Nieuwe pc 2018

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ik zou graag terug een nieuwe pc samenstellen. k Heb al naar de best bij Guides op tweakers gekeken, maar ik ben geen gamer, dus een cpu en gpu voor gamers heb ik niet nodig. Wat dan wel?

- goede Linux ondersteuning voor alle componenten
- aansturen van 2 monitoren in 4k (UHD is ook al genoeg) - hoeft niet via een aparte videokaart als dit niet moet.
- ik hoef geen aparte geluidskaart, maar de onboard audio op het moederbord moet van goede kwaliteit zijn.
- liefst Intel ( ik weet dat amd terug goed bezig is, maar toch)
- toekomstgericht (ik wil meer dan 5 jaar met mijn pc doen)
- af en toe een film in x265 encoden moet snel gaan.
- kast liefst niet te groot, maar super belangrijk is dit niet

Suggesties?

Ow ja budget zo rond de 800 EUR (puur pc dus geen randapparatuur en ook geen schermen).
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Nob schreef:goede Linux ondersteuning voor alle componenten
Dat is tegenwoordig geen probleem meer. We hebben anders gekend...

Kijk ook even voor prijzen buiten de BeNeLux, dat kan heel goed meevallen soms. Een tip (en neen, ik heb geen banden met dit bedrijf) :
https://www.reichelt.de
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Niet te duur? Toekomstgericht? Brute kracht voor zware multithreaded werklast? Niet specifiek om goed p te kunnen gamen?

Ik vrees dat er bijna niks anders opzit dan AMD. :-D

Een B450 mobo met een Ryzen R5 2600(X), 16GiB DDR4, goedkope GPU met 2xDP. Dan nog een SSD.

Mja, Intel, daar hou ik mij niet zo mee bezig, dus dat zal iemand anders moeten oplijsten.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik ben ook al jaren trouw aan AMD. Prijs/kwaliteit etc, en de instructies gaan hier nog altijd nauw op de unices.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Als ik het goed heb, ben ik bij die amd cpus verplicht om nog een videokaart te kopen? Terwijl dat in de i5 van intel ingebakken zit.

Als niet gamer wordt het amd systeem zo wel duurder dan natuurlijk...
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

AMD heeft er toch ook met onboardgpu's ...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Amd ryzen 5 2400G is misschien een optie.

Das een ryzen met een gpu ingebakken dus een apu. Presteert zeer goed in moba games op full hd.

En je kan displayport en hdmi gebruiken dus 2 schermen

.Key Features
Supported Technologies
AMD SenseMI Technology
AMD VR Ready Processors
AMD Ryzen™ Master Utility
Enmotus FuzeDrive™ for AMD Ryzen™
Radeon™ Software
Radeon™ FreeSync Technology
Display Port
Yes
HDMI™
Yes
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

zelf ook bezig met pc samen te stellen.

Coffee Lake reeks van Intel toch beter dan AMD.

Sweet spot vind ik i5-8600 (65 TDP) en te vinden voor 225 eur +/-. Heel energiezuinig en toch powerful.
i7-8700 veel duurder, maar in verhouding niet zoveel krachtiger. sterker dan de i7-7700 reeks (7th gen)
Overklast -over het algemeen- AMD Ryzen in zelfde en hogere prijsklasse. AMD is ook niet zo zuinig.
i5-8400 mss in prijsklasse ryzen 5 2400. Maar performanter.
Goed coolerke erop (Noctua, Scythe,.. vb)

Audiokwaliteit: dan neem je beter USB dac (dragonfly)

De intel's hebben ook videocard onboard UHD 930.

En nu actie bij Intel voor gratis games erbij (for what it's worth)

Ik ga deze nemen. Wifi AC MU-MIMO on board, Displayport (niet evident) voor beste kwaliteit.
https://www.asus.com/be-nl/Motherboards ... ING-WI-FI/

Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk
sdke
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:43
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Sorry, maar met 800 euro geraak je er niet. Zeker als je 4K wilt hebben. Ook met je 265x gedoe ga je deftig materiaal moeten kopen..

Ga voor een Ryzen 5 2600, 16GB ram en een gtx 1060 zou ik zeggen.

Onboard gpu's zijn niet krachtig genoeg.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

satsurfer schreef:Coffee Lake reeks van Intel toch beter dan AMD.

