FritzBox 7360/7490/3490/7430 Vectoring approved

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
daffeh
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 jan 2007, 10:07
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

een vraag die ik al meermaals heb zien verschijnen maar nog geen sluitend antwoord op gevonden.
Kunnen we netflix al aan de praat krijgen op de fritzbox?
Kheb net een nieuwe decoder en nu heb ik die optie maar setup blijft zeggen dat de bbox niet bereikt kan worden

Ik kan zowel FRitzbox -> decoder doen als Fritzbox -> switch -> decoder mits enig patchwerk
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://ftp.avm.de/fritzbox/fritzbox-7590/
Nog steeds geen Belgium ertussen :cry:

Iemand een idee wanneer? Is al goed jaar op de markt....
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zie hier https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 90#p761697
philippe_d schreef:AVM zal de Fritz!OS 7 door Proximus laten certificeren voor de Fritz!Box 7590, 7530, 7490 en 7430
Wanneer dit exact gaat gebeuren is nog niet bekend.
Het zal voor alle boxen versie 7.01 worden.

bron: AVM
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Als ze de driver maar whitelisten, de OS versie is minder van belang is al gebleken ;)
Overigens goed dat ze de 7590 dan ook gaan laten whitelisten want als er abonnementen komen boven de 100Mbps dan is dat nodig (de 7490 kan maar tot 100Mbps dacht ik).
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Dan zit je ook op glasvezel denk ik toch als je wilt boven de 100 gaan bij Proximus en veronderstel ik dat je met een router kan werken aangezien je geen VDSL modem nodig hebt?
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Vdsl met supervectoring kan tot 300mbps, dus er zit nog wat rek op (afstand tot rop wordt wel weer kleiner). Voor supervectoring heb je wel de fritzbox 7590 nodig die dat ondersteunt.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Gaat Proximus die tussenstap (Supervectoring) in de overgang van VDSL naar Fiber nog wel nemen denk je?
Zou hun laatste B-Box3V+ ook supervectoring ondersteunen ?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik zou denken van wel.
Ze krijgen het gat met de Telenet snelheden op korte termijn niet overbrugd met vectoring (100/40) en de (trage) uitrol van glasvezel.
Dus een tussenstap met 300/100 lijkt wel wel wenselijk.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Die 300/100 gaat weer een "the happy few" worden echter.
Dan gaan we terug zoals pre-vectoring dat iedereen buiten zone 1 op hun snelheid blijft en zone 1 alsmaar sneller "mag".

Echter wordt dat met "supervectoring" nog een stukje erger omdat het over 35mhz gaat. Zone 1 gaat dus een stuk minder ver reiken dan dat het nu doet.

Het is nog geen G.Fast welke na ~200m al bijna z'n volledige effect kwijt is maar 35Mhz gaat ook niet overal het beaamde effect hebben. Hiervoor gaan we ook weer nieuwe modems nodig hebben denk ik?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Die zones zijn uitgevonden door Proximus...

Bij de invoering van de 35 MHz band blijven de andere profielen wel bestaan. Het is inderdaad zo dat die band voor de kortere afstanden tot het ROP beschikbaar zal zijn. Theoretisch een looplengte van 300 meter, dus 150 meter afstand, hoewel veel afhangt van de fysische conditie van de koperbundel.

Ook even opmerken dat supervectoring eigenlijk een verkeerde term is. Aan de vectoring zelf wijzigt er niets bij de invoering van de 35 MHz band. Beter zou zijn om over Vplus te praten. Door het gebruik van dezelfde frequentieafstanden in de band is vectoring dus mogelijk tussen de 17 MHz en de 35 MHz lijnen. Zeg maar een zekere comptabiliteit om een vlotte overgang mogelijk te maken.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Kan goed zijn maar ik geloof niet dat onze huidige bbox3'en met 35Mhz vectoring omkunnen.
Ik weet ook goed genoeg dat zones iets is dat door proximus "uitgevonden" is, maar dat gaat niet zomaar verdwijnen bij de introductie van die Vplus inderdaad.
Al zijn zone 1 en 2 tegenwoordig wel zo goed als het zelfde buiten het initiele provisioning profiel dat je krijgt, het principe "zone" zal nog wel even blijven bij hun denk ik. Tegen alle voordelen van de modem zelf laten uitzoeken in.

