Afgesplitst: Subsidies boeren

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Waren de boeren vroeger dan slimmer ? die deden dat zonder dat het hen opgelegd werd, zonder boetes, gewoon met gezond boerenverstand...

J.
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 30 jul 2018, 11:55, in totaal 1 gewijzigd.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

En moesten de consumenten een eerlijke prijs betalen voor het voedsel die de landbouwers produceren dan zouden deze landbouwers wat meer tijd hebben in het ecologisch beheer van de landbouwgronden. Landbouwer is een risicoberoep met een van de hoogste zelfmoordcijfer maar geen consument die respect heeft voor die “boeren”.

Er word hier gezaagd over wat water om je auto te wassen maar als je als boer je oogst ziet mislukken heb je wel een jaar geen inkomsten en vaak nog een pak schulden erboven omdat je hebt moeten investeren om iets in de grond te krijgen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Joe de Mannen schreef:Waren de boeren vroeger dan slimmer ? die deden dat zonder dat het hen opgelegd werd, zonder boetes, gewoon met gezond boerenverstand...
Zonder studies deden die dat al wel, met als argument dat de houtkanten hen eten (fazanten bv) en warmte (hakhout voor de kachel of de houtoven) gaven. De nabije weilanden of bloemenweiden lagen er "braak" bij omdat de boer niet genoeg tijd/materiaal had om alles te bewerken. Braakliggende grond was in het 3- of meerslagstelsel ook (bewezen) beter om op langere termijn betere opbrengsten te hebben.
In Ierland gebeurt dat nog wel: daar zijn er boeren die koeien houden op stukken grond waar al decenia of eeuwen geen tractor geweest is. Hun argumentatie is dat topgras tot topkoeien en dus topvlees leidt.
johan.devos schreef:En moesten de consumenten een eerlijke prijs betalen voor het voedsel die de landbouwers produceren dan zouden deze landbouwers wat meer tijd hebben in het ecologisch beheer van de landbouwgronden. Landbouwer is een risicoberoep met een van de hoogste zelfmoordcijfer maar geen consument die respect heeft voor die “boeren”.

Er word hier gezaagd over wat water om je auto te wassen maar als je als boer je oogst ziet mislukken heb je wel een jaar geen inkomsten en vaak nog een pak schulden erboven omdat je hebt moeten investeren om iets in de grond te krijgen.
Ik zou niet graag een boer zijn, met een inkomen dat afhankelijk is van "omstandigheden". Zelf groenten kweken in onze serre en een moestuintje is wel leuk, maar niet te vergelijken met "om den brode".
De boeren zouden wel kunenn lobby'en dat er betere regulering is: als alle boeren verplicht zijn om 3m buffer rond hun akkers te leggen, heeft er niemand competitief voor- of nadeel (behalve in Vlaanderen, waar sommige akkers een zakdoek groot zijn). Maar ze lobby'en liever voor nog meer subsidies, weigeren om in cooperaties te werken om zo hun marktmacht te versterken, ...

@consument/boer
Ik zou graag de boer wat meer geven voor zijn groenten en fruit, maar dat gaat niet.
Mijn dagtaak bestaat - in tegenstelling tot in de oertijd - niet uit eten verzamelen. In alle winkels worden groenten en fruit van de veilingen aangeboden. Hoewel ze in theorie opgericht zijn als cooperatie van de boeren, is de realiteit wel anders.
Ik zie het niet zitten om mijn tomaten te gaan halen bij een tomatenboer, mijn selder bij een selderkweker, de patatten bij een patattenboer, etc. Dus ga ik naar de supermarkt.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

We zijn hier weer serieus off topic aan het gaan maar kom.

Ocharme de boer... kijk anders hier eens hoeveel subsidie ze trekken: http://www.belpa.be
Ze krijgen weinig voor hetgeen ze produceren, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door Europa/België via subsidies (ok, er zullen wel kleine boertjes zijn die niet rondkomen). > 70% van het budget van Europa gaat naar subsidies voor de landbouw (en slechts een 6% als ik mij niet vergis naar de lonen van de Europese ambtenaren waar we allemaal zo zitten op te vitten omdat ze teveel verdienen).

Er zijn volgens mij twee mogelijkheden, ofwel betalen we de boeren meer voor ons eten en krijgen ze geen subsidies meer, ofwel betalen we ze minder, maar geven we ze (via ons belastingsgeld) subsidies...
In het sociale Europa is voor het laatste gekozen (zo kan de arme man ook goedkoop eten kopen, en dragen de mensen die belastingen betalen dus bij voor die arme mensen).

ps. Ik koop mijn groenten bij de lokale bioboer.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik ga niet méér betalen voor mijn voedsel dan nu het geval is. Het hoofdprobleem ligt niet bij de boer of de consument, maar wel bij de hongerige tussenschakels die bij elke stap de prijs zodanig de hoogte injagen. Dus ik koop liever mijn groentjes bij de boer. Niet altijd evident, weet ik ook wel. Dus eigenlijk vloeien onze subsidies naar die tussenschakels, omdat die de boel afromen.

