Leasing elektrische wagen: hoe eraan beginnen?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Vraagje
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jul 2017, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ik heb nog 2 jaartjes te gaan met mijn leasing, maar het is nu vakantie en na een bezoekje aan mijn garage voor een onderhoud stel ik me al enkele vragen over mijn volgende wagen. Boys and their toys... ;)

Ik ben altijd overtuigd geweest dat mijn huidige wagen de laatste zou zijn met een verbrandingsmotor. Alleen heb ik de indruk dat de industrie nog niet helemaal mee is... althans niet binnen mijn budget. Dus graag jullie mening hierover. Wat izjn mijn opties?

Ik ben me ervan bewust dat de markt er volgend jaar helemaal anders zal uitzien en ik dus te vroeg ben. Want deze sector is nog in volle evolutie. Maar toch graag wat advies op basis van wat vandaag op de markt is.

Even enkele contextgegevens om mee te starten:
* volgende auto is voor begin 2019, dus waarschijnlijk een aankoop in november of december 2018
* leasingbudget is niet enorm hoog. Max 700 € BTW inbegrepen per maand voor een operationele lease. Dit is exclusief tankkaart maar inclusief onderhoud en dergelijke meer.
* ik woon in een stad en we hebben 2 wagens:
- de mijne is de "hoofdwagen" en is een lease
- die van mijn vrouw is een 2e handse 4-deurs auto van 8 jaar oud en is wat kleiner. Deze doet momenteel relatief weinig kilometers
- 2 jonge kinderen
* ik woon en werk in een stad, mijn werk is redelijk dicht bij de deur maar ik het kader van mijn werk doe ik wel regelmatig wel wat kilometers. Echter allemaal redelijk korte afstanden. In totaal doe ik iets minder dan 20.000 km per jaar
* familie en vrienden wonen binnen een straal van 100 km
* ik heb een garage waar een stopcontact in aanwezig is. Dit stopcontact heeft momenteel echter geen individuele meter (is gedeeld met de buren van de mede-eigendom)

Zou het uberhaupt realistisch zijn om binnen deze context vandaag (of binnen 1,5 jaar) een eletrische wagen te leasen? Ik neem aan met inbegrip van een installatie thuis en de batterijen? Welke zijn relatische modellen?

Dank je voor je hulp!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Electrische wagens zullen wel de nodige fiscale voordelen hebben... maar of dat volstaat om iets te vinden binnen je budget ?

Ander probleem is zoals jezelf aangeeft het laden... wie gaat dat betalen ? Misschien moet je al eens zien hoe je werkgever hier tegenaan kijkt.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Een BMW i3 past in dat budget, andere merken ook, maar de i3 is dan de meest interessantste en grootste. Nu, 2019 is nog ver weg he ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Ik ben zelf bezig aan het kijken voor een plug-in hybride, maar die vallen eigenlijk ook buiten het budget.
Dus probeer ik een case te maken rond waar het allemaal om draait: geld.

Via de Total Cost of Ownership excel van KBC probeer ik dan enkele configuraties uit van een leasewagen met benzine, diesel en plug-in hybride..

Het verschil zit dus in de belastingsinbreng (bv. 80% voor diesel/benzine in uitstootcategorie B vs. 100% voor plug-in hybride vs. 120% voor puur elektrisch), CO2-bijdrages, enz.

In jouw geval, vul in die excel bijvoorbeeld eens al je huidige wagengegevens in, en speel dan met een tweede fictief gevalletje als elektrische wagen tot beide TCO-bedragen ongeveer gelijk zijn.. Ik denk dat het beter is om geen brandstofverbruik in te vullen om de basiskost beter te kunnen vergelijken.

Had snel eens zitten spelen en in jouw geval zou dan een diesel met een budget van 578€ eBTW ongeveer eenzelfde, uiteindelijke TCO hebben als een elektrische wagen met leasebudget van 724€ eBTW.

Als ze al bereid waren het ene budget neer te leggen, rekening houdende met wat het hun boekhoudkundig echt kost, dan zou het andere ook geen probleem mogen zijn omdat het hun uiteindelijk niets meer kost? Behalve dan dat er maandelijks effectief meer neergeteld moet worden, en de 'vereffening' pas later bij de belastingen/winst(verlies?) gebeurt.

Moet ook eens verder uitpluizen wat het aantal kWh per 100km is om ook de brandstofkosten te kunnen vergelijken.


Misschien dat je dus op deze manier een hoger lease-budget kan bekomen en daardoor meer keuze hebt? Althans, dat is wat ik ga proberen :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik vrees dat het niet steeds een puur financieel gegeven is... dan zou het eenvoudig zijn.

De vraag blijft hoe je werkgever hier tegenover staat... is hij pro-groen of zal het voor hem "teveel gedoe" zijn ?

Trouwens 2 jonge kinderen... en dat in een BMW i3 ? Veel uitstapjes zal je niet moeten doen vrees ik.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Ik denk dat de waarde vrij snel daalt want er komen telkens nieuwe modellen uit met verbeteringen.
Voorlopig zou ik geen oude elektrische wagen willen kopen het begint een smartphone te worden na 4jaar te oud om te updaten.