Sweet spot vind ik i5-8600 (65 TDP) en te vinden voor 225 eur +/-. Heel energiezuinig en toch powerful.
i7-8700 veel duurder, maar in verhouding niet zoveel krachtiger. sterker dan de i7-7700 reeks (7th gen)
Overklast -over het algemeen- AMD Ryzen in zelfde en hogere prijsklasse. AMD is ook niet zo zuinig.
i5-8400 mss in prijsklasse ryzen 5 2400. Maar performanter.
Goed coolerke erop (Noctua, Scythe,.. vb)
Hela, dit klinkt allemaal niet volledig objectief.

Intel is beter voor ongeveer hetzelfde budget in games en in zeer specifieke gevallen waar optimalisatie voor Intel sterk aanwezig is.

In ongeveer alle andere gevallen is AMD voor hetzelfde geld sneller, even zuinig en krijg je daarbij de mogelijkheid om nog tot 2020 te upgraden, wat bij Intel zo goed als nooit mogelijk is op hetzelfde platform.

Intel i5 8600? Voor €70 minder heb je een R5 2600 die even zuinig is en betere multithreaded prestaties geeft.

Intel i7 8700? Hetzelfde, maar dan voor de R7 2700.

Intel i5 8400? Daar kan je weer de in parallelle taken massaal veel snellere R5 2600 naast zetten, maar een goedkopere en even performante 2500 apu is weer op de meeste vlakken gewaagd.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Die amd processoren met gpu zijn precies niet dik gezaaid (en hebben ineens dan maar 4 Cores).

En ik wil echt geen 300 EUR uitgeven aan een videokaart (liefst dan nog passief gekoeld, want zoals gezegd ben ik geen gamer en maakt mijn pc liefst niet teveel lawaai en verbruikt die ook liefst niet teveel)

Dan blijft er niet veel over zeker?

Nog suggesties/alternatieven?
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Koop u ne NUC met de CPU die het beste bij u past. Doet alles wat je oplijst in je startpost.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Niet gamer: Voor 100€ heb je al een goede passief gekoelde grafische kaart. Geschikt voor 1 scherm op 4k
Maar het moeten 2 schermen zijn op 4k dus nog wat langer zoeken.
Hier kijken:

https://graphicscardhub.com/best-passiv ... hics-card/

Voorlopig heb ik nog geen passief gekoelde kaarten gezien die 2x 4k aankunnen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Is deze kaart geschikt voor u?

Heeft een hdmi 2.0b en een displayport 1.4 aansluiting voor een zacht prijsje.

https://tweakers.net/pricewatch/774531/ ... ificaties/
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

petrol242 schreef:
Nob schreef:goede Linux ondersteuning voor alle componenten
Dat is tegenwoordig geen probleem meer. We hebben anders gekend...

Kijk ook even voor prijzen buiten de BeNeLux, dat kan heel goed meevallen soms. Een tip (en neen, ik heb geen banden met dit bedrijf) :
https://www.reichelt.de
Met Reichelt ook al zeer goede ervaringen gehad. Ook dito service na verkoop, los van de prijzen die doorgaans (niet voor alle producten) opvallen voordeliger zijn.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Nob schreef:Die amd processoren met gpu zijn precies niet dik gezaaid (en hebben ineens dan maar 4 Cores).
De Ryzen apu heeft 4 cores maar wel 8 threads, net zoals de core i7 tot anderhalf jaar terug.

Daarnaast moet je met je Intel IGP een moederbord weten vinden met twee uitgangen die UHD@60Hz ondersteunen. Volgens de specificaties van de Coffee Lake CPUs ondersteunen die geen HDMI 2.0, dus is DisplayPort je enige optie.

Zijn er betaalbare Coffee Lake compatibele moederborden met twee DP connectoren te vinden? Ik heb nog niet gezocht, maar ben wel curieus.

Als die niet te vinden zijn, zal je alsnog een extra GPU moeten kopen en valt dat voordeel voor Intel weg.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

@Nob, je eis om 2x UHD aan te kunnen is eigenlijk te ver gezocht voor onboard graphics op dit moment (buiten dan een CPU met AMD VEGA GPU). Als het echt non-gaming is, dan denk ik dat de tip om een goeie NUC te kopen nog de beste is ... NUC8i7HNK2 bvb

En anders stel ik volgende voor:
- MidTower (Corsair Carbide R270)
- AMD Ryzen 5 2600 (6 core / 12 threads)
- AMD AM4 B-450 Moederbord (e.g. MSI B450-A PRO)
- 16 GB RAM PC3000 (of hoger)
- 500+ GB M2 SSD
- Nvidia GT-1030 Videokaart (al dan niet passief ...), deze vind je met 1x HDMI (2.0) en 1x DP

Totaalprijs zal rond de 800 EUR liggen voor bovenstaande en zal lang meegaan én upgradebaar.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Dat lijkt mij dan een goed compromis Sasuke.

