Netwerk opleiding

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Johansee
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 sep 2018, 19:25

Om diverse redenen zou ik op mijn arbeidsplek een lokaal netwerk moeten (laten) opzetten.
Gezien ik tijd wou kopen hebben we dan aangegeven dat er dan eerst een opleiding moet voorzien worden.
De IT dienst is daarop gekomen met een voorstel voor het volgen van een ccna opleiding.

Als ik dat opzoek is dat blijkbaar een doorgedreven opleiding?
Is dat haalbaar voor een persoon zonder specifieke voorkennis van netwerken?
En zal zo een cursus ook bijdragen aan praktische kennis?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik vind CCNA moeilijk, maar er zijn er die dat niet vinden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik ga ervan uit dat men CCNA Routing&Switching bedoelt.
Dit is een basiscursus, als je die kent, ken je de basis van netwerken.

Hoe groot moet dat netwerk zijn? Spreken we over een netwerk van 50 man, of eerder 2000 man?
Hoeveel beheerswerk wil je eraan hebben?

Als het echt maar een klein beetje is dat je moet kennen, zou ik eerder opteren voor CCENT tegenwoordig, dat is de basis van zowat elke CCNA.

Bij CCNA (en CCENT) is het naast het theoretische ook de bedoeling dat je de praktijk kent.
Aangezien niet iedereen zomaar dure Cisco toestellen wil (en kan) aankopen om wat mee te spelen, kun je dit ook virtueel met Packet Tracer (let op: dit vervangt the real stuff niet 100%).

CCNA (en CCENT zeker) is haalbaar zonder voorkennis.
Johansee
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 sep 2018, 19:25

Het betreft een netwerk van apparatuur,
allen tezamen een 20-tal clusters van detectoren dewelke netwerkopslag nodig hebben en beheerd worden vanuit meerdere centrale toegangspunten.
De onderdelen van de clusters zelf zijn lokaal verbonden maar clusters onderling en clusters richting opslag en toegangspunten communiceren heden over het bedrijfsnetwerk.
Volgens de IT dienst is dat een probleem, omdat we volgens hun teveel netwerkcapaciteit verbruiken ten nadele van de “algemene werking” van het bedrijf.
Voor het aspect beheerswerk kan ik duidelijk zijn, zo minimaal mogelijk...
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

In dat geval lijkt mij een CCENT voldoende qua netwerkkennis, als dit effectief een netwerk op zichzelf zal zijn.

Ironisch is het wellicht goedkoper om het bestaande netwerk te upgraden, dan om een netwerk ernaast te creëren en dan iemand op te leiden om deze te bouwen en te beheren.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het CCNA examen is niet echt realistisch omdat de helpfunctie niet werkt, dat wil zeggen dat je alle commando's moet memoriseren, ik vind dat, 't is misschien de leeftijd, moeilijk. En heb daarom mijn droom om het te halen opgeborgen. Een realistische beslissing denk ik.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Maar om het te beheren moet je niet perse het examen halen, de opleiding kan voldoen om de kennis te gebruiken.
Johansee
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 sep 2018, 19:25

Blaatpraat,
ironisch is het helaas zo dat het management zo achterlijk is om de IT dienst te volgen in de stelling dat er een separaat netwerk moet zijn, dat ze bovendien zelf niet willen beheren...
uiteraard gaat dit in totaal meer kosten en meer tijd vergen

Joe, MClaeys,
Het is inderdaad verre van onze bedoeling om examens te doen

Algemeen:
Beheersdienst van het gebouw gaat alle locaties extra bekabelen met netwerkkabel en fiber
Ze hebben ook een centrale locatie waar we servers en netwerktoestellen kunnen zetten en we krijgen toegang tot een internetconnectie
Grappig detail is dat hun nieuwe technische installaties ook niet op het netwerk zitten, maar hun hebben dit opgelost met connecties via simkaarten.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mmm, ik vind het totaal absurd dat Cisco het zo moeilijk maakt.
Meestal heb je zelfs Google om je te helpen. Goed, laat ons nu nog simuleren dat je zonder internet zit.
De help functions (autocomplete en het ? commando) zijn altijd beschikbaar op die toestellen; dit is dus idioot.

Ik spreek overigens als iemand die de CCNA routing&switching leerstof gekregen heeft en in geslaagd is (de online versie, examen zelf voor het cert nooit afgelegd, was in het kader van een andere opleiding).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik snap de insteek wel, ze willen dat het parate kennis is. Maar ik kan het niet opbrengen om er, louter voor het examen, een half jaar elke dag mee bezig te zijn.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Ik ken CCNA te weinig om het te beoordelen, maar is dat niet voornamelijk Cisco based? Bouw het met ander (goedkoper :lol:) materiaal uit en je staat daar al met uw Cisco commando's. Omdat er een apart netwerk "nodig" is iemand wat Cisco commando's laten blokken lijkt mij nogal overkill, maar swat, moeilijk in te schatten wat nodig is voor deze case. IT dienst verdient een schop onder zijn gat en zou het beter zelf doen, al dan niet los van het bestaande netwerk.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik spreek nu niet alle vendors, maar de structuur van de Cisco IOS CLI is toch redelijk universeel.

Je zal altijd wel eigenheden hebben maar "show"/"config"/"copy" etc zal je normaal altijd wel tegenkomen onder de een of andere vorm. De parameters gaan natuurlijk hier en daar verschillen maar da's een kwestie van de reference manual of online hulp erbij te nemen.

