GSM abonnement via werk (VVA) of niet?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Momenteel heb ik een 100% door werk betaald corporate abonnement (gesplitste aanrekening prive/werk), maar die optie gaat vervallen. Ik moet er gelijk ook bijzeggen dat ik *zeer* weinig doe daarmee.

(ik heb ook nog een prive sim kaart gezien ik werk / prive graag gescheiden hou)

Mogelijkheid is er wel om een abonnement af te sluiten waarbij dan VAA betaald wordt. Komt op een kleine 13e/maand netto uit.

Nu, ik heb dat allemaal niet bijgehouden hoe dat geëvolueerd is in het verleden, al die taksen, maar ik vraag me dan toch af of ik niet beter prive iets kan gaan zoeken aan gelijkaardige voorwaarden (wat er wel is), ipv dat via de werkgever te laten lopen?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Je verliest geen 13 € netto hé, er wordt 12 € (geen 13 € dus) toegevoegd aan uw loon, daarop worden uw belastingen berekend en die 12 € wordt er dan weer afgehaald. Uw belastingen worden m.a.w. berekend op uw brutoloon + 12 €. Of dat de moeite voor u is met werkgever die abonnement (en toestel?) voor u betaalt, als je het amper gebruikt wellicht niet.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bij berekeningen kwam het netto wel deglijk uit op 12.21e. Mogelijks te maken met feit dat we werken met een cafetariaplan, en dus een stuk bruto wordt ingehouden.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Is deze telefoonnummer dan in jouw bezit of van de firma?
Dat zal toch wel een belangrijk criterium zijn, gok ik.

Verder hangt het af van je noden.
Ik bijvoorbeeld heb een bedrijfsabonnement dat ik enkel bedrijfsmatig gebruik sinds ze de VAA regel stricter toepassen.

Tegelijk houd ik mijn privé gescheiden met mijn eigen prepaid abonnement. Dit is nu prepaid MV en met VPunten kost mij dat eigenlijk bijna niets + ik kan gerust eens een maand niet opladen.

De vraag is ook of je beide nummers in een dual sim smartphone kan/wil steken. Met 2 smartphones rondlopen is nu ook niet ideaal..


Wat ik me zelf wel afvraag is hier ze gaan bekijken bij een controle. Ik heb 1 smartphone die ik zelf betaal met dual sim + ik betaal mijn eigen "abonnement". Volgens onze administratie zou dit voldoende bewijs moeten zijn.


De VAA structuur heeft trouwens verschillende componenten:
VAA voor bedrijfstoestel
VAA voor telefonieabonnement
VAA voor internet
Met elk hun verhouding in het VAA.

Wat krijg je voor die xx euro VAA en is het je dat waard?
Voor mij via MV en viking punten alvast niet..
Laatst gewijzigd door misterjo 05 okt 2018, 08:06, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Momenteel in bezig van de firma, maar overdragen is geen probleem.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

devilkin schreef:Momenteel in bezig van de firma, maar overdragen is geen probleem.
Moest je ooit in discussie geraken met je werkgever sta je toch weer zwakker tenzij je het op papier krijgt.

Persoonlijk dan, zet ik mij niet graag vast.

Voor mij komt er ook bij dat ik graag en vaak reis.
Ik zou niet graag per ongeluk op mijn bedrijfsabonnement roamen in China ofzo. Nogtans kan het bij MV enkel mijn prepaid bedrag verbruiken.
Maar dat zijn natuurlijk requirements die voor iedereen misschien anders zijn :roll:
Laatst gewijzigd door misterjo 05 okt 2018, 08:12, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik zou sowieso wel 2 nummers behouden - ik hou me vrij strict aan de scheiding work/prive.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

De vraag blijft nog altijd van wie je VAA privé nummer dan is en of je het met 100% zekerheid kan overdragen indien niet van jou.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

