Afschakelplan en GSM-verkeer

Algemene discussies over telecommunicatie
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

De federale overheid heeft meer details bekends gemaakt over het afschakelplan bij elektriciteitsschaarste: https://economie.fgov.be/nl/themas/ener ... schaarste/.

Weet iemand wat dit betekent voor de gsm-masten? Gaan die over op een noodvoeding? Hoe lang kan die blijven draaien? Heeft elke GSM-mast een noodvoeding? Of is er een plan waarbij meer enkele masten een noodvoeding hebben, waarbij toch een minimale dekking wordt voorzien?

Inmiddels vond ik deze:
https://business.orange.be/nl/support/n ... troompanne
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... eking.html
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

hendrake schreef:De federale overheid heeft meer details bekends gemaakt over het afschakelplan bij elektriciteitsschaarste
Meer details?
Laatst bijgewerkt: 15 januari 2018 :-( .
Er kunnen zich verschillende situaties voordoen bij het uitvallen van de elektriciteit:
  • de vaste telefonie is verstoord, net als de mobiele telefonie die stapsgewijs uitvalt;
  • de verlichting werkt niet;
  • elektrische apparatuur zoals frigo’s, diepvriezers, televisie, computers, … functioneren niet;
  • het opladen van elektrische apparatuur is onmogelijk;
  • verwarmingsketels vallen uit;
  • liften en automatische garagepoorten werken niet;
  • pompinstallaties om overstromingen te vermijden, vallen uit;
  • de druk op het leidingwater kan verminderen.
https://economie.fgov.be/nl/themas/ener ... schakeling
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik heb al masten gezien van Telenet die volstaan met accu's.
Hoe lang deze het volhouden bij een panne weet ik niet, maar het zal toch wel een aantal uur zijn, vermoed ik.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

3G en 4G worden afgezet, je kan nog gedurende ca 2 uur bellen en sms'sen.

bron: Proximus, Orange
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Volgens Jan Jambon(N-VA), Minister van Veiligheid:
in geval van een afschakeling zullen de burgers die dit nodig hebben zich fysiek naar de instellingen of de traditionele interventiediensten kunnen begeven, zoals de brandweerkazernes en de politiebureaus.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ene dode vanwege een 112 oproep die niet werkte, en het land is te klein.
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

[quote="philippe_d"]
Meer details?
Laatst bijgewerkt: 15 januari 2018 :-( .
[quote]

Het nieuwe was de bekendmaking van de afschakelzones.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

& ter info
https://www.bipt.be/public/files/nl/215 ... 5-2016.pdf
zoals nogal eens bij onze BIPT het geval niet direct het meest recente maar de essentie is het kan problematisch worden vermits de infrastructuur zich deels in een afgeschakelde en deels in een niet afgeschakelde zone kan bevinden (= bv. mobiele communicatie kan ook onderbroken of verstoord zijn in niet afgeschakelde regio's/masten)
trouwens niet alleen voor telecommunicatie maar ook het geval voor bv. NMBS, watertoevoer, ….
Stiaan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 219
Lid geworden op: 04 aug 2012, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Het is ronduit gênant voor het arme België dat bedrijven zo'n pagina's moeten maken in 2018, in België, in Europa. Bijzonder pijnlijk en slecht voor het imago van ons land.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Bij de spoorwegen werken we met GSMR masten voor communicatie met treinen en blokposten. Cruciaal voor het treinverkeer en het moet altijd operationeel zijn. We hebben een No-break hieraan hangen die het systeem minimum 4 uur in de lucht moet houden, uit ervaring weet ik dat het tot 8 uur kan werken als alles in topconditie is.
We hebben ook friendly sites waar een mobiele operator de masten deelt met ons, waar ook een No-break opzit, maar details hiervan heb ik niet.

