Fritzbox 7490 VPN naar ander merk router

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer

Google geeft gemengde (vooral oude) resultaten.

Voor een nieuwe installatie (proximus) overweeg ik een Fritzbox 7490. Echter, er moet een VPN gelegd worden naar 2 andere locaties (Draytek Vigor 2820 en Draytek Vigor 2860n+).

Ik lees overwegend dat een VPN naar een niet - Fritzbox toestel problematisch tot onmogelijk is.

Ervaringen hiermee?

Thx.

P.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Problematisch tot onmogelijk zou ik niet zeggen, er zijn wel beperkingen
  • De LAN-LAN verbinding tussen 2 of meer FritzBoxen zal je niet kunnen opzetten tussen een FritzBox en een ander merk router.
    Met deze verbinding koppel je de interne netwerken van één of meerdere Fritzen tesamen.
    De internet verbinding loopt hierbij niet over de VPN, maar iedere box blijft zijn eigen verbinding gebruiken voor internet.
    Je kan wel vanuit één lokatie alle PC's, printers, NAS, .. van de andere locatie bereiken, en omgekeerd.
    Iedere lokatie moet wel een andere LAN range hebben.
    Op die manier heb ik een netwerk van 5 Fritzen (thuis, vakantieverblijf, kinderen)
    Mijn FritzFon App (softphone op mijn FritzBox thuis), blijft werken als ik op één van de andere verbonden lokaties ben.
    Ook zeer handig voor back-ups naar de andere locatie, delen van bestanden, ...
  • Gezien dit niet werkt met een ander merk router, zijn er dan nog 2 opties:
    1. FritzBox als VPN Client op de andere router (VPN server):
      Internet > Permit Access > VPN < Add new VPN Connection > Connect this FRITZ!Box with a company's VPN
      Voorwaarden:
      - de VPN server moet het L2TP/IPsec protocol ondersteunen
      - de FritzBox moet ingesteld staan als een user op de VPN server

      De FritzBox zal een VPN aanmaken naar de server, en op zijn WAN poort een IP adres krijgen van de server.
      Op die manier kan je maar met één router een verbinding maken (volgens mij kan een VPN Client niet gelijktijdig op 2 VPN routers aangemeld zijn)
    2. andere router als VPN Client op de FritzBox (VPN server):
      Hier moet je dus een gebruiker instellen op de FritzBox VPN server
      System > FritzBox users > Add FritzBox user
      Geef de user een naam, e-mail adres en paswoord
      Tik de optie aan "VPN connections to the FRITZ!Box are permitted" aan
      Je krijgt een pop-up scherm met alle instellingen voor de FritzBox user (die je moet instellen op de andere router)

      Hier kan je wel meerdere clients op één FritzBox aanmelden
      De andere router krijgt dan een IP adres van de FritzBox (192.168.178.200, 201, ...)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bij mij is het gelukt om vanop een pfsense een ipsec site-to-site op te zetten met mijn thuisnetwerk (fritz 7490)

De ipsec config voor de fritz moest ik wel manueel(tekstbestand) aanmaken en importeren.

ik geloof dat ik deze gids gebruikt heb.

Dus afhankelijk van de ipsec-implementatie in Draytek moet het mogelijk zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”