Zin of onzin van registratie prepaid simkaarten?

Algemene discussies over telecommunicatie
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

...
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 25 jun 2017, 00:10, in totaal 1 gewijzigd.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

johcla schreef:Toevallig vandaag een sim-kaart bij Dommel Freedom besteld. Ik moest kopie van id-kaart doormailen.
je moet gewoon een ID-kaart doormailen, daarom nog niet die van u ...... :)
Afbeelding
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 430
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 26 keer

400.000 simkaarten zijn een dag voor de deadline niet in orde met de registratieplicht voor prepaidkaarten. Vanaf vanavond worden al een groot gedeelte op non-aktief geplaats. nu.nl

Dus dat belooft voor de volgende 48h
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Voor wie afgesloten wordt: eigen schuld dikke bult, zou ik zeggen :wink:
iedereen heeft 6 maanden de tijd gehad

Maar van die 400.000 zijn er waarschijnlijk een paar honderdduizend die toch niet meer gebruikt werden?
En wellicht ook nog een groot aantal mensen die de moeite niet willen doen, en hun kaartje gewoon laten verlopen?

Dus zo erg is het allemaal niet denk ik.

Een aantal zullen het pas merken als ze de eerste keer het kaartje nodig hebben (ik denk aan noodtelefoons in een lift, bijvoorbeeld) :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

philippe_d schreef:Voor wie afgesloten wordt: eigen schuld dikke bult, zou ik zeggen :wink:
Dat zou ik nog niet zo zeggen. De overheid treft hier alle schuld.

Consumenten bij Aldi Talk hadden bijvoorbeeld 12 maand recht om hun belwaarde op te gebruiken terwijl de simkaarten na 6 maanden worden afgesloten.

Velen zullen pas eind mei, begin juni een nummeroverdracht aangevraagd hebben bij een andere operator.
Wie een beetje op de hoogte is van telecom in België weet bovendien ook dat heel wat nummeroverdrachten traag of problematisch verlopen.

Zo ook met de simkaart van een familielid. De bejaarde man verliest wellicht morgen z'n gsm-nummer en is de komende dagen onbereikbaar door een falende overheid en de falende provider Orange.

Kom niet af dat je maanden op voorhand een nummeroverdracht moet aanvragen, de overheid heeft een wet gemaakt die zegt dat het binnen één werkdag moet beklonken zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Belgenmop is weer goed aan het ontwikkelen. Zoals verwacht.

Lycamobile, Ortel Mobile en Vectone Mobile hebben een reeks simkaarten die wel geregistreerd zijn maar waarvan ze tijdens een inspectie niet konden aantonen dat ze ook werkelijk de identiteitsgegevens hadden.

Niet toevallig ook weer de operatoren met de sterkste banden met landen waar terroristen gaan radicaliseren. Tot daar de (geveinsde) anti-terrorisme doelstelling van deze maatregel.

https://nl.metrotime.be/2017/06/08/news ... gistratie/
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

CCatalyst schreef:Lycamobile, Ortel Mobile en Vectone Mobile hebben een reeks simkaarten die wel geregistreerd zijn maar waarvan ze tijdens een inspectie niet konden aantonen dat ze ook werkelijk de identiteitsgegevens hadden.
Ik vraag me af of de andere operatoren ook al doorgelicht zijn.
Bij Base moest ik op een website iets invullen. Als ik daar "Roger Smits - Azalealaan 17 - 2930 Schoten" had ingevuld, hadden ze het evengoed aanvaard. (noot: bovenstaande zijn niet mijn echte gegevens).

De enige juiste manier is, volgens mij, een webtoepassing die uw e-ID uitleest. Om dat te faken moet je zowel de ID-kaart hebben, als de PIN-code.

@antiterrorisme
Ik betwijfel of dit veel zoden aan de dijk gaat zetten. Je pikt gewoon een GSM, of je gebruikt een buitenlandse SIM-kaart?
Of ook: als je uzelf opblaast, wat maakt het dan uit dat de politie weet dat het met/via uw GSM gebeurde :)?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Of ook: als je uzelf opblaast, wat maakt het dan uit dat de politie weet dat het met/via uw GSM gebeurde :)?
Het gaat er voornamelijk om dat men het netwerk (met wie heb jij contact) kan blootleggen.

