PV wettelijk ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik heb een PV ontvangen waarop te lezen is...

"Heden, tweeduizend achttien, op woensdag veertien februari om zestien uur tweeënveertig.
Wij, ...., Inspecteur hebben vastgesteld dat de mobiele radar tot de volgende registratie is overgegaan:"

... waarna er vermeld wordt;

"Plaats en datum van de feiten
Datum 10/02/2018 om 19:14"

Tja... wat is het nu... of bekijken ze het filmrolletje pas vier dagen na de feiten ?
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Overtreding gedaan? Dokken... Je kan proberen om het voor de politierechtbank uit te leggen... laat vooral weten wat het resultaat dan is :wink:

Ik denk dat het gewoon de PV datum is een paar dagen na het overtredingstijdstip.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Op 10/2 zou het in theorie kunnen (ik was toen een beetje laat en wat gehaast)... al heb ik de PV ook maar aangekregen op 21/2 (verzonden op 20/2).

Echt snel zijn ze dus niet... maar nog wel net op tijd.

We zullen het dus maar netjes betalen.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Inderdaad, het lijkt er op dat ze op 14/02 gezien hebben dat "de mobiele radar een registratie heeft gemaakt" op 10/02.
Lijkt mij niet abnormaal dat het een paar dagen duurt voordat ze dit administratief verwerken hoewel je als IT'er zou kunnen argumenteren dat dit allemaal automatisch kan en dat je alleen een persoon nodig hebt om alles even te controleren zodat je bv. geen paard op de openbare weg hebt dat te snel loopt waar het systeem daarbovenop nog eens verkeerdelijk een nummerplaat in de opnames herkent.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Een informatica oplossing is geen ‘beëdigd ambtenaar’ en kan dus geen overtredingen vaststellen.
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is trouwens een fabeltje dat een PV binnen de 14 dagen van de vaststelling moet aankomen.

Een PV die maanden na de feiten wordt verzonden is even geldig dan eentje die na 2 dagen wordt opgestuurd. Het enige gevolg als de 14 dagen overschreden wordt is dat de PV zijn 'bijzondere bewijswaarde' of nog 'bewijswaarde tot het tegendeel' verliest. Dit heeft echter geen gevolg voor de geldigheid van de vaststelling of het feit dat de boete moet betaald worden, of dat het voor de rechtbank komt indien je niet betaald.

P.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Er nog aan toevoegen dat dit specifiek voor verkeerszaken is. In andere materies heb je die 14 dagen/bijzondere bewijswaarde over het algemeen niet.
Laatst gewijzigd door TiTanium 26 feb 2018, 00:12, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Fullquote = tegen de regels!
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het is volgens mij ook zo dat je, eens je protest aantekent, al begint aan het dubbel van de boete, je moet dus al vrij zeker van je stuk zijn om dat te doen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

r2504 schreef:Op 10/2 zou het in theorie kunnen (ik was toen een beetje laat en wat gehaast)...
Sterke verdediging zeg, daar zal die rechter oren naar hebben. 't Zal de eerste keer zijn dat hij zoiets te horen krijgt :wink:
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Hij gebruikt dat toch niet als verdediging? Hij zegt dat het mogelijk is die dag.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Joe de Mannen schreef:Het is volgens mij ook zo dat je, eens je protest aantekent, al begint aan het dubbel van de boete
Of het dubbel is weet ik niet maar het is alvast duurder... iets wat volgens mij niet kan en zeker niet democratisch is.
MClaeys schreef:Hij gebruikt dat toch niet als verdediging? Hij zegt dat het mogelijk is die dag.
Inderdaad... ik ontken niet (noch bevestig) dat ik te snel gereden heb... dat kan ik geen 15 dagen onthouden als ik geen flits gezien heb (en op dat uur was het donker). Als goede Belg was ik gewoon op zoek naar een foutje om het niet te moeten betalen :lol:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

r2504 schreef:
Joe de Mannen schreef:Het is volgens mij ook zo dat je, eens je protest aantekent, al begint aan het dubbel van de boete
Of het dubbel is weet ik niet maar het is alvast duurder... iets wat volgens mij niet kan en zeker niet democratisch is.
Eens je daar staat kan je dus niet meer terug naar de minnelijke schikking die je nu op tafel hebt liggen.

Nu zegt het word het een beetje zelf: minnelijke schikking. Betaal en we spreken er niet meer over. Maar er gaan stemmen op om dat wel te doen en je alsnog zwaarder te bestraffen als je teveel minnelijke schikkingen hebt. Dat is dus verkeerd en naast de kwestie.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Joe de Mannen schreef:Nu zegt het word het een beetje zelf: minnelijke schikking. Betaal en we spreken er niet meer over.
Wat mij betreft is dat een vorm van afpersing... niet meer, niet minder.

