Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:Offtopic: dat ding is wel te bizar voor woorden. Vanmiddag hoorde ik overduidelijk Yanny (of eigenlijk Yally) terwijl ik vanavond, met krek hetzelfde filmpje heel duidelijk Laurel hoor...
Mensen die nog goed de hoge tonen horen, horen normal Yanny… hoor je dus Laurel dan hoor je voornamelijk de lagere tonen.

Natuurlijk is dit ook afhankelijk van het toestel waarop je het fragment afspeelt… slechte speakers zorgen misschien voor minder hoge tonen.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3910
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Nieuws uit de US,iets wat Trump helemaal niet verwacht heeft,het zou kunnen dat nog meer US bedrijven gaan volgen,wat Tump blijkbaar niet weet dat is dat de EU zeker zoveel potentiele klanten heeft in vgl. met de US.

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/tr ... f#comments
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

goh HarleyDavidson maakt al langer motoren in India en Brazilië. Dat er meer productie verschuift uit VS lijkt mij niet zo wereldschokkend.
Mochten ze nu ergens in Europa een fabriek openen(wat ik niet zie gebeuren) zou het pas echt nieuws zijn.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Het feit dat ze er meer in het buitenland gaan maken wil natuurlijk zeggen dat ze er minder gaan maken in de US. Dus minder werknemers nodig, minder transport nodig in de US en minder inkomsten voor de US branch wil ook zeggen minder US belastingen te betalen. Dat lijkt mij net het omgekeerde van wat Trump voor ogen had.
Wie weet volgen andere bedrijven wel het voorbeeld van HD.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3910
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Stroper schreef:goh HarleyDavidson maakt al langer motoren in India en Brazilië. Dat er meer productie verschuift uit VS lijkt mij niet zo wereldschokkend.
Mochten ze nu ergens in Europa een fabriek openen(wat ik niet zie gebeuren) zou het pas echt nieuws zijn.
Produktie naar de EU brengen betekend dat er een fabriek komt in de EU,waar de motoren worden gemonteerd,dat is wat ik hieruit begrijp.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

fluppie schreef:Produktie naar de EU brengen betekend dat er een fabriek komt in de EU,waar de motoren worden gemonteerd,dat is wat ik hieruit begrijp.
"Om de aanzienlijke kosten van deze tarieven op lange termijn tegen te gaan, gaat Harley-Davidson een plan uitvoeren om de productie van motoren bedoeld voor de Europese markt te verhuizen vanuit de VS naar andere internationale vestigingen, zodat de tariefverhogingen ontweken worden."
Nergens beweert men dat er een fabriek in Europa komt. "Andere internationale vestigingen" lijkt mij eerder reeds bestaande fabrieken die niet in de US staan.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3910
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

OK,maar het is wel overduidelijk de bedoeling om extra taxen te vermijden,Trump zou er niet blij mee zijn,aangezien dit een rem zet op de fabrieken in de US,en daar gaat het eigenlijk over.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Uiteraard. Het blijft een feit dat HD hier probeert om geen verkoop mis te lopen omdat hun motoren te duur worden. Dat ze daardoor minder productie in de US hebben is een logisch gevolg.

De meeste economen hebben al tot in de treure herhaald dat deze extra taksen voor iedereen slecht zijn. Dit is trouwens exact wat er gebeurde voor de grote beurscrash van de jaren 30 waarbij de toenmalige president dacht een oplossing te hebben om de economie terug op het goede spoor te krijgen. Amerika zet zichzelf steeds meer buiten de wereldgemeenschap met deze (bijna) handelsoorlog, terugtrekking uit allerhande verdragen (milieu, handel, ...)
Als de rest van de wereld daar op reageert door onderling meer verdragen te sluiten dan is er maar één verliezer. De grootste winnaar zou dan wel eens China kunnen zijn.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3910
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

De andere landen hebben nu een gelegenheid om eventueel nog beter samen te werken.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 586 keer
Recent bedankt: 41 keer

Het is gewoon oerdom om wereldhandel tegen te werken, je schiet toch in eigen voet want je isoleert jezelf tegen een veel grotere groep. Iedereen weet dat je dan uiteindelijk motten krijgt :roll:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

on4bam schreef: Als de rest van de wereld daar op reageert door onderling meer verdragen te sluiten dan is er maar één verliezer.
fluppie schreef:De andere landen hebben nu een gelegenheid om eventueel nog beter samen te werken.
Not going to happen :-)

Alsof de rest van de wereld niet verdeeld is tot en met. Zelfs de EU intern is volledig vastgeroest door verdeeldheid, en laat talloze kansen wegglippen.

