Statiegeld... of blauwe zak

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Het mag ook een persoon zijn en ik heb nergens beweerd dat er naast iedere automaat een terugnamepunt komt.

Ga eens in Duitsland kijken alvorens je onderbouwde argumenten op een gratuite manier in het belachelijke probeert te trekken...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Didymus schreef:Het mag ook een persoon zijn en ik heb nergens beweerd dat er naast iedere automaat een terugnamepunt komt.
Die automaten staan er net omdat er geen personen nodig zouden zijn... je opmerking lost dus niets op.

Gans het statiegeld verhaal is pas gratuite en belachelijk voor mensen die de regels volgen.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Het principe is dat het verkooppunt ook verplicht het leeggoed terugneemt. Hoe en waar ze dat precies doen mogen ze zelf uitmaken. Is dat nu echt zo moeilijk te begrijpen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Is het nu zo moeilijk te begrijpen dat dit gewoon niet praktisch of zelfs realistisch is !

Of moet ik m'n leeggoed terugbrengen naar de eigenaar van de automaten :bang:

Precies politiekers waarmee je hier moet discussiëren... die denken ook geen tweemaal na over de praktische uitwerking.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik ben geen fan, maar het kan. Het wordt al toegepast in verschillende landen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

In de "Imbiss" trekken ze het bijna uit je handen als je de zaak verlaat. Persoonlijk verschillende keren al meegemaakt. Als zij het terug nemen krijgen zij de handling fee die anders naar de supermarkt of de grote collectiebedrijven gaat die onafhankelijke verzamelpunten hebben.
Er gebeuren dus inderdaad ook nog veel manuele terugnames.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

9livesuni schreef:
devilkin schreef:
Hier op het werk doen we ook aan gescheiden ophaling,
Is het echt zo abnormaal dat een bedrijf zich houdt aan zijn verplichtingen dat dit steevast moet vermeld worden?
Er is een verschil tussen gescheiden ophaling, zoals bij ons, waarbij de werkgever zich ook engageerd om alle bekers apart op te halen, alsook papier & karton apart, en nog wat zooi, ipv dat deze in de algemene "brandbaar vuil" terechtkomen, en gewone gescheiden ophaling.

Beetje relativeren?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

r2504 schreef:Is het nu zo moeilijk te begrijpen dat dit gewoon niet praktisch of zelfs realistisch is !

Of moet ik m'n leeggoed terugbrengen naar de eigenaar van de automaten :bang:

Precies politiekers waarmee je hier moet discussiëren... die denken ook geen tweemaal na over de praktische uitwerking.
Er zijn veel in de geschiedenis veel mensen belachelijk gemaakt omdat hun ideeën zogenaamd niet praktisch of realistisch werden geacht, maar die we nu ondanks de toen gepercipieerde nadelen vandaag evident vinden. Volstrekte drogreden dus.

Voor het aanschouwen de praktische uitwerking kan je gewoon eens de Duitse grens oversteken.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

devilkin schreef:
Er is een verschil tussen gescheiden ophaling, zoals bij ons, waarbij de werkgever zich ook engageerd om alle bekers apart op te halen, alsook papier & karton apart, en nog wat zooi, ipv dat deze in de algemene "brandbaar vuil" terechtkomen, en gewone gescheiden ophaling.

Beetje relativeren?
Nogmaals wat doet jouw werkgever meer dan dat wat hij van overheidswege verplicht is?
Is het nu zo moeilijk te begrijpen dat dit gewoon niet praktisch of zelfs realistisch is !
Het eind van de coca bak zou alleszins geen slechte zaak zijn voor het welzijn van de werknemer. :lol:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

ulixes schreef: [disclaimer: niet specifiek tegen u bedoeld]
Vlees, dat is nu eens een milieu-onvriendelijk en ethisch laakbaar consumptiegoed.
Veel mensen met kinderen hier? Je weet wel, die doorslagjes van jezelf die ook nog eens een Westerse voetafdruk van jewelste zullen nalaten, ongeacht of ze braaf hun PET-flessen terug naar de supermarkt brengen.
En reizen jullie vaak? Jaarlijks een paar hectoliters kerosine verstoken om te kunnen zeggen dat je <random exotische bestemming> hebt gezien?

