Alternate en garantie

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

Onlangs werd er door mijn werkgever een volledige pc in onderdelen besteld bij Alternate, ik zou deze monteren en configureren daar ik toch al over een 25jaar ervaring beschik op dit gebied.

Na volledige montage kom ik tot de vaststelling dat deze echter niet wil opstarten. Na het grondig controleren van alle mogelijke kabels en aansluitingen en het stapsgewijs terug demonteren van de componenten om alzo het defect te vinden kom ik op het punt dat het enkel nog het moederbord of de cpu kan zijn. Ik demonteer de cpu en zie na het belichten met een sterke lichtbron een kleine afwijking in de socket(type 2066) voor de cpu op het moederbord. Ik maak hiervan een detailfoto(zie onderaan) en hieruit blijkt al vlug dat er 1 contactpunt volledig in de verkeerde richting geplooid zit(180graden om dus) en bovendien met de punt onder het contactpunt van een aanpalende rij. Een dergelijke mechanische fout kun je nooit verkijgen door het uitvoeren van een verkeerde handeling bij het monteren van de cpu, bovendien ben ik er zeker van dat ik alles correct hebt uitgevoerd!
Na contactopname met de technische dienst van Alternate en het toesturen van enkele detailfoto's, krijg ik vandaag simpelweg een mail waarin staat dat dergelijke schade niet onder garantie valt daar het zoals ze citeren "user-related" damage is!!!

Ik besluit dus om samen met onze verantwoordelijke van de dienst ICT langs te gaan bij Alternate.
Bij de technische dienst aldaar krijgen wij weer hetzelfde verhaal dat "fysieke" schade nooit onder garantie zou vallen ...na veel zever en blabla waarom het niet zou onder garantie zijn en veel aandringen van onze zijde wordt er uiteindelijk beslist het moederbord op te sturen naar de fabrikant(Gigabyte) en af te wachten wat die zegt, dit kan echter 3 tot 4 weken duren!!!!

Daar het hier duidelijk gaat om een geval van DOA(defect on arrival) en de firma Alternate dit niet onder garatie wil omruilen wat mij een vrij normale procedure lijkt in het geval van DOA kan ik enkel besluiten dat ze verkopen zonder enige vorm van garantie te geven! Het is in eerste instantie Alternate die de garantie naar de eindgebruiker moet verzorgen en zij moeten het dan maar achteraf regelen met de fabrikant/leverancier!

Bovendien blijken de techniekers aldaar dan blijkbaar opzettelijk(of selectief??) blind te zijn als ze onderstaand defect niet willen herkennen als een fabricagefout. Het dergelijk omplooien over 180°van 1 enkel contactpunt waarbij de punt van dit contact dan nog onder een aanpalend contact terechtkomt en bovendien zonder andere contactpunten te beschadigen is onmogelijk het gevolg van een verkeerde plaatsing van de cpu of het bvb. beschadigen met een werktuig(wat trouwens niet gebruikt wordt om een dergelijke cpu te plaatsen!). Zelfs opzettelijk zou je hierin niet lukken!!

kijk naar onderstaande foto en trek zelf je conclusie!!

foto 3 detail.jpg
foto 3 detail.jpg (158.2 KiB) 3614 keer bekeken
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik bestel zelden of nooit bij Alternate.
De kennis van het personeel is maar zus en zo. Ik heb eens gebeld voor een specifiek type USB-HUB en 2 medewerkers garandeerden me dat zij het juiste in huis hadden. Op de terugweg in de file de verpakking open gedaan en het was NIET wat ik gevraagd had.
Nadien werd ik bij de "RMA" afdeling behandelt als een crimineel, inclusief schandalige wachttijd (er was niemand bij de RMA- afdeling) voor een fout die zij gemaakt hadden.
Ja, Alternate heeft een groot productaanbod, maar het aanbod bij Amazon is nog groter en hun klantenservice is prima.

Dus spijtig voor u, maar ik schrik niet van uw case.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Anderzijds snap ik niet waarom je zelf op voorhand al zou wijzen op dat geplooid pootje, want je weet gewoon op voorhand dat er daar moeilijk over gedaan gaat worden. Gewoon terugsturen als een DOA en kans was groot dat ze gewoon zouden omgeruild hebben.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik koop bij de groothandel van alternate. In Aartselaar kom ik soms eens om nieuwe producten te spotten.

