Boete veel te laat ontvangen en 1 dag om te betalen, afzetters

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

r2504 schreef:
Dizzy schreef:Je gaat niemand wijsmaken dat mensen die herhaaldelijk gepakt worden, mensen zijn die net die keer eens iets te snel reden :roll:
Dat beweer ik ook niet... maar jullie doen alsof iedereen een verkeershooligan is als hij niet constant met z'n neus op z'n snelheidsmeter zit.
En waar wordt dat dan beweerd? Je bent een hooligan als je gewoon de snelheidsregels stelselmatig negeert en de eigen onkunde als flauw excuus gebruikt.

Als het nodig zou zijn om constant op de snelheidsmeter te kijken om zich aan de snelheidsregels te houden waarom hebben de mensen die dat doen niet constant ongevallen? Het is gewoon het zoveelste excuus omdat men zich niet aan de regels WIL houden, met kunnen heeft het veel minder te maken. Het zijn dan nog de mensen die zich de betere chauffeurs wanen die niet blijken te kunnen wat in hun ogen slechte chauffeurs wel lukt :lol:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik snap het toch ook niet goed... Dat heeft niets te maken met constant op je meter te zitten letten, maar alles met je ingesteldheid. Je hebt namelijk ook zoiets als je rijstijl. Als je merkt dat je telkens weer te snel rijdt wanneer je naar je meter kijkt, is het gewoon omdat je stijl nog te vlot is en nog gezapiger moet. Gezapiger rijden vereist echter wel de nodige concentratie, en ik ben zeker de eerste om toe te geven dat dat juist moeilijker is als je gezapiger begint te rijden.
Ik had vroeger (en nu ook nog soms) een te zware voet, maar toch lukt het mij vrij goed om een traject af te leggen waarbij ik me grotendeels aan de snelheid houdt, zonder constant op mijn teller te moeten letten. En ik kijk zeker niet méér naar mijn teller dan wanneer ik vroeger te snel reed, want ook dan wou ik wel weten hoeveel ik te snel reed. En ja, met een rustige rijstijl merk je dan soms ook op je teller dat je zelfs te traag rijdt (of soms merk je het vanwege je achterligger :p) en geef je gewoon effen bij.
De laatste keren dat ik geflitst was, was het niet omdat ik aan het hardrijden was, maar gewoon met mijn gedachten ergens anders zat waardoor ik weer onbewust 'vlotter' aan het rijden was. Het is overigens ook dat ongeconcentreerd rijden dat gevaarlijker is dan de snelheid an sich.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tja, als de baan ingericht is voor 70/90 doe je die snelheid al gauw als je niet constant op je meter kijkt.
Dat heet "gevoelsmatig rijden", en is gevaarlijk wanneer de infrastructuur niet beantwoordt aan de snelheidsvereisten.

Als ik om de 5 voet op mijne meter moet kijken, ben ik al gauw telkens makkelijk een seconde niet op de baan aan het kijken.
In tegenstelling tot sommige mensen heb ik een nauw focusveld, en moet ik echt wel volledig mijn ogen van de weg afhalen om de meter te kunnen lezen.
Ik ken mensen die beiden tegelijk in het oog kunnen houden, maar hier gaat dat dus niet.

En ja: ongeconcentreerd rijden is mss gevaarlijk, maar we zijn allemaal mensen.
Ik herinner me vaak niet eens hoe ik van punt A naar punt B ben gereden, omdat de verveling toeslaat en mijn hersenen direct aan meerdere andere dingen beginnen denken.
Zeker bij woon-werkverkeer (en vooral 's ochtends, wanneer ik halfslapend achter het stuur zit) kan ik me zelden of nooit achteraf de rit herinneren.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

In tegenstelling tot sommige mensen heb ik een nauw focusveld
ben je hiervoor al bij een oogarts geweest ? dit samen met snel rijden geeft gegarandeerd problemen.
Zeker bij woon-werkverkeer (en vooral 's ochtends, wanneer ik halfslapend achter het stuur zit) kan ik me zelden of nooit achteraf de rit herinneren.
DAT meen je toch niet ??
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

mailracer schreef: DAT meen je toch niet ??
een verplaatsing die je heel vaak doet begin je op den duur onbewust te maken
had ik als kind al op de velo
vertrok thuis, begon te dromen en voor ik het wist zat ik op school
met de wagen idem, die rijdt dan als het ware vanzelf
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

ITnetadmin schreef:Tja, als de baan ingericht is voor 70/90 doe je die snelheid al gauw als je niet constant op je meter kijkt.
Dat heet "gevoelsmatig rijden", en is gevaarlijk wanneer de infrastructuur niet beantwoordt aan de snelheidsvereisten.

Als ik om de 5 voet op mijne meter moet kijken, ben ik al gauw telkens makkelijk een seconde niet op de baan aan het kijken.
In tegenstelling tot sommige mensen heb ik een nauw focusveld, en moet ik echt wel volledig mijn ogen van de weg afhalen om de meter te kunnen lezen.
Ik ken mensen die beiden tegelijk in het oog kunnen houden, maar hier gaat dat dus niet.

En ja: ongeconcentreerd rijden is mss gevaarlijk, maar we zijn allemaal mensen.
Ik herinner me vaak niet eens hoe ik van punt A naar punt B ben gereden, omdat de verveling toeslaat en mijn hersenen direct aan meerdere andere dingen beginnen denken.
Zeker bij woon-werkverkeer (en vooral 's ochtends, wanneer ik halfslapend achter het stuur zit) kan ik me zelden of nooit achteraf de rit herinneren.
Men doet ook precies alsof je maar 2 dingen tegelijk in de gaten moet houden : "de weg" en "de snelheidsmeter".
Natuurlijk is dat niet correct.
Je moet af en toe in je achteruitkijkspiegels kijken want iemand zou je kunnen inhalen.
Tegelijk kan er net een voetganger of fietser oversteken.
Op een rond punt moet je ook kijken dat er niet iemand links van jou op dezelfde plaats wil indraaien.
Enz., enz.
Door natuurlijk te zeggen "de weg" geeft men de indruk dat dat één plaats is, maar dat is totaal verkeerd.

Sommigen zeggen ook : "hoe doe je dat in het buitenland?".
Wel, wij zijn één van die landen waar men ongelofelijk overdrijft met borden zetten.
Als je bij ons een rond punt nadert dan krioelt het van de borden, en ook op andere plaatsen overdrijven ze.
Toch doen al die 'heiligen' hier alsof al die borden in de gaten houden geen tijd kost.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

