tuurlijk mag je dat loskoppelen. Ik snap alleen niet waar je naartoe wilt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

heist_175 schreef:Wat het langer openhouden betreft: de laatste jaren zijn onze kerncentrales niet zo zeker geweest qua productie. Ze zijn al heel vaak plots stilgelegd moeten worden en we hebben ook veel verlengde stilleggingen gehad. De energie van windmolens en zonnepanelen kan je perfect op korte termijn inschatten en de benodigde gascentrales bij inschakelen. De kans dat 40% van de winsmolens op hetzelfde moment met betonrot te maken heeft, is niet zo groot :).
Nu ook met cijfermateriaal:
Afbeelding

Code: Selecteer alles

2011 89%
2012 74%
2013 78%
2014 62%
2015 51%
2016 79%
2017 82%
2018 52% (prognose)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20181107_03924366
Belgisch kernpark riskeert nieuw dieptepunt
BRUSSEL De Belgische kernenergie stevent af op een rampjaar. Dat bleek gisteren uit de informatie die het Franse energieconcern Engie vrijgaf over de impact van alle stilleggingen van de reactoren in de centrales van Doel en Tihange.

De beschikbaarheid van de zeven kernreactoren is dit jaar voorlopig teruggevallen tot 52 procent. En dan gaat de berekening van Engie nog uit van de hypothese dat de oudste kernreactor, Doel 1, de vooropgestelde herstart haalt en dus vanaf 11 december weer stroom produceert. Of dit nog altijd een haalbare kaart is? Minister van Energie Marie Christine Marghem (MR) gaf begin deze week toe dat het onderzoek van het koelwatercircuit van Doel 1 meer tijd kost dan verwacht, maar dat zou de herstart niet in het gedrang brengen.

Een langere stillegging kan ons land missen als kiespijn. België heeft nu al moeite om de stroombevoorrading de komende winter te waarborgen.

De situatie roept herinneringen op aan 2015, toen door het lange uitvallen van de ‘scheurtjesreactoren’ Doel 3 en Tihange 2 slechts 51 procent van de nucleaire capaciteit inzetbaar was. (pse)
CCatalyst schreef:
heist_175 schreef:En dan? Een kerncentrale bouwen met subsidies?
Helaas wel. Betalen zullen we sowieso. Ofwel doen we nu de grote investering in zo'n 100-jarige centrale en geven we de komende 2-3 generaties zekerheid, ofwel doen we weer asociaal en laten we hen importeren. En ja, het is evenzeer asociaal van ze met kernafval op te zadelen, maar dat is nog net iets minder ingrijpend in het leven van de modale burger dan het gebrek aan de productie van elektriciteit waar de vooruitgang, het dagelijkse leven en de economie zo van afhangt. Zeker in een tijd van evolutie van natuurlijke vervuilende brandstoffen naar elektrische "cleane" brandstoffen.
Zelfs met mega-subsidies (cfr UK), is er - officieel - niemand bereid in België een nieuwe reactor te bouwen.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20181112_03937201
Officieel antwoord is nee: Engie/Electrabel, Eneco, Ecopower ( :lol: )
Geen commentaar: EDF/Luminus (zij bouwen de centrale in de UK, die enkel kan overleven met bergen subsidies)
‘Het grote probleem met nieuwe kerncentrales is dat die niet voltijds zullen kunnen draaien en daardoor niet rendabel dreigen te zijn’, zegt professor Johan Albrecht, energie-expert aan de UGent. ‘Door de komst van hernieuwbare energie is er minder en minder behoefte aan kernenergie. Het pure economische verhaal erachter komt zo zwaar onder druk.’
Misschien eens denken wat voor cadeau de regering in de jaren 60 aan ons gedaan heeft: we hebben jarenlange energiezekerheid gehad en nu elk jaar een grote som nucleaire rente in de staatskas, "gratis geld" zowaar. En wat doen wij? Wij nemen het allemaal, zonder iets te geven aan de mensen die na ons komen.
Een "cadeau" met veel afval dat we nog een paar eeuwen gaan meeslepen?
Een "cadeau" waarbij wij allemaal tesamen de ontmantelingsfactuur mogen betalen?
Toch niet zo'n cadeau :).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef: Zelfs met mega-subsidies (cfr UK), is er - officieel - niemand bereid in België een nieuwe reactor te bouwen.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20181112_03937201
Officieel antwoord is nee: Engie/Electrabel, Eneco, Ecopower ( :lol: )
Goh, ik denk dat ze ook gewoon geen olie op het uur willen gooien. Wacht tot er echt bereidheid komt voor een nieuwe centrale, je zal wel gegadigden vinden hoor.

