Regenwaterrecuperatie advies

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

8balljunkie schreef: je mag je tuinslang niet aansluiten op je regenwater en daarna op je drinkbaar water want dan ben je aan het mengen :wink:
Maarja wie controleert dat
En waarom zou dat niet mogen? Je hebt twee losse kranen en se tuinslang is niet op beide tegelijk aangesloten. Als je een mengkraan zou nemen en koud op regenwater zet en warm op stadswater (want ik weiger dat drinkwater te noemen met alle chemische reiniging), dat kan niet vanwege terugvloei gevaar.

Zelf zo twee kranen naast elkaar maar gescheiden. Zonder probleem gekeurd begin juli.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

liegebeestig schreef:stadswater (want ik weiger dat drinkwater te noemen met alle chemische reiniging)
Ik heb ooit nog een project gedaan bij een watermaatschappij en daar wist men te vertellen dat het leidingwater (althans zoals het in de leidingen gaat) van betere kwaliteit was dan menig water in flessen !

Volgens mij is de reiniging ook grotendeels biologisch al ben ik daar geen expert in.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Modbreak:
nutteloze quote verwijderd
r2504 schreef:
liegebeestig schreef:stadswater (want ik weiger dat drinkwater te noemen met alle chemische reiniging)
Ik heb ooit nog een project gedaan bij een watermaatschappij en daar wist men te vertellen dat het leidingwater (althans zoals het in de leidingen gaat) van betere kwaliteit was dan menig water in flessen !

Volgens mij is de reiniging ook grotendeels biologisch al ben ik daar geen expert in.
Als je de chloor eruit kunt laten dampen voor consumptie wil ik je nog geloven.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Flessenwater is in de geïndustrialiseerde landen tenslotte niet zuiverder of gezonder dan het kraantjeswater. Leidingwater wordt continu gecontroleerd op de aanwezigheid van 61 chemische stoffen en zware metalen – én op zijn biologische zuiverheid. Omdat mineraal water therapeutische eigenschappen claimt, moet het niet aan dezelfde eisen voldoen voor het op de markt komt (behalve de flessenwaters die door de Hoge Gezondheidsraad als geschikt voor babyvoeding zijn bevonden). Uit een recente test van Test Aankoop bleek zelfs dat één op de vier merken van flessenwater niet geschikt is voor dagelijkse consumptie vanwege het te hoge fluor-, sulfaat- en/of natriumgehalte. Bovendien bestaat de kans dat flessenwater eens geopend te veel bacteriën bevat wanneer het te warm of te lang wordt bewaard. Geopende flessen zouden bewaard worden bij 4°C en mogen niet langer dan 24 uur bewaard worden.
Aan leidingwater wordt een minieme hoeveelheid chloor (maximaal 0.25 mg/l) toegevoegd om te beletten dat ziektekiemen door het water verspreid worden. Dit is heel weinig en niet schadelijk voor de gezondheid.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

liegebeestig schreef:
8balljunkie schreef: je mag je tuinslang niet aansluiten op je regenwater en daarna op je drinkbaar water want dan ben je aan het mengen :wink:
Maarja wie controleert dat
En waarom zou dat niet mogen? Je hebt twee losse kranen en se tuinslang is niet op beide tegelijk aangesloten. Als je een mengkraan zou nemen en koud op regenwater zet en warm op stadswater (want ik weiger dat drinkwater te noemen met alle chemische reiniging), dat kan niet vanwege terugvloei gevaar.

Zelf zo twee kranen naast elkaar maar gescheiden. Zonder probleem gekeurd begin juli.
En toch mag het officieel niet, ik heb laatst nog een discussie gehad met iemand van de watermaatschappij hierover. Het idee is dat je regenwater in je tuinslang blijft zitten na gebruik, warm wordt en dus ideale broeihaard is voor whatever besmetting in je regenwater zou zitten. Als je dan die tuinslang met besmetting op een kraan van stadswater steekt bestaat er kans op besmetting door terugvloeiing. Ja, ik snap de redenering wel, maar de kans is redelijk nihil aangezien het water de andere richting oploopt van zodra je de kraan met stadswater openzet. Maar goed, dat is dus officieel de regel & reden erachter. Maar zoals gezegd, hoe controleren ze dat?