Op zich snap ik de regel wel maar volgens mij is hij verre van waterdicht.

Ik vraag me af of men voortaan bij de politie ook gaat controleren of je de registratie wel correct is (maw. loop jij rond met jou SIM of die van iemand anders).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Betwijfel ik ten zeerste.
Ik heb alvast registraties gedaan voor sims die niet van mij zijn, maar die ik beheer (ouders, kameraad die vaak in het buitenland zit maar zijn nummer niet kwijt wil, sims in niet-telefoontoestellen zoals mifi units, ...).

Hoe moeilijk denk je dat het is om een simkaart te kopen van een prive persoon?
Of gaan ze jaarlijks zo'n registratierondje doen om te zien of alle info nog up to date is?
Die database gaat heel snel vol obsolete informatie zitten.

"Oei, problemen met mijn simkaart? Maar dat is helemaal mijn nummer niet.
Misschien is dat wel zo'n 'makkelijk' nummer dat ik gevonden heb in de winkel en dan doorverkocht.
Aan wie? Maar dat weet ik niet hoor. Registratieplicht? Ik ben maar een privepersoon, daar heb ik niks van gehoord."
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als je zelf geen terrorist bent, en ze komen bij jou aankloppen omdat jouw kaartje werd gebruikt bij een aanslag, zullen ze het wel snel merken dat jij er niets mee te maken hebt.
Maar wil je dat risico lopen, dat ze midden in de nacht met groot geweld jouw woning binnenvallen, omdat ze vermoeden dat er een link bestaat?

Dat is toch hetzelfde als iemand jouw PC/netwerk laten gebruiken voor illegale zaken.
Als je zelf geen pedofiel bent, en ze komen bij jou aankloppen omdat jouw netwerk werd gebruikt, zullen ze het wel snel merken dat jij er niets mee te maken hebt.
Maar wil je dat risico lopen, dat ze groot geweld jouw woning binnenvallen, en gans jouw IT in beslag nemen voor onderzoek?

Ik de huidige tijd, zou ik als privé persoon, mijn geregistreerde simkaart niet verkopen aan een onbekende :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

philippe_d schreef:Als je zelf geen terrorist bent, en ze komen bij jou aankloppen omdat jouw kaartje werd gebruikt bij een aanslag, zullen ze het wel snel merken dat jij er niets mee te maken hebt.
Maar wil je dat risico lopen, dat ze midden in de nacht met groot geweld jouw woning binnenvallen, omdat ze vermoeden dat er een link bestaat
Onderzoeksrechters zullen wel snel genoeg gaan beseffen dat wie echt "snode" plannen heeft wel zal zorgen dat hij daarvoor geen simkaart op zijn naam gebruikt (wat onze - soms toch wel erg naïeve - regering niet beseft) en ik zie ze dan ook geen toestemmingen geven voor (nachtelijke) huiszoekingen op basis van een simkaartregistratie alleen. Men zal wel met een sterker dossier moeten afkomen. En zoals hierboven al aangehaald, binnen een jaar is die registratiedatabase zo goed als waardeloos, dus absoluut ontoereikend als bewijsmiddel voor eender wat. Ik zie de operatoren geleidelijk aan ook lakser omspringen met die registratieplicht, zeker als de storm wat gaan liggen is en er geen inspecties meer zijn.

De echte giller komt nog de dag dat die database of een deel daarvan op het internet lekt, en die dag komt zeker. Wat de klassieke operatoren betreft is dat een database met de minst waardevolle klanten van het bedrijf, dus met het minst incentive om volgens de normen te beschermen. Wat Lycamobile en co betreft, het zou me verbazen als die iets van expertise inzake het beheer van zo'n databank in huis hebben. Het feit dat ze zelf blijkbaar niet weten wat er in hun eigen databank zit zegt eigenlijk al genoeg.