De tijd van de grote globaliserende verdragen die je achter WO1 en WO2 zag komt niet meteen terug. Ik vrees dat de bereidheid daarvoor ook enkel maar bestaat in de enkele jaren na een grote oorlog.

Iedereen die denkt dat China "de grote winnaar" zal zijn, nodig ik echt eens uit om naar dat land te reizen. Hun bipolair politiek stelsel is gedoemd om vroeg of laat in duigen te vallen, en wat er daarna zal gebeuren is nog maar de vraag.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3910
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Rusland word nu wel beschuldigd (officieel)voor inmenging bij de Amerikaanse verkiezingen.
Ondertussen zijn 12 Russen aangeklaagd,het gaat om medewerkers van de Russische Militaire geheime dienst.(GRU.)

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180713_03612479
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Maar Donald toch... LOL, kleine 'verspreking'
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180717_03620914
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 586 keer
Recent bedankt: 41 keer

CCatalyst schreef:Iedereen die denkt dat China "de grote winnaar" zal zijn, nodig ik echt eens uit om naar dat land te reizen. Hun bipolair politiek stelsel is gedoemd om vroeg of laat in duigen te vallen, en wat er daarna zal gebeuren is nog maar de vraag.
Zo bipolair dus als het Amerikaanse :lol:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Dizzy schreef:
CCatalyst schreef:Iedereen die denkt dat China "de grote winnaar" zal zijn, nodig ik echt eens uit om naar dat land te reizen. Hun bipolair politiek stelsel is gedoemd om vroeg of laat in duigen te vallen, en wat er daarna zal gebeuren is nog maar de vraag.
Zo bipolair dus als het Amerikaanse :lol:
Ja, maar met een great wall en censuur ipv een first amendment en een regering die kritiek kan verdragen. Ooit zal het ferm botsen allemaal.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 586 keer
Recent bedankt: 41 keer

CCatalyst schreef:
Dizzy schreef:
CCatalyst schreef:Iedereen die denkt dat China "de grote winnaar" zal zijn, nodig ik echt eens uit om naar dat land te reizen. Hun bipolair politiek stelsel is gedoemd om vroeg of laat in duigen te vallen, en wat er daarna zal gebeuren is nog maar de vraag.
Zo bipolair dus als het Amerikaanse :lol:
Ja, maar met een great wall en censuur ipv een first amendment en een regering die kritiek kan verdragen. Ooit zal het ferm botsen allemaal.
Geen fan van China maar in de VS gaat het ook niet bepaald de goede kant uit.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3910
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Ik woon niet in de US,maar ik lees hier en daar dat de boeren het moeilijker krijgen,komt natuurlijk door de handelsoorlog,vooral Canada en China viseren de landbouw,in de US.Maar wat zeker ook zou spelen is de goedkope arbeidskrachten,Mexicanen dus,die tot voor kort gemakkelijk de grens over kwamen,om een enige tijd seizoensarbeid te doen,nu word dit bijna onmogelijk gemaakt,waadoor de Amerikaanse boeren het moeilijker krijgen,of dit echt dramatisch zal worden,daar is het nog te vroeg voor.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Geen fan van China maar in de VS gaat het ook niet bepaald de goede kant uit.
Maar zonder echt veel impact op de bevolking zelf... wat je niet kan zeggen van landen zoals China, Rusland, Turkije, ...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

r2504 schrijft: Maar zonder echt veel impact op de bevolking zelf...

Geloof jij echt dat het neo-liberale beleid van de laatste decennia daar geen sporen heeft nagelaten bij de bevolking :eek:
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik denk wel dat je begrijpt over welke soort gevolgen ik het heb... dus niet louter financieel/economische.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

r2504 schreef:
Dizzy schreef:Geen fan van China maar in de VS gaat het ook niet bepaald de goede kant uit.
Maar zonder echt veel impact op de bevolking zelf... wat je niet kan zeggen van landen zoals China, Rusland, Turkije, ...
Idd. Wij beseffen het zelf niet omdat we nooit anders geweten hebben, maar ik vind de mate waarin vrijheid van meningsuiting bestaat en gegarandeerd is een goede indicator voor de ontwikkeling en de toestand van een maatschappij. Als men kritiek op de regering verbiedt, kan je er bv al donder op gaan dat corruptie welig zal tieren in dat land.