De reparatiedienst ooit moeten uitleggen dat een tikkende HDD een issue was, ze hoorden het niet.
Maar ik heb een stille werkruimte waar elk getik of foutje hoorbaar is.

En ja, een paar keer zijn tikkende HDD gehad en na 2 dagen dood. Na lang aandringen hebben ze die hdd daar aan de balie toch omgeruild.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

@Didymus
Het gaat hier over een staatsinstelling die de aankoop deed en geen handelaar, alhoewel met factuur aangekocht werd deze aankoop op dezelfde wijze uitgevoerd als voor een particulier...dus dezelfde garantie!!

@Tomby
aangezien ik er zeker van was dat ik geen fout gemaakt heb bij het assembleren heb ik zelf de fout gezocht en gevonden.....omdat ik aan mijn werkgever wou aantonen dat ik het niet verprutst had maar er wel degelijk defect material geleverd was....bovendien heb ik ook mijn eergevoel over wat ik verwezenlijk!!
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Dit kan je toch niet echt bewijzen denk ik, je kan het zelf ook nog bijgeplooid hebben?
Was de doos goed gesealed? Je hebt misschien een herverkocht exemplaar gekregen die al eens verprutst was?
Nuja, sowieso woord tegen woord vrees ik.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

@ Tb0ne

dat ik van jou was zou ik eens heel goed naar de foto kijken...probeer dat maar eens te verwezenlijken zonder de omliggende contacten te beschadigen.....de punt van het omgeplooide contact zit duidelijk onder het aanpalende contact dat perfect op zijn plaats zit...
Ik daag je uit om dit de repliceren!!!...lukt je nooit!!
Trouwens mocht er met een "werktuig" (pincet, tang, naald ) of gelijk wat aan die contactpin "gefoefeld" zijn zouden er duidelijke "werktuigsporen" te zien zijn onder de vorm van krassen, lijntjes en dergelijke...deze zijn niet te zien ....ook niet op nog grotere vergroting.


Bovendien wat nut zou het voor mij hebben om dit te verknoeien? ik heb een zeer goede reputatie ivm. mijn kennis van hardware en het assembleren/configureren van pc's en deze wens ik wel te behouden!
barttech
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 aug 2013, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Dit is een straatje zonder einde .
Dat is nu juist get gevaarlijke zelf losse onderdelen kopen en zelf ineen steken . Als je losse onderdelen besteld van zodra de verpakking open is garantie weg . Tenzij je het door hun zelf laat in een steken .
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Je hoeft je niet aangevallen te voelen, ik zeg alleen maar wat de verkoper kan zeggen.
Het lijkt mij sterk dat het zo nieuw uit de doos komt en je hebt het proberen monteren, al de rest is irrelevant denk ik.
Daarmee zeg ik niet dat jij het verknoeid hebt maar dat kan je niet bewijzen, zoals ik zei, misschien hebben ze iets herverkocht?
Dat is dus inderdaad een welles nietes discussie vrees ik...
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

@tb0ne
Ik moet mij niet aangevallen voelen....maar je trekt wel tot 2 maal toe mijn oprechtheid in twijfel....
Een eerste maal met te stellen dat er aan dat contact nog bijkomend kan geplooid zijn en nu wederom door in twijfel te trekken dat het zo uit de doos zou komen!...

Goe bezig!... aandelen bij Alternate zekers!...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

murdock447 schreef:Goe bezig!... aandelen bij Alternate zekers!...
Wat verwacht je nu eigenlijk hier... dat we met z'n allen in koor zingen, ja je hebt gelijkt, hier zijn je centen ?

Mensen trachten hier ook maar mogelijke oorzaken te vinden van het probleem... en misschien komt het wel zo uit de doos als de QC bij Gigabyte niet goed is. Persoonlijk ga ik hier niet over oordelen omdat de foto me niet echt duidelijk is, maar ongeacht wat ga je met Alternate aan tafel moeten, wat ons idee is maakt niet uit.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 492
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Je had die moeten laten terugsturen, een recht bij aankoop op afstand.

Bij Alternate nog maar één artikel gekocht: een case, die kwam toe met een lichte deuk in de onderste hoek. Aan de kartonnen doos was geen impact te zien. Er was zelfs een stukje van het onderste steunpootje afgebroken. Dit stukje was niet in de doos te vinden, dus duidelijk een defect produkt opgestuurd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik heb ooit wel eens een 6 core amd thuban laten vallen gelukkig maar een tiental cm, pinneke scheef op die cpu. Was toen 2e duurste AMD.