Het land dat ten noorden van ons ligt en op alle vlakken beter en slimmer gemanaged wordt dan hier, heeft het debat over nieuwe centrales (meervoud) weer geopend, omdat ze ook tot de conclusie komen dat er gewoon geen andere optie is als je EN stroomzekerheid wilt EN meer dan 10% van de klimaatdoelstellingen wil bereiken. Kernenergie is echt het enige antwoord.
heist_175 schreef: Een "cadeau" waarbij wij allemaal tesamen de ontmantelingsfactuur mogen betalen?
Toch niet zo'n cadeau :).
Marghem heeft nu letterlijk gezegd dat we geen cent zullen betaling voor de ontmanteling.

Geloof ik dat? Nee. Eenmaal het zover is zal Marghem al lang ergens anders zitten. Maar uitspraken als deze helpen deze situatie dus helemaal niet vooruit. Ik ben dan ook van mening dat Marghem (en haar lead, Michel) verantwoordelijk zijn indien we toch moeten betalen.
heist_175 schreef: Een "cadeau" met veel afval dat we nog een paar eeuwen gaan meeslepen?
Zoals ik al zei, is het evenzeer asociaal naar de volgende generaties toe van hen niet te geven wat wij gekregen hebben: bevoorradingszekerheid, ongeacht het weer, niet afhankelijk van andere landen. Het is sowieso kiezen, ofwel op korte termijn echt de derde wereld van de EU worden, ofwel een probleem dat zich op langere termijn stelt, maar waar de rest van de wereld (in het bijzonder: de grootste economieën) ook mee worstelen en er toch hoop bestaat dat er alsnog een oplossing/nut voor gevonden wordt. Geef mij maar het laatste.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

CCatalyst schreef:Kernenergie is echt het enige antwoord.
Ik kijk met u mee hoe en wanneer de centrale (Hinkley Point C, HPC - vermogen 3260MW) in de UK opgeleverd gaat worden.
In China trekken ze zich niets aan van veiligheid of budget, maar in de UK nog wel.

Er zijn nog steeds twijfels of de financiering van HPC wel rond geraakt en de budgetraming is ondertussen gestegen van £16miljard tot £25miljard (= €29miljard). De garantie van de UK regering staat ook op losse schroeven, want de "template" EPC centrale in Flamanville (FV3) is ook nog niet opgeleverd (al 11 jaar bezig met de bouw, sinds 2007 en oplevering nog niet in zicht) en de oplevering van FV3 tegen 2020 was een opschortende voorwaarde voor de garantie van de UK regering.
In de zomervakantie moest EDF nog bijkomende vertraging (ten vroegste operationeel 2020/Q3) én budgetoverrun (€3,3miljard -> €10,9miljard) aankondigen op FV3.
Daar bovenop krijgt HPC nu al een gegarandeerde (lees: gesubsidieerde) prijs van £92.50/MWh (= €120/MWh naar huidige prijzen) én gecorrigeerd voor inflatie voor de eerstvolgende 35 jaar. De huidige groothandelsprijs in België is recent gestegen van €38/MWh tot €75/MWh en iedereen schreeuwt al moord en brand. De nieuwe centrale in de UK doet daar nog ff 60% bij :) met de zekerheid dat het niet gaat dalen, maar verder gaat stijgen met de inflatie. Kernenergie is toch zo goedkoop, nietwaar?

Als we dat vertalen naar België zou een nieuwe centrale geen kWh stroom leveren voor 2040: discussie, gelobby, aanbesteding, rechtzaken, constructie, constructiefouten (net als in FV3), ....
Denk je echt dat 20 jaar wachten op een kWh stroom en een investering van €30-40 miljard (HPC staat er nog niet hé, verwacht nog maar enkele budget overruns en begin maar al te sparen voor de ontmanteling :-)) verantwoord is, nu de huidige centrales aan het afbrokkelen zijn? Er zijn politici die beweren dat er met de welvaart gespeeld wordt als we kerncentrales sluiten. Hoe gaan we de 20jaar tot een eventuele, nieuwe centrale overbruggen? Brokkelcentrales nog wat langer openhouden?
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Problemen analyseren en bloot leggen kan iedereen ... alternatieven/oplossingen bieden is toch iets anders blijkbaar. Ik heb nog geen oplossingen/alternatieven gezien, buiten Kernergie die we WEL binnen de 20j kunnen (laten) opleveren.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Problemen analyseren en blootleggen is blijkbaar toch niet zo evident.
Er zijn politici en UB'ers die zonder verpinken beweren dat kernenergie of kerncentrales geen subsidies krijgen. Er zijn er ook die bashen op subsidies voor groene/duurzame energie. Dus helpt het om met wat cijfermateriaal enkele "zekerheden" onderuit te halen
> kernenergie wordt keihard gesubsidieerd, zowel vroeger als nu als in de toekomst
> kernenergie is niet goedkoop, wel integendeel
> de bedrijfszekerheid van kernenergie is niet zo best, wel in tegendeel
> de kosten van de ontmanteling zullen wij allemaal betalen, Engie zoekt stropoppen om het tegendeel te beweren, maar als brave burger weet je wel beter (het Zilverfonds indachtig)

