EDPnet & VOIP & SIP

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
seriewoordenaar007
Member
Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Binnenkort wordt er overgeschakeld van de uitgefazeerde Scarlet ADSL naar een EDPnet VDSL formule.
Verder hangt op die lijn nog 'n klassieke telefoonlijn (op kosten van de hoogbejaarde huisgenote), maar die zal dan ook via de FON1 op de Fritzbox moeten verlopen zodra de omschakeling gebeurt.
Op mijn PC staat al enige tijd een SIP-client (MicroSIP) waarmee geregeld gebeld wordt via gratis SIP-adressen (bij Ekiga, SIP2SIP, AntiSIP, LinPhone) en dat werkt prima. Daarin zit ook de mogelijkheid om telefoonnummers te bellen, maar dat vereist uiteraard een telefoonabo bij zo'n VOIP-aanbieder. Zal het ook mogelijk worden om dat te gebruiken bij de VOIP-dienst van EDPnet, met behoud van het huidige nummer?
Zo ja, wat gebeurt er dan als er (beneden) via de FON1 die fysieke analoge telefoon is aangesloten, en boven mijn SIP-client paraat staat op mijn PC? Gaan die dan tegelijk rinkelen wanneer er iemand belt?
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen. :banana:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je huidige VoIP Client op de PC gebruik je nu alleen om uit te bellen, neem ik aan?

Wat je nu zou willen is dat de SIP Client op je PC meebelt met inkomende gesprekken op het EDPNet nummer (en eventueel via EDPNet uitbellen)? Je wilt dus jouw SIP Client registreren op jouw EDPNet VOIP account ...

Uitbellen zal in ieder geval probleemloos werken.

Wat inkomende telefoons betreft zijn er 2 mogelijkheden:
  1. Indien EDPNet het toelaat om verschillende SIP Clients te registreren op één VoIP account, dan gaan beide telefoons (de FritzBox telefoon en jouw Softphone) gelijktijdig rinkelen. De eerste die opneemt zal dan het inkomend gesprek krijgen.
  2. Indien EDPNet het aantal toestellen dat gelijktijdig kan registeren, beperkt tot één SIP Client, dan zal het toestel dat laatst registreerde de oproep binnenkrijgen. Maar je kan absoluut niet voorspellen welk toestel dat zal zijn.
    Zowel jouw FritzBox als jouw SIP Client gaan zich met een bepaald interval opnieuw gaan aanmelden bij de EDPNet SIP server (re-register), het toestel met de kortste re-register interval zal de meeste inkomende gesprekken krijgen.
Dit is afhankelijk van de provider. Geen idee of EDPNet bij (1) of (2) behoort.

Maar voor jou is er een veel betere oplossing:
Gezien de FritzBox ook een SIP server aan boord heeft, kan je de Softphone op jouw PC aanmelden als een telefoontoestel op de FritzBox. Dan zullen alle inkomende gesprekken zowel op de aangesloten telefoon, als op de Softphone rinkelen, en je kan met beide uitgaand bellen (en waarschijnlijk zelfs gelijktijdig).
Je kan ook intern bellen (van telefoontoestel naar PC en omgekeerd).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

De Fritzbox ( :-) ) kan elke gewenste situatie creëren.

