Ecopower

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

(goed, misschien niet ideaal om er een nieuw onderwerp voor te beginnen, gezien het gerelateerd is, maar anders kijken mensen er mss over?)

voor elektra is er ook ecopower, die bij de goedkopere horen (maar waar je dus wel een aandeel moet kopen a 250 euro, waardoor ze weer duurder uitkomen... maar je heb een vaste prijs bij een -voor deze tijd, zucht- relatief goedkope leverancier.
vraag is nu: is er iemand bij ecopower, en is het de moeite waard om naar hen te gaan en dus dat aandeel te kopen ook?

als ik het goed heb waren ze een van de vorige keren dat ik vergeleek ook al bij de goedkopere leveranciers, maar hield ook toen vooral die 250 euro me tegen.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2171
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Al een 6-tal jaren klant bij Ecopower, tevreden van. Heel transparant, ook de facturatie.

Je moet minstens één aandeel kopen van €250, maar daar heb je ook een jaarlijks dividend op (voor het boekjaar 2017 was dit 2%)

Uiteraard moeten ze mee met de prijsstijgingen die zich op de markt voordoen. Zie https://www.ecopower.be/blog/nieuwe-ele ... dium=email
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

idd de prijs stijgt ook vanaf januari zoals overal elders, waar ik woon behoor ik tot het gebied van Gaselwest, en daar waar Ecopower tot voor een paar jaar, eenzelfde vast tarief over gans Vlaanderen/Belgie hanteerde is die van de elektriciteitsprijs per intercommunale sedert een jaar of 3 verschillend, in mijn regio zelfs duurder dan andere gewone leveranciers zoals Eneco, en vroeger ook nog Octa+... daarboven moet je idd minstens 1 aandeel hebben van 250 euro, en er is geen zekerheid op een dividend, vroeger was het 3%, ik heb zelfs een jaar van 0% meegemaakt, ik ga niet mee in hun verhaal, om hun schone ogen of omdat ik een groene ben, wanneer ik voor hun kies , is omdat het beter is voor de portemonnee, en de laatste 2 jaar is dat in mijn geval zeker zo niet meer, bijgevolg opgezegd en andere leverancier genomen...

Er was zelfs een tijd dat men nieuwe West-Vlaamse klanten uit de Gaselwest zone weigerde, omwille van de hogere prijzen, en de distributietarieven en het prosumententarief is bij ons ook nog eens 20% duurder, alle belgen zijn dus zeker niet gelijk voor de wet, welke politieker heeft eindelijk eens ballen aan zn lijf om voorgoed dat scheeftgetrokken zakkenvullerssysteem per direct af te schaffen en voor 1 tarief in Vlaanderen te gaan......
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik ben Ecopower klant sinds mijn zonnepanelen er liggen, april 2011. Het klopt dat je 1 aandeel van 250 Euro moet kopen. Maar als ik mij niet vergis kan je dat weer verkopen, maar je moet het minstens 6 jaar in uw bezit houden. Maar voor duidelijke info verwijs ik je naar de website van Ecopower. Je krijgt 1 prijs per kWh, all in. Ik ben destijds bij Ecopower gegaan omdat dat toen de meest interessante provider was voor mensen met zonnepanelen. Tegenwoordig maakt het niet zoveel meer uit denk ik.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Het maakt wel uit voor wie zonnepanelen heeft zeker als je je volledige jaarverbruik per jaar zelf opwekt en dus een nimfachtige hebt (behalve prosumententarief). Dan zou bv de abonnementskost die je bij andere leveranciers betaalt te veel doorwegen.

Ik vraag me wel af: als je een nulverbruik hebt zou je dan eventuele kortingen van leveranciers kunnen verrekenen onder nul?

Punt is ook: zolang we de teller laten terugdraaien mag je enkel switchen rond de periode van telleropname want anders ben je je overschot dat je gecreëerd hebt in de zomer kwijt.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Als je weinig elektriciteit gebruikt is Ecopower een zeer voordelige leverancier omdat je geen vaste kosten zoals de huur van de meter(s) betaalt.
Ik heb zonnepanelen en verbruik -500kWh en dan is Ecopower zeker de goedkoopste want ik moeten enkel het prosumertarief betalen.

Je moet trouwens niet altijd een aandeel hebben van Ecopower. Als je een aandeel hebt bij bv. BeauVent https://www.beauvent.be/ kun je ook elektriciteit van Ecopower kopen.

