Regenwaterrecuperatie advies

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Over enkele weken komen ze hier een regenwaterput van 20'000L steken.
De bedoeling is om (eindelijk) regenwater te gaan gebruiken, ipv weg te gooien.

Fase1: WC1 + WC2
Fase2: wasmachine + buitenkraan
Fase3: bad+douche+vaatwasser
(reden voor de verschillende fases: we hebben asbestleien op ons dak, voor de WC is dat geen probleem, maar ik heb liever geen asbestvezels in mijn kleren zitten, de filters zijn te klein om asbestvezels tegen te houden)

Ik ben op zoek naar een winkel die me kan helpen/adviseren/... bij de omschakeling.
Conceptueel weet ik wat er moet gebeuren:
- pomp in de put (Grundfos SBA 3-35 of 45 AW + PM2)
- verbinding naar een collector
- installatie van filters
- leidingen naar elke "verbruiker"
(totaalprijs: €1500-2000)
Maar advies over de concrete uitwerking (hoeveel en waar terugslagkleppen, kranen, ...) is wel handig.

Het probleem is:
- Gamma/Hubo/Brico: die kennen niets van doe-het-zelf, hebben niet altijd het materiaal dat je nodig hebt en zijn niet zelden onwaarschijnlijk duur (bv: TL zijn die 800% duurder dan een elektriciteitswinkel)
- Desco/Facq hebben wel het materiaal, maar hebben blijkbaar geen interesse in een particulier. De keren dat ik daar was, was het zoeken naar iemand die wilde antwoorden op onze vragen en uit het antwoord dat je kreeg was het wel duidelijk dat ik niet teveel vragen extra moest stellen.
- X2O: ik heb ooit met X2O gewerkt, voor ons vorige huis, maar de service was daar ondermaats en het productaanbod was maar bedenkelijk

Ik zoek dus een winkel/zaak/... die advies kan geven en spullen wil verkopen :).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Beste optie is watertechniek teunissen in hasselt. Zij tekenen heel je systeem uit en verkopen losse pompen die echt werken. Vergeet echter 1000-2000 euro. Reken op het dubbele.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Mijn installatie is iets anders en kan je niet onmiddellijk een winkel adviseren maar toch nog enkele zaken die je mee moet opnemen:

- voorzie zeker een bladvang in je regenwaterput
- ik heb hier een standaard triplex filter staan voor mijn regenwater (gebruik: 2 wc's, buitenkranen en wasmachine)
- ik heb een pomp die zelf omschakelt naar stadswater als mijn put leeg is (10000L), hier zijn dus geen terugslagkleppen voorzien. Als jouw put leeg is moet je dus volgens de regels jouw put met stadswater bijvullen (een systeem met kranen en terugslagkleppen om alsnog uw "regenwatercollector" van stadswater te voorzien zal nooit gekeurd worden)
- als je zo een wijzigingen doet moet je dus in principe ook je water laten herkeuren ;-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ditCh schreef:Als jouw put leeg is moet je dus volgens de regels jouw put met stadswater bijvullen (een systeem met kranen en terugslagkleppen om alsnog uw "regenwatercollector" van stadswater te voorzien zal nooit gekeurd worden)
Ik zie m'n buur van tijd tot tijd met z'n tuinslang z'n regenwaterpup bijvullen :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Alle aanvoerende dakgoten zijn voorzien van bladvangers (spinnenkoppen) naar de regenpijp toe en hebben ook een net over de dakgoot hangen voor de grotere bladeren en mosplaggen. Dus ik verwacht weinig organisch materiaal in de put. Daarenboven komt er een DEVA filter voor de regenput, dus mocht er toch nog brol in de regenpijp terechtkomen, wordt die ook nog eens gefilterd voor het water de put in duikt.
Eender hoe wordt dat toch niet opgezogen door de pomp, aangezien we zouden gaan voor een vlottende aanzuigleiding (Grundfos SB AW).
Afbeelding