mailracer schreef:
In tegenstelling tot sommige mensen heb ik een nauw focusveld
ben je hiervoor al bij een oogarts geweest ? dit samen met snel rijden geeft gegarandeerd problemen.
Vanwege mijn bril (vrij sterk en met "speciallekes") word ik al wel ns opgevolgd.
Ik heb gewoon praktisch geen perifere focus, een beetje tunnelvisie. Het is niet dat de rest zwart is, maar ik kan daar gewoon niet op focussen zonder ernaar te kijken.
mailracer schreef:
Zeker bij woon-werkverkeer (en vooral 's ochtends, wanneer ik halfslapend achter het stuur zit) kan ik me zelden of nooit achteraf de rit herinneren.
DAT meen je toch niet ??
Absoluut wel. Moeten ze maar niet zo gek zijn om de maatschappij af te stemmen op ochtendmensen, terwijl ik gegarandeerd als een zombie op mijn werk aankom.
boulder schreef:Men doet ook precies alsof je maar 2 dingen tegelijk in de gaten moet houden : "de weg" en "de snelheidsmeter".
Natuurlijk is dat niet correct.
Je moet af en toe in je achteruitkijkspiegels kijken want iemand zou je kunnen inhalen.
Tegelijk kan er net een voetganger of fietser oversteken.
Op een rond punt moet je ook kijken dat er niet iemand links van jou op dezelfde plaats wil indraaien.
Enz., enz.
Toch doen al die 'heiligen' hier alsof al die borden in de gaten houden geen tijd kost.
Klopt volledig.
Al die handelingen (zijspiegels, achterspiegel, borden, fietsers checken, etc...) nemen allemaal voor een seconde ofzo je volledige aandacht in beslag, terwijl je auto wel verder rijdt.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 06 jun 2018, 19:02, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

onbewust rijden omdat je het traject vaak doet is mij anders nog niet overkomen. Niet dat ik alles zal herinneren, maar ik kan toch haarfijn uitleggen waar ik vertraging had, of ik ergens lang rood had. of er een ambulance was gepasseerd, of een ander aandachtspunt die het onthouden waard zijn.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Hilarisch de "argumenten" die sommigen verzinnen :lol:

Enerzijds is rijden zodanig saai dat men zonder nadenken ter plaatse geraakt maar anderzijds heeft men moeite om de 0,01 seconde die nodig is om uw snelheidsmeter te checken. Kiezen he gasten, ofwel is het zo makkelijk dat je blindelings kan rijden ofwel is het zo moeilijk dat een fractie van een seconde al onoverkomelijk gevaarlijk is.

Trouwens, als je niet fel optrekt moet je niet vaak kijken want van remmen heb ik nog nooit te snel gereden. Rij zo constant mogelijk, da's niet sportief maar zo hoef je niet vaak op de snelheidsmeter te kijken. Het verkeer zou er ook rustiger door worden en het aantal kop staartbotsingen zou kunnen dalen. Om één of andere reden ben ik begenadigd met iets dat gevoel heet en dat merkt als ik sneller begin te bewegen. Het valt me op dat de dingen dan sneller voorbij flitsen. Uiteraard merk je daar niets van als de gedachten zodanig weg zijn dat men niet eens beseft dat men met de wagen rijdt.

Ik stel voor dat deze mensen rijden zonder radio, hun GSM en GPS in het handbagagekastje steken en uitzetten, oogkleppen opzetten en vragen aan alle inzittenden om te zwijgen en liefst niet te bewegen. De afleiding is gewoon te gevaarlijk voor deze hoogsensitieve zielen met trage reflexen :lol:

Ik stel hen in het vervolg voor te opteren voor een automatic want dat schakelen kan soms enorm afleidend zijn. Kies dan ook voor de optie cruise control of snelheidsbeperking, dan zijn bijna al jullie problemen opgelost.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef:Enerzijds is rijden zodanig saai dat men zonder nadenken ter plaatse geraakt maar anderzijds heeft men moeite om de 0,01 seconde die nodig is om uw snelheidsmeter te checken. Kiezen he gasten, ofwel is het zo makkelijk dat je blindelings kan rijden ofwel is het zo moeilijk dat een fractie van een seconde al onoverkomelijk gevaarlijk is.
Da's appelen met peren vergelijken.
Het kan dan wel zo saai zijn dat je op automatische piloot rijdt, maar dan heb je wel je ogen nog op de weg.
Erger nog, hoe meer je op AP rijdt hoe minder je spiegels en snelheidsmeters e.d. gaat bekijken.
Het ene sluit dus het andere niet uit, integendeel.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

ITnetadmin schreef:
Dizzy schreef:Enerzijds is rijden zodanig saai dat men zonder nadenken ter plaatse geraakt maar anderzijds heeft men moeite om de 0,01 seconde die nodig is om uw snelheidsmeter te checken. Kiezen he gasten, ofwel is het zo makkelijk dat je blindelings kan rijden ofwel is het zo moeilijk dat een fractie van een seconde al onoverkomelijk gevaarlijk is.
Da's appelen met peren vergelijken.
Het kan dan wel zo saai zijn dat je op automatische piloot rijdt, maar dan heb je wel je ogen nog op de weg.
Erger nog, hoe meer je op AP rijdt hoe minder je spiegels en snelheidsmeters e.d. gaat bekijken.
Het ene sluit dus het andere niet uit, integendeel.
Klopt niet. In dat geval zou je tijdens deze ritten veel gekker rijden door het niet opletten dat volgens sommige zo gevaarlijk is. Rijden is gewoon niet zo moeilijk, zeker op gekende trajecten, en een minimum aan aandacht voor de juiste zaken is voldoende. De overgrote meerderheid slaagt erin maar sommigen blijken het niet te kunnen/willen leren (kruis aan wat past).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Dizzy schreef:Hilarisch de "argumenten" die sommigen verzinnen :lol:

Enerzijds is rijden zodanig saai dat men zonder nadenken ter plaatse geraakt maar anderzijds heeft men moeite om de 0,01 seconde die nodig is om uw snelheidsmeter te checken.
Een honderdste van een seconde om een snelheidsmeter in de gaten te houden?
De enige die hier 'hilarisch' is ben jij.
Wat jij doet, en het is niet de eerste keer is elk zinnig argument belachelijk maken zonder enige tegenargumentatie.
Dizzy schreef:Kiezen he gasten, ofwel is het zo makkelijk dat je blindelings kan rijden ofwel is het zo moeilijk dat een fractie van een seconde al onoverkomelijk gevaarlijk is.
Het moet altijd simplistisch zijn bij jou.
Alsof je niet een hele tijd een recht stuk kunt hebben, wat saai is.
Je verdraait autopiloot naar blindelings, dat is natuurlijk wel iets anders.
Dat je niet elk detail van een autorit onthoudt, is normaal.
Dat heeft gewoon met efficiëntie van het geheugen te maken, als je iedere dag dezelfde route doet, ga je niet voortdurend alles van elke individuele autorit tot in detail herhalen.
Dat stuk waar het wel druk en je op wel 5 zaken tegelijk moest leggen, zal iets langer in je geheugen blijven.

Die keren dat je op 5 zaken tegelijk moest letten waren wel gevaarlijk, en als je dan nog heel de tijd op die snelheidsmeter moest letten, is dat wel gevaarlijk.
Dizzy schreef:Rij zo constant mogelijk, da's niet sportief maar zo hoef je niet vaak op de snelheidsmeter te kijken. Het verkeer zou er ook rustiger door worden en het aantal kop staartbotsingen zou kunnen dalen.
Wat je doet is weer theorie in het luchtledige verkopen.
Als je op sommige ronde punten 50 doet, dan is dat gewoon gevaarlijker dan 70 doen, omdat mensen u van links zullen proberen in te halen, anderen zullen nog snel van rechts er proberen tussen te voegen.

