Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

boulder schreef: Denk aan Telenet, dat nu van Mechelen naar Brussel verhuist.

Ik kan u ivm dit nog een straffer verhaal vertellen.

Mensen die indertijd het onderhoud deden voor BASE zijn overgenomen door Ericsson (Woluwe=>Zaventem). Dezelfde mensen zijn enkele jaren later overgenomen door Alcatel (Zaventem=>Antwerpen). Dan weer enkele jaren later door TechM (Antwerpen=>Antwerpen/Woluwe). en nu binnenkort terug naar Ericsson (Antwerpen/Woluwe=>Zaventem).

Het Base warehouse is ondertussen verhuist van Brussel=>Bornem/Wommelgem=>Haven Antwerpen...

Je zal maar moeten mee verhuizen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boulder schreef:Maar in tegenstelling tot u heb ik wel enig besef van de werkelijkheid.
Het is inderdaad een droevige vaststelling tegenwoordig;

- het moet allemaal gaan zoals men het zelf wil
- de andere moet je hard afstraffen
- inlevingsvermogen is nul
- empathie is nul

... de maatschappij gaat er duidelijk op vooruit :cry:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:Het is inderdaad een droevige vaststelling tegenwoordig;

- het moet allemaal gaan zoals men het zelf wil
- de andere moet je hard afstraffen
- inlevingsvermogen is nul
- empathie is nul

... de maatschappij gaat er duidelijk op vooruit :cry:
Lijkt mij idd een prima samenvatting of beschrijving van de regering :).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ja want onze Socialistische rakkers die het zo goed met ons voor hadden waren zoveel beter... en ondertussen waren hun zakken te klein en vulde ze kruiwagens vol met geld zonder er iets voor te doen (en Di Rupo is geschokt... hoe hypocriet kan je zijn).

Ik kan in eer en geweten vertellen dat ik me niet goed voel bij die dingen... daarvoor hoef ik de schuld niet op de regering te steken.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

heist_175 schreef:Er is een groot verschil tussen jobaanbieding weigeren en de job ook krijgen/hebben/moeten pakken hé :)
Misschien moet je toch eens echt praten met de werklozen uit uw buurt en niet wat staan roepen :).
Blijkbaar is begrijpend lezen wel degelijk te hoog gegrepen voor u.
Bovendien, zelfs als je die job dan uiteindelijk niet hoeft aan te nemen, je bent wel verplicht van naar dergelijke solliciaties te gaan, en dan zit je toch weer met rekeningrijden.
heist_175 schreef:Ik ben zeker dat niet in elke sector de jobs voor het rapen liggen; maar het tegendeel is ook waar.
Er zijn heel wat sectoren waar je e jobs maar uit te kiezen hebt.
Heel wat?
Ik denk dat u in smurfenland leeft of zo.
Bovendien, je kunt je wetten en normen toch niet op de meest gunstige situatie afstemmen, en dan doen alsof die voor iedereen van toepassing is.
Een wet, een norm, een regel, moet ook doenbaar zijn voor wie niet bij die 1% gelukzakken zit.
Bovendien, u doet precies alsof u zomaar van sector en dus van beroep kunt veranderen.
heist_175 schreef:IDus doen alsof je nooit een keuze hebt is zever.
Ik zit in de IT, het idee dat ik morgen in een compleet andere sector kan werken, is nonsens.
heist_175 schreef:Het is slecht, maar we houden het zo slecht.
Ja, jij hebt liever dat ze de mensen nog wat dieper de problemen induwen.
Jij hebt al een job waarvoor je ver van huis moet werken?
Pech, we gaan je nog eens je laatste cent uit je zak kloppen met rekening rijden.
Daar, dat zal je leren ongeluk te hebben.
heist_175 schreef:Ik ben tegen verandering, want ik zou me wel eens kunnen moeten aanpassen.
Wie zegt dat?
Ik heb hier het voorbeeld gegeven van hoe ik nu 2 keer de bus genomen heb naar de cursus, en de slechte ervaring die dit teweeg bracht.
Ik lees daar geen enkele respons over.
Past niet in het kraam, dus we negeren het, is dan de boodschap.
heist_175 schreef:Ik merk nog steeds dat het afschieten van SKH heel makkelijk is, maar hoe we de files wel kunnen oplossen?
Geen idee zeker :)?
SKH?
Waarvoor staat dat?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

SKH = slimme kilometerheffing

@heel wat
Ja, heel wat. Er zijn heel wat sectoren die met chronische vacatures.
Je moet wetten en regels niet afstemmen op de meest ideale situatie, dat klopt. Maar dat geldt net zo goed voor het meest desastreuze scenario: niet zo'n slim idee om uw beleid daar op af te stemmen.
u doet precies alsof u zomaar van sector en dus van beroep kunt veranderen.
Nee zeker :)?
Ga maar eens kijken bij VDAB en CVO. Daar zitten massa's mensen die van sector willen veranderen en daar ook actie op ondernemen.
Is dat evident? Zeker niet. Maar het kan wel en het gebeurt masaal.
Ook in mijn omgeving ken ik meerdere mensen die - soms na bijscholing - in een totaal andere sector werken dan voordien.
Ik heb hier het voorbeeld gegeven van hoe ik nu 2 keer de bus genomen heb naar de cursus, en de slechte ervaring die dit teweeg bracht.
Zal ik ook eens een verhaaltje vertellen over hoe ik een keer heel lang in de file gestaan heb.
Probeer toch los te komen van anekdotiek. Als we beleid daarop gaan afstemmen, zijn we slecht bezig.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

heist_175 schreef: Ook in mijn omgeving ken ik meerdere mensen die - soms na bijscholing - in een totaal andere sector werken dan voordien.
Probeer toch los te komen van anekdotiek. Als we beleid daarop gaan afstemmen, zijn we slecht bezig.
Stop een met alles een anekdote te noemen. In mijn omgeving ben ik een uitzondering met 15 jaar dienst.
Er zijn in mijn ruime omgeving meer mensen die meerdere jobprofielen gedaan hebben dan mensen met een lineair jobverloop. Tijden veranderen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:
...
- inlevingsvermogen is nul
- empathie is nul

