Boete veel te laat ontvangen en 1 dag om te betalen, afzetters

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

mailracer schreef:jou voorstelt kost veel geld en heeft een grotere infrastructuur nodig als enkel een aanpassing aan een wagen.
Waarom wordt dit element enkel bij mijn voorstel bekeken?
Vandaag in het nieuws : er komen de volgende jaren weer een pak trajectcontroles bij.
Hoeveel kosten die?
Heb je daar cijfers van?
Of is het omdat daar weer geld te rapen valt?
mailracer schreef:Alle opmerkingen die je hierover geeft kan men oplossen. als je een voorstel doet over technische hulpmiddelen, moet het ook betaalbaar zijn, anders mag men blijven flitsen om het te kunnen betalen.
Hoe kun je nu weten of het betaalbaar is?
Waar zijn de cijfers hierover?
Nog eens, er komen jaarlijks flitspalen en trajectcontroles bij, het systeem om boetes te verwerken wordt regelmatig geüpdatet, de flitsmarathons, ..
Maar mijn voorstel zou geld kosten.
En hoeveel kost al die rommel?

Hoeveel kost het om de beveiliging op punt te zetten voor eindeloos veel modellen GPS'en?
Om ervoor te zorgen dat niemand andere snelheidsbeperkingen kan downloaden en installeren?
Ik geloof er niets van dat je dat kunt oplossen, dit is gewoon een excuus om wat voor de hand ligt (een gesloten systeem) niet te installeren.
MichelJ schreef:@boulder : die 90% gaat dan in de fout.
Hoe kun je dat nu volhouden!
Dat is echt zo'n ambtenaarsmentaliteit, en er blijkt ook weer uit dat verkeersveiligheid totaal van ondergeschikt belang is, als ze maar in uw zakken kunnen zitten.
Want mensen die wel de regels willen respecteren zijn er het slachtoffer van.
Die 90% die de regels niet volgt, doet dat omdat de overheid in de fout gaat.
Zij zetten de borden op een verkeerde plaats.
Die borden moeten staan waar de werken stoppen, en niet 500 meter verder!
Maar goed, ik zie dat je dat dan een goede gelegenheid vindt om nog eens te flitsen, in plaats van dat de overheid haar verantwoordelijkheid neemt.
Ik denk dat het stilaan tijd wordt dat wij ons als burger minder laten doen, en ook eens in de aanval gaan.
Naast een zwerfvuilophaaldag bijv. een dag waarop burgers massaal foto's nemen van punten waar de Overheid haar taken niet vervult, en die doorspelen aan de Media.
Een soort blunderboek, maar dan niet van het rekenhof, maar van de burger zelf.
MichelJ schreef:Vanaf het moment dat de eerste Coyote of Waze bestuurder geflitst wordt of er ene opmerkt zakt de snelheid mooi weg.
De Overheid moet niet janken want ze zijn er zelf als de kippen bij om alle regels aan hun laars te lappen.
Di Rupo indertijd werd zelf gepakt bij een flitscontrole, zijn chauffeur reed rond... met een coyote...
MichelJ schreef:Wat betreft het versnellen, als we nu eens standaard een traject controle opstellen bij wegenwerken
Toch raar, als ik iets voorstel is iedereen daar dat het teveel zal kosten, nu mogen er overal trajectcontroles komen, maakt niet uit hoeveel het kost.
Eén zaak valt wel op: geld speelt geen rol, als het tot meer inkomsten van de overheid leidt.
In het andere geval is elke cent er een teveel..
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

boulder schreef:
mailracer schreef:jou voorstelt kost veel geld en heeft een grotere infrastructuur nodig als enkel een aanpassing aan een wagen.
Waarom wordt dit element enkel bij mijn voorstel bekeken?
boulder, ik ga stoppen met reageren op jouw berichten. Ik snap eigenlijk niet waarom ik er zoveel tijd nog insteek. Moet ik je gewoon gelijk geven dan ? terwijl mijn gezond verstand zegt van niet. :nono:
mailracer schreef:
Maar welk systeem je ook voorstelt, je bent volledig afhankelijk van technologie en dat alleen maar omdat bestuurders niet meer met de auto hun opgelegde snelheid respecteren. Ik vind het persoonlijk vrij duur om een mentaliteitsverschil af te dwingen dat met gezond verstand vanzelf kan.
en dit geldt ook voor trajectcontrole.

Als je wil dat de overheid niet verdiend aan je gedrag in het verkeer, dan hou je je gewoon aan de opgelegde regels. zo simpel is het
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

mailracer schreef:Als je wil dat de overheid niet verdiend aan je gedrag in het verkeer, dan hou je je gewoon aan de opgelegde regels. zo simpel is het
Maar "Bij uitzondering" mag het wel, en dan ontkennen we gewoon dat die uitzondering op sommige plaatsen wel heel vaak voorkomt.
Ik vind dat jullie gewoon aan ontkennen doen.
Elk argument wordt gewoon net zolang ontkend tot men zegt dat het lang genoeg geduurd heeft.
Het is dezelfde strategie die politici gebruiken : ontkennen en blijven ontkennen, en de schuld op een ander schuiven, en ondertussen goed de Staatskas vullen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

boulder schreef:
mailracer schreef:Als je wil dat de overheid niet verdiend aan je gedrag in het verkeer, dan hou je je gewoon aan de opgelegde regels. zo simpel is het
Maar "Bij uitzondering" mag het wel, en dan ontkennen we gewoon dat die uitzondering op sommige plaatsen wel heel vaak voorkomt.
Ik vind dat jullie gewoon aan ontkennen doen.
Elk argument wordt gewoon net zolang ontkend tot men zegt dat het lang genoeg geduurd heeft.
Het is dezelfde strategie die politici gebruiken : ontkennen en blijven ontkennen, en de schuld op een ander schuiven, en ondertussen goed de Staatskas vullen.
Omdat 90% aan die werken daar de borden misplaatst vindt en allemaal te vroeg te snel beginnen rijden is een uitzondering? Ofwel volg je hen daarin en rij je daarom mee te snel ofwel vind je het onveilig en rij je daarom mee te snel. Maar in beide gevallen schuif je de schuld op degene die de borden plaatst.

Natuurlijk staat alles met wat een uitzonderlijke situatie is.

1. je moet plots stevig remmen op het linkse baanvak en je gooit jezelf tussen 2 voertuigen naar rechts omdat er een een lichtpaal omver valt op het linkse baanvak.
2. je bent voorbij een colonne vrachtwagens aan het rijden die zeer kort achter elkaar hangen en er komt plots aan hoge snelheid een politiewagen aangevlogen, je rijdt wat sneller en zet je richtingsaanwijzers aan om dat gaatje dat je ziet tussen 2 vrachtwagens te halen voordat die politiewagen je inhaalt.
3. je rijdt te snel omdat je vindt dat de aannemer die borden maar vroeger had moeten plaatsen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Boulder, je legt mensen constant woorden in de mond die volgen uit de foute interpretatie van anderen hun bijdrage. Klagen over de kleur van een tekst die je zelf ingekleurd hebt is daarbij het toppunt. Ik merk dat steeds meer mensen het beu worden om nog te reageren op de gazetten vol herhaling. :nono:

Om regels na te laten leven heb je controle nodig. Dat geldt ook voor de belastingen. Veel mensen zullen ook bepaalde belastingen niet nuttig vinden maar er is controle om ze toch te innen volgens de regels. Bij verkeer is dat ook de realiteit, net zoals de boetes een realiteit zijn voor overtreders.