Past een renault Zoe niet binnen budget? Als je de groene jongen wil uithangen moet je ergens op inboeten hé :lol:
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Uw vraag leeft in de ganse leasesector. Weinig kans heeft uw leasemanager er al ervaring mee, zelfs leasemaatschappijen hebben weinig ervaring.
Met het stopcontact in uw garage (ik maak even abstractie van het concept "gedeeld"), zal je niet ver springen.
Een Tesla S heeft een batterij van 70kWh, een Hyundai Ioniq 28kWh.
28 kWh op 16A -> 7,3u
75kWh op 16A -> 19,5u
Vergeet dus maar snel dat je met een gewoon stopcontact iets gaat kunnen doen wat verder gaat dan een elektrische fiets of een scooter opladen
Koga eBike (€3K): 317-612Wh -> 5-10minuten (de lader trekt geen 16A, dus opladen gaat trager)
Peugeot eVivacity (€6K): 4kWh -> +/-1u

Als je dus een volledig elektrische wagen wil, begin dan al na te denken hoe je meer vermogen/stroom tot aan uw parkeerplaats/garage gaat krijgen (+ dan zie je meteen dat elektrisch niet zo handig is, omdat heel wat mensen niet de luxe van een eigen oprit/garage hebben - "tanken" op 5-10 minuten kan je helemaal vergeten, tenzij je 500+A kabels gaat voorzien).

Code: Selecteer alles

kabeldia    max A    kWh/u(240V)
2,5         20        4,8
4           25        6
6           40        9,6
10          63        15
16          80        19
25         100        24
35         125        30
Voor een standaard thuisinstallatie zal je al niet hoger dan 40A moeten mikken, want vermoedelijk staat uw hoofdautomaat op 40A, 50A of 63A monofasig. Ook al laadt uw auto vermoedelijk 's nachts op, je wil toch nog wat marge voor vaatwasser, droogkast, ... Hou dus zeker 10A marge (als je 40A hoofdautomaat hebt, plaats dan 32A voor uw auto).
Maar zelfs met 32A duurt het nog 4u voor een Ioniq (28kWh) of 10u voor een Tesla (75kWh).
Dit is enkel nog maar de technische kant van de laadinfrastructuur.

De echte vraag in het kader van leasing is: wie gaat dat betalen? En daar is de sector ook nog niet uit.
Want bovenstaande vergt een aanpassen van uw thuisinstallatie. In het eenvoudigste geval een meerkost van €700 (€500 Eandis + €200 AREI keuring) voor een verzwaring van uw hoofdautomaat, maar wie draait op voor de nieuwe bekabeling, de nieuwe installatie zelf (speciaal type stopcontact), ...?

En dan: het verbruik zelf. Hoe gaat dat? Op zich is het eenvoudig: je plaatst een gekeurde meter op dat stopcontact en je voorziet een uitleesmodule (GPRS, 4G, UTP, ...) + een boete als het misloopt (om creatieve geesten te ontmoedigen). Maar op welk tarief? Hoe ga je na dat er niet stiekem een sauna op die zekering mee staat? Elektrisch verbruik per km is heel moeilijk te meten. Iemand met een sportieve rijstijl en/of die het graag warm heeft in zijn auto gaat spectaculair meer verbruiken dan een brave opa die maar 18° wil :).

Maar er zijn volgens mij al bedrijven die ermee aan de slag zijn gegaan. Ik wil niemand viseren, maar ik zie op de steenweg in Sint Katelijne Waver een Mercedes jeep van CTG aan de lader hangen. Blijkbaar heeft CTG het wel voor elkaar gekregen? Of is de jeeprijder een kaderlid waar ze mee willen experimenteren?

Enkele modellen die misschien binnen budget vallen (volledig elektrisch):
- Hyundai Ioniq
- Mercedes B
- Nissan Leaf
- Renault Zoe
- VW Golf VII
Kijk eens bij directlease, zo krijg je een leaseprijs.
Het zal van uw fleetmanager/HR/leasemij afhangen hoe ze tot de TCO komen (operationele lease, administratie, brandstof, ...)

edit: en bedenk idd dat puur op leaseprijs elektrisch niet interessant is. Een i3 kan je niet vergelijken met een 3reeks, zelfs niet met een 1reeks. Eerder met een C2 of C3. Een Renault Zoe is meer een Clio dan Megane. Een Leaf idem. Een Ioniq is ook meer i30 dan i40.
Begin dus niet gewoon te cijferen, maar ga die auto's ook eens testen. Bekijk ook de koffer. En de stoelen. Op stoelen kan je makkelijk besparen, maar dat ga je u 4 jaar lang keihard beklagen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: 75kWh op 16A -> 19,5u

Maar er zijn volgens mij al bedrijven die ermee aan de slag zijn gegaan. Ik wil niemand viseren, maar ik zie op de steenweg in Sint Katelijne Waver een Mercedes jeep van CTG aan de lader hangen.
De laadtijd thuis zal inderdaad lang zijn (Een Tesla laadt aan 230V maar aan 13A op) maar je rijdt je batterij ook niet elke dag volledig leeg.
Als je maar sporadisch meer dan 100km/dag rijdt kom je al wel een eind met een gewoon stopcontact.

En die Mercedes zal wel een plug-in hybrid zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Als je dus een volledig elektrische wagen wil, begin dan al na te denken hoe je meer vermogen/stroom tot aan uw parkeerplaats/garage gaat krijgen (+ dan zie je meteen dat elektrisch niet zo handig is, omdat heel wat mensen niet de luxe van een eigen oprit/garage hebben - "tanken" op 5-10 minuten kan je helemaal vergeten, tenzij je 500+A kabels gaat voorzien).
Als we realistisch zijn kunnen we elektrisch rijden dus vergeten... met hier én daar een laadpaal gaan we er niet geraken als er wat meer auto's komen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

er kunnen laadpalen geinstalleerd worden waar je met je laadpas geld terug kan krijgen voor de verbruikte elektriciteit voor de wagen. een laadpaal (box bnnenhuis) heb je toch nodig indien je boven de 13-16A wilt laden.