... de maatschappij gaat er duidelijk op vooruit :cry:
Beschrijf je nu jezelf? :twisted:

In andere topics toon je anders ook nul inleving en nul empathie en nul weet ik veel wat... Mensen mogen gerust eerst eens naar zichzelf kijken voor ze anderen beschuldigen van zwartgallig en egocentrisch te zijn. De wereld zou plots veel mooier zijn. :banana:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

heist_175 schreef:SKH = slimme kilometerheffing
Het is tegenwoordig mode om de domste zaken "slim" te noemen.
heist_175 schreef:@heel wat
Ja, heel wat. Er zijn heel wat sectoren die met chronische vacatures.
So?
Het bedrijf waar ik werk heeft ook veel vacatures, daarmee verandert het niet qua afstand.
heist_175 schreef:Je moet wetten en regels niet afstemmen op de meest ideale situatie, dat klopt. Maar dat geldt net zo goed voor het meest desastreuze scenario: niet zo'n slim idee om uw beleid daar op af te stemmen.
Het moet wel nog doenbaar zijn voor iedereen.
Als je als overheid eerlijk wilt zijn dan is het één van de twee : of de regel handhaven van die 60km, of geen kilometerheffing.
Beiden samen, dat is mensen in de armoede storten, het belasten van het pech hebben in het leven.
Een tweede miserietaks dus.
heist_175 schreef:Nee zeker :)?
Ga maar eens kijken bij VDAB en CVO. Daar zitten massa's mensen die van sector willen veranderen en daar ook actie op ondernemen.
Ja, en dan ben je 4 jaar bezig, en wat doe je ondertussen?
4 jaar zwaar belastingen betalen omdat je werk te ver van je deur is?
Wat is daar eerlijk aan?
Bovendien, het is niet omdat er vacatures in een sector zijn, dat die er binnen 4 jaar nog zijn.
De mensen reageren sneller dan vroeger op dergelijke onevenwichten, en het gevolg is dat een overschot rap weer weg kan zijn.
En het is ook niet omdat er vacatures in een sector zijn, dat die jobs in jouw buurt liggen.
Vandaag was ik op een bedrijfsfeest van het bedrijf waar ik werk, mijn collega die naast mij zit op het werk is van Oostende, eveneens West-Vlaanderen, maar veel jobs in de IT vindt hij niet in die regio, hij moet naar de regio Brugge, Roeselare of Kortrijk, en dat is een schoolverlater.
De IT heeft globaal gezien nochtans veel vacatures, maar dus niet in elke regio.
Volgens jou redenering moet hij maar van sector veranderen, maar IT bedrijven een beetje verder schreeuwen dat ze hun vacatures niet ingevuld krijgen.
Het is weer zo'n voorbeeld van hoe kortzichtig je ideeën wel zijn.
heist_175 schreef:Probeer toch los te komen van anekdotiek. Als we beleid daarop gaan afstemmen, zijn we slecht bezig.
Stop met alles anekdotiek te noemen.
Jij verwijt mij dat ik "niet bereid ben te veranderen", maar kijk ik heb jouw waanideeën eventjes een kans gegeven, en blijkt dat ze niet werkbaar zijn.
Bovendien, ik heb je gezegd dat die P+R parking quasi leeg was.
Dat bewijst dat het niet over mijn ervaring alleen gaat, als anderen een totaal andere ervaring hadden, zou die parking volgestaan hebben.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Sommigen zijn gewoon tegen elke verandering en al zeker als ze er enig nadeel aan ondervinden. Elke verandering of evolutie zal echter winnaars en verliezers veroorzaken. Wachten om te veranderen tot iedereen wint is gewoon blijven stilstaan (in de file bijvoorbeeld) terwijl anderen wel vooruit gaan.

Het grappigste in deze discussie is dat sommige kiezers van de kracht van verandering net het felst gekant zijn tegen de veranderingen die deze regering doorvoert zoals oa het rekeningrijden gecombineerd met minder en duurder OV.

De enige manier om dergelijke veranderingen tegen te gaan is de eigen mentaliteit/gedrag te veranderen maar daar zijn ook weer dezelfden tegen. De kracht van veranderen komt uiteindelijk neer op, de ander moet gewoon doen zoals ik en dan is het goed ook al brengt dit gedrag ons allemaal in de problemen. Iedereen onbeperkt laten rijden waar en wanneer men wil is gewoon steeds moeilijker maar sommigen willen blijven geloven dat dit sprookje oneindig zal duren net zoals de onverantwoorde subsidies van dit gedrag.

Uiteindelijk is het net zoals in de natuur een survival of the fittest. Ook daar blijkt dat dit de soorten zijn die zich het best kunnen/willen aanpassen aan nieuwe omstandigheden.
Gebruikersavatar
foxhound
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 mei 2009, 16:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

Tegenstand ten opzichte van verandering zal je altijd ondervinden. Ondervind ik dagelijks op het werk, maar een kilometerheffing lijkt mij een verandering die enkel negatieve gevolgen teweeg gaat brengen.

Mensen moeten nu eenmaal op hun werk raken, dit extra gaan belasten terwijl er geen geldig alternatief is, gaat niets verbeteren of oplossen.
Zoals ik al vermeld heb zou het file probleem beter gediend worden door bedrijven aan te sporen mensen van thuis uit te laten werken waar mogelijk.
Dit zou veel meer aan het fileprobleem doen dan een kilometerheffing.

Ook wordt in deze thread aangehaald van in de buurt werk te zoeken. Ik denk niet dat iemand voor zijn plezier ver rijdt naar zijn werk...
Als ik de keuze kreeg zou ik onmiddellijk een job in de buurt nemen. Verhuizen naar je job is ook aangehaald, maar er zijn al voldoende tegenargumenten aangehaald die aantonen dat dit een idee uit een droomwereld is en geen basis heeft in de realiteit.

Ook het hertrainen voor een job in je buurt is niet voor iedereen een optie. Als je lang en zware uren werkt, thuiskomt het huishouden moet doen en voor de kinderen zorgen, en je maar net voldoende verdient om rond te komen. Om dan nog te gaan hertrainen buiten je uren? Denk niet dat veel mensen hier snel voor gaan kiezen...

