toekomst DVB-T in Vlaanderen

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Reginald.S
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mei 2018, 17:37

Op de vrt info pagina is er bevestiging.

Wat een schande dat men zo vele mensen in de kou gaat zetten en zal dwingen om hoge uitgaves te doen om de actualiteit te kunnen volgen.

Willen de politiekers het volk dom houden?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

1207 schreef:
boulder schreef: Die gaan niet anders kunnen, denk ik.
Stel dat ze het niet doen, wie gaat er nog Antenne TV van TV Vlaanderen nemen, zonder VRT zenders?

Nu snap ik waarom de VRT niet wil dat TV Vlaanderen veel reclame maakt met hun zenders, binnen 6,5 maand zijn die alweer weg.

VRT Nu mag dan wel gratis zijn, een internet abonnement zul je toch niet altijd hebben.
Stel dat je 2 weken aan zee bent op een appartement en daar is geen internet voorzien, en geen kabel, dan zul je geen TV meer hebben.
ik ben gewoon stomverbaasd

kost dvb-t 1 miljoen aan de vrt? ik lees iets van investeringen terwijl het huidige model al 15j totaal onveranderd bestaat. Mij lijkt dat dikke bullshit want een signaal doorsturen is maximaal op 2 knopjes duwen en een kabeltje leggen

de wet zegt toch dat iedereen de vrt gratis meot kunnen ontvangen en op dat vlak is er enkel dvb-t, elk ander model (kabel, koper, internet) vereist een abonnement
Ik snap ook niet hoe dat kan, en vooral : is het dan zo goedkoop om via internet "uit te zenden" (streamen dus)?
Dat kost toch gigantisch veel bandbreedte, en stijgt gewoon evenredig met het aantal gebruikers?
Of komt dat allemaal ten koste van de internetproviders?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

boulder schreef: Ik snap ook niet hoe dat kan, en vooral : is het dan zo goedkoop om via internet "uit te zenden" (streamen dus)?
Dat kost toch gigantisch veel bandbreedte, en stijgt gewoon evenredig met het aantal gebruikers?
Of komt dat allemaal ten koste van de internetproviders?
ik snap wel waarom de vrt kwaad is op tv vlaanderen.

de vrt wil da bannen en tv vlaanderen begint reclame te maken :)
straks zit ge ineens met 200 000 dvb-t kijkers, geen idee hoe ge da meet, en kunt ge da nimmer geruisloos stopzetten
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

't Is gewoon een schande!

Lineair kijken is niet meer van deze tijd volgens de VRT, wel verwijder het live kijken dan ook maar op vrt nu, en op Belgacom TV en Telenet TV...

Op VRT nu moet je inloggen, dus kunnen ze perfect alles volgen. Op DVB-T kijk je compleet anoniem... Is de VRT data hongerig geworden?

Ik zal ook eens unilateraal beslissen om mijn belastingen aan de VRT stop te zetten!! Spijtig genoeg hebben we hier geen keuze in.

Verschillende buurlanden zetten zelfs in op DVB-T2 , maar de VRT kan zelfs DVB-T niet in de lucht houden... belachelijk gewoon.

Kunnen we ergens ons ongenoegen hierover uiten? Ik ken juist meer en meer mensen die terug op DVB-T overschakelen en voor de rest internet only en netflix nemen.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

aja, dus voor netflix wilen ze wel een internetabo nemen, maar voor vrtnu niet?
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

xayana schreef:aja, dus voor netflix wilen ze wel een internetabo nemen, maar voor vrtnu niet?
DVB-T zit standaard in je TV ingebakken. VRTnu heeft niet eens een app voor android TV.

Verder is het nogal vrij onnozel om internet verkeer te verkwisten aan lineaire TV.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hoe kan dit? DVB-T is ideaal in buitenverblijf? VRT.nu via gsm casten is eigenlijk onbegonnen werk... Laat staan aan mijn moeder of grootmoeder uit te leggen.