Hou er wel rekening mee dat er vanaf 2019, mogelijks, een andere verrekening zal gebeuren van de elektriciteits-distributiekosten.
Waar nu mensen met PV panelen een prosumententaks betalen op basis van het vermogen van hun omvormer, dus onafhankelijk van hun productie, wil men naar een capacitietstarief waarbij men kosten zal aanrekenen volgens de hoofdzekeringen, ongeacht het verbruik dus. DE doodsteek in BE voor elektrische wagens en de mogelijkheid om te snelladen.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Sinds 2005 zat ik al in het toen nog kleine EV-wereldje en sinds 2009 rij ik hybride.
In 2011 heb ik mijn eerste plug-in hybride bedrijfswagen gekozen (geen leasing, de firma kocht die aan), toen werd een maandelijks bedrag overeengekomen om het laden en elektrisch woon-werk verkeer (ruim) te dekken. Als pionier heb ik toen ook nog een gratis 16A wandlader kunnen krijgen bij mijn plug-in voertuig. Daarnaast kon ik natuurlijk ook gewoon brandstof tanken met een tankkaart van het bedrijf.
Bovendien was het bedrijf ook pionier en hadden ze (o.a. via mijn impuls) in hun vestigingen laadpunten geplaatst waar ik dus mocht opladen, waardoor mijn eigen verbruik nog daalde. Dankzij goede contacten met de verschillende laadpaalboeren, had ik ook een paar laadpasjes ter beschikking (die ik eigenlijk bijzonder weinig heb gebruikt).
Dat bedrijf heb ik ondertussen al even verlaten, maar mijn oud collega's daar rijden alsmaar meer elektrisch (zelfs full elektrisch). Ben toch een beetje trots dat dat deels via mijn impuls was :P

Ondertussen toch al een aantal jaren uit het EV-wereldje (en bijgevolg met een stinkende mazoutstoof moeten rijden :cry: ), maar bij mijn huidige werkgever ook gewoon een plug-in kunnen nemen in leasing (zonder laad- of tankkaart).
Elektrische voertuigen waren ook een optie, maar waren relatief gezien duur en nadelig (prijs, range en volume) i.v.m. een plug-in of benzinewagen.

Maar om tot je vraag te komen, afhankelijk van je bedrijf (o.a. flexibiliteit en formaat, kleiner is hierin beter) kan je misschien wel wat onderhandelen. Als je puur elektrisch gaat rijden is een MID kWh-meter tussen je net en de wagen een optie om de kosten door te geven aan je werkgever met daaraan verbonden een overeengekomen €/kWh vergoeding (desnoods kan de werkgever de doos/laadeenheid verzegelen om zeker te zijn dat je er niets anders aan hangt... maar een beetje vertrouwen is hier ook niet slecht).

M.b.t. laadvermogen. Een gewone 16A 230V (= 3.7kW) aansluiting is meestal wel voldoende voor het merendeel van de mensen hun woon-werk verkeer.
Hiermee laad je pakweg 20km/uur, meestal voldoende om in één nacht de meeste leeggereden EV's terug vol te krijgen. Moderne EV met bv. 60kWh pakketten zijn wat lastiger, maar een monofase 32A 230V aansluiting zou in dat geval zeker voldoende moeten zijn voor zelfs de zware gebruikers.

Persoonlijk heb ik naar mijn garage een 3-fase kabel (5G6) getrokken om klaar te zijn voor de toekomst.
Mijn laadpunt voor mijn leasewagen heb ik zelf aangekocht (750€ 32A monofase) en is ook een investering naar de toekomst.
Ik hoop ten zeerste dat mijn volgende wagen een grote full elektrische wagen kan worden (2 jonge kinderen moeten erin kunnen), stil hoop ik op een Tesla Model 3, maar dat is nog koffiedik kijken :)
Nu ben ik alvast (weer) gelukkig met mijn plug-in :)

Ondertussen ook aan het uitkijken om wat zonnepanelen (bij) te leggen om mijn verbruik terug naar nul te krijgen. Aaah elektrisch rijden, ik heb er wat voor over :-D
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:Als we realistisch zijn kunnen we elektrisch rijden dus vergeten... met hier én daar een laadpaal gaan we er niet geraken als er wat meer auto's komen.
Idd.

- aanpassen infrastructuur thuis -> kostelijke zaak (verhoging hoofdautomaat, aanpassing zekeringkast, aanpassen bekabeling, ...)
- hoeveel % van de bevolking kan thuis laden? Hoeveel mensen in een appartement, rijwoning, ...? -> die verliezen elke dag 20 minuten, wachtend aan de plaatselijke e-Esso of e-Total?
- waar gaan we de elektriciteit vandaan toveren?
- waar gaan we zoveel batterijen vandaan halen?
- waar gaan we met zoveel batterijen blijven eens de auto EOL is?