Ik heb toen met een lamp onder meerdere hoeken moeten kijken, want die pinnekes waren zo klein dat je het anders amper zag, tot ik een schaduw had met een deftig contrast. Ik heb toen met het blad van een cutter het pinnetje kunnen rechten. Die bak is nadien mijn gamepc geworden, nooit issues mee gehad. Nu zoveel jaar later is het mijn DTP machine op een 4K scherm. Die doos draait al 7 jaar.

Dus ja voor een klantendienst die kunnen niet achterhalen of het zo in de doos zat, of de user een stommiteit begaan heeft, is het soms lastig daarover te oordelen.

Bij alternate hebben ze nu ook een policy rond miners, ik heb gehoord met wat voor smoesjes ze allemaal afkomen om toch maar aan kaarten te geraken. Is dan wel een andere topic, maar niet alle mensen zijn eerlijk. Het is dan een kwestie van aanvoelen aan de andere kant, of het om een garantiecase gaat, of de klant zijn eigen schuld probeert te verdoezelen.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Ik zeg nergens dat jij het verprutst hebt, ik zeg alleen dat je onmogelijk nu nog kan bewijzen dat je het niet verprutst hebt.
Zoals door anderen aangeven, je zal met Alternate een regeling moeten proberen treffen.
Ik heb in het verleden wel dingen bij Alternate gekocht maar dat doe ik ondertussen al lang niet meer.
Kijk maar eens hier: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 77#p611277
En je hoeft zo niet te roepen! Meerdere keren! Na elkaar!
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik ben redelijk inert geworden voor service medewerkers die minder skills dan mezelf hebben. Ben dan ook in dit soort zaken nogal assertief.

Enkel de Media Markt daar wil ik niks meer kopen wat kapot kan gaan, en waar je een sh* service mag verwachten. Die kereltjes die daar zitten zijn maar een first line doorgeefluik die een ticket of garantiebon opmaken, en het dan doorsturen.

Bij alternate hebben ze meer kennis.

Ik verwacht ook niet dat een PC technieker een universitair diploma informatica heeft.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

@r2504
gezien je uitspraak "en misschien komt het wel zo uit de doos als de QC bij Gigabyte niet goed is." is dezelfde opmerking als voor tb0ne blijkbaar ook voor jou van toepassing!!!

Waarom trek ook jij mijn oprechtheid in twijfel door dergelijke uitspraak te doen? waarom kan je mijn objectieve, niet gelogen vaststelling niet voor waarheid aanvaarden!(zonder je uit te spreken over hoe dit moet behandeld worden...)

Ik lieg niet over de feiten! Ik doe een objectieve vaststelling en geef deze hier zo realistisch mogelijk weer en toch zijn er dan mensen die denken dat ik hun hier wat sta voor te liegen...zegt veel over hun ingesteldheid !!!

Voor alle duidelijkheid het moederbord is dus uit een nieuwe ongeopende verpakking gehaald, er werd niet aan "gefoefeld".
Een eveneens nieuwe cpu werd door mij op een correcte wijze gemonteerd en toen ik vaststelde naderhand dat het systeem niet opstartte terug gedemonteerd waarbij na grondige inspectie de fout in de socket werd gevonden...

Voor de mensen die iets minder kennis hebben:
een dergelijke cpu (i7-7820X) is vlak onderaan met contactvlakken dus geen uitstekende delen(pinnetjes of dergelijke...), het plaatsen gebeurd door deze horizontaal te houden (goed uitgelijnd met de pijltjes op socket en cpu in dezelfde hoek) boven de socket en dan met een verticale beweging deze zachtjes op de socket te leggen om vervolgens de sluiting vast te maken("dekseltje" toeklappen en dan de 2 hefboompjes aan de socket overleggen)
Als je deze procedure leest kun je dan meteen ook begrijpen dat op deze wijze het over 180° graden omplooien van een contact in de socket (type 2066) onmogelijk is...laat staan om dan nog na het omplooien de punt onder een aanpalend contact te steken....
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zoals anderen al aangehaald hebben zal je waarschijnlijk wel gelijk HEBBEN maar dat betekent nog niet dat je het ook gaat KRIJGEN. Kan je niet proberen dat pootje zelf terug te plooien?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

murdock447 schreef:[...]
Ik stel voor dat je eens alle antwoorden in deze thread aandachtig leest, en dan kom je tot dezelfde conclusie, namelijk: Niemand hier beschuldigt je van je materiaal verkeerd behandeld te hebben, maar iedereen hier zegt wél dat je dat heel moeilijk kan bewijzen tegenover Alternate.