Eigenlijk is WTF hier wel op zijn plaats. Wat met die truckers die op de parkings staan of binnenschippers? Ik denk zelfs dat de meeste sportkantines op DVB-T werken.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Ik kan ergens wel begrijpen dat infrasturctuur huren of onderhouden, bakken vol geld moet kosten. Mogelijks zal TV Vlaanderen de staaszenders via de masten van Norkring verder FTA blijven uitzenden?

Als de VRT wil gokken op een online platform, lijkt het me dan alleen meer dan fair dat data traffiek naar vrt.nu en/of andere mediaplatformen zoals radioplus etc niet meetelt in het dataverbruik van de providers!
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Robert Ford schreef:Ik kan ergens wel begrijpen dat infrasturctuur huren of onderhouden, bakken vol geld moet kosten. !
doet er niet toe
de overeenkomst is duidelijk en de Vlaming moet gratis kunnen kijken

dus afkomen dat vrt.nu gratis is volstaat niet. dan hadt ge dvbt 20j geleden al kunnen opdoeken.
Tenslotte gratis op de kabel aangezien ge aan integan betaalde en ni aan de vrt :)

en ik kan niet geloven dat dvbt de Vrt 85 000 euro per maand zou kosten.
ze meoten niets doen buiten een signaal doorsturen
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Ze hebben toch eigen zendmasten, niet in het beheer van Norkring?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

@Robert Ford: welke zendmasten heeft de VRT dan nog?
Alle masten zijn ofwel van Norkring, ofwel van Brussel.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

MJ schreef:VRT stopt eind dit jaar met uitzenden via DVB-T!

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/17 ... via-dvb-t/
Wat een bullshit.

Volgens de laatste wetenschappelijke Digimeter-studie heeft 3,2% van de Vlamingen een DVB-T antenne, omgerekend gaat dat dus om 207 289 Vlamingen.

De VRT gaat haar boekje hier zeer ver te buiten. Deze beslissing is een duidelijke schending van de beheersovereenkomst:
  • Strategische doelstelling 1:
    De VRT is de publieke omroep van en voor iedereen. Als publieke omroep van alle Vlamingen moet de VRT met een publiek, waardegedreven aanbod dan ook alle Vlamingen bereiken om haar maatschappelijke impact te realiseren. De publieke omroep is er voor alle doelgroepen die we onderscheiden op basis van leeftijd, gender, opleidingsniveau, sociaal-economische achtergrond, handicap, seksuele geaardheid en afkomst.
  • Strategische Doelstelling 2.1:
    De VRT voert haar informatieopdracht technologieneutraal uit. Nieuws, informatie en duiding vinden we op alle relevante platformen terug
    via diverse,creatieve formats of vertelvormen.
    Het informatie- en duidingsaanbod van de VRT is toegankelijk en gratis beschikbaar voor de eindgebruiker.
  • Strategische Doelstelling 3.2:
    De VRT garandeert een universeel toegankelijk sportaanbod voor de Vlaming en dit op alle relevante platformen, inclusief online
    (Sporza.be).
  • Strategische Doelstelling 5.1:
    De VRT maakt gebruik van platformen van derden en eigen platformen. Het publieke aanbod staat minstens via één open platform ter beschikking van mediagebruikers.
Argumenten:
  • Strategische doelstelling 1:
    1) Vlamingen die wegens sociaal-economische achtergrond geen budget hebben om maandelijks een internetabonnement met voldoende hoge snelheid en onbeperkt datavolume te betalen, hebben geen toegang meer tot het VRT-aanbod zoals ze voorheen onbeperkt toegang hadden tot VRT via DVB-T.
    2) Niet elke Vlaming beschikt thuis of onderweg over een internetabonnement met een datasnelheid van minstens 2 Mbps en onbeperkt datavolume om de programma's die beschikbaar zijn op VRT NU te kunnen bekijken.
  • Strategische Doelstelling 2.1:
    3) De informatie- en duidingsprogramma's via radio zijn overal op het Vlaamse grondgebied via de ether volledig mobiel en gratis te ontvangen, in tegenstelling tot de informatie- en duidingsprogramma's via televisie na afschakeling van VRT via DVB-T. Dit is niet technologieneutraal, de technologieën, radio en tv worden hier door de VRT overduidelijk niet neutraal behandeld.
    4) Internettoegang is niet gratis, je hebt een betalend abonnement nodig, bijgevolg is het informatie- en duidingsaanbod via VRT NU niet gratis beschikbaar.
  • Strategische Doelstelling 3.2:
    5) Een internetabonnement van 2 Mbps behoort niet tot de universele dienst "functionele internettoegang" zoals bepaald door het BIPT, de universele dienst is vastgelegd op slechts 1 Mbps. Bijgevolg is het sportaanbod via VRT NU niet universeel toegankelijk.
  • Strategische Doelstelling 5.1:
    6) Het internetplatform VRT NU is geen open platform, je hebt enerzijds een betalend internetabonnement met een hogere datasnelheid en onbeperkt datavolume nodig dat buiten de universele dienst "functionele internettoegang", zoals bepaald door het BIPT, valt. Daarnaast is om toegang tot VRT NU te krijgen een account met privacygevoelige persoonsgegevens vereist en betaalt de gebruiker dus door persoonlijke gegevens te delen met de adverteerders die op VRT NU commerciële boodschappen tonen. Bovendien moet je een hele waslijst gebruiksvoorwaarden aanvaarden, dus in feite een contract met de VRT aangaan, gewoon om toegang te krijgen tot het VRT-aanbod waarop iedere Vlaming recht heeft.
Nob schreef:Kunnen we ergens ons ongenoegen hierover uiten?
Als politici voldoende reactie krijgen van de bevolking zal deze beslissing zeker ter sprake komen in de Commissie Media van het Vlaams Parlement. Bij deze een oproep om de leden van deze commissie te e-mailen, e-mailadressen vind je op de website van het Vlaams Parlement.