Ik weet niet of Proximus nog veel gaat willen investeren in koper nudat ze helemaal aan het inzetten zijn op hun """"FTTH"""".
osmcuser132
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2018, 09:47

Hallo,

Ik heb sinds kort EDPnet XL en had hier eerst een bbox2 aangehangen die ik kon lenen van iemand.
Deze sync'te eerst op 30/10 en na enkele dagen stond ie dan op 40/10 en daarna niet meer verandert.

Een collega zei mij dan dat deze bbox2 geen vectoring aan kan dus dan heb ik mij een Fritzbox 3490 (OS 6.83) aangeschaft.
Die heeft een half-uurtje op 40/10 gewerkt voor ik moest vertrekken en daarna stond ik op het fallback profiel.

Ik heb hierna nog effe gespeeld met Annex A/B en de 'use previous driver version' maar ik geraak niet van het fallback profiel af.
Momenteel heb ik mijn box op Annex B en 'use previous driver' gezet.
Ik had hier gelezen dat iemand hier na een upgrade naar OS 6.83 dit ook voorhad en dan naar een nummer had gebeld om een test op de lijn te starten en daarna op 30/10 het provisioning profiel stond dus ik heb dan een ticket aangemaakt bij EDPNET sinds ik geen telefoon-nummer op mijn lijn heb.

Daar heb ik het volgende antwoord ontvangen:
We willen u vriendelijk informeren dat er maar drie modellen van Fritz!Box gecertificeerd zijn door Proximus(7490, 7360, 7430).
Model waarvan u gebruik maakt zal helaas niet hoger geraken dan 7Mbps., alsook willen we u informeren dat de firmware versie die effectief gebruik wordt is FritzOs 6.53.
In mijn ogen klopt hun antwoord niet met dit forum topic. Dus nu weet ik niet goed wat ik moet doen. Is er ergens een website of zo waar ik naar kan verwijzen of wat ik nu kan doen?
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ter info:
https://download.avm.de/fritzbox/fritzb ... nfo_en.txt (6.52 vermeld)
&
eventueel kunt u het nog met de oude driver 133.44 in OS 6.83 gebruiken maar zie bv. ook de elementen van moderator philippe_d hieronder
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=762904#p762904
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

osmcuser132 schreef:Daar heb ik het volgende antwoord ontvangen:
We willen u vriendelijk informeren dat er maar drie modellen van Fritz!Box gecertificeerd zijn door Proximus(7490, 7360, 7430).
Model waarvan u gebruik maakt zal helaas niet hoger geraken dan 7Mbps., alsook willen we u informeren dat de firmware versie die effectief gebruik wordt is FritzOs 6.53.
In mijn ogen klopt hun antwoord niet met dit forum topic. Dus nu weet ik niet goed wat ik moet doen. Is er ergens een website of zo waar ik naar kan verwijzen of wat ik nu kan doen?
Hun antwoord klopt inderdaad niet
Zorg er eerst voor dat je de goede driver hebt (1.100.133.44), bel dan terug naar EDPNet en vraag hen om hoe dan ook een "TBF" te starten.
Dan zal je op het goede profiel komen.

PS. Voor de 3490 is er nu ook OS 7.01 beschikbaar - maar natuurlijk nog altijd "use previous driver" instellen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
osmcuser132
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2018, 09:47

philippe_d schreef:Hun antwoord klopt inderdaad niet
Zorg er eerst voor dat je de goede driver hebt (1.100.133.44), bel dan terug naar EDPNet en vraag hen om hoe dan ook een "TBF" te starten.
Dan zal je op het goede profiel komen.

PS. Voor de 3490 is er nu ook OS 7.01 beschikbaar - maar natuurlijk nog altijd "use previous driver" instellen ...
Mijn box staat nu ingesteld op annex B en de previous driver (1.100.133.44) na meerdere pagina's van deze thread te lezen. Ik zal terug contact opnemen met EDPnet en vragen dat ze die TBF te starten.