PS: is er een eigenlijk een laadpaal standaard, of moet je voor elk merk van auto een aparte pries ed voorzien?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik ga alvast voorzien voor een laadpaal bij men huis, alles ligt nu toch open. Maar ik heb eigenlijk nog geen idee wat ik ervoor moet voorzien (2 wagens).
Ik hoop alleszins op wat meer elektrische wagens op de wagenlijst, grootste probleem zal de range zijn bij mij, ik doe ongeveer 50k km/jaar. Waren ze niet van plan elektrische wagens te verplichten bij bedrijfswagens?

Sent from my Lenovo K33a48 using Tapatalk
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb nu een 5G6 naar de garage liggen, maar ook - en vooral - een dikke wachtbuis.
Daar kan ik insteken wat ik wil. Een gasleiding als CNG doorbreekt, 3G10 als dat nodig zou zijn, ...

Maar opnieuw: hoeveel mensen hebben die mogelijkheid niet? Dat de auto-industrie inzet op een product waarvan 70% de voordelen niet kan genieten, lijkt me echt een aberratie. Opnieuw: gaan alle appartementbewoners elke dag 20 minuten aanschuiven bij het e-tankstation om wat elektriciteit te tanken? Of klikken ze 's avonds hun batterij los om ze thuis op te laden?
Vraagje
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jul 2017, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Dank je voor de vele reacties. Ik reken op de nodige flexibiliteit van mijn werknemer, dat komt wel in orde. Het is een heel klein bedrijfje.

Zijn er al mensen die hier enige ervaring mee zouden hebben?

Ik zie dat we een beetje off topic aan het gaan zijn. Dat is een beetje jammer.

Ik woon in een appartement en ik heb een ondergrondse garage. Versterken van elektriciteit zal tot op zekere hoogte kunnen, denk ik. Hangt ook een kostenplaatje aan vast natuurlijk.

Die i3 en Zoe lijken inderdaad vandaag de dag het verst te staan. Of de e golf maar die zijn bereik is nogal klein. Iemand hiermee ervaring?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: - waar gaan we de elektriciteit vandaan toveren?
Sorry voor het off-topic gaan, maar in tegenstelling tot wat velen geloven zou de impact van allemaal elektrisch gaan rijden op ons elektriciteitsverbruik niet ZO groot zijn.
België verbruikte in 2015 ongeveer 84 TWh (terrawattuur) aan elektriciteit.
Tegelijk reden personenwagens in België ongeveer 78 miljard km. Dit zijn enkel de personenwagens, geen bussen, vrachtwagens en camionetten.
Neem dat een gemiddelde wagen 7 liter/100 km verbruikt, dan komen we op een brandstofverbruik van ~ 5,5 miljard liter. Dit is een mix van benzine en diesel, maar laat ons voor de berekening even de worst case aannemen, nl dat het allemaal diesels zijn. Als je het correct wil berekenen: we verbruikten in België 1,4 miljard liter benzine in 2015, maar ik heb ff geen zin om de berekening helemaal juist te maken :)
1 liter diesel bevat ongeveer 10 kWh aan primaire energie en een verbrandingsmotor haalt daar ongeveer 1/3 aan nuttig motorvermogen uit.

5460000000 liter * 10 kWh/liter * 1/3 rendement = 18,2 TWh = ongeveer 22% van onze jaarlijks elektriciteitsverbruik. Okay, dat is misschien niet niks, maar nu ook niet van die orde dat we heel het land vol kerncentrales moeten zetten.

Alternatieve berekening: op basis van testen blijkt de gemiddelde elektrische wagen zo'n 20 kWh/100 km te verbruiken. Aan 78 miljard gereden km/jaar betekent dit een verbruik van 15,6 TWh of 19% van ons jaarlijks elektriciteitsverbruik. Ik denk dus niet dat ik een rekenfout gemaakt heb.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

SpecialK schreef:Sorry voor het off-topic gaan, maar in tegenstelling tot wat velen geloven zou de impact van allemaal elektrisch gaan rijden op ons elektriciteitsverbruik niet ZO groot zijn.
Geen idee of je berekening correct is... maar nu smeekt men in de winter reeds om niet teveel te verbruiken wegens schaarste... en dan wil jij er nog eens 20% bij doen !

Het is duidelijk dat dit gewoonweg niet kan met de huidige middelen... en op zonnepanelen gaan we ook niet moeten rekenen in de winter, hopelijk gaat het stevig waaien dan maar ik vrees dat een kerncentrale (of meerdere) de enige oplossing is als we met z'n allen elektrisch willen rijden.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor wat laadpalen betreft is de colruytgroep deze aan het plaatsen bij hun winkels, laden met 22kW (3*32A) terwijl je winkelt. Kan een oplossing zijn voor wie op een appartement woont. Kosten:1€/maand en 0,25€ per kWh ~ dezelfde prijs als thuis.
En om terug te komen bij het verrekenen van stroom welke je thuis gebruikt: het is de belastingsinspectie die moeilijk doet meestal niet de werkgever.
Zelf heb ik PV's en heb ik WP verwarming in de bureau, dus elektriciteit nodig voor PC, verwarming, e.a. Kostendeclaratie voor elektriciteit werd door de belastingen verworpen. Uitleg: je had de investering moeten inbrengen, de GSC moeten inbrengen, e.a.

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

heist_175 schreef:Ik heb nu een 5G6 naar de garage liggen, maar ook - en vooral - een dikke wachtbuis.
Daar kan ik insteken wat ik wil. Een gasleiding als CNG doorbreekt, 3G10 als dat nodig zou zijn, ...

