Advies laptop 13"

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hallo iedereen,

M'n vrouw staat in het onderwijs en is op zoek naar een kleine laptop.
(ja in het onderwijs kan er zelfs nog geen pak papier af om thuis taken/toetsen af te drukken, dus zeker geen laptop. Het woord werkmiddelen ter beschikking stellen is onbekend)

Ze heeft nu een 15,6 inch van zo'n 5 jaar oud, nieuwprijs rond de 500€, inmiddels SSD bij gestoken en eigenlijk nog geen klagen van prestaties, accuduur, ...
Ik vond een 14" het verschil niet waard en zou dan eerder voor een 13.3" gaan of een nieuwe 15,6".

Iemand ervaring met de werkbaarheid van zulke kleine laptops?
- Zelf vrees ik dat het snel zal zijn "het is toch wat te klein" > terug naar oude laptop.
- Koop je dan een goedkope (weet niet of zo'n Pentium of Celeron gelijkwaardig / beter presteert dan de oude) > terug naar oude laptop.
- Of beter een dure, misschien veel geld voor binnenkort de oude laptop te vervangen door een nieuwe.
- Misschien toch beter een 15,6" want voor hetzelfde geld heb je toch wel een betere computer qua prestaties.
- Ook moet er wat uitbreidingsmogelijkheid zijn om bijvoorbeeld later een latje RAM bij te steken.


Alle advies is welkom want weet echt niet wat nu de beste keuze is,
Bedankt
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Blijf maar weg van die Celeron\pentium toestanden & 64GB sd, ik zie al problemen voorbijkomen met w10 & 128GB bij updates.
Acer heeft (Spin & Swift reeks) leuke 13/14/15" toestellen die betaalbaar blijven met i3 of i5(8st gen) + 250GB + 8GB
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

iceke schreef:Blijf maar weg van die Celeron\pentium toestanden & 64GB sd
Dat was ook m'n eerste gedacht, al zouden de betere Pentiums niet zo veel moeten onderdoen voor de i3's.
Maar ik herinner me Celeron vooral nog van in het verleden als low-cost, moest er toen al niet van weten.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

In een desktop -> geen probleem.
In een laptop... zorg dat je een cpu koopt met minstens 3000 punten op https://www.cpubenchmark.net/ als je w10 wil draaien.
Alles daar onder vind ik niet echt aangenaam draaien op w10, maar ik ben ook van mening dat je niet veel meer dan die 3000 punten moet hebben voor huis tuin en keuken gebruik (die 100/200 € extra voor die 8gen i5 tov van bv. een i3-6006u kan je imho dan beter besteden aan betere afwerking/scherm/touchpad/a-merk)
Qua uitbreidingsmogelijkheden ga je toch ook wel ff moeten uitkijken in die prijsklasse, de meeste hebben geen extra ramslot en is het geheugen gesoldeerd(maar ook hier weer, heeft 8+GB ram nut in deze klasse?).
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

check ecubel eens, ideaal en veel i5 en i7 aan betaalbare prijs
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Even over de grootte. Een 13-14'' is inderdaad wel klein, maar het grote voordeel is dat het vooral ook heel licht kan zijn.Ik zou daar rekening mee houden, als ze de laptop vaak moet meenemen op de weg en zo. Ik heb een laptop van 1,5 kg die ik alle dagen op mijn rug draag en dat is veel aangenamer dan de gewoonlijke 3-4 kg.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Een 15" weegt ook maar 2 kg tov. 1.5kg.
Ten opzichte van het totaalgewicht van de boekentas is dat een relatief klein verschil.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

My 2cents:
Koop een goeie 13 inch laptop, zodat ie makkelijk draagbaar is en leg er € 150-200 bij voor een degelijk scherm( als je geen lesgeeft in grafische zaken heb je ook geen duur scherm nodig. Dan heb ook het voordeel van een groter scherm.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

En een klavier en een toetsenbord...
Moet wel een beetje handig zijn en geen computer volgeplugd met HDMI en USB stekkers ;-)
Thuis wordt er zowel in de living als de bureau gewerkt, dus ook hier is het "portable".
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

honda4life schreef: Alle advies is welkom want weet echt niet wat nu de beste keuze is,
Bedankt
Dat weet toch enkel je vrouw wat haar noden zijn.

Klein en handzaam is een ipad ( pro) maar als zuivere werkcomputer onvoldoende.

Een grote macbook pro weegt ook geen massa.