Omschakelende pomp heb ik niet nodig:
De put is groot genoeg voor fase1+2 -> met enkel WC's trek je geen 20K put leeg (F1), zelfs niet met wasmachine erbij (F2). Het is pas als ook de bad/douche/vaatwasser erbij komen dat de mogelijkheid bestaat. Mocht de put droog komen te staan zijn er 2 scenario's (mogelijks te combineren)
- De kleine put van 3K liter overpompen naar de grote put
- De verbruikers omschakelen naar leidingwater, ik hang de slang van de doorstromer en/of van de wasmachine terug op het kraantje van leidingwater en klaar.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Alle aanvoerende dakgoten zijn voorzien van bladvangers (spinnenkoppen)
Die dingen zijn er al lang uit bij mij... zitten toch maar constant verstopt.

Ik gebruik m'n put dan wel alleen maar voor de tuin en de auto.
heist_175 schreef:- De verbruikers omschakelen naar leidingwater, ik hang de slang van de doorstromer en/of van de wasmachine terug op het kraantje van leidingwater en klaar.
Mag dat zomaar ?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:De verbruikers omschakelen naar leidingwater, ik hang de slang van de doorstromer en/of van de wasmachine terug op het kraantje van leidingwater en klaar.
Mag dat zomaar ?
Ik negeer even assumption is the mother of all f***.
Ik veronderstel van wel. Het alternatief zou betekenen dat een toestel dat ooit op regenwater aangesloten geweest is, niet meer op leidingwater aangesloten mag worden? Dat zou wel te gek zijn :).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Beste manier is om met een extra opvangbak te werken. Die opvangbak heeft twee aparte losstaande aanvoerleidingen. Een van de regenwaterput en een van het gewone stadswater. Je kunt dan automatiseren met vlotters op verschillende hoogtes. Vanuit die opvangbak vertrekt dan het water naar de wasmachine etc.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

liegebeestig schreef:Beste manier is om met een extra opvangbak te werken. Die opvangbak heeft twee aparte losstaande aanvoerleidingen. Een van de regenwaterput en een van het gewone stadswater. Je kunt dan automatiseren met vlotters op verschillende hoogtes. Vanuit die opvangbak vertrekt dan het water naar de wasmachine etc.
Waar staat de opvangbak? Hoe krijgt uw wasmachine druk op het water vanuit de opvangbak?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Er is dan inderdaad een tweede pomp nodig achter de opvangbak. Tenzij je hem op zolder kan zetten zoals in sommige warme landen. Bij ons met pomp. Dat is wel een nadeel, maar toch beter systeem dan de elektronische versies van grundfos.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

heist_175 schreef:. Het alternatief zou betekenen dat een toestel dat ooit op regenwater aangesloten geweest is, niet meer op leidingwater aangesloten mag worden?
In principe wordt in nieuwbouw alles van a tot z gescheiden: je hebt dus bij elke verbruiker twee leidingen en twee kranen: aparte regenwaterkraan en aparte leidingwaterkraan.
Voor het bijvullen van de regenwaterput heb je nog eens een aparte leiding en kraan die je laat lopen boven een losse aanvoerbuis naar de regenput.

Regenwater maakt dus nooit contact met leidingen en kranen waardoor leidingwater kan vloeien.
https://www.vmm.be/publicaties/folder-s ... veilig-aan
Laatst gewijzigd door raf1 23 apr 2018, 11:55, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Wat keuring betreft: het belangrijkste is dat je regenwater nooit terug kan lopen in de waterleiding, het stadsnet dus.

Automatische overschakeling: keihandig en weinig omkijken naar. Het system werkt met een soort jachtbak zoals op een WC.


Winkel: selfmatic, of hoe heet dat tegenwoordig ? (opgezocht, selfmatic lijkt nog te bestaan maar sommige filialen zijn easykit geworden)

Wij hebben een cycloonfilter voor de put, werkt goed en is simpel in onderhoud.