Je kan meerdere VoIP nummers toevoegen in een fritzbox (ik dacht tot max 10). De eerste zal jouw EDPnet telefonie account zijn voor de hoogbejaarde huisgenote (wat ook een SIP acount zal zijn). Verder kan jij nog enkele SIP acounts toevoegen.
In mijn voorbeeld zitten 2 SIP accounts:
nummers.jpg
Vervolgens voeg je toestellen toe via de analoge poort (FON1/2), DECT of IP. Bij elk van deze toestellen kan je het uitgaande nummer kiezen en de inkomende nummers waarop gereageerd moet worden.
Hier reageert de microsip client op het nummer 093645127, wat ook het uitgaande nummer is voor die client:
toestel.jpg
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef: Wat inkomende telefoons betreft zijn er 2 mogelijkheden:
  1. Indien EDPNet het toelaat om verschillende SIP Clients te registreren op één VoIP account, dan gaan beide telefoons (de FritzBox telefoon en jouw Softphone) gelijktijdig rinkelen. De eerste die opneemt zal dan het inkomend gesprek krijgen.
  2. Indien EDPNet het aantal toestellen dat gelijktijdig kan registeren, beperkt tot één SIP Client, dan zal het toestel dat laatst registreerde de oproep binnenkrijgen. Maar je kan absoluut niet voorspellen welk toestel dat zal zijn.
    Zowel jouw FritzBox als jouw SIP Client gaan zich met een bepaald interval opnieuw gaan aanmelden bij de EDPNet SIP server (re-register), het toestel met de kortste re-register interval zal de meeste inkomende gesprekken krijgen.
Dit is afhankelijk van de provider. Geen idee of EDPNet bij (1) of (2) behoort.
Ik ben nu enkele maanden bij EDPNET voor internet en telefonie. Ik wil ook wel eens weten hoe dit zit bij hen.
Even een proef gedaan met een tweede Fritzbox.
Zij zijn dus type 2: er kan slechts één sip-client registreren. Als er een tweede komt valt de eerste uit.
Je moet dus de sip-server v/d Fritzbox gebruiken.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Marc

Nu je toch aan het testen bent ...
Kan je met één EDPNet VoIP account meerdere (gelijktijdige) gesprekken voeren?
  • - 2de inkomend gesprek mogelijk terwijl je al aan het bellen bent?
    - uitgaand gesprek mogelijk terwijl al iemand belt?
    Dit alles in de veronderstelling dat je meerdere toestellen hebt op je Fritzbox ...
    VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
    Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
    Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
    Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
    TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
    seriewoordenaar007
    Member
    Member
    Berichten: 72
    Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
    Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
    Bedankt: 11 keer

    philippe_d schreef:Gezien de FritzBox ook een SIP server aan boord heeft, kan je de Softphone op jouw PC aanmelden als een telefoontoestel op de FritzBox. Dan zullen alle inkomende gesprekken zowel op de aangesloten telefoon, als op de Softphone rinkelen, en je kan met beide uitgaand bellen (en waarschijnlijk zelfs gelijktijdig).
    Je kan ook intern bellen (van telefoontoestel naar PC en omgekeerd).
    Hijg. Dat ga ik zeker eens uitvlooien, want als dit werkt dan hoeft de huisgenote niet steeds foert te zeggen als ze boven ronddwaalt terwijl haar telefoon beneden rinkelt ; dat haalt ze nooit zonder dat de correspondenten eerder foert zeggen en inhaken. En vermits ik permanent een koptelefoon draag, hoor ik het zelf meestal ook te laat om haar voor te zijn.
    Als er dan gebeld wordt dan kan de echte of virtuele hoorn op beide plaatsen worden opgenomen en deze worden gebruikt waar ze het dichtste bij vertoeft. Nice. En voor alle duidelijkheid, een slimmefoon of DECT-toestel is geen optie want die vliegt in geen tijd in het rond wegens Parkinson.

    Nu hoop ik wel dat er ook SIP-adressen opgegeven kunnen worden die eruit zien zoals (verzonnen) "[email protected]" want zo zien die gratis adressen eruit in mijn MicroSIP, of moet er eerst een extra nummer worden aangevraagd dat wordt gekoppeld met zo'n adres ? - dat laatste is alvast geen optie.
    Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen. :banana:
    philippe_d
    Moderator
    Moderator
    Berichten: 17490
    Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
    Locatie: Waregem
    Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
    Bedankt: 3349 keer
    Recent bedankt: 4 keer