True. (Want ik pak het wel graag mee - uiteindelijk hangt daar al wat historiek aan vast, en is dat bekend bij redelijk wat partijen)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Begrijp ik het goed dat de belasting (VAA) op het privé gebruik van uw GSM u netto €13/M zou kosten?
Want VAA wordt "toegevoegd" aan uw brutoloon, dan belast en dat er terug afgetrokken, want maakt dat je enkel de belasting op VAA betaalt.
Bruto: €2000, VAA €130 (auto)

Netto zonder auto: Bruto €2000 -> 35% -> netto €1300
Netto met auto: Bruto €2000 + €150 VAA -> 35% -> €1400 -> €1250 netto + €150 VAA
Volgens bovenstaande berekening zou uw VAA €20-25 zijn? Lijkt me schandalig veel.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:Begrijp ik het goed dat de belasting (VAA) op het privé gebruik van uw GSM u netto €13/M zou kosten?
Yep.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dat lijkt me echt schandalig veel.

Bij ons is de VAA €0, tenzij je de split-bill overschrijdt, zelfs voor legitieme (werk) doeleinden dan wordt de VAA €5.
Wij hebben een abonnement met een vaste kost van €12 (een bundel) en €24 vrij te besteden (telefoon, SMS, roaming). Er is geen VAA zolang je binnen die limieten blijft, ga je daarover heb je sowieso €5 VAA aan uw broek (€2-3 netto) en dat wordt per maand berekend.

Mocht dat bedrag hoger liggen, dan zou ik protesteren.
Ik heb Skype en softphone op mijn project, dus ik doe alle (werk gerelateerde) telefoontjes met die mogelijkheden.
Thuis heb ik VOIP om alle gesprekken te doen, dus dan schiet er enkel nog wat privé gesprekken overdag met mijn GSM over en de gesprekken in de auto. Dat dekt op geen enkele manier €12 netto per maand.

Ik zou aan uw werkgever vragen wat je moet doen om aan die (hoge) VAA te kunnen ontsnappen, bv bewijzen dat je nog een privénummer hebt (vaste lijn pro forma, of een apart nummer).
Uw werkgever trekt zich van heel die VAA soep niets aan, dat wordt gedaan op vraag/aangeven van de belastingadministratie hé.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het VAA voor een GSM abonnement is trouwens al sinds begin dit jaar terug gebracht naar 4 euro/maand.

Indien je WG je dus 13 euro netto per maand laat betalen dan loopt er iets grondig fout !

Bron: https://www.practicali.be/blog/voordeel ... -telefoon/
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Je betaalt enkel VAA wanneer je je gsm/abonnement van je werk voor privédoeleinden gebruikt.

Anders moet je geen VAA betalen. Al ligt de bewijslast bij een controle dan bij jezelf. Dus zal je moeten aantonen dat je privé je eigen abonnement/gsm hebt. Vandaag zullen ze niet meer accepteren dat je geen gsm privé hebt vrees ik.

Nu zoals hierboven al gezegd is sinds dit jaar de regel grofweg €12 VAA/maand. Wat netto een paar euro's is.

Persoonlijk is mijn MV prepaid goedkoper dus gebruik ik het niet + ik koop graag de gsm dat ik wil en wanneer ik wil. Het eigen gsm aankopen komt me natuurlijk wel duurder uit...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

misterjo schreef:Nu zoals hierboven al gezegd is sinds dit jaar de regel grofweg €12 VAA/maand. Wat netto een paar euro's is.
Twaalf euro was de oude regel... de nieuwe regel is dus minder (al moet in m'n loonfiche nog eens nakijken).
misterjo schreef:Persoonlijk is mijn MV prepaid goedkoper dus gebruik ik het niet
Geen idee welk abonnement je dan van het werk zou krijgen (wij hebben full unlimited abbo's met 10GB data)... maar zodra je data hebt kan je dit toch nooit goedkoper dan de enkele euro's VAA ?
misterjo schreef:ik koop graag de gsm dat ik wil en wanneer ik wil. Het eigen gsm aankopen komt me natuurlijk wel duurder uit...
Dat staat los van het GSM abonnement... het toestel is een aparte regeling (wij hebben bijvoorbeeld enkel een abonnement, geen toestel).
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef: Geen idee welk abonnement je dan van het werk zou krijgen (wij hebben full unlimited abbo's met 10GB data)... maar zodra je data hebt kan je dit toch nooit goedkoper dan de enkele euro's VAA ?
Misschien is ie klant bij HelloBank en koopt ie veel bij CoolBlue en bol.com :wink:
Dan kan je quasie gratis bij MV zitten. :wink:

Mijn grootste reden om geen abonnement van het werk te nemen, is omdat mijn werk niet moet weten naar welke sites ik surf of wie ik bel in mij vrije tijd. Niet dat daar foute dingen tussen zitten, maar het zijn hun zaken niet.(En ja, de boekhouding krijgt hier elke maand een complete lijst van gebelde nummers/bezochte sites van diegenen met een bedrijfsabonnement).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wat r2504 dus zegt.

Ik betaalde voorheen geen VAA (was €20 of zo) omdat ik dual-SIM heb en claimde dat ik het nummer niet voor privé gebruikte (wat wel niet helemaal klopte). Ineens zag ik sinds januari €3+€4 VAA aangerekend worden. Dat bleek een nieuwe regeling, met €3 voor het toestel en €4 voor het abonnement. Effen gereclameerd bij Payroll, want ik gebruik geen GSM van het werk. Ze hebben het dan aangepast, maar de €4 moest ik toch betalen (wellicht omdat de bewijslast moeilijk is ?). Nu, als ik voor €4 bruto, dus ong. €2 netto, per maand privé mag bellen met SIM van het werk, doe ik dat graag. Iedereen kent dat nummer toch, want heb het al meer dan 10 jaar.

€13 netto (dus dat is iets van een €25 VAA) voor dan nog enkel het abonnement, lijkt me compleet van de pot gerukt. Ik vraag me zelfs af of de werkgever meer mag aanrekenen dan die €4. Anderzijds moet de werkgever toch ook ergens een garantie hebben dat je met dat abonnement geen belachelijk hoge kosten gaat maken (bvb veel privé buitenlandse calls).

PS:
devilkin schreef:Bij berekeningen kwam het netto wel deglijk uit op 12.21e. Mogelijks te maken met feit dat we werken met een cafetariaplan, en dus een stuk bruto wordt ingehouden.
Wat bedoel je eigenlijk met cafetariaplan ? Je VAA staat totaal los van enig ander plan. VAA is altijd een bedrag dat bij je bruto komt en dan er terug afgetrokken wordt. Het is dus gewoon een berekening om je te laten belasten op het voordeel dat je hebt.
heist_175 schreef:Bij ons is de VAA €0, tenzij je de split-bill overschrijdt, zelfs voor legitieme (werk) doeleinden dan wordt de VAA €5.
Wij hebben een abonnement met een vaste kost van €12 (een bundel) en €24 vrij te besteden (telefoon, SMS, roaming). Er is geen VAA zolang je binnen die limieten blijft, ga je daarover heb je sowieso €5 VAA aan uw broek (€2-3 netto) en dat wordt per maand berekend.
Hoe kan je nu een 'split bill' overschrijden ? De naam zegt het zelf, de rekening is al opgesplitst, dus ik ga er van uit dat je zelf moet betalen voor hetgeen je privé belt (en in dat geval is er dus geen VAA, want je hebt geen 'voordeel' in de zin dat de werkgever je privé gebruik sponsort). Ik vind het overigens straf dat anderzijds je werkgever jou VAA aanrekent als je met puur werk-gebruik je limiet overschrijdt. Is dat wel wettelijk ?
Laatst gewijzigd door Tomby 05 okt 2018, 10:57, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Stroper schreef:En ja, de boekhouding krijgt hier elke maand een complete lijst van gebelde nummers/bezochte sites van diegenen met een bedrijfsabonnement).
Ow... dat lijkt me wel bizar... als je alle (indirecte) links van een website gaat afdrukken dan heb je een lijst van hier tot in Tokyo, trouwens dit lijkt me pure schending van je privacy (ik heb dergelijke lijst trouwens nog nooit gezien - over welke provider spreek je dan ?).