Er schort wel een en ander aan Belgie, maar we mogen toch echt blij zijn dat we kritiek mogen leveren, of spotten, op de regering, zelfs de Koning*, zonder in de cel te belanden. Dat First Amendment hebben ze in de VS ook. In China niet. Ook al doen ze het economisch zeer goed op dit moment, zolang er geen First Amendment is heb ik geen geloof/vertrouwen in de toekomst van het land, ik ben er zeker van dat het eens ferm gaat clashen, en het zal van nog veel grotere orde zijn dan het Tiananmenplein. En ik weet niet of de rest van de wereld het nog zo goed gaat verdragen als ze protestgangers massaal neerkloppen.

En dan die Taiwan kwestie, zucht :roll: En hun "sociaal krediet" :?

Natuurlijk, als er een First Amendment is maar de economie ligt in duigen dan is het ook niet aangenaam, maar ik veronderstel dat mijn punt wel duidelijk is.

* Afaik (niet gecheckt) wel nog strafbaar maar in de praktijk geen enforcement
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 586 keer
Recent bedankt: 41 keer

De VS doen het op meer dan economische zaken minder goed, gezondheid om maar één ding te noemen. Toch iets dat de hele bevolking aan gaat.

Trouwens de persvrijheid wordt vandaag de dag meermaals onder vuur genomen door enerzijds te kappen op de MSM en anderzijds zelf volop mee te doen aan fake news. Dat krijg je nu eenmaal als je ipv the ususal clowns eens voor een echte clown gaat :lol:
efari
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 sep 2015, 21:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

klein overzichtje inzake de kwestie Trump-Putin:
[youtube]K_jqKtnW2Ec[/youtube]
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Dizzy schreef: Trouwens de persvrijheid wordt vandaag de dag meermaals onder vuur genomen door enerzijds te kappen op de MSM en anderzijds zelf volop mee te doen aan fake news. Dat krijg je nu eenmaal als je ipv the ususal clowns eens voor een echte clown gaat :lol:
Dat het er voor de burger niet gemakkelijk op gemaakt wordt, is een feit. Hij moet het echte news van het fake news onderscheiden. Maar ze hebben tenminste het voordeel dat de overheid het niet doet voor hen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dizzy schreef:De VS doen het op meer dan economische zaken minder goed, gezondheid om maar één ding te noemen. Toch iets dat de hele bevolking aan gaat.
- Onderwijs
- Sociale mobiliteit (The American Dream)
- Infrastructuur
- Staatsschuld

Bovenstaande is zeker niet (enkel) Trump zijn schuld, maar hij onderneemt ook niets om het ten goede op te lossen, ook al is zijn kiesvee het felst getroffen door bovenstaande.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3910
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Die Staatsschuld word echt een enorm probleem,(waardoor ook die andere problemen niet meer kunnen worden opgelost)en die is onder Trump dan ook nog eens enorm opgelopen,iets wat hij zich blijkbaar niet aantrekt,op dit ogenblik,dit zal maar echt ter sprake komen als de US moeilijkheden begint te krijgen om zijn schuldenpapier te verkopen,nu is china immers nog altijd een van de grootste afnemers van Amerikaanse schulden.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

CCatalyst schrijft: Hij moet het echte news van het fake news onderscheiden...

Als 2 op 10 (burgers) daarmee bezig zijn, is het veel! ¨Perception business/politics¨ gaat maar steeds door...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef: - Onderwijs
Is een tweesnijdend zwaard. De VS heeft het beste kwalitatieve onderwijs (kijk maar naar de ranking van de universiteiten wereldwijd). Het probleem is dus niet het onderwijs zelf, maar eerder de toegang. Maar er is tegelijk ook een reden dat de VS alle topinstellingen in huis heeft, en dat is niet omdat ze niet voor de grootste gemene deler gaan. Dit gaat uiteraard ten koste van individuelen, zeker voor zij die minder kansen hebben, maar met 328 miljoen mensen ga je nooit voor iedereen goed kunnen doen én de kwaliteit houden.