(bij mij kwam het ter sprake omdat de man van de waterleiding opviel dat ik op beide kranen vooraan in de garage -regenwater & stadswater- mijn tuinslang kon aansluiten)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

NickG exact dezelfde situatie hier. De twee kranen staan naast elkaar en zijn dubbeldienst. De tuinslang kun je zo versteken. Geen enkele opmerking. Hij heeft wel goed gekeken en zei erbij dat het gescheiden moest zijn. De tuinslang lag ernaast.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

NickG schreef: Maar zoals gezegd, hoe controleren ze dat?
Ze controleren mss niet proactief, maar je weet nooit natuurlijk.

Nog niet lang geleden hier in de buurt een geval gehad van besmet leidingwater door een verkeerde aansluiting. Verschillende straten mochten toen geen leidingwater meer gebruiken voor consumptie (tenzij eerst 10min koken). Toen zijn ze wel actief op zoek gegaan naar de bron van de besmetting en hebben verschillende mensen een bezoekje gekregen voor inspectie.
Je moet zelf dan niet eens de oorzaak zijn, maar als dan uitkomt dat jij ook niet 100% in orde bent kan je je wel aan een boete verwachten natuurlijk. En de rekening van de echte vervuiler zou ik niet willen betaald hebben.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ook hier leidingwaterkraan naast regenwaterkraan in de garage... Goedkoopste oplossing van sleutel op de deur firma om instant over te schakelen door een darm te zetten tussen leidingwater en regenwater voor als de regenwaterput ooit moest leeg raken. Niet meteen de goeie oplossing, wel een oplossing die legaal is en anders kan ik mijn wc's niet meer doorspoelen tot het ooit nog eens regent. :)

Je kan voor deze opstelling dus geen boete krijgen. Want je kan eender welke leidingwaterkraan wel ergens aansluiten op je regenwater kraan.

Oh ja, nog nooit nodig gehad, ook nu nog steeds niet.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

8balljunkie schreef: je mag je tuinslang niet aansluiten op je regenwater en daarna op je drinkbaar water want dan ben je aan het mengen :wink:
Maarja wie controleert dat
Je mag geen rechtstreekse aansluiting hebben tussen beide circuits, maar wel een darmpje tussen beide kringen aansluiten. Nadien word er aangeraden om je kring te spoelen door je wc een aantal keer door te trekken, en eventueel andere kranen met regenwater open te zetten.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Wij hebben aparte tuinslangen en gieters voor drinkbaar water en "ander water".
De gieters en de tuinslangen zijn ook zo gemarkeerd :).

Maar aan de wasmachine gaan we wel 2 kranen plaatsen: regenwater voor altijd, en drinkbaar water voor "misschien ooit".
Zoals ik hier al eerder zei: een heel stricte interpretatie van de regels verplicht u eigenlijk een nieuwe wasmachine te kopen als je die ooit op regenwater aangesloten hebt. In elke leiding zit nog een restje (in dit geval) regenwater en als je dat dan aansluit, heb je mogelijks vodden.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Terugslagkleppen in de kraantjes steken? In alle geval ook verplicht in de badkamer voor bad en douche. Je wil niet weten hoeveel oudere woningen dit niet hebben. Toch zijn er geen of weinig problemen en overleven we het nog allemaal. Nu ook niet overdrijven he :)

Je installatie aan de meter heeft normaal gezien ook al een terugslagklep. Het gevaar is dus allemaal relatief klein imho.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Slafes schreef:Terugslagkleppen in de kraantjes steken? In alle geval ook verplicht in de badkamer voor bad en douche. Je wil niet weten hoeveel oudere woningen dit niet hebben. Toch zijn er geen of weinig problemen en overleven we het nog allemaal. Nu ook niet overdrijven he :)
Tot je koud water eens in je warm water is beginnen lopen door een fout en gebrek aan terugslagklep. Dure grap!
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Heum, ik volg niet helemaal...