J.
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 23 apr 2018, 11:59, in totaal 1 gewijzigd.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Is het niet goedkoper om 2x 10.000l te steken?
Een 5-tal jaren geleden hebben wij ook een regenput laten steken, en één van 15.000 liter moest toen met 'speciaal' transport geleverd worden omdat die te breed was om gewoon over de baan te rijden, maar misschien hebben ze nu meer vormen.
Plus die moest bij ons achteraan aan het huis komen, dus de bouwfirma was niet happig omdat met hun vrachtwagens te doen wegens schrik voor vastrijden en een betonnen regenput van 20.000 liter weegt +/- 10ton, dat kunnen die mannen juist naast hunne camion neerzetten, gaan 3meter verder.
Wij hebben toen geopteerd voor 2x 7500 liter, trage inloop in de eerste put, dan met hevel naar 2e put, en aanzuigleiding in de 2e put. Het vuil blijft voor een groot deel al in de eerste put.
Werkt zo nu al 5 jaar perfect.
Laatst gewijzigd door Doktor Avalanche 23 apr 2018, 12:01, in totaal 1 gewijzigd.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Wij hebben ook 2 putten met een hevelsysteem, dat werkt inderdaad heel goed.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Ik negeer even assumption is the mother of all f***.
Ik veronderstel van wel.
Men is enorm streng in die dingen... leidingwater en hemelwater mogen nooit in contact komen met elkaar... dus zomaar slangen gaan verhangen zal men volgens mij nooit goedkeuren (en bij een besmetting ga je niet goed zijn van de boete die eraan vasthangt vrees ik). Het verbaasde me zelfs te lezen van een pomp die automatisch zou overschakelen (en dan nog zonder terugslagklep).

Ik hoorde die dingen ook maar van m'n buur... dus best correct informeren.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Inderdaad. Twee putten met hevel. Ik kan je de putten van Eloy aanraden. Die zijn rechthoekig en gemaakt van glasvezelbeton. Dat houdt ze properder.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ter info
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... -renovatie
https://www.aquaflanders.be/repertorium.aspx
https://www.aquaflanders.be/technisch-reglement.aspx

Faze 3 lijkt mij op basis van 3 hierboven p. 47 bv. niet conform
Watertechniek Teunissen kan inderdaad eventueel een geschiktere gesprekspartner zijn
http://www.waterpompshop.be/nl/
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Een Grundfos pomp kost wel wat geld, ik ga niet overal in huis liggen woekeren met pompen hé :).
Ik ga er trouwens vanuit dat we uiterst zelden in "backup mode" gaan moeten. Met ons huidig waterverbruik kunnen we een lange periode van droogte of weinig neerslag overbruggen met een put van 20K, aangevuld met 3K vanuit een andere put (dus 23K buffer).

Ik zie trouwens het probleem niet om een leiding te versteken van een "groene" kraan naar een "blauwe" kraan.

@20K put
Offertes zijn nog komende. Ik vind het verbazingwekkend dat er heel wat aannemers afhaken als je over 20K begint.
Een 10K put kost €780, een 20K €1300. De graafwerken zijn gelijkaardig.
Speciaal transport: als je een ovale put kiest, heb je geen speciaal transport nodig.
2 putten wordt afgeraden, want de verbinding tussen beide is nogal delicaat. Als 15ton put (5 put + 10 water) zelfs maar lichtjes verzakt, houdt die gladde buis het niet :).
Maar niet iedereen wil of kan dat steken. Er zijn aannemers die niet wilden meedoen, er zijn aannemers die met belachelijke eisen of prijzen komen. Ik heb al wat gejank en gezeur aan de telefoon gehad. Zelfs over 10K doen sommigen al moeilijk.

