Fietspomp met drukmeter

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
skipper
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 31 jan 2005, 20:21
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Onlangs hebben mijn vrouw en ik 2 elektrische fietsen (Gazelle) gekocht. De ventielen van de banden zijn Dunlop of Hollandse ventielen.

Afbeelding

Nu zoek ik een goede vloerpomp met drukmeter om deze ventielen gemakkelijk en liefst zonder verloopstukjes op te pompen. Een echte Hollandse Jumbo pomp lijkt mij het ideale, maar helaas zit daar geen drukmeter op. Iemand ervaring met een ander merk? Moet enkel dienen voor deze fietsen.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Kijk is naar de Topeak Joe Blow sport. Al jaren tevreden. De dubbelzijdige kop kan ook om met dunlop ventielen (ik heb één kinderfietsje met die ventielen).
skipper
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 31 jan 2005, 20:21
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Had ik inderdaad al in de peiling. Die dubbelzijdige kop werkt met een schakelaar, niet?
En gebruik je dan de kleine opening?
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

skipper schreef:Had ik inderdaad al in de peiling. Die dubbelzijdige kop werkt met een schakelaar, niet?
En gebruik je dan de kleine opening?
Dat werkt idd als een soort schakelaar (je zet er de kop ook mee vast op het ventiel). Je gebruikt voor Dunlop inderdaad de kant van het presta (frans) ventiel.
skipper
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 31 jan 2005, 20:21
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Lijkt me een goede kandidaat. Nog één vraagje. Als je de kop op het ventiel zet, krijg je dan ineens een drukmeting of zie je dit maar als je begint te pompen?
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Druk kan je pas meten als de druk binnenin je pomp egaliseert met de druk binnen de band, de band verliest dan echter sowieso druk want er loopt lucht uit de band in de pomp.

Dat lukt echter alleen maar als je koppelstuk je ventiel indrukt. Het gebeurt dat het er gewoon over zit maar niet indrukt, waardoor de band geen lucht doorlaat tot in de pomp en dan kan dat natuurlijk niet gemeten worden. Dan is het nodig om eerst te pompen om te zien bij welke druk er lucht overvloeit naar binnen de band.
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

De ventielen van de banden zijn Dunlop of Hollandse ventielen.
Ik zou de binnenbanden resoluut vervangen door exemplaren met een Frans ventiel.

Hollandse ventielen geven altijd problemen. Na verloop van tijd begint het ventiel te lekken. Bron van ergernis :twisted:
skipper
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 31 jan 2005, 20:21
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Schijnen inderdaad de slechtste soort ventielen te zijn die er op de markt zijn. Schrader en Presta ventielen zijn inderdaad beter. Maar aangezien de fietsen splinternieuw zijn, zal ik het voorlopig maar zo laten.
Heb trouwens daarnet een Topeak JoeBlow Sport III vloerpomp besteld.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Op advies van lokale fietshandel. Heb fietspomp van merk LEZYNE past perfect op alle fietsbanden.
Zonder extra adapters.
IMG_20180602_101811.jpg
Bijlagen
IMG_20180602_101751.jpg
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

skipper schreef:Heb trouwens daarnet een Topeak JoeBlow Sport III vloerpomp besteld.
Ik was ook al even van plan een vloerpomp te bestellen... dus ook deze maar besteld voor 35.90 euro.
skipper
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 31 jan 2005, 20:21
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Heb dezelfde prijs betaald.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ik heb er eentje uit de action voor 5x minder dan wat er hier word aanbevolen en die werkt ook... :)

Allermakkelijkste is de compressor even gebruiken, ondertussen ook de banden van auto/motor mee opgepompt.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Voor onderweg heb ik de compacte voetpomp Topeak Turbo Morph G Minipomp. Heel compact en geschikt om snel hoge drukken te bereiken. Voor thuis heb ik de voorloper van de Topeak Joe Blow die niet meer te krijgen is. Van beiden ben ik zeer tevreden en in aankoop zijn ze relatief niet duur.

Topeak is voor mijn een topmerk als het aankomt op ontwerp, genialiteit, duurzaamheid en gebruiksgemak.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Wij hebben deze, zeer tevreden over.

https://www.bol.com/nl/p/sks-airkompres ... country=BE
Crazy2
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Hier al een tijdje zeer tevreden over de https://www.bol.com/nl/p/simson-fietspo ... 029866599/
Geschikt voor frans, dunlop en autoventiel
Less is more
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Gebruik zelf ook een pomp van het merk SKS. Is me destijds aangeraden door een lokale fietshandelaar. Ben daar heel tevreden van.