Bedenk ook even hoe je overkomt als je hier steeds op terugkomt, terwijl al aangegeven is dat we er zo niet over denken.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Fysieke schade bij aankomst is altijd moeilijker te bewijzen tenzij de doos of dergelijke zodanig kapot is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

murdock447 schreef:@r2504
gezien je uitspraak "en misschien komt het wel zo uit de doos als de QC bij Gigabyte niet goed is." is dezelfde opmerking als voor tb0ne blijkbaar ook voor jou van toepassing!!!
Ik denk dat je dringend wat moet kalmeren want op die manier gaat men je zeker wandelen sturen bij Alternate :!:

Ik geef hier duidelijk aan dat het probleem niet bij jou ligt maar mogelijk bij een slechte kwaliteitscontrole bij Gigabyte en dan nog begint je rant :roll:
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

@selder

met alle respect maar door het gebruik van o.a. het woord "misschien" in de aangehaalde teksten van tb0ne en r2504 en de andere geuite insinuaties ivm. het "bijplooien" laat men toch nog altijd de twijfel bestaan of het moederbord nu al dan niet defect geleverd is of de fout eventueel bij mij ligt door een verkeerde handeling. Dit is misschien geen rechtstreekse beschuldigen maar doet wel een twijfel ontstaan aan mijn oprechtheid en is in die zin wel een beschuldiging!

Als ik vertel dat het zo geleverd is dan is dit ook zo en moet het woord misschien niet in deze context gebruikt worden!

ik ben altijd zeer correct in mijn uitspraken en doen en laten en wil dan ook zo behandeld worden...het in twijfel trekken van mijn uitspraken wordt door mij geïnterpreteerd als mij voor leugenaar uitmaken en dit is de beste manier om mij zeer kwaad te krijgen!

Het is toch maar een normale en menselijke reactie van hierop te reageren

Dit zal mijn laatste reactie hierop zijn want blijkbaar is het voor enkelen hier op het forum moeilijk om iemand au serieux te nemen .... ik zal daar dus verder geen woorden meer aan verspillen tenzij men mij expliciet om reactie vraagt.
Mijn doel is bereikt; kennis geven aan het publiek van een zeer negatieve ervaring bij een onderdelenleverancier waarbij de consument zijn recht op garantie wordt ontnomen! men weze verwittigd!


bedankt aan diegenen die de situatie wel op een serieuze manier willen bekijken...voor de anderen .... :nono:
Laatst gewijzigd door murdock447 24 apr 2018, 11:34, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Lijkt mij eerder een beetje over te hellen naar "spijkers op laag water zoeken". We zeggen net met z'n allen dat we je niet beschuldigen en je blijft er maar op doorgaan?

I'm out, bye. Zorg er wel voor dat deze thread niet ontaard in "beschuldigingen in de omgekeerde richting" want dan vliegt ie toe.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Misschien is het bij Gigabyte fout gegaan, misschien heeft Alternate zelf het bordje al gebruikt, misschien heeft iemand het bordje teruggezonden, misschien, misschien, misschien... het enige is dat we het niet weten en niemand heeft een glazen bol.

In ieder geval met jou temperament (in je recht of niet) ga je op weinig begrip kunnen rekenen en met je gezicht op een muur botsen !

Doe er dus je ding mee... maar dit lijkt me een zinloze thread waarin je duidelijk maar één antwoord wil en dat is "ja je hebt gelijk" :roll:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

terinfo: een glazen bol is om in de toekomst te kijken, hier is een teletijdmachine nodig, of een verbouwde delorean... :banana: :beerchug:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Jullie doen me schrik krijgen, maar heb sinds een weekje nieuwe PC, aangekocht bij Alternate en ook daar laten assembleren.