Veel oudere woningen hebben nog kranen waar niet eens een terugslap klep op geplaatst kan worden. Als ik dat zie bij mijn grootouders, kraan met gewoon een stervormig gat in, niet eens zeefjes of dergelijke. Een woning van 50 jaar terug werd helemaal anders gezet dan nu, en eens het staat komen er geen herkeuringen en geen aanpassingen. Gaan we nu zeggen dat die oudere woningen levensgevaarlijk zijn wat betreft sanitair, CV, elektriciteit... Relatief gezien, zoals ik al schreef, toch heel erg weinig problemen.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

mailracer schreef:
8balljunkie schreef: je mag je tuinslang niet aansluiten op je regenwater en daarna op je drinkbaar water want dan ben je aan het mengen :wink:
Maarja wie controleert dat
Je mag geen rechtstreekse aansluiting hebben tussen beide circuits, maar wel een darmpje tussen beide kringen aansluiten. Nadien word er aangeraden om je kring te spoelen door je wc een aantal keer door te trekken, en eventueel andere kranen met regenwater open te zetten.
Ah? is daar ergens officiële info over? Want hoewel ik deze opstelling ook gemaakt heb (inclusief een draaikraantje aan beide kanten van het darmpje + terugslagklep zodat het in principe nooit fout kan gaan), was ik in de veronderstelling dat dit eigenlijk niet mocht.

Wat meer offtopic: op mijn regenwater zijn WC's + wasmachine aangesloten, en momenteel ben ik bezig aan mijn laatste 1200 liter van de 10000. Met een gezin van 4 inclusief 2 jonge kinderen dus best veel was op een week... Als het nu nog enkele dagen niet wil regenen is mijn put zo goed als leeg en kan ik hem eens reinigen voor hij weer volloopt :-)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Een permanente verbinding met terugslagklep en kraantjes mag niet. Enkel een darmpje als de pompen uitgeschakeld zijn en je nadien gespoeld hebt. Ik heb kennissen bij de watergroep en daar vonden ze het geen probleem.
Kirun
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 jul 2018, 23:13
Bedankt: 5 keer

ALs je de regenwaterput bijvult met drinkwater moet er minimaal 2 cm tussen de vulleiding en de vulopening zijn

Een tijdelijke vaste verbinding tussen de 2 circuits is ook verboden!
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het gaat ver hé.
Dat kraantjes en terugslagkleppen niet aanvaardbaar zijn, volkomen mee eens maar de rest...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Zoals door o.a. gebruiker Kirun al aangehaald mag er inderdaad géén rechtstreekse verbinding tussen drinkwater en regenwater zijn

Op de site van de Vlaamse Milieu Maatschappij staat het duidelijk uitgelegd :

https://www.vmm.be/water/bouwen/regenwa ... #section-7
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

mailracer schreef:Een permanente verbinding met terugslagklep en kraantjes mag niet. Enkel een darmpje als de pompen uitgeschakeld zijn en je nadien gespoeld hebt. Ik heb kennissen bij de watergroep en daar vonden ze het geen probleem.
Ah, dus mijn tijdelijke verbinding tussen de 2 circuits mag, maar in theorie zou ik dan mijn pomp moeten uitgeschakeld hebben (wat ik in de praktijk ook heb aangezien de kraan tussen hemel- en drinkwater dichtstaat, maar soit). Ik was in de veronderstelling dat er NOOIT gekoppeld mocht worden, en dat de enige juiste oplossing als je put leeg is hem bij te vullen met drinkwater via de tuinslang rechtstreeks naar je hemelwaterafvoer of put.

//EDIT: ah, de link in bovenstaande post zegt dan weer dat mijn initiële info correct was: NOOIT een verbinding tussen circuits, bijvullen met drinkwater rechtstreeks in put. Op zich snap ik die regel wel, dan is alle risico uitgesloten natuurlijk, maar erg praktisch is het niet... Hoe weet je bv. hoeveel drinkwater je moet "bijtanken"? Teveel zou zonde zijn, te weinig vervelend: ik ga niet elke dag wat water bij laten lopen :-)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Een dubbel leidingennet

Wie dat wil, kan naar sommige toestellen twee aparte leidingen aanleggen: één voor regenwater en één voor kraantjeswater. Is het regenwater op, dan kun je het toestel op kraantjeswater aansluiten. Na stilstand en na overschakeling dienen de leidingen grondig te worden doorgespoeld en zo nodig gereinigd. Dit systeem is duurder omdat het een dubbel watercircuit aanlegt.
Wat ik doe, is zo een beetje dit systeem, maar ipv dat het per toestel gebeurd, is het het ganse circuit dat ik op leidingwater plaats. Doorspoelen is dus idd nodig.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Wat volgens mij wel mag is een koppeling met een darmpje dat je van het ene circuit afhaalt en op het andere hangt.
Zoals je 2 buitenkraantjes zou hebben waar je 1 tuinslang op hangt, die hangt nooit op beide tegelijk.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Joe de Mannen schreef:Wat volgens mij wel mag is een koppeling met een darmpje dat je van het ene circuit afhaalt en op het andere hangt.
Zoals je 2 buitenkraantjes zou hebben waar je 1 tuinslang op hangt, die hangt nooit op beide tegelijk.
J.
Ik denk het niet je moet 2 aparte tuinslangen dan hebben, je mag zoveel koppelingen , terugslagkleppen, darmkes hebben het feit blijft dat je stadswater loopt door een buis/tuinslang waar regenwater in komt. Wat wil zeggen dat je aan het mengen bent.

