Proximus TV+Telefoon naast EDPNet

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Goedeavond iedereen,

Volgende week stap ik over van EDPnet (alleen internet, à 35EUR/mnd) naar vaste tel+TV van Proximus (dit omdat ik nu voor internet via een Flybox van Orange werk voor internet).

Mijn vraag is de volgende. Volgende week komt Proximus mijn vaste telefoon+TV installeren. De avond voordat ze komen installeren ga ik de bbox3 die ik gebruik voor EDPnet loskoppelen want ik vermoed dat de Proximus-technieker zijn eigen bbox3 zal meebrengen, maar ben ik verplicht om ook al mijn internet op te zeggen bij EDPNet?

Ik heb er voor gekozen om 'zelf' mijn EDPnet op te zeggen en dat niet door Proximus te laten doen. Maar gaat Proximus hun vaste tel+TV kunnen installeren zolang mijn EDPNet nog actief is? Want ik wil liefst EDPNet tot de laatste dag houden en opzeggen als Proximus hun diensten heeft komen installeren.

Alvast bedankt! :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

fibrbuzz1 schreef:Maar gaat Proximus hun vaste tel+TV kunnen installeren zolang mijn EDPNet nog actief is?
Indien je echt een tijdje EDPNet (VDSL2) wilt, naast Proximus vaste tel+TV (VDSL2), dan zal er waarschijnlijk een lasser aan te pas moeten komen om VDSL2 mogelijk te maken op het tweede paar.
Als Proximus volgende week een afspraak heeft om jouw vaste tel+TV te komen installeren, dan zullen ze er waarschijnlijk niet op gerekend hebben dat er een lasser interventie nodig is.
Met andere woorden: Proximus vaste tel+TV zal dan geleverd worden op het paar waar nu EDPNet op zit?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Feitelijk word dat een nieuwe lijn want er is geen aanvraag voor de bestaande EDPNet lijn op te zeggen.
Zoals @philippe_d aangeeft "het zou kunnen" dat de lasser moet tussenkomen = stoep open leggen.

Bij een aanvraag gaat het systeem kijken of er nog paren vrij zijn tot in je huis of appartementsgebouw.
Geen paren vrij = lasser komt tussen
Paren nog vrij = er komt een technieker langst
Het paar van bestaande EDPNet lijn laten ze in dienst want er is geen aanvraag om dit af te schaffen.

2de probleem is de interne bekabeling = normaal gezien zouden ze de NTP naast de bestaande van EDPNet moeten plaatsen en moeten de twee
lijnen op dat ogenblik samen apart draaien op hun eigen situatie (elk intern/extern op hun eigen paar draden) !

Op dat ogenblik kan je zelfs switchen tussen EDPNet of Proximus en .. heb je twee aparte facturen en twee lijnen bij wijze van spreken !
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het meest logische zou zijn dat Proximus VDSL2 levert (TV + vaste lijn) op de bestaande lijn.
Hierbij zal jouw EDPNet aansluiting verbroken worden, en kan je EDPNet opzeggen?

Waarom wil je perse EDPNet tot de laatste dag houden en pas opzeggen nadat Proximus hun diensten heeft komen installeren?
Gezien je bij Proximus geen internet wilt, is de nieuwe Proximus installatie geen vervanging van jouw huidige EDPNET dienst?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Te meer omdat die flybox van Orange toch al voor internet zorgt!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ik heb het omgekeerde meegemaakt, ik had proximus en wilde edpnet als extra, ZONDER opzeg van Proximus, er was me ook niet gemeld dat het retourpaar niet bruikbaar was, temeer daar er in het verleden nog een ISDN lijn was op aangesloten met 2 kanalen, dus beide paren waren gebruikt toen... later had ik er scarlet adsl op gehad en vdsl2 en daarna proximus..
een half uurtje voor de edpnet technieker er was, plots geen sync meer op mijn proximus vdsl2, men had doodleuk mn verbinding afgesloten en edpnet op een andere kaart in de straatkast aangesloten...wat uiteraard de bedoelin niet was, kon niet anders volgens hun,maar me hier niet van op de hoogte gebracht....
Blijkbaar hanteert men nu andere normen en wordt het retourkanaal niet meer gebruikt, dus zoals philippe zegt, als je het echt wil zal er een lasser moeten komen.... onlangs op andere locatie ook voorgehad, daar waren er wel 2 paren, maar zat de analoge telefoon van proximus op 1 paar en vdsl2 op een ander paar, ik vroeg om er voip van te maken en de telefonie dus toe te voegen bij de vdsl2 en het vrijgekomen paar te gebruiken voor edpnet... men wilde het ook niet, retourparen mochten enkel nog voor analoge telefonie gebruikt worden, niet voor internet....
Laswerken van ruim 500 euro zou het kosten bij edpnet, heb vriendelijk bedankt toen, en maar telenet genomen in de plaats....

Moet je bij Proximus trouwens ook die dure kost betalen voor laswerken wanneer je een bijkomende aansluiting wil ?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

Modbreak:
fullquote verwijderd
Bij proximus betaal je die niet als je TV, internet en telefonie wil.
Je had beter een extra proximus-aansluiting bijgenomen en de week erop naar EDPnet gegaan.
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Bedankt iedereen voor het deskundig advies! Voor mij is alles duidelijker nu, het is inderdaad niet de bedoeling om nog extra koperparen naar binnen te trekken, de Flybox is ondertussen up-and-running dus ik ga mijn EDPNet al opzeggen, zodat de lijn die er nu al ligt vrijgemaakt kan worden voor Proximus en niet geblokkeerd wordt door een bestaande lijn van EDPnet :-)

Bedankt nogmaals! :)
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Ondertussen is EDPNet afgesloten: e-mail ter bevestiging van de afsluiting ontvangen vrijdag en mijn lijn geeft geen internet meer door.
Hoewel, als ik naar 1924 bel, krijg ik wel nog steeds mijn lijnnummer te horen dat overeenstemt met wat ik had toen ik bij EDPNet was. Bij de e-mail van de bevestiging van mijn afspraak met Proximus stond een ander lijnnnumer vermeld.

Moet ik mij hierover zorgen maken?

(en nog een kleine extra vraag, bij TV+telefonie van Proximus wordt de telefonie toch ook over VOIP geleverd hé? lijkt mij het meest logische?)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”