Nu, de put steekt nog niet. We zullen zien :-)

@bypass
Alle regenwaterinstallaties die ik ken bij vrienden hebben een "creatieve" bypass (leidingwater naar de RW collector). Als de keurder komt is de leiding afgekoppeld, eens de keurder weg hangt de leiding er terug met een dubbele kraan en terugslagklep.
Het verhangen van slangen lijkt me nog niet zo gek? Opnieuw: het alternatief is een wasmachine weggooien eens er ooit RW door is gegaan?
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:Ik negeer even assumption is the mother of all f***.
Ik veronderstel van wel.
Men is enorm streng in die dingen... leidingwater en hemelwater mogen nooit in contact komen met elkaar... dus zomaar slangen gaan verhangen zal men volgens mij nooit goedkeuren (en bij een besmetting ga je niet goed zijn van de boete die eraan vasthangt vrees ik). Het verbaasde me zelfs te lezen van een pomp die automatisch zou overschakelen (en dan nog zonder terugslagklep).

Ik hoorde die dingen ook maar van m'n buur... dus best correct informeren.
Die pompen werken met een vergaarbak waarbij er minstens 10 cm tussen de "kraan" is en de opvangbak. Deze komen dus nooit in aanraking met elkaar. Bekijk maar eens de technische tekening van die systemen. Worden zonder gedoe gekeurd.

http://productfinder.wilo.com/be/nl/Wil ... oduct.html
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

leidingwater door regenwatersysteem is geen probleem.
regenwater door leidngwatersysteem is geen probleem, alleen mag er nooit, en dat is echt nooit, een mogelijkheid bestaan dat regenwater terugvloeit naar het waternet. Ook niet als daar de druk wegvalt.

Dus neem een jachtbaksysteem: daar loopt water in langs boven maar tot nader order is de fysica nog niet zodanig geëvolueerd dat water terug naar boven kan lopen...

een system zoals dit : http://www.selfmatic.be/nl/categories/s ... akeling-31
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

20 000 liter is heel veel zulle! Wij hadden 10 000 liter moeten plaatsen volgens de regels, maar we hebben er een van 7500 liter ingestoken (groot dak - 5 gezinsleden), en die is op >15 jaar nog nooit leeg geweest behalve die ene keer dat we een zwembad hadden gevuld met regenwater. De putgrootte moet in relatie staan tot de dakoppervlakte en ze is daardoor ook impliciet gerelateerd aan de gezinsgrootte. Als je niet genoeg verbruikt, wordt het water rapper "vies".
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Albert Peetermans schreef:20 000 liter is heel veel zulle!
Sproei je tuin dan maar eens... met 10.000 liter kom ik geen week toe met temperaturen zoals afgelopen weekend.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Belgaqua definieert wat mag en wat niet: de Belgacqua bijbel.

@backup plan
Mijn backup plan, de verbruikers op een andere leiding aansluiten, valt onder "een totale onderbreking". En dekt zodoende alle risico's af (type2 t/m 5).
Afbeelding

Ik voldoe ook hieraan (er is geen link tussen mijn leiding- en putwater):
Afbeelding

@bad/douche
Ik zie nergens in de Belgacqua bijbel staan dat ik me niet mag wassen met regenwater?

@20K
Een aantal vrienden, collega's hebben 7,5K of 10K en trekken die (met alleen wasmachine en WC) meerdere keren per jaar droog. Wij willen ook nog ons bad/douche erop, dus vandaar 20K. De meerkost tussen 10K en 20K is (hopelijk - wachtend op definitieve offerte) verwaarloosbaar, maar je verdubbelt wel uw buffercapaciteit.
liegebeestig schreef:Beste optie is watertechniek teunissen in hasselt. Zij tekenen heel je systeem uit en verkopen losse pompen die echt werken. Vergeet echter 1000-2000 euro. Reken op het dubbele.
- Grundfos SB 3-45 AW + PM2 €700
- Triplex filter + UV €500
- Collector, waterleiding(en), koppelstukken
Ik kom nergens in de buurt van €3-4000?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:Ik negeer even assumption is the mother of all f***.
dus zomaar slangen gaan verhangen zal men volgens mij nooit goedkeuren (en bij een besmetting ga je niet goed zijn van de boete die eraan vasthangt vrees ik).
Maar waar wordt de grens ergens getrokken ? Bvb, onze tuinslang wordt grotendeels met regenwater gebruikt aan een kraantje buiten. Soms hangen we die echter ook aan een normale lavabo-kraan bvb om zwembad te vullen. Kan me niet inbeelden dat dat verboden is. Idem met wie zijn regenput bijvult met stadswater. Of word je dan ook verondersteld van 2 sets tuinslangen te hebben ?!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