Maar opnieuw: hoeveel mensen hebben die mogelijkheid niet? Dat de auto-industrie inzet op een product waarvan 70% de voordelen niet kan genieten, lijkt me echt een aberratie. Opnieuw: gaan alle appartementbewoners elke dag 20 minuten aanschuiven bij het e-tankstation om wat elektriciteit te tanken? Of klikken ze 's avonds hun batterij los om ze thuis op te laden?
Het is inderdaad alles behalve praktisch vandaag de dag voor de overgrote meerderheid van de bevolking. En ik zie dat ook niet sneller beter worden. Tenzij er een of andere magische supersnellaadtechnologie komt die er voor zorgt dat er kan opgeladen worden zo snel als een tankbeurt (of batterijen wisselen). Maar ik betwijfel het, dat zit er niet direct aan te komen. En dat is een technologie die eigenlijk echt imperatief is voor het large scale succes. Met elke minuut extra aan het e-Station groeit de wachtrij exponentieel. Geen enkele autoproducent is echt bezig met wisselbare batterijen, zo lijkt. Dat praktische probleem zal alleen maar groter worden in de toekomst als ze mensen gaan beginnen forceren met nog maar meer belastingen om kleiner en meer in de stad te gaan wonen.

En opladen bij de winkel en andere kleine "stops" die je doet lijkt me ook niet echt een serieuze oplossing tenzij je elke dag van de week meerdere uren gaat winkelen. Ik winkel 1x per week voor een hele week en doe daar nog geen uur over. Ik denk dat dit bij velen zo is, maar ik kan me vergissen. En dan nog, dan moet elk parkeerplekje een laadpaal hebben, niet 5 palen voor heel de parking.
s5zone
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 okt 2016, 10:20
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Ik moet zelf een nieuwe wagen bestellen binnen een paar maand en ik ben ook aan het kijken naar zowel de traditionele diesel als de hybride plug-in. Na een rondvraag op mijn werk bij collega's en car mgmt ben ik erachter gekomen dat ze redelijk strikt hier in zijn. Verschillende documenten moeten invullen (hoeveel km, laadpaal thuis?, laadpaal werk? laadpaal project?, hoeveel dagen kan je wel opladen vs. niet).

Mijn bedrijf is echter wel een pionier op dit vlak denk ik. We zitten momenteel in de transitie om via de DKV tankkaart te kunnen opladen, alsook wordt de kost betaald om thuis een extra meter te installeren + bijhorende upgrades / nieuwe plaatsing van speciale stopcontacten.

Hetgeen wel jammer is, ik rij dikwijls naar het buitenland (200-400km) en je batterij is snel leeg. Je kan deze onderweg wel opladen, maar ik ga ook niet 3x een pauze nemen van 30 minuten. Dit samen met een beperkte brandstoftank, zorgt ervoor dat ik toch regelmatig mag gaan tanken. En laten we eerlijk zijn, momenteel schiet België hierin toch wel tekort (netwerk van laadpalen etc).

Ik ben echt aan het twijfelen. Ga ik nog voor een laatste diesel of neem ik (nu de industrie eindelijk op de kar gesprongen is) een eerste hybride?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Oei, CNG niet in overweging nemen? Kan ik begrijpen, collega's met CNG vinden het na een tijd hinderlijk om elke dag naar een CNG tankstation quasi naast hun deur te rijden om te tanken. Tenzij je een Tesla hebt zijn de andere opties te beperkt omtoch een redelijk aantal km te doen.
Een alternatief zou kunnen zijn, gebruikt in NL, een outlander PHEV met onderbouw LPG tank van 60l. Lease bedrijven in BE, dan mag je deze laatste al vergeten.

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je gaat inderdaad het ganse land moeten voorzien van laadstations.
Met de doelstelling om fossiele brandstof te weren binnen een paar decennia, zou de grote meerderheid van de autos wel ns elektrisch kunnen worden.
Met een paar laadpalen op een parking geraken we er niet vrees ik.
Mensen uit de buurt zetten daar 's avonds hun auto en komen hem pas 's ochtends ophalen, en niet wanneer hij "vol" is.
Maw een straat laadpaal zal een ganse avond/nacht door dezelfde wagen bezet zijn, hoe snel die ook laadt.
Hetzelfde krijg je met woon-werkverkeer.
Er zullen velen de auto de hele dag achterlaten aan een laadpaal in de buurt van het station waar ze de trein nemen naar het werk.

Je ziet datzelfde probleem nu al op parkings die laadpalen voorzien. Men zet daar zijn auto en gaat dan een halve dag shoppen in de stad. Het is al erg genoeg dat bepaalde steden boetes uitschrijven voor het "te lang bezetten van het laadstation".
Dat maakt het hele oplaadgedoe al problematisch, want dat elimineert het opladen tijdens de werkuren voor mensen die de trein pakken, omdat ze nooit op tijd terug kunnen zijn om hem te verplaatsen.

Aangezien niet iedereen een oprit of garage heeft, en laden langer duurt dan 2 minuutjes een slang in de wagen steken, wordt dit problematisch wanneer er meer en meer elektrische autos zullen zijn.
We spreken dus over vele vele palen, waarvan de meesten veel langer bezet zullen zijn dan hun laadcyclus.
Palen op straat zullen een ganse nacht ingenomen worden.
Palen op parkings gaan uren bezet zijn terwijl de chauffeur elders naartoe is.
Palen aan tankstations die "binnen de 15-30 min snelladen" zullen langer insteken, want je gaat chauffeurs hebben die intussen gaan eten of iets anders doen en niet op tijd terug zijn.
Tesla had dat al voor met zijn gratis snelladers, waar chauffeurs uit de buurt gewoon hun auto parkeerden 's nachts.