Zelfde voor gezondheidszorg, is onbetaalbaar. Hier ook trouwens, maar in plaats van eraan te raken we sturen de facturen naar de volgende generatie.
heist_175 schreef: - Sociale mobiliteit (The American Dream)
Niet mee akkoord. De Dream evolueert mee met de maatschappij, maar ze is zeker niet verdwenen. De VRT bericht graag over de miserie in de VS, maar de verhalen over de American Dream anno 2018 laten ze niet zo snel zien, en het is zeker niet omwille van een gebrek aan materie.
heist_175 schreef:- Infrastructuur
Ja. Trump heeft het in gang gestoken maar het Huis raakt het niet eens over de fondsen ervoor. Om dezelfde reden kan hij het dus ook niet per EO beslissen (gaat over biljoenen, geld moet van ergens komen). De VS zal het laten aanslepen tot het crisis is. Zoals hier dus.
heist_175 schreef:- Staatsschuld
Dit heb ik al meermaals gehoord en is een interessante kwestie.

Schuld is iets dat ooit terugbetaald moet worden. Zolang je kredietgever denkt (foutief of niet) dat je het in de toekomst zal kunnen terugbetalen, is de regel over het algemeen dat je vrij snel een lening zal krijgen. Zelfs een extra lening. En nog een extra lening.

Als je je schuld niet terugbetaalt zal er ooit een moment komen dat je kredietgever er genoeg van zal hebben. In principe komt er dan enforcement. De deurwaarder of de rechtbank in ons geval.

Maar wat kan China doen? Ze kunnen hun geld opeisen, en als de VS bot weigert hebben ze weinig opties. Vliegtuigjes moeten ze niet sturen want dat gaan ze nooit winnen. Het enige wat ze kunnen doen is de geldkraan dicht draaien, met alle mogelijke gevolgen voor de handelsrelaties tussen de VS en China (een van de grootste afnemers) en bijgevolg hun interne markt, zeker met een Trump aan het roer. Dus waarschijnlijk is de geldkraan dichtdraaien ook geen optie. Maw: de VS heeft China nodig en China heeft de VS nodig. Japan hetzelfde verhaal.

Is een schuld nog wel een schuld als ze niet opgeeist kan worden? Da's een interessante filosofische kwestie. Net als de boom die valt in het oerwoud (maakt het lawaai als er niemand is om het te horen) ligt het antwoord minder voor de hand dan het lijkt.

Ik zie het in ieder geval zo: zolang de VS het eerste rijk van de wereld blijft is die schuld geen probleem. De dag dat de wereldorde zal veranderen, en dat komt sowieso, wordt dat plots een gigantisch probleem. Maar ik weet niet of wij dat nog zullen meemaken, en ik weet al zeker niet hoe die wereld er zal uitzien.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

CCatalyst schrijft: Is een schuld nog wel een schuld als ze niet opgeeist kan worden?

Inderdaad, temeer omdat alle geld hiervoor al decennialang vanuit het ¨niets¨ tevoorschijn kon worden getoverd!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef:
Zelfde voor gezondheidszorg, is onbetaalbaar. Hier ook trouwens, maar in plaats van eraan te raken we sturen de facturen naar de volgende generatie.
Ja hier zal het ook onbetaalbaar worden maar is het wel voor iedereen toegankelijk en spenderen we procentueel gezien minder aan gezondheidszorg dan in de VS.

Bij de VS is de gezondsheidszorg moeilijk toegankelijk + duurder dan hier + neemt meer ruimte in het overheidsbudget.