Ik had inderdaad gezien op de AVM website dat OS 7.01 beschikbaar was maar is de previous driver hier wel degelijk versie 1.100.133.44 en niet versie 1.100.135.14 (de standaard versie van OS 6.83). Daarmee heb ik die upgrade momenteel nog niet gedaan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Previous driver van de 7490 (en dus ook van de 3490) is inderdaad 1.100.133.44
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
osmcuser132
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2018, 09:47

EDPnet heeft gereageerd en de TBF is opgestart.
Beste,

Deze is gecertificeerd voor proximus op dit moment, maar we kunnen wel een poging doen.

De TBF test hebben we opgestart, gelieve de modem niet af te sluiten of her op te starten komende paar dagen. U zult onderbrekingen ondervinden op uw netwerk, deze worden veroorzakt door de TBF.
Persoonlijk zou ik denken als hij gecertifieerd is voor Proximus dat ie dan ook met de alternatieve VDSL providers zou werken.
Momenteel ben ik op mijn werk dus ik kan vanavond maar een update geven hoe het nu met mijn lijn is.

Goed om te weten dat ik 7.01 kan flashen met de previous driver optie, maar het zal dus maar dus niet voor direkt nu de TBF is opgestart.

Update: mijn lijn synchroniseert momenteel al op 100/30.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Is er nu eigenlijk al nieuws van nieuwe modems die op de driver-whitelist komen te staan?

Want de 7360 lijkt EOL en is verdwenen van de lijst van modems op de site van AVM, ook de v2.
EDP-net verkoopt de 7360 ook niet meer.

Daar ik slechte ervaringen heb met de 7490 in combinatie met repeaters zoek ik een nieuw modem te kopen.
Echter er is geen enkel modem dat de 7360 kan vervangen want buiten de 7490 is er geen met Gbit aansluitingen en de rest van de mogelijkheden.

Iemand een idee? Want ik wil Mesh, Gbit en dual-band maar er is niets anders dan de 7490 en die wil ik niet.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Interessante pagina met informatie over xDSL, is wel in het Frans maar er staat heel veel info op.

https://www.dsl-cable.net/site/html/int ... sl-net.php

Misschien heeft iemand er iets aan want het is wel recent en volgens mij up-to-date.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Dit is een oude bekende, ik was ondertussen al vergeten dat die nog bestond.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ik heb overigens gezien dat de 7590 en de 7530 op de Belgische website van AVM staan.
Dus heb ik de vraag gesteld of die op de whitelist staan aan Fritzshop.nl die konden er geen antwoord op geven.
Maar ze zijn het aan het navragen omdat ze wel wisten dat Proximus V35 aan het testen is.

Zodra ik iets weet zal ik het posten, want AVM heeft ze ook staan voor België...

https://be.avm.de/producten/fritzbox/

Je mag dus denkelijk aannemen dat het werkt....toch?
Hoe dan ook, de 7530 is zeer interessant want hij kost slechts 140 euro!!!
Kijk dat is een prijs waar je mee thuis kan komen, wel heeft die geen vast-lijn zaken maar enkel VOIP...maar wie heeft nog een vaste lijn? :lol:

Zodra ik iets weet zal ik het posten.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Zolang er hier geen map Belgium bij staat, ga ik ervan uit dat het nog wel niet op de whitelist zal staan
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Er komt pas een procedure op gang als er een OLO of een fabrikant daar tijd en veel geld in wil steken. Edpnet zie ik dat niet direct doen omdat er voorlopig geen behoefte voor is. AVM gaat dat zelf niet doen omdat de markt te klein is. Mocht de 35 MHz band definitief uitgerold worden krijgen we allicht een wijziging in dat beleid. Het is daar een beetje op wachten.

Ondertussen breiden de firmware en functionaliteit verder uit die los staan van het DSL gegeven. Maar dat is de bluts met de buil die we erbij moeten nemen door met OIO's te werken.

Grote schuldige in heel dit verhaal blijft de koppigheid van Proximus die zijn eigen belangen wil blijven promoten met die absurde whitelist.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

petrol242 schreef:Grote schuldige in heel dit verhaal blijft de koppigheid van Proximus die zijn eigen belangen wil blijven promoten met die absurde whitelist.
Idd, terwijl deze modems voldoen aan een standaard die blijkbaar goed genoeg is om elders te gebruiken en na testen zonder modificatie door Px ge-whitelist wordt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

EotT schreef:Zolang er hier geen map Belgium bij staat, ga ik ervan uit dat het nog wel niet op de whitelist zal staan
Mee eens, maar er staat wel dit:

https://download.avm.de/fritzbox/fritzb ... /fritz.os/

Er staat Nederlands als taal EN hij staat op de lijst van producten voor België.
Daar Proximuis aan het testen is met V35 vermoed ik dat de boel WEL op de whitelist staat.