Daarenboven gaat het automatiseren van jobs binnen de komende 10 jaar een enorme vaart beginnen lopen. Dat gaat veel jobs en sectoren overhoop gooien. Nu hertrainen en binnen 5 jaar wordt je job weg geautomatiseerd? Leuk he.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ik las onlangs dat bij een recente meting 30% van het verkeer tijdens de spits niet werkgerelateerd was. Er is dus nog veel winst te boeken.

Uiteraard zal niet iedereen bij een verandering winnen maar mensen die nu dagelijks veel tijd verliezen kunnen, bij een mentaliteitswijziging die afgedwongen wordt door financieel bestraffen, ook hun voordeel doen. Vergeet ook niet dat de verloren tijd van de files nu OOK veel geld kost (time = money).

Ik ben het wel eens dat de opbrengst ook naar alternatieven moet gaan. OV moet meer geld ipv minder krijgen.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Ik denk dat het grootste probleem (en oorzaak van de tegenkanting) gewoon ligt in het feit dat de fiscale druk op ons Belgen al zo gigantisch hoog ligt dat we absoluut geen zin hebben in heel dit gedoe wat enkel nog maar gaat leiden tot meer fiscale druk. Zonder enige return on investment, zonder enige garantie op minder files (ik geloof er in ieder geval geen bal van dat dit zou helpen). Ons probleem is infrastructuur en de manier waarop ons land is volgebouwd en niet de mensen die naar hun werk gaan (inclusief de bedrijfswagen). Dat kan je spijtig genoeg niet gewoon wegbelasten...

Dat dat geld naar OV gaat gaan dat is toch een pure illusie, dat weet elk klein kind. Het gaat gebruikt worden om de put de dempen.

Het is (ook al ben ik 100% tegen) een mooi idee in theorie maar het gaat enkel de bevolking maar meer fiscaal pijn doen zonder iets op te lossen.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Dizzy schreef:Ik las onlangs dat bij een recente meting 30% van het verkeer tijdens de spits niet werkgerelateerd was. Er is dus nog veel winst te boeken.
Dat is een leuke statistiek, maar staan dié mensen dan wél voor de lol in de file?

Ik haat druk verkeer en rij liever tien kilometer binnendoor dan ergens te moeten staan aanschuiven (door drukte of door verkeerslichten) en ik kan mij voorstellen dat ik daarin niet de enige ben.

Ik denk dus niet dat je zomaar kan stellen dat 30% van het verkeer dat des ochtends op de E40 van Gent naar Brussel in de file staat, daar niet moet zijn voor zijn werk maar voor iets anders.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik heb laatst in die file gestaan, niet werk gerelateerd. (E40 vanaf Aalst en dan de Ring).
Ik ging naar een begrafenis.

Voor mijn plezier was dat niet, maar mocht OV een deftig alternatief geweest zijn had ik daarvoor gekozen.
Het was de eerste dag na de kerstvakantie, dus nogal veel (aangekondigde) file, en nog steeds was ik sneller met de auto dan met OV. De oplossing komt altijd op hetzelfde neer:
Alternatief, alternatief of alternatief.
Geen van de 3 is er nu aanwezig.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Dizzy schreef:Sommigen zijn gewoon tegen elke verandering en al zeker als ze er enig nadeel aan ondervinden. Elke verandering of evolutie zal echter winnaars en verliezers veroorzaken. Wachten om te veranderen tot iedereen wint is gewoon blijven stilstaan (in de file bijvoorbeeld) terwijl anderen wel vooruit gaan.
Waar zitten die winnaars dan?
Mensen die zoveel verdienen, dat ze met plezier de kilometerheffing kunnen betalen, terwijl een ander met verarming te kampen heeft?
Toen de auto nog nieuw was, had je inderdaad geen files, maar als je naar een maatschappij terug wilt keren, waar binnen een stad 100 mensen zich nog een auto kunnen permitteren, kom dan niet zeggen dat je voor verandering bent, jij wilt naar de klassenmaatschappij, en dat is duidelijk ACHTERUITGANG, en geen vooruitgang.
Ten tweede, ik heb hier geschreven dat ik 2 weken op rij het openbaar vervoer geprobeerd heb, maar je had daar precies geen enkele respons op.
Past niet in uw kraam zeker?
Dizzy schreef:Het grappigste in deze discussie is dat sommige kiezers van de kracht van verandering net het felst gekant zijn tegen de veranderingen die deze regering doorvoert zoals oa het rekeningrijden gecombineerd met minder en duurder OV.
En weer die dwaze redenering dat als je voor een partij stemt, je dan voor 100% achter dat partijprogramma staat, en ja, dat is bij alle partijen zo.
En weer die valse bewering dat ik tegen investeringen in het openbaar vervoer zou zijn.
Dizzy schreef:De enige manier om dergelijke veranderingen tegen te gaan is de eigen mentaliteit/gedrag te veranderen maar daar zijn ook weer dezelfden tegen.
Neen, de enige manier om een mentaliteit te veranderen is ervoor te zorgen dat wat men als alternatief voorstelt, het dat ook daadwerkelijk is.
Zoals als 100 keer gezegd : niemand gaat voor zijn plezier in de file staan, het is omdat de alternatieven zo slecht zijn.
Dizzy schreef:Uiteindelijk is het net zoals in de natuur een survival of the fittest. Ook daar blijkt dat dit de soorten zijn die zich het best kunnen/willen aanpassen aan nieuwe omstandigheden.
Ik dacht dat wij als mensen ietsje hoger nastreefden dan gewoon dat overleven van de sterksten.
Denk bijv. aan de zorg voor gehandicapten, in de natuur gaan zwakkere dieren gewoon dood.
Misschien is dat waar u naar streeft, ik heb toch een iets hoger ideaal voor ogen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