Total health expenditures per capita, U.S. dollars, PPP adjusted, 2016

•United States. $10,348.
•Switzerland. $7,919.
•Germany. $5,550.
•Netherlands. $5,385.
•Austria. $5,227.
•Comparable Country Average. $5,169.
•Belgium. $4,839.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: - Sociale mobiliteit (The American Dream)
Niet mee akkoord. De Dream evolueert mee met de maatschappij, maar ze is zeker niet verdwenen. De VRT bericht graag over de miserie in de VS, maar de verhalen over de American Dream anno 2018 laten ze niet zo snel zien, en het is zeker niet omwille van een gebrek aan materie.
Ik heb nergens over de VRT gesproken? Die zitten helemaal in de ban van de "anekdotiek" van VTM en mogen niet meer kritisch zijn voor politici, uit schrik dat hun centen afgepakt worden.
Ik heb het over internationale studies, zowel van binnen als buiten de VS, die duidelijk aantonen dat de American Dream (straatjochie dat CEO wordt) verleden tijd is, op enkele uitzondering na.
Je zei het net zelf bij "Onderwijs": de toegang tot "het betere" onderwijs is voorbehouden voor de happy few met een dikke pree. Dus hoe denk je die sociale mobiliteit dan te realiseren?

Hetzelfde kan gezegd worden voor België overigens. De burgerij van België/Vlaanderen gaat naar de Unief, de minder begoeden niet (hetzij door vroegtijdige uitval, hetzij om financiële redenen). Het is vooral een bestendiging van sociale status.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

boonpwnz schreef: Total health expenditures per capita, U.S. dollars, PPP adjusted, 2016

•United States. $10,348.
•Belgium. $4,839.
Maar je kan niet zomaar VS en Belgie vergelijken.

Hier liggen de tarieven vast, toch in zoverre een arts de conventie volgt (de meeste artsen volgen de conventie).

In de VS is de eerste vraag die ze stellen: "bij wie ben je verzekerd?" En het tarief fluctueert in functie van dat antwoord. Er zijn daar geen vaste tarieven, alles wordt vastgelegd in netwerken tussen artsen en bepaalde verzekeraars, met verschillende tarieven per netwerk enz. En dan heb je natuurlijk ook nog een hele hoop mensen zonder verzekering, die een soort van richtprijs betalen, maar ook allesbehalve gereguleerd. Als je dus 2 patienten hebt die bij dezelfde arts komen op dezelfde dag voor exact dezelfde consultatie is het perfect mogelijk dat de ene (veel) meer/minder betaalt dan de andere.

Dat per capita healthcare in de VS veel duurder is klopt dus wel, maar het is niet zo dat de patient of de overheid noodzakelijk dat verschil betaalt.
heist_175 schreef: Je zei het net zelf bij "Onderwijs": de toegang tot "het betere" onderwijs is voorbehouden voor de happy few met een dikke pree. Dus hoe denk je die sociale mobiliteit dan te realiseren?
Nee, het gaat voor een deel naar de happy few met een dikke pree, en naar een ander deel op basis van meritocratie obv scholarships. De laatsten zorgen ervoor dat de universiteit haar kwaliteit blijft leveren, de eersten zorgen ervoor dat de universiteit haar rekeningen kan betalen (en subsidieren mee de tweede groep). Met rijkeluiszoontjes alleen blijf je geen topuniversiteit hoor :wink: .

Die meritocratie is trouwens al langere tijd een punt van kritiek omdat het tot een heel grote selectie van Asian-Americans leidt ten nadele van andere bevolkingsgroepen. Als je eens op een Amerikaanse campus rondwandelt zal je dit snel zien.

Ik zie de American Dream wel niet uitsluitend ifv kunnen gaan studeren of niet. Iemand die zonder diploma begonnen is als rekkenvuller bij Wal-Mart en binnen de firma kan doorgroeien tot winkelmanager vind ik evenzeer een voorbeeld van mobiliteit en de American Dream.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 586 keer
Recent bedankt: 41 keer

CCatalyst schreef:Is een tweesnijdend zwaard. De VS heeft het beste kwalitatieve onderwijs (kijk maar naar de ranking van de universiteiten wereldwijd). Het probleem is dus niet het onderwijs zelf, maar eerder de toegang. Maar er is tegelijk ook een reden dat de VS alle topinstellingen in huis heeft, en dat is niet omdat ze niet voor de grootste gemene deler gaan. Dit gaat uiteraard ten koste van individuelen, zeker voor zij die minder kansen hebben, maar met 328 miljoen mensen ga je nooit voor iedereen goed kunnen doen én de kwaliteit houden.

Zelfde voor gezondheidszorg, is onbetaalbaar. Hier ook trouwens, maar in plaats van eraan te raken we sturen de facturen naar de volgende generatie.