Omdat mensen een regel negeren verdwijnt noch deze regel noch de sanctie. Wie kiest de regels niet na te leven moet gewoon niet janken als men gepakt wordt.

Ik ontken ook nergens dat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan en dat je dan voorrang geeft aan de veiligheid. Het mag echter geen excuus zijn om deze situaties aan te grijpen om daarbuiten dezelfde “flexibiliteit” toe te passen. Iemand die bang is van vrachtwagens kan niet zomaar de ganse weg op het middenvak rijden omdat daar wel eens vrachtwagens rijden. Sommigen doen dat maar dit stropt het verkeer en het wordt nog veel te weinig beboet door de zogenaamde overheid.

Hoeveel keer moet ik u nog vertellen dat ik evenveel in de wagen zit als op het OV? Met het OV doe ik kleinere verplaatsingen, met de wagen grote afstanden op verschillende tijdstippen. De pakkans lijkt me op 30 jaar toch redelijk en toch heb ik geen enkele boete gehad. Ik heb zelfs nog nooit moeten blazen. De pakkans is gewoon laag in België maar toch spreekt men van overheid.

Er zijn meer inbreuken dan louter snelheid. Parkeren op fietspad is ook zo’n voorbeeld. Rijden met de GSM in de hand een andere. Dit zijn geen fabeltjes maar realistische voorbeelden van de foute mentaliteit.

Ik heb ZELF technische middelen voorgesteld maar opnieuw ben ik volgens u ineens niet pro??? :bang:

Vandaag verscheen toevallig een filmpje over de politie in Brussel die per fiets op patrouille gaat in de hoofdstad. Een echte aanrader die duidelijk toont hoe fout de mentaliteit vaak is. Parkeren op fietspaden of gewoon midden op een plein. Men denkt er niet eens bij na! Door hoge boetes neemt het fenomeen langzaam af en de overheid is daar blijkbaar blij om :lol:

Het is ook lachwekkend dat iemand die pleit voor een betere mentaliteit en veiliger verkeer niet zou inzitten met de verkeersdoden. Iemand die daarentegen pleit om de regels flexibel te mismeesteren als het hemzelf goed uitkomt is uiteraard een voorvechter van veilig verkeer. :roll:

Er bestaan diverse systemen bij snelheidsbeperking (ISA). Het systeem kan zowel adviserend als streng toegepast worden, gezien de mentaliteit lijkt enkel het strenge systeem enig resultaat te bieden op langere termijn.

Een artikel ivm verkeersslachtoffers in EU van vandaag werpt ook een ander licht op de overheid-fantasmen van sommigen. Het is een Europees doel om de verkeersslachtoffers terecht te laten dalen. België loopt ondanks een inhaalbeweging nog altijd achter het gemiddelde en er is nog werk. Er wordt ook aangekondigd om een systeem van snelheidsbeperking op te leggen aan de constructeurs. Zo onrealistisch of futuristisch is het dus niet. Ik ben voorstander van een snelle invoering.

Men bekijkt de regels vaak als pesterij maar zoals anderen al aanhaalden is er vaak een onbekende/goede reden om dingen aan te passen. Het is toch absurd hoeveel doden wij accepteren om snel van A naar B te kunnen en deze discussie toont duidelijk aan hoe erg moeilijk het is om foute mentaliteiten te veranderen. Wie niet horen wil…moet klagen over overheid.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Men bekijkt de regels vaak als pesterij maar zoals anderen al aanhaalden is er vaak een onbekende/goede reden om dingen aan te passen
Als de meerderheid gevoelsmatig te snel rijdt dan is er iets fout met je statement... ik merk dat die goede reden er vaak NIET is.

En als er een onbekende reden is dan moet men de omgeving maar aanpassen om een correcte snelheid te stimuleren.
Dizzy schreef:Het is toch absurd hoeveel doden wij accepteren om snel van A naar B te kunnen
Heb jij dan soms statistieken waaruit blijkt dat een groot deel van de dodelijke ongelukken PUUR aan snelheid te wijten is ?

Het is toch zo eenvoudig alles op één hoop te gooien om je punt toch maar verkocht te krijgen.

Hoog tijd dat iemand eens een grondige analyse maakt in plaats van laten we de snelheid nog maar eens 10km/u omlaag halen want we hebben nog teveel dodelijke ongelukken :bang:
Beepee
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 10 keer

Dat gevoelsmatig te snel rijden is ook vaak omdat men ermee wegkomt , de pakkans is toch laag
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Gevoelsmatig heeft juist niets met pakkans te maken... het is de snelheid die iemand zou rijden als er geen borden zouden staan. Zo zal iemand gevoelsmatig sneller rijden op een autostrade (geen tegenliggers, meerdere rijvakken, weinig bochten, ...) dan op een landweg (tegenliggers, smalle rijstroken, veel bochten, ...).

Als je echter gaat eisen dat mensen op een 2 x 2 rijweg met middenberm plots nog maar 50 km/u rijden dan kan je het gevolg al raden... en ja je kan het afdwingen met veel en hoge boetes maar dan ben je wat mij betreft verkeerd bezig (en dat is wat we nu dan ook vaak zien).

Objectieven als het streven naar de halvering van het aantal dodelijk ongelukken is langs één kant nobel maar zonder de juiste context (bv. Duits wegennet vergelijken met dat van Vlaanderen) ook ronduit absurd. Trouwens een onervaren macho chauffeur die in het weekend tegen 140 km/u zich op een landweg te pletter rijdt zal je NOOIT uit die cijfers krijgen.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dus we gaan de snelheidsbeperkingen laten afhangen van gevoel van de chauffeurs?

Immers in een oude rammelbak 140 rijden op de autosnelweg is een heel ander gevoel dan in een zware wagen die zeer stil en comfortabel is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MichelJ schreef:Dus we gaan de snelheidsbeperkingen laten afhangen van gevoel van de chauffeurs?
Inderdaad... als de meerderheid ergens 90 km/u zou rijden lijkt mij dat de correcte snelheid... is ze dat niet (en dat kan best) dan moet je zorgen dat de meerderheid er geen 90 km/u meer rijdt door aanpassingen aan de infrastructuur. Op zich werkt dit veel efficienter dan domweg een bord te plaatsen van 50 km/u met een camera ernaast.

Er is niets zo vervelend als een "onnatuurlijke" snelheid te moeten handhaven als bestuurder.
MichelJ schreef:Immers in een oude rammelbak 140 rijden op de autosnelweg is een heel ander gevoel dan in een zware wagen die zeer stil en comfortabel is.
Dus we gaan de snelheid laten afhangen van de oudste rammelbak ?
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Die met zijn oude rammelbak heeft een andere "onnatuurlijke" snelheid dan ene in nen dikke bmw. Nogmaals, als de meerderheid morgen 140 wil rijden op de E19 Antwerpen-Brussel zou dat de snelheid moeten zijn, weet ook niet goed hoe we daar de infrastructuur moeten aanpassen om 120km/u af te dwingen.