Je kan ook klacht tegen de VRT indienen via de Vlaamse Regulator voor de Media: https://www.vlaamseregulatormedia.be/nl ... t/klachten
Je moet dan wel zeer strikt de procedure volgen: https://www.vlaamseregulatormedia.be/nl ... r-klachten
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ter info:
Als iemand vindt dat een concreet voorstel moet worden besproken, het beleid moet worden gewijzigd, een decreet moet worden gewijzigd, of dat een onderwerp door het Vlaams Parlement moet worden besproken, dan kan hij een verzoekschrift indienen.

Met de lokale, regionale en federale verkiezingen in aantocht, misschien een idee om dhr S. Gatz (en anderen) "wakker te maken"
Ref.:
https://www.vlaamsparlement.be/over-het ... -parlement
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Petitie starten ? Procedure van hierboven ook maar het zou fijn zijn mocht iemand juridische contacten hebben om daarin het voortouw te nemen en ons te begeleiden.

Dit kan toch echt niet, een openbare omroep die voor het overgrote deel draait op belastingsgeld, niet meer gratis te ontvangen.

Sommige politieke partijen aanspreken die waarschijnlijk wel wat gehoor zullen hebben voor deze zaak : groen, pvda, ... ?

Ook de wielerwereld zou best zo snel mogelijk op de hoogte gebracht worden. Want al die volgwagens van die koersdirecties gebruiken ... dvb-t om de koers te volgen ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Slogan voor een actie;

"Weg met de VRT op TV, dankzij OpenVLD!"


Ik ga nog wel een e-mail sturen naar Groen en Sp.a om te vragen of ze de meerderheid daarover willen interpelleren. En klagen voor de vorm bij de vrt klantendienst en Gatz.

....maar dvb-t heeft geen vrienden. De meeste mensen weten niet eens van het bestaan ervan (dankzij de vrt).