Om nog maar te zwijgen van de neveneffecten.
Naast het tekort aan stroom dat we in de winter ervaren, zullen er ook nieuwe stroompieken ontstaan.
Nachttarief zou wel ns afgeschaft kunnen worden, want dan hangen alle wagens aan de kabel.
Een zware stroompiek 's ochtends wanneer de fabrikanen doorhebben dat ze de auto kunnen laten programmeren om bepaalde dingen automatisch te doen, en ik garandeer u dat "de chauffage reeds aanzetten in de winter net voor de chauffeur eraan komt zodat de wagen geen ijskast is" eentje zal zijn dat snel aanslaat.


Ivm CNG: moet je dat elke dag tanken?
Ivm LPG: dat raad ik af, dan vind je nergens nog parking, zeker met steden die de auto uit het straatbeeld aan het weren zijn naar de grote parkings toe, waar je gegarandeerd niet in mag.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

SpecialK schreef:18,2 TWh
Doel produceert ongeveer zoveel energie, op jaarbasis.
Alle elektrische-auto fans: waar gaan we een extra doel neerpoten?

Als we dan de Verhofstadtse kernuitstap serieus nemen:
- 5 x centrale Langerlo (kolen)
- 6 x centrale Drogenbos (STEG)
- 7 x centrale LesAwirs (kolen)

Als het niet nucleair mag zijn én geen CO2 mag uitstoten:
- 10 x centrale Coo (waterkracht)

Om maar te zeggen: dat is echt wishful thinking.
Om een windmolen te bouwen moet je al 10 jaar aan milieustudies doen en rekening houden met de roze, geschubde bosmier, boze bommaatjes en wat nog allemaal. Hoe ga je in 2017 (of later) dan 10 centrales bijbouwen?

Dus opnieuw: elektrische auto's is echt niet de toekomst.

@CNG/tanken
Bereik is 400km, dus je zal niet elke dag moeten gaan tanken, maar een gemiddelde C-segmenter doet toch wel vlot het dubbele (tot meer, afhankelijk van rijstijl en wegtype). Dus als je een auto op CNG neemt, moet je wel een station ergens vlakbij of op de weg hebben.
CNG is alvast een makkelijkere én haalbare stap dan elektrisch.
Maar de CO2 ligt maar beperkt lager: 95gr CO2 voor een Golf7 110pk. Niet echt om over naar huis te schrijven natuurlijk.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

ik denk dat je bij CNG niet mag blindstaren op de CO² maar de algehele verbranding, de NOX, dat is bij diesel ook het grootste probleem feitelijk.

aardgas op zich heeft een van de properste verbrandingen in het algemeen met relatief weinig reststoffen. Ik weet natuurlijk niet of het in de omstandigheden van een auto ook zo een schone verbranding kan bereiken.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

heist_175 schreef:[Als het niet nucleair mag zijn én geen CO2 mag uitstoten:
- 10 x centrale Coo (waterkracht)
Om maar te zagen over details: Als ik mij niet vergis is Coo eigenlijk geen waterkrachtcentrale maar een "batterij". Teveel stroom = water naar omhoog pompen, bvb. met de kerncentrales die 's nachts aan overproductie doen, want je legt zo'n ding niet efkes stil zoals een gascentrale. Te weinig stroom = water naar beneden laten stromen en daarmee stroom opwekken. 't Is niet dat er daarboven een reservoir zit dat op natuurlijke wijze wordt aangevuld. (of misschien héél beperkt?)

Overigens is de combinatie van vele Coo's een oplossing voor de problematiek rond hernieuwbare energie, nl. dat die niet altijd beschikbaar is. De Nederlanders doen het bvb., die hebben een kabel lopen naar Noorwegen en gebruiken de waterkrachtcentrales daar deels als een "batterij" à la Coo.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

vverbeke schreef:Overigens is de combinatie van vele Coo's
En waar gaan die vandaan moeten komen... een eilandje voor de kust... maar het blijft een druppel op een hete plaat.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Klopt. Coo is een bassin die opgepompt wordt met reservestroom en dan ingezet wordt bij pieken, omdat die in weinige minuten operationeel is. Maar op is op en dan moeten de pompen alles terug omhoog duwen.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1934
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

bruma schreef:
Hou er wel rekening mee dat er vanaf 2019, mogelijks, een andere verrekening zal gebeuren van de elektriciteits-distributiekosten.
Waar nu mensen met PV panelen een prosumententaks betalen op basis van het vermogen van hun omvormer, dus onafhankelijk van hun productie, wil men naar een capacitietstarief waarbij men kosten zal aanrekenen volgens de hoofdzekeringen, ongeacht het verbruik dus. DE doodsteek in BE voor elektrische wagens en de mogelijkheid om te snelladen.
Inderdaad dit zou wel eens een spelbreker kunnen zijn maar tegen 2019 zijn thuisbatterijen misschien ook al interessanter :-D
https://www.eandis.be/sites/eandis/file ... tarief.pdf
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Dan zal de capaciteit toch nog aardig mogen stijgen van die batterijen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Om de TS nog wat te helpen: als je toekomstgericht wil leasen (wat als leasegebruiker een aberratie is, maar goed), kijk dan naar waterstof.
Waterstof combineert de voordelen van elektriciteit (groen, uitstoot, ...), maar vermijdt de nadelen (bereik, tankbeurtduur, ...).