boulder schreef:Waar zitten die winnaars dan?
- iedereen: betere luchtkwaliteit
- zij die voor het werk de baan op moeten winnen zelfs 2 keer: luchtkwaliteit + vlotter verkeer (sales, techniekers, transport, ...)
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:
boulder schreef:Waar zitten die winnaars dan?
- iedereen: betere luchtkwaliteit
- zij die voor het werk de baan op moeten winnen zelfs 2 keer: luchtkwaliteit + vlotter verkeer (sales, techniekers, transport, ...)
Beter stoppen met shiftwerk dan, sociaal leven is al heel wat minder, de vrije dagen in de week die je er voor in de plaats krijgt liefst niet uit je dorpje dan maar? En voor het geld moeten we het niet doen blijkbaar, weegt niet op tegen de nadelen gezien de moeilijkheid om aan volk te geraken. :twisted:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

heist_175 schreef:
boulder schreef:Waar zitten die winnaars dan?
- iedereen: betere luchtkwaliteit
- zij die voor het werk de baan op moeten winnen zelfs 2 keer: luchtkwaliteit + vlotter verkeer (sales, techniekers, transport, ...)
We kunnen ook allemaal in onze zetel liggen, en niets meer doen.
Gewoon stoppen met ons te verplaatsen.
Dan gaat de luchtkwaliteit gewoon perfect zijn.

Zij die voor het werk op de baan moeten?
Dat werk ga je toch kapotbelasten met uw "slimme" kilometerheffing?
En de producten gaan er zoveel duurder door worden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Ik woon nu (tijdelijk) in een stad van 130.000 mensen (a la Namen/Brugge) met een metro die om de 5 min rijdt. En hier zijn er geen structurele files enkel bij ongevallen schuiven ze hier aan. Metro wordt veel gebruikt. Openbaar vervoer is zo stipt dat je je klok er op kan afstemmen. Allemaal items die men in België niet voor elkaar krijgt.
Dan nog betaal je hier minder dan de helft tax op inkomen als België (18% over 100k per jaar) en de treinen rijden hier altijd op tijd. Deze zijn weliswaar een factor 4-5 duurder als België. Maar het werkt blijkbaar wel. Dan vraag ik mij af, wat is er nodig om België op dit niveau te krijgen? Beter OV? Betere wegen? Zwaardere tax op wagens, al dan niet km heffing?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

foxhound schreef:Tegenstand ten opzichte van verandering zal je altijd ondervinden.
Ja, maar als de verandering een van de volgende 2 onderwerpen raakt dan is de emotionele tegenstand altijd onproportioneel extreem, en is een rationele discussie onmogelijk:
* wagens "mijn wagen mijn vrijheid"
* huizen "baksteen in de maag"

Je moet er eens op letten. Dat maakt het er voor de politici ook niet gemakkelijker op, en het vergt politieke moed (en timing) om daar aan te raken zonder vervolgens in de oppositie te belanden, ook al was het een goede beslissing.
foxhound schreef: Zoals ik al vermeld heb zou het file probleem beter gediend worden door bedrijven aan te sporen mensen van thuis uit te laten werken waar mogelijk.
Dit zou veel meer aan het fileprobleem doen dan een kilometerheffing.
Inderdaad, dat is onder andere iets waar we naar toe willen. Maar hoe zouden we dat concreet doen?

Ik geef al een tip uit de praktijk: sensibilisering werkt niet. Als je tussen Wetteren en Erpe-Mere 100 borden zet die wijzen op de gevolgen van een ongeval door overdreven snelheid, zal men er aan >160 km/u voorbij blijven vlammen. Smijt je vervolgens al die borden weg en hang je daarna in Wetteren een camera met nummerplaatherkenning, en aan Erpe-Mere ook ene, dan rijdt iedereen braafjes 120 km/u op dat stuk (behalve de buitenlanders). Het gedrag van mensen (en bedrijven zijn verzamelingen van mensen) kan je dus enkel sturen door ze op een of andere manier in hun portefeuille te raken als ze het gewenste gedrag niet volgen.

Dus: hoe gaan we de bedrijven overtuigen om meer thuiswerk/telewerk toe te laten, in het bijzonder voor de vele jobs die dat toelaten, wetende dat het ergens de winst in het bedrijf zou moeten raken? Let op: de reden waarom dit meestal nog niet gebeurt is door het wantrouwen van de baas tov de werknemer. U zal dus echt met een overtuigend argument moeten afkomen, een marginale kost zal niet volstaan.
foxhound schreef:Verhuizen naar je job is ook aangehaald, maar er zijn al voldoende tegenargumenten aangehaald die aantonen dat dit een idee uit een droomwereld is en geen basis heeft in de realiteit.
Hmm, ik heb de topic nog eens gecheckt, maar het bizarre is dat alle argumenten tegen verhuizen verwijzen naar tegenargumenten die reeds in de topic zouden moeten staan, maar er niet staan.

Je zegt dat het een droomwereld is. Ik heb het zelf nochtans gedaan. Waarom zou dit geen basis hebben in de realiteit (niet verwijzen naar de virtuele tegenargumenten in de topic)?
foxhound schreef: Daarenboven gaat het automatiseren van jobs binnen de komende 10 jaar een enorme vaart beginnen lopen. Dat gaat veel jobs en sectoren overhoop gooien. Nu hertrainen en binnen 5 jaar wordt je job weg geautomatiseerd? Leuk he.
Klopt, het probleem zal uiteindelijk zichzelf oplossen. De vraag is alleen: hoe lang nog? In de jaren '60 dacht men ook al dat binnen afzienbare tijd robots al het werk gingen overnemen. Met andere woorden: het gaat allemaal wat trager dan we verwachten/voorspellen. Dan zit je met een dilemma: niets doen met mogelijks een totaal infarct tot gevolg voor een onbekende periode, of toch flexibel km-heffing invoeren (met een investering die de burger vooral draagt) om een hoofd te bieden aan het probleem voor de tijd dat het zich nog stelt: kort of lang.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

AndRo555 schreef:Dan vraag ik mij af, wat is er nodig om België op dit niveau te krijgen? Beter OV? Betere wegen? Zwaardere tax op wagens, al dan niet km heffing?
Minder politiekers, minder vriendjes, minder deelstaten, minder van veel dingen die ons land immobiliseren.
CCatalyst schreef:Ik geef al een tip uit de praktijk: sensibilisering werkt niet. Het gedrag van mensen (en bedrijven zijn verzamelingen van mensen) kan je dus enkel sturen door ze op een of andere manier in hun portefeuille te raken als ze het gewenste gedrag niet volgen.
Natuurlijk werkt sensibilisering niet, mensen in hun portefeuille raken zal trouwens ook niet werken... omdat er gewoon geen alternatief is ! Blijkbaar is dat moeilijk voor velen om te begrijpen... maar de enige methode is EERST zorgen voor een alternatief (en iedereen kan niet verhuizen naar z'n werk, ik vermoed trouwens dat in Belgie de grote meerderheid binnen de 30 a 40 km van z'n werk woont).
CCatalyst schreef:Klopt, het probleem zal uiteindelijk zichzelf oplossen. De vraag is alleen: hoe lang nog?
Inderdaad... veel problemen lossen zichzelf op... dat vingertje van vadertje staat (die zelf vaak te kort schiet) kan ik dus best missen. Iemand die last heeft van de file zal zelf wel een alternatief zoeken... doet hij dat niet dan is het duidelijk dat het alternatief nog slechter is.