De enigste manier dat dit geldig is dat je maar 1 kraan hebt, namelijk een regenwater kraan. Als je waterput leeg is dan vul je die met stadswater. Waarbij als je vult je darm niet in de put legt, maar een bepaalde afstand houdt.

Maar ja wie ben ik om u tegen te houden :cop:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Zolang er geen druk richting waterleiding gezet wordt, is het toch toegelaten.
En vermits een tuinslang op zich geen druk kan maken...
Een mengkraan of T-stuk of T-kraan mag niet, omdat daar de mogelijkheid bestaat dat je beide tegelijk openzet en zo regenwater naar de waterleiding stuurt, moest daar de druk wegvallen.

Dat is toch hoe ik het begrepen heb indertijd.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

8balljunkie schreef: Ik denk het niet je moet 2 aparte tuinslangen dan hebben, je mag zoveel koppelingen , terugslagkleppen, darmkes hebben het feit blijft dat je stadswater loopt door een buis/tuinslang waar regenwater in komt. Wat wil zeggen dat je aan het mengen bent.
klopt geen bal van. heb je dan ook 2 aparte WC's ? zolang je voldoende spoelt, mag je dus wel dezelfde tuinslang gebruiken.

Je bent alleen maar aan het mengen als je pompen nog op druk staan en je dat koppelt met het stadswater.
Als je de put vult mag je idd het regenwater niet raken omdat er eventueel water uit je put kan aangezogen worden als er een defect optreed bij de watermaatschappij.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

mailracer schreef: klopt geen bal van. heb je dan ook 2 aparte WC's ? zolang je voldoende spoelt, mag je dus wel dezelfde tuinslang gebruiken.

Je bent alleen maar aan het mengen als je pompen nog op druk staan en je dat koppelt met het stadswater.
Als je de put vult mag je idd het regenwater niet raken omdat er eventueel water uit je put kan aangezogen worden als er een defect optreed bij de watermaatschappij.
Dat klopt toch niet, als jij een tuinslang aansluit en draait een kraan open, maar de aan de kop draai je de tuinslang dicht dan heb je stilstaand water. De bacteriën kunnen zich gewoon verspreiden over de hele lengte van de leiding. legionella bijvoorbeeld verspreid zich over de ganse lengte van de leiding door stilstaand water.

Ik heb niet gezegd dat je 2 WC's moet hebben, maar je hebt maar 1 kraan, namelijk een regenwater kraan. Als je put leeg raakt vullen met stadswater en dan kan je toch verder.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Lees het topic nog eens door, kijk naar de link van de VMM en ga naar dubbel leidingnet. Daar staat dat je grondig moet spoelen als je per gebruiker van kraan wisselt. Onder gebruiker versta ík een tuinslang, een wc, een wasmachine, ...... .Jij verteld 2 tuinslangen te moeten hebben voor besmettingsgevaar tegen te gaan, dan geld dat ook voor wasmachines en WC, jij hebt dus een wasmachine voor regenwater, en eentje voor stadswater. Ik redeneer gewoon logisch en kan niet begrijpen dat je onderscheid maakt voor tuinslangen, en niet voor andere gebruikers.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Ondertussen is het voor mij alvast allemaal niet meer nodig. Aangezien er regen voorspeld werd gisterenochtend de laatste 800 liter uit mijn regenwaterput (10.000 liter) gepompt. Een deel richting zwembadje voor kinderen, ander deel naar de plantjes (ik weet wel - het mag niet, maar het was dat of gewoon overpompen naar riolering).