Als de meerderheid hun gelijk wil halen zullen ze er iets voor moeten doen : politiek bedrijven, politici aanschrijven, campagnes voeren. Zullen eens zien hoe geëngageerd de meerderheid is. Niet dus, liever staan zeiken over infrastructuur en debiele beleidsmakers, dat kost minder tijd en moeite en dat een ander het met maar moet oplossen.

Face it, de gemiddelde Belgische chauffeur inclusief mezelf is meestal slechts een haartje verwijderd van een zwaar gefrustreerde chauffeur te zijn die voor het minst zit te kafferen op onbenullige medebestuurders. Daarmee ook zulke zinloze discussies over snelheid, onaangepast rijgedrag en noem maar op.

Een beetje ontopic terug : ik hoor weinig terug van degene die een boete hebben gekregen op randje of over de uiterste betaaldatum, al aanmaningen gehad, verhogingen gekregen? Of eerder een storm in een glas water?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ik heb echt de indruk dat sommige mensen denken alleen op de baan te zijn. in bebouwde kom op een mooi recht stuk kan je ook 120 rijden. dus als het er kan. doen we dat maar :bang: ah ja want het kan gevoelsmatig. als ze dan spreken over het aanpassen van de baan om de gevoelsmatige snelheid naar beneden te halen. Dan vraag ik af hoe je dat kan. Als je bloembakken zet, klagen ze. Als er drempels staan, klagen ze. Als de lichten te lang op rood staan, klagen ze. rijden ze achter een vuilkar, klagen ze......

nu een woonwijk (20km/u) hier is aangepast aan die snelheid, maar geen enkele die dat hier doet, behalve ik :-o Denk dus zeker niet dat mensen gevoelsmatig trager rijden in bebouwde kom of straten die de aanbevolen snelheid het respecteren waard zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MichelJ schreef:Nogmaals, als de meerderheid morgen 140 wil rijden op de E19 Antwerpen-Brussel zou dat de snelheid moeten zijn, weet ook niet goed hoe we daar de infrastructuur moeten aanpassen om 120km/u af te dwingen.
Ik denk niet dat de autostrades het probleem zijn... tenzij stukken waar men tegenwoordig al aan het minderen is naar 100 km/u. Trouwens waarom wil je de 120 km/u afdwingen en niet zoals in Nederland, Duitsland, ... de snelheid optrekken naar 130 km/u ?
MichelJ schreef:Als de meerderheid hun gelijk wil halen zullen ze er iets voor moeten doen : politiek bedrijven, politici aanschrijven, campagnes voeren. Zullen eens zien hoe geëngageerd de meerderheid is.
Dat heb je met alles in Belgie... niet alléén het verkeer.
MichelJ schreef:Face it, de gemiddelde Belgische chauffeur inclusief mezelf is meestal slechts een haartje verwijderd van een zwaar gefrustreerde chauffeur te zijn die voor het minst zit te kafferen op onbenullige medebestuurders.
En waar denk je dat die frustratie vandaan komt... van constant zich onnatuurlijk te moeten gedragen... ontspannen ga je er niet van worden !
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Snelheid optrekken naar 130? Dan gaat die 'meerderheid' ook gewoon hun snelheid mee verhogen met 10km/u. Of denk je dat ze plots allemaal braaf 130 gaan rijden.

Onnatuurlijk gedrag in een auto, nog steeds een raar begrip.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

r2504 schreef:Als de meerderheid gevoelsmatig te snel rijdt dan is er iets fout met je statement... ik merk dat die goede reden er vaak NIET is.

En als er een onbekende reden is dan moet men de omgeving maar aanpassen om een correcte snelheid te stimuleren.

Heb jij dan soms statistieken waaruit blijkt dat een groot deel van de dodelijke ongelukken PUUR aan snelheid te wijten is ?

Het is toch zo eenvoudig alles op één hoop te gooien om je punt toch maar verkocht te krijgen.

Hoog tijd dat iemand eens een grondige analyse maakt in plaats van laten we de snelheid nog maar eens 10km/u omlaag halen want we hebben nog teveel dodelijke ongelukken :bang:
Er zijn helaas elk jaar een paar honderd (doden en gewonden) zeer goede redenen om verkeersveiligheid ernstig te nemen.

Het is onbegonnen werk om elke weg aan te passen aan een lage snelheid. Dat zou men trouwens pas aanklagen als gepest.

Nergens beweer ik dat snelheid de enige factor is bij ongevallen maar wel dat het een belangrijke is.

Te snel rijden veroorzaakt 30% van alle dodelijke ongevallen. In Vlaanderen eisen zware voeten bijna 90 levens per jaar. In Vlaanderen gebeuren er jaarlijks meer dan 3.500 letselongevallen waarbij overdreven snelheid een rol speelt, of omgerekend een tiental per dag (cijfers 2017). 3 op 4 Vlamingen beseffen dat te snel rijden gevaarlijk is. (bron vsv Vlaanderen)

Er is genoeg materiaal te vinden voor de 1/4 die het niet willen geloven.
de-5-belangrijkste-oorzaken-van-auto-ongevallen-met-zware-gevolgen
Zelfs websites van autoverenigingen vermelden de invloed van snelheid en onaangepaste rijstijl.

Iemand noemt hier frustraties en wat verschijnt er in het nieuwsoverzicht: Belg is meeste gestresseerde bestuurder van Europa
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:Gevoelsmatig heeft juist niets met pakkans te maken... het is de snelheid die iemand zou rijden als er geen borden zouden staan.
(...)
Als je echter gaat eisen dat mensen op een 2 x 2 rijweg met middenberm plots nog maar 50 km/u rijden dan kan je het gevolg al raden... en ja je kan het afdwingen met veel en hoge boetes maar dan ben je wat mij betreft verkeerd bezig (en dat is wat we nu dan ook vaak zien).
Absoluut. Het is al meermaals bewezen dat de weginfrastructuur de gevoelsmatige snelheid beinvloedt.
r2504 schreef:
MichelJ schreef:Dus we gaan de snelheidsbeperkingen laten afhangen van gevoel van de chauffeurs?
Inderdaad... als de meerderheid ergens 90 km/u zou rijden lijkt mij dat de correcte snelheid... is ze dat niet (en dat kan best) dan moet je zorgen dat de meerderheid er geen 90 km/u meer rijdt door aanpassingen aan de infrastructuur. Op zich werkt dit veel efficienter dan domweg een bord te plaatsen van 50 km/u met een camera ernaast.
Er is niets zo vervelend als een "onnatuurlijke" snelheid te moeten handhaven als bestuurder.
In de US doen ze dit al in bepaalde staten.
Ze meten de gereden snelheden, en de snelheid waar 85% van de chauffeurs onder zit, is meestal een goeie snelheid om als limiet te dienen.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Aaaah de US! Blij dat je het aanhaalt want in de US is er blijkbaar geen probleem met infrastructuur versus snelheid.