Het overzicht van de gebelde nummers komt trouwens naar mij... het werk heeft dat dus niet bij ons voor zover ik weet.
Tomby schreef:Anderzijds moet de werkgever toch ook ergens een garantie hebben dat je met dat abonnement geen belachelijk hoge kosten gaat maken (bvb veel privé buitenlandse calls).
Daarvoor bestaan mogelijkheden... voor betaalde SMS'jes (bv. parkeren) krijg ik bijvoorbeeld een factuur van Proximus bij me thuis (waar ook de hierboven vermelde bellijst opstaat, maar zeker geen bezochte sites).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jaren geleden (2012 ofzo) kreeg ik ook zo'n overzicht bij Mobistar, toen was de lijst nog behapbaar.
Als je dat nu wilt doen, krijg je een monderlijke lijst, idd.

Privacywise lijkt me dat echt wel een issue...
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier gewoon 4€ dat er bij je loon virtueel omhoog gaat(achteraf geen tegenboeking zoals op de wagen), daar betaal je dan RSZ en belastingen op, 2-3€.
Toestel is ook via het werk, maar dat was nog voor de nieuwe regeling, kregen maximaal 150€ terug van een zelf aangeschaft toestel. Hoe dat gaat geregeld worden met de nieuwe toestellen weet ik niet.

Data zit er wel niet in(daar heb ik mijn privé voor in dualsim), en van enige lijsten weet ik niets. Wel dat ik gewoon bel waar ik ben met bedrijfsnummer, zolang het niet de idioot veel is gaan ze er niet over klagen.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

VAA regeling:

https://overheid.vlaanderen.be/personee ... trustingen

https://legalworld.wolterskluwer.be/nl/ ... alle-aard/
In sommige gevallen moeten deze bedragen worden samengeteld, bv. voor een Smartphone (toestel + abonnement) bedraagt het voordeel van alle aard 144 euro (36 euro + 60 euro + 48 euro).
Dat is ook wat ik begin dit jaar van onze administratie vernomen had.
Dus €144/12=€12.

En inderdaad de punten die stroper aanhaalt, MV met hellobank en vaak gratis punten via aankopen. Soms koop ik ook wel is punten over maar dat is de minderheid. Verder heeft niemand zaken met mijn gsm of nummer.

Bij ons komt daar bij dat als je het bedrijfstoestel neemt dat hier ook mobile device management op draait. Op m'n persoonlijke gsm moet ik er niet van weten.

Al heb ik er zelf wel encryptie op draaien + secure VPN. Maar alle bedrijfstoepassingen kan ik via webportal en en SSO bereiken.
+ Natuurlijk zoals iedereen zou moeten doen, een pincode/vingerscan maar ik ging ervan uit dat iedereen dat tegenwoordig wel doet :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dit vond ik alvast van Proximus...

over internet...
Beste,
Dit kan niet worden nagekeken omwille van de wet van de privacy.
Mvg Eva.
De Proximus klantendienst
... en over gesprekken...
Beste Elsa,
De informatie betreffende de uitgevoerde oproepen kunnen vermeld staan op het factuur, dit enkel wanneer het om een detail factuur gaat. Deze informatie kan opgevraagd worden aan de hand van de nodige documenten zoals identiteitskaart en dergelijke.
Mvg Eva
De Proximus klantendienst
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Ik bel eigenlijk de laatste jaren enkel nog via Skype/WhatsApp/FB/...