@oplossingen
In Duitsland worden zonneparken vergund met een prijs van €43/MWh, in België €74/MWh (deels omdat de schaalgrootte anders is, deels omdat we wensen/eisen anders zijn).
In België worden offshore windmolenparken vergund aan een prijs van €79/MWh.

Dat creëert wel wat marge tov de "goedkoper" kernenergie, niet?
Invoer, tijdelijke opslag, andere centrales die het gat vullen, vergoeding verminderd verbruik, ...
En dat allemaal zonder een kernbom vlakbij, zonder kernafval, zonder de factuur door te schuiven naar onze (klein)kinderen én door lokale jobs te creëeren.
:banana:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Er zijn politici en UB'ers die zonder verpinken beweren dat kernenergie of kerncentrales geen subsidies krijgen.
Ik dacht tot op heden daar hier nog nergens bewijs van te hebben gelezen... zelfs niet van jou.

Het enige pijnpunt (en dat is potentieel - maar terecht een zorg - voor de toekomst) is de prijs van de ontmanteling.
heist_175 schreef:(deels omdat de schaalgrootte anders is, deels omdat we wensen/eisen anders zijn).
En vooral naar Belgische gewoonte dat iemand z'n zakken aan het vullen is !
heist_175 schreef:> de bedrijfszekerheid van kernenergie is niet zo best, wel in tegendeel
Die van zon/wind installaties mag dan veel hoger liggen... als er geen zon/wind is ben je er niets mee.

Geloven dat je er dus met beide komt is wel heel naief... zolang we geen economisch rendabele manier vinden om energie op te slaan (al zal ook dat in Belgie nooit lukken) blijft dit dan ook wishfull thinking (tenzij je ondertussen kernenergie uit het buitenland wil importeren, de groene hypocrisie).
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Kernenergie is toch ook groene energie. Het enige waar je tegen kan zijn is de nucleaire afval die zo een spel met zich mee brengt, maar dat brengt dan ook weer jobs mee. Terwijl de levensduur van een kerncentrale mss wel 50 jaar is, vraag ik me af hoeveel jaren een windmolen of een zonne plantage meegaan.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Al die zonnepanelen en windmolens zijn een maat voor niks.
Immers geen wind en/of in de avond zonder zon is er geen stroom.
Daar we het niet langdurig kunnen opslaan zonder ergens op te moeten terugvallen kunnen we er niks mee buiten groen lijken en mensen op kosten jagen.

Wat groene rakkers maar niet willen/kunnen snappen is dat om een beschikbaarheid te garanderen je centrales 24/7 moet laten draaien om het maximale vermogen van het net te kunnen geven.
Wanneer is dat? Wel zo tussen 19 en 21 uur, maar dan schijnt de zon niet!! En tijdens windstilte er ook geen groene productie.

Dit kan je niet even opvangen door een kerncentrale bij te schakelen, of zoals Tommelein beweerd even Gas-centrales in te schakelen.
Een centrale heeft weken nodig om op capaciteit te komen, ik dacht 1 a 2 weken maar kan mis zitten, dus moet je die centrales 24/7 laten werken.

Dit gezegd zijnde, er is maar 1 bron die dit stabiel en groen kan doen, dat zijn kerncentrales.
Wat betekend dit in praktijk, wel dat alle windmolens en zonnepanelen weg kunnen, want er is geen nood of behoefte voor buiten wat groenen die zichzelf ermee bevredigen.

Ons licht gaan dan ook uit, de vraag is enkel wanneer? Want de overheid is nog steeds stekeblind en koopt liever JSF's om mensen kapot te maken dan om aan de bevolking te denken en kerncentrales te bouwen.
Dan kunnen we met de nieuwste een 50 jaar verder en in de tussentijd een echte oplossing te bedenken.
Wat we nu doen is duur, zinloos en vooral onbetrouwbaar.

Laat me al helemaal niet over elektrisch rijden beginnen, want dat is nog erger.