Merci allemaal voor het advies.
Dan toch terug eens AMD proberen. Hopelijk goed deze keer of never again.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

4K netflix ?
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

JamesEarlGray schreef:
satsurfer schreef:Coffee Lake reeks van Intel toch beter dan AMD.
Hela, dit klinkt allemaal niet volledig objectief.

Intel is beter voor ongeveer hetzelfde budget in games en in zeer specifieke gevallen waar optimalisatie voor Intel sterk aanwezig is.

In ongeveer alle andere gevallen is AMD voor hetzelfde geld sneller, even zuinig en krijg je daarbij de mogelijkheid om nog tot 2020 te upgraden, wat bij Intel zo goed als nooit mogelijk is op hetzelfde platform.
En u bent wel 'objectief' :-D Ik zoek altijd voor de biggest bang for the buck. En ook op langere termijn. Ik wil mijn pc toch een jaar of 8 gebruiken. :eek: En ik ben geen Intel fanboy. Degene die de beste prestatie biedt tegen de laagste prijs, die koop ik.
************
JamesEarlGray schreef:
satsurfer schreef:Coffee Lake reeks van Intel toch beter dan AMD.
Intel i5 8600? Voor €70 minder heb je een R5 2600 die even zuinig is en betere multithreaded prestaties geeft. .
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/In ... 7251vs3955
https://be.hardware.info/reviews/8379/1 ... -conclusie
Als we alle resultaten middelen, is de winst in vrijwel alle gevallen voor de Intel Core i5 8600K, hoe klein het verschil soms ook is. Op full hd-resolutie zien we de grootste verschillen, gemiddeld 6 à 8 procent, terwijl die bijna in de foutmarge verdwijnen op wqhd-resolutie met ultra settings of op 4K.

Als we uiteindelijk antwoord moeten geven op de vraag waarmee we dit artikel begonnen, dan is het dus toch nog altijd Intel dat met de Core i5 8600K de beste gamingprocessor in dit segment aflevert. Wil je onder alle omstandigheden maximale performance, dan is dat de juiste keuze.

i5-8600:
Effective Speed i5: +10%
Slightly faster OC single-core speed.
Slightly faster OC quad core speed.
Intel's hebben ook ook GPU (Intel UHD Graphics 630, 3 monitoren), AMD niet. Dus als je een stille pc wilt, ben je al op goede weg met intel.
Bij AMD nog een dure videokaart kopen.

Ryzen 5 2600
Much faster OC multi-core speed.

https://www.techspot.com/amp/review/150 ... page6.html
Intel's Core i5-8400, however, is the thorn in AMD's side

As we include basic motherboard pricing, the 1500X closes in on the Core i5-8400 but once again Intel's new sub-$200 hexa-core processor is still the best thing out there right now in terms of value, coming in at 5% cheaper than the 1500X and 10% cheaper than the 1600X when calculating the cost per frame including motherboard prices.

The fact that the Core i5-8600K was 24% faster than the Ryzen 5 1600 on average means that in the future when GPUs become faster and games become more demanding, the Intel CPU should stand up better and potentially last longer.

Further up the food chain, the Core i5-8600K and 8700K are impressive but you're going to need an insane GPU configuration to see any real benefit over the 8400

https://www.cpu-monkey.com/en/compare_c ... 5_1600-758
toch wel niet een onbelangrijk manko bij AMD? :-o

Decode/Encode Codec h264 No
Decode/Encode Codec JPEG No
Decode/Encode Codec h265 8bit No
Decode/Encode Codec h265 10bit No
Decode/Encode Codec VP8 No
Decode Codec VP9 No
Decode Codec VC-1 No
Decode/Encode Codec AVC No
JamesEarlGray schreef:In ongeveer alle andere gevallen is AMD voor hetzelfde geld sneller, even zuinig
Cinebench 15:
Ryzen 5 2600: 81W
i5-8400: 49,51W

Premiere Pro 4K
i5 8400: 52W (8600 staat er niet tussen)
R5 2600: 78,4 W

Idle:
i5-8400: 1,2W
R5 2600: 9,7W

En kan je mij een MOBO voorstellen van een A-merk met Displayport en AM4 socket? (met met wifi ac zoals bij Asus :-D )
Zijn ook duurder dan de intel 1151 socket MOBO's. Dus als je het totaalplaatje rekent...

deze?
https://www.asus.com/be-nl/Motherboards ... fications/
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Sorry maar wifi bij een desktop begrijp ik niet goed...