(zonder zever)
Je mag uw zwembad nooit vullen met de tuinslang (aangesloten op leidingwater) IN het zwembad (bv op de bodem ofzo). De tuinslang moet altijd BOVEN het water hangen. Als de druk op de leiding wegvalt EN al uw keerkleppen hebben het begeven, dan wordt uw zwembadje leeggezogen vanuit de leidingkant.
Niemand die dat weet of daar rekening mee houdt.

De regels zijn nodig, maar worden nauwelijks gevolgd.
Omdat een automagisch overschakelsysteem zo belachelijk duur is, nemen weinigen dat en steken ze een illegale bypass. Of ze werken door met een tijdelijke keuring, zonder te laten herkeuren.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Tijdelijke keuring zal niet pakken. Na 2 jaar boete.

Prijzen: geplaatst is het duurder, dat bedoelde ik.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:(zonder zever)
Je mag uw zwembad nooit vullen met de tuinslang (aangesloten op leidingwater) IN het zwembad (bv op de bodem ofzo). De tuinslang moet altijd BOVEN het water hangen. Als de druk op de leiding wegvalt EN al uw keerkleppen hebben het begeven, dan wordt uw zwembadje leeggezogen vanuit de leidingkant.
Tnx, ik neem aan dat dat zelfs totaal los van regenwater of niet staat, maar met het feit dat je een hoop leidingwater dat al de buitenlucht en mogelijke besmettingen gezien heeft, terug de leiding in zou sturen ?
Ons zwembad werd gevuld met spuitstuk boven het bad, maar dat was dus puur uit praktische overweging om het vast te kunnen zetten, en inderdaad zeker niet omdat ik het wist dat het moest.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:(zonder zever)
Je mag uw zwembad nooit vullen met de tuinslang (aangesloten op leidingwater) IN het zwembad (bv op de bodem ofzo). De tuinslang moet altijd BOVEN het water hangen. Als de druk op de leiding wegvalt EN al uw keerkleppen hebben het begeven, dan wordt uw zwembadje leeggezogen vanuit de leidingkant.
Niemand die dat weet of daar rekening mee houdt.
Dat is ook de reden dat er bij een bad (met douchekop) en bijvulsysteem verwarming een terugslagklep type AB moet staan.
Die was ik vergeten, vandaar dat ik dat nog weet :-)

Bij een buitenkraan die op regenwater aangesloten zit, moet ook een terugslagklep zitten...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

liegebeestig schreef:geplaatst is het duurder, dat bedoelde ik.
Ik zoek advies over materialen en praktische tips, etc, de plaatsing kan ik zelf wel. Ik heb al meermaals zelf waterleidingen zelf verlegd/aangepast met knelkoppelingen.

Plaatsing:
- gaatje boren om leiding te fixeren, PM te plaatsen, collector te plaatsen, ...
- Alpex afrollen en met knelkoppelingen aansluiten
- verbindingskoppelingen naar eindverbruiker
- ...
Niets dat lijkt op rocketscience.