Laat ons eens kijken welke impact die keuzes hebben, de hele statiegelddiscussie verbleekt er gewoon bij. Voor alle duidelijkheid: vrijheid blijheid, maar dat men dan ook niet met een hypocriet vingertje komt zwaaien over iets wat in Vlaanderen dankzij een efficiënt ophaalsysteem een non-probleem is.
Yup, en dan nog wel Kilo's kwaliteitsvlees dat waarschijnlijk een nog grotere ecologische voetafdruk nalaat dan al dat industievlees('t staat langer in de stal, dus schijt het een pak meer) uit de supermarkt.
Met 1 kind probeer ik dat "probleem" ook te beperken....
En ja we reizen veel, ik ga hier niet depressief op een regenachtig strand gaan liggen als ik 4 uur verder kan liggen bakken met een blikje San Miguel(zonder statiegeld!)van 24cent.
Owja, ik drink minstens 4 Nespresso's per dag, behalve natuurlijk op vakantie, daar heb ik een slaaf die Cortado's voor me zet :angel:
Heil Francken
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

devilkin schreef:Er is een verschil tussen gescheiden ophaling, zoals bij ons, waarbij de werkgever zich ook engageerd om alle bekers apart op te halen, alsook papier & karton apart, en nog wat zooi, ipv dat deze in de algemene "brandbaar vuil" terechtkomen, en gewone gescheiden ophaling.

Beetje relativeren?
Ik denk dat je niet helemaal mee bent wat de huidige verplichting in houdt.
Dat is echt wel meer dan PMD en papier sorteren.
Ik heb het even nagekeken, er zijn al zeker 20 stromen die je gescheiden moet aanbieden volgens de laatste VLAREMA6.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

r2504 schreef:
Dizzy schreef:Men moet uiteindelijk naar algemene maatregelen grijpen omdat sommige mensen niet willen luisteren/veranderen zonder enige dwang.

Het is net door mensen die gewoon hun foute mentaliteit willen verderzetten dat anderen er inderdaad voor opdraaien. Is het dan niet wraakroepend dat net diegene die het probleem grotendeels veroorzaken klagen over de maatregelen?
Nee, dat moet men niet... dat is pure gemakzucht van de overheid !

In een klas sla je toch ook niet ieder kind tegen z'n kop omdat er één stout is geweest :bang:

Nee, het is wraakroepend dat mensen die wel hun best doen om te sorteren en recycleren weeral gestraft worden met een ganse rompslomp.
Wat stel jij dan voor dat het mentaliteitsprobleem wel oplost zonder enig nadelig gevolg?
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

cadsite schreef: Ik denk dat je niet helemaal mee bent wat de huidige verplichting in houdt.
Dat is echt wel meer dan PMD en papier sorteren.
Ik heb het even nagekeken, er zijn al zeker 20 stromen die je gescheiden moet aanbieden volgens de laatste VLAREMA6.
Thanks voor deze constructieve reactie ;) (in tegenstelling tot... soit). Nope, wist niet dat dat al zo scherp was ondertussen, even zitten bijlezen.

Ik ben alleen maar blij als het al een verplichte zaak is, maar uw eigen herbruikbaar ding meebrengen is nog altijd beter.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het hangt er ook van af van het soort bedrijf. Een chemiebedrijf in de haven van Antwerpen heeft natuurlijk een heel ander soort en volume van afvalstroom dan bijvoorbeeld een kruidenier of boekhouder.

Om het iets kleiner te zien, op mijn bedrijf hebben wij tassen en glazen ter beschikking, alsook een vaatwasser, want er wordt in de shift ook behoorlijk wat gekookt. En voor mijn thee gebruik ik een dubbelwandige beker.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Wat stel jij dan voor dat het mentaliteitsprobleem wel oplost zonder enig nadelig gevolg?
Om eerst de echte problemen op te lossen... en dat zijn heus niet de PET flessen in ons land.

Maar sluikstorters aanpakken vraag natuurlijk een inspanning...