Hoe dan ook, Fritzshop.nl gaat het navragen en beloofde me terug te komen of het nu wel gaat of niet.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Geert-Jan schreef:Daar Proximuis aan het testen is met V35 vermoed ik dat de boel WEL op de whitelist staat.
Het eventuele whitelisten van de Fritz!Box 7590 heeft niets te maken met testen die Proximus doet met supervectoring.

Zoals ik 4 weken geleden al schreef (zie enkele posts hierboven) zal AVM de nieuwe Firmware OS 7.01 door Proximus laten certificeren voor de Fritz!Box 7590, 7530, 7490 en 7430.
Exacte timing wanneer dat zal gebeuren is nog niet gekend.

PS. Het leuke is dat je de nieuwe FW wèl al kan gebruiken van zodra de testen beginnen, gezien Proximus de drivers (voorlopig) op de whitelist moet zetten om te kunnen testen (field trials) :wink:
Wie zich geroepen voelt kan het af en toe eens proberen, en kijken of je op een fall-back terecht komt :lol: .
Geert-Jan schreef:Er staat Nederlands als taal EN hij staat op de lijst van producten voor België.
Het is niet omdat deze Fritz!Box in België verkrijgbaar is, dat hij daarom whitelisted is. De 7590 heeft een WAN poort, en kan dus gewoon als router gebruikt worden (achter een B-box, achter een Telenet modem ...).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ik heb een antwoord bekomen van Fritzshop.nl
“De 7530 is nog niet gecertificeerd. Er zijn echter wel plannen dit in de nabije toekomst te doen. “
Nog even wachten dus, wel jammer want mijn 7360 begint wat traag te worden en kreunt onder de belasting.
En de 7490 is geen optie.

Zal nog even nagels bijten worden.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Op mijn 7490 draait nu al een paar weken firmware 7.01 met "use previous DSL driver" aangevinkt. Ik weet niet of deze driver recenter is dan die in FW 6.52 maar ik heb de indruk dat deze DSL driver veel stabieler draait dan vroeger. Daarmee bedoel ik veel minder disconnects daar waar dit in het verleden wel meer gebeurde.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Geert-Jan schreef:Ik heb een antwoord bekomen van Fritzshop.nl
“De 7530 is nog niet gecertificeerd. Er zijn echter wel plannen dit in de nabije toekomst te doen. “
Wat ik dus al zei :wink: .
Geert-Jan schreef:Nog even wachten dus, wel jammer want mijn 7360 begint wat traag te worden en kreunt onder de belasting.
En de 7490 is geen optie.
Wat je kan doen in afwachting van de goedkeuring, is de 7530 als router gebruiken achter jouw 7360.
Niet de ideale opstelling (2 toestellen), maar een tussenoplossing, waarbij je de 7360 ontlast, en de 7530 leert kennen?
  • - PPPoE, internet, VoIP, etc stel je in op de nieuwe 7530.
    - de 7360 gebruik je alleen als DSL modem (PPPoE passtrough).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Het zal hier misschien al ergens vermeld zijn: maar kan je vlot van 6.52 naar 7.01 zonder verlies van instellingen? En kan je erna terug de 6.52 flashen moest er toch iets niet werken?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ja en neen:
  • - Een upgrade van 06.52 naar 7.01 gaat inderdaad vlotjes en zonder verlies van instellingen. Vooraleer up te graden is het raadzaam om een back-up te maken van je huidige instellingen!
    - Een downgrade van 7.01 naar 06.53 is alleen mogelijk via een Firmware recovery. Hierbij gaan alle instellingen verloren.
Zorg er dus voor dat je de recovery file hebt (http://ftp.avm.de/fritzbox/fritzbox-749 ... m/recover/ ), en dat je de huidige instellingen hebt bewaard voor het geval je terug wilt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Uloga
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 08 feb 2008, 12:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Afbeelding
Krijg ik dankzij de nieuwste 7.01 update.
Ik heb de "use previous driver" niet ingeschakeld, en alles werkt voorlopig perfect!
:banana:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:Het leuke is dat je de nieuwe FW wèl al kan gebruiken van zodra de testen beginnen, gezien Proximus de drivers (voorlopig) op de whitelist moet zetten om te kunnen testen (field trials) :wink:
Wie zich geroepen voelt kan het af en toe eens proberen, en kijken of je op een fall-back terecht komt :lol: .
Vandaag eens het risico genomen om de 7590 (Fritz!OS 7.01) te testen op Proximus VDSL2.
Het startte mooi (100/35), maar tot mijn grote spijt kwam ik na 35 minuten al op een fall-back profiel :-(
screenshot_2.png
screenshot_5.png
Conclusie: de approval testen zijn nog niet gestart (gezien je op een fall-back terecht komt) :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Uloga schreef:Krijg ik dankzij de nieuwste 7.01 update.
Ik heb de "use previous driver" niet ingeschakeld, en alles werkt voorlopig perfect!
Wacht maar, 't zal niet lang duren :-(
Line attenuation 2dB! Heb je de ROP in jouw kelder staan :-D ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Uloga
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 08 feb 2008, 12:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