Een tijdje geleden zag ik trouwens een grafiek waaruit bleek dat slechts 10 a 15% met het OV ging werken... de overgrote meerderheid kwam met de wagen. Stel je voor dat van die overgrote meerderheid slechts een héél klein percentage naar het OV zou overstappen... het zou één grote ramp zijn.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:
AndRo555 schreef:ik vermoed trouwens dat in Belgie de grote meerderheid binnen de 30 a 40 km van z'n werk woont).
Ik vrees dat je daar toch wel eens naast zou kunnen zitten.
Maar zelfs dan nog, 35 km is al een behoorlijke rit als je dat 10 keer per week doet.

Ach ja, we kunnen het oneindig keer herhalen, de auto is het probleem niet, het gebrek aan alternatieven is het probleem. Maar dan moet er iets opgebouwd worden en niet gewoon een belasting invoeren. Dat vergt bestuur, daadkracht, visie,...
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

r2504 schreef:Natuurlijk werkt sensibilisering niet, mensen in hun portefeuille raken zal trouwens ook niet werken... omdat er gewoon geen alternatief is ! Blijkbaar is dat moeilijk voor velen om te begrijpen... maar de enige methode is EERST zorgen voor een alternatief (en iedereen kan niet verhuizen naar z'n werk, ik vermoed trouwens dat in Belgie de grote meerderheid binnen de 30 a 40 km van z'n werk woont).
Ging het in die specifieke paragraaf niet over thuiswerken ipv rekeningrijden?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:Een tijdje geleden zag ik trouwens een grafiek waaruit bleek dat slechts 10 a 15% met het OV ging werken... de overgrote meerderheid kwam met de wagen. Stel je voor dat van die overgrote meerderheid slechts een héél klein percentage naar het OV zou overstappen... het zou één grote ramp zijn.
Een heel klein percentage van filerijders die zou overstappen op het openbaar vervoer is wel degelijk een zeer groot verschil.

Veel mensen staan daar niet bij stil, maar toch wel kleine veranderingen dringen de filetijd vaak behoorlijk terug.

5 tot 10% minder wagens in de file is tot 40% minder filetijd! Dus als die 30% niet werk gerelateerde wagens wat kan teruggedrongen worden, dan win je behoorlijk wat.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

De winnaars zijn naast het milieu en wij dus allemaal vooral de bestuurders die op de baan MOETEN zijn, die geen alternatief hebben. Haal de onnodige wagens (30%) uit de rij en de rij wordt korter. Dat heeft dus niets met een klassemaatschappij te maken maar wel met rationalisering. Iedereen kan nog altijd met de wagen rijden en het zal zelfs vlotter gaan. Je ziet hetzelfde in de winkel. Sta je daar aan te schuiven na het werk en dan staan daar 10 gepensioneerden voor je in de rij die de ganse dag kunnen winkelen. Op de trein heeft men dit al deels aangepakt door de reductie van ouderen te beperken in de spitsuren. Uiteindelijk is dit de basis van ons economisch systeem, vraag en aanbod. Als de vraag hoger is dan het aanbod stijgen de prijzen. Nu geven we subsidies om de rij langer te maken en hebben we geld tekort om een alternatief te ondersteunen :bang:

Ik neem dagelijks het OV dus ik denk niet dat ik daar meer ervaring in heb dan sommige anderen :wink:

Het alternatief kost geld en dat geld moet men ergens halen. Voor mij is het dus legitiem om het te halen bij de veroorzakers van de problemen. Rekeningrijden kan dus voor mij mits het geld grotendeels naar de alternatieven gaat.

Anderzijds verschuilen sommigen zicht achter het ontbreken van een alternatief op bepaalde plaatsen om vooral zelf niets te veranderen. Het zal nooit overal perfect zijn dus kan men alle verandering voor eeuwig blijven uitstellen. Zoals sommigen al opmerkten, uiteindelijk dwingen de feiten om te veranderen en meestal is dat niet de positiefste situatie. Met deze groei staan we weldra stil, zowat overal en zowat al de tijd als we maar niet moeten veranderen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dizzy schreef:Haal de onnodige wagens (30%) uit de rij en de rij wordt korter. Dat heeft dus niets met een klassemaatschappij te maken maar wel met rationalisering.
Ik vind dat wel straf. Denk je nu echt dat 30% daar voor zijn plezier gaat staan? Wie of wat bepaalt dat ze er "onnodig" zijn?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Het gaat over een studie van de fod mobiliteit. Hoe ze het berekend/bepaald hebben weet ik niet maar het cijfer is wel veel hoger dan ik dacht. Het is trouwens 34% ipv 30%.

Mensen gaan niet uit plezier in de file staan maar blijkbaar doen ze te weinig moeite om ze te vermijden. Onlangs nog een file terwijl de werken lang aangekondigd waren. Het is niet dat er onvoldoende tools bestaan om files en werkzaamheden op te zoeken.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Dizzy schreef:Mensen gaan niet uit plezier in de file staan maar blijkbaar doen ze te weinig moeite om ze te vermijden.
Waarom maakt men dan nog het onderscheid tussen pendelaars en niet-pendelaars (of is het een ander criterium?), is op tijd zijn op je werk heiliger dan op tijd zijn voor andere afspraken? Het is niet enkel ofwel pendelaars ofwel gepensioneerden die ergens naartoe willen, dat is te zwart-wit.