Wat voorgaande opmerking betreft ivm spoorwegen kan het idd zijn dat een lijn geïmpacteerd is. Maar cruciale dingen werken op No-break en op systemen met verzekerde voeding. Cruciale delen van de spoorwegen mogen contractueel gezien niet zonder stroom vallen.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@mailracer: is onderstaande dan niet meer correct / up to date?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141105_01359665

maar ik geef toe we wijken af van het deelonderwerp "gsm"
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik kan hieruit afleiden dat ze het concept verzekerde voeding vergeten zijn. Maar hoogspanning kan men niet op No-break zetten. :roll:
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

'k Vind het toch maar allemaal absurd. We zijn in 2018... Aub zeg.

In Madagascar, in de hoofdstad Antananarivo Al enkele keren meegemaakt dat de stroom uitviel. Délestage noemen ze dat daar, een quasi dagelijks fenomeen...

Nu ook werkelijkheid in Belgistan.

We hebben nu eens voldoende kerncentrales maar we onderhouden ze niet voldoende... Of de multinationals die ze zouden moeten onderhouden houden zich niet aan hun plichten en de regering kijkt de andere kant op...

De Belgen mogen af en toe eens zonder zitten. Geen kat die hiervan wakker zal liggen bij de regering.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

Hier een uitgebreide uitleg over het afschakelplan waaronder telecommunicatie ook vermeld staat.

Korte (onvolledige) opsomming:

- Treinverkeer wordt preventief nationaal lamgelegd vanaf schijf 7 : spoorwegovergangen sluiten

- waterdruk kan verminderen

- internet, wifi, analoge tv, digitale tv kunnen in regio's die niet getroffen zijn door het afschakelplan toch hinder/onderbrekingen ondervinden aangezien sommige telecomdiensten afhankelijk kunnen zijn van installaties gevestigd in gebieden waar de stroomonderbreking plaatsvindt

- gsm-masten: naargelang de batterij en de duur/opeenvolging van het afschakelplan 1 tot 4 uur op batterij, waar de elektriciteit niet wordt uitgeschakeld kunnen zich onderbrekingen voordoen. Bij het bellen van nooddiensten wordt er overgeschakeld naar een andere provider indien de mast van je eigen provider er uit ligt. (112)

[Wanneer zijn telecom diensten terug operationeel?]

[Voor mobiele diensten is het mogelijk dat een antenne na de stroomonderbreking niet automatisch heropstart. In dat geval is een manuele interventie ter plaatse noodzakelijk om de antenne terug on-air te plaatsen.
Dat betekent dat de antennes mogelijk langer buiten werking kunnen zijn dan de voorziene maximale duur van de afschakeling.
In geval van extreme weersituaties - bijvoorbeeld vriestemperaturen in combinatie met sneeuw - kan de bereikbaarheid van de antennes een vertragende factor zijn bij de interventie ter plaatse.]


- geldautomaten en betaalterminals werken niet meer

- verkeerdrukte en ongevallen kunnen toenemen (uitvallen van verkeerslichten!!! Afbeeldingen verlichting)

Excuses mocht de link hier al staan, Tapatalk geeft de links niet correct weer.

https://economie.fgov.be/nl/themas/ener ... ragen-door

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ken schreef:Nu ook werkelijkheid in Belgistan.
Ik vermoed dat het weer veel blablah en paniek is... enkele jaren geleden was het ook van dat en hadden we zelfs een app op onze Smartphone, de stroom is toen echter geen seconde uitgevallen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ken schreef:'In Madagascar, in de hoofdstad Antananarivo Al enkele keren meegemaakt dat de stroom uitviel. Délestage noemen ze dat daar, een quasi dagelijks fenomeen...
Nu ook werkelijkheid in Belgistan.
Weer typisch azijnpisserij. In Madagascar is het dus blijkbaar een dagelijks fenomeen, terwijl het in België dus mogelijk zou kunnen voorvallen deze winter... Dus ja, er is nog wel een hemelsbreed verschil tussen beide landen.
Ja, het is 5 voor 12, maar we moeten nu niet ineens doen alsof we een ontwikkelingsland zijn.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik vraag me wel af treinverkeer wordt nationaal gestopt. Dat wil zeggen als ik om 17u ongeveer in GENT zit dat ik daarna vast zit tot 20u. Kan dan niets eten tot ik thuis ben? Dat is toch ook niet normaal...
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Tomby schreef:
Ken schreef:'In Madagascar, in de hoofdstad Antananarivo Al enkele keren meegemaakt dat de stroom uitviel. Délestage noemen ze dat daar, een quasi dagelijks fenomeen...
Nu ook werkelijkheid in Belgistan.
Weer typisch azijnpisserij. In Madagascar is het dus blijkbaar een dagelijks fenomeen, terwijl het in België dus mogelijk zou kunnen voorvallen deze winter... Dus ja, er is nog wel een hemelsbreed verschil tussen beide landen.
Ja, het is 5 voor 12, maar we moeten nu niet ineens doen alsof we een ontwikkelingsland zijn.
Azijnpisserij? Wij laten ons gewoon doen door onbekwame politici.

