bbox3 ->pppoe -> rt1900ac ->tv instellingen

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
jeroenvdd
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 feb 2015, 11:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

beste,

mijn bbox bevind zich in de garage, vandaar loopt er 1 utp kabel naar mijn bureau, waar router staat en vandaar loopt er 1 kabel naar berging waar een switch, nas patchpannel etc, staat

Ik zou af willen van de bbox voor de settings en heb dus mijn eigen router (iets oudere synology rt1900ac) er 'tussen gestoken met pppoe actief,
alles werkt, behalve mijn decoder natuurlijk

deze zegt steeds dat hij geen verbinding heeft, de kabel vertrekt vanuit mijn berging, dus ik kan hem niet recht streeks op bbox of op mijn router steken.. (er zit aruba switch tussen)

Kan ik op deze manier tv op mijn decoder krijgen?
op bureau ga ik op lan poort 1 naar berging en op poort 2 zit huidige vaste pc van bureel,
vandaar de 'locatie van mijn router'

Iemand een idee?
xtremegamer007
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2018, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Beste Jeroenvdd,

Eerst en vooral, de TV decoder heeft een aparte vlan, namelijk vlan 30 . dit kan je afleiden uit de bbox PPP settings

Verder verkrijgt deze een IP-adress in de interne range van proximus zijnde 10.88.0.0/16

Een tijdje geleden had ik hiervoor een port-mirror tussen de decoder en mijn wifi bridge geplaatst om te kijken waar die precies heen gaat.

Hiervoor had die ook een DNS-server van proximus nodig, kan je mits wireshark wel uitlezen (of zoek dit even voor je op :wink: )

TLDR;

jouw router zou vlan30 over zijn wan-poort moeten meesturen en al het verkeer van 10.88.0.0/16 hierover routeren.

Echter heb ik geen idee hoe jouw synology rt1900ac) dit kan uitvoeren.

Verder is dit uit mijn eigen bevindingen en kan dit een half werkende setup opleveren, gezien de bbox de tv decoder via wifi correct routeert op basis van zijn Vendor-ID.

Mvg,

Xtremegamer007
jeroenvdd
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 feb 2015, 11:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

hmn ik had al zo'n jammerlijk vermoeden,

heb vlan 30 mee gegegen in hoeverre ik instellingen hiervoor vindt in de rt1900
vlans.PNG
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

jeroenvdd
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 feb 2015, 11:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

broke23 schreef:https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... us#p753612

neem hier eens een kijkje
Das dus als je bbox achter de 4de poort hangt, op je synology,
helaas heb ik maar 1 kabel van router naar switch waar bbox op zit,
ik kijk vnvnd even a wat er gebeurd als ik die volledige switch achter poort 4 steek
xtremegamer007
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2018, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Jeroenvdd,

Nu als je het op gemakkelijke manier wilt oplossen en rond je synology wilt gaan voor IPTV en je hebt maar 1 kabel kan je eventueel de paren splitsen, gezien proximus niet boven de 100mbit gaat op dit moment.

Dan maak je van een Cat5e - gigabit capable naar 2xCat5e 100mbit only. dit kan "manueel" of je koopt een passive splitter ookwel een UTP splitter genoemd.

Hangt er vanaf hoeveel tijd je erin wilt stoppen.

Groeten,

Xtremegamer007
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

xtremegamer007 schreef:Nu als je het op gemakkelijke manier wilt oplossen en rond je synology wilt gaan voor IPTV en je hebt maar 1 kabel kan je eventueel de paren splitsen, gezien proximus niet boven de 100mbit gaat op dit moment.
Zijn opstelling is de volgende:

Code: Selecteer alles

 B-BOX3 ------- SYNOLOGY ROUTER ----+------- SWITCH -----+------  NAS
(GARAGE)          (BUREAU)          |       (BERGING)    |
                             PC ----+                    +------  DECODER
                                                         |
                                                         +------  LAN
Dan moet hij dus zowel de kabel tussen de B-Box3 en zijn bureau, alsook de kabel van bureau naar berging ontdubbelen.
En heeft zijn PC geen gigabit verbinding meer met zijn LAN :(
xtremegamer007 schreef:Eerst en vooral, de TV decoder heeft een aparte vlan, namelijk vlan 30 . dit kan je afleiden uit de bbox PPP settings
Verder verkrijgt deze een IP-adress in de interne range van proximus zijnde 10.88.0.0/16
Ik denk dat je het goed bedoelt, maar het komt toch verkeerd over.
De decoder zit absoluut niet in een aparte vlan (toch niet bij een "fully routed" opstellling met een b-box3).
En de decoder krijgt ook geen 10.x.x.x adres (maar een 192.168.1.64 van de B-box3)

De VLAN 30 die gebruikt wordt voor IPTV is niet zichtbaar in het lokale netwerk, het is de B-box3 die op zijn WAN poort via VLAN30 één 10.x.x.x adres krijgt, en dit dan routeert naar het interne LAN, waar de decoders staan.
xtremegamer007 schreef:jouw router zou vlan30 over zijn wan-poort moeten meesturen en al het verkeer van 10.88.0.0/16 hierover routeren.
Dat zal dus niet werken, gezien zijn router (met zijn WAN poort) op het interne netwerk staat van de B-box3, en dus een 192.168.1.xadres gaat zien op de WAN poort. Een vlan 30 meesturen (tagged?) zal hier geen effect hebben.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
xtremegamer007
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2018, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Philippe_d,

Klopt, het is geen gigabit en een tussen oplossing. :lol:

Alsook ging ik verder op de initïele post dat hij de synology via PPPoE had verbonden.

Maar zoals ik toen al zei, geen idee hoe je daar de vlan 30 opkrijgt laat staan dit correct routeren naar je decoder.

Groeten,

Xtremegamer007
jeroenvdd
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 feb 2015, 11:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Na heel wat prutsen heb ik het maar 'vuil' opgelost,
powerline tussen de bbox en de decoder vanuit de berging lijkt voorlopig toch goed te werken!

Iedereen bedankt voor de input, blijkt toch niet iets uit de box te zijn,
en bij de helpdesk van proximus vielen ze uit de lucht toen ze pppoe te horen kregen..
xtremegamer007
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2018, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

jeroenvdd schreef:Na heel wat prutsen heb ik het maar 'vuil' opgelost,
powerline tussen de bbox en de decoder vanuit de berging lijkt voorlopig toch goed te werken!
Dat is ook een optie natuurlijk ! :-D

Echter zou ik dit willen uitspitten, dan neem ik mijn setup wel even als test (semi-default).

@Philippe_d, heeft dit zin ? jij weet ongeveer hoe "actief" dit forum is en/of hier veel response op zal komen of niet.

Anyway, ik zoek alvast wat dingen uit opdat het zou moeten gaan werken.

Groeten,

Xtremegamer007
quattie
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2018, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Hallo

Ik ben best wel geïnteresseerd in de uitkomst van je onderzoek @xtremegamer007. Ik heb praktisch dezelfde vraag in https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=53619
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

xtremegamer007 schreef:Echter zou ik dit willen uitspitten, dan neem ik mijn setup wel even als test (semi-default).
@Philippe_d, heeft dit zin ? jij weet ongeveer hoe "actief" dit forum is en/of hier veel response op zal komen of niet.
Ja, natuurlijk heeft dat zin.
Veel gebruikers zoeken een oplossing om hun decoder te laten werken op een eigen router :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”