Zo was er onlangs een groepsaankoop voor zonnepanelen op de Kortrijkse daken van openbare gebouwen bij BeauVent en dat geeft je ook recht op elektriciteit bij Ecopower . Deze aandelen van BeauVent gaven de laatste jaren 6% dividend zonder garantie in de toekomst natuurlijk...

Oeps... gedeeltelijke dubbele post...en Eneco vervangen door Ecopower :oops:
Laatst gewijzigd door johan.devos 18 okt 2018, 12:01, in totaal 1 gewijzigd.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

...onder nul verrekenen zullen ze natuurlijk nooit toestaan, net zoals evt abonnementskosten en meterhuur, het is ook geen garantie dat de kosten voor eeuwig en altijd zullen gratis blijven bij Ecopower, denk dat dit niet lang houdbaar meer is, ook het prosumententarief moet je idd altijd betalen... wat je meer op het net steekt dan wat je zelf verbruikt ben je kwijt....

In mijn geval heb ik een verbruik van 13.000, mijn zonnepanelen wekken maar 6.000 op, moet ik dus zowiezo nog 7.000 extra aankopen..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2171
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Een meterstand onder nul (d.w.z. nu een lagere meterstand dan zelfde periode vorig jaar) wordt gelijk gesteld met 0.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

In de tijd dat er nog 'gratis kilowaturen' waren hebben wij ooit wel teruggekregen van ecopower, dat was een van de eerste jaren dat we zonnepanelen hadden geloof ik. Maar da's dus gestopt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Wat ik bedoelde met onder nul: stel je krijgt een korting bij leverancier x als verwelkoming (60 eur). Je betaalt aan meterhuur en abonnement bij hen 50 eur. Ga je die 10 eur overschot kunnen verrekenen met de enige kost die voor een nulverbruiker overblijft, de prosumententaks?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

En als het nu nog is zoals vroeger bij Ecopower: er was in 2011 een wachtlijst van 6 maanden. Ik denk dat dat nog steeds van toepassing is.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
freggy
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:22
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 20 keer

https://www.ecopower.be/elektriciteit :
Er zijn geen wachtlijsten bij Ecopower, wie coöperant is kan meteen klant worden.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Bij ons zijn ze ook de goedkoopste maar ik wacht nog even de prijsstijging in januari af om opnieuw na te kijken.
Is er eigenlijk een risico als cooperant bij bvb faillisement bij zulke zaken? (totaal niet thuis in zulke zaken).
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

afgezien van het feit dat ge uw geld van uw aandelen kwijt zijt, niet, denk ik..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Klopt. Ecopower is een cvba, een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid. Aansprakelijkheid van de aandeelhouders is dus beperkt tot hun inleg.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

MClaeys schreef:Bij ons zijn ze ook de goedkoopste maar ik wacht nog even de prijsstijging in januari af om opnieuw na te kijken.
Is er eigenlijk een risico als cooperant bij bvb faillisement bij zulke zaken? (totaal niet thuis in zulke zaken).

Als ge die 250 € als een risico beschouwt ?
Zou dan toch mijn hele hebben en houden eens onder het licht houden.
Dus alles van verzekeringen , banken , eventuele beleggingen met kosten enz eens onder het licht houden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

TomG schreef:Uiteraard moeten ze mee met de prijsstijgingen die zich op de markt voordoen. Zie https://www.ecopower.be/blog/nieuwe-ele ... dium=email
Zo "uiteraard" vind ik dat niet.
Het ondergraaft een beetje hun model. Als je zelf energie maakt, met uw eigen installaties, wat maakt het dan uit dat er op "de markt" hoge of lage prijzen zijn?
Ze kunnen kiezen tussen marktaandeel kopen met lage prijzen of meer winst maken.

Ik snap dat ze dat doen, maar hang dan niet het heilige boontje uit
Het blijft overigens zo dat Ecopower geen extra winstmarges neemt op die marktprijs.
Een zinnetje dat recht van de marketing+legal afdeling komt :)

Als ik zelf patatten verbouw/kweek en wat ik overheb verkoop, dan is mijn prijs niet onderhevig aan wat er op de markt gebeurt.
Als de prijs op de markt omhoog gaat, kan ik ervoor kiezen om
- mijn stock te verkopen aan de prijs die ik in gedachte had - vermoedelijk ga ik dan veel kunnen verkopen
- mijn stock te verkopen aan de marktprijs, wat me meer centen oplevert
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik heb het niet helemaal gelezen maar is de prijsstijging niet vooral te danken aan de stijging van de transportkosten ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Energie kost 2x niks. Alle andere kosten daarentegen...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

neen, bijna overal stijgt de prijs van de elektriciteit met 50% vanaf 1 januari 2019, er staat ook nog als extyra bij dat de prijs nog kan veranderen mocht er een verhoging komen van de taxen of distributiekosten....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

fendtje schreef:
MClaeys schreef:Bij ons zijn ze ook de goedkoopste maar ik wacht nog even de prijsstijging in januari af om opnieuw na te kijken.
Is er eigenlijk een risico als cooperant bij bvb faillisement bij zulke zaken? (totaal niet thuis in zulke zaken).