Omdat het niet zo hip is en er ook nog geen gelikte modellen zijn, is er weinig politieke steun.
Er zijn in verhouding ook weinig modellen. Toyota heeft een C-segmenter (Toyota Mirai), maar die kost €80K. Een C-segmenter voor €80K, je ziet al van ver dat het een giga(lease)topper gaat worden :). Ik zou liever zien dat de overheid dit subsidieert dan elektro-auto's of de infrastructuur voor elektro-auto's.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

MClaeys schreef:Dan zal de capaciteit toch nog aardig mogen stijgen van die batterijen.
Of een energiedrager die we kunnen tanken zoals we nu met benzine & co kunnen doen. Centraal stroom opwekken en naar een aantal tankstations transporteren die dit overzetten op een energiedrager ljkt mij praktisch interessanter naar de problematiek rond waar opladen (voor wie geen eigen oprit of garage heeft), de tijd die het opladen kost, geen zwaarder stroomnet naar ieder huishouden, ... Je zit dan natuurlijk nog steeds met conversieverliezen. Dat centraal opwekken vloekt natuurlijk weer met iedereen zonnepanelen op zijn dak maar swat. Kernfusie for the rescue!

Verre toekomstmuziek, ik weet het, maar een mens mag dromen.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Het hoeft niet centraal als in 3 centrales op heel België. Het kan ook centraal als in enkelen per gemeente.
Als je overal zonnepanelen legt en windmolens plaatst, kan je op piekmomenten met het overschot (wat dan geen overschot meer is) de lokale waterstofcentrale van prik voorzien. Die slaat het waterstof dan op tot er "getankt" wordt.
Momenteel wordt waterstof nog vooral gewonnen uit CH4 (of kolen), maar het kan ook groener: elektrolyse.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Dat was ooit ook mijn droom. Met overschot van de fotovoltaïsche panelen in de zomer waterstof maken om dat dan in de winter of in de auto te kunnen gebruiken...

Blijkt echter dat zo'n systemen toch niet zijn uitgekomen en dat de efficiëntie van elektrolyse zo bedroevend laag is dat het gewoon economisch compleet onrendabel is.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

heist_175 schreef:Waterstof combineert de voordelen van elektriciteit (groen, uitstoot, ...), maar vermijdt de nadelen (bereik, tankbeurtduur, ...).
Maar ik dacht dat waterstof dan weer veel energie vroeg om te maken (dus duur) + zeer licht ontvlambaar, geurloos? (weet ik niet zeker). Als ik zie hoe onverantwoord sommigen nu al doen in het tankstation (meer dan eens staan daar mensen te roken :bang: ).
Maar waterstof daar ben ik ook wel voor te vinden, mijn pa was bij de eerste chauffeurs die als proef met een waterstofbus van De Lijn mocht rijden, ik vond dat toen al machtig. Moet ergens 2007/08 geweest zijn, dus de techniek staat intussen wel alweer wat verder natuurlijk.
Mijn vraag hierbij is wel: is met elektrolyse energie zonder veel verlies om te zetten? Want je zet dan eerst elektriciteit om naar waterstof om dit vervolgens om te zetten naar bewegingsenergie (motor van wagen). Bij een elektrische wagen zet zich dat meteen om in beweging. Ik ben wel benieuwd naar het verschil in efficiëntie dan. Ook omdat, als we niet voldoende stroom hebben om elektrische wagens op te laden, hoe zouden we dat dan wel hebben om waterstof te maken? En die stroom moet dan natuurlijk ook weer bij voorkeur groen zijn.

Moest gelijk weer aan deze denken (die gebruikt het systeem dat Nob hierboven beschrijft):
[youtube]Vel9LH57RII[/youtube]
Gebruikersavatar
foxhound
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 mei 2009, 16:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

Ik zie persoonlijk het voordeel van waterstof niet in.
Het baant zich een weg doorheen metalen tanks en maakt het metaal broos, dus moeilijk op te slaan.
Je verliest heel wat energie bij het maken van de waterstof.
Het is ontvlambaar.


Tegen het punt dat we genoeg elektrische of hybride auto's hebben om elektriciteitsproblemen te veroorzaken hebben we genoeg groene energie + batterijen erbij om dat probleem ook op te vangen. Het probleem wat men aan het oplossen is voor betere elektrische auto's, brengt ons ineens ook grid-storage. Zowel large scale, als small-scale (a la powerwall). Denk dus dat ons elektriciteitsnet er in de toekomst enkel betrouwbaarder gaat op worden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als er één technologie is die je best vergeet is het waterstof. Die hype is terecht aan het overvliegen en de politiek begint het ook een beetje in te zien (en niet de grote lobbywerkers te volgen).
Waterstof omzetten in energie kan op enkele manieren, maar die zijn (fysiek/chemisch) gelimiteerd in hun (lage) rendement. Om een eenvoudig inzicht te scheppen, stel dat je om een fuel-cell wagen op waterstof te laten rijden (die uit elektriciteit wordt gewonnen) drie windmolens moet zetten, dan kan je met diezelfde drie windmolens evengoed drie full elektrische wagens laten rondrijden...
Meer in cijfers ter vergelijking enkele (optimistische) well-to-wheel rendementen:
- ICEV (verbrandingsmotor) 13 %
- BEV (batterij elektrisch voertuig) 28 %
- FCV (waterstof fuel cell voertuig) 10 %
- ICEV-H2 (waterstof verbrandingsmotor) 3%