Nog niet te spreken over producten die we met zwaar vervuilende oude Russische bakken naar onze contreien laten vliegen, komende uit landen waar soms nog hongersnood heerst zoals Kenia bijvoorbeeld. En daar wordt dan al 30 % op voorhand weg gesmeten omdat het te klein te groot of te lelijk is, maar het spijst weeral die zakken van die tussenschakels :bang: En daar heeft ook water voor gevloeid.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Volledig off topic dus, maar even ter verdediging van de landbouwers : ik was onlangs op een groentenveiling. Die boeren krijgen daar letterlijk enkele centiemen voor hun producten. Ik snap niet hoe ze voor dat geld kunnen investeren (plantgoed, machines), land bewerken, bemesting en bestrijdingsmiddelen, oogsten, verpakken en naar de veiling brengen + alle risico's van een mislukte oogst en zo.
De prijzen in de supermarkten zijn niet zomaar een percentage erboven op, maar meer in de grootte orde van x10, x15.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Even verduidelijken:

De prijs voor de boer is altijd all-in: geoogst, gekuist, geleverd in bakken tot in de veiling - maar dus ook inclusief personeelskost, investeringen, afschrijvingen, ...
Selder: 15 cent per stuk
Wittekool: 13 cent per stuk
Patatten: 2 cent per kilo
Prei: 8 cent per kilo

En kijk dan eens wat je betaalt in de supermarkt :)

VRT 11/04/2018 - Pano - Boerenbedrog
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

En dan snap ik niet waarom die boer dat niet ZELF gaat verkopen? Als alle boeren uit een bepaalde regio nu eens overeenkomen en samen een structuur opzetten waardoor ze alle tussenstappen kunnen laten vallen? Het maakt dan nog niet uit of ze samen een winkeltje uitbaten of gewoon hun groenten herverdelen en elk verkoopt in zijn eigen boerderij, mogelijke variaties genoeg!
Akkoord, ze zullen de verkoop aan de warenhuizen dan wel kwijtspelen maar blijkbaar worden ze daar toch maar armer door?

Of ben ik nu gewoon te simpel aan het nadenken?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ja hoor en als ik nu eens al die boeren aanspreek en hen voorstel om die winkeltjes voor hun uit te baten, tegen vergoeding uiteraard, en ik doe dat in heel het land ipv alleen in hun streek....

... lijkt hard op het model dat we nu hebben, niet ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

DidierS schreef:En dan snap ik niet waarom die boer dat niet ZELF gaat verkopen? Als alle boeren uit een bepaalde regio nu eens overeenkomen en samen een structuur opzetten waardoor ze alle tussenstappen kunnen laten vallen?
Check anders Voedselteams eens :) Niet echt een fysieke winkel (webwinkel en lokale afhaalpunten) en het heeft zijn beperkingen (groente en fruit pakketten kan je de inhoud niet van kiezen, hangt af van wat er geoogst kan worden). Maar het probeert wel de keten enorm te verkorten gezien er enkel geleverd wordt door boeren/producenten uit de omgeving (bijv. in het Gentse is de verste producent ongeveer in Lokeren). En het is nog bio ook allemaal, waardoor het dus vaak ook wel duurder is. Algemeen nadeel: je vindt ze voornamelijk in de grotere steden.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Mijn ex-schoonbroer is boer voor zijn kostwinning, en al die getalletjes van de subsidies en weet ik veel wat nog allemaal vertellen helemaal niet het hele verhaal .. Ik weet er geen details van, maar als de liefde voor zijn vak er niet zou zijn dan zou er niemand aan beginnen. Zo heeft hij bijvoorbeeld een héle dure kredietlijn bij de bank, waar ie tot €250.000 onder 0 kan gaan, omdat anders het financieel beheer van een boerderij niet haalbaar is. Inkomsten zijn niet gespreid over een lange periode, maar alles komt maar op een paar tijdstippen per jaar binnen, terwijl de uitgaven wel het hele jaar door binnenkomen...