    Je kan in de Fritbox tot max. 20 SIP accounts registreren, hoe die eruit zien maakt niets uit (als het maar geldige SIP accounts zijn).
    Extra nummers zijn niet nodig, je kan willekeurige nummers verzinnen en toekennen (1111, 2222, 3333, ...)
    VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
    Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
    Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
    Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
    TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
    seriewoordenaar007
    Member
    Member
    Berichten: 72
    Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
    Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
    Bedankt: 11 keer

    MaT schreef:Hier reageert de microsip client op het nummer 093645127, wat ook het uitgaande nummer is voor die client:
    toestel.jpg
    Hoe weet die Fritzbox nu dat MicroSIP mijn SIP-client is? Doordat mijn MicroSIP aanklopt bij poort 5060?
    Moet er dan ook een en ander ambachtelijk worden toegevoegd aan de NAT-rubriek (Port Forwarding e.d.), of gebeurt dat allemaal automagisch? Is er ergens een gedetailleerde handleiding voor het opzetten van SIP-scenario's?
    Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen. :banana:
    MarkDM
    Elite Poster
    Elite Poster
    Berichten: 1929
    Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
    Locatie: Berlare (O-Vl)
    Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
    Bedankt: 124 keer
    Recent bedankt: 1 keer

    In de methode die Philippe aangeeft moet je een nieuw "Telephony device" aanmaken, een extentie. Kies dan voor IP-telephone.
    Dat bedoelen wij met de interne sip-server van de Fritzbox.
    Fritz_IP-telephone.png
    Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
    Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
    TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
    Gebruikersavatar
    MaT
    Elite Poster
    Elite Poster
    Berichten: 2083
    Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
    Locatie: Gent
    Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
    Bedankt: 311 keer

    Zoals MarkDM zegt: in de Fritzbox kan je toestellen aanmaken en vervolgens aansluiten/aanmelden op de Fritzbox.
    Een analoogtoestel sluit je aan op de FON.
    Een DECT toestel meld zich aan aan het DECT station.
    Een IP client registreert zich via IP.

    Zolang je lokaal werkt moet je verders niets instellen. Wil je vanaf een externe locatie een IP client registreren op de Fritzbox dien je enkel het vinkje "Allow registration from the internet" aan te vinken.
    sip.jpg
    Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
    Bron
    rmag
    Pro Member
    Pro Member
    Berichten: 430
    Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
    Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
    Bedankt: 26 keer

    Ik heb een IP telefoon aangeschloten op een Fritz box.
    De telefoon staat op het intern netwerk maar krijg de telefoon niet geregistreed op de FB.

    Dit zijn de IP-phone instellingen
    Clipboard01.jpg
    Bij Authenticate Password heb ik 622 ingevuld, dat ik ook op de FB heb ingesteld.
    Moet SIP poort op 5060 staan?
    MarkDM
    Elite Poster
    Elite Poster
    Berichten: 1929
    Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
    Locatie: Berlare (O-Vl)
    Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
    Bedankt: 124 keer
    Recent bedankt: 1 keer

    Welke IP phone is het? Krijg je daar geen foutmelding ?
    Ben je zeker van het ip-adres van de Fritzbox die je opgeeft ? Dit lijkt me nogal eigenaardig.
    Meestal is dit 192.168.0.1 of 192.168.1.1
    Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
    Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
    TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
    Gebruikersavatar
    on4bam
    Moderator
    Moderator
    Berichten: 5341
    Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
    Locatie: 127.0.0.1 of elders
    Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
    Bedankt: 493 keer
    Recent bedankt: 11 keer

    MarkDM schreef:Ben je zeker van het ip-adres van de Fritzbox die je opgeeft ? Dit lijkt me nogal eigenaardig.
    Meestal is dit 192.168.0.1 of 192.168.1.1
    Bij een FB is het meestal 192.168.178.1.