Als ik zie hoe aannemers beginnen te wenen voor een putje van 20K, wat gaat het dan zijn om in een kruipkelder een gaatje te boren :roll:
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ok. Als je dat zelf kan des te beter. Je vroeg naar een winkel voor advies. Die van watertechniek teunissen hebben bij mij alles uitgevoerd maar ze verkopen ook los materiaal.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Ik bouwde (SOD, dus niets te kiezen welke systemen) vorig jaar. Situatie is volledig gescheiden aanvoerleidingen.
Ik koos voor 2 aanvoerleidingen aan de wasmachine (stadswater en regenputwater). Voor de toiletten koos ik beneden regenwater en boven stadswater. Beide omdat ik wil vermijden dat je geen toilet meer kan doorspoelen als je zonder regenwater zit. En niet meer kan wassen als je zonder regenwater valt. En met een tuinslang je regenwaterput gaan vullen vind ik ook niet echt praktisch. Triplexfilter werd me door de strot geramd (terwijl de pomp ook al een grofvuilfilter heeft). Als je ermee wil douchen / bad nemen zou ik nog een extra filter nodig gehad hebben ! Toch veel problemen gehad met kwaliteit van regenwater. En de pomp maakt veel herrie. Ik hoor zelfs die van mijn buurman !

Ik vraag me wel af of ik eigenlijk bespaar financiëel dan, uiteraard bespaar je op stadswater en dus vanuit milieustandpunt een goede zaak. Maar als je maar alleen bent en niet teveel water gaat verbruiken is zo'n installatie voor regenwatergebruik toch duur. Aangezien je toch altijd ook nog stadswater nodig hebt zou ik waarschijnlijk goedkoper af geweest zijn zonder hergebruik. Dat regenwater is nl. ook niet gratis: dure triplexfilters, pomp, elek. verbruik, onderhoud regenwaterput/pomp ...

Let vooral ook op de pomp: probeer ze vooraf in werking te horen, velen maken een hels kabaal ! In het geval de pomp in je put zit speelt dat natuurlijk minder mee.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Een vriend heeft een Grundfos MQ whatever en die maakt echt veel lawaai.
Ik overweeg nu enkel pomp-in-de-put (Grundfos, eventueel ook Wilo of DAB) of een Grundfos Scala2.
2 andere vrienden hebben een Grundfos SB 3-45AW (pomp in de put) en die hoor je niet: enerzijds onder water, anderzijds buiten.

Mijn pomp zou in de put op de oprit komen te liggen, onder water, onder 15cm beton (oprit -> klasse B) en 30-50cm zand. Dus ik verwacht niet dat ik die ga horen.
De Scala2 geeft 47 dB(A) geluid, mijn vaatwasser in de keuken 49dB(A). Dat komt dus ook wel goed :).
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Wij hebben een Wilo rainsystem (automatisch omschakelen) dat in de kelder staat en horen die niet, behalve in de kelder zelf.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Qua douchen, bad en vaatwasser, ik vraag mij eigenlijk of de "sop de kolen wel waard is".
Wij hebben daar ook een 10-jaren geleden naar gekeken en de kosten voor de bijkomende filters waren toch aanzienlijk.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Dat vraag ik mij ook af, als je dat gaat gebruiken voor vaatwas en douche, moeten er toch redelijke goede filters tussen staan.
Stel dat er een muis of iets anders in uwe waterput geraakt, en dat ligt daar te rotten.
Uv -filter ?
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

svermassen schreef:Qua douchen, bad en vaatwasser, ik vraag mij eigenlijk of de "sop de kolen wel waard is".
Wat bedoel je met "aanzienlijk"?
Het verschil tussen een triplex filter en eentje met UV is €300.
De meerkost voor douche/bad/vaatwasser is dus €300. Dat heb ik er uit op maximum 2 jaar.

Of zie ik iets over het hoofd :)?

Er zijn 2 grote kosten:
- put (inclusief graafwerken, aanpassing regenwaterbuizen en voorfilter) -> €2500
- pomp -> €700
Die kosten heb je terug op 10 jaar - wat lang is :).
Die moet je toch doen, ongeacht of het enkel voor de WC is of voor al de rest.