Maar ik merk gewoon dat jij niet luistert naar argumenten.
Dat was ook al zo in het rekening rijden debat.
Dizzy schreef:Om één of andere reden ben ik begenadigd met iets dat gevoel heet en dat merkt als ik sneller begin te bewegen. Het valt me op dat de dingen dan sneller voorbij flitsen. Uiteraard merk je daar niets van als de gedachten zodanig weg zijn dat men niet eens beseft dat men met de wagen rijdt.
Jij denkt waarschijnlijk dat je echt een super chauffeur bent, of je denkt dat alle anderen idioten zijn.
Dizzy schreef:De afleiding is gewoon te gevaarlijk voor deze hoogsensitieve zielen met trage reflexen :lol:
Dat is jouw tactiek, hee. Als er een goed argument komt, dan trek je het in het belachelijke, moet je er weer niet over nadenken... :bang:
Dizzy schreef:Ik stel hen in het vervolg voor te opteren voor een automatic want dat schakelen kan soms enorm afleidend zijn. Kies dan ook voor de optie cruise control of snelheidsbeperking, dan zijn bijna al jullie problemen opgelost.
Nu nog iets vinden tegen simplisme op forums... :roll:
Dizzy schreef:Klopt niet. In dat geval zou je tijdens deze ritten veel gekker rijden door het niet opletten dat volgens sommige zo gevaarlijk is. Rijden is gewoon niet zo moeilijk, zeker op gekende trajecten, en een minimum aan aandacht voor de juiste zaken is voldoende. De overgrote meerderheid slaagt erin maar sommigen blijken het niet te kunnen/willen leren (kruis aan wat past).
Wat een pretentie!

Als die overgrote meerderheid zogezegd zo perfect rijdt, waarom zie ik dan iedere keer dat ik mij in het verkeer begeef, massa's overtredingen?
Dat gaat van 70 doen waar je 50 mag, rechts inhalen, 160 of meer doen waar je 120 mag, geen richtingsaanwijzers gebruiken, de lijst is eindeloos.
En toch doet die overgrote meerderheid het zogezegd perfect volgens jou.
En die 3 miljoen boetes per jaar, dat is ook niet een handjevol mensen die al die boetes gekregen heeft, mocht je het onderzoeken dan zou je zien dat dat over enorm veel chauffeurs verspreid is, dus hoe kan dan een overgrote meerderheid zo goed rijden?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wordt een discussie zonder einde... Als 1% van de automobilisten overtredingen begaan ga je er inderdaad al een massa zien dagelijks. Nochtans rijdt 99% dan ok.
En ivm constant naar je teller moeten kijken: als je geen constante snelheid kunt aanhouden, moet je misschien weer leren rijden. Of gebruik Waze o.i.d. zodat je constant hoort wanneer je te snel zit.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

boulder schreef: 1 : Een honderdste van een seconde om een snelheidsmeter in de gaten te houden?

2 : Alsof je niet een hele tijd een recht stuk kunt hebben, wat saai is.

3 : Die keren dat je op 5 zaken tegelijk moest letten waren wel gevaarlijk, en als je dan nog heel de tijd op die snelheidsmeter moest letten, is dat wel gevaarlijk.

4 : Als je op sommige ronde punten 50 doet, dan is dat gewoon gevaarlijker dan 70 doen, omdat mensen u van links zullen proberen in te halen, anderen zullen nog snel van rechts er proberen tussen te voegen.

5 : Als die overgrote meerderheid zogezegd zo perfect rijdt, waarom zie ik dan iedere keer dat ik mij in het verkeer begeef, massa's overtredingen?
Dat gaat van 70 doen waar je 50 mag, rechts inhalen, 160 of meer doen waar je 120 mag, geen richtingsaanwijzers gebruiken, de lijst is eindeloos.
En toch doet die overgrote meerderheid het zogezegd perfect volgens jou.
En die 3 miljoen boetes per jaar, dat is ook niet een handjevol mensen die al die boetes gekregen heeft, mocht je het onderzoeken dan zou je zien dat dat over enorm veel chauffeurs verspreid is, dus hoe kan dan een overgrote meerderheid zo goed rijden?
1 : Het duurt natuurlijk ook geen eeuwigheid om even op je meter te kijken, maar in het geval van ITnetadmin duurt het natuurlijk wel iets langer als je last hebt met je ogen.
2 : Als je rijden op een recht stuk saai vind, dan doe je veel saaie stukken.
3 : Op de momenten dat je op 5 dingen tegelijk moet letten, verwacht ik dat je de snelheid al hebt aangepast om alles met voldoende aandacht te observeren en is op je snelheidsmeter kijken niet nodig meer tijdens de obstructies.
4 : op ronde punten 50 of 70 doen. Zijn dat wel ronde punten dan. Bij mijn weten zijn de ronde punten met dubbel baanvak al lang overschilderd. En als je 70 kan doen op een rond punt, dan is het er toch eentje met een grote radius. Heb je een voorbeeld ?
5: er zijn miljoenen auto's op de baan per dag en dan ook nog eens zoveel honderden dagen in een jaar. Het zijn dus enorm veel autoritten per jaar. 500 miljoen of meer (ruw geschat) waarvan 3 miljoen gesnapt zijn in het begaan van een overtreding. Dan valt het al bij al nog mee. Maar zo als eerder aangehaald is de pakkans laag. Je geeft ook aan dat je overtreders opmerkt, als je weet wat ze verkeerd doen. Let je dan op je eigen gedrag in het verkeer ?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

mailracer schreef:
boulder schreef:1 : Een honderdste van een seconde om een snelheidsmeter in de gaten te houden?
1 : Het duurt natuurlijk ook geen eeuwigheid om even op je meter te kijken, maar in het geval van ITnetadmin duurt het natuurlijk wel iets langer als je last hebt met je ogen.
Je moet niet alleen "kijken", maar ook "begrijpen". Analyseren wat die meter zegt is makkelijk een halve seconde werk, dan terug vooruit kijken en de informatie van de weg analyseren en begrijpen is terug makkelijk een halve seconde.
Maw je hebt al snel een seconde geen overzicht over de wegsituatie.
An sich niet erg, en doenbaar als er geen 50 andere dingen tegelijk te doen zijn (borden, fietsers, overstekers, etc); maar als de baan zich niet "uitnodigt" tot de geldende maximum snelheid, dan moet je dit meermaals gaan doen, want anders zit je al snel terug 10km/u of meer te snel.
En dat is niet bevorderlijk voor de veiligheid. Dat lijkt weinig, maar een halve seconde tot een seconde geen baanoverzicht hebben kan al snel ongelukken veroorzaken, als je voorganger bv op dat moment beslist om in de remmen te vliegen.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

En de thread is weeral ontspoord en volledig off-topic ... waar zijn die mods ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Naar hun snelheidsmeter aan het kijken :twisted: :banana:
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Waar gaat het off-topic? Het heeft toch allemaal met de reden van de boetes te maken: te snel rijden en alles wat daarbij komt kijken?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik kijk wel dikwijls naar mijn snelheidsmeter en eerlijk gezegd verstoort dit mijn inziens niet direct mijn aandacht op de weg. Veel auto's hebben tegenwoordig ook een projectiesysteem boven het stuur dat de snelheid in het gezichtsveld brengt tijdens het rijden. Dat zou voor die mensen met een eng zicht misschien een oplossing kunnen zijn.