We - dvb-t kijkers - zijn gejost.
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 18 keer

Een klacht bij de VRM is aangemaakt.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Zeer goed initiatief.
Ik zou je echter ook het volgende aanraden :

schrijf je grieven (per e-mail) naar heel de commissie Media (https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... -commissie), of ten minste naar één commissielid per partij.
Dat is belangrijk, omdat nu de Vlaamse partijen zich makkelijk kunnen verschuilen achter "de neutrale VRM", maar in werkelijkheid zij wel zelf de dienst uitmaken bij de beslissingen van dit orgaan, dat uiteindelijk toch weer vol politiek benoemden zit.
In die commissie Media zitten de grote partijen, ook de oppositie.
In tegenstelling tot vorige keer zie ik dat Vlaams Belang er echter niet meer bij is.
Hun standpunt zou je dus via een mail aan één van hun mensen zien te weten komen.

En laat ons weten wie reageert, wie zich in stilzwijgen hult, wie er rond de pot draait, en wie het afschaffen van de VRT op DVB-T verdedigt.
Laat de maskers maar eens afvallen.
Ik heb indertijd zelf zo'n initiatief genomen en hier op het forum gemeld, en dat was zeer ontnuchterend.
Toen (het ging over iets anders) merkte ik dat alle partijen behalve Groen en Vlaams Belang de kant kozen van Telenet en Proximus, ook als dat tegen de belangen van de consument was.
En van die 2 die van goede wil leken was Vlaams Belang de enige die er ook echt iets aan deed.
Maar dan nog had ik de indruk dat geen van beiden echt de problematiek goed begreep.

Maar wie weet is er toch iets ten goede veranderd in tussentijd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb, voor de vorm en de statistieken, een klacht gezonden naar VRT klantendienst.

En een mail naar Bart Caron, voorzitter van de Commissie Cultuur, Jeugd, Sport en Media. Meerderheid heeft geen zin, en ik ben lid van Groen, dus dat is logisch.

Ik heb er vooral op gewezen dat men niet kan weten hoeveel kijkers er zijn via DVB-T (1% volgens VRT) en dat de VRT nooit enige poging gedaan heeft om het bestaan ervan kenbaar te maken aan het brede publiek. Dat er relatief weinig DVB-T kijkers zijn is dan ook geen verassing. Net zoals Telenet gedaan heeft met Digitenne.

En als dit toch niet tegen te houden is, wat denk ik waarschijnlijk is, ik vrees dat de VRT moeilijk gaat doen tegenover TV Vlaanderen. (ref. die rechtszaak omdat TV Vlaanderen dvb-t in de media bracht). Politieke druk zou nuttig zijn om de VRT op dat punt koest te houden.
Winnie
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 apr 2018, 21:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Hoe ecologisch is die afschaffing?

Nu is er één broadcast voor vele gebruikers,
maar die moet dan omgezet worden naar een P2P stream vanuit energieverslindende datacentra
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

WalterB1 schreef:Ik heb, voor de vorm en de statistieken, een klacht gezonden naar VRT klantendienst.

En een mail naar Bart Caron, voorzitter van de Commissie Cultuur, Jeugd, Sport en Media. Meerderheid heeft geen zin, en ik ben lid van Groen, dus dat is logisch.
Toch is het nuttig om die klacht naar al die partijen te sturen.
We worden als burger vaak verweten dat we maar voor een ander hadden moeten stemmen, ik geloof daar niets van.
Op bepaalde zaken merk je dat ze allemaal voor hetzelfde staan, misschien met een paar uitzonderingen, maar dan moeten ze nog de problematiek begrepen hebben, en de juiste stappen zetten om er iets aan te doen.

Het zou voor de kiezer duidelijk maken wie aan welke kant staat.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Winnie schreef:Hoe ecologisch is die afschaffing?