Er zijn geen oplossingen waar we nu staan, tot die er wel zijn is kernenergie het enige wat we kunnen doen.
Ja iedereen ziet het liever anders, ik ook, maar het kan niet.....de techniek is er (nog) niet.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Geert-Jan schreef:Ja iedereen ziet het liever anders, ik ook, maar het kan niet.....de techniek is er (nog) niet.
Inderdaad... ook voorstanders van kernenergie zouden het liever anders zien... waar we zijn wel realistisch.

En het verhaaltje dat alternatieve energie niet kan ontplooien zolang we kerncentrales hebben is ook een mooi fabeltje (als het effectief beter en goedkoper is dan komt welke bron dan ook er wel).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Vandaar dat we het de voorbije jaren ook zonder blackout hebben gedaan als de o-zo-betrouwbare en 24/7 kerncentrales uiteindelijk maar goed 50-60% van de tijd konden/mochten gebruikt worden?
Kijk toch naar de cijfers...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Vandaar dat we het de voorbije jaren ook zonder blackout hebben gedaan
En hoe hebben we dat gedaan... alvast niet door groene energie maar door import van kernenergie uit het buitenland.
heist_175 schreef:als de o-zo-betrouwbare en 24/7 kerncentrales uiteindelijk maar goed 50-60% van de tijd konden/mochten gebruikt worden?
Geen idee of die cijfers correct zijn maar ik heb er mijn twijfels over... nu ja, wie is daar de oorzaak van ? Als je constant als bedrijf te horen krijgt dat je je winkel mag sluiten lijkt het mij niet meer dan normaal dat je onderhoud en andere onkosten maximaal beperkt... en dan plots komt men wenen en moet alles terug draaien (omdat de alternatieven het niet doen) :bang:
heist_175 schreef:Kijk toch naar de cijfers...
Dat doe ik... maar ik heb geen groene bril die m'n zicht beperkt zoals die van jou.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ik zal je cijfers geven en onze kerncentrales maken weinig verschil.

Ons totaal verbruik is 12GW, elke avond en elk jaar stijgen we.

De groene zever is amper 0,5GW waard en de zonnepanelen leveren wel wat, maar dan ligt ons verbruik laag....

Onze kerncentrales, indien ze allemaal werken, leveren amper 5GW, komen we nog steeds 7GW te kort om 19uur in de avond.
Dit is een constant probleem en dat al jaren lang.

De GAS centrales leveren nu een deel, maar vervuilen enorm en vreten grondstoffen tot en met aan hoge prijs.
Was niet nodig als we de kerncentrales vernieuw hadden.

We hebben 7 oude kerncentrales, hadden we die 20 jaar geleden beginnen te vervangen dan hadden we NU minder afval EN 18 tot 21GW productie.
Wat we nu hebben is oude troep en een overheid die ze wil sluiten met erbovenop subsidies geeft aan elektrische auto's.
Als een wagenpark van 1 miljoen wagens omschakelt (geen idee over de exacte getallen, is meer) en elk moet je laden met bv 80KW.
Dan heb je meteen een extra vermogen nodig van 50%x80KWx1000000=40GW!!!
Ja ik reken krom, maar geef je even een idee als alles auto's ineens gaan laden en dan neem ik slechts 50%.

Leg mij eens uit waar je zulke getallen vandaan gaat halen?

Met alle kerncentrales in werking komen we dagelijks 8GW te kort....met Elektrisch rijden hebben we (schat ik even grof) 50GW nodig!

Simpele vraag: HOE DAN?

Kijk zelf en huiver....alles is te lezen op Elia:

http://www.elia.be/nl/grid-data/dashboard

http://www.elia.be/nl/grid-data/interco ... en-grenzen

http://www.elia.be/nl/grid-data/Belasti ... -belasting

Al werken veel grafieken niet meer zodat je zelf moet gaan tellen....dat zijn de cijfers....graaf in de website en je vind ze.