Voor zover ik kan beoordelen was elk klantencontact correct, vriendelijk, informatief en is ook de assemblage netjes gedaan en was levering (via DHL) netjes afgeleverd..
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

ik heb nog maar één frats gehad met alternate, en dat was toen 1.5 TB WD greens issues gaven onder linux, en bepaalde revisies kon je het terugtrekken van de koppen wel instellen en bij andere niet, dat was via een obscuur dos tooltje

de disk was dan aan het racen tegen de linux flush timer, linux flushte trager dan de disk head park van de WD's, dus je counter ging als een gek omhoog in smart

je kon op voorhand niet wete of je een serienr had met of zonder het probleem, laat ons zeggen een verborgen gebrek

toen hebben ze een 10% restocking fee gerekend om om te ruilen naar een ander merk disken

ik had 12 van die krengen dus dat was een dure omruiling
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

selder schreef:
murdock447 schreef:[...]
Ik stel voor dat je eens alle antwoorden in deze thread aandachtig leest, en dan kom je tot dezelfde conclusie, namelijk: Niemand hier beschuldigt je van je materiaal verkeerd behandeld te hebben, maar iedereen hier zegt wél dat je dat heel moeilijk kan bewijzen tegenover Alternate.

Bedenk ook even hoe je overkomt als je hier steeds op terugkomt, terwijl al aangegeven is dat we er zo niet over denken.
Zonder de andere antwoorden volledig te lezen, toch hier eens op reageren:
Bij de eerste zes maanden na aankoop moet de koper (TS hier) niets bewijzen.
Dan is het aan de verkoper om te bewijzen dat de schade niet gemaakt is door de koper.
Na zes maanden wordt dit omgekeerd.

Zo'n bewijzen leveren is een quasi onmogelijke opdracht, en kost een persoon meer dan de nieuwwaarde.
Maar hiermee wil ik enkel zeggen: TS hoeft dit niet te bewijzen, Alternate moet het omgekeerde bewijs leveren, iets wat ze niet zullen kunnen alvast.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Ter interesse (wil de verhitte discussie niet nog meer opwakkeren) is het bij dit type socket mogelijk om de cpu te installeren zonder te merken dat er een pin scheef is? bijvoorbeeld hoe diep die in het socket zit en of hij geen speling heeft? lijkt me toch een aandachtspuntje bij het design van een socket/cpu . (ter info heb de laatste jaren enkel ervaring met AM3 en FM2 amd sockets met pins op de cpu en waar een pin al afgebroken/afwezig moet zijn wil je dit niet merken).

Desondanks lijkt eerlijkheid hier niet de juiste strategie. Je had beroep moeten doen op verkoop op afstand of gewoon RMA claimen zonder verdere specificaties te geven over de fout. Je had kunnen aanhalen dat ander componenten allemaal werken in andere pc's, en laat dan het ongenoegen blijken welke extra tijd (en koelpasta) je hierin hebt gestoken.Misschien riskeer je nu op te draaien voor een fout van iemand anders.

Misschien dat de aftersales van alternate niet de beste is, heb ze nog nooit nodig gehad. Maar met andere (duurdere lokale) winkels heb ik wel voldoende negatieve RMA ervaringen gehad. Bij andere winkels is de service beter, maar die zie je dan in de prijs (tones, coolblue).
Ik denk dat mediamarkt het meest te mijden is voor aftersales.
En als de aftersales van amazon even goed is als voor de non-elektronica produkten dan kan je als consument (iemand anders zal de 'prijs' wel betalen) nergens beter kopen
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

blaatpraat schreef: Dan is het aan de verkoper om te bewijzen dat de schade niet gemaakt is door de koper.
Geldt dat ook voor fysieke schade? Bv: ik koop een TV, stoot tijdens het installeren met het scherm tegen de hoek van de salontafel waardoor het scherm barst, en de verkoper dient dan te bewijzen dat die niet met een gebroken scherm in de doos zat?
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Net voor zulke rommel steek ik zelf geen PC's meer in elkaar... Enkel nog originele Dell/HP of een ander premium merk.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Dan moet de topicstarter uiteraard zijn rechten uitoefenen en als Alternate niet toegeeft verdere stappen ondernemen.
Dat kan hier http://www.consumentenombudsdienst.be/nl of desnoods in de rechtbank.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

meon schreef:Jullie doen me schrik krijgen, maar heb sinds een weekje nieuwe PC, aangekocht bij Alternate en ook daar laten assembleren.