Volgens mij is het beter om van de totale hoeveelheid bestuurders (ongeacht hun doelen en noden) een percentage af te pitsen door hen te overtuigen (met praktische onderbouwing!) dat er iets beter bestaat dan allemaal ons tijd te staan verdoen in files.
Onlangs nog een file terwijl de werken lang aangekondigd waren. Het is niet dat er onvoldoende tools bestaan om files en werkzaamheden op te zoeken.
Ik ken veel mensen die het fileleed liever gewoon ondergaan dan proberen er weerstand tegen te bieden, uit hopeloosheid.

Ook zijn er veel mensen die nog niet de reflex hebben gekweekt om even de nodige bronnen te checken alvorens zich op de baan te begeven. Vaak zie je dat ze hoogstens vertrouwen dat de radio hen (hopelijk) op tijd zal waarschuwen voor files.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

James. schreef:Waarom maakt men dan nog het onderscheid tussen pendelaars en niet-pendelaars (of is het een ander criterium?), is op tijd zijn op je werk heiliger dan op tijd zijn voor andere afspraken? Het is niet enkel ofwel pendelaars ofwel gepensioneerden die ergens naartoe willen, dat is te zwart-wit.
Inderdaad mijn punt. Ik moest naar een begrafenis, ondanks aangekondigde files ben ik er in gaan staan. Waarom? Omdat de trein nog trager is, zelfs als alles daar perfect liep.
James. schreef:Ook zijn er veel mensen die nog niet de reflex hebben gekweekt om even de nodige bronnen te checken alvorens zich op de baan te begeven. Vaak zie je dat ze hoogstens vertrouwen dat de radio hen (hopelijk) op tijd zal waarschuwen voor files.
Dit geldt enkel voor echt lange afstanden. Als ik naar Luik of Maastricht moet kan ik inderdaad kiezen voor Brussel, Autoroute Wallonie of misschien zelfs Antwerpen, maar als ik naar Brugge moet kan ik niet veel uitwijken.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

cadsite schreef:Dit geldt enkel voor echt lange afstanden. Als ik naar Luik of Maastricht moet kan ik inderdaad kiezen voor Brussel, Autoroute Wallonie of misschien zelfs Antwerpen, maar als ik naar Brugge moet kan ik niet veel uitwijken.
Van Gent naar Brugge zijn anders genoeg (vooral gedeeltelijk) alternatieve routes. Als je het niet erg vindt dat Google de hele tijd weet waar jij bent, kan je Google Maps navigatie gebruiken met waarschuwingen wanneer file op de huidige route wordt voorspeld met daarbij ook direct de suggestie om een betere route te nemen, wat neerkomt op een afrit vroeger en dan iets verder binnendoor rijden, of iets dergelijke.

Wanneer bijvoorbeeld het laatste stuk E40 zodanig vast zit, is het beter om eraf te rijden in Beernem en dan op de oostelijke kant van de Brugse ring te komen, ipv eerst voorbij Brugge en dan de expresweg.

Akkoord, dit is enkel nuttig wanneer de file dichtbij het start- of eindpunt gebeurt, want "gans in't midden" is het moeilijk om even om te rijden. Dit heb ik wel eens gedaan toen ik van Gent naar Brussel reed op de E40 en de voorspelde vertraging op de E40 meer dan 90 minuten bedroeg: in Aalst eraf, gans binnendoor tot in Affligem en dan er weer op. Akkoord, daarmee ben ik veel tijd verloren, maar minder dan in de file. Ik ben ook iemand die liever omrdijt dan blijft staan schilderen in een file, dan kan ik tenminste nog gewoon doorrijden ipv dat de halve landsbevolking in mijn weg staat.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

James. schreef:Van Gent naar Brugge zijn anders genoeg (vooral gedeeltelijk) alternatieve routes.
Afbeelding
Enne, ik rijd altijd met Waze, dus google weet perfect waar ik ben.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Er zijn inderdaad buiten werknemers ook nog andere mensen die echt ergens moeten zijn op een bepaald tijdstip. Dit zal echter een minderheid zijn want je gaat me niet vertellen dat die 34% allemaal naar een begrafenis of dergelijke moeten. Zoals je zegt is het zaak om er zoveel mogelijk tussenuit te halen die er niet moeten zijn. Dat is ook in hun voordeel want aan stilstaan op een stuk beton heeft niemand iets.

Mensen veranderen inderdaad niet snel hun gewoontes. Een financiële aansporing werkt meestal veel beter en rapper dan een zachtere campagne. Waarom bij rekeningrijden ook niet ineens de prijs vermelden bij routeberekening door GPS. Rit via A kost u x euro, via B kost het y Euro. Zo zien mensen snel wat een ander gedrag kost/oplevert.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

cadsite schreef:'kortrijk'
Ah, die tweevaksbaan waar er constant kettingsbotsingen gebeuren bij de minste mist. =)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

James. schreef:
cadsite schreef:'kortrijk'
Ah, die tweevaksbaan waar er constant kettingsbotsingen gebeuren bij de minste mist. =)
Neeje, dat is de E17 rond Deinze.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

De E17 in Kortijk waar die kettingbotsingen gebeuren is 3 rijvakken breed en deze kettingbostsingen hebben niets met mist te maken.
Deze zijn hoofdzakelijk veroorzaakt door de grenskontroles van de Franse politie en truckers die niet opletten en in de staart van de file rijden.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Ik heb het dan ook over de baan tussen Kortrijk en Brugge, niet over de E17.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