Expressways met 2-4 tot 6-8-10+ lanes.. limiet van: 55-75mph

Op ellenlange interstates: 65-85 mph
En aan de scholen: 15mph

Zou het toch ad mentaliteit (en law enforcement) kunnen liggen?
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Dizzy schreef:Te snel rijden veroorzaakt 30% van alle dodelijke ongevallen.
Te snel, als in: veel sneller dan de situatie toelaat? Dan akkoord.
Te snel, als in: veel sneller dan het bord toelaat? Dan niet akkoord. Duust-en-één plekken waar je gemakkelijk 20km/u boven de bordelijke snelheid kan rijden zonder het idee te krijgen dat je wat riskeert, behalve dan een boete misschien.

Het is al gezegd dat de perceptie dat de borden correct zijn aangepast aan de situatie er vaak niet is.

Dat en de veel te lage pakkans in .be zorgen ervoor dat weinig mensen zich nog houden aan die bordelijke snelheden en liever op gevoel rijden.

Het is al geweten dat grote snelheidsverschillen en plotse obstakels zo goed als altijd de oorzaak zijn van ongevallen, niet platweg te snel rijden op zich.

Grote snelheidsverschillen krijg je op kruispunten van snelle wegen (bv steenwegen met een snelheidslimiet van 90 of 70) of op autostrades waar er veel mensen normaal rijden (bv: de meeste auto's) maar er ook veel voertuigen traag rijden (bv: een resem camions). Wanneer camions echter besluiten om elke vijf botten zich zo plots als ze kunnen naar het middelste vak te pleuren, zélfs wanneer neerslag uit de hemelen valt, dát zijn vaak de kanshebbers om een ongeluk te veroorzaken. Hetzelfde geldt voor middenvakplakkers die ervoor zorgen dat een stroom van drie wagens breed ineens moet veranderen in een stroom van één wagen breed om hen te kunnen passeren, zij veroorzaken de hindernissen en dus de frustratie. Ondertussen zit de flik op zijn luie reet, de camera's doet flits, maar de frustratiepunten? Die worden niet aangepakt, meneer, te veel moeite! De wet (die stelt dat camions NIET MOGEN voorbijsteken bij neerslag en die stelt dat wagens RECHTS MOETEN aanhouden, nota bene!) wordt dus niet consequent afgedwongen en dus ook niet consequent gevolgd. En zo krijg je het gevoel van onrecht en denkt de automobilist: jah, als het zo zit, moet het voor mij ook niet meer. Et voilà. Excuses en gezeur, ik weet het, maar dit dient enkel ter duiding van wat eigenlijk ook mijn eigen gevoel is, geen carte-blanche om 90km/u door de bebouwde kom te vlammen uiteraard.

Ok, niemand is alleen op de baan, maar dat geldt voor iedereen.

Trouwens, van enkele honderden doden is een dertigtal per honderd te wijten aan een te hoge snelheid. Moest je nu eens plotten hoe veel snelheidsovertredingen er per jaar gebeuren, dan is het risico dat een van die overtredingen uitmondt in een dodelijk ongeluk extreem laag. Nog niet laag genoeg, akkoord! Maar zeer laag niettemin. Hopelijk zet ik daarmee niemand op zijn paard, maar dat toont wel aan dat te snel rijden blijkbaar niet zo gevaarlijk is. :twisted:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Voorstellen doen hoe het in de perfecte wereld zou moeten gaan op een forum gaat ook niets helpen. :)

Het zijn verkiezingen binnenkort, misschien eens beginnen nadenken op wie we gaan stemmen. Een partij voor snelheidsverhogingen? Ok, erhm, NOT. :)

De meeste dromen zijn bedrog, voor de meesten zich min of meer aan de verkeersregels houden ook.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

r2504 schreef:En waar denk je dat die frustratie vandaan komt... van constant zich onnatuurlijk te moeten gedragen... ontspannen ga je er niet van worden !
het enige natuurlijke gedrag in het verkeer is zich te voet verplaatsen. Al de rest waar hulpmiddelen gebruikt word is wetenschap of wat anders.
r2504 schreef:... als de meerderheid ergens 90 km/u zou rijden lijkt mij dat de correcte snelheid... is ze dat niet (en dat kan best) dan moet je zorgen dat de meerderheid er geen 90 km/u meer rijdt door aanpassingen aan de infrastructuur. Op zich werkt dit veel efficienter dan domweg een bord te plaatsen van 50 km/u met een camera ernaast.
zo hoort het idd niet. En het lijkt er dan idd op dat het speciaal gedaan is om zoveel mogelijk de kassa te vullen. Maar dat zijn eerder uitzonderingen volgens mij.
Dizzy schreef:Zelfs websites van autoverenigingen vermelden de invloed van snelheid en onaangepaste rijstijl.
onaangepast gedrag is volgens mij de grootste reden van ongevallen. en op een baan waar je 90 kan rijden als er maar zeventig is aangeduid, daar ga je niets fout meedoen als iedereen dat er doet, maar er zal een reden zijn voor de aanpassing, alhoewel dat soms niet duidelijk is. In sommige gevallen kan het ook zo zijn dat geluidsoverlast er een van is.
r2504 schreef:Objectieven als het streven naar de halvering van het aantal dodelijk ongelukken is langs één kant nobel maar zonder de juiste context (bv. Duits wegennet vergelijken met dat van Vlaanderen) ook ronduit absurd.
Je vind het absurd dat er vergeleken word met het buitenland, maar zegt ook het volgende.
r2504 schreef:Ik denk niet dat de autostrades het probleem zijn... tenzij stukken waar men tegenwoordig al aan het minderen is naar 100 km/u. Trouwens waarom wil je de 120 km/u afdwingen en niet zoals in Nederland, Duitsland, ... de snelheid optrekken naar 130 km/u ?
consequent is dat niet.

Een perfect voorbeeld van waar de straat aangepast is aan de opgelegde snelheid is een woonwijk in de buurt. 20 KM/u maximum.
Ik heb daar nog maar weinig mensen traag zien rijden. Er zijn daar ook al ongelukken gebeurd met kinderen waar een ambulance nodig was.

met een mentaliteit van zich steeds te ergeren aan bordjes en onaangepaste wegen om de lagere snelheid mogelijk te maken of aan te moedigen. Dat is dus gewoon de verkeerde kant opkijken en er ook voor te zorgen op potentieel meer ongelukken op de baan.

op gebied van snelheid zijn er twee constante :
- een groter snelheidsverschil tussen minimum en maximum snelheid en je hebt meer risico op een ongeluk
- hoe hoger de snelheid, hoe hoger de impact, hoe groter de schade.

snelheidsbeperkingen zijn preventief en gebaseerd op deze constante, waardoor
- op gewestwegen waar ook stilstand mogelijk is, is de snelheid verlaagt naar 70.
- autostrades waar de minimum in theorie 70 is voor vrachtwagens en 120 de maximum voor auto's er de snelheid onaangeroerd is gebleven.
- zones met meer voetgangers of fietsers een snelheidsbeperking geldt van 30 KM/u
- in woonwijken met spelende kinderen een snelheid van 20 wordt toegepast.

als je op een autostrade een snelheidsbeperking opmerkt, dan is dat meestal omdat er potentieel risico is op trager verkeer zoals een inrit met beperkte zichtbaarheid, of vrachtvervoer dat de helling moeilijk opraakt. Of een bocht die 120 niet mogelijk maakt om hem veilig te passeren.