Erger is, als de andere landen die ons overeind houden het zelf nodig hebben, dan kan Maghem en Tommelein blèren wat ze willen, maar ze zetten ons zonder stroom want ze gaan eigen bevolking niet laten zitten voor ons.
Dat is de realiteit. We kunnen al dik 20 jaar niet meer voor onszelf zorgen door een overheid die uit debielen en zakkenvullers bestaat.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Als windmolens niet 24/7 stroom leveren zijn ze onbetrouwbaar (terwijl dat wel perfect te voorspellen is).
Als kerncentrales niet 24/7 stroom leveren, is het een ander zijn schuld.
:banana:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Als windmolens niet 24/7 stroom leveren zijn ze onbetrouwbaar (terwijl dat wel perfect te voorspellen is).
Noem het hoe je wil... er komt geen stroom uit... daar gaat het over.
heist_175 schreef:Als kerncentrales niet 24/7 stroom leveren, is het een ander zijn schuld.
Straks ga je nog ontkennen dat het constante zwaard van Damocles dat ze dicht moeten geen impact heeft op de operationaliteit ervan :bang:
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ik heb eens aan Tommelein gevraagd hoe hij weet dat onze stroom uit het buitenland in de avond groen is.
Antwoord: We vertrouwen er op want ze verklaren het.
Ikke: Is er dan wel zon in Frankrijk in de avond?
Hij: Geen idee maar we moeten er op vertrouwen dat de opgave klopt.
Ikke: Kunnen we dat checken en als het niet blijkt te kloppen, wat dan?
Hij: We vertrouwen.........

Ook heb ik eens aangekaart hoe het kan dat alle energie bedrijven claimen 100% groen te zijn terwijl het aantoonbaar onjuist is:

Tommelein: We vertrou........

Zoals gezegd.....we worden bestuurd door idioten en zakkenvullers.... :bang:
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dat is niet zo moeilijk: ze kopen certificaten uit de Skandinavische landen in, daar hebben ze meer certificaten dan nodig en hier te weinig.
Aangezien alle netten gekoppeld zijn, mag je die certificaten doorgeven.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Waarom gaf Tommelein dat dan niet aan?
Hij zei dat de stroom die we importeren groen is.
Iedereen weet dat dit een leugen is.

Die certificaten is oplichting en niks anders, gaat nergens over want je verschuift slechts het probleem.
Daarmee ben je nog steeds even vies als ervoor.

Zoals ik steeds zeg, we worden bestuurd door idioten want als je groene bedrijven wil hebben dan ga je hun verbruik, uitstoot etc meten.
Voldoe je niet dan is het sluiten die boel.
Certificaten is niks anders dan zeggen je kan je groen inkopen en vervuil maar lekker verder.

Sorry maar ik heb grote problemen met dat groene gezeik, ze liegen / bedriegen / vertellen onwaarheden en nooit hebben ze een oplossing.
Wat ik wel weet is dat wij burgers steeds de rekening krijgen :bang:
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Geert-Jan schreef:Daar we het niet langdurig kunnen opslaan zonder ergens op te moeten terugvallen kunnen we er niks mee buiten groen lijken en mensen op kosten jagen.
Dan volg je de technologie niet. Er zijn opties genoeg om af te vlakken.
Gelukkig experimenteerde Franklin met de leyden glazen pot waar Faraday op verder ging...

Ik wil maar zeggen, je bent niet mee in het verhaal van waterstof als inter-mediair product bijvoorbeeld. Lees er eens een keer op na wat power-to-gas is of wat de organische membranen tegenwoordig betekenen voor de electrolyse van water met de hulp van overschotten en de brandstofcellen bij tekorten.

Overproductie van elektriciteit kan wél opgeslagen worden, onder andere door methanisering, ammoniaksynthese of mierenzuursynthese. Lees even dieper in op deze technologieën in plaats van af te geven op de "groene rakkers", wat je met dat laatste ook mag beweren. Ik vermoed dat je doelt op de mensen die het hele groene verhaal in een financiële afstraffing steken en die geen reet bijbrengen aan een oplossing? Die zeggen dat "de vervuiler betaalt"? Want dan moet ik je wel gelijk geven.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Geert-Jan schreef: Certificaten is niks anders dan zeggen je kan je groen inkopen en vervuil maar lekker verder.
De theorie:
Minstens 20% van de geproduceerde stroom moet gedekt zijn door certificaten.
Certificaten zeggen dat de firma in kwestie groene stroom produceert of dat geen groene stroom maakt, maar certificaten koopt van een firma/particulier die wel groene stroom produceert.
Per ontbrekend certificaat betaalt de producent 100€ boete. (Engie betaalt volgens hun website 95€ per certificaat)
Het verplicht firma's te investeren in groen stroom (of om producenten van groene stroom te steunen)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Overproductie van elektriciteit kan wél opgeslagen worden
Als we de kerncentrales, gas en andere centrales uitschakelen ga je niet veel overproductie hebben maar een enorm tekort !

In ons land gaan we trouwens ook nooit aan overproductie komen tenzij misschien op een ideale zomerdag (en daar zijn we in de winter niets mee, ook niet via de aangehaalde technieken die totaal niet breed beschikbaar of bruikbaar zijn, laat staan rendabel).
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”