Je bent de discussie trouwens aan het opentrekken naar een algemene mentaliteit rond consumptie... be my guest (maar kruip dan ook niet meer in een wagen, ga niet meer op vakantie, schrap driekwart van wat je nu op tafel zet, zet je verwarming flink lager, ... of gaan we hier ook lekker hypocriet doen ?).
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Hoe duurder je afvalverwerking maakt hoe meer mensen alternatieve oplossingen zoeken, zoals bv sluikstorten.
En blauwe zak, wie gooit daar nu in hemelsnaam PET flessen in? Of blik?
Blik kan bij metaal en PET bij plastic....zo spaar je blauwe zakken :lol:

Statiegeld is niet echt een oplossing, dat is het enkel voor herbruikbare producten na een spoeling.
Blikjes niet, maar zoals in bv Nederland die herbruikbare plastic flessen hebben wel.

Afval is afval en statiegeld op afval is zinloos, op herbruikbare producten wel.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Radicale oplossing voor het niet betalen van huishuur, het achterlaten van je rotzooi en dan doodleuk naar een ander huis verhuizen
https://m.hln.be/bizar/video-huisbaas-d ... ~ae186f57/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Of je het nu spoelt of koud granuleert en herspuit, maakt eigenlijk niet uit. Het valt onder de noemer van hergebruik want je gaat het voor hetzelfde product terug inzetten. (Dat is dus niet helemaal hetzelfde als recycleren). Inzamelen van PET op die manier valt dus ook onder de noemer van hergebruik en dan heeft statiegeld wel zin want je behoudt een zuivere materiaalstroom.

Die herbruikbare plastiek flessen hebben ze in Duitsland ook een tijdje gebruikt, maar dat had geen succes uiteindelijk. HDPE flessen zijn maar beperkt bruikbaar omdat het materiaal niet zo stabiel is als glas. Uiteindelijk komen ze toch in een lineaire reclagelijn terecht.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

petrol242 schreef:Je moet het inderdaad vragen om direct uitbetaald te worden. Nu denk ik dat het meestal niet nodig is, want mensen gaan niet direct alleen voor hun leeggoed langs de Colruyt passeren, maar doen meestal ook nieuwe inkopen, uitzonderingen niet in rekening gebracht natuurlijk.
Hmm, dan ben ik een uitzondering blijkbaar. Ik ga dus inderdaad speciaal naar de winkel met leeggoed da's op mijn weg naar de glasbak. Ik doe altijd al het glas op hetzelfde moment en dan doe ik geen boodschappen. Hier is de automaat buiten de winkel, dus je bent heel snel klaar.
Die bon blijft dan in de auto liggen en ik vergeet dat dan soms. @Jack Daniels, ben ik daarom een idioot? Merci. Toffe conversaties hier... :cry:
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

petrol242 schreef:Het hangt er ook van af van het soort bedrijf. Een chemiebedrijf in de haven van Antwerpen heeft natuurlijk een heel ander soort en volume van afvalstroom dan bijvoorbeeld een kruidenier of boekhouder.


En welk punt wil je hier maken? Iedereen behoort te sorteren. Mij lijkt de kleine ondernemer ook bedankt met evenveel stromen als de particulier.

We mogen dan wel kampioenen zijn volgens sommigen in het sorteren als het op kennis van de sorteerregeltjes aankomt doen we het een pak minder. Het verontreinigen van afvalstromen uit onwetendheid ( doorgedreven goede bedoelingen soms ) is een klassieker.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het ging over het aantal en het soort afvalstromen een bedrijf genereert en of het al dan niet aan bepaalde VLAREM-regels moet voldoen. Niet meer, niet minder.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Geert-Jan schreef:Hoe duurder je afvalverwerking maakt hoe meer mensen alternatieve oplossingen zoeken, zoals bv sluikstorten.
En blauwe zak, wie gooit daar nu in hemelsnaam PET flessen in? Of blik?
Blik kan bij metaal en PET bij plastic....zo spaar je blauwe zakken :lol:

Statiegeld is niet echt een oplossing, dat is het enkel voor herbruikbare producten na een spoeling.
Blikjes niet, maar zoals in bv Nederland die herbruikbare plastic flessen hebben wel.