In de VS koop je trouwens zonder ID niet enkel een registratieloze simkaart maar zelfs een hele burner phone + simkaart gewoon vrij in de Walmart (dus RIP IMEI tracking). Desondanks, wees gerust dat ze een person of interest daar wel gaan vinden, ze hebben daar geen registratie voor nodig.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

philippe_d schreef:Als je zelf geen terrorist bent, en ze komen bij jou aankloppen omdat jouw kaartje werd gebruikt bij een aanslag, zullen ze het wel snel merken dat jij er niets mee te maken hebt.
Maar wil je dat risico lopen, dat ze midden in de nacht met groot geweld jouw woning binnenvallen, omdat ze vermoeden dat er een link bestaat?
Zoek maar eens op internet op hoe lang het duurt eer je in beslag genomen spullen weer terug krijgt.
Ook onterecht in beslag genomen spullen (ie na uitspraak van de rechter) krijg je pas terug bij Sint Juttemis (wachttijden tot 4 jaar zijn eerder regel dan uitzondering).
Ik hoop dat er in onderzoeken waar het echt van belang is, anders werken dan de politie-onderzoeken waar ik van ver of van dichtbij al bij betrokken geweest ben. Amateurisme troef. Telkens met zware financiële/psychische problemen tot gevolg.

Ik heb niet de indruk dat het prepaid-registratiesysteem (maar even goed het abonnementensysteem) voldoende waterdicht is, om erop te vertrouwen.
Opnieuw: enkel een ingelezen e-ID is correct, al de rest is prul.
En dan nog te hernieuwen om de zoveel jaar hé, cfr uw rekeningen.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:
CCatalyst schreef:Lycamobile, Ortel Mobile en Vectone Mobile hebben een reeks simkaarten die wel geregistreerd zijn maar waarvan ze tijdens een inspectie niet konden aantonen dat ze ook werkelijk de identiteitsgegevens hadden.
Ik vraag me af of de andere operatoren ook al doorgelicht zijn.
Bij Base moest ik op een website iets invullen. Als ik daar "Roger Smits - Azalealaan 17 - 2930 Schoten" had ingevuld, hadden ze het evengoed aanvaard. (noot: bovenstaande zijn niet mijn echte gegevens).

De enige juiste manier is, volgens mij, een webtoepassing die uw e-ID uitleest. Om dat te faken moet je zowel de ID-kaart hebben, als de PIN-code.
Bij Proximus moest dit bij mij via eID of betaling van € 1 via bancontact(aangezien banken persoonsgegevens moeten bewaren en regelmatig updaten, lijkt deze methode mij ook OK). Maar blijkbaar hebben de meeste providers zich er dus gemakkelijk vanaf gemaakt.
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 430
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 26 keer

Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

e-ID en klaar
dan moet je eerst al een e-ID stelen, wat toch al ingrijpender is dan zomaar een naam in te geven :)

dus we hebben veel mensen gepest (afgesloten) en de maatregel zet eigenlijk geen zoden aan de dijk in de huidige implementatie
fail :)
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

heist_175 schreef:e-ID en klaar
dan moet je eerst al een e-ID stelen, wat toch al ingrijpender is dan zomaar een naam in te geven :)

dus we hebben veel mensen gepest (afgesloten) en de maatregel zet eigenlijk geen zoden aan de dijk in de huidige implementatie
fail :)

dat ze dan maar eerst gratis wifi uitschakelen in steden want je kan zonder sim op internet :banana:
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

En die 'oplossing' hadden de criminelen nog niet eerder? :angel: :bang:
kurtcockaert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 04 sep 2012, 20:37
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 17 keer

Meer dan 20 jaar geleden, toen ik in een Proximus verkooppunt werkte, kwam een zeer vriendelijke Oost-Europeaan steeds langs met "vrienden en vriendinnen" om abonnementen (Proxi Pro) af te sluiten. Alles wees op stromannetjes. Dit is dus helemaal geen nieuw fenomeen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tja, ik beheer ook simkaarten die gebruikt worden door anderen, bv mijn ouders, of een kameraad die meestal in het buitenland zit maar zijn nummer niet kwijt wil.
En die kaarten staan makkelijkheidshalve op mijn naam, ja.
Toen ik ze registreerde moest ik zelfs niet bewijzen dat ik die kaart had, gewoon de nummer vanbuiten opzeggen was genoeg.