Is een natuurlijke overgang geweest zeker omdat je dan tegelijk ook foto's of bestanden kan delen. Persoonlijk vind ik de kwaliteit ook vaak beter en maakt het weinig uit waar deze persoon is :). + M'n data valt niet uit afhankelijk van de connectietechnologie.

Dus om dan VAA te betalen voor een 'gsm' abonnement vind ik niet nodig. Eventueel voor het 'mobiel internet al weet ik niet wat de wetgever daarvan gaat zeggen. Theoretisch kan je gewoon een data sim nemen? Wel zit je met noodoproepen en dergelijke.. kan je mss VoIP abonnement nemen of je 'gratis' thuisnummer gebruiken.

Uiteindelijk blijft dat VAA een persoonlijke berekening afhankelijk je wensen... Op zich zeker interessant als je wat vrijheid hebt in je abonnementskeuze
Laatst gewijzigd door misterjo 05 okt 2018, 11:05, in totaal 1 gewijzigd.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Bij ons gaat er gewoon 12,5€ netto per maand van het salaris hoor.

hiervoor krijg je :

- smartphone
- unlimited abo (voor prive en werk)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

misterjo schreef:Dat is ook wat ik begin dit jaar van onze administratie vernomen had.
Dus €144/12=€12.
Ja, maar dat is dus niet wat Devilkin zegt, aangezien hij het over ong. €12 netto heeft. Een VAA van €12 zal je max. €6 per maand kosten.
Ik vraag me af of het wel een VAA is. Zoals ik hierboven zei, kan volgens mij je werkgever ook je privé gebruik aanrekenen en dan betaal je gewoon de echte kost terug. Kan bvb met split bill. Maar dan moeten ze het geen VAA noemen.
Tim H. schreef:Bij ons gaat er gewoon 12,5€ netto per maand van het salaris hoor.
Dan zou ik toch eens bij HR gaan reclammeren met die links van misterjo in de hand. Het VAA is sinds januari dus max. €12 per maand, wat betekent dat het netto max. €6 is.
Of het zou moeten zijn dat werkgevers zelf meer VAA mogen aangeven, maar waarom zouden ze dat willen doen, want zelf winnen ze er niets bij IMHO, maar jij als werknemer betaalt wel meer.
Laatst gewijzigd door Tomby 05 okt 2018, 11:09, in totaal 1 gewijzigd.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

@Tomby: inderdaad de vraag is of het VAA is.

VAA lijkt mij interessant, persoonlijk verbruik bijpassen al heel wat minder.

Mijn vriendin krijgt via het werk een €12 abonnement met 1GB limiet los van hun bedrijfsabonnement. Je kan het nemen of niet maar dat zou in mijn geval niet volstaan. (Ik weet wel niet juist welke regeling ze hebben i.v.m. belasting...)

@devilkin: als ze je kunnen garanderen dat je je nummer kan overzetten en eigenaar blijft van je nummer, zou ik hem overzetten en VAA betalen als het abonnement voldoet aan wat ik nodig heb. Nu wel volgens de nieuwe regeling van 2018. Misschien moet je ze bij de administratie eens navragen of ze op de hoogte zijn.

Hangt er wel vanaf wat je nu privé maandelijks betaalt..
Laatst gewijzigd door misterjo 05 okt 2018, 11:14, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik bel het liefst via 2G en niet via een dataverbinding.
Een dataverbinding zal al sneller wegvallen dan een spraaklijn.
De VOIP thuis is met kabel, dus dat zit wel snor. De mobiele VOIP is via call-back en dus ook spraak.

Bellen via whatsapp heb ik ook al gedaan, vanuit een kelder of een andere "bunker" waar wel wifi is, maar kwalitatief kan je dat niet noemen: artefacts, vertraging :?
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Beetje off topic.

2G zal wel stabieler zijn maar als ik het voor 2018 bekijk, heb ik in België op de plaatsen waar ik veel kom altijd super signaal en die WhatsApps en consoorten doen goed hun werk.