Voor zover ik kan beoordelen was elk klantencontact correct, vriendelijk, informatief en is ook de assemblage netjes gedaan en was levering (via DHL) netjes afgeleverd..
De problemen komen bij Alternate dan ook pas als je ze nodig hebt voor garantie :p. En als het bij hun geassambleerd is kunnen ze al niet zagen over een pinnetje :p.
Ik heb er ooit meer dan een uur gestaan voor een RMA (DOA) waar ze dan eerst nog niet meteen wilden naar kijken (op den hoop voor later eens), dan toch eens van mijn oren gemaakt en dan hebben ze hem toch maar eens meteen bekeken en ne nieuwe meegegeven. Ze waren wel vriendelijk verder, maar het was gewoon een antwoord dat me niet aanstond nadat ze mij een uur wortel hadden laten schieten (geen idee of het nog steeds zo is, maar de RMA desk was toen een andere ingang dan de winkel).
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ze geven je geen garantie omdat het een user related defect is. Aan de hand van je foto’s hebben ze die conclusie gemaakt. uit jouw foto kan ik uitmaken dat er inderdaad iets niet in orde is, maar wat juist ???? Het is me zelf nog niet overkomen om een pinnetje scheef te trekken bij het correct monteren van een cpu. En zo zal alternate er ook over denken met als gevolg hun conclusie dat dit enkel mogelijk is bij fouttief behandelen. Het zal dus een welles-nietes discussie blijven die alternate uiteindelijk zal winnen. Je kan in dit geval contact opnemen met de fabrikant van het moederbord, en je cpu eens controleren op krassen of barsten. Best onder een vergrootglas.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Zoals Mailracer zei eens kijken met de fabrikant.

Of eventueel via alternate vragen dat ze eens vragen aan de fabrikant wat de opties zijn.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Murdock stuurde mij een PB met de vraag of ik meer uitleg kon geven ivm hetgeen ik postte ivm de garantiewetgeving.
Ik heb hem een antwoord gegeven, maar vind ook dat het thuis hoort in het topic zelf, dus bij deze post ik het hier ook:

De website van de Federale Overheid dienst Economie is al een goed aanknopingspunt:
https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... -6-maanden
Daar staan ook een aantal voorbeeldbrieven op, moesten ze voet bij stuk houden, en wat je zelf kan doen (naast naar de rechtbank stappen, uiteindelijk is dit het enige dat de verkoper echt kan dwingen, en dat is de vrederechter in geval).

Ik kan je ook de wettekst zelf geven:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1649quater

Het burgerlijk wetboek, Artikel 1649 Quater §4.
SpecialK schreef:
blaatpraat schreef: Dan is het aan de verkoper om te bewijzen dat de schade niet gemaakt is door de koper.
Geldt dat ook voor fysieke schade? Bv: ik koop een TV, stoot tijdens het installeren met het scherm tegen de hoek van de salontafel waardoor het scherm barst, en de verkoper dient dan te bewijzen dat die niet met een gebroken scherm in de doos zat?
En hierop is het antwoord: ja.
De verkoper dient te bewijzen dat jij als gebruiker het scherm een barst bezorgd hebt.
Laatst gewijzigd door blaatpraat 24 apr 2018, 18:44, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

mailracer schreef:Het is me zelf nog niet overkomen om een pinnetje scheef te trekken bij het correct monteren van een cpu.
Toen we nog een regionale pc winkel hadden in 't dorp jaren geleden kreeg ik daar te horen dat hij in conflict lag met een fabrikant. Hij had bij een klant een mediacenter pc uit de doos gehaald en de AV-aansluiting was krom, zulke dikke teuten trekt ge niet effe zelf krom en hij had hem zelf uit de doos getrokken. Fabrikant zei user error et voila :p merken zijn ondertussen een pak schappelijker wel, al was het maar omdat mensen het tegenwoordig dan breed uitsmeren op social media en dat niet altijd de beste reclame is.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

blaatpraat schreef: De website van de Federale Overheid dienst Economie is al een goed aanknopingspunt:
Didymus had het al eens gemeld , de FOD meldt het volgende
Gaat het om aankopen in naam van rechtspersonen (zoals een bvba, nv, vzw, een overheidsinstelling, enz.) of door natuurlijke personen in het kader van hun beroep, dan gebeurt de aankoop niet door een consument. De garantiewet is dus niet van toepassing.

Een professionele koper kan zich beroepen op het regime van de ernstige verborgen gebreken.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Bon, als de TS dingen via PM gaat bespreken omdat hij geen meningen wil horen/lezen/zien die niet-conform zijn eigen visie zijn, dan gaat dit topic geen lang leven meer beschoren zijn natuurlijk he.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”