Goedkoopste am4 moederbord met een wifo ac chip is rond de 150-160 euro.


Als je enkel ethernet wilt dan heb je meer keus en zelfs een intel NIC voor een aanzienlijk prijsverschil.



Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Hier de Hades Canyon NUC... zééér tevreden van, speelt zelfs de recentste AAA-titels op FullHD met een overschot aan FPS...

http://www.userbenchmark.com/UserRun/10156417
5CBDEF3A-0491-4A7D-80C9-27C314D2E938.jpeg
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

euhm, al moeilijk om betaalbare kaart te vinden met displayport.
Was 4 eur meer met wifi ac. Heb zelf een pci kaart met 802.11 ac wave 2 MU-MIMO, dus zo belangrijk is het niet. Gewoon back-up.

@boonpnwz: 130 eur vr nt wifi, 134 met wifi intel 1151 socket.

https://www.megekko.nl/product/4917/227 ... NG--WI-FI-

https://www.megekko.nl/product/4917/227 ... PRO-GAMING

Geen reactie dat de AMD geen H264/H265/Jpeg/AVC kan encoden/decoden. Niet onbelangrijk.

En de meerprijs voor een deftige 4k kaart.
Bij Intel, ingebouwd, dus stil. OK, niet voor de intensieve taken hé.

Ryzen 5 2600 verbruikt meer dan een i5-8400 en is minder goed in games.de

Dus tell me, waarom die ryzen dan zoveel meer 'bang for the buck' geeft? :-o
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Fabels... omdat mensen nu eenmaal partij trekken voor de underdog... Ryzen heeft heel hard geprofiteerd van de hype en de slechte naam die Intel hunzelf gegeven heeft, en van uitstekende marketing natuurlijk...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

satsurfer schreef:Geen reactie dat de AMD geen H264/H265/Jpeg/AVC kan encoden/decoden. Niet onbelangrijk.
Omdat je zit te vergelijken met de non-G versie van Ryzen die geen onboard graphics heeft. De "G" versie heeft wel een Vega gpu onboard, en dus hardware decoding/encoding.

Je betaalt al meer dan 10 jaar veel teveel voor cpus omdat Intel de markt kapotmanipuleerde en AMD daardoor zwaar in de problemen duwde. Nu AMD eindelijk terug competitief is, heb je als consument de kans om wraak te nemen op Intel zonder daarbij in te boeten aan performantie, en aan een goeie prijs.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

selder schreef:Hier de Hades Canyon NUC... zééér tevreden van, speelt zelfs de recentste AAA-titels op FullHD met een overschot aan FPS...

Ik was duidelijk te vroeg met mijne overpowered pc te kopen.

Ik speel games op full hd en dat is beperkt tot op het moment runescape, fortnite, C&C, AoE en csgo. En dan zit ik hier met mijne gtx 1080 ti icm i5 8600k.


Beetje offtopic sorry daarvoor.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

satsurfer schreef:En u bent wel 'objectief' :-D
Ik ben antihegemonist, antimonopolist en volledig pro volkomen concurrentie, iets dat Intel al vaak heeft tegengewerkt ten nadele van de consument. Ik geef toe dat ik Intel negatief bejegen.

Voorts is AMD éindelijk nog eens competitief met Intel, het zou bijna zot zijn om niet voor AMD te kiezen, puur om Intel eens goed wakker te schudden.
Ik zoek altijd voor de biggest bang for the buck. En ook op langere termijn. Ik wil mijn pc toch een jaar of 8 gebruiken. :eek: En ik ben geen Intel fanboy. Degene die de beste prestatie biedt tegen de laagste prijs, die koop ik.
Raar dat je dan Intel blijft aanprijzen, terwijl AMD zeker een valabel alternatief is.
Oei oei, ten eerste zijn zulke aggregatiewebsites van kust mijn kloten amper te betrouwen wat betreft prestaties in het dagelijkse leven.
Ten tweede haal je daar een review aan waar ze CPU's beoordelen op hun kunsten in gaming-context, iets waar OP niet van moest weten.