Het is een pure schending van je recht van verdediging.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

lanadekat schreef:Inderdaad, het lijkt er op dat ze op 14/02 gezien hebben dat "de mobiele radar een registratie heeft gemaakt" op 10/02.
Lijkt mij niet abnormaal dat het een paar dagen duurt voordat ze dit administratief verwerken hoewel je als IT'er zou kunnen argumenteren dat dit allemaal automatisch kan en dat je alleen een persoon nodig hebt om alles even te controleren zodat je bv. geen paard op de openbare weg hebt dat te snel loopt waar het systeem daarbovenop nog eens verkeerdelijk een nummerplaat in de opnames herkent.
Overtreding was op 10/02 dus het zou me niet verbazen dat de agent dat weekend heeft gewerkt / geflitst, daarna maandag en dinsdag vrij had en 14/02 pas tijd had om de PV's te verwerken.

Tja, en verdedigen, geen idee wat er aan te verdedigen valt als je zelf al weet dat er die dag te snel werd gereden.
Hier zijn er ook al redelijk wat aangekomen en werden telkens netjes betaald. Ze waren dan ook altijd terecht.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:Wat mij betreft is dat een vorm van afpersing... niet meer, niet minder.
Groot gelijk!
Zeker voor kleine boetes ga je dan gewoon betalen omdat je het risico niet wil lopen een veelvoud te zullen moeten betalen, bovenop het geloop om op de rechtbank te geraken en een dag verlof op te geven.

edit: Sorry, nu is de quote wel correct. :oops:
Laatst gewijzigd door cadsite 26 feb 2018, 17:01, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dat heb ik precies niet gezegd, die quote is verkeerd.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Beepee
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 10 keer

Is geen afpersing, de minnelijke schikking is een gunst, je betaald wat minder en bespaart de overheid wat kosten, ben je overtuigd van je gelijk dan kan je de schikking laten voor wat het is en je gelijk proberen te halen voor de politierechter en bij gunstig gevolg niks betalen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dat is inderdaad de officiële uitleg. :roll:
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Aan dat laatste nog toevoegen dat indien je OI weigert, je vervolgens een MI krijgt (meestal wel), en dat men bij niet betaling van de MI pas overweegt om tot dagvaarding over te gaan: wanneer het Parket niet zeker is van haar stuk én de overtreding minor is, men dikwijls NIET zal dagvaarden (men neemt het risico niet).
Beleid daaromtrent verschilt van arrondisement per arrondisement, dus je kan er geen maat op plakken.

Heb zo ooit eens een boete aangevochten (50 EUR): parkeerovertreding mét verplaatsbare verbodsborden voor parkeren (die laatste ziet de rechtbank al als minderwaardig want wie zegt dat ze er stonden als jij parkeerde? Ze zijn immers verplaatsbaar). MI gekregen van Parket: ik heb daar nooit op gereageerd, we zijn nu 4 jaar verder en nooit meer wat van gehoord.
Overtreding is trouwens al verjaard, dusja.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

cadsite schreef:Dat is inderdaad de officiële uitleg. :roll:


Al die flitsboetes zijn een complot tegen jullie. :twisted:
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:Inderdaad... ik ontken niet (noch bevestig) dat ik te snel gereden heb... dat kan ik geen 15 dagen onthouden als ik geen flits gezien heb (en op dat uur was het donker). Als goede Belg was ik gewoon op zoek naar een foutje om het niet te moeten betalen
Die flits zie je tegenwoordig niet meer (infrarood). Ik vind als je te snel rijdt en gepakt wordt... dat je uw verlies moet nemen en betalen.
(uitgezonderd bij een echt goede reden.)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

decat schreef:
cadsite schreef:Dat is inderdaad de officiële uitleg. :roll:


Al die flitsboetes zijn een complot tegen jullie. :twisted:
Ik zie het sarcasme en kan het appreciëren.

Mij gaat het niet enkel over flitsboetes hoor, over alle boetes. Als je ze krijgt moet je betalen. Als je je wil verdedigen dan loop je risico meer te betalen, te gek voor woorden toch?
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Als ge recht in uw schoenen staat en ze met rede kan aanvechten is er geen vrees om meer te moeten betalen denk ik.
In de 19 jaar dat ik rij was elke snelheids en parkeerboete terecht, er is geen reden om de schuld op iemand anders af te schuiven.
Ze betalen doen we natuurlijk liever niet, mja s**** it up
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik volg je wel hoor, maar ook ik heb het geluk gehad enkel terechte boetes gekregen te hebben. Al was ik van 1 niet helemaal overtuigd, maar heb ze gewoon geslikt.
Er zijn anders wel genoeg verhalen van woord tegen woord met een agent.
"hij droeg zijn gordel niet tot we ernaast reden"
"Het was al te lang oranje, je had kunnen stoppen"
"er stond een tijdelijk bord verboden parkeren"
...