Docenten krijgen er nog een leuke headset en 10. Percent korting bij.

Steken docenten dat trouwens niet in hun kosten?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Anders een lichte 15inch?

https://tweakers.net/pricewatch/1232951 ... ificaties/

Veel opslag een i5 en 8GB ram waar je een extra 8GB kan bijsteken wanneer nodig.

Tis boven budget maar als je Vrouw een deftig excel of dergelijke wilt openen is een i5 een goede keus.

Edit: deze laptop verkopen ze op campusshop mss dat je er iets voor bij kan krijgen als docent?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

9livesuni schreef:Dat weet toch enkel je vrouw wat haar noden zijn.
Ja, ik vrees alleen dat het snel zal tegenvallen zo'n klein scherm en dat we dan beter een 15" gekocht hadden.
boonpwnz schreef:Tis boven budget maar als je Vrouw een deftig excel of dergelijke wilt openen is een i5 een goede keus.
Niet specifiek een budget voor opgesteld. Voor kantoortoepassingen lijkt me inderdaad i3 of i5 een goede keuze.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Asus!
Twee jaar terug voor vrouwtje gekocht, ook onderwijs.
Natuurlijk rolden ze daar 6 maand later laptops voor’t personeel in afstandsonderwijs uit...

Maar zeer licht toestel, alu behuizing, i3 FHD, 128gb ssd, 1,2kg
https://www.coolblue.be/nl/product/6372 ... ifications
Ik wil anders wel eens luisteren bij haar of die mag verkocht worden...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sorry, specs zijn iets te laag.

Zelf helemaal NIET tevreden van Asus, m'n scharnieren van scherm afgebroken en computer altijd met zorg behandeld.
Te slechte bouwkwaliteit van de plastic behuizing... heel logisch dat dit kapot moest.
Dan maar nieuwe bodem geplaatst, maar dat moet terug kapot hoor...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 12 keer

honda4life schreef:
9livesuni schreef:Dat weet toch enkel je vrouw wat haar noden zijn.
Ja, ik vrees alleen dat het snel zal tegenvallen zo'n klein scherm en dat we dan beter een 15" gekocht hadden.
Zoals al gezegd is dat een zeer persoonlijk gegeven.

Persoonlijk heb ik opzettelijk een 14" gezocht bij de laatste aankoop in 2014, (het midden tussen de 13" - 15.6” maar dan wel met een voldoende hoge resolutie (iirc 1600-900px). Bij de goedkope toestellen heb je op 13" maar evenveel pixels als op een goedkope 15". Toen was dat 1366 x 768, en dat is m.i. te weinig op 13".
Mijn vrouw had toen een 13" met 1366 x 768 en dat was ok voor video kijken, Word en (beperkt) surfen. (PS: een adblocker is nog nuttiger op kleine scherm).


Je kan de bereidheid voor gebruik kleine laptop misschien afleiden uit het volgende
- is verplaatsing met laptop regelmatig nodig, is er groot voordeel gewonnen met gewicht/grootte?
- heeft gebruiker last bij (letterlijk) kleine letters (op papier, op scherm), kleine afbeeldingen en iconen. Je kan mss de dpi van huidige laptop instellen om een hogere resolutie te stimuleren.
- heeft gebruiker vaak nood heel grote content te behandelen met overzicht (bvb heel brede / grote excel of tekeningen, en is er evt een groot extern scherm beschikbaar waar/wanneer dit moet)?
- etc.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb nergens gelezen wat uw vrouw ermee gaat doen?

Mijn vrouw had een i5 laptop en we hebben die vervangen door
- een i7 NUC voor thuis (zithouding, werkhouding, RSI)
- een ultraportable met een AMD A4 met een SSD en 8Gb geheugen én een touchscreen

Die A4 is super traag, maar snel genoeg voor bordboeken, occasionele email, ...
Op school of in de trein krijgt duur gerief wel vaker pootjes en dit vonden we best of both worlds

Kijk zeker ook naar tablets, met een HDMI-out voor bordboeken in PDF bv.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Ik zou een recente 8th generation intel laptop aanraden.
https://www.tones.be/nl/article/128978
Goede bouwkwaliteit, IPSscherm, snelle i5 processor, genoeg RAM, en een voor die prijs ok interne GPU.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nogal last minute, maar dit een goede deal misschien : https://www.1dayfly.com/be/nl/extreme/ . Nog 20' tijd om te bestellen :). Prijs lijkt me zeer interessant, al heb ik geen ervaring met Refurbs.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”