Trouwens, nu we het toch over de beste gaming CPU's hebben:
AnandTech: Best CPUs for Gaming: Q3 2018
For a gamer who might be interested in streaming, or doing multiple tasks at the same time, the six-core Ryzen 5 2600 is eminently suitable. [...] This chip comes with its own good stock cooler, negating that extra cost, and for anyone building a workstation at this price, our Ryzen 5 2600 multi-threaded results easily surpassed anything Intel offers at the quad-core level, such as the older i7-7700K, i7-6700K, or the more modern six-core i5-8400.
Dan verder...
Intel's hebben ook ook GPU (Intel UHD Graphics 630, 3 monitoren), AMD niet. Dus als je een stille pc wilt, ben je al op goede weg met intel.
Bij AMD nog een dure videokaart kopen.
Vind maar eens een moederbord met twee uitgangen die UHD (~4k) aan 60Hz aankunnen voor je Intel IGP (een eis van OP), die zijn quasi niet te vinden. De uitgangen die we zoeken zijn DisplayPort 1.2 en HDMI 2.0. Op tweakers pricewatch vind ik twee moederborden die voldoen aan dit criterium. Eén moederbord daarvan kost €150, de ander heeft geen gekende prijs.
As we include basic motherboard pricing, the 1500X closes in on the Core i5-8400 but once again Intel's new sub-$200 hexa-core processor is still the best thing out there right now in terms of value, coming in at 5% cheaper than the 1500X and 10% cheaper than the 1600X when calculating the cost per frame including motherboard prices.

The fact that the Core i5-8600K was 24% faster than the Ryzen 5 1600 on average means that in the future when GPUs become faster and games become more demanding, the Intel CPU should stand up better and potentially last longer.

Further up the food chain, the Core i5-8600K and 8700K are impressive but you're going to need an insane GPU configuration to see any real benefit over the 8400
Oud nieuws, ondertussen is de Ryzen refresh uit in de vorm van de 2000-reeks die de achterstand op Intel zo goed als volledig heeft weggewerkt, enkele gevallen van softwaretitels en games daar gelaten.

https://www.tomshardware.com/reviews/in ... ,5615.html
Ryzen 2 wins this competition by a nose, winning five rounds to four. Of the seven rounds in our face-off, two -- features and productivity performance -- were a tie. However, the real winner here is you. As a consumer, you have a wide variety of great processor choices from two strong manufacturers.

Which CPU platform you choose should depend on two main factors: your budget and what types of software you use most. If you want the best performance for the majority of games and productivity apps, which are lightly threaded, Intel Coffee Lake is your top choice. However, if you want the best speed for the money or you use a lot of heavily-threaded apps, AMD Ryzen 2 was made for you.
https://www.anandtech.com/show/12625/am ... 2600x-2600
Boiling down to simple recommendations this time around is actually going to be fairly easy.

Any users that would like high single threaded performance, or high performing 1080p gaming using a mid-range GPU, then Intel’s Core i5-8400 is going to fit the bill.

For hardcore enthusiasts, running high-end graphics at 4K or like getting their general compute on, the Ryzen 2000-series is looking the best choice. At each price point AMD can fit anyone’s 4K gaming needs and win in raw instruction throughput.

AMD also bundles a half-decent stock cooler in the box, something Intel has neglected in recent years, making the product even more attractive.
https://techreport.com/review/33531/amd ... -reviewed/
All told, the best thing about today's CPU market is that builders can choose just the chip they need at the right price. Those after the very best single-threaded performance, overclocking potential, high-refresh-rate gaming experiences, and all-round digital audio workstation performance can still get it in the Core i7-8700K, and those things still justify the price premium the blue team's best mainstream chip commands. Even with the tarnish of Meltdown and Spectre on its heat spreader, the i7-8700K is still a remarkable chip—just not as much so as it was back in October of last year.