Misschien een paar tips en bemerkingen om zoals ik om op 20 jaar tijd geen snelheidsboete te krijgen. Ik ben nooit gehaast als ik auto rij. Ook niet als ik ergens dreig te laat te komen, want dan is dat maar zo. Meestal vertrek ik dan ook wel op tijd.
Buiten de autosnelweg probeer ik me altijd aan de maximum snelheid te houden, maar ook niet minder.
Op de autosnelweg, en nu komt iets heel onlogisch wat ik zeg, maar daar heb ik het moeilijker bij druk verkeer dan bij kalm verkeer. Als het kalm is, zet ik de cruise controle op zo'n 130 km/u, reëel zit dat iets boven de 120 km/u en laat maar bollen.
Als het iets drukker wordt, beginnen de problemen. Ik hou me altijd zo rechts mogelijk, maar dat is niet altijd evident. Als je dan tegen 120km/u op het linkse vak gaat inhalen, duurt het niet lang of er hangt er eentje bijna over de trekhaak. Om ergernis bij mezelf en de anderen te vermijden, volg ik dan ook maar de stroom op het linkse vak.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Als men op 5 zaken tegelijk moet letten dan is het tijd om ofwel extra aandachtig te zijn ofwel, en nog beter, wat te vertragen. Het kijken naar de snelheidsmeter is dan niet meer nodig en men heeft nog 4 dingen om op te letten.

Het is ook een contradictie dat mensen die pleiten om sneller te rijden, tegelijk al problemen hebben om een fractie van een seconde op hun snelheid te letten. Zouden ze niet beter trager rijden ipv sneller?

Wie 70 op een rond punt rijdt, zit ofwel op een zeer groot rond punt of rijdt als een gek. Opnieuw zijn mensen die normaal rijden op een rond punt de gevaarlijke omdat ze de piraten hinderen om 70 te rijden! :bang:

Ik vind mezelf geen geweldig chauffeur maar ben wel fier nooit een ongeval te hebben gehad en niemand verwond te hebben. Veilig van A naar B bewegen is mijn belangrijkste doel. Ik stel hier vast dat mensen die zichzelf wel beter achten dan andere chauffeurs zich vooral opwinden over de chauffeurs die rijden zoals het hoort zodat ze minder overtredingen kunnen begaan dan ze zouden willen :lol: Iemand met zo'n houding vind ik inderdaad een idioot, ik zal niet alleen zijn met die mening.

Waarom is het verkeerd een alternatief voor te stellen dat perfect beantwoord aan de problemen van sommige chauffeurs? Automatische Snelheidsbegrenzing/cruise control is een gemak dat de afleiding toch vermindert? Het bestaat al lang en is zelfs een betalende optie, zo belachelijk is dat dus niet. Het kan ook zijn dat betrokkenen het niet WILLEN gebruiken omdat ze gewoon zo snel willen rijden zoals ze zelf denken te kunnen.

Bij de boetes is het niet duidelijk hoeveel mensen meerdere boetes krijgen. Het is dus onduidelijk over hoeveel mensen het gaat. Iemand die een boete krijgt is voor mij ook geen verkeershooligan, ik heb dus best begrip voor een fout. Ik heb minder begrip voor mensen die vaak tegen boetes aanlopen en dat ondanks de lage pakkans. Dan is er iets mis met de houding in het verkeer. Men kan iemand ook pas beroven als die bestuurder zelf als een rover/piraat in het verkeer beweegt. Het invoeren van een rijbewijs met punten zou dit probleem kunnen aanpakken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