CCatalyst schreef:
foxhound schreef:Tegenstand ten opzichte van verandering zal je altijd ondervinden.
Ja, maar als de verandering een van de volgende 2 onderwerpen raakt dan is de emotionele tegenstand altijd onproportioneel extreem, en is een rationele discussie onmogelijk:
* wagens "mijn wagen mijn vrijheid"
* huizen "baksteen in de maag"
Je moet maar eens afhankelijk zijn van het Openbaar Vervoer, en dan besef je toch gauw dat dat geen holle slogan is, toch niet in dit land.
En is het niet logisch dat mensen steigeren als je hen hun (bewegings)vrijheid afneemt?
Gisteren zag ik een reportage over hoe electrische fietsen steeds populairder worden, en hoe velen ervan dromen daarmee naar hun werk te rijden.
Is het niet symptomatisch dat ze liever met de electrische fiets gaan dan in een oncomfortabele, onpraktische bus of trein te zitten?
CCatalyst schreef:Je moet er eens op letten. Dat maakt het er voor de politici ook niet gemakkelijker op, en het vergt politieke moed (en timing) om daar aan te raken zonder vervolgens in de oppositie te belanden, ook al was het een goede beslissing.
Als het is om taksen te heffen, ontbreekt het zelden aan politieke moed.
Om aan de eigen privileges te raken (alcolhol in het parlement bijv.) dan blijkt er weinig animo te zijn...
CCatalyst schreef:Het gedrag van mensen (en bedrijven zijn verzamelingen van mensen) kan je dus enkel sturen door ze op een of andere manier in hun portefeuille te raken als ze het gewenste gedrag niet volgen.
Dat is inderdaad de zeer verzuurde houding van linkse partijen, en natuurlijk het gedroomde excuus om NOG MAAR EENS de belastingen te verhogen.
Nochtans dragen de meeste Vlamingen de gordel, en dat doen ze ook als daar geen boetes aan vasthangen, gewoon omdat het nut ervan duidelijk is, en het weliswaar iets minder comfortabel is, maar toch goed doenbaar.
Helaas is dat met het OV niet het geval voor de meeste burgers.
CCatalyst schreef:Dus: hoe gaan we de bedrijven overtuigen om meer thuiswerk/telewerk toe te laten, in het bijzonder voor de vele jobs die dat toelaten, wetende dat het ergens de winst in het bedrijf zou moeten raken? Let op: de reden waarom dit meestal nog niet gebeurt is door het wantrouwen van de baas tov de werknemer. U zal dus echt met een overtuigend argument moeten afkomen, een marginale kost zal niet volstaan.
Voor mij zou 1 dag per week thuiswerken het maximum zijn, en ik ben werknemer.
Ik vind het asociaal om heel de dag thuis te zitten, weg van collega's, het is niet goed voor het sociaal leven.
CCatalyst schreef:Hmm, ik heb de topic nog eens gecheckt, maar het bizarre is dat alle argumenten tegen verhuizen verwijzen naar tegenargumenten die reeds in de topic zouden moeten staan, maar er niet staan.
Als je natuurlijk op voorhand elk tegenargument als "ongeldig" verklaart heb je altijd gelijk.
Het bewijst gewoon dat je niet wilt luisteren.
CCatalyst schreef:Je zegt dat het een droomwereld is. Ik heb het zelf nochtans gedaan. Waarom zou dit geen basis hebben in de realiteit (niet verwijzen naar de virtuele tegenargumenten in de topic)?
En dan zeggen ze dat je niet met anekdotes mag afkomen...
CCatalyst schreef:Klopt, het probleem zal uiteindelijk zichzelf oplossen.
Dus als alle jobs weggeautomatiseerd zijn, dan zijn we er volgens jou?
Ik denk dat we dan pas met een gigantisch probleem zitten!
Niemand zal u willen betalen om op uw lui gat te zitten!
CCatalyst schreef:In de jaren '60 dacht men ook al dat binnen afzienbare tijd robots al het werk gingen overnemen. Met andere woorden: het gaat allemaal wat trager dan we verwachten/voorspellen.
Zeg maar eerder dat het compleet verkeerde opvattingen zijn over de toekomst.
Toen de eerste computers uitkwamen dachten ze ook dat computers in de toekomst steeds groter gingen worden, in werkelijkheid werd het precies het tegenovergestelde.
Maar nog eens : je job weggeautomatiseerd zien, is echt niet iets om naar uit te kijken!
CCatalyst schreef:Dan zit je met een dilemma: niets doen met mogelijks een totaal infarct tot gevolg voor een onbekende periode, of toch flexibel km-heffing invoeren (met een investering die de burger vooral draagt) om een hoofd te bieden aan het probleem voor de tijd dat het zich nog stelt: kort of lang.
Dit is een vals dilemma.
Vermits het OV geen alternatief is, zal die kilometerheffing helemaal niet leiden tot een oplossen van de files, ze zal wel :

* producten duurder maken (gevolgen voor export !)
* leiden tot extra werkloosheid
* leiden tot verarming

En de vrijgekomen plaatsen in het verkeer zullen snel weer opgevuld worden door de internetverkoop, die diezelfde "experten" dan weer een zeer positieve ontwikkeling vinden. :roll:
De enige manier om écht iets te doen, is NU geld investeren in het OV, zodat dat OV ook effectief een alternatief vormt, en dan nog wat reclame maken, en de mensen die er kunnen voor kiezen, zullen ervoor kiezen.
CCatalyst schreef:Ik las onlangs dat bij een recente meting 30% van het verkeer tijdens de spits niet werkgerelateerd was. Er is dus nog veel winst te boeken.
Dan moet je wel aan de gevolgen denken.
Als jij morgen een vrije dag hebt, dan mag jij dus ook niet meer ergens naartoe rijden tijdens de spitsuren.
Enkel werkgerelateerd mag nog volgens jou!
Of misschien moet je naar een specialist voor een of andere aandoening?
Of naar een begrafenis, zoals hier aangehaald?
Of je gaat een familielid in het ziekenhuis gaan bezoeken?
Of er is een trouw waar je naartoe moet?
Of je gaat gaan solliciteren voor een job dichter bij je werk?