Als je natuurlijk geen van die obstakels tegenkomt, dan zal een hogere snelheid niet uitmonden in een ongeluk, maar preventief is het niet.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Heel wat nieuwe trajectcontroles aangekondigd door Weyts. Opvallend dat hij zegt ik weet dat het "niet plezant" is :lol: Mobiliteit moet blijkbaar plezant zijn. Een totaal foute communicatie waarbij te snel rijden als "plezant" wordt voorgesteld terwijl rijden zonder ongevallen veel "plezanter" is.

Blijkbaar werken de trajectcontroles wel goed: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180624_03577582

De overgrote meerderheid vindt ze ook rechtvaardig.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Dizzy schreef:Heel wat nieuwe trajectcontroles aangekondigd door Weyts. Opvallend dat hij zegt ik weet dat het "niet plezant" is :lol: Mobiliteit moet blijkbaar plezant zijn. Een totaal foute communicatie waarbij te snel rijden als "plezant" wordt voorgesteld terwijl rijden zonder ongevallen veel "plezanter" is.

Blijkbaar werken de trajectcontroles wel goed: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180624_03577582

De overgrote meerderheid vindt ze ook rechtvaardig.
Het is niet alleen niet plezant, het is gewoon belachelijk met die nieuwe snelheidslimieten in Vlaanderen.
Ge moet maar de pech hebben van in de limburg of west-vlaanderen te wonen en op die ellenlange kaarsrechte N wegen maar max 70km/h te mogen rijden.
Ik erger mij daar dood aan.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het is anders wel heel relaxed om dan de cruise controle op te zetten, en laat maar bollen. Ik heb me nog nooit geërgerd om aan een welbepaalde snelheid te moeten rijden, hoewel ik me ook soms vragen stel op bepaalde plaatsen. Maar veel verschil in reistijd maakt het uiteindelijk niet uit in zakdoek Vlaanderen. Dus waarom ergeren? Het gevoel dat je niet vooruit geraakt?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

CC is inderdaad het antwoord. Dat of een oude auto.
Zelfs 50 op een brede steenweg is dan geen probleem.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Dan toch een Adaptive Cruise Control want de gewone is (potentieel levens)gevaarlijk op normale wegen met verkeer. Zelfs op een bijna lege autostrade rij ik zelden met de "gewone" cruise control aan en dat is nu één van de wegen bij uitstek waar het nog het best op werkt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Er zijn helaas elk jaar een paar honderd (doden en gewonden) zeer goede redenen om verkeersveiligheid ernstig te nemen.
En die verdwijnen natuurlijk allemaal indien we plots met z'n allen netjes de limieten gaan volgen ?
Dizzy schreef:Nergens beweer ik dat snelheid de enige factor is bij ongevallen maar wel dat het een belangrijke is.
Dat ontken ik ook niet… maar ik gebruik het ook niet als excuus om er alles op vast te pinnen.
Dizzy schreef:Iemand noemt hier frustraties en wat verschijnt er in het nieuwsoverzicht: Belg is meeste gestresseerde bestuurder van Europa
Zoals ik al eerder schreef… pure frustratie van constant aan een onaangepaste snelheid te moeten rijden, vaak gewoon niet weten hoe snel je mag (zelfs niet met Waze erbij), en de angst om toch maar geen flitspaal/trajectcontrole te missen… je zou van minder gestresseerd geraken.
petrol242 schreef:Het is anders wel heel relaxed om dan de cruise controle op te zetten, en laat maar bollen.
Toch raar dat men net op dergelijke plaatsen (oa. Lummen) cruise control wil verbieden omdat bestuurders gewoon niet aandachtig meer zijn om wat er echt om zich heen aan het afspelen is !

Ik ben trouwens enkele maanden geleden nog eens geflitst (de vorige keer kan ik me al niet meer herinneren dus is jaren geleden)… ik reed 82 km/u waar ik 70 km/u mocht (en waar je altijd 90 km/u mocht wat toen geen probleem bleek)… en toch iedere keer als ik er kom merk ik na een dikke kilometer dat ik weer spontaan 90 km/u rijdt en moet ik me dus forceren om te zakken naar 70 km/u... veiliger rij ik er in ieder geval niet, de focus zit nu puur op die snelheid die niet goed aanvoelt.
petrol242 schreef:Maar veel verschil in reistijd maakt het uiteindelijk niet uit in zakdoek Vlaanderen. Dus waarom ergeren? Het gevoel dat je niet vooruit geraakt?
Inderdaad… een onnatuurlijk gevoel. Ik zou zeggen bij iedere derde stap die je doet zet je er één achteruit… het gaat ook niet veel uitmaken maar je zal het gewoon niet doen omdat het onnatuurlijk aanvoelt en je aandacht gewoon verslapt omdat de focus op dat moment naar je aanpassing gaat ipv. je omgeving.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/op ... ~ae1a998f/

Opiniestuk over trajectcontrole. Ben er niet 100% mee eens, maar iedereen mag zijn gedacht zeggen natuurlijk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het geeft nog maar eens aan hoe hypocriet we wel zijn... we zijn allemaal voor maar we willen het wel weten (zodat we tijdelijk wat trager kunnen rijden).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Mensen gedragen zich als idioten. Dit is misschien een drastische uitspraak maar het is gewoon zo. Volgens het vision zero principe 20 jaar geleden uit Zweden moet je het systeem dus aanpassen, want mensen aanpassen blijkt niet te lukken. We zijn niet perfect en handelen meestal maar op goeddunken (bewijze dit forum) en denken dat we goed bezig zijn, terwijl dat dit net ons onveilig en anti-sociaal gedrag voedt. En ik betrap me daar zelf uiteraard ook op, maar ik durf dat toegeven in plaats van het goed te praten.
http://www.visionzeroinitiative.com
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:...
Dizzy schreef:Iemand noemt hier frustraties en wat verschijnt er in het nieuwsoverzicht: Belg is meeste gestresseerde bestuurder van Europa
Zoals ik al eerder schreef… pure frustratie van constant aan een onaangepaste snelheid te moeten rijden, vaak gewoon niet weten hoe snel je mag (zelfs niet met Waze erbij), en de angst om toch maar geen flitspaal/trajectcontrole te missen… je zou van minder gestresseerd geraken.
...
Die Waze is een hulpmiddel, en daar moet je niet op letten, die geeft een geluidje, dus heb je meer aandacht voor al de rest.
r2504 schreef: Toch raar dat men net op dergelijke plaatsen (oa. Lummen) cruise control wil verbieden omdat bestuurders gewoon niet aandachtig meer zijn om wat er echt om zich heen aan het afspelen is !