Nu is er één broadcast voor vele gebruikers,
maar die moet dan omgezet worden naar een P2P stream vanuit energieverslindende datacentra
Voor zover logica van toepassing is;
- kijken via internet, streaming, is een unieke datastroom per gebruiker. Van een centraal punt naar elke client. Is technologie, zoals torrent, om de client ook data te laten uploaden naar andere clienten en zo het centrale punt te ontlasten. Zover ik weet gebruiken de grote video-streamers niet zo'n model.

Stel u voor dat de VRT zou zeggen; weg stoppen met FM en DAB+, iedereen heeft toch internet, luister naar onze stream via de app. - Dat gaan ze niet doen voor radio. Maar wel voor TV blijkbaar.

Het argument in 2008 met de stopzetting van de analoge televisieuitzendingen via de ether was dat die zenders heel veel energie verbruikten. En DVB-T veel minder dus.Dat is de factor om mee te vergelijken; energieverbruik van het DVB-T platform versus het streamingplatform, de volledige keten.

Ik heb wel iets gevonden over de ecologische impact van streaming video in het algemeen maar niet vergeleken met lineaire uitzendingen via ether.
https://qz.com/882078/greenpeace-says-t ... vironment/
https://www.quora.com/What-is-the-ecolo ... ing-videos
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Verzoekschrift aan Vlaams Parlement verzonden. En mail naar voorzitter commissie media.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

fredo66 schreef:Verzoekschrift aan Vlaams Parlement verzonden. En mail naar voorzitter commissie media.
Hopelijk haalt dit iets uit.
Internet via Mobile Vikings
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Start er iemand een internetpetitie ?
Dan kunnen we op facebook alvast daar naar verwijzen.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Wat houdt je tegen fredo66?
https://www.vlaanderen.be/nl/vlaams-par ... -parlement

Je vraagt wie er mee wil starten. Misschien zelf enig initiatief aan de dag leggen?
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik beheer de pagina https://www.facebook.com/dvbtinvlaanderenenbrussel/

Een Facebook-pagina met een zeer bescheiden publiek. Maar ik kan enkel aanbieden wat ik heb. Die pagina staat ter beschikking voor een idee of actie.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Heb geen Facebook dus kan ik niet aanmelden op je fb pagina.
Internet via Mobile Vikings
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik heb ook geen Facebook... slechte keuze dus.

Trouwens nog enkele links;

https://radiovisie.eu/persbericht-vrt-d ... ding-niet/

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180518_03520968
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

Mag ik het nog eens samenvatten:
Radio:
men verkiest DAB+.
Internetradio is geen alternatief, het moet DAB+ zijn.
TV:
men verkiest InternetTV.
DVB-T is geen alternatief, er is immers al InternetTV.

Radio is TV niet, maar ik begrijp de logica niet.

Ik ga het hier in elk geval ook niet bij laten. Ik herinner mij Geert Bourgeois met zijn "digitale TV voor iedereen". Daarvoor werd zelfs het BTW-tarief aangepast.
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

r2504 schreef:Ik heb ook geen Facebook... slechte keuze dus.

Trouwens nog enkele links;

https://radiovisie.eu/persbericht-vrt-d ... ding-niet/

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180518_03520968

mooi artikel van radiovisie.
Wil iemand het artikel posten van de standaard aub,


trouwens er zijn veel meer dan 45 000 kijkers, daar ben ik bijna zeker van. Mijn ouders en schoonouders kijken enkel dvb-t. Op mijn werk,van een tiental collega's kijken er toch 2 dvb-t. Er zijn nog meer mensen dan je denkt die hun kids willen afschermen van die commerciele rotzooi.
Ook veel mensen tweede tv op slaapkamer met enkel de vrt's erop.