Uiteraard gaan er mensen tegen betaling nummer aankopen en doorverkopen.
Nu al doen mensen dat voor een andere reden: het vinden van "makkelijke nummers" en die dan doorverkopen aan degenen die dat willen.
Dat de verkoper voor zover ik weet geen manier heeft om te melden dat een nummer niet meer in zijn bezit is (en hoe zou je het gaan bewijzen) is problematisch voor zij die in good faith handelen.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

axs schreef:En die 'oplossing' hadden de criminelen nog niet eerder? :angel: :bang:
Toch wel maar daar had onze wetgever nog niet aan gedacht. Ze verdienen dan ook de "no shit, Sherlock" award.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Twitter: https://twitter.com/alexanderdecroo/status/930700527603765248 Goe bezig Lycamobile. :-D
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Voor De Croo is het wel makkelijk allemaal.

Lycamobile verkoopt z'n producten onder meer via een netwerk van nacht/dagwinkels enz, waar mensen werken die alle inkomsten nodig hebben en geen tijd hebben zich bezig te houden met veel tralala.

Verwacht De Croo dan werkelijk van een bedrijf als Lycamobile, dat al met enorm lage winstmarges werkt (ze zetten meer in op volume), dat zij die mensen gaan opleiden en/of apparatuur gaan bezorgen om correct ID's te registreren, allemaal zaken die handenvol geld kosten?

Nee, dat gaat Lycamobile niet doen. Als echt puntje bij paaltje komt en het BIPT moeilijk gaat doen, dan trekken ze gewoon de stekker uit de Belgische poot (net als enkele van hun voorgangers), en ze verhogen het aantal verkooppunten net over de grenzen, want ze gaan hier geen verlies gaan draaien omdat De Croo zus of zo wilt. Het zijn vooral de mensen die niet aan een postpaid-abo kunnen raken voor gelijk welke reden die daar het slachtoffer worden van het steeds minderende aanbod. Een terrorist vindt ongetwijfeld voldoende alternatieven.

Heel die registratie prepaidkaarten is een wansmakelijke soap die nooit had moeten verschijnen. Jammer dat het er "moest" komen omdat de regering nodig een verandering moest kunnen voorleggen kort na de aanslagen, ook al levert het totaal geen resultaten op.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het kan nochtans niet moeilijk zijn om een website te maken waar je kan inloggen met een e-ID en hiermee je registratie voltooien.

Op die manier heeft de lokale handelaar die de kaartjes verkoopt er totaal geen werk mee.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

r2504 schreef:Het kan nochtans niet moeilijk zijn om een website te maken waar je kan inloggen met een e-ID en hiermee je registratie voltooien
En zo komen we terug op het originele probleem dat SIM kaarten op andermans naam staan. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand van kwade wil niet aan een ID kaart + code kan geraken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het is inderdaad geen sluitend systeem maar als iemand z'n eID en pincode afgeeft moet hij wel beseffen dat hij verantwoordelijk is (net zoals wanneer je iemand anders met je wagen laat rijden).
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 430
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 26 keer

giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

r2504 schreef:Het kan nochtans niet moeilijk zijn om een website te maken waar je kan inloggen met een e-ID en hiermee je registratie voltooien.