Het is een heel makkelijke pomp om thuis te gebruiken. Voor onderweg is hij uiteraard niet geschikt :lol: (véél te groot natuurlijk).
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tijdje geleden gewoon in de Euroshop voor nog geen 10 euro, dacht ik. Ook met drukmeter en dubbele aansluiting met zo'n klemschakelaar.
Drukmetertje gaat telkens enkel omhoog bij het pompen, maar aan de uitleg hierboven lijkt me dat dus eigenlijk normaal.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

kaarsenbril schreef:
De ventielen van de banden zijn Dunlop of Hollandse ventielen.
Ik zou de binnenbanden resoluut vervangen door exemplaren met een Frans ventiel.

Hollandse ventielen geven altijd problemen. Na verloop van tijd begint het ventiel te lekken. Bron van ergernis :twisted:
Mijn ervaring is totaal omgekeerd. Die Franse ventielen zijn zo broos en scheuren vaak de band. Die Hollandse ventielen zijn veel steviger en direct bruikbaar bij een goede pomp. En bij die Franse ventielen moet je dat een beetje opendraaien, teveel mag niet, te weinig ook niet, een gedoe.

Pomp: systemen met die hefboomklemmen zou ik vermijden. Lijkt gemakkelijk, in praktijk werkt het vaak niet. Systemen met vloerpomp en fitting die je op het ventiel draait zijn traag in gebruik maar werken heel goed. Leyzne heeft er zo.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Dan denk ik dat je brolbinnenbanden koopt hoor. Heb nog nooit gehad dat een band scheurt thv het ventiel... Zelfs de ultra light of latex niet.

Ik pomp mijn banden met Frans ventiel wekelijks of meer. De druk moet bij mij nogal exact juist zijn :)
De enige franse ventielen die soms wat vervelend zijn, zijn diegene waar je het ventiel effectief kan uitdraaien. Die kern draai ik dus altijd eerst héél stevig aan.

Voor de rest nooit problemen hoor. Je mag dat zo ver opendraaien als je wil, al zou ik niet weten waarom je dat zou willen doen. Als er lucht uit kan kan er ook in... Dus altijd 2 draaitjes en eerst ventiel eens indrukken voor je begint te pompen.
Hefboomklemmen werken steeds goed... nog nooit problemen mee gehad. Zal natuurlijk afhangen van de kwaliteit van de pomp. Het prijsverschil zal ergens zitten.

Als je CO2 bommetjes wil gaan gebruiken, kijk je best ook eerst even of er wel bestaan voor een hollands profiel.
edit: ja die bestaan.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

fredo66 schreef: Mijn ervaring is totaal omgekeerd. Die Franse ventielen zijn zo broos en scheuren vaak de band.
Vreemd, die ervaring had ik niet (zelfs niet met de ultra lichte biba's). Ondertussen rijd ik al een hele tijd tubeless (op de MTB al ettelijke jaren). Die ventielen zijn ook gewoon presta (met verwijderbare kern), nooit problemen mee.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Als je fiets in van die overdrukke fietsenrekken moet staan op het werk en iemand stoot met iets tegen dat ventiel aan kan je al problemen hebben. Die hollandse zijn toch een stuk steviger in zo'n geval.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Gebruik zelf een vloerpomp van BBB. Toppeak,SKS etc zijn ook prima.
Voorkeur: een kop met schroefdraad want dat blijft beter zitten tijdens het pompen.
Voorheen gebruikte ik de goedkopere, maar door maandelijks gebruik gingen die snel stuk.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Ik gebruik al >10 jaar dezelfde pomp van Decathlon met drukmeter, nooit geen problemen mee gehad. Van die Hollandse ventielen ben ik wel geen fan, altijd misérie om die opgepompt te krijgen. Hier zijn het intussen allemaal Presta of Schrader ventielen.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik heb ook een goedkope met een meterke. Daar blaas ik alle banden mee op met verschillende ventielen.
Meestal ben ik wel lui en blaas ik de banden op aan een publieke fietspomp met compressor. Op een knoppeke duwen is gemakkelijker. :angel:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Action vandaag:
Afbeelding
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Die hebben we ook, voor die prijs zeker ok. Het sluitsysteem om de pomp op het ventiel te zetten is niet geweldig, maar het doet zijn werk wel.
skipper
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 31 jan 2005, 20:21
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

skipper schreef: Heb trouwens daarnet een Topeak JoeBlow Sport III vloerpomp besteld.
Is ondertussen gearriveerd en in gebruik. Werkt perfect. Echt degelijke kwaliteit. Een aanrader!
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ja, topeak is topspul. De mijne gaat al elf jaar mee (voorlopertje) en wordt minstens wekelijks gebruikt.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”