Doodzonde vind ik het

Het is natuurlijk weer een vld 'er die minister van media is.
Ik herinner mij nog als ik kind was, in een ver verleden, toen was Dewael ook een vld 'er minister van media.
Onlangs kwam in het nieuws een lijst met de smeergelden die politiekers in de loop der jaren gekregen hadden van Telenet. Dewael stond op kop :evil:
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Albert Peetermans schreef: Radio:
men verkiest DAB+.
TV:
men verkiest InternetTV.
Zal wel vooral te maken hebben met hoe het gebruikt wordt zeker? Als we morgen geen radio meer hebben zal ik in mijn auto via 4G moeten luisteren, en als we dat allemaal doen tikt dat toch wel aan. Idem voor het tuinhuis waar de wifi niet geraakt.
TV kijken doe je vaak op een plaats waar er wel een internetverbinding beschikbaar is.

Ik vermoed trouwens dat dit betekent dat TV Vlaanderen VRT via DVB-T zal moeten gaan uitzenden, willen ze de VRT-kanalen in hun DVB-T verhaal blijven aanbieden. Dus als je écht wil kan het nog steeds.
Reginald.S
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mei 2018, 17:37

Copyright de standaard
Op 1 december 2018 valt de VRT uit de lucht.
Letterlijk.
Vanaf dan kunt u niet meer gratis naar de openbare zender kijken.

De VRT stopt namelijk met het uitzenden via de ether. Wacht eens, waren ze daar niet al jáááren geleden mee gestopt? Nee, dus. Tien jaar geleden verdween wel het analoge tv-signaal, maar de VRT schakelde toen over op uitzendingen in ‘digitale kwaliteit’ via DVB-T, zo klonk het toen. Je moest daarvoor een kleine antenne en een decoder kopen. Wat haast niemand deed.
Volgens de VRT is het nu mooi geweest.

Er zijn amper 45.000 kijkers. En voor de meesten van hen is er een alternatief: de website VRT.Nu. Die is toch ook gratis, zegt het persbericht.

Onzin, natuurlijk: om naar VRT.Nu te kijken, heb je een internetabonnement nodig. En dat is in Vlaanderen niet gratis, integendeel: dat is hier peperduur. En je komt terecht bij ­dezelfde bedrijven die ook tv via ­kabel en DSL verdelen.
Dat geen hond naar DVB-T kijkt, komt voor een stuk doordat die tv-distributeurs – met name Telenet – de technologie in de kiem hebben ­gesmoord.

Want in 2008 was DVB-T best levensvatbaar. Maar het betekende concurrentie voor de kabel. Dus kocht Telenet de rechten om in Vlaanderen via DVB-T uit te zenden, en het deed daar vervolgens jarenlang niets mee.

Pas in december vorig jaar werd die situatie gedeblokkeerd: TV Vlaanderen lanceerde Antenne TV, een tv-abonnement via DVB-T. Voor 10 euro per maand krijg je vijftien zenders, waaronder de Vlaamse commerciële zenders VTM, Q2, Vier, Vijf en Zes. En de VRT-zenders? Die krijg je er gratis bij, beloofde TV Vlaanderen. Want die zaten nog steeds in de ether, onversleuteld.
De VRT reageerde nijdig: als TV Vlaanderen wil ­adverteren dat het de VRT-zenders aanbiedt, moet het de rechten op die zenders betalen. De openbare omroep diende zelfs klacht in. En hup, gisteren kondigde de VRT aan eind dit jaar de stop uit dat gratis signaal te trekken.
Dat maakt Antenne TV onverkoopbaar. Tenzij TV Vlaanderen bij de VRT aanklopt om de openbare zender op te nemen in zijn betaal­pakket, ­tegen vergoeding. Ze hebben weinig keuze.
Je zou haast zeggen dat de VRT hen, met het schrappen van het gratis DVB-T-signaal, tot betalen wil dwingen. Daar is niks van aan, ver­zekert de VRT-woordvoerder ons: het contract van de VRT met Norking, de ­eigenaar van de DVB-T-zendmasten, loopt gewoon af. De VRT moest ­kiezen: 1 miljoen betalen voor die 45.000 kijkers, of de stekker eruit.