Als ge die 250 € als een risico beschouwt ?
Zou dan toch mijn hele hebben en houden eens onder het licht houden.
Dus alles van verzekeringen , banken , eventuele beleggingen met kosten enz eens onder het licht houden.
Ik beschouw die 250 Euro niet als een risico, dat staat er toch ook niet :roll: het gaat over als cooperant mee moeten opdraaien bij een faillisement :roll: En de posts boven u hadden dat inmiddels uitgeklaard.
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Indien Ecopower failliet gaat zullen de coöperanten de laatste schuldeisers zijn vermoed ik. Dus de kans dat je je inleg terugziet is inderdaad klein, maar dat is het risico ook dusja.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Is die verhoogde prijs niet om hu broek niet te scheuren al ze meer moeten leeren dan ze kunnen produceren?
Ze verkopen stroom onder de marktprijs aan hun klanten, maar kopen tekorten op de markt aan marktprijs.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Zorba schreef:Indien Ecopower failliet gaat zullen de coöperanten de laatste schuldeisers zijn vermoed ik. Dus de kans dat je je inleg terugziet is inderdaad klein, maar dat is het risico ook dusja.
Ik zie Ecopower nu ook niet direct failliet gaan. Dat ziet me er een vrij gezond bedrijf uit met serieuze winsten elk jaar.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

Zorba schreef:Indien Ecopower failliet gaat zullen de coöperanten de laatste schuldeisers zijn vermoed ik. Dus de kans dat je je inleg terugziet is inderdaad klein, maar dat is het risico ook dusja.
Men kan ecopower moeilijk als een slechte huis vader beschouwen.
De afgelopen jaren is soms zelfs geen dividend geweest. ( de centen bijters had ge eens moeten horen tekeer gaan)
Dus blijkbaar een goed beheer.
Arco gaf elk jaar dividend we weten heden hoe het is afgelopen.
Weet ook dat een stem met 1 aandeel op de Algemene Vergadering evenveel waard is dan iemand met 100 aandelen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik denk ook wel dat ze hun zaakjes op orde hebben. Ze verkopen trouwens ook houtpellets (die ze zelf produceren als ik mij niet vergis).
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Vandaar dat ik zei dat het risico klein is, misschien was het slecht verwoord :-D Mijn overschakeling van Eneco naar Ecopower staat trouwens ook al gepland, wegens zonnepanelen.
remus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:05
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 15 keer

Zorba schreef:Vandaar dat ik zei dat het risico klein is, misschien was het slecht verwoord :-D Mijn overschakeling van Eneco naar Ecopower staat trouwens ook al gepland, wegens zonnepanelen.
met zonnepanelen toch even opletten wanneer je gaat overschakelen; best zo dicht mogelijk bij de jaarlijkse meteropname:
https://www.vreg.be/nl/veranderen-van-l ... r-en-meter
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

en ik ben overgeschakeld van ecopower naar eneco wegens voordeliger bij eneco, zit wel bij gaselwest...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

remus schreef: met zonnepanelen toch even opletten wanneer je gaat overschakelen; best zo dicht mogelijk bij de jaarlijkse meteropname:
https://www.vreg.be/nl/veranderen-van-l ... r-en-meter
Inderdaad, daarmee hebben we gelukkig rekening gehouden.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Vrij tevreden van Ecopower.
Wel jammer dat er de laatste jaren al die veranderingen zijn maar veelal ligt de reden daarvoor buiten het bereik van ecopower.
De prijs van het aandeel stoort me zo niet: als je van een grote leverancier komt is je ecopower prijs toch vaak een stuk lager (en verdien je dat dus terug). Uiteraard moet je het niet gaan doen voor de winst op dat aandeel. Dat stelt niets meer voor.
Maar wel meestal gunstige stroomprijs en ook nog eens groene stroom. Het stemt me tevreden dat ik electrabel niet moet betalen.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”