Afval is afval en statiegeld op afval is zinloos, op herbruikbare producten wel.

Ik vind het alvast een goed idee blik(drankverpakkingen) in een aparte zak te doen,zou inderdaad veel sorteerwerk besparen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

r2504 schreef:
Dizzy schreef:Wat stel jij dan voor dat het mentaliteitsprobleem wel oplost zonder enig nadelig gevolg?
Om eerst de echte problemen op te lossen... en dat zijn heus niet de PET flessen in ons land.

Maar sluikstorters aanpakken vraag natuurlijk een inspanning...

Je bent de discussie trouwens aan het opentrekken naar een algemene mentaliteit rond consumptie... be my guest (maar kruip dan ook niet meer in een wagen, ga niet meer op vakantie, schrap driekwart van wat je nu op tafel zet, zet je verwarming flink lager, ... of gaan we hier ook lekker hypocriet doen ?).
Ah en plastic en zwerfvuil zijn geen echte problemen? :roll:
We eten ons eigen afval op en maar er zijn ergere problemen :bang: Er zullen altijd andere problemen zijn en deze mentaliteit zorgt ervoor dat er nooit iets gebeurt buiten excuses bedenken om niets te moeten doen. Ook stel ik vast dat de overheid het maar moet oplossen maar dat ze tegelijk niet te veel mag kosten of ze is weer de overheid, we moeten wel consequent blijven.

Trouwens sluikstorten is illegaal en wordt wel degelijk bestraft. Recycleren en afval inleveren vraagt ook een inspanning maar zoals al vaker aangehaald wil men de inspanning wel van de overheid maar liefst niet van onszelf.

Consumptie zal er altijd zijn, net als verpakking en dus vervuiling. Er is echter een enorm verschil in welke mate we dit doen. Consumptie kan ook met veel minder verpakking, reizen kan je ook ecologischer doen, mobiliteit kan ook op verschillende manieren die minder belastend zijn voor de natuur. Door te blijven doen alsof we niets kunnen doen gebeurt exact dat... niets.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Ik snap sowieso het probleem niet.
Blikjes en glas zullen misschien 10 tot 50 cent duurder worden.
Sommigen blijven om de zoveel weken plastiek buiten zetten
Anderen zullen af en toe met het afval naar de winkel gaan en geld terugkrijgen
Sommigen zullen nog steeds blijven dumpen
Weer anderen zullen die gedumpte flessen oprapen en incaseren.

Nu betaal je voor een bak bier ook 4.5€. Voor 6 plastic flessen spa zul je 0.6 à 3€ betalen.
We zijn allemaal groot genoeg om te kiezen toch?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Sowieso vroeger ging alles uit een grote koekentrommel en kreeg je een potje mee naar huis met een deel van de koekjes uit de grote pot. Daarna mocht dit niet omwille van hygiëne en nu zijn we terug bij toen want nu is dat opeens vervuilend.

Tja we zoeken het zelf en dan moet je de problemen op de consument afschuiven :nono:
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

warpozio2 schreef: Weer anderen zullen die gedumpte flessen oprapen en incaseren.
Droom maar lekker verder. Misschien dat er in de beginperiode gedumpte flessen worden opgeraapt, maar dat zal rap gedaan zijn als de oprapers merken dat ze helemaal niks voor een groot deel van die opgeraapte flessen incasseren.

Alleen flessen die nog in goede staat zijn, daar gaat het voor lukken.

Vergelijk het met glazen flessen met statiegeld nu. Probeer die maar eens in te wisselen voor statiegeld als ze gebroken zijn.