Als een concurrent van Cisco met een nieuw aanbod begon, namen ze vaak de CLI grotendeels over om makkelijker bedrijven te overtuigen van Cisco naar hen over te stappen, met het argument "geen nieuwe te CLI leren".

Met een CCNA R&S op zak zou je in ieder geval voldoende sterke basis moeten hebben om snel je weg te vinden in de configuratie van een andere vendor. Afaik is er ook geen volwaardig alternatief voor de opleidingen van Cisco (toch niet zo uitgebreid of zo goed ondersteund), ze blijven de referentie in de netwerkwereld, bij welke vendor je ook terecht komt.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dat het redelijk universeel is, klopt. Wat mijn problem is, is dat het heel veel is waar ik in praktijk geen uitstaans mee heb, dus ik moet 98% leren waar ik niks tot weinig mee ga zijn om een certificaat te halen. Dat is er voor mij te veel aan. In de meeste gevallen kan ik, door ervaring, wel inschatten of er voor deze of gene functie een commando zal bestaan maar vraag me niet naar exacte commando's en syntaxen...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

De bedoeling van CCNA is dan ook om een zo breed mogelijk inzetbare professionele kennis mee te geven, en niet om enkel wat concrete dingen aan te leren.
Ik volg CCNA als deel van mijn bachelor en vind het op zich goed meevallen. Ik heb wel het voordeel dat een deel van mijn week er sowieso aan besteed kan worden, dat ik ondersteuning heb van docent(en) én de hardware heb om alles op uit te proberen. Op zich vind ik het een heel logisch systeem met voldoende online ondersteuning en extra resources.

De moeilijkheidsgraad vind ik goed mee vallen in het kader van mijn richting, maar ik zou een CCNA enkel hiervoor niet aanraden. Zoals gezegd draait die om een brede algemene netwerkkennis en ga je hiermee zelfs niet per se de nodige vaardigheden opdoen om je huidige doel te bereiken. Dan is een netwerkconsultant en/of de IT-dienst het zelf laten doen een betere oplossing gok ik.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zoals sommigen hierboven al zeiden:

- "Cisco wil parate kennis kweken."
Dat klopt, maar dan parate Cisco kennis; terwijl CCNA te pas en te onpas gebruikt en gegeven wordt als *de* standaard netwerk cursus, en in dat opzicht heb je weinig aan parate "vanbuiten" kennis. Komt daarbij dat een CCNA zelf 3j geldig is, maar dat je de meeste van die commandos geen 3 maand kan onthouden, laat staan 3 jaar.

- "CCNA is te specifieke kennis"
Dit klopt ook. Ik kan voorbeelden geven van niet-ITers die een CCNA volgden als deel van een netwerkbeheerscursus (foei, VDAB) maar nog geen share kunnen opzetten op een windows fileserver, laat staan NTFS rechten kunnen instellen of wat met een Active Directory en GPOtjes werken.
Voor een all-round ITer in een kleine omgeving is CCNA veel te specifieke kennis, en ga je dus met gigantische gaten zitten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

CCNA is geen all-round IT opleiding :-) . Zo presenteren/verkopen ze het ook niet.

En hoewel het natuurlijk specifieke Cisco-zaken aanleert, ga je ook de algemene principes achter netwerken leren. Dat moet ook wel, een netwerk moet je eerst plannen volgens de algemene principes van routing&switching, en die planning moet je dan vervolgens vertalen in Cisco. Je gaat op een CCNA-examen nogal zitten zweten als je het concept van een VLAN niet volledig snapt of als je het verschil tussen Layer 2 en 3 niet kent.

Ik blijf er wel van overtuigd dat je met een CCNA op zak snel wijs zult raken in het aanbod van een andere vendor (Juniper, HP, etc.). De algemene principes zijn immers altijd dezelfde, en voor de rest zijn het dan de eigenheden van de vendor die je moet leren maar zo extreem zijn de verschillen imho niet. Zoals ik al zei doen de meeste inspanningen om zoveel mogelijk op Cisco te lijken, kwestie van makkelijker migraties te verkopen.

Maar je gaat idd niet leren hoe je een Windows server moet op zetten etc. Dat is immers alweer een niveau van abstractie hoger (immers: een Windows server heeft een netwerk nodig maar een netwerk heeft geen Windows server nodig) en dan gaat het dus over toepassingen die het (Cisco)-netwerk gebruiken, en daarvoor zijn er Microsoft opleidingen.

Maar Microsoft gaat je niet uitleggen hoe je hard- en softwarematig de enterprise netwerken moet opzetten die de Windows server nodig heeft, ze gaan ervan uit dat er al een CCNA langsgeweest is en dat alles er al ligt en werkt :wink: Ik hoop dat het verschil duidelijk is.

Een ander voordeel van een CCNA is dat je daarmee 95% van de vragen inzake consumentennetwerken kunt beantwoorden op Userbase.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Johansee schreef:Om diverse redenen zou ik op mijn arbeidsplek een lokaal netwerk moeten (laten) opzetten.
Gezien ik tijd wou kopen hebben we dan aangegeven dat er dan eerst een opleiding moet voorzien worden.
De IT dienst is daarop gekomen met een voorstel voor het volgen van een ccna opleiding.
Dus jou IT dienst laat toe dat jij op eigen houdje een eigen LAN gaat opzetten :eek:

Dit kan leuk worden als je die gaat koppelen aan het "bedrijfsnetwerk"... of wat is precies je bedoeling ?

Misschien is het handiger om eerst eens wat achtergrond info te geven alvorens te spreken over Cisco CCNA cursussen.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”