philippe_d schreef:Wacht maar, 't zal niet lang duren :-(
Line attenuation 2dB! Heb je de ROP in jouw kelder staan :-D ?
Hoe bedoel je wacht maar?
Ik zit 15 meter van de kast, daarvan de 2dB :-)

By the way, mijn DSL version is 1.100.136.15 en niet 1.180.x zoals die van jou
:banana:
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

ik heb 3 en 4 db verzwakking, minstens 30 meter van de rop maar vermoedelijk meer aangezien het niet recht op recht zal gaan :wink:

De marketing man van AVM die bij HWI was in juli beweerde dat ze inderdaad bezig zijn om nieuwe Fritzbox'en te laten certificeren door PX. Ik vroeg of dat initiatief niet van een OLO moest komen maar daar kreeg ik geen verhelderend antwoord op.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Voor zover ik weet kan de certificering enkel door een OLO ingediend worden omdat zij actief zijn op het netwerk. AVM ondersteunt uiteraard het proces, dus ik vermoed dat weeral eens vanuit Edpnet het initiatief genomen is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Uloga schreef:Hoe bedoel je wacht maar?
Ik had verwacht dat je binnen enkele uren op een fall-back profiel zou terechtkomen :wink: .

Goed nieuws voor de 7490/7360 gebruikers!
Gezien jij dus niet op een fall-back bent gevallen, kunnen we besluiten dat de DSL driver 1.100.136.15 whitelisted is (nog niet officiëel, maar ten behoeve van de approval testing) ?

Kunnen andere 7490/7360 v2 dit bevestigen???

[EDIT] Te vroeg gejubeld (zie verder)
Uloga schreef:By the way, mijn DSL version is 1.100.136.15 en niet 1.180.x zoals die van jou
1.100.136.15 is de driver van de Fritz!Box 7490 (OS 7.01)
1.180.129.51 is de driver van de Fritz!Box 7590 (OS 7.01) [andere DSL chipset = andere driver]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Zwart
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jan 2014, 11:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

philippe_d schreef: Goed nieuws voor de 7490/7360 gebruikers!
Gezien jij dus niet op een fall-back bent gevallen, kunnen we besluiten dat de DSL driver 1.100.136.15 whitelisted is (nog niet officiëel, maar ten behoeve van de approval testing) ? :-D
Kunnen andere 7490/7360 v2 dit bevestigen???
Heb zojuist mijn 7490 herstart met 1.100.136.15 in plaats van 'previous driver'. We wachten af...
Uloga
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 08 feb 2008, 12:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Ik zal je moeten teleurstellen, na enkele uren toch weer op fallback gevlogen.
Afbeelding

Ik heb nu terug de oude driver aangevinkt en na een telefoontje starten ze m'n TBF opnieuw, deze is inderdaad wel gewhitelist:
Afbeelding
:banana:
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”