Dan put eens grondige onderhoudsbeurt gegeven, slib eruit gehaald en proper gemaakt. Vannacht heeft het geregend en weer 2200 liter schoon regenwater in mijn propere regenput gelopen. Ik kan dus weer wat weken/maanden vooruit, en de verbinding tussen de regen- en drinkwater circuits is niet meer nodig.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Je mag geen leiding water en regenwater door een vast circuit mengen, maar zet er een flexibele darm tussen en dan mag het ineens wel.
Enkel in België zeker.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dat mag omdat je dan de ene volledig loskoppelt voor je de andere aansluit. Zo onlogisch is dat niet hoor.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

En spoelt, zeer belangrijk, anders kan je contaminatie krijgen. Er is me ook verteld dat je ook best eens doorspoelt als het water in de leidingen lang heeft stil gestaan na bijv, een vakantie
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Nu, je wil ook niet weten wat voor vuiligheid er ook in je stadswater kan zitten. :)

Na een vakantie van een week thuis gekomen, totaal geen druk meer op het water. De kraan vlak na de meter wel nog normale druk... Bleek de zeef van de drukregelaar na deze kraan gewoon verstopt te zitten met een kleverig plakkerig goedje.

Deze dus ook regelmatig eens reinigen. :)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik zoek nog een meetsysteem om in mijn tanks te hangen. En dat zijn gegevens via ifttt laat uitlezen. Iemand suggesties?

Kan ook een draadloos systeem zijn of met stroom. Zelfbouw? Ik zoek me suf.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ondertussen is de 20K put geplaatst :banana:

Ik zoek iets om het niveau volautomatisch - maar zonder domotica - uit te kunnen lezen.
Het beste wat ik tot hiertoe heb kunnen vinden is: https://www.conrad.be/p/kemo-m167n-nive ... vdc-191332
Afbeelding

Manual

Iemand betere tips?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Toch leuker met iets meer electronica... https://www.instructables.com/id/Water- ... dicator-3/
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:Ondertussen is de 20K put geplaatst :banana:

Ik zoek iets om het niveau volautomatisch - maar zonder domotica - uit te kunnen lezen.
Het beste wat ik tot hiertoe heb kunnen vinden is: https://www.conrad.be/p/kemo-m167n-nive ... vdc-191332
Afbeelding

Manual

Iemand betere tips?
ik heb een waterdichte ultrasone sensor geplaatst, die zo via een Arduino via een 2.4 GHz module communiceert en logt naar Google sheets.
Eventueel zou je de Arduino kunnen vervangen door een ESP-module (WiFi).
Of je het zuinig genoeg krijgt weet ik niet, maar de mogelijkheden zijn eindeloos naar waar je de data stuurt.
Of je dezelfde nauwkeurigheid zal behalen betwijfel ik wel.
Stuur me even PM wat je wil...
r2504 schreef:Toch leuker met iets meer electronica... https://www.instructables.com/id/Water- ... dicator-3/
Werkt niet lang met de niet-waterdichte variant in zo'n vochtige omgeving, binnen de kortste keren corrosie.
Heb het geprobeerd.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Ik heb een druksensor gebruikt ivp ultrasoon, omdat blijkbaar ultrasoon vaak sterk afwijkende (ongeldige) waarden genereert.
geeft 0-10V of 4-20mA aan de uitgang
Laatst gewijzigd door charlez 21 sep 2018, 17:22, in totaal 1 gewijzigd.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Interessant. Druksensor: heb je een linkje waar hem waterdicht te vinden? En is er dan genoeg luchtdichtheid om druk te kunnen meten in zo een put?
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Deze zijn speciaal gemaakt om in putten of tanks te leggen(hangen).

https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 30567.html

Hangt er ongeveer een jaar in nu, werkt perfect.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Thx. Ik had zelf deze ultrasone sensor in gedachten. Printplaatje inbouwen in een waterdichte elektrische verdeeldoos.
https://nl.aliexpress.com/item/Integrat ... 90912.html

En dan via ethernet naar Raspberry Pi die dan ifttt koppeling doet. Enfin, ik ben nog lang zo ver niet en snap er te weinig van.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Was ook eerst van zin van een ultrasoon sensor aan te schaffen, maar op fora lees je dat deze vaak niet correcte waarden geven. Zelfs als je ze in een buis plaatst om zo storingen te verminderen.
Je kan deze dan wel softwarematig gaan weg filteren, maar dat is weer extra werk.

Vandaar uiteindelijk toch voor druksensor gegaan.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”