    @rmag ben je zeker van die 188 in het IP adres?
    Bye, Maurice
    https://on4bam.com
    seriewoordenaar007
    Member
    Member
    Berichten: 72
    Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
    Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
    Bedankt: 11 keer

    on4bam schreef:Bij een FB is het meestal 192.168.178.1.
    Universeler is fritz.box te gebruiken (op mijn systeem wijzigde ik de IP-adressen naar 172.17.37.*).
    En wanneer ik een proxy opgeef gaat het mis.
    Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen. :banana:
    rmag
    Pro Member
    Pro Member
    Berichten: 430
    Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
    Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
    Bedankt: 26 keer

    192.168.188.1. is correct.

    Hier een update. Heb ondertussen een “oude” FB 7360 op het network aangesloten. Met het FB menu een telefoon ingesteld met username 622 en passwoord 622.
    De gegevens ingevuld op de IP phone en hij registreede onmiddellijk. Daarnaat ook de app sipdroid op de smart phone geinstalleerd, registreed onmiddellijk met username en passwoord 622. Programma Phonelite op de pc geinstalleerd, registreed. Daarmee bevestigd dat in-log gegevens en set-up correct is.

    Daarna de FB7360 verwijder, in de plaats de FB7430. Een telefoon ingesteld met username 622 en passwoord 622.
    En rara: geen enkel device kan registreren. Noch de phone, app of PC. Melding in the fault log is request timeout.
    Had nog een account bij voipsmash. Die inlog gegevens in de Ip-phone, app en PhoneLite ingeven en word geregistreed.

    Het probleem zit hem in de FB7430.
    Ik denk er aan om een factory reset van de 7430 uit te voeren. En daarna opnieuw te proberen.
    philippe_d
    Moderator
    Moderator
    Berichten: 17490
    Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
    Locatie: Waregem
    Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
    Bedankt: 3349 keer
    Recent bedankt: 4 keer

    rmag schreef: Daarna de FB7360 verwijder, in de plaats de FB7430. Een telefoon ingesteld met username 622 en passwoord 622.
    En rara: geen enkel device kan registreren. Noch de phone, app of PC. Melding in the fault log is request timeout..
    Je gebruikt op de 7430 waarschijnlijk een andere firmware dan op de 7360, vandaar het verschil??
    • Met de oude Firmware kreeg je automatisch "622" als user, en moest je alleen een paswoord instellen.
    • Met een recente Firmware moet je zelf een username en paswoord instellen, en hierbij zijn een aantal beperkingen.
      Zowel username en paswoord moeten een minimale lengte hebben (ik denk 8 tekens), *en* username en paswoord mogen niet hetzelfde zijn.
    username 622 en paswoord 622 is dus *tweemaal* tegen de regels :wink:

    Groeten uit Mallorca :-D
    VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
    Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
    Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
    Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
    TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
    satsurfer
    Elite Poster
    Elite Poster
    Berichten: 5755
    Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
    Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
    Bedankt: 347 keer
    Recent bedankt: 1 keer

    Ik probeer Edpnet op Zoiper werkende te krijgen...OVH geen probleem. Op Softphone (Android) lukt het ook probleemloos.(ingoing+outgoing)
    Screenshot_20200616-122409.png
    (Registering Call Leg/Transaction Does Not Exist 481)
    MarkDM
    Elite Poster
    Elite Poster
    Berichten: 1929
    Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
    Locatie: Berlare (O-Vl)
    Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
    Bedankt: 124 keer
    Recent bedankt: 1 keer

    Waar probeer je dit? Node 'voip.edpnet.be' is alleen bereikbaar via een Edpnet VDSl-lijn.
    Niet via het gewone internet.
    (Ik zie bij jou sip.edpnet.be, in mijn Fritzbox staat voip.edpnet.be)
    Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
    Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
    TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
    satsurfer
    Elite Poster
    Elite Poster
    Berichten: 5755
    Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
    Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
    Bedankt: 347 keer
    Recent bedankt: 1 keer

    tdemeyer
    Premium Member
    Premium Member
    Berichten: 736
    Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
    Locatie: Ronse
    Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
    Bedankt: 43 keer

    resolven beide naar hetzelfde IP..
    Plaats reactie

    Terug naar “EDPnet (LaTribu)”