Ecopower dividend roerende voorheffing

Plaats reactie
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Vandaag werd het dividend uitbetaald op mijn aandelen bij Ecopower.
Ik sta verwonderd van het lagere bedrag want had ik eigenlijk meer verwacht, er werd voor de eerste maal namelijk ook nog roerende voorheffing afgehouden. Heb slechts 70 € ontvangen (100 € - 30 RV = 70 €) voor 20 aandelen ...

https://www.ecopower.be/veelgestelde-vragen
Dividenden van erkende coöperaties zoals Ecopower cvba waren tot en met 31 december 2017 vrijgesteld van roerende voorheffing tot een bedrag van 190 euro. Sinds 1 januari 2018 is er een nieuw systeem, nog niet alle details zijn gekend.

Wat weten we al?

Een eerste schijf van 627 euro (of 800 euro, dat staat nog niet vast) aan dividenden per belastingplichtige is vrijgesteld van roerende voorheffing. Dit gaat over al uw aandelen in bedrijven, coöperatieve aandelen worden niet langer apart behandeld.

Ecopower houdt de roerende voorheffing af voor het dividend wordt uitbetaald. U moet de vrijstelling achteraf recupereren via uw belastingaangifte.

De vrijstelling geldt enkel voor aandelen op naam van een particuliere persoon. Voor ondernemingen is er geen vrijstelling.
Wat zou men bedoelen met:
U moet de vrijstelling achteraf recupereren via uw belastingaangifte.
Er staat: de eerste schijf van 627 of 800 € aan dividenden is vrijgesteld van roerende voorheffing.
Ik zou normaal 200 € gekregen hebben à 4% dividend, dus geen roerende voorheffing te betalen toch ?

Zijn er nog aandeelhouders hier die even kunnen checken ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Wij hebben maar 1 aandeel en hebben €3,5 ontvangen.
Er staat in de overschrijving dat we €5 - €1,5RV ontvangen, meer info op:
https://www.ecopower.be/blog/uitkering- ... oorheffing
manutimmers
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2018, 23:25
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

U moet dit bedrag invullen op uw belastingaangifte personenbelasting. Daarna krijgt U ofwel een terugbetaling van die 30 euro/20aandelen ofwel wordt dat bedrag afgetrokken van wat U moet betalen.

In de meeste gevallen gaat het om het laatste en ziet u dus dat geld zelf niet (meer). Net zoals ge moet terugtrekken van electriciteitsrekening, ze "verekenen" dat gewoon met de volgende factuur.

Eigenlijk zouden alle burgers naar Ecopower/"de staat" moeten schrijven en interesten eisen op het bedrag dat men onterecht aftrekt.
Maar ja, wij zijn allemaal brave burgers, hee.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

ecopower volgt gewoon de wet, hen moet je dus niet lastigvallen met klachten.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

Dat is het probleem met Ecopower, ze verrekenen altijd alles direct, was ook zo bij het prosumententarief, waar anderen een afwachtende houding aannamen, mocht je bij hen al betalen.. er is zelfs al een keer een jaar geweest dat men zelfs geen dividend uitbetaalde ...

Meestal betaald men 3% , is ook zo bij Electrabel dacht ik voor diegene die meehelpen investeren, Ecopower bespaard bewust op kosten maar ook
op het dividend van zn aandeelhouders/klanten, vrees als het zo blijft doorgaan dat er wel eens een hoop zouden vertrekken, want het is ook al zo niet meer dat men de goedkoopste energie levert, zeker al niet in West Vlaanderen....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik vind dat héél verstandig van ecopower.
Mastodonten als electrabel liggen er niet wakker van om een claim meer of minder van de staat. Ecopower bespaart netjes op kosten, niet op het dividend als dat niet nodig is. Persoonlijk interesseert dat dividend me zelfs niet.
Die roerende voorheffing gaat naar de staat, niet naar ecopower.
Als ze een jaar geen dividend geven is dat omdat ze meer wilden investeren. Er is een volledige productie van pellets en briketten opgestart. Dat kost geld.

Consumenten kiezen ecopower ook niet zomaar omdat ze 'de goedkoopste' zijn. Voor een heel groot deel van hun klanten is elektrabel zelfs geen optie. Gewoon uit ethiek en principe.