Tot het een dagelijks fenomeen wordt in België ...

En ja, nooit iets gemerkt van de uitval in België.

Ik ben gewoon beschaamd in de plaats van de regering. Het feit dat ze afschakelplannen en een website met die informatie moeten maken tegenover het feit dat ze de centrales niet onderhouden. Belachelijk gewoonweg.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

boonpwnz schreef:Ik vraag me wel af treinverkeer wordt nationaal gestopt. Dat wil zeggen als ik om 17u ongeveer in GENT zit dat ik daarna vast zit tot 20u. Kan dan niets eten tot ik thuis ben? Dat is toch ook niet normaal...
Ik meen mij te herinneren dat bij een geplande brown-out er de hele dag gewoon niets zou rijden qua treinen.
Computer(k)nul
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boonpwnz schreef:als ik om 17u ongeveer in GENT zit
Misschien mag je nog blij zijn dat je in Gent zit en niet ergens ten velde :lol:
Sinna schreef:Ik meen mij te herinneren dat bij een geplande brown-out er de hele dag gewoon niets zou rijden qua treinen.
Indien het trein verkeer zelfs nationaal/regionaal maar een uurtje zou stil liggen dan vraagt dit meerdere uren voor het terug genormaliseerd is (met stroom slaagt men er zelfs al niet in een werkweek lang iedere trein deftig te laten rijden).
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ga niet meteen quoten gezien dit als persoonlijke aanval van mening zou kunnen zijn.
Wie de BE blackout in de jaren 70 heeft meegemaakt beseft wel dat je een apenland gevoel hebt om een poos lan zonder stroom te zitten.
We kunnen 2018 al lang niet meer vergelijken met 1970, we zijn nog veel afhankelijker van stroom dan toen. Er zullen er veel grote ogen trekken wat allemaal niet meer werkt indien er geen stroom meer is.


Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Een paar maanden geleden hebben ze een middenspanningskabel beschadigd bij werken in de buurt.
Plots kan je niets meer doen behalve een boek lezen, gaan fietsen of wandelen, of in de tuin werken.
Internet, TV, koken, wassen, ...
En ook "plassen", want als je een regenwaterrecuperatiesysteem hebt, slaat uw pomp niet meer aan.

Blijft er trouwens drinkwater uit de kraan komen, of staan die pompen op een apart circuit/regio/...?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Er zijn geen aparte circuits... de keuze is dus het openbaar net of een noodaggregaat. Watertorens, GSM masten, spoorwissels, ROP/TV-versterkers, ... geven het dus allemaal op (onmiddelijk of na enige tijd afhankelijk van de autonomie van het noodaggregaat).

Als het ooit zover komt maak ik me trouwens meer zorgen om het "aanschakelplan"... en hoeveel toestellen defect zullen zijn !
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

heist_175 schreef:Een paar maanden geleden hebben ze een middenspanningskabel beschadigd bij werken in de buurt.
Plots kan je niets meer doen behalve een boek lezen, gaan fietsen of wandelen, of in de tuin werken.
Internet, TV, koken, wassen, ...
En ook "plassen", want als je een regenwaterrecuperatiesysteem hebt, slaat uw pomp niet meer aan.

