Dompelpomp met "hoge" vlotter

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Hallo,

We hebben in onze tuin een regenputje laten steken van 1500l . Deze put vangt het water op van ons tuinhuis. Nu ben ik nog op zoek naar een pomp die het water oppompt naar een grotere regenput.

Een gewone simpele dompelpomp met vlotter zou in principe moeten volstaan. Vanaf dat er bvb 30 cm water in de put staat slaat de pomp aan en die slaat weer af zodra de vlotter het signaal geeft.

Ik zou echter willen dat de pomp maar aanslaat als er bvb 1000l in de pomp staat. Het is niet de bedoeling dat de pomp continue aan/uit gaat bij een hevige regenbui. Om de 1000l is meer dan voldoende.

Heeft er iemand weet van een kant en klare oplossing hiervoor? Of heeft iemand al zelf zoiets gemaakt met behulp van een aquastaat, vlotter, ...?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Pomp en 2 losse vlotters en een 2 polig relais.

Lage vlotter zijn contact als eerste zetten in uw circuit.
Hoge vlotter zijn contact laat ge relais aansturen.
contact 1 van relais schakelt uw pomp
contact 2 overbrugd het contact van uw hoge vlotter, pomp blijt draaien ook al valt die vlotter droog.

Zodra uw waterpeil onder lage vlotter komt, valt uw pomp stil en schakelt uw relais uit. Pomp zal niet meer starten tot volgende keer dat hoge vlotter bediend zal worden door uw stijgend water.
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

Gewoon dompelpomp wat hoger plaatsen/hangen???
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik denk dat hij bedoelt dat de pomp maar mag aanslaan bij 1000l / 30cm water, maar dan wel pompt tot alles leeg is.
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 438
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 20 keer

Ik gebruik voor mijn drainage putjes geen dompelpomp meer met een vlotter maar een aparte schakelaar. dus gewone dompelpomp zonder vlotter.

Dit is veel eenvoudiger in te stellen je hebt twee voelers dus een voeler op max niveau waarop de pomp moet aanslaan en dan de min hoogte wanneer deze moet stoppen met pompen


Voordeel minder kans op vast hangen van de vlotter. Ook controleer baar met de lampjes op de schakeldoos

zoek maar eens op amazon.de

H-tronic WPS 3000plus elektronische füllstands-differenzschalter met 2 wassersensoren 3000 W

https://www.amazon.de/H-Tronic-Niveaure ... YSQVP38R7W

Afbeelding
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

stefke schreef:Ik gebruik voor mijn drainage putjes geen dompelpomp meer met een vlotter maar een aparte schakelaar. dus gewone dompelpomp zonder vlotter.
Ik gebruik voor mijn vuilwaterpomp een zelfde systeem maar nog met een derde "alarm" vlotter. Door het vuile water durven die andere wel eens blijven plakken. Als de alarm vlotter aangaat krijg ik via een arduino een sms en mail.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

stefke schreef:Ik gebruik voor mijn drainage putjes geen dompelpomp meer met een vlotter maar een aparte schakelaar. dus gewone dompelpomp zonder vlotter.
H-tronic WPS 3000plus elektronische füllstands-differenzschalter met 2 wassersensoren 3000 W
Heb ik ook !! (maar heb ik bij Conrad gehaald). Er bestaan een aantal varianten van dezelfde fabrikant.. Werken dus idd niet met een vlotter, maar met sensors (kontakt bij onderdompeling in het water). Niet kapot te krijgen, en tot op heden, na 2 jaar nog nooit 1 hapering gehad.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Voila, daarvoor gebruik ik dus graag nog eens Userbase, om zo'n dingen te ontdekken :-)

Manieren genoeg om zoiets te bekomen, maar dit lijkt me wel ideaal.

Hoe moet ik dit concreet zien? Die Sensor Min hang laat je in de put hangen op bvb 10cm van de ondergrond? Wanneer de sensor uit het water hangt stopt dat bakje met stroom geven aan de pomp?

En dan het omgekeerde: wanneer de Sensor Max in aanraking komt met water slaat de pomp aan?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... _de_en.pdf

Alle info over voorgesteld produkt. :-)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Je kan ook gewon een vlotter met een lange "arm" (meestal een kabel) nemen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Argon schreef: Hoe moet ik dit concreet zien? Die Sensor Min hang laat je in de put hangen op bvb 10cm van de ondergrond? Wanneer de sensor uit het water hangt stopt dat bakje met stroom geven aan de pomp?

En dan het omgekeerde: wanneer de Sensor Max in aanraking komt met water slaat de pomp aan?
Ik zou het niet beter kunnen uitleggen :beerchug: Enkel op letten dat het schakelaartje op "entleeren" staat, anders is de werking net omgekeerd :-D Heb ik eens voorgehad door het per ongeluk te verzetten. Tegenwoordig heb ik daar een stukje tape over zitten..
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”