14.520€ voor 1GB data

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

Das toch bijzonder veel niet voor 1GB data (Zwitserland), bij Mobile vikings zit dit gewoon in de 4GB data bundel :-)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Je weet toch op voorhand wat surfen in't buitenland (buiten EU) kost.
Wat is je vraag/punt eigenlijk?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

En wat is de bron eigenlijk ? Snap ook niet zo goed het nut van deze post.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

De levenskost in Zwitserland is ook veel duurder dan hier...
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Ik neem aan dat het gaat over wat roamen kost in Zwitserland bij Proximus?

Indien wel, ik heb vorige maand buiten bundel 20 euro betaald om 200 MB over mijn limiet te zitten. Beter ginder gaan surfen dan :| .
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Tomby schreef:En wat is de bron eigenlijk ? Snap ook niet zo goed het nut van deze post.
De bron? Dit kan je gewoon terugvinden op de website van Proximus: https://www.proximus.be/nl/id_cr_roamin ... ieven.html

Het punt lijkt mij duidelijk: dit is gewoon belachelijk duur, ik zou het zelfs crimineel durven noemen. Zeker nu met de 'Roam Like at Home' EU-regelgeving gaan hier nog nietsvermoedende mensen het slachtoffer van worden. Zwitserland is omringd door EU-landen. Het volstaat dat je in de buurt van de Zwitserse grens komt of er met de auto doorrijdt en er niet aan hebt gedacht om dataroaming uit te schakelen en je hebt het zitten... Als operatoren dergelijke absurde tarieven willen hanteren, dan zou er op z'n minst een optie moeten zijn om (data)roaming in niet-EU landen te blokkeren op je abonnement of herlaadkaart (onmiddellijk, niet pas nadat ze al € 60,50 hebben binnengerijfd). Voor sommigen hier is de vrije markt blijkbaar heilig en moeten dergelijke buitensporigheden allemaal maar kunnen :roll:
boonpwnz schreef:De levenskost in Zwitserland is ook veel duurder dan hier...
Nu niet onnozel doen he.
butskristof schreef:ik heb vorige maand buiten bundel 20 euro betaald om 200 MB over mijn limiet te zitten. Beter ginder gaan surfen dan :| .
Er staat een punt, geen komma. Het is veertienduizend vijfhonderdtwintig euro voor 1 GB of dus € 2904 voor 200 MB...
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Ai, mijn fout voor de verkeerde interpretatie van die punt. Da's inderdaad wel andere koek.

Nu ja, ik ben volledig akkoord dat er een optie zou moeten zijn om betalende roaming volledig uit te schakelen. Net als verbruik buiten bundel. Maar zo lang die er niet is.. Je moet toch al serieus onder een steen geleefd hebben om niet te weten dat Zwitserland niet in de EU zit en bijgevolg niet de facto in de Roam Like at Home zit. Verantwoordelijkheid valt nog steeds bij de klant om te kijken wat de voorwaarden zijn die in het contract met zijn provider staan.
Maar het is zeker een absurd hoog bedrag, daar niet van.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Een extra reden om op te letten van de lessen geschiedenis en aardrijkskunde :D
De levenskost in Zwitserland is inderdaad duurder (al eens gaan tanken daar? €2/liter is geen uitzondering), maar dit slaat wel alles ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Zo ook 2 jaar geleden serieus verschoten van een rekening.
Met dank aan een medewerker van een proximus partner waarmee de firma samenwerkte, die niet het geschikte pakket voorstelde en activeerde.

~ 1.2GB aan ~8000 euro
~ 1.5GB aan ~10.000 euro

Prijzen zijn excl BTW --->> 14.52 euro/MB incl BTW en gelukkig nog voor de toegepaste korting.

Had allemaal vermeden kunnen worden als het correcte tariefplan zou geactiveerd zijn voor de bestemming(en).
Bijlagen
prox.jpg
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

nickz schreef:
Tomby schreef:En wat is de bron eigenlijk ? Snap ook niet zo goed het nut van deze post.
De bron? Dit kan je gewoon terugvinden op de website van Proximus: https://www.proximus.be/nl/id_cr_roamin ... ieven.html