De beslissing is heel redelijk. Laten we wel wezen: DVB-T is niet de toekomst van televisie. De DVB-T-norm is inmiddels twintig jaar oud. In 1997 was het ondenkbaar dat je video zou streamen over het internet. Analoge etheruitzendingen vervangen door ­digitale, dat leek toen de evidente ­volgende stap. Maar twintig jaar later is DVB-T totaal achterhaald: teleurstellend lage beeldkwaliteit, en niets van het gebruiksgemak dat we intussen gewend zijn van digitale tv bij ­Telenet en Proximus.
Wie zal DVB-T missen? Ach, laten we eerlijk zijn: haast niemand.

Maar toch is het triest – en eigenlijk on­nodig – dat de Vlaming voortaan de grote telecom­bedrijven móét betalen om naar zijn eigen openbare omroep te kijken.
En het verdwijnen van DVB-T roept bij mij de vraag op: hoe zit het dan met DAB? U weet wel, de digitale radio-uitzendingen die de ‘verouderde’ FM zouden gaan vervangen. Vlaanderen zet zijn bevolking onder druk om over te schakelen op DAB+-radio. Maar wat DVB-T is voor tele­visie, is DAB voor radio. DAB is zelfs nog ouder. De geluidskwaliteit is veel lager dan bij de gemiddelde ­internetradio – maar die bestond ­natuurlijk niet in de jaren 80, toen DAB werd ontwikkeld.
Nee, de situatie is niet identiek. Maar dat DVB-T stilletjes wordt afgevoerd, geeft mij weinig zin om een DAB-ontvanger te gaan kopen.
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 438
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 20 keer

Dat ze dan ook voor iedereen maar gratis internet geven. Niet iedereen heeft internet die nu kijkt via dvb-t

Ik heb wel schotel en heb ook een dvb-t antenne hangen en ik krijg alleen dvb-t door en geen dvb-t2 signaal. Ergens een koppel stuk dat deze signalen tegenhoud denk ik. DVB-t2 kaartje in ontvanger maar toch geen DVB-T2 ontvangst. Hier altijd al last gehad met antenne ontvangsten. Dit even terzijde.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

SpecialK schreef: Ik vermoed trouwens dat dit betekent dat TV Vlaanderen VRT via DVB-T zal moeten gaan uitzenden, willen ze de VRT-kanalen in hun DVB-T verhaal blijven aanbieden. Dus als je écht wil kan het nog steeds.
TV Vlaanderen is van plan zeer spoedig met de VRT hierover te spreken. Ze gaan met de VRT een distributieovereenkomst moeten afsluiten. Dat lijkt mij niet zo evident; http://www.standaard.be/cnt/dmf20180411_03457580 VRT lijkt iets tegen TV Vlaanderen te hebben.

En als dat lukt moet TV Vlaanderen nog zien hoe ze het technisch gaan toevoegen. Kan het er gewoon bij? Moeten ze zenders laten vallen om plaats te maken? Of (tijdelijk) de vrije zendercapaciteit overnemen die de VRT niet meer gaat gebruiken?

Wat echt gek is dat zijn de cijfers. Budget VRT van 2016 is 435,9 miljoen euro. De kost van DVB-T is 'meer dan 1 miljoen euro per jaar' volgens de VRT. Laat ik naar beneden afronden; budget 435 miljoen. 1 miljoen kosten. Dan kost DVB-T aan de VRT 0,22% van hun budget.

Waar zijn we dan over bezig?

Volgens de VRT zijn er 45 000 DVB-T kijkers. Laat ons dat geloven. Dan kost het 22,22 euro per jaar per kijker om naar de VRT via DVB-T te kunnen zien. Dat komt op 1,85 euro per maand.
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Dus 1 miljoen euro per jaar om 1 transponder te huren bij Norkring... Laat me niet lachen.

Het kostte hun wel niks hé, ze hebben het zenderpark duur verkocht aan Norkring. Hoe schijnheilig allemaal.