Blijft er trouwens drinkwater uit de kraan komen, of staan die pompen op een apart circuit/regio/...?
Een boek lezen? Bij kaarslicht wel, maar alle andere manieren van verlichting mag je vergeten. In november is het al aardig donker om 17u... Of je neemt natuurlijk een e-book met achtergrondverlichting.
Fietsen/wandelen? In de pikkedonker zodat je nog onzichtbaarder bent voor de automobilist? Lijkt me geen goed plan?
In de tuin werken? Opnieuw : in de pikkedonker? Je kan her en der spitten en de volgende dag merken dat je grasveld omgewoeld is, je rozentuin omgespit is, en dat het braakliggend stuk grond onaangeroerd is :-)

Hier staan alvast 2 kampeerpitjes klaar op de zolder, samen met een 10-tal bussen gas. Dit weekend een 25-tal liter water klaar gezet zodat we op zn minst snel iets kunnen koken mocht het nodig zijn (al is het maar een simpele spaghetti of iets in die aard).

Wat communicatie betreft is er geen probleem : Wireless België lost dat probleem wel op. Ikzelf heb een (lichte) generator staan welke ik in de tuin kan zetten zodat ik met een paar verlengkabels wel iets van stroom in huis kan zetten (al is het maar voor wat verlichting en de gsm's op te laden). Dus even het netwerk thuis daar op aansluiten is geen issue (zitten nu reeds batterijen op). De zendmast van Wireless België in Wetteren heeft ook noodbatterijen, en Gent ligt in een compleet ander afschakelplan. Done!

Vraag mij af hoe ze bij de hulpdiensten alles gaan laten werken, en of niemand daar ooit iets vergeten is:
- Kan Astrid het blijven volhouden?
- Gaan de pagers van de brandweer/ambulance werken?
- Gaan de automatisch gestuurde poorten open gaan?
- Zullen de wagens opgeladen worden en op druk blijven?

En overwegen die automatisch sluiten? Meen je dat echt? Verkeer moet dus maar kilometers omweg maken?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik maak me niet echt zorgen... https://afschakelplan.eandis.be/ :banana:
Jouw straat is niet opgenomen in het afschakelplan. Je wordt niet afgeschakeld.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

krisken schreef:
heist_175 schreef:Een paar maanden geleden hebben ze een middenspanningskabel beschadigd bij werken in de buurt.
Plots kan je niets meer doen behalve een boek lezen, gaan fietsen of wandelen, of in de tuin werken.
Internet, TV, koken, wassen, ...
En ook "plassen", want als je een regenwaterrecuperatiesysteem hebt, slaat uw pomp niet meer aan.

Blijft er trouwens drinkwater uit de kraan komen, of staan die pompen op een apart circuit/regio/...?
Een boek lezen? Bij kaarslicht wel, maar alle andere manieren van verlichting mag je vergeten. In november is het al aardig donker om 17u... Of je neemt natuurlijk een e-book met achtergrondverlichting.
Fietsen/wandelen? In de pikkedonker zodat je nog onzichtbaarder bent voor de automobilist? Lijkt me geen goed plan?
In de tuin werken? Opnieuw : in de pikkedonker? Je kan her en der spitten en de volgende dag merken dat je grasveld omgewoeld is, je rozentuin omgespit is, en dat het braakliggend stuk grond onaangeroerd is :-)
Hold your horses :).
De panne deed zich voor rond 10u in de voormiddag in juni, dan kon ik bovenstaande activiteiten wél nog uitvoeren.

Wij zitten in schijf6, maar mochten wij ook getroffen worden, zullen we idd niet veel meer kunnen doen (november, 17->20u = donker)
We hebben gelukkig nog een kachel, dus koud zullen we het niet hebben. Maar ik ga geen (nood)aggregaat kopen ofzo. Misschien wel iets om op de 12V van de auto te zetten, dan heb ik toch 150W dat ik kan aansluiten (verlichting), voor warm water zullen we iemand met een gasvuur moeten zoeken :).

@fietsen/wandelen
Met een fluo vestje en knipperlichtjes.
Auto's blijven wel verlichting hebben hé.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Excuus, ik dacht dat je ging fietsen en in je tuin werken als het nu in werking trad ...