mailracer schreef:1 : Het duurt natuurlijk ook geen eeuwigheid om even op je meter te kijken, maar in het geval van ITnetadmin duurt het natuurlijk wel iets langer als je last hebt met je ogen.
Maar geen 0,002 seconden zoals sommigen beweren, om te doen alsof het allemaal geen tijd kost.
mailracer schreef:2 : Als je rijden op een recht stuk saai vind, dan doe je veel saaie stukken.
Dat hangt af van de lengte van dat recht stuk natuurlijk, en de variatie in het landschap ook.
mailracer schreef:3 : Op de momenten dat je op 5 dingen tegelijk moet letten, verwacht ik dat je de snelheid al hebt aangepast om alles met voldoende aandacht te observeren en is op je snelheidsmeter kijken niet nodig meer tijdens de obstructies.
Voor de zoveelste keer, je bent niet alleen in het verkeer.
Als jij dus 50 rijdt waar de rest 70 rijdt, dan loop je gevaar.
Ik kom het tegen als ik de snelheidsbeperkingen volg terwijl een vrachtwagen gevaarlijk dicht komt en met zijn lichten begint te flikkeren.
Hij is geërgerd omdat hij de regels niet volgt en ik wel.
Maar dat zijn dan nog situaties waarbij de ander dat nog in de hand heeft.
Op een rond punt, waar mensen aan grote snelheid invoegen, er nog net proberen voor te kruipen, zijn dat gevaarlijke toestanden.
mailracer schreef:4 : op ronde punten 50 of 70 doen. Zijn dat wel ronde punten dan. Bij mijn weten zijn de ronde punten met dubbel baanvak al lang overschilderd. En als je 70 kan doen op een rond punt, dan is het er toch eentje met een grote radius. Heb je een voorbeeld ?
Nog eens hetzelfde voorbeeld, ik heb het hier al 2 keer geplaatst.
https://www.google.be/maps/@50.9148028, ... 312!8i6656
Collega van mij is daar overiegns een paar dagen geleden aangereden.
Hij reed de juiste snelheid, maar een andere niet.
Auto total loss.
Maar goed, volgens de wijsneuzen hier is het belangrijkste dat hij in zijn recht is.
mailracer schreef:5: er zijn miljoenen auto's op de baan per dag en dan ook nog eens zoveel honderden dagen in een jaar. Het zijn dus enorm veel autoritten per jaar. 500 miljoen of meer (ruw geschat) waarvan 3 miljoen gesnapt zijn in het begaan van een overtreding. Dan valt het al bij al nog mee. Maar zo als eerder aangehaald is de pakkans laag.
Neen, als 90% van de chauffeurs regelmatig een boete hebben, dan valt het niet mee.
Dan is het een systeem van geldklopperij.
Dat de pakkans laag is, wordt veel gezegd, maar of het ook waar is is nog maar de vraag.
mailracer schreef:Je geeft ook aan dat je overtreders opmerkt, als je weet wat ze verkeerd doen. Let je dan op je eigen gedrag in het verkeer ?
Krijg ik nu al de schuld als ik het opmerk dat iemand mij rechts voorsteekt, aan 160 voorbijflitst, enz?
Maar mocht ik het niet opmerken, dan heb ik een oogprobleem en mocht ik niet rijden, zeker?
Altijd prijs.
petrol242 schreef:Misschien een paar tips en bemerkingen om zoals ik om op 20 jaar tijd geen snelheidsboete te krijgen.
Ik geloof niet veel van die tips.
Om te beginnen kunnen we niet controleren of je echt al 20 jaar geen boetes hebt.
Ten tweede, als ik het aantal jaar neem dat ik rijd, heb ik zeker ook 20 jaar geen boetes gehad.
Maar het aantal flitspalen en controles is dan ook de laatste 10 jaar explosief gestegen.
Het hangt ook heel veel af van waar je rijdt en wanneer.
Bemande controles zijn meestal in de week tijdens werkuren.
Wie op dat moment het openbaar vervoer neemt, kan makkelijk de illusie kweken dat hij beter rijdt dan een ander.
Dizzy schreef:Als men op 5 zaken tegelijk moet letten dan is het tijd om ofwel extra aandachtig te zijn ofwel, en nog beter, wat te vertragen. Het kijken naar de snelheidsmeter is dan niet meer nodig en men heeft nog 4 dingen om op te letten.
Zoals al ontelbare keren gezegd, je moet ook rekening houden met de snelheid van andere chauffeurs.
Als iedereen 50 rijdt, en jij rijdt 30, dan ben jij een gevaar op de weg, en de kans op een ongeval stjigt.
Dizzy schreef:Het is ook een contradictie dat mensen die pleiten om sneller te rijden, tegelijk al problemen hebben om een fractie van een seconde op hun snelheid te letten. Zouden ze niet beter trager rijden ipv sneller?
Ik pleit niet voor sneller rijden tout court, maar voor snelheidsbepalingen die kloppen met de weg die je aflegt.
Een 2x2 rijvaksbaan waar je 70 mag is niet aangepast aan de snelheid die je mag doen.
Dizzy schreef:Wie 70 op een rond punt rijdt, zit ofwel op een zeer groot rond punt of rijdt als een gek. Opnieuw zijn mensen die normaal rijden op een rond punt de gevaarlijke omdat ze de piraten hinderen om 70 te rijden! :bang:
Dan zijn de gekken blijkbaar de overgrote meerderheid... :roll:
Dizzy schreef:Ik vind mezelf geen geweldig chauffeur maar ben wel fier nooit een ongeval te hebben gehad en niemand verwond te hebben.
Je kunt nochtans makkelijk slachtoffer worden an een ongeval, dan ben je er ook bij betrokken.
Mag je dan niet meer fier zijn?
Dizzy schreef:Veilig van A naar B bewegen is mijn belangrijkste doel. Ik stel hier vast dat mensen die zichzelf wel beter achten dan andere chauffeurs zich vooral opwinden over de chauffeurs die rijden zoals het hoort zodat ze minder overtredingen kunnen begaan dan ze zouden willen :lol: Iemand met zo'n houding vind ik inderdaad een idioot, ik zal niet alleen zijn met die mening.
Ik rijd zoals het hoort, precies daarom krijg ik mensen die zich aan mij ergeren.
Maar nu je doe weer alsof dat jou van mij onderscheidt... :roll:
Dizzy schreef:Waarom is het verkeerd een alternatief voor te stellen dat perfect beantwoord aan de problemen van sommige chauffeurs? Automatische Snelheidsbegrenzing/cruise control is een gemak dat de afleiding toch vermindert? Het bestaat al lang en is zelfs een betalende optie, zo belachelijk is dat dus niet. Het kan ook zijn dat betrokkenen het niet WILLEN gebruiken omdat ze gewoon zo snel willen rijden zoals ze zelf denken te kunnen.
Wie zegt dat ik daartegen ben?
Wat ik wel zeg is dat het niet zo kan zijn dat technische hulpmiddelen een noodzaak zijn om nog volgens de regels te kunnen rijden.
Als dat het geval is, betekent het dat je teveel borden gezet hebt, of de regels te ingewikkeld gemaakt hebt.
Het is ook alleen een oplossing voor nieuwe auto's natuurlijk, die 99% die ze niet hebben kan nog altijd evengoed botsen.
Dizzy schreef:Bij de boetes is het niet duidelijk hoeveel mensen meerdere boetes krijgen. Het is dus onduidelijk over hoeveel mensen het gaat. Iemand die een boete krijgt is voor mij ook geen verkeershooligan, ik heb dus best begrip voor een fout. Ik heb minder begrip voor mensen die vaak tegen boetes aanlopen en dat ondanks de lage pakkans. Dan is er iets mis met de houding in het verkeer. Men kan iemand ook pas beroven als die bestuurder zelf als een rover/piraat in het verkeer beweegt. Het invoeren van een rijbewijs met punten zou dit probleem kunnen aanpakken.
Het rijbewijs met punten zal vooral voor problemen zorgen voor wie veel kilometers doet op de uren dat er gecontroleerd wordt.
Ik blijf.
Ik blijf het ook abnormaal vinden dat zoveel mensen boetes krijgen.
Dan is het gewoon een verdiensysteem.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Boulder, nogal een lange reactie. Blij dat je daar je tijd voor neemt. Nu ik heb je nooit verteld dat je niet mag rijden als je slecht zicht hebt. Dat is niet aan mij om daar over te oordelen. Mensen zouden dat voor zichzelf moeten uitmaken en hulp zoeken als dat nodig is door een bril te gaan dragen. Alleen je reactie over als iedereen 70 rijdt en jij 50, dat je dan als potentieel gevaar rond rijd is nu eenmaal realiteit. Zelf vind ik het ook vervelend dat er van die taffelaars rondrijden, maar sommige mensen durven soms niet harder te rijden en die zouden dan beter thuis blijven, maar dan nog hebben ze wel een reden omdat ze ergens moeten zijn. Ook vrachtwagens zijn niet van de snelste en ook daar dien je als vlotte passsant rekening mee te houden. Als je opgejaagd word in het verkeer, dan zou je eigenlijk je kalmte moeten bewaren en je zeker niet laten overhalen om sneller te rijden. Maar ik raad je aan om een dashcam te plaatsen. Ik merk dat het dan minder voorvalt omdat ze weten dat het op beeld kan komen.
Ik merk veel frustratie over dat rond punt en terecht. als het daar echt een probleem is over overdreven invoegen, dan zou er iets aan gedaan moeten worden om het niet mogelijk meer te maken. Men kan al beginnen met de toegangswegen naar een enkel baanvak te brengen, en het rond punt ook smaller te maken. In Vilvoorde en ook tienen, wat ik zo kan opnoemen, zijn er zo een ronde punten aangepakt, en daar is het gestopt. Maar het zal wel weer een kwestie zijn van wie zijn verantwoordelijk dit is, gewest, gemeente, provincie....... en het spijtige is dan, dat er eerst wat ongelukken moeten gebeuren voordat er iemand in aktie schiet.

Ook vraag ik me af of jij al boetes hebt ontvangen die je als onterecht beschouwd. Je gaat ervan uit dat het geldklopperij is. Terwijl er zoveel andere mensen zijn die het wel kunnen en nog geen enkele boete hebben verzameld. Voor die mensen is het dus geen geldklopperij.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

boulder schreef:Ik rijd zoals het hoort, precies daarom krijg ik mensen die zich aan mij ergeren.
Om te beginnen kunnen we niet controleren of je echt rijdt zoals het hoort. Dat is trouwens een perceptie en geen feit.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