[ Opmerking ] Uiteraard is het logisch dat je voor gebroken glazen statiegeldflessen niks meer krijgt, want de producent kan ze niet meer opnieuw gebruiken.
Voor plastic statiegeldflessen (van Aldi in Nederland bijvoorbeeld) maakt het eigenlijk totaal niet uit of ze nog in goede staat zijn, want deze worden toch vernietigd en opnieuw in grondstoffen omgezet om er nieuwe flessen van te maken. En toch zal je voor de minder goede flessen geen statiegeld terugkrijgen, omdat het terugnametoestel ze niet aanvaardt / herkent.
Aldi Nederland perst hun ingenomen flessen meteen samen (in de winkel zelf), om zo opslag- en vervoerskosten te besparen.
[/opmerking]
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Wat raar is in heel deze discussie is dat de overheid enorm veel geld verdient aan grondstoffen die ze leveren aan recycle bedrijven.
Maar ze vergeten dit steeds te vertellen en doen alsof afval veel geld kost.
Dit is helemaal niet waar, ze willen gewoon nog meer geld uit onze zakken kloppen dan nu al het geval is.

Ja plastic is een probleem, maar dat los je niet op in een klein landje als België.
Maar door inzameling gratis te maken en te houden brengen mensen het makkelijker weg, dus kunnen ze meer grondstoffen verkopen.
Iedereen blij.

Helaas gaat het ten koste van politieke zitjes bij bv Limburg.net dus praten ze ons aan dat afval duur en een probleem is.
Ze verdienen aan alle kanten aan ons en doen ons geloven dat weer een extra systeem nog groener is.

Kijk gewoon wat ijzer of koper opbrengt bij de sloop en je weet genoeg wat een containerpark opbrengt.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Geert-Jan schreef:Wat raar is in heel deze discussie is dat de overheid enorm veel geld verdient aan grondstoffen die ze leveren aan recycle bedrijven.
Maar ze vergeten dit steeds te vertellen en doen alsof afval veel geld kost.
Dit is helemaal niet waar, ze willen gewoon nog meer geld uit onze zakken kloppen dan nu al het geval is.
Kan het nog kortzichtiger?
Ja, sommige stromen brengen geld op, maar de meesten niet.
We kregen afgelopen week de afvalkrant in de bus. Voor €30 (dertig!) kan je een container asbest vullen. Die container zetten ze voor je deur en halen ze op.
Ze geven er nog PBM's bij. Daar mag je al héél veel ton ijzer voor inleveren hoor. :roll:
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

En wie maakt die afvalkrant? Datzelfde overheids orgaan vol met politiekers.
Je moet hun notulen van vergaderingen eens lezen, er staat amper iets in en ze strijken massaal zitpenningen waarna ze uit eten gaan op kosten van de belastingbetaler.
In Limburg was het enige punt van vergadering dat ze de zitpenningen gingen verhogen.

Echt heel betrouwbare bron....
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Wat denk je dat het afvoeren van asbest effectief kost? Denk je echt dat je met €30 gaat toekomen?
Ik moet niet eens de notulen lezen. Imog is een intercommunale. Je moet echt geen genie zijn om te weten wat dat is.

Hoe verzuurd kan een mens zijn.
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

cadsite schreef:We kregen afgelopen week de afvalkrant in de bus. Voor €30 (dertig!) kan je een container asbest vullen. Die container zetten ze voor je deur en halen ze op.
Ze geven er nog PBM's bij. Daar mag je al héél veel ton ijzer voor inleveren hoor. :roll:
30€ voor een platenzak van 1000kg, da's nog geen ganse container ;) Bovendien zou men voor de ophaling van asbest gewoon de bedrijven moeten laten opdraaien die er destijds grof geld aan hebben verdiend. Ze wisten immers goed genoeg wat de risico's waren.

Los daarvan zie ik liever investeringen in een asbestafbouwbeleid dan in voor Vlaanderen minder urgente zaken als statiegeld voor PET flessen. Alleen jammer dat asbestverwijdering in België nog steeds door amateurs mag worden uitgevoerd, met alle mogelijke wantoestanden en risico's voor de volksgezondheid tot gevolg.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Just, inderdaad 1.000kg. Ik heb me laten misleiden door de foto ernaast. :oops:
Los daarvan is €30 nog steeds peanuts.
Ik vind het ook een goede zaak dat dat gebeurt. Ik wilde dat hier gewoon vermelden omdat er hier gedaan wordt alsof afval ophalen voor steden en gemeenten hetzelfde is als de jackpot winnen.
Dat een firma zoals eternit er zo goedkoop vanaf komt begrijp ik ook niet.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Vandaag mail ontvangen van VanHeede ivm Vlarem:
Beste klant,