Een paar geleden zou ik dat niet gezegd hebben 8)

Toevoeging en niet onbelangrijk:
2.2. antwoord minister van Financiën Johan Van Overtveldt op een vraag van Johan Klaps ([4]) - waarde voordeel alle aard smartphones

Volgens Johan Klaps is de regelgeving duidelijk voor personeelsleden die een smartphone met een abonnement voor telefonie en data voor onbeperkt gebruik van de werkgever ter beschikking hebben.

De regelgeving is echter onduidelijk wanneer een abonnement niet onbeperkt ten laste van de werkgever valt, met andere woorden wanneer het privégebruik via een afzonderlijke en rechtstreekse facturatie ten laste van de werknemer valt, de zogenaamde “split billing”.

Johan Klaps stelde aan de minister de vraag of de reglementering naar “de geest van de wet” zal worden toegepast. Met andere woorden, in geval van rechtstreekse facturatie door de provider aan de werknemer (split billing) is er geen belastbaar voordeel.

Als voorbeeld wordt in de vraag aangehaald dat het personeelslid een “realistische” belwaarde ter beschikking van € 6,5/maand en voor mobiel internet standaard 1,5 gigabyte/maand.

De minister van Financiën is er in zijn antwoord mee akkoord gegaan dat er in geval van split billing geen belastbaar voordeel voor dat toestel moet worden weerhouden. Als voorwaarde stelt de minister wel dat het gehanteerde grensbedrag overeenstemt met de “werkelijkheid”.
Bron:https://overheid.vlaanderen.be/personee ... trustingen


Nog wat ander vaarwater maar stel dat je buiten je bundel komt in het VAA voorbeeld. Bij ons op't werk hebben we €75 abonnementen. Stel ik bel veel voor het werk en zit al in de €80. Vervolgens ga ik verlof en heb ik is zit gedaan en €50 opgebeld. Dan vraag ik me toch af wat ze gaan doen. In mijn contract staat dat ik maar voor €75 mag verbruiken tenzij kan aangetoond worden dat het nodig was in werkcontext.

Nu met die aparte abonnement heb ik geen flauw idee, een fair use policy ofzo :bdaysmile:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

misterjo schreef:Bij ons op't werk hebben we €75 abonnementen. Stel ik bel veel voor het werk en zit al in de €80.
Dan moet je werk eens dringend gaan onderhandelen want voor dergelijke prijs heb je zonder problemen een unlimited abonnement (waar je dus enkel via niet Europese roaming over kan gaan).

Ik heb al jaren dergelijk abonnement met unlimited vast lijnen, unlimited GSM, unlimited SMS, ... ik zou niet weten waarom ik dan moet gaan prutsen met bellen via Skype/Whatsapp, VoIP en callback toestanden :bang: De enige reden waarvoor ik onze Skype for Business (waar ik ook gewoon externe calls mee kan doen) gebruik is voor buiten de EU (gratis wireless kanje overal wel vinden).
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Ik heb zelf ook geen probleem met mijn bedrijfsabonnement, ik zou eigenlijk niet eens weten wat het allemaal bevat.

Ik weet wel dat ik nog nooit de limiet geraakt heb.


Voor mij is dat ook niet van toepassing, ik wil mijn eigen nummer met mijn eigen gsm. En per toeval kost het mij niet meer op het toestel na. Maar zelfs dat valt goed mee.

Als ik via de firma en VAA zou werken zou ik eigenlijk het bedrijfsnummer moeten aanhouden als hoofdnummer en m'n privenummer moeten aanhouden om niet al m'n multifactor Authenticatiestraat te liggen updaten, (paypal,Outlook,...) Of al m'n contactpersonen te moeten updaten. Dat is voor mij al veel waard..