mailracer schreef:Boulder, nogal een lange reactie. Blij dat je daar je tijd voor neemt. Nu ik heb je nooit verteld dat je niet mag rijden als je slecht zicht hebt.
Die mens met slecht zicht was wel iemand anders op dit forum.
mailracer schreef:Alleen je reactie over als iedereen 70 rijdt en jij 50, dat je dan als potentieel gevaar rond rijd is nu eenmaal realiteit. Zelf vind ik het ook vervelend dat er van die taffelaars rondrijden, maar sommige mensen durven soms niet harder te rijden en die zouden dan beter thuis blijven, maar dan nog hebben ze wel een reden omdat ze ergens moeten zijn.
Klopt, maar ik heb het niet over twijfelaars, maar over mensen als ik die bij werken een bordje 50 zien, en dan effectief 50 rijden, terwijl er een heleboel zijn die aan grote snelheid passeren, en misschien zelfs nog 90 doen, mij heel kort rechts inhalen, enz.
Ik ben er dan niet veel mee dat ik mijn kalmte bewaar, want die chauffeurs moeten maar één foutje maken en je zit met een zwaar ongeval.
Ook bij dat rechts inhalen moet je maar zien dat je ze op tijd hebt zien afkomen.
mailracer schreef:Ook vrachtwagens zijn niet van de snelste en ook daar dien je als vlotte passsant rekening mee te houden. Als je opgejaagd word in het verkeer, dan zou je eigenlijk je kalmte moeten bewaren en je zeker niet laten overhalen om sneller te rijden.
Ja, maar als er zo'n gevaarte steeds dichter bij je auto komt en dan nog met zijn lichten begint te flitsen is dat gemakkelijk gezegd.
mailracer schreef:Ik merk veel frustratie over dat rond punt en terecht. als het daar echt een probleem is over overdreven invoegen, dan zou er iets aan gedaan moeten worden om het niet mogelijk meer te maken.
Ik heb er nog eens op gelet, ik denk dat het geen 70 is dat men daar rijdt (hoewel het mag, er staat geen bord dat het minder hoeft), maar het is toch wel een redelijk hoge snelheid, en het verschil met iemand als ik die dan probeert een normale snelheid te rijden is groot.
Als ik het niet precies kan zeggen is het juist omdat er weinig tijd is om op de snelheidsmeter te kijken.
En zoals gezegd, een collega heeft daar onlangs een ongeval gehad (auto total loss) omdat een ander verkeerd inschatte waar hij precies ging afrijden.
Hij is in zijn recht, maar zit wel met de brokken, gelukkig geen lichamelijke schade.
Dus het idee van "laat je niet opjagen" is makkelijk gezegd, maar je ziet dat zelfs als je dat niet doet je ook met de gevolgen kunt zitten.
mailracer schreef:Men kan al beginnen met de toegangswegen naar een enkel baanvak te brengen, en het rond punt ook smaller te maken.
Die 2x2 rijvaksbaan die van de autosnelweg komt was vroeger 90, maar door de algemene verlaging van de snelheid buiten de autosnelwegen is dat dus 70 geworden.
Ook deze weg is totaal niet aangepast aan de snelheidsbeperkingen.
Als je 70 rijdt word je heel vaak voorbijgestoken.
mailracer schreef:Ook vraag ik me af of jij al boetes hebt ontvangen die je als onterecht beschouwd. Je gaat ervan uit dat het geldklopperij is. Terwijl er zoveel andere mensen zijn die het wel kunnen en nog geen enkele boete hebben verzameld. Voor die mensen is het dus geen geldklopperij.
Goh, dat zijn beweringen, ik heb hier nog geen statistieken gelezen van mensen die nog geen enkele boete verzameld hebben, hoogstens heb ik er één of 2 hier gezien die dat beweren, de meesten zijn precies al tevreden als ze er "maar" één of 2 op een paar jaar hebben.
Daarvan zitten er dan nog bij die heel de week het openbaar vervoer nemen, en dan in het weekend (waarin er dus weinig bemande controles zijn) "veel kilometers" rijden.
Voor de rest zie ik een zekere gewenning, men vindt het normaal dat men af en toe een flitsboete krijgt.
Ik vind die boete die ik aan Top Interieur gekregen heb inderdaad geldklopperij.
Ze staan heel kort na het bord van 50, kwestie van maximaal geld in het laatje te krijgen.
Maar er zijn er nog, ik merk dat men vooral flitst, niet volgens de gevaarlijkheid, maar volgens waar er veel geld te rapen valt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

mailracer schreef:Nu ik heb je nooit verteld dat je niet mag rijden als je slecht zicht hebt. Dat is niet aan mij om daar over te oordelen. Mensen zouden dat voor zichzelf moeten uitmaken en hulp zoeken als dat nodig is door een bril te gaan dragen.
Voor de duidelijkheid:
1) Ikzelf draag een bril
2) Mijn focus is geen visueel probleem. Sommige mensen hebben een breed zichtveld, maw hun hersenen kunnen zich op heel hun perifeer zicht focussen. Ikzelf kan dat niet; alles dat ietwat buiten mijn focus valt wordt niet geregistreerd en kan ik ook niet op concentreren zonder er fysiek naar te kijken.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

90% van de bestuurders te snel? Dat is toch een grapje hoop ik? 50% kan nog, maar 90?

Als iedereen in de vaart springt, dan spring je er ook achter? Dat is lemming- en kuddegeest mentaliteit. Dit jaar op de werken in Lummen waren er ook dat dit naar voor brachten bij de rechtbank. Helaas pindakaas. De rechter was het daar niet mee eens. Als er een vrachtwagen met zijn lichten pinkt omdat ik 50 rij op wegenwerken, wel, dan rij ik zelfs geen 55 meer op de teller maar 50. Aan hem de keuze om dergelijke dingen uit te lokken, het zegt veel over de anderen op dat moment. Ik heb liever geen boete in mijn bus dan een te vermijden boete. (vb: https://www.tvl.be/nieuws/bijna-de-helf ... -in-lummen of https://www.hln.be/nieuws/binnenland/90 ... ~a0daa9ee/) Het blijft toch telkens slecht gedrag proberen goed te praten...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

boulder schreef:Maar er zijn er nog, ik merk dat men vooral flitst, niet volgens de gevaarlijkheid, maar volgens waar er veel geld te rapen valt.
Is dat ook niet ergens een buikgevoel? Ik denk dat je er van versteld zou staan wat voor soort ongelukken en hoeveel ongelukken er op een ogenschijnlijk ongevaarlijk lijkende plek gebeuren. Ook het inschatten van de snelheid van een ander voertuig is een zeker subjectief gegeven. Rij je te snel, hoe belachelijk de situatie ook mag zijn, loop je risico gepakt te worden.

Ik denk ook dat er een verschil is tussen een traject dat je heel regelmatig aflegt en een traject dat je niet zo goed kent. Op een gekend traject ken je de verkeerssituatie en zou je zelfs zonder borden moeten weten hoe snel je kan en mag rijden. Je kent de gevoeligheden dus. Bij een minder gekend traject is dat al iets moeilijker en is de kans ook groter dat je een overtreding begaat en ken je ook minder de plaatsen waar je "gepakt" kan worden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Slafes schreef:Dat is lemming- en kuddegeest mentaliteit. Dit jaar op de werken in Lummen waren er ook dat dit naar voor brachten bij de rechtbank. Helaas pindakaas. De rechter was het daar niet mee eens. Als er een vrachtwagen met zijn lichten pinkt omdat ik 50 rij op wegenwerken, wel, dan rij ik zelfs geen 55 meer op de teller maar 50. Aan hem de keuze om dergelijke dingen uit te lokken, het zegt veel over de anderen op dat moment. Ik heb liever geen boete in mijn bus dan een te vermijden boete...
Tja, was het maar zo makkelijk.
Het is nl ook verboden om het verkeer te hinderen of verkeersagressie uit te lokken.
Ga je moeilijk doen dan kan een of andere overijverige je daar een boete voor geven.