Op die manier heeft de lokale handelaar die de kaartjes verkoopt er totaal geen werk mee.
Bij Proximus prepaid doen ze het nochtans ook zo: aanmelden met eid via website of in een verkooppunt laten registeren. Van de andere operators weet ik het niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Recent prepay kaartje gekocht van Orange om wat tests te doen, is idd ook zo - aanmelden via EID op de website of in store doen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Vraag mij nu plots af wat er zou gebeuren mocht je een kaartje registreren, en daarna een mail sturen naar de gsm provider in kwestie dat je wenst "vergeten" te worden in hun systemen (GDPR). Zouden ze dat kaartje ook meteen deactiveren?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Dat is niet hoe GDPR werkt; het recht om vergeten te worden is zeker niet absoluut. In dit geval is er een wettelijke verplichting om de identiteit te registreren, dat ga je niet omzeilen door de GDPR in te roepen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik weet niet of dit al vermeld is maar onlangs registreerde ik een Proximus sim en in de mail staat dit:
Als deze kaart in de toekomst niet langer onder uw verantwoordelijkheid zou vallen, is het belangrijk dat u ons dat meedeelt op het nummer 0800 22 800 of door een van onze Proximus Centers binnen te stappen.
Je kan er dus vanaf... de vraag is alleen wat je moet "bewijzen".
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Normaliter moet je toch om de 18 maanden het eigendom opnieuw bewijzen(ik betaal mijn Generation Connect normaliter met Paypal en kreeg onlangs een mail met de vraag om nog eens met Bancontact te betalen zodat mijn identiteit herbevestigd kon worden).
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Via eID moet je maar 1x verifiëren en vervolgens nooit meer. Is dus een permanent geldige methode.
Via een betaalmethode (Bancontact bijvoorbeeld) is het 18 maanden lang geldig. Als je dus maand na maand (of 1x per 18 maanden is evengoed) met zulke betaalmethode herlaadt dan blijf je ook geverifieerd. Als dat niet gebeurt komt de verificatie te vervallen en moet de operator je simkaart blokkeren, tot je je opnieuw verifieert (betaling/herlading doen met o.a. Bancontact).
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

Ik heb onlangs voor mijn vereniging drie simkaartjes gekocht. Die staan alle drie op mijn naam en ze hebben daarvoor mijn id uitgelezen. Als er iemand daarmee criminele activiteiteten zou gaan doen dan gaan ze rap aan mijn deur staan. Ik ben het dan wel niet zelf geweest maar in het kader van een onderzoek zouden ze al direct een stap dichter bij zijn.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Joe de Mannen schreef:
Als deze kaart in de toekomst niet langer onder uw verantwoordelijkheid zou vallen, is het belangrijk dat u ons dat meedeelt op het nummer 0800 22 800 of door een van onze Proximus Centers binnen te stappen.
Je kan er dus vanaf... de vraag is alleen wat je moet "bewijzen".
Ik neem aan dat men de registratie van de kaart gaat wissen, en de kaart gewoon een SMSje gaat sturen in de aard van "kom aub langs om deze kaart te registreren; zo niet gaan we ze laten blokkeren en vervalt het nummer".
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

De simkaart moet geblokkeerd zijn zolang er geen identificatie aan gekoppeld is.
Er mag dus geen periode zijn zoals: kom aub langs om deze kaart te registreren; zo niet gaan we ze laten blokkeren...
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Proximus heeft me een SMS en een mail gestuurd om mijn GSM opnieuw te registreren. Zoniet zullen ze mijn kaart in september blokkeren.

Ik dacht, laat ik het maar meteen in orde brengen (en dan kan ik het ook niet meer vergeten). Helaas lukt het registreren niet. Heb het eerst geprobeerd door een betaling te doen (*). Maar al vlug komt er de volgende foutmelding :

! ongeldig adres
Het adres dat je opgaf is niet geldig

Dan maar geprobeerd met mijn identiteitskaart, maar ook daar eindigt het met dezelfde foutmelding.

Net telefonisch contact opgenomen met Proximus hierover en ze kwamen totaal uit de lucht vallen. Volgens hen is mijn kaart nog geldig geregistreerd omdat ze recent nog herladen werd met mijn bankkaart.

Ze vonden het ook zeer vreemd dat ik een SMS en mail ontvangen heb. Volgens de helpdeskmedewerkster krijg ik via telefoon een melding (bij uitgaande gesprekken) als mijn kaart opnieuw geregistreerd moet worden. Dat is nog niet het geval, dus hoef ik voorlopig niks meer te doen.

(*) Er is géén betaling door mij gedaan, want ik ben zelfs niet tot in een betaalvenster geraakt.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”