Ik ben trouwens enkele maanden geleden nog eens geflitst (de vorige keer kan ik me al niet meer herinneren dus is jaren geleden)… ik reed 82 km/u waar ik 70 km/u mocht (en waar je altijd 90 km/u mocht wat toen geen probleem bleek)… en toch iedere keer als ik er kom merk ik na een dikke kilometer dat ik weer spontaan 90 km/u rijdt en moet ik me dus forceren om te zakken naar 70 km/u... veiliger rij ik er in ieder geval niet, de focus zit nu puur op die snelheid die niet goed aanvoelt.
...
Ik rij altijd met CC, actief, dus ben daar continu mee bezig, voordeel ik kan op de baan letten en laat mijn vingers het werk doen. Gewoon opzetten en dan opzij zitten zien, tjah, dat is een beetje hetzelfde als de GPS zei 'naar rechts' en gewoon doen. Dus CC opzetten ben je niet meer aandachtig genoeg, kan ik begrijpen als het blijkbaar steeds moeite kost om nog aandacht te besteden in het verkeer aan alle factoren : medeweggebruikers, snelheidslimieten, andere borden, staat wegdek, enz

Mijn bomma en bompa vonden het ook raar dat een baan waar ze vroeger 60 mochten ineens maar 50 werd, en dit terwijl de baan zich er perfect toe leende.

Van onnatuurlijk gedrag zou ik niet spreken, eerder geconditioneerd gedrag wat misschien nog moeilijker bij te sturen is als natuurlijk gedrag. Zelf ben ik opgegroeid met drinken en rijden. En ik durf toegeven dat ik dat dan ook jaren gedaan heb, tot ik een ongeval ben tegengekomen, mijn boetes betaald en mijn 2e kans gekregen en gegrepen. Nu +9 jaar geen druppel meer.

Ik denk dat ik het al eens eerder heb aangehaald, heel veel boetes worden gehaald daar waar je regelmatig eens komt, je kent de baan en al zijn 'snelheden' daarmee dat ik eerder wil spreken van geconditioneerd gedrag. Het gaat zelfs zo ver, dat gelijkaardige banen waar je nog nooit bent geweest en waar de limiet misschien al 30 jaar 70km/u je ook daar te snel gaat rijden. Dus als je de baan kent, dan weet je ook perfect wat je snelheid mag zijn, kan het ook geen moeite kosten om je daar aan te houden, toch?

En nogmaals, ik ben niet heiliger dan iemand anders. Ik weet het ook niet altijd(gebruik geen mobiele hulpmiddelen) wat betreft snelheid, en als het op een plaats is waar ik zelden kom zal ik wat sneller meerijden met het verkeer, en als ik het overzicht volledig kwijt ben(meestal in een zeer drukke omgeving zoals stad) dan focus ik me op zwakkere weggebruikers en daarna op de rest, snelheidsborden liggen dan inderdaad onderaan in het schuifje. Maar again, een bewuste keuze, en als ik dan toevallig eens geflitst word so be it. 90% van mijn boetes zijn van autosnelwegen, mee rijden met de rest.
Dan nog een boete van 63 in de bebouwde kom(toen het nog 60 was) en eentje van 60 in een 50 zone waar een jaar voorheen het 70 was.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MichelJ schreef:Die Waze is een hulpmiddel, en daar moet je niet op letten, die geeft een geluidje, dus heb je meer aandacht voor al de rest.
Waze weet hier meer niet dan wel hoe snel ik mag rijden (althans ik zie de indicatie niet en "Speedometer" staat aangevinkt in de settings)... trouwens als de baan zich leent tot vlot gedrag gaat het ding om de 100m opnieuw piepen :roll:
MichelJ schreef:Gewoon opzetten en dan opzij zitten zien, tjah, dat is een beetje hetzelfde als de GPS zei 'naar rechts' en gewoon doen. Dus CC opzetten ben je niet meer aandachtig genoeg, kan ik begrijpen als het blijkbaar steeds moeite kost om nog aandacht te besteden in het verkeer aan alle factoren : medeweggebruikers, snelheidslimieten, andere borden, staat wegdek, enz
CC is prima voor autostrades en langere ritten... in andere gevallen is het wat mij betreft een groot gevaar (zeker bij lagere snelheden die verveling in de hand werken). CC op wegen waar je ook constant moet afremmen en moet stoppen werkt trouwens ook verre van ideaal.
MichelJ schreef:Van onnatuurlijk gedrag zou ik niet spreken, eerder geconditioneerd gedrag wat misschien nog moeilijker bij te sturen is als natuurlijk gedrag.
Dit is wat ik tracht duidelijk te maken... snelheid is veel meer dan gewoon een bord naast de weg plaatsen.
MichelJ schreef:Dus als je de baan kent, dan weet je ook perfect wat je snelheid mag zijn, kan het ook geen moeite kosten om je daar aan te houden, toch?
Ik ben ooit (20 jaar geleden of zo) geflitst op de weg waar ik zelf woon... ik ben toen gaan nakijken hoe vaak de snelheid wordt aangepast (dan spreek ik nog niet over het aantal borden) en dat was 15 maal over een afstand van een kleine 2 km. Dus nee, ik weet de snelheid niet constant, ook niet op plaatsen waar ik vaak kom of met technische hulpmiddelen.
MichelJ schreef:En nogmaals, ik ben niet heiliger dan iemand anders. Ik weet het ook niet altijd(gebruik geen mobiele hulpmiddelen) wat betreft snelheid, en als het op een plaats is waar ik zelden kom zal ik wat sneller meerijden met het verkeer, en als ik het overzicht volledig kwijt ben(meestal in een zeer drukke omgeving zoals stad) dan focus ik me op zwakkere weggebruikers en daarna op de rest, snelheidsborden liggen dan inderdaad onderaan in het schuifje.
Samen gevat doe je dus identiek hetzelfde alleen geef je de indruk dat je wel heiliger bent als de rest :nono: Het doe me denken aan de personen in onze wijk welke het hardst riepen voor snelheidscontroles en dan als eerste geflitst werden.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

@r2504 : als me voor doen als heiliger dan de rest wil zeggen dat ik me niet verstop achter drogredenen om mijn snelheidsovertreding goed te praten dan doe ik dat inderdaad.

Heb hier banen weten gaan van 90->70->50, dit is hoe de huidige snelheden mee evolueren 100-110->75-80->55-60 (ergste van al, bij dat laatste gaat die baan over in bebouwde kom en blijven de 60 aanhouden). Wanneer gaan de meeste zich aan de snelheidslimiet houden? Als ze hun lef hebben bereikt. Verhoog een baan van vroeger 90 naar 110 omdat de weg zich er duidelijk toe leent(desondanks 1 rijvak) dan gaan velen gewoon 120 beginnen rijden.

Here Maps pingt toch schoon op de snelheidslimiet, bij werken of pas aangepaste limieten uiteraard niet. Wat betreft cruisecontrole, ik rij er zelfs mee als het relatief druk is zolang er maar doorstroming is maar dat vergt aandacht aan je voorliggers en anticiperen(het besturen van die cruisecontrole vergt geen oogcontact). Er is wel een punt, de moderne wagens, en al helemaal automaten, je merkt je snelheid minder goed op, al mijn oude luidruchtige manuele bakken wist ik in welke versnelling ik zat en adhv het geluid(toerental horen) kon ik toch zeggen hoe snel ik reed.