Gisteren nog langs wegenwerken gepasseerd op de autosnelweg, versmallingen enzo; voor een keertje dan maar ns 55 gedaan aan de 50 borden (de 90/70 borden stonden weer veel te veel op voorhand).
Word ik toch niet ingehaald aan 70 door een dienstwagen militaire politie zeker?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ah, dus, er staat 50 bij de wegenwerken en ik ga een boete krijgen omdat ik... 50 rij? :) Grapjas. :)

Het is verboden aan te zetten tot te snel rijden, dus de vrachtwagen met zijn knipperende lichten is in overtreding.

Echt, wat je hier leest... Slecht gedrag goedpraten, wederom.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Slafes schreef:Ah, dus, er staat 50 bij de wegenwerken en ik ga een boete krijgen omdat ik... 50 rij? :)...
Totally agree, grappigste uitvlucht dat ik al gelezen heb hier :)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

En toch heb ik het al weten gebeuren.
U weet wel, Belgie, dat land dat het surrealisme uitgevonden heeft.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Nu ook al fake news op Userbase :-( :bang:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

toch grappig hoe een topic zo kan escaleren :-) Boulder lijkt een agressor, maar dat is hij volgens mij niet. Hij komt vaak op de baan en word geconfronteerd met flikkerlichten en racepiloten op ronde punten. Hij pleit voor aangepaste wegen zodat er niet sneller gereden kan worden, of er toch geen uitnodiging meer voor is. Ook passeert hij wegenwerken waar de snelheidsverlaging door velen niet word gerespecteerd, waardoor hij zich onveilig voelt als hij wel op de rem gaat zoals het hoort. Allemaal normale reacties. Tot de moment er op die ene plek een ongeval gebeurd waarbij je zelf in fout gesteld word. Vertel dan maar eens dat het komt omdat je achterligger je aanmoedigde om sneller te rijden. :bang:
Het is duidelijk dat preventie niet helpt, maar er altijd wel iets zal moeten gebeuren waardoor er ingegrepen word of men het eindelijk zal inzien dat minder snel rijden ook loont. niet specifiek op 1 persoon bedoelt, maar algemeen is het bij velen zo dat er eerst een accident moet gebeuren voordat ze de fouten inzien.
mailracer schreef:
Je geeft ook aan dat je overtreders opmerkt, als je weet wat ze verkeerd doen. Let je dan op je eigen gedrag in het verkeer ?
Boulder schreef :
Krijg ik nu al de schuld als ik het opmerk dat iemand mij rechts voorsteekt, aan 160 voorbijflitst, enz?
Maar mocht ik het niet opmerken, dan heb ik een oogprobleem en mocht ik niet rijden, zeker?
Altijd prijs.
ITnetadmin schreef:
mailracer schreef:Nu ik heb je nooit verteld dat je niet mag rijden als je slecht zicht hebt. Dat is niet aan mij om daar over te oordelen. Mensen zouden dat voor zichzelf moeten uitmaken en hulp zoeken als dat nodig is door een bril te gaan dragen.
Voor de duidelijkheid:
1) Ikzelf draag een bril
2) Mijn focus is geen visueel probleem. Sommige mensen hebben een breed zichtveld, maw hun hersenen kunnen zich op heel hun perifeer zicht focussen. Ikzelf kan dat niet; alles dat ietwat buiten mijn focus valt wordt niet geregistreerd en kan ik ook niet op concentreren zonder er fysiek naar te kijken.
Mijn reactie was niet specifiek op jouw bedoeld, maar ik stel me vaak de vraag hoeveel mensen in het verkeer slecht zicht hebben en hierdoor een gevaar op de baan zijn. Combineer slecht zicht met te snel rijden en je hebt gegarandeerd brokken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

mailracer schreef:Mijn reactie was niet specifiek op jouw bedoeld, maar ik stel me vaak de vraag hoeveel mensen in het verkeer slecht zicht hebben en hierdoor een gevaar op de baan zijn. Combineer slecht zicht met te snel rijden en je hebt gegarandeerd brokken.
Absoluut; ik geef het alleen maar effe mee.

Aangepaste wegen zijn idd de beste oplossing.
Je rijdt automatisch trager, er gaan minder achterliggers zitten duwen, etc etc...

Als je ziet hoe men in Belgie er in slaagt om kilometers 2x2 baan aan 50 te laten rijden wegens wegenwerken aan het fietspad, maar er al weken geen arbeider te bespeuren valt overdag, laat staan 's nachts, dan gaan mensen gewoon leren om die borden te negeren.

Als je geen aanpassingen uitvoert en realistisch blijft, gaan mensen zelf inschattingen maken en dan zelf snelheden beslissen.

En je aan de snelheid houden met gekke chauffeurs achter je, waarbij je nog riskeert dat ze hun remmen nog ns gaan dichtgooien voor je neus als "bedankt" voor je slakkegang, tja...

Ik nodig alle "helden" hier die zich van hun medechauffeurs niks aantrekken overigens ns uit om in de zone 90 op het middenvak van het viaduct van Vilvoorde (naast het rijvak dat uitpuilt van de camions die 90 doen terwijl ze maar 70 mogen) 90 te gaan rijden.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

2 van die ‘helden’ hebben hier al gepost dat ze dat traject frequent doen/deden tegen 90 en nog steeds geen ongeval gehad hebben ;)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wel proficiat, ik riskeer dat daar van mijn leven niet, er moet maar 1 idioot of vrachtwagen het niet gezien hebben en het liedje is uit.
De taak is aan de overheid om daar 99% compliance te genereren, niet aan mij om daar als een van de weinigen het goeie voorbeeld te gaan geven.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