Het punt lijkt mij duidelijk: dit is gewoon belachelijk duur, ik zou het zelfs crimineel durven noemen. Zeker nu met de 'Roam Like at Home' EU-regelgeving gaan hier nog nietsvermoedende mensen het slachtoffer van worden. Zwitserland is omringd door EU-landen. Het volstaat dat je in de buurt van de Zwitserse grens komt of er met de auto doorrijdt en er niet aan hebt gedacht om dataroaming uit te schakelen en je hebt het zitten... Als operatoren dergelijke absurde tarieven willen hanteren, dan zou er op z'n minst een optie moeten zijn om (data)roaming in niet-EU landen te blokkeren op je abonnement of herlaadkaart (onmiddellijk, niet pas nadat ze al € 60,50 hebben binnengerijfd). Voor sommigen hier is de vrije markt blijkbaar heilig en moeten dergelijke buitensporigheden allemaal maar kunnen :roll:
boonpwnz schreef:De levenskost in Zwitserland is ook veel duurder dan hier...
Nu niet onnozel doen he.
butskristof schreef:ik heb vorige maand buiten bundel 20 euro betaald om 200 MB over mijn limiet te zitten. Beter ginder gaan surfen dan :| .
Er staat een punt, geen komma. Het is veertienduizend vijfhonderdtwintig euro voor 1 GB of dus € 2904 voor 200 MB...

In Belgie is de snelheidslimiet ook beperkt tot 120 terwijl je in Duitsland geen snelheidslimiet hebt.
Als je hier dus ook 300km/h blijft rijden nemen ze je auto in beslag en dat kost dus nòg meer.

Je kan dat belachelijk vinden maar uiteindelijk zijn regels en contracten er om nageleefd te worden.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Ik neem aan dat de titel verkeerd is en het €14,52 voor 1 MB moet zijn, aangezien dit niet onder de EU-roaming valt.
Ik heb zelf ook dit grapje ondervonden:
Screenshot_20170913-161553.png
Met de trein van Frankrijk naar Italië en je komt daarbij door Monaco, evenmin lid van de EU.
Vroeger nam ik een buitenlandbundel een daar zaten Zwitserland en Monaco wél in.
Resultaat: binnen de paar seconden geblokt wegens 60 euro-blokkering.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

meon schreef:€14,52 voor 1 MB
Wat is het verschil met €14.520 voor 1 GB ?
(Beetje raar dat sommigen hier dus denken dat het €14 en een beetje is, terwijl er wel 3 cijfers na de punt staan...).
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Ok, daar heb je me wel, maar nu lijkt het alsof dit om een bundel zou gaan omdat dit lijkt op een blok volume en niet het tarief (dat in 1MB wordt aangeduid).
Overigens is het dan nog steeds fout, want Proximus rekent in 1024 MB voor 1 GB en kom je dus op € 14.868,48.

Om verder te gaan op m'n verhaal van net: ook schrikken in de Proximus-app. Ik heb namelijk een buitenlandbundel van 500 MB laten inschakelen via de klantendienst en blokkering op laten heffen.
Dan is dit niet leuk in de app:
Screenshot_20170829-180645.png
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

meon schreef: Met de trein van Frankrijk naar Italië en je komt daarbij door Monaco, evenmin lid van de EU.
Schakelt je telefoon in Monaco over op het locale netwerk? Je zit daar toch nooit op meer dan 1 km van de Franse grens verwijderd?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Het treinstation is uitgehakt in de bergen, je hebt daar enkel ontvangst van de Monegaskische providers hoor, en je staat daar wel even stil aangezien het een hoofdstation is.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

meon schreef:Overigens is het dan nog steeds fout, want Proximus rekent in 1024 MB voor 1 GB en kom je dus op € 14.868,48.
En nu kunnen we beginnen vitten over het verschil tussen Megabyte en Mebibyte. ;-)

Eén GB is 1000MB en één GiB is 1024MiB.

Technisch en formeel gezien is de titel hier correct, want er staat GB en niet GiB, dus kan hij één miljard bytes bedoeld hebben. Geen idee of de provider dit ook bedoelt.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Die discussie heb ik ook al met Proximus gehad, maar aangezien MyProximus in 1024-tallen telt (zowel in app als web) verwacht ik ook dat facturatie tegen die grootorde verwerkt wordt en niet tegen 1000, want dat is in het nadeel van de klant, ook al zou dat theoretisch correct moeten zijn.

... Ik heb het toch gecrediteerd gekregen :).
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

meon schreef:... Ik heb het toch gecrediteerd gekregen :).
Held! 8)
Senne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19 jan 2011, 01:55
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer

nickz schreef:Als operatoren dergelijke absurde tarieven willen hanteren, dan zou er op z'n minst een optie moeten zijn om (data)roaming in niet-EU landen te blokkeren op je abonnement of herlaadkaart.
Die optie is er zeker, voor proximus althans. Ik heb voor mijn moeder de blokkering "barring data roaming rest of world" laten activeren door de klantendienst. Surfen en roamen in de eu zoals thuis, en geen risico voor de specialekes zoals Monaco, Zwitserland of een van de vele ferries in IJsland of cruiseschepen die aanmeren op de vakantie bestemmingen.

Maar via myproximus vond ik dat ook niet direct, daarom dat ik eens gebeld had.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”