Enne:
Ik bespaar
jij bespaart
hij bespaart
hij bespaarde
...
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

De vraag om teruggave moet blijkbaar ingevuld worden op je belastingsaangifte van VOLGEND jaar. En welk vak of hoe weten ze nu nog niet.
Alweer mooi werk van onze politici !
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Klopt, via aangifte PB volgend jaar.
En ze houden het allemaal in :banana:

En dat allemaal voor een beperkte groep mensen die daar misbruik van maken ... meer administratie voor de rest ...
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

fredo66 schreef:En welk vak of hoe weten ze nu nog niet.
Hoezo? De velden om roerende voorheffing terug te vorderen zijn sinds jaar en dag op de aangifte voorzien in Vak VII. De precieze onderverdeling zullen ze waarschijnlijk wel moeten wijzigen, maar daar verandert elk jaar wel iets aan.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

@ cadsite , het zijn heus niet allemaal groene jongens, ik kijk naar mn portemonnee, en de meeste mensen zijn zo, wanneer je aandelen van een bedrijf koopt is het de bedoeling toch dat ze iets opleveren, en liefst meer dan op een spaarboekje dan, tenslotte gebruikt men uw geld, en wat gebeurt er dan met de winst, die wordt niet helemaal geinvesteerd, en veel windmolens bouwens ze ook al niet meer, de opstart van de pelletsfabriek is niet zonder problemen gebeurt en ik vind het niet logisch dat hun pellets veel duurder zijn dan andere ntg ze geen betere specificaties hebben....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Wij kopen onze briketten daar. De prijs is gewoon de marktprijs. Ik zie het probleem niet.

Ecopower is een coöperatieve. Als je het niet eens bent met hun lijn mag je naar de algemene vergadering gaan en heb je stemrecht.

Als ik kijk op:
https://www.ecopower.be/over-ecopower/o ... esteringen
en filter op "in ontwikkeling" zie ik toch behoorlijk grote investeringen afkomen.

De winst gaat ofwel naar coöperanten via het dividend ofwel naar investeringen. Bij electrabel ligt dat toch wel wat anders. :roll:
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

lacer schreef:Vandaag werd het dividend uitbetaald op mijn aandelen bij Ecopower.

Er staat: de eerste schijf van 627 of 800 € aan dividenden is vrijgesteld van roerende voorheffing.
Ik zou normaal 200 € gekregen hebben à 4% dividend, dus geen roerende voorheffing te betalen toch ?

Zijn er nog aandeelhouders hier die even kunnen checken ?
Uw vraag is al honderden keren in de media geweest.
Wat we zelf doen doen we beter voor de kleine garnalen.
Bij de fortuinen wordt het nooit aan de bron ingehouden.
De kracht van verandering van Van Overfeld.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

fredo66 schreef:De vraag om teruggave moet blijkbaar ingevuld worden op je belastingsaangifte van VOLGEND jaar. En welk vak of hoe weten ze nu nog niet.
Alweer mooi werk van onze politici !
De regering gaat er stiekem ook vanuit dat je dat vergeet in te vullen.
Idem met giften etc.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

fendtje schreef:
lacer schreef:Vandaag werd het dividend uitbetaald op mijn aandelen bij Ecopower.

Er staat: de eerste schijf van 627 of 800 € aan dividenden is vrijgesteld van roerende voorheffing.
Ik zou normaal 200 € gekregen hebben à 4% dividend, dus geen roerende voorheffing te betalen toch ?

Zijn er nog aandeelhouders hier die even kunnen checken ?
Uw vraag is al honderden keren in de media geweest.
Wat we zelf doen doen we beter voor de kleine garnalen.
Bij de fortuinen wordt het nooit aan de bron ingehouden.
De kracht van verandering van Van Overfeld.
Dividenden worden altijd aan de bron ingehouden bij Belgische bedrijven.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2171
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

cadsite schreef:Wij hebben maar 1 aandeel en hebben €3,5 ontvangen.
Er staat in de overschrijving dat we €5 - €1,5RV ontvangen, meer info op:
https://www.ecopower.be/blog/uitkering- ... oorheffing
Idem
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ter info: dus niet vergeten voor aangifte 2019 inkomsten 2018 (en degevallend ook niet in oct 2018 & in mei 2019 anders zullen "ze" het nooit leren continuïteit, langetermijnplanning, stabiliteit, …. de regels niet continu tijdens het spel veranderen, ….)
https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 89222.html
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Ik ben anders heel blij met die vrijstelling op dividenden. :!:
Ook logisch dat het pas achteraf kan teruggevorderd worden, uw broker kan niet weten of je nog klant bent bij andere brokers, of dat je daarbuiten (zoals ecopower) nog andere dividenden ontvangt.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Inderdaad; de kleine aandeelhouder kan eindelijk eens genieten van een belastingvrijstelling op de eerste 640 EUR dividenden voor alle aandelen per jaar. Dat het uitzonderingsregime voor dividenden uit coöperatieve vennootschappen met sociaal oogmerk daardoor wegvalt is niet meer dan logisch.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Tja … en de vraag is dus hoelang dit weer zal duren voor het weer eens verandert....
P.S.
Vroeger had u een onmiddellijke vrijstelling tot 1880 € op een spaarboekje (ok, met de rente de laatste jaren moet u wel miljonair zijn) en had u een vrijstelling op coöperatieve aandelen tot een beperkt bedrag (indien overschreden in de aangifte op te nemen)
Nu hebt u max. 960 € op een spaarboekje (onmiddellijk voorlopig toch) en max 960 € eventueel later terug te recupereren later via uw aangifte.
->
= misschien enkel buitenlandse bv. o.a. nederlandse aandelen kopen via een nederlandse brooker, geen voorafhouding (geen belasting op dividenden vanaf 2019) en enkel later te verwerken via uw aangifte