De overheid heeft dat daar gedaan mbv verkeerswetgeving. En dat is tot voor zover ik weet de enige afdwingbare manier.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ITnetadmin schreef:Ik nodig alle "helden" hier die zich van hun medechauffeurs niks aantrekken overigens ns uit om in de zone 90 op het middenvak van het viaduct van Vilvoorde (naast het rijvak dat uitpuilt van de camions die 90 doen terwijl ze maar 70 mogen) 90 te gaan rijden.
hangt ervan af op welk tijdstip. Maar ik rij er ook 90 ongeacht de snelheid van de camions rechts van me die toch niet sneller kunnen dan 90. Als er eentje uitwijkt tegen 90, dan heb ik pech, of ik heb op tijd het manoeuvre opgemerkt en mijn snelheid eerder aangepast.
Maar een vrachtwagen mag daar toch niet voorbij steken. Enkel de eerste rijstrook is er bestemd voor vrachtvervoer.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Slafes schreef:90% van de bestuurders te snel? Dat is toch een grapje hoop ik? 50% kan nog, maar 90?
Ach, gaan we over percenten vitten?
Als 50% van de automobilisten bij werken 90 rijdt, en die andere 50% rijdt de aangegeven snelheid (50) dan heb je al een gevaarlijke situatie.
Slafes schreef:Als iedereen in de vaart springt, dan spring je er ook achter?
Dat is dus een totaal verkeerde vergelijking.
Als iedereen in de vaart springt is er misschien wat psychologische / groepsdruk om dit ook te doen, maar dat zal er mij niet toe leiden om dat ook te doen.
Het is wat anders als er een vrachtwagen steeds dichter jouw auto nadert en met zijn lichten flitst.
Idem ditto als je heel kort rechts ingehaald wordt.
Dat is een fysiek gevaar, om het te vergelijken met jouw voorbeeld, er komen 30 jongeren met getrokken messen jouw richting uit om je te "overtuigen" van te springen.
Slafes schreef:Dit jaar op de werken in Lummen waren er ook dat dit naar voor brachten bij de rechtbank. Helaas pindakaas. De rechter was het daar niet mee eens.
De rechter heeft het dan ook heel gemakkelijk om vanop zijn stoel, ver weg van de werkelijkheid, te oordelen.
Niet voor niets spreekt men vaak van een ivoren toren mentaliteit.
Slafes schreef:Als er een vrachtwagen met zijn lichten pinkt omdat ik 50 rij op wegenwerken, wel, dan rij ik zelfs geen 55 meer op de teller maar 50. Aan hem de keuze om dergelijke dingen uit te lokken, het zegt veel over de anderen op dat moment.
Als ik jouw infantiele raad opgevolgd had de laatste keer, dan was er wel een botsing geweest, want die vrachtwagen zat echt wel heel dicht.
En ik weet niet hoe je eruit komt als je in een gewone personenwagen aangereden wordt door een vrachtwagen, ik denk dat de foto's zelfs niet wil zien.
Maar goed, sommigen denken dat het verkeer allemaal maar een spelletje is, en dat het belangrijker is van in je recht te zijn dan er gezond en wel uit te komen.
Slafes schreef:Ik heb liever geen boete in mijn bus dan een te vermijden boete.
Natuurlijk is dat zo.
En ik ga ook niet doelbewust te snel rijden bij wegenwerken.
Zoals ik zeg, als er een bordje staat "max. 50", dan doe ik 50.
Maar als men mij gevaarlijk rechts voorbijsteekt of een vrachtwagen komt gevaarlijk dicht, dan kan ik niet garanderen dat dat geen effect heeft op mijn snelheid.
Als men niet begrijpt dan een MENSENLEVEN belangrijker is dan het volgen van regeltjes, dan scheelt er iets met de mentaliteit.
petrol242 schreef:Is dat ook niet ergens een buikgevoel? Ik denk dat je er van versteld zou staan wat voor soort ongelukken en hoeveel ongelukken er op een ogenschijnlijk ongevaarlijk lijkende plek gebeuren. Ook het inschatten van de snelheid van een ander voertuig is een zeker subjectief gegeven. Rij je te snel, hoe belachelijk de situatie ook mag zijn, loop je risico gepakt te worden.
Neen, dat is geen buikgevoel.
In een artikel dat ik onlangs las (van newsmonkey als ik mij niet vergis) stond dat er steeds meer op secundaire wegen geflitst wordt, omdat we op de autoweg steeds meer vaststaan in de file.
Dus, er valt daar geen geld meer te rapen, en dan gaan ze maar in zone 30's (die vaak zeer slecht aangeduid zijn) of in zone 50's gaan flitsen.
Die punten die dus tot voor kort "zeer gevaarlijk" waren zijn dat nu zogezegd niet meer.
Nochtans staat daar niet altijd file.

Bovendien, de plaats waar ik daar geflitst werd, daar mag je dus 50.
Nochtans zie je daar nauwelijks fietsers, en de fietsers hebben er nog plaats naast de rijbaan.
Wat verder mag je dan 70 (vroeger 90 dus), daar staat dan nog een bordje "Gevaarlijke bocht, max. 70".
En daar moeten fietsers op de rijbaan rijden.
Die plaats is veel gevaarlijker, maar daar doen ze niets, en daar flitsen ze ook niet, hoewel er zijn die dan nog die 70 overschrijden.
Er zal meer te rapen zijn door vlak na een bordje 50 te staan...
Slafes schreef:Het is verboden aan te zetten tot te snel rijden, dus de vrachtwagen met zijn knipperende lichten is in overtreding.
:roll: :roll: :roll:
Man, man, man, toch.
Ik zie u al de mededeling doen naar de ouders van iemand die zo "benaderd" werd door een vrachtwagen.
"Mevrouw, meneer, ik heb goed nieuws en ik heb 2 keer slecht nieuws.
Ik zal beginnen met het slechte nieuws.
Uw zoon heeft een ongeluk gehad, hij is aangereden door een 10 tonner op de autosnelweg, mits wat revalidatie zal hij waarschijnlijk nog kunnen stappen.
Het goede nieuws is dat hij volledig in regel is, die ander mocht niet met zijn lichten flitsen.
En hij heeft dapper vertraagd van 55 naar 50.
De verkeersministers komt hem morgen bezoeken in het ziekenhuis, om hem een hart onder de riem te steken.
Toppie!"
axs schreef:2 van die ‘helden’ hebben hier al gepost dat ze dat traject frequent doen/deden tegen 90 en nog steeds geen ongeval gehad hebben ;)
Dat bewijst niets.
Er is ook altijd iemand die iemand in zijn familie had die tot zijn 90e gerookt had en nooit kanker gehad had, nochtans weten we allemaal dat roken schadelijk is, en in veel gevallen kanker veroorzaakt.
Je mag geen statistische conclusies trekken op basis van een paar gevallen.

Ik zal een ander voorbeeld geven.
120 is de maximumsnelheid op de autosnelweg.
Dus *in theorie* mag ik op het linkerrijvak rijden, en niemand mag mij voorbijsteken, want iedereen die dat doet is in overtreding.
Right?
Toch werkt het niet zo.
Want de wetgever, met al zijn vreemde kronkels, zegt wel dat je zo dicht mogelijk bij de rechterkant moet rijden.
Of anders gezegd, als je ook maar eventjes kan, moet jij uitwijken voor die snelheidsduivel.
Is dat geen pure hypocrisie?
Stel eventjes dat de regels anders zouden zijn.
Dat die zouden zeggen : "Je moet altijd zo dicht mogelijk bij het rechterrijvak rijden, tenzij je je al op de maximumsnelheid + 5 kilometer bevindt.".
Dat zou dus betekenen dat vanaf 125 ik gewoon op dat linkerrijvak mag blivjen rijden, en volgens de regels mag mij dan niemand meer inhalen.
Zou met deze eenvoudige aanpassing van het verkeersreglement men niet een veel beter naleven van de maximumsnelheid bekomen?
Maar ja, liever eerst mogelijk maken dat er te snel gereden wordt, en dan overal flitspalen zetten, en kassa, kassa, zeker?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

boulder schreef:
axs schreef:2 van die ‘helden’ hebben hier al gepost dat ze dat traject frequent doen/deden tegen 90 en nog steeds geen ongeval gehad hebben ;)
Dat bewijst niets.
Er is ook altijd iemand die iemand in zijn familie had die tot zijn 90e gerookt had en nooit kanker gehad had, nochtans weten we allemaal dat roken schadelijk is, en in veel gevallen kanker veroorzaakt.
Je mag geen statistische conclusies trekken op basis van een paar gevallen.
Correct, het ‘bewijst’ exact evenveel dan jouw insinuatie dat ‘door sneller te rijden op het viaduct dan de toegelaten snelheid, je een ongeval kan vemijden’
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”