U hoorde waarschijnlijk al over Vlarema. Dit is het Vlaams Reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen dat sinds juni 2012 van kracht is en dat een aantal verplichtingen oplegt voor bedrijven. Met het Vlarema wenst de Vlaamse Overheid zich maximaal te concentreren op het recupereren en recycleren van nieuwe materialen en afvalstoffen.

In die wetgeving is het verplicht sorteren van afval aan de bron bij bedrijven bepaald. Hierbij moeten 21 verschillende afvalstoffen selectief aangeboden en ingezameld worden, indien deze in uw bedrijf vrijkomen.
Bijkomend, vanaf 1 juni 2018, is het verplicht selectief inzamelen van:
• → Recycleerbare harde kunststoffen
• → Geëxpandeerd polystyreen (EPS)
• → Folies

De Vlarema overeenkomst, een verplichte verklaring tegenover de Vlaamse Overheid
Ieder bedrijf met een dienstverleningsadres in Vlaanderen, met een contract voor Gemengd Bedrijfsafval, moet een overeenkomst afsluiten met zijn dienstverlener, Vanheede dus. Deze overeenkomst is niet meer dan een verklaring aan de overheid van wat u doet met de 21 verschillende afvalstoffen. Wij worden, als uw trouwe afvaldienstverlener, verplicht om u de Vlarema overeenkomst te laten tekenen. Dit is volledig gratis en hier hangt geen contractverlenging of enige andere verbinding aan vast!
Met andere woorden, als je afval hebt dat tot 1 van de 21 stromen behoort moet je dit selectief inzamelen en correct afvoeren.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Gisteren op TV: men denkt eraan om alle gekleurde zakken te samen in een vuilniswagen te werpen,doel is de ritten te verminderen,de uitstoot en het gevaar.Het sorteren zou dan gebeuren op een andere plaats.Dit syteem zou dan ook nog eens een 30% goedkoper uitvallen.Men gaat in enkele gemeenten een test doen.
Dit kan natuurlijk alleen maar lukken als alles achteraf effectief gesorteerd word.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Het sorteren doe je nog steeds thuis in aparte zakken, nadat de vrachtwagen gelost wordt sorteert men de zakken... easy peasy en zeker als het dan nog goedkoper is en beter voor het milieu. Benieuwd wat de tegenargumenten weer gaan zijn :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Tegenargumenten?
Vrachtwagens moeten aangepast worden omdat ze met minder kracht mogen persen.
Minder persen = minder ophalen = meer ritten
zakken die openscheuren dus sorteren heeft geen zien

Persoonlijk zie ik het voordeel niet echt.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Er zijn nu al ophaalwagens die gescheiden afval ophalen. Niets nieuws dus.

Dat heet een duowagen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Tja, de afval ophaling is nu eenmaal een lachertje. In de glasbak moet de consument gekleurd en transparant glas (op de bak staat wit glas, de bende achterlijke mongolen) netjes scheiden. Al eens gezien wat er gebeurt als die glasbak leeg gemaakt wordt in de vrachtwagen? Dan vallen transparant en gekleurd glas allemaal samen in de kiepbak. Wat is dan het nut van dat te sorteren??? Voor de miereneukers of kleurenblinden hierbij een foto om het verschil tussen gekleurd, wit en transparant duidelijk te maken, vertrekkend van links. En eerlijk gezegd, ik heb geen wit glas. Nog nooit gehad. Maar dit forum kennende zal ik wel weer een uitzondering zijn.
Bijlagen
IMG_20180613_210312.jpg
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Die containers al eens van bovenaf gezien?
Die heeft 2 compartimenten.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

cadsite schreef:Die containers al eens van bovenaf gezien?
Die heeft 2 compartimenten.
Lees nog eens heel goed mijn bericht (met de nadruk op heel goed). Hint: kiepbak.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”