Those whose needs run more toward sheer multi-threaded grunt, on the other hand, can pick up a Ryzen 7 2700X for less money than the i7-8700K, and they'll enjoy its capable (and colorful) stock heatsink, winning parallel throughput, perfectly snappy per-core performance, and polished platform. AMD has stuffed an impressive amount of bang into the Ryzen 7 2700X for the buck, and if the stuff it does well meshes with your workload, you really can't go wrong. The second round of Ryzen looks mighty fine indeed, and I'm happy to call both the Ryzen 7 2700X and Ryzen 5 2600X TR Editor's Choice's.
Over verbruik...
Cinebench 15:
Ryzen 5 2600: 81W
i5-8400: 49,51W

Premiere Pro 4K
i5 8400: 52W (8600 staat er niet tussen)
R5 2600: 78,4 W

Idle:
i5-8400: 1,2W
R5 2600: 9,7W
Ik vind andere cijfers:
Afbeelding
(link naar foto:
https://www.anandtech.com/show/12625/am ... 00x-2600/8

Alsook dit:
Afbeelding
(link naar foto:
https://techreport.com/review/33719/amd ... eviewed/12
En kan je mij een MOBO voorstellen van een A-merk met Displayport en AM4 socket? (met met wifi ac zoals bij Asus :-D )
Zijn ook duurder dan de intel 1151 socket MOBO's. Dus als je het totaalplaatje rekent...

deze?
https://www.asus.com/be-nl/Motherboards ... fications/
Enkel de 4C/8T Ryzen APUs bevatten een IGP, dus heb ik niet meteen een idee. Ik heb een non-APU Ryzen dus met een extra GPU. Qua draadloos netwerk heb ik IEEE802.11N op mijn mobo, maar geen AC, helaas. Ik gebruik het toch niet, niks gaat boven een bekabelde verbinding qua betrouwbaarheid en snelheid.

Dan is er nog dit: Tom's Hardware: Best (Non-Gaming) Performance CPUs (31 juli 2018)
Allemaal AMD Ryzen 2000-reeks.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik snap echt het argument wifi als backup niet. Als er 1 iets is wat juist een backup is is het kabel :roll:

En sowieso voor ee'n desktop pc is kabel altijd de beste keuze. Voor een laptop eerder wifi.

Trouwens satsurfer kijk eens naar de ryzen r5 2400G die hebben ondersteuning voor dp en hdmi elk 1 aaansluiting. Als je kijkt het goedkoopste moederbord zonder wifi met dp en hdmi

https://www.megekko.nl/product/0/237341 ... medium=cpc


En met wifi
https://www.megekko.nl/product/0/206131 ... medium=cpc
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

boonpwnz schreef: Trouwens satsurfer kijk eens naar de ryzen r5 2400G die hebben ondersteuning voor dp en hdmi elk 1 aansluiting. Als je kijkt het goedkoopste moederbord zonder wifi met dp en hdmi
Tja, I'm still not convinced. prijsgewijs ongeveer gelijk. Maar de Intel performanter (grafisch mss iets minder)
En ik zou eerder voor 8600 gaan. http://cpu.userbenchmark.com/Compare/In ... 9vsm433194
This puts it in direct competition with Intel’s quad core Coffee Lake i3-8350K at $167, which does have a 26% faster effective speed. However, the 2400G’s integrated graphics are far stronger (137%) than the 8350K’s, making the 2400G a great choice for those looking for an economical multimedia PC or a super budget gaming PC

Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Mijn vaste pc ligt veel aan.
Daarom vindt ik een systeem met weinig verbruik interessant.
Nu, ik had daarop niet gelet bij het samenstellen en had voor een amd systeem gegaan. Groot was mijn verbazing toen ik
het resultaat op mijn energiemeter zag : meer dan 120W. Heb alles verkocht op 2dehands en een intelsysteem gekozen (toen nog met i5)
en nu klokt mijn energiemeter af op 25W.
Ik kan u verzekeren op jaarbasis kan dit tellen
Wil dit gewoon meegeven..
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

satsurfer schreef:Tja, I'm still not convinced. prijsgewijs ongeveer gelijk. Maar de Intel performanter (grafisch mss iets minder)
En ik zou eerder voor 8600 gaan. http://cpu.userbenchmark.com/Compare/In ... 9vsm433194
This puts it in direct competition with Intel’s quad core Coffee Lake i3-8350K at $167, which does have a 26% faster effective speed. However, the 2400G’s integrated graphics are far stronger (137%) than the 8350K’s, making the 2400G a great choice for those looking for an economical multimedia PC or a super budget gaming PC
Weer gebruik je zo'n aggregatiewebsite! Die bestaan enkel voor clicks en ad revenue, niet om je te informeren.