De meerkost om iets extra aan te sluiten is
- grotere collector
- alpex @ €2/m

Voor het bad/douche komt er gewoon de requirement "bacteriën" bij, vandaar de UV filter. Maar dat is ook beperkte qua meerkost.
De operationele kosten zijn moeilijk op voorhand te berekenen, maar die gaat er wel zijn.
Ik verwacht een verschil in de niet-herbruikbare filterpatronen. Of er 10L per dag door gaat of 200, dat zullen die patronen wel voelen :)

Maar corrigeer me als ik fout ben.
Je zegt dat voor jullie het sop de kool niet waard was? Welke afwegingen/kosten maakten dat jullie tot dat besluit kwamen?
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

heist_175 schreef:[Maar corrigeer me als ik fout ben.
Je zegt dat voor jullie het sop de kool niet waard was? Welke afwegingen/kosten maakten dat jullie tot dat besluit kwamen?
Het werd beslist voor mij ... je bent tegenwoordig verplicht een regenwaterput te plaatsen bij nieuwbouw ;-). Ik was dan ook niet van plan een put te steken en niet te gebruiken. Wij vonden toiletten / buitenkraan & optioneel wasmachine meer dan voldoende.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ditCh schreef:meer dan voldoende.
Het kan nog beter :).

1. Je kan uw regenwater ook upgraden tot drinkwater, dus ook voor de keuken. Maar na fase3 gok ik dat ons leidingwaterverbruik nog 5-10m³ per jaar is. Om €1500-2000 bijkomend te investeren om die 5-10m³ ook "af te koppelen", dat is er wat over.
2. Je kan uw afvalwater ook terug upgraden tot regenwaterniveau en dus een (bijna) gesloten circuit bouwen. Mezelf douchen in gerecupereerd water van de overloop van de beerput, bwaa nee. Dat zie ik niet meteen zitten :).

Voorlopig houden we het op bovenstaande 3 fases :)
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:
svermassen schreef:Qua douchen, bad en vaatwasser, ik vraag mij eigenlijk of de "sop de kolen wel waard is".
Wat bedoel je met "aanzienlijk"?
Het verschil tussen een triplex filter en eentje met UV is €300.
De meerkost voor douche/bad/vaatwasser is dus €300. Dat heb ik er uit op maximum 2 jaar.
Meer dan 3.500 EUR voor het filtersysteem destijds+de jaarlijkse vervanging van de filters zelf.
Ik spreek dan ook over 10+jaren terug en dat was ook een ganse systeem in een aparte kast.
En die leverancier destijds was er ook niet echt happig op omdat de technologie toen nog niet ver genoeg stond.
Het duurdere systeem is datgene dat hij enigsinds wat vertrouwde.

Misschien dat het allemaal wat vernieuwend is en met de stijgende kostprijs van het water toch de moeite gaat worden.
Je ziet ook tegenwoordig dat ze van rioleringwater drinkbaar water kunnen fabriceren ...

Dus zal ik zeker dit toic zeker volgen om te horen welk keuzes dat er gemaakt kunnen worden.

Zowel het regenwater (buitenkraan) als de collectoren komen bij ons binnen in de wasplaats, dus daar zie ik wel mogelijkheden op termijn.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

svermassen schreef: Misschien dat het allemaal wat vernieuwend is en met de stijgende kostprijs van het water toch de moeite gaat worden.
Je ziet ook tegenwoordig dat ze van rioleringwater drinkbaar water kunnen fabriceren ...
Los van de stijgende kostprijs van drinkbaar water gaat het mij ook een beetje om het principe. Het is eigenlijk absurd om drinkbaar water te gebruiken om toiletten door te spoelen. Onze wasmachine was initieel ook niet de bedoeling, tot ik mij wat informeerde. Met een gezin van 3 (kleine) kinderen draait onze machine overuren.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”