data elke seconde opslaan (24/24)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

here goes :lol:

ik heb een sma energy meter die ik ga installeren en die leest blijkbaar elke seconde je verbruik uit.

Deze wordt via multicast uitgezonden en zou ik dus willen opslaan om dan in een databank te steken om deze later te kunnen bekijken via grafieken of whatever.

Kan iemand me iet of wat in de juiste richting sturen om dit te bewerkstelligen?

ik dacht zelf om niet direct in DB te gieten, maar 1x per uur die 3600 entries in bulk up to loaden ...

:beerchug:

info (duits) http://www.eb-systeme.de/?page_id=1240 het visualiseren steekt in een applicatie alleszins (google play voor 4,78 euro)
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Je kunt bv mbv wireshark de multicasts opvangen.. dat zou mijn eerste stap zijn

deze vond ik op 1 min
https://github.com/kettenbach-it/FHEM-SMA-Speedwire
https://github.com/datenschuft/SMA-EM
domoticz:
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=16226
Laatst gewijzigd door icekiller2k6 14 nov 2017, 16:04, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Multi threaded programma... één thread die de multicast data inleest en deze in een "array" stopt, de andere thread die om de x-entries het geheel naar je database schrijft.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

icekiller2k6 schreef:Je kunt bv mbv wireshark de multicasts opvangen.. dat zou mijn eerste stap zijn

deze vond ik op 1 min
https://github.com/kettenbach-it/FHEM-SMA-Speedwire
https://github.com/datenschuft/SMA-EM
domoticz:
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=16226
de 2e github en domoticz heb ik idd ook teruggevonden, maar om de data in een DB te pompen is me een raadsel
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

bv door influxdb te gebruiken met grafana
opslaan in db mbv python
http://influxdb-python.readthedocs.io/e ... mples.html

en grafana voor weer te geven



volledig voorbeeld uitgewerkt


moest het dan nog niet lukken.. :) mss een student onder de arm nemen en wat geld geven ;)
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Thanks icekiller! Heb men vraag wat verkeerd verwoord, met een voorbeeld kom ik mogelijk al een pak verder, thx man :beerchug:

verder ook nog gevonden:

https://engineer.john-whittington.co.uk ... b-grafana/
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Ik zou alles gewoon in redis steken (db in memory) en dan gewoon om de x tijd er uit halen. Heeft zelfs expire optie om automatisch je keys te laten vervallen.

Werkt dan ook nog eens performant!
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

icekiller2k6 schreef:bv door influxdb te gebruiken met grafana
opslaan in db mbv python
http://influxdb-python.readthedocs.io/e ... mples.html

en grafana voor weer te geven



volledig voorbeeld uitgewerkt


moest het dan nog niet lukken.. :) mss een student onder de arm nemen en wat geld geven ;)
Grafana ziet er wel leuk uit, al moet ik toegeven dat bij mij alle "datalogging" projectjes na verloop van tijd toch niet meer nuttig gebruikt worden.
Vele data is leuk, maar om daadwerkelijk er iets nuttigs mee te doen... wat kan je optimaliseren voor thuisgebruik?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Crazy2
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Hier log ik elke 5 minuten mijn verbruik en opbrengst van de zonnepanelen.
Eigenlijk doe ik heel weinig met al deze data buiten mijn madame naar haar voeten geven dat ze te veel elektriciteit verbruikt. :-D
Ik ben al 2 jaar mooie grafieken aant maken hiervoor maar staat op de allerlaagste prioriteit.
Less is more
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Crazy2 schreef:Hier log ik elke 5 minuten mijn verbruik en opbrengst van de zonnepanelen.
Eigenlijk doe ik heel weinig met al deze data buiten mijn madame naar haar voeten geven dat ze te veel elektriciteit verbruikt. :-D
Ik ben al 2 jaar mooie grafieken aant maken hiervoor maar staat op de allerlaagste prioriteit.
Komt hier op hetzelfde neer eigenlijk! :lol:
Crazy2
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Dit is het enigste waar ik naar kijk :-)
Afbeelding
Less is more
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