= conclusie: eerst gedaan en dan gedacht heeft o.a. de belgische beurs geen goed gedaan...
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Didymus schreef:Inderdaad; de kleine aandeelhouder kan eindelijk eens genieten van een belastingvrijstelling op de eerste 640 EUR dividenden voor alle aandelen per jaar. Dat het uitzonderingsregime voor dividenden uit coöperatieve vennootschappen met sociaal oogmerk daardoor wegvalt is niet meer dan logisch.
Hoezo, waarom is dat logisch ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

fredo66 schreef:
Didymus schreef:Inderdaad; de kleine aandeelhouder kan eindelijk eens genieten van een belastingvrijstelling op de eerste 640 EUR dividenden voor alle aandelen per jaar. Dat het uitzonderingsregime voor dividenden uit coöperatieve vennootschappen met sociaal oogmerk daardoor wegvalt is niet meer dan logisch.
Hoezo, waarom is dat logisch ?
Het valt niet weg, het wordt uitgebreid naar alle aandelen met dividend.
- Omdat geld moet geactiveerd worden richting de economie
- Omdat bedrijven goedkoop aan geld zouden geraken ipv woekerrentes van de banken.
enz...
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

fredo66 schreef:Hoezo, waarom is dat logisch ?
Men heeft ooit investeringen in coöperatieve vennootschappen willen stimuleren, maar ondertussen is duidelijk gebleken dat die veel risicovoller zijn dan werd aangenomen. Nu kan je in eender welke dividendbetaler investeren en de bronheffing op 640 EUR recupereren. Bij coöperatieve aandelen was er een vrijstelling op slechts 190 EUR / jaar.

Zelfde verhaal met de gereglementeerde spaarrekeningen. De overheid stimuleer(t)(de) om je kapitaal te laten wegkwijnen op een spaarrekening i.p.v. het te investeren.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

cadsite schreef:Wij hebben maar 1 aandeel en hebben €3,5 ontvangen.
Er staat in de overschrijving dat we €5 - €1,5RV ontvangen, meer info op:
https://www.ecopower.be/blog/uitkering- ... oorheffing
Inderdaad, daar staat het klaar en duidelijk te lezen, maar kwam dit in de media ? Waar ? Wanneer ? ik had deze week geen tijd gehad om het journaal te kijken en heb geen krant.
Gisteren had ik zonder succes de site van Ecopower uitgekamd op op zoek naar meer info en wat het percentage was van het dividend 2017.
Nu zie ik ook dat deze terug gezakt is van 4 naar 2 % :| dat verklaart alles.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

juist daarmee dat ik er al ruim 2 jaar weg ben, een dividend lager dan bij andere windmolenbouwers of vergelijkbatre projevten, soms wachttijden, vroeger althans, nu niet meer dacht ik, vroeger was er 1 vaste prijs, nu houd men ook al rekening met de distrubutieprijs en verschilt het all-in-one tarief naar gelang de regio waar je aangesloten bent, ik zit in de zone van gaselwest, de duurste van het land, ik kan dus geen voordeel meer doen bij ecopower de laatste paar jaar, vandaar stopgezet, en ben goedkoper af zelfs via andere spelers, rekeninghoudend met bepaalde eenmalige premies, belangrijk minstens 1 keer/jaar de tarieven te vergelijken...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ik ga eerlijk toegeven dat het dividend dient om mijn elektriciteitsfactuur wat te drukken, de prosumententaks die ze ingevoerd hadden kon ik zo goed als volledig recupereren. Uiteraard had ik gehoopt op meer dividend, maar goed, er was zelfs een jaar met zelfs 0 %.
So let it be :|
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

dat jaar heb ik ook meegemaakt, was het 1ste jaar dat ik klant was en aandelen had gekocht, vind ik niet echt kunnen eerlijk gezegd en getuigen van weinig respect naar hun aandeelhouders, zonder hun waren ze niks en moesten ze niet investeren...en destijds hadden ze idd nog een interessante prijssetting die beduidend lager was dan de markt, dat is de laatste 2 jaar ook al niet meer zo, dus geen meerwaarde meer, enkel voor de echt groene jongens, puur uit idealisme, maar daar betaal je je rekeningen niet mee natuurlijk...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Volgens de V-test is Ecopower hier nog steeds de goedkoopste, maar dat is omdat er 0 verbruik is.
De te betalen prijs zijn enkel de turteltaks en de prosumententaks.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”