Verlichting van wagens blijft inderdaad werken, maar een veelgehoord excuus bij (vooral oudere) mensen is dat ze s nachts niet durven rijden door (bijvoorbeeld) Frankrijk wegens het gebrek aan wegenverlichting op de autostrades. Meestal omdat ze het niet gewoon zijn ... Dan mag je nog fluohesjes dragen en verlichting op hebben, veilig is het niet. Al moet ik toegeven dat ik deze zomer (op reis) een fietser héél goed heb opgemerkt. In het midden van de middag, zomers weer, en toch een fel rood licht achteraan op zn fiets. Dus 's nachts zal het nog een stuk effectiever zijn dan!

Wetteren zou zogezegd op schijf 8 zitten, maar als ik de check op Eandis doe (op adres gebaseerd), is het schijf 3. Best alles controleren dus, en niet zomaar de media geloven :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ken gemeentes die nu al al hun straatverlichting doven 's nachts; niet alleen de snelweg maar letterlijk alles.
Ik heb vrees ik al meerdere keren 101 lastig gevallen om een algemene stroompanne van de verlichting te melden, alvorens iemand me wist te zeggen dat de blackout opzettelijk was.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik weet nu natuurlijk niet hoeveel de lichten op straat nodig hebben van vermogen, maar weet wel dat wij op het werk een elektrische installatie hebben die in een gebouw naast de E34 staat, en bij een panne op de hoofdkring iets van 48 uur voeding gekregen had via de batterijen, die er staan om de verlichting te voeden.
De wegbeheerder heeft dus wel wat capaciteit...
(Wij hebben een courant vermogen van 600W trouwens, do the math).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat geeft op zich al een mooi idee hoeveel we zouden besparen door alle verlichting langsheen de wegen te halveren, en te vervangen door LED.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dat is zeker een optie. We zijn nog steeds een lichtvlek.

Bv ook slimmere plaatsing van sommige verlichting. Eventueel aanvullen met reflecterende markeringen op de weg. Dat is vrij effectief in het donker.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Maar niet alleen de wegen. Denk aan de honderden/duizenden spots die monumenten en belangrijke gebouwen verlichten in de vooravond (kerken, kathedralen, musea, burchten, kastelen, ...). In principe kunnen die allemaal uit gezet worden.

Hoe het elders zit weet ik niet, maar je kan je ook vragen stellen bij de Antwerpse haven. Soms hangen daar TL lampen op 50cm van elkaar, meters hoog... en zie je er niemand passeren?

Ik kan geen mooie foto direct laten zien, maar de Engelsen hebben dat overigens mooi gevonden : in plaats van verlichtingspalen op de weg van Dover naar Londen hebben zij LED's gebruikt in het wegdek zelf. De witte arcering die de rijstroken scheid, heeft een witte LED ongeveer elke 30 a 50cm, binnenbochten hebben groene LED's en buitenbochten hebben rode LED's (of omgekeerd, geen exact idee meer). Lijkt me ook een serieuze besparing?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mogelijks 3 uurtjes zonder stroom en de wereld vergaat blijkbaar.

Is iedereen zo autistisch met z'n agenda dat een kleine afwijking eens niet kan? bv op bezoek gaan bij familie of vrienden die buiten het afschakeling liggen, 3u zonder gsm ;) , te donker om te gaan lopen dan stel je die training eens uit enz

water in de badkuip, een brood in huis, een dikke trui en wat teelichtjes, daar kunnen we toch wel 3u mee doen?

Ik ben meer verontrust als er in het afschakelingsgebied zoals hier reeds aangegeven is geen contact meer mogelijk is met de hulpdiensten of dat de hulpdiensten niet meer kunnen functioneren, al de rest is slechts een korte verstoring van ons leventje. Natuurlijk als alles in ons leven een centraal scharnier heeft rond de smartphone....vergeten we weleens dat het ook anders kan. In een IT gerelateerd forum als dit zou ik denken : backup, backup, backup, en niet alleen voor je bits en bytes :D

Sorry dat het wat cru klinkt is zeker niet bedoeld om op iemand te richten, is gewoon een indruk die ik krijg.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Om iets positief te zeggen;

Een typisch beeld in films (en denk voor een stuk ook in het echt) die in de US afspelen is dat als de stroom uitvalt (of vliegende schotels aan de hemel verschijnen) iedereen massaal op straat komt om te plunderen. Men gaat winkelruiten in slaan en televisies stelen.