SMA stuurt dat toch ook naar hun 'eigen' db, sunnyportal. Dat werkt voor mij perfect. In de interface van sunnyportal kan je volgens mij nog ergens instellen dat dat naar een ander platform gestuurd kan worden.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Doktor Avalanche schreef:SMA stuurt dat toch ook naar hun 'eigen' db, sunnyportal. Dat werkt voor mij perfect. In de interface van sunnyportal kan je volgens mij nog ergens instellen dat dat naar een ander platform gestuurd kan worden.
dat ie het naar de sunny portal stuurt weet ik, maar dat je het van daar kan doorsturen ? Niemand heeft hier tot nu toe over gesproken tegen mij, en vind er ook niets van terug, of is goed verborgen...

probleem is, ik wil niet gebonden zijn aan iets dat online gehost word, als sma er mee kapt, sta ik daar mooi, vandaar dat ik het liever in eigen beheer heb
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kan je niet heel wat dingen doen via Bluetooth (class 1), of is dat van de vorige generatie SMA?
CSV-files was kinderspel, beetje prutsen in Excel en dat deed z'n ding voor mij.
Bekijk ook even SMAspot in dat geval.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

honda4life schreef:Kan je niet heel wat dingen doen via Bluetooth (class 1), of is dat van de vorige generatie SMA?
CSV-files was kinderspel, beetje prutsen in Excel en dat deed z'n ding voor mij.
Bekijk ook even SMAspot in dat geval.
ik heb sbfspot (opvolger smaspot) lopen op men RPI 3, voor men zonnepannelen alles al in orde dus, maar wil dus men electriciteitsverbruik hiermee monitoren (die leest idd via bluetooth de omvormer uit)
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat detail was me even ontgaan, leuk speelgoed.
Zelf heb ik een simpele kWh-meter met RS485 uitgang, daar haal je veel meer data uit voor een fractie van de prijs :wink:
Wel een gemis dat er geen pulsuitgang meer is om eenvoudig pulsen te tellen in jouw geval.

Ook hier weer... tegen je deze investering terugverdiend hebt door te besparen...
Laat staan zonder comfort te verliezen, dat is pas de uitdaging.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

honda4life schreef:Zelf heb ik een simpele kWh-meter met RS485 uitgang, daar haal je veel meer data uit voor een fractie van de prijs :wink:
Kan je een voorbeeld geven? Zit dat tussen het stopcontact en je toestel? Lijkt me interessant.
Computer(k)nul
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Crazy2 schreef:Hier log ik elke 5 minuten mijn verbruik en opbrengst van de zonnepanelen.
Eigenlijk doe ik heel weinig met al deze data buiten mijn madame naar haar voeten geven dat ze te veel elektriciteit verbruikt. :-D
Ik ben al 2 jaar mooie grafieken aant maken hiervoor maar staat op de allerlaagste prioriteit.
Hoet meet je je verbruik bij een terugdraaiende teller ?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sinna schreef:
honda4life schreef:Zelf heb ik een simpele kWh-meter met RS485 uitgang, daar haal je veel meer data uit voor een fractie van de prijs :wink:
Kan je een voorbeeld geven? Zit dat tussen het stopcontact en je toestel? Lijkt me interessant.
Zit in m'n meterkast en is algemeen.
Maar inderdaad, aan bepaalde patronen kan je verbruikers herkenne.
Wil je per stopcontact, bestaan er genoeg alternatieven.
Ik weet nu hoe veel m'n diepvries verbruikt, dat ontdooien eigenlijk amper een verschil maakt;
Dat de CV-installatie best wel een grote sluipverbruiker blijkt te zijn en dat warm water/CV best wel wat bijkomende elektriciteit vraagt voor circulatiepomp en verbrandingsluchtventilatie;
Dat m'n niet zo efficiënte jetpomp voor regenwater toch ook met meer energie gaat lopen dan gedacht.
...
Ga ik hierdoor investeren om dit nadien terug ooit terug te kunnen besparen, nee!