De enige echte reden is dat ze van Belgacom en Telenet geld krijgen (auteursrecht) voor hun signaal, terwijl dat dvb-t hen niks opbrengt. Ze vergeten
wel in hun redenering dat de dvb-t kijker ook veel belastingen betaalt, en hiervan gaat een groot stuk naar de vrt. Ik wil niet dat dit
gebruikt wordt om Ilsen iedere uithoek van de wereld te laten zien op mijn kosten, maar wel wil ik het recht om het signaal gratis op te pikken !!!!!
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 438
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 20 keer

Het valt mij ook wel op dat ze het laatste jaar enorm veel buitenlandse programma's maken, onder andere Ilse die een wereld reis mag maken. Meus die de wereld rondtrekt en Jan die ook de reisjes mag maken. Zo kan ik er nog wel een reeks opnoemen. Maar wel verder klagen en besparen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Volgens de website van de VRT :
Het aanbod van VRT NU is en blijft gratis. Een internetaansluiting is nodig maar ook DVB-T kijken vraagt een investering, namelijk een nieuwe decoder.
Als er valse argumenten gebruikt worden, dan mag je er zeker van zijn dat er een verborgen agenda is.

Het is niet zo dat mensen een nieuwe decoder moeten kopen. Die decoder zit in ieder TV-toestel dat je koopt. En dat is zo al de laatste 10-15jaar zo. Dus de installed base zal nu de 100% benaderen. Het is eigenlijk een schande dat wij al jaren toestellen kopen met 2 of 3 decoders in (DVB-t, DVB-C, DVB-S) die ongebruikt blijven omdat we in de praktijk vasthangen aan de decoders van de duopolisten.

Trouwens de mensen die nu getroffen worden door het afschakelen van DVB-t, die hebben allemaak zo'n "decoder", anders zouden ze niet gedupeerd zijn. Dus een argument dat 2X kant nog wal raakt. Straf eigenlijk dat de VRT zo actief zijn eigen uitkleedscenario verdedigt.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Of je al dan niet een decoder moet kopen is niet eens het belangrijkste punt. Die kost, indien van toepassing, is eenmalig (en zeer laag). Het verschil is dat er, buiten elektriciteit, geen structurele kost is aan kijken via DVB-T. Dat maakt het kosteloos.

En vanwege de hoge waarschijnlijkheid dat de tv reeds een DVB-T(2) tuner heeft, laagdrempelig. Antenne van 10 à 20 euro aansluiten, handleiding van de tv eens raadplegen en je bent vertrokken tegen 0 euro per maand.

Een argument dat er ook nog zou kunnen bij betrokken worden pro het laten bestaan van de uitzendingen via DVB-T free-to-air is publieke veiligheid. Het is een technisch betrouwbaar medium om te communiceren naar de bevolking. Dat is geen primaire reden van bestaan maar toch, een factor.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

R2D2 schreef: Het is niet zo dat mensen een nieuwe decoder moeten kopen. Die decoder zit in ieder TV-toestel dat je koopt. En dat is zo al de laatste 10-15jaar zo.
Nou niet echt. Het gaat hem over de keuze of men overschakelt naar DVB T2. Toestellen met die leeftijd ondersteunen dat gewoonweg niet.

Gevoelsmatig vind ik het spijtige zaak dat we de gratis toegang tot de VRT ontnomen worden via de ether.

Lijkt mij dat er wel een gigantisch bedrag vrijkomt dat ze gaan investeren in het online gebeuren. Leuk, geen excuses meer om standaarden van TIEN jaar geleden als marktconform te verkopen.
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 18 keer

Mail naar de comissieleden is gedaan.

Heeft men in het VRT journaal of op de radio de stopzetting van DVB-T ondertussen aangekondigd? Want als het alleen maar ergens verdoken verstopt
staat als klein berichtje op de VRT website....

...dan is het goed mogelijk dat 3 kwart van de doelgroep het nog niet weet.
We zullen zelf een "reclame" op TV moeten brengen?

Radio 2 de inspecteur?
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”