Het is allemaal heel gemakkelijk om van in onze zetel of vanachter ons scherm half te lopen oordelen omdat we iets lezen over subsidies... spijtig, ik had meer van de mensen hier verwacht.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Over die subsidies : Het grootste deel van die subsidies komt trouwens niet bij de boer terecht maar bij de grote agrobedrijven. Zij hebben personeel in dienst om die subsidies te verwerven en gebruiken ook lobbying nog meer subsidiestromen te genereren. We spreken hier over de suikerindustrie, de zuivel-multinationals, de graanhandel (inclusief de speculanten), de vleesindustrie tot zelfs de mastodonten als BASF en Monsanto voor hun "wetenschappelijk" werk.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik weet dat het off-topic blijft, maar dit is wel een interessant thema.
DidierS schreef:En dan snap ik niet waarom die boer dat niet ZELF gaat verkopen?

Tja, daar moet die nog de tijd en de middelen voor hebben. In het aspergeseizoen dat nu bijna ten einde is, ga ik bij een boer mijn asperges halen. Het is daar dan alle hens aan dek, tot zelfs de overgrootmoeder die mee de provisoire winkel opzet. Het aanbod is ook seizoen gebonden, wat maakt dat het logistiek niet zo simpel is.
En daar profiteren die tussenschakels van om wel die diensten aan te bieden, maar aan een wurgende meerprijs.

Het idee dat je daar oppert over samenwerking tussen de boeren heet een coöperatieve, maar dat hebben kapitalisten niet zo graag omdat de meerwaarde en de winst dan naar de mensen gaan die er echt voor gewerkt hebben.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Aub, maak een nieuw topic aan of pas hier de titel aan ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

heist_175 schreef:
Joe de Mannen schreef:Waren de boeren vroeger dan slimmer ? die deden dat zonder dat het hen opgelegd werd, zonder boetes, gewoon met gezond boerenverstand...
Zonder studies deden die dat al wel, met als argument dat de houtkanten hen eten (fazanten bv) en warmte (hakhout voor de kachel of de houtoven) gaven. De nabije weilanden of bloemenweiden lagen er "braak" bij omdat de boer niet genoeg tijd/materiaal had om alles te bewerken. Braakliggende grond was in het 3- of meerslagstelsel ook (bewezen) beter om op langere termijn betere opbrengsten te hebben.
In Ierland gebeurt dat nog wel: daar zijn er boeren die koeien houden op stukken grond waar al decenia of eeuwen geen tractor geweest is. Hun argumentatie is dat topgras tot topkoeien en dus topvlees leidt.
Dit weekend in DeStandaard - Hoe boeren omgaan met droogte en boslandbouw daarbij helpt
Boeren die bomen planten op de wei en tussen de gewassen, zijn een pak beter beschermd tegen de gevolgen van de klimaatopwarming zoals droogte, hitte en overvloedige regenval. Maar ‘agroforestry’ is in Vlaanderen nog erg onbekend en dus onbemind.
(...)
Tussen het graan staan esdoorns en pruimelaars, tussen de groentebedden kerselaars en notelaars, netjes op tien meter van elkaar. François Ongenaert, landbouwer in de Wase polders en dertig jaar geleden begonnen als gangbare boer met een gemengd bedrijf akkerbouw-varkens, plantte zes jaar geleden zijn eerste bomen midden op zijn landbouwgrond. ‘Ik had gelezen over agroforestry (of boslandbouw) en hoe ze dat in Frankrijk en het zuiden van Spanje, waar het heel droog is, toepassen.
@boer verkoopt zelf
Het moet voor de boer te organiseren zijn, wat een winkel en personeel in die winkel betekent.
Het moet voor de consument te organiseren zijn, ik ga echt niet voor elk ingrediënt naar een andere boer rijden.
Het coöperatief model is in theorie al in voege: de veiling is een coöperatie, maar die rijdt meer voor eigen rekening dan voor rekening van de boeren.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Niemand die de steeds terugkomende trend zit?

Mensen willen zo goedkoop mogelijk voedsel maar de keten van productie tot eindverkoper wil zo veel mogelijk verdienen, de eerste schakel, de boer krijgt te weinig voor zijn werk.

Mensen willen zo goedkoop mogelijke kleding maar de keten van productie tot eindverkoper wil zo veel mogelijk verdienen, de eerste schakel, de arbeid(st)ers (in lageloonlanden) krijgen te weinig voor zijn werk.

Mensen willen zo goedkoop mogelijk vliegen maar de maatschappij wil zo veel mogelijk verdienen, de uitvoerende schakel, boordpersoneel, bagage handling.. krijgt te weinig voor zijn werk.

Daar staat natuurlijk tegenover dat iedereen zo veel mogelijk wil verdienen..... ergens botst dat natuurlijk.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

je hebt tegenwoordig van die lokaalmarkten.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”