Daar komt bij dat ik nu m'n werknummer gewoon kan uitschakelen als ik op verlof ga, gerust wil zijn, ... ( Niet dat ik niet flexibel ben :roll: )

Hangt er dus vanaf of je een extra abonnement krijgt of het bestaande bedrijfsabonnement privé mag gebruiken.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

misterjo schreef:Hangt er dus vanaf of je een extra abonnement krijgt of het bestaande bedrijfsabonnement privé mag gebruiken.
Ik kan me niet echt inbeelden dat je van je werk een 2de nummer/abonnement zou krijgen. Het hele idee van die VAA is immers dat je iets krijgt in werkverband, maar dat je het ook voor privé kan gebruiken.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

r2504 schreef:Het overzicht van de gebelde nummers komt trouwens naar mij... het werk heeft dat dus niet bij ons voor zover ik weet.
als je een corporate abonnement hebt, dan mag je er zeker van zijn dat iemand in je bedrijf (boekhouding, inkoper, HR...) hetzelfde overzicht krijgt als jij, zelfs in excel indien gewenst.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

bij ons is er een system waar je je oproepen kan zien maar sinds kort zijn de laatste 4 cijfers van elk nummer onzichtbaar, lekker makkelijk bij nummers uit eenzelfde range...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

phildww schreef:hetzelfde overzicht krijgt als jij, zelfs in excel indien gewenst.
Geen idee of zij ook een gedetailleerd overzicht krijgen.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Tim H. schreef:Bij ons gaat er gewoon 12,5€ netto per maand van het salaris hoor.

hiervoor krijg je :

- smartphone
- unlimited abo (voor prive en werk)
Ben je wel zeker dat je je loonbrief juist leest? Want dat is een fout die velen maken. Men telt dat eerst bij op om dan een virtueel brutoloon te krijgen waar dan de bedrijfsvoorheffing op berekend wordt. Achteraf trekken ze die VAA terug af van je bruto (en dan zie je inderdaad minus 12 euro staan.
Maar no way dat je 12 euro netto moet betalen voor een voordeel GSM, dan doet je werkgever iets serieus fout met z'n loonberekeningen. Of je betaalt een soort eigen bijdrage?

Ik zie geen enkele reden waarom je niet een GSM abonnement via het werk zou nemen. Is altijd veel goedkoper dan privé. En het argument van je nummer kunnen kwijtspelen. Tja een werkgever die zich bezig houdt met zo'n pesterijen wil je toch niet voor werken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dit staat op mijn loonfiche...
Bruto waarde GSM voordeel 4,00
Bruto waarde Internet voordeel 5,00
... berekening RSZ...
Aftrek voordeel natura GSM -4,00
Aftrek voordeel Internet -5,00
... concreet betaal je dus RSZ (13%) op 9 euro... of zo'n 1.17 euro (veel geluk om dat zelf goedkoper te doen).

En wat je nummer betreft... laat gewoon een addendum opnemen in je contract dat je nummer wordt overgedragen naar jou bij de beeindiging van je contract.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef: ... concreet betaal je dus RSZ (13%) op 9 euro... of zo'n 1.17 euro (veel geluk om dat zelf goedkoper te doen).
Je betaalt wel veel meer dan RSZ he. Of is jouw nettoloon 87% van je bruto ?! Het zal ruwweg 50% zijn of dus €4.50 wat natuurlijk nog altijd zeer goedkoop is.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Stroper schreef:En ja, de boekhouding krijgt hier elke maand een complete lijst van gebelde nummers/bezochte sites van diegenen met een bedrijfsabonnement).
Omwille van GDPR krijgt een mobiele beheerder tegenwoordig de laatste 4 cijfers van de gebelde/ontvangen nummers niet meer te zien bij Proximus in de fleetmanager of in exports.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:Je betaalt wel veel meer dan RSZ he. Of is jouw nettoloon 87% van je bruto ?! Het zal ruwweg 50% zijn of dus €4.50 wat natuurlijk nog altijd zeer goedkoop is.
Oeps... foutje... er zit nog bedrijfsvoorheffing tussen ook... spijtig :-(

Maar inderdaad als je ruwweg 50% neemt zal je er niet ver afzitten (ik vond het al verdacht daarnet).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”