Als ik al die auto's zie met een nav op hun ruit geplakt (op de meest onnozele plaatsen die het zicht verhinderen) dan moeten die toch zien hoe snel ze rijden(zit in hun zicht) zonder echt hun ogen weg te trekken van de weg. Daar staat in het groot op hoe snel ze rijden en met een beetje systeem de snelheidslimieten en alle vaste controles.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

r2504 schreef:
Dizzy schreef:Er zijn helaas elk jaar een paar honderd (doden en gewonden) zeer goede redenen om verkeersveiligheid ernstig te nemen.
En die verdwijnen natuurlijk allemaal indien we plots met z'n allen netjes de limieten gaan volgen ?
Niet allemaal maar wel een pak volgens recente cijfers.

Snelheid is niet de enige factor maar hij maakt de gevolgen van andere factoren erger. Snelheid wordt dus terecht aangepakt, wat niet wil zeggen dat men de andere factoren niet moet aanpakken.
r2504 schreef:Zoals ik al eerder schreef… pure frustratie van constant aan een onaangepaste snelheid te moeten rijden, vaak gewoon niet weten hoe snel je mag (zelfs niet met Waze erbij), en de angst om toch maar geen flitspaal/trajectcontrole te missen… je zou van minder gestresseerd geraken.
Daarom moet men toch niet claxonneren, rechts inhalen, drinken en rijden of te snel rijden. Waarom rijdt men dan ook te snel waar men de limiet wel kent? Ik blijf erbij dat het een foute mentaliteit is en kinderachtig. Men wil de regels niet volgen omdat men liever sneller rijdt, als men dan toch uitzonderlijk gepakt wordt is het huilen als een kind en worden de gekste excuses bovengehaald om de eigen fout maar te minimaliseren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Niet allemaal maar wel een pak volgens recente cijfers.
Met statistieken kan je alles bewijzen... zeker zoiets onvoorspelbaars als een ongeluk. Uit dezelfde doos... we zien het aantal boetes ieder jaar stijgen en het wordt veiliger... dan kunnen we evenzeer de conclusie trekken dat we er nog meer moeten maken.

Graag dus raw data... geen conclusies waarvan ik zelfs de criteria niet weet.
Dizzy schreef:Waarom rijdt men dan ook te snel waar men de limiet wel kent?
Lees je geen postings, de reden is nochtans al tientalle keren vermeld... als de meerderheid dat doet is omdat ze hiertoe niet de noodzaak zien (niet realistisch of onaangepaste beperking maw). Eén iemand kan zich vergissen, enkelen ook maar de meerderheid uiterste zelden !
Dizzy schreef:Ik blijf erbij dat het een foute mentaliteit is en kinderachtig.
En tien jaar geleden was het dat niet... het enige dat meestal aangepast is is het bord ? Ik spreek hier wel over "normale" omstandigheden en niet van macho's die tegen 100 km/u door een dorpskern vliegen of andere verkeershooligans (daar is nooit een excuus voor).
Dizzy schreef:Men wil de regels niet volgen omdat men liever sneller rijdt
Nogmaals, dit heeft niets met de snelheid op zich te maken... maar alles met de omstandigheden. Op een rechte baan, afzonderlijk fietspad, goede zichbaarheid, geen bebouwing, ... ga ik geen 50 km/u rijden omdat er geen enkele zinvolle verklaring voor is.
Dizzy schreef:als men dan toch uitzonderlijk gepakt wordt is het huilen als een kind en worden de gekste excuses bovengehaald om de eigen fout maar te minimaliseren.
Huilen ga ik zeker niet doen... m'n frustratie in de politie zal enkel stijgen door het feit dat ze hun tijd nuttiger kunnen benutten dan met dergelijk pestgedrag. Het enige wat er dus beter van wordt is de staatskas... maar de veiligheid betwijfel ik ten zeerste (en dat zien we jaarlijks ook aan het stijgend aantal boetes).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

r2504 schreef:Met statistieken kan je alles bewijzen... zeker zoiets onvoorspelbaars als een ongeluk. Uit dezelfde doos... we zien het aantal boetes ieder jaar stijgen en het wordt veiliger... dan kunnen we evenzeer de conclusie trekken dat we er nog meer moeten maken.

Graag dus raw data... geen conclusies waarvan ik zelfs de criteria niet weet.
Maar het is wel handiger dan losse beweringen op gevoel. Voor de rauwe cijfers kan je hier terecht. Hou ons op de hoogte van uw bevindingen na onderzoek.
Dizzy schreef:Lees je geen postings, de reden is nochtans al tientalle keren vermeld... als de meerderheid dat doet is omdat ze hiertoe niet de noodzaak zien (niet realistisch of onaangepaste beperking maw). Eén iemand kan zich vergissen, enkelen ook maar de meerderheid uiterste zelden !
Dus we gaan enkel die regels respecteren die we zelf niet noodzakelijk vinden :nono:
De cijfers uit het verkeer, ook de rauwe, zijn effectief rauw. Noodzaak genoeg dus. Ze vergissen zich inderdaad niet, ze hebben gewoon geen zin om zich aan te passen en zijn dus asociaal. Dat is net mijn punt, de mentaliteit is totaal fout zoals je opnieuw aantoont.

Dat deze al jaren fout is (je geeft het eindelijk toe) speelt geen rol en is een reden om dit te wijzigen en aan te pakken, door boetes bijvoorbeeld. Het pamperen heeft inderdaad jarenlang niets opgeleverd, dan moet er harder ingegrepen worden voor zij die niet willen veranderen.
r2504 schreef:Op een rechte baan, afzonderlijk fietspad, goede zichbaarheid, geen bebouwing, ... ga ik geen 50 km/u rijden omdat er geen enkele zinvolle verklaring voor is.
Die is er echter wel gezien het aantal slachtoffers. Men kiest er gewoon voor om egoïstisch voort te doen met wat men wil ipv met wat toegelaten is. Nadien moet men dan niet komen janken dat men betrapt wordt of allerlei complotten verzinnen.

Dan de dooddoener dat de politie wel betere dingen kan doen. Neen, gezien het aantal slachtoffers is dit wel degelijk een prioriteit waard. Helaas is de pakkans nog altijd belachelijk laag. Dat de veiligheid toeneemt met de dalende snelheid is ook duidelijk te zien in het aantal slachtoffers dat wel degelijk afneemt, zij het nog altijd te traag. De meeste beginnen pas tot een besef te komen als ze iemand omver hebben gereden of een naaste hebben verloren, anderen zelfs dan niet :bang:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Maar het is wel handiger dan losse beweringen op gevoel. Voor de rauwe cijfers kan je hier terecht.
Geen idee of het handiger is of "stemmingmakerij" ? Ik betwijfel of VIAS puur raw data gaat vrijgeven... als je trouwens naar een aantal documenten van hun kijkt valt het meteen op dat er enorme fluctuaties zijn (net omdat ongevallen onvoorspelbaar zijn) en dat zelfs bij aggregatie op regio niveau.