Als je in je recht staat en er toch een boete voor krijgt sta je daar maar. Ga je dan proberen je gelijk te krijgen? 't Is een duur risico hé. Niet enkel kan de boete dan hoger uitvallen, je bent sowieso verloren want je verliest er een halve dag tot een hele dag aan.
Alleen al daarom vind ik dat je verdedigen niet tot een hogere kost moet leiden, je betaalt al extra met je tijd.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tja, men pa kreeg eens een boete voor bellen achter het stuur, logs bij de provider opgevraagd (want callogs in gsm zijn geen bewijs, die kan je wissen). Maar ze verstrekken jammer genoeg enkel logs van zelf gebelde nummers, dus dat accepteerden ze niet en de boete ging nog wat omhoog... Je ongelijk valt niet te bewijzen in dat geval. In zulke gevallen moeten ze u op de moment zelf stoppen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

cadsite schreef: Er zijn anders wel genoeg verhalen van woord tegen woord met een agent.
Waren mensen nu eens gewoon altijd eerlijk, dan was er geen nood aan dat bijzondere bewijswaarde gedoe :cry: .

Goede nieuws is dat er met de komst van de zelfrijdende wagen een grote opportuniteit ontstaat om een einde te maken daaraan. Discussie over snelheid? Vraag gewoon de logs van de wagen op, zij zullen hogere bewijskracht hebben dan het woord van de agent, mits die logs op een gecalibreerde manier verzameld werden en de integriteit gewaarborgd is. Ook de camerabeelden verzameld door de wagen kunnen het woord van een agent over bv oranje/rood licht teniet doen. Enorm veel voordelen dus.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Zelfs al staat er een verkeerd adres (van de overtreding) op de PV dan verlies je nog als de foto duidelijk is.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Tegenwoordig kan men ook flitsen zonder flits:
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20160801_0240 ... nder-flits
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Joe de Mannen schreef:Zelfs al staat er een verkeerd adres (van de overtreding) op de PV dan verlies je nog als de foto duidelijk is.
Normaal is zoiets onwettelijk... en mag je dit nooit verliezen.

Ook nu stond het model van m'n wagen bij het merk... op zich zou dit al voldoende moeten zijn omdat het niet correct is.

Nu ja, blijkbaar moet je een terrorist zijn om een dure advocaat te hebben en procedure fouten in te roepen... de brave burger zal wel betalen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

r2504 schreef:... de brave burger zal wel betalen.
Eugh, deze burger betaalt omdat hij niet braaf was :lol:
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Hier woont iemand die overtredingen in de bus kreeg,die hij nooit had begaan(in het Luikse,waar hij zeker nooit geweest is)hij heeft echt eerst alles moeten betalen,maar gelukkig voor hem is het uitgekomen dat iemand met dezelfde auto(Merk/kleur) zijn nr plaat had gecopieerd.
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer

Normaal is zoiets onwettelijk... en mag je dit nooit verliezen.

Ook nu stond het model van m'n wagen bij het merk... op zich zou dit al voldoende moeten zijn omdat het niet correct is.
Ook weer een fabeltje. Dit is een 'materiele fout'. Dit wordt in een aanvullend PV rechtgezet. Zolang de foto goed en duidelijk is, mag er zelf een totaal ander merk of model van wagen in staan. Een agent wordt niet verondersteld alle modellen van alle wagenmerken te kennen.

P.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De agent moet heus die informatie niet kennen... die komt uit de DIV databank.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

r2504 schreef:[
Normaal is zoiets onwettelijk... en mag je dit nooit verliezen.
Je zal dit winnen in de rechtbank op voorwaarde dat de fout niet gecorrigeerd werd met een navolgend proces verbaal. Wat meestal wel gebeurd...
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Hier zelf een proces verloren.
Mijn nummerplaat werd geflitst op een moment dat ik DJ was op een trouwfeest met dus een 200-tal getuigen dat ik het niet kon geweest zijn.
Helaas geen geldig ‘excuus’ aangezien het niet de bestuurder maar de wagen is die werd geflitst. Titularis van de wagen blijft verantwoordelijk indien bestuurder niet geidentificeerd kan worden.
Op de foto was ook duidelijk te zien dat het om hetzelfde type wagen ging (kleur) maar met een dubbele uitlaat.
Helaas werd ook dit niet aanvaard aangezien het geen ‘vast’ kenmerk is vd wagen.

Enige manier om eronder uit te geraken was bewijzen dat mijn wagen op dat moment ergens anders was (parking met registratie bv of rond hetzelfde moment ergens anders ‘getraceerd / geflitst’ werd).

Helaas dus moeten betalen, maar wel laten registreren dat er vermoedelijk een duplicaat nummerplaat rondreed. Bij herhaling kon men dan eventueel wel de zaak herbekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”