Lees een beetje op de gekende hardware review websites waar je ervaringen en genuanceerde meningen kan vinden: tom's, anandtech, [h]ardocp, techreport, etc. Daar zie je dat ze momenteel harder neigen naar de AMD Ryzen 2000-reeks dan jij, niet omdat ze béter zijn dan Intel, maar omdat ze voor dezelfde prijs singlethreaded maar met een minimale achterstand presteren in de meeste gevallen, terwijl ze voor multithreaded en zware lasten de Intels achter zich laten.

Verbruik is ook niet zoals jij dat aangetoond hebt, heb ik getoond adhv prentjes en verder is er wederom genoeg over te vinden.
kaarsenbril schreef:Mijn vaste pc ligt veel aan.
Daarom vindt ik een systeem met weinig verbruik interessant.
Nu, ik had daarop niet gelet bij het samenstellen en had voor een amd systeem gegaan. Groot was mijn verbazing toen ik
het resultaat op mijn energiemeter zag : meer dan 120W. Heb alles verkocht op 2dehands en een intelsysteem gekozen (toen nog met i5)
en nu klokt mijn energiemeter af op 25W.
Ik kan u verzekeren op jaarbasis kan dit tellen
Wil dit gewoon meegeven..
Aan anekdotes heeft behalve jij niemand iets.

Je zegt niet welk systeem je had en welk je nu hebt.

Als ik de reviews kan geloven, verbruikt AMD niet significant veel meer dan Intel voor dezelfde prestaties.

Ik heb een Ryzen R5 1600X, 16GB RAM, een R9 290 zuipschuit, een SSD en een boel ventilatoren en die computer gebruikt vanaf het stopcontact op dit moment minder dan 60W, dwz dat mijn PC eerder 45W gebruikt wegens de conversie- en efficientieverliezen van 230V AC naar 12V DC.
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

@JamesEarlGray
Aan anekdotes heeft behalve jij niemand iets.

Je zegt niet welk systeem je had en welk je nu hebt.

Als ik de reviews kan geloven, verbruikt AMD niet significant veel meer dan Intel voor dezelfde prestaties.
Je hebt volledig gelijk.
Het is een paar jaar geleden, weet niet meer exact welke componenten.
Het enige dat ik wilde meegeven dat het de moeite is om erover na te denken en de specs te bekijken, vind ik toch
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Satsurfer,

We spreken hier over de r5 2400g

Qua gpu is deze 2x zo snel als intel. Cpu is 10 procent minder dan de i3 8100. Verbruik ligt 22 W hoger.
Winnie
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 apr 2018, 21:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

boonpwnz schreef:Ik snap echt het argument wifi als backup niet. Als er 1 iets is wat juist een backup is is het kabel :roll:
Via wifi kan je eenvoudig met je desktop via je phone verbinden op 4g thetering.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

Koop zeker geen NVIDIA voor een Linux PC. Hun eigen drivers zijn closed-source en de open source drivers hebben een slechte performance!
AMD doet tenminste moeite om deftige open source drivers te ontwikkelen!
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Hier altijd NVIDIA naadloos met AMD werkende gehad zowel met de open als de gesloten "drivers". TS is geen gamer...
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Klopt, AMD heeft veel moeite geïnvesteerd in het opensourcen van hun drivers en zo de kwaliteit te verhogen. Op Phoronix is men er zeer over te spreken.

Geen idee wat de mogelijke pijnpunten zijn op gebied van drivers, zelfs buiten de gaming-context. Denk aan multimonitor, multi-DPI, compositing, etc.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb het goede advies van JamesEarlGray gevolgd. :-D

ben gn. gamer

Ryzen 7 1700
Gigabyte x470 AORUS am4/DDR4 Ultra Gaming mainboard
M2 samsung 970
2 oude DVD writers (occassioneel gebruik om CD te rippen)
oude SSD
evt 1 green 5400 schijf 2TB
ASUS PCE-AC88 - Netwerkadapter
RX 460 Radeon 4GB Sapphire Nitro Videokaart

is dit voldoende? SEASONIC 520W FANLESS PLATINUM

calculator rekent altijd 650W :-(

https://seasonic.com/wattage-calculator
Recommended PSU Wattage: 378 W
Recommended Power Supply:
Seasonic Power Supply Seasonic PRIME FOCUS Modular 650W (80+Gold, ATX 12V) Netzteil
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

satsurfer schreef:ben gn. gamer

Gigabyte x470 AORUS am4/DDR4 Ultra Gaming mainboard
Euh... geen gamer en een ultra gaming mainbord aanschaffen ?
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”