Ik denk niet dat wel dit probleem gaan hebben in België. Toch niet bij een beperkte en tijdelijke blackout van een paar uren. Denk eerder aan een autoloze-zondag sfeer.

Als het ganse net zou crashen en we dagen of weken, maanden ...zonder stroom zouden zitten...tja. Geen idee. Geen zin het mee te maken.

Geschikt streepje muziek bij dit onderwerp;
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik denk eerder dat er een algemene frustratie (ook van mezelf) daar ze reeds pakweg 5 jaar bezig zijn met hun afschakelideeën, en ze dus op 5 jaar tijd geen enkel resultaat hebben geboekt om dat probleem op te lossen of op zn minst in te dijken. Dit in combinatie met de torenhoge tarieven voor stroom die we nu al betalen, en waarvoor we allemaal wat terug willen. Met andere woorden : stoppen met leuteren en koop stroom aan vanuit het buitenland. En aangezien zijzelf verantwoordelijk zijn voor het niet tijdig onderhouden van hun centrales, laat ze zelf opdraaien voor de extra kost op de factuur zonder deze altijd naar de particulier te sturen ...

Men spreekt van een outage van 3 uur, maar ik ben zeker dat dit een pak langer zal duren. Want wat gaat iedereen om 20u doen? Juist : de tv's aan, de coders aan, computers aan, oven en fornuizen aan zodat we eindelijk ons avondeten kunnen eten (meesten eten nog steeds warm 's avonds) etc etc etc. Met andere woorden : een piekbelasting ... Waar tijdens normale avonden dit verdeeld over pakweg 17u tot 20u (niet iedereen komt om hetzelfde uur thuis) zal dit nu op één en hetzelfde moment gebeuren...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:Ik maak me niet echt zorgen... https://afschakelplan.eandis.be/ :banana:
Jouw straat is niet opgenomen in het afschakelplan. Je wordt niet afgeschakeld.
Idem hier, wat me wel verbaasde. Volgens de kranten zit onze gemeente blijkbaar in schijf 8, dus als eerste aan de beurt. Toen ik op de site van Eandis echter checkte, bleek al van onze deelgemeente maar eventjes 90% niet eens in het afschakelplan te zitten. Van de gehele gemeente, denk ik zelfs dat er nog geen 5% in schijf 8 zat, merendeel in schijf 5.
Vond het wel verbazend dat enerzijds niet alle straten in een afschakelplan zitten, en ook dat het van straat tot straat nog kan verschillen.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Ik pleit alvast voor permanent zomeruur zodat we een uur minder in het donker zitten.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Verdeelkasten werken natuurlijk niet tot aan de gemeentegrens.

Maar het afschakelen wordt 48 uur op voorhand aangekondigd, de providers kunnen perfect een generator wegzetten of een COW opzetten.

Nu denk ik ook niet dat er afgeschakeld zal worden, een ideale moment voor het buitenland om even te exporteren aan woekerprijzen.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Tuurlijk zijn er gensets alom : het festivalseizoen is voorbij, in elke stal staan er honderden/duizenden generatoren die normaal hele festivals voorzien aan stroom. Deze kunnen dus prima ingezet worden om een wijk te voorzien in basiselektriciteit. Alleen is de kans groot dat mensen er niet bij gaan stilstaan en meteen beginnen met hoge vermogens te vragen, net als op reguliere dagen. Elektrische verwarming, ovens, microgolf, kookplaten, ... En dan natuurlijk gaat dat ding het begeven.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Die gensets die gebruikt worden op festivals zijn niet ‘zomaar’ te gebruiken in failover configuratie op het gewone stroomnet.
Verder zijn er geen duizenden beschikbaar - is vooral 1 bedrijf dat de grote festivals / events voorzien van power.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”