Waterstof is misschien beschikbaar hier en daar als randproduct, maar absoluut niet genoeg om er onze grote transportnoden mee te dekken.
De waterstofhype wordt vooral gepusht door traditionele oliebedrijven die met waterstof een alternatief zien om hun netwerk in leven te houden.
Zoals foxhound aangeeft is opslag ook een uitdaging. Het is al even geleden, maar rond 2008 ofzo hadden ze aan de EU in Brussel enkele BMW 7 wagens rondrijden op waterstof (gebruikt in verbrandingsmotor, the horror). Wat weinig geweten was, is dat meer dan de helft van de getankte brandstof in die wagens gewoon in de lucht verdween... zeer efficient dus ;) ondertussen zijn de tanks wel beter, maar toch.

Ik heb het steeds raar gevonden dat Toyota op de waterstof kar is gesprongen. Nog niet zo lang geleden hadden ze op hun website een hele motivatie staan waarom ze waterstof niet als toekomst zagen (url was http://www.toyota.com/html/hybridsynerg ... rogen.html ). Meer zelfs, op een seminarie heb ik dit een Toyota topman zelf horen zeggen. Achja, mogelijk zit er politiek achter of is er iets dat ik niet weet :)
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1934
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Er zou een alternatief bestaan voor batterijen "Nanoflowcell" , alleen wordt de effectiviteit en echtheid ervan in vraag gesteld

http://nanoflowcell.com/what-we-do/inno ... oflowcell/

http://autovisie.nl/2017/02/nieuws/nano ... nt-48volt/

https://en.wikipedia.org/wiki/NanoFlowcell
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Wat betreft de vraag van de TS over het laden : Het beste is om een laadpaal bij je parkeerplaats of in je garagebox te plaatsen. Die neemt stroom vanaf de teller van je eigen appartement (als dat mogelijk is) of anders van de stroom voor gemeenschappelijk voorzieningen. Er bestaan laadpunten met een geijkte en verzegelde teller zodat de afrekening op een betrouwbare manier door de syndicus kan gebeuren (en eventuele doorrekening naar werkgever) . Ik weet dat Mennekes zo'n laadpunten heeft, maar wellicht hebben andere merken die ook.
Elektrisch rijden is voor appartementsbewoners in steden wellicht het meest geschikt. Hun verplaatsingen zijn meestal binnen de actieradius van een EV en de vermogens om te laden zijn bijna altijd aanwezig in de parkeerkelders van de appartementsgebouwen. De apparatuur bestaat ook om de afrekening te maken. Jammer alleen dat dit zo weinig bekend is. En ook syndicussen en projectontwikkelaars houden nog te weinig rekening met de komst van EV.
Zo bezocht ik onlangs een vrij grote ontwikkeling in een binnenstad met woningen en appartementen en een ondergrondse parkeergarage. Als reclamestunt bij de verkoop gaf de ontwikkelaar een EV gratis bij een appartement. Een Renault Twizy weliswaar, maar kom, het is de geste die telt. Niet omdat ik op een Twizy zit te wachten maar omdat ik er van uitging dat dit toch getuigde van een toekomstgerichte aanpak ging ik naar de opendeurdag. Bij de rondleiding in de parkeergarage vroeg ik naar de laadvoorzieningen voor EV. De makelaar begreep eerst de vraag niet maar moest nadien toegeven dat er niets voorzien was... Hoewel op dat moment de ontwikkeling al voor 80% verkocht was hadden ze die vraag nog nooit gekregen. Met zo'n instelling gaat omschakeling naar EV nog lang duren.

Ik woon zelf in de stad in een rijhuis zonder garage. Dat blijft dus een heikel punt om te laden. Maar ik heb een garagebox kunnen kopen onder een appartementsgebouw. Die box ligt om 6 meter van de elektriciteitskast van het gebouw, dus als mijn eerste EV er komt laat ik van daar een kabel trekken met een geijkte laadpaal en ik kan laden.
Mantis
Member
Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 apr 2007, 12:54
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

Ik rijd nu bijna een jaar met een bmw i3 geleased via het bedrijf.
Thuis staat er in de garage een wallbox en ook op het werk kan er opgeladen worden. Er is een 'tankkaart' voorzien die het laden thuis start/stopt en het verbruik doorgeeft zodat dit kan vergoed worden. Hiervoor rekenen ze een soort gemiddelde stroomprijs. Indien je zonnepanelen hebt of een goedkope leverancier heb je in principe nog een beetje winst via dit model. Met dezelfde kaart kan ik ook gebruik maken van publieke palen.
Maar ik zou er niet aan beginnen als je geen oplaadpunt thuis kan voorzien.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

R2D2 schreef:Bij de rondleiding in de parkeergarage vroeg ik naar de laadvoorzieningen voor EV. De makelaar begreep eerst de vraag niet maar moest nadien toegeven dat er niets voorzien was... Hoewel op dat moment de ontwikkeling al voor 80% verkocht was hadden ze die vraag nog nooit gekregen. Met zo'n instelling gaat omschakeling naar EV nog lang duren.
In plaats van zonnepanelen te verplichten op een nieuwbouw zou men beter verplichten iedere parkeerplaats (of toch minstens 50%) uit te rusten met een laadsysteem. Dit zou pas getuigen van toekomstvisie... nu ja, onze politiekers gaan dat misschien inzien binnen 15 jaar.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”