Gewoon een grafiekje van het aantal ongevallen ter hoogte van de trajectcontrole in Wetteren over de laatste 20 jaar (net om die fluctuaties aan te tonen) en de indicatie van de invoering van diezelfde controle is voldoende.
Dizzy schreef:Dus we gaan enkel die regels respecteren die we zelf niet noodzakelijk vinden
Nee, we gaan komen tot gemotiveerde en realistisch regels. Trouwens dit is toch het forum van de Robin Hoods ?
Dizzy schreef:Dat deze al jaren fout is (je geeft het eindelijk toe) speelt geen rol en is een reden om dit te wijzigen en aan te pakken, door boetes bijvoorbeeld.
Wie zegt dat het al jaren fout is dat we 90 reden waar er nu nog maar 70 of 50 km/u mag gereden worden ?

Onze voertuigen en veiligheidsfuncties zijn er al die jaren alleen maar beter op geworden.

Zoals eerder vermeld gaat het niet helpen om de snelheid van 90 naar 70 te brengen als tijdens het weekend iemand tegen 120 km/u half slapend tegen een boom knalt (wat mij betreft is snelheid daar ook niet de oorzaak !). Spijtig genoeg is dit het soort statistiek dat we maar al te vaak zien in deze materie (totaal gebrek aan oorzaak/verband).
Dizzy schreef:Die is er echter wel gezien het aantal slachtoffers.
Als een voetganger/fietser onder een auto springt dan is het altijd de schuld van de auto die te snel reed... op die manier kom je inderdaad tot statistiek waarmee je alles kan bewijzen en waarbij ieder slachtoffer per definitie veroorzaakt werd door snelheid (en rijden we morgen met z'n allen nog 25 km/u).
Dizzy schreef:Neen, gezien het aantal slachtoffers is dit wel degelijk een prioriteit waard.
Er sterven per jaar veel meer mensen aan de ziekenhuisbacterie of roken... maar zoals bij ieder geval is de mate waarin het geld kost of opbrengt voor de staatskas bepalend welke aandacht ernaar toe gaat.
Dizzy schreef:De meeste beginnen pas tot een besef te komen als ze iemand omver hebben gereden of een naaste hebben verloren, anderen zelfs dan niet :bang:
Ik betreur ieder slachtoffer maar ik weiger domweg mee te gaan in deze kortzinnige conclusies. Ja, een lagere snelheid zal zeker op z'n plaats zijn in bepaalde situaties (al zou een infrastructuur aanpassing nog beter zijn), maar daarom van gans Belgie een Zone 30 maken is een stap te ver.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

De trajectcontrole in Wetteren is er nu al jaren. Er is voldoende data om te vergelijken en het aantal ongevallen is er afgenomen. Je hoeft daarvoor zelfs geen data te hebben als je er rijdt merk je snel dat het aantal racers er serieus minder is. Het verkeer loopt er rustiger en inhalen is bijna overbodig.

Door de tijdelijke buitenwerkingstelling is het aantal ongevallen opnieuw verdubbeld!

De regels ZIJN gemotiveerd en realistisch. Verkeersveiligheid is de beste motivatie die er is, geluidsoverlast is een andere. Deze snelheidslimieten gelden in veel landen, blijkbaar zijn de Belgen de slechtste chauffeurs vermits ze niet kunnen wat ze op een ander wel kunnen :lol:

Met Robin Hood heeft dit niets te maken. Het wijst wel opnieuw naar de mentaliteit van de sympathieke rover tov de rest maar in feite zijn het gewoon rovers die puur uit eigenbelang de boel verpesten en jaarlijks voor slachtoffers zorgen.

90 rijden is op zich niet fout, de mentaliteit om overal zo snel te rijden als men zelf nodig acht DAT is het probleem.

De wagens zijn beter geworden maar de mens zelf niet. Onze reflexen zijn dezelfde en nemen af met de leeftijd dat is constant. Mensen overschatten zichzelf en zeker als er alcohol bij komt kijken.

Ik zeg NERGENS dat elk slachtoffer er is door te snel rijden,wel dat er veel slachtoffers zijn van ongevallen waarbij snelheid een factor is.

Als het aantal wagens blijft stijgen rijden we vanzelf inderdaad allemaal 25km/u :lol:

Wat een onzin dat ik geld voor verkeersveiligheid belangrijker vind dan bvb gezondheidszorg. Waar beweer ik dat? Ik stel wel dat het aantal slachtoffers het zeer opportuun maakt om aandacht voor verkeersveiligheid te hebben. In deze kromme redenering moet je wachten tot er geen rokers meer zijn om iets aan het verkeersprobleem te doen :nono:

Trouwens om de inkomsten gaat het me hoegenaamd niet, je hebt ze trouwens in eigen hand want ik heb nog geen boete moeten betalen op enkele decennia tijd.

Dan de overdrijving om de kortzinnige mentaliteit goed te praten, België is helemaal geen zone 30. Indien dit het geval was zou er toch geen probleem zijn met wisselde snelheden die sommige chauffeurs het zo moeilijk maken :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

r2504 schreef:
Wie zegt dat het al jaren fout is dat we 90 reden waar er nu nog maar 70 of 50 km/u mag gereden worden ?

Onze voertuigen en veiligheidsfuncties zijn er al die jaren alleen maar beter op geworden.
Klopt, maar de verkeersdichtheid is er niet beter op geworden...
En in 1 zucht vernoem ik ook meteen 'de chauffeurs zijn meer gehaast'
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Dizzy schreef:Door de tijdelijke buitenwerkingstelling is het aantal ongevallen opnieuw verdubbeld!
Was die niet buiten werking gesteld voor wegenwerken? Statistisch kan je dan stellen dat het aantal ongevallen verdubbeld is door de werken.

Wat onnodige snelheidsbeperking betreft: Zaterdagavond E17 Kortrijk > Antwerpen. Voor de afrit E40, snelheidsbeperking 110Km/u, iets verder 90Km/u, 200m voorbij de afrit "einde snelheidsbeperking. Op dat ogenblik is het rustig, er rijdt zelf niemand op het linkse vak zo ver ik voor en achter mij kan zien (ik ook niet). Blijft de vraag, is dat een snelheidsbeperking die mogelijk op werkdagen nuttig is of zijn dat falende dynamische borden? Ziet daar iemand het nut van in? Ik kom er niet dikwijls langs maar een paar weken terug (ook weekend was het er ook zo).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Door de tijdelijke buitenwerkingstelling is het aantal ongevallen opnieuw verdubbeld!
En dan lees je in het artikel… "Deze maand waren er - mogelijk door het mooie weer en druk verkeer richting kust - op amper 11 dagen al 8 ongevallen."

Statistiek is een eigenaardig beestje… het is maar met wat je precies vergelijkt !
on4bam schreef:Blijft de vraag, is dat een snelheidsbeperking die mogelijk op werkdagen nuttig is of zijn dat falende dynamische borden? Ziet daar iemand het nut van in? Ik kom er niet dikwijls langs maar een paar weken terug (ook weekend was het er ook zo).
Dergelijke vragen mag je volgens een aantal mensen hier gewoon niet stellen… de staat is heilig en iedere beslissing is onbetwistbaar de juiste.

Zou je er 120 ipv. de 110 km/u rijden dan krijg je meteen de stempel van verkeershooligan :nono:
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”