Niet mee akkoord. De Dream evolueert mee met de maatschappij, maar ze is zeker niet verdwenen. De VRT bericht graag over de miserie in de VS, maar de verhalen over de American Dream anno 2018 laten ze niet zo snel zien, en het is zeker niet omwille van een gebrek aan materie.
Het grote verschil is dat hier een veel grotere groep gebruik kan maken van onze gezondheidszorg en onderwijs. Het is dus enkel voor de happy few en een enorme groep mensen moet het met veel minder doen.

Onze gezondheidszorg is trouwens goedkoper EN beter toegankelijk. Inde VS betaalt de vorige en de huidige generatie al decennia teveel.

De droom is een droom voor slechts enkelen en een nachtmerrie in de praktijk voor velen.

VRT is inderdaad voorzichtig met kritiek op machtshebbers, ook binnenlandse. Iemand de uitspraak van Jan Mulder gehoord over Dewever? De stilte die viel was zo veelzeggend :)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Juist, alsof van de hand god/s geslagen :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dizzy schreef:Iemand de uitspraak van Jan Mulder gehoord over Dewever? De stilte die viel was zo veelzeggend :)
Nee.
Link?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Volgens mij weet hij toch niet waar hij het over heeft.
Wie gaat het de baas van het Schoon Verdiep moeilijk maken?
- De communisten van de PVDA?
- De groenen? Die krijgen nooit 50% bij elkaar
- De SPA? Met een lijsttrekker die niet eens van de eigen partij is, qua geloof in eigen kunnen kan dat tellen. Of met iemand die door de raad van bestuur van zijn ex-werkgever (per ongeluk zit daar een NVA'er in) constant te kakken wordt gezet?
- De CDV? Als ze hun wagentje niet aan de NVA hadden gehangen, lagen ze er nu ook al uit
- OVLD? Die dromen alleen om verder te doen, er wordt hen niets in de weg gelegd

Ik zie niemand die de baas van het land een strobreed in de weg zal leggen, alle polarisatie in de stad ten spijt.
Het is nog geen gelopen race, maar ik zou geen geld op een ander stadsbestuur durven inzetten...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Mulder praat niet over Antwerpen, maar over een mogelijke splitsing van dit 6-regeringen landje :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Als die Mulder betaald wordt door de VRT om daar te zitten is de opmerking van de interviewer terecht. Je kan niet op een openbare omroep verschijnen en betaald worden met Vlaams belastingsgeld om te zeggen dat politicus X/Y kansloos is, want dat is een schending van de onpartijdigheid die in de beheersovereenkomst staat. Is eigenlijk al voldoende reden om de samenwerking per direct stop te zetten.

Indien die daar zonder enige compensatie zit (op een glas water en erg vergankelijke roem na) is er geen probleem en is de reactie van de interviewer overdreven.

Zolang ze op belastingsgeld draait moet de VRT zichzelf in toom houden, niet de Vlamingen (of de Nederlanders) die erop verschijnen met hun diverse meningen.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Dat constante gekak op Trump dat is echt niet meer normaal. Tis nen rare vent akkoord maar wie verder kijkt dan zijne neus lang is die zou op zijn minst al inzien dat hem meer doet dan Obama op zijn 8j tijd.

Waar zijn bv al degene mee hun verhalen van wereldoorlog 3 is er binnen 2j en die gaat op de kernknop duwen? Gingen ze niks doen aan degene die fake news brengen?

En integenstelling tot Obama is Trump nog geen oorlog begonnen.

Ik vrees dat een nieuwe termijn niet zal lukken voor Trump; mensen zijn helaas beinvloedbaar en ik denk dat hem geen 2de keer zal winnen, de vele media en noem maar op die dag in dag uit in alles de man zitten af te breken, velen trappen erin.

Zelfs toen hem eens 2sec voor de Queen liep waren de reacties er meteen van wat een boer enz... maar de man stopte en wachte tot wanneer ze naast Trump kwam staan en dan liepen ze verder, er was niks aan de hand en toch maakt de media er drama van en dan natuurlijk al die haters die alweer niet voorzichzelf kunnen denken en meedoen met de meute wat voor schande dat het alweer niet was.
Tttsss
Gesloten

Terug naar “Ander nieuws”