Sorry, dat ik afwijk. Maar bezint eer ge begint aan zulke projectjes tenzij het een hobby is :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

devastator schreef:Dat de CV-installatie best wel een grote sluipverbruiker blijkt te zijn en dat warm water/CV best wel wat bijkomende elektriciteit vraagt voor circulatiepomp en verbrandingsluchtventilatie;
yep, dat heb ik bij mij ook al moeten ondervinden, 2 vloerverwarming circulatiepompen + pomp in brander zelf vragen best wel wat energie, vooral die in de brander zelf zit. Ik zet deze pompen in de zomer nu af...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

ik ben een oplossing laatst tegen gekomen net omdat er niet continue op een SDcard zou geschreven worden.
Ik kan me niet meteen herinneren waar, mogelijks had het te maken met domoticz of volkszaehler

wel heb ontertussen de oplossing van erikm terug gevonden maar niet in detail bekeken, misschien zet je dat op weg:
https://community.home-assistant.io/t/r ... y/21302/16
https://www.sqlite.org/inmemorydb.html

je kan ook zoeken op RPI want daar heeft men ook last van veel schrijfinstructie
Crazy2
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

devastator schreef: Hoet meet je je verbruik bij een terugdraaiende teller ?
Eigenlijk heel simpel en gebruik mijn boerenverstand :-)

Elke 5 minuten voeg ik mijn verbruik en opbrengst toe in een database en bereken door een simpele
if ( verbruik > opbrengst ) {
import = verbruik - opbrengst
} else if ( verbruik < opbrengst ) {
export = opbrengst - verbruik
}

Gegevens van het laatste jaar zijn te vinden op https://huis.robbysmets.be
Om de bedragen en terug verdien tijd te berekenen gebruikt ik verschillende variabelen.
- Bandingsfactor voor gsc
- prosumententarief
- prijs per kWh die te vinden is op vreg site.
Less is more
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

bruma schreef:ik ben een oplossing laatst tegen gekomen net omdat er niet continue op een SDcard zou geschreven worden.
Ik kan me niet meteen herinneren waar, mogelijks had het te maken met domoticz of volkszaehler

wel heb ontertussen de oplossing van erikm terug gevonden maar niet in detail bekeken, misschien zet je dat op weg:
https://community.home-assistant.io/t/r ... y/21302/16
https://www.sqlite.org/inmemorydb.html

je kan ook zoeken op RPI want daar heeft men ook last van veel schrijfinstructie
kunt inderdaad best een USB stikje toevoegen en daar op weg schrijven easy peasy..
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Crazy2 schreef:
devastator schreef: Hoet meet je je verbruik bij een terugdraaiende teller ?
Eigenlijk heel simpel en gebruik mijn boerenverstand :-)

Elke 5 minuten voeg ik mijn verbruik en opbrengst toe in een database en bereken door een simpele
if ( verbruik > opbrengst ) {
import = verbruik - opbrengst
} else if ( verbruik < opbrengst ) {
export = opbrengst - verbruik
}
Snap ik, maar hoe meet je je verbruik ?
Ik had bijvoorbeel een YouLess plakken op de meter, maar die ziet het verschil niet tussen vooruit draaien en achteruit draaien van de schijf, waardoor ie dus ook niet meer kan zien wat mijn verbruik is (hij meet gewoon de pulsen).
Crazy2
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Momenteel gebruik ik hier een Smappee voor.
1 klem tussen meterkast (inkomend) en zekeringskast en de 2de klem is na omvormer.
Less is more
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Iemand hier kennis van Android applicaties? Heb er 1 die de energie meter kan uitlezen maar wil dat dus in een db pompen. Maar dat lukt me hoegenaamd nooit (nul kennis programmeren)

Iemand die hierbij kan en wil helpen eventueel?
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vanwaar komen al die vreemde termen toch? :-D Binnentrekken, dichttrekken, opentrekken, dichttimmeren, pompen. Precies een workout schema in de fitness. Wat is Nederlands toch een sublieme taal...
Om mijn windows 10 dicht te timmeren moest ik internet opentrekken om een antivirus binnen te trekken. Tijdens het in de database pompen van de laatste updates werd heel mijn lijn dichtgetrokken!
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”