Ik blijf het herhalen, het is een ziekte van de tijd als men alles wat niet werkgerelateerd is, als nutteloos beschouwt.
Slafes schreef:5 tot 10% minder wagens in de file is tot 40% minder filetijd! Dus als die 30% niet werk gerelateerde wagens wat kan teruggedrongen worden, dan win je behoorlijk wat.
Ja, maar ben ik dan de enige die die gigantische tegenstelling ziet tussen enerzijds mensen proberen te overhalen niet meer met de auto te rijden onder het motto "elke auto telt!", en tegelijkertijd de juichberichten over hoe de e-commerce aan het boomen is?
Ik heb van mijn werk nu voor 70€ bons van coolblue gekregen.
Ben daar blij mee, maar in het kader van dit debat kan ik alleen concluderen dat er hier een totale tegenstelling heerst.
Als e-commerce met 2% stijgt, dan gaat iedereen staan juichen dat het zo goed gaat met de economie.
Maar over hoeveel extra bestelwagentjes en vrachtwagens extra gaat het hier dan ?
Dizzy schreef:De winnaars zijn naast het milieu en wij dus allemaal vooral de bestuurders die op de baan MOETEN zijn, die geen alternatief hebben.
Als je op je werk moet zijn, heb je meestal OOK geen alternatief.
Dizzy schreef:Haal de onnodige wagens (30%) uit de rij en de rij wordt korter.
Onnodig = met de paardenbril bekeken dat iedereen die niet TIJDENS het werk in de auto zit, nutteloos bezig is.
Ook de dochter die haar moeder in het ziekenhuis gaat bezoeken, ook de man die naar een begrafenis gaat van zijn oom.
Allemaal "nutteloos".
Het zijn dan diegene die zeggen dat andere partijen kil zijn...
Dizzy schreef:Dat heeft dus niets met een klassemaatschappij te maken maar wel met rationalisering.
Niets rationalisering, puur egoïsme.
Anderen weg uit het verkeer zodat ik vrije baan heb...
Dizzy schreef:e ziet hetzelfde in de winkel. Sta je daar aan te schuiven na het werk en dan staan daar 10 gepensioneerden voor je in de rij die de ganse dag kunnen winkelen.
Yep, en hoe ga je die ook alweer aanmoedigen om overdag te winkelen?
Juist, ja, met rekeningrijden...
Die mensen zitten precies bij die 30% "nutteloos" verkeer die je weg wilt.
Logisch redeneren, het is niet iedereen gegeven...
Dizzy schreef:Het alternatief kost geld en dat geld moet men ergens halen. Voor mij is het dus legitiem om het te halen bij de veroorzakers van de problemen. Rekeningrijden kan dus voor mij mits het geld grotendeels naar de alternatieven gaat.
Da's bullshit.
Kijk naar Publifin, waar socialisten het geld van de burger verspillen, dat bewijst dat belastingen absoluut niet garanderen dat het geld ook goed besteed wordt.
Er is zeer veel inefficiëntie in dit land.
Hoeveel keer hoor je niet op het nieuws "het orgaan dat controle moet uitvoeren is onderbemand, heeft te weinig midddelen", en dan blijkt de "oplossing" om er nog eens een orgaan bij te creëren...
Dizzy schreef:Anderzijds verschuilen sommigen zicht achter het ontbreken van een alternatief op bepaalde plaatsen om vooral zelf niets te veranderen.
We kunnen toch niet zelf met een eigen busdienst beginnen?
Dizzy schreef:Het zal nooit overal perfect zijn dus kan men alle verandering voor eeuwig blijven uitstellen. Zoals sommigen al opmerkten, uiteindelijk dwingen de feiten om te veranderen en meestal is dat niet de positiefste situatie. Met deze groei staan we weldra stil, zowat overal en zowat al de tijd als we maar niet moeten veranderen.
Dat is dus gewoon manifest onwaar.
Maar het voorbeeld van de electrische fietsen bewijst dat er iets serieus schort aan het OV, als mensen liever de electrische fiets nemen, dan op de bus te stappen.
Dizzy schreef:Mensen gaan niet uit plezier in de file staan maar blijkbaar doen ze te weinig moeite om ze te vermijden. Onlangs nog een file terwijl de werken lang aangekondigd waren. Het is niet dat er onvoldoende tools bestaan om files en werkzaamheden op te zoeken.
Hup, weer een anekdote, en weer simplisme troef.
Kijk, de baan die ik moet nemen voor mijn werk, daar zijn zeker 2,5 jaar lang werken geweest.
En dan ga je snel kijken of er alternatieven zijn.
Er is ook een rijksweg, ja.
Maar het resultaat was zeer onvoorspelbaar.
De ene dag was je er sneller via de Rijksweg, de andere dag via de autosnelweg, ook al waren daar werken.
Vergeet niet dat op een gewone weg je ook van die landbouwvoertuigen tegenkomt, die dan 30 / uur doen, en dan moet je maar zien dat je nog kunt op een veilige manier inhalen.
Uiteindelijk heb ik vooral de alternatieve wegen genomen, zoals heel veel automobilisten, en iedereen had last van files of traag verkeer, zowel zij die de gewone autosnelweg namen, als zij die de alternatieve route namen.
En dan komt daar een simplistisch denkend individu voorbij "moh, en ze wisten het dat er file ging zijn, en ze staan er toch in!"....
James. schreef:Ah, die tweevaksbaan waar er constant kettingsbotsingen gebeuren bij de minste mist. =)
We gaan nu toch niet de burgers de schuld geven omdat de infrastructuur niet goed is, zeker?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Het voorbeeldje van elektrische fietsen is wel een speciaaltje om er tussenuit te pikken. Als ik kijk naar mijn eigen Leuven, dan heb je de optie: in de file gaan staan en 45 min doen over een rit van 10 km met de auto (tegenover 15 zonder file) of de fiets nemen en daar 25 minuten over rijden. Ik mag met de fiets dwars door het stad dat zo goed als verkeersvrij is omdat er sinds kort nog amper wagens in hoeven te zijn.

Met het OV zou ik inderdaad langer onderweg zijn. Maar de stap om een e-bike te nemen is kleiner dan met een gewone fiets te rijden. Voornamelijk omdat mensen "lui" zijn, en vooral, ze worden financieel beloond om met de fiets te komen.

Vanaf maart kan je zelfs bij ons op het werk een elektrische fiets onder uw gat geschoven krijgen aan de lease prijs van 11 euro per maand. Herstellingen inclusief, en je mag je batterij op het werk laden. Ik heb een elektrische fiets, maar ga toch op dit aanbod ingaan denk ik. Spaart me toch een aankoop van 1500 euro uit, en pakweg 100 euro aan herstelkosten per jaar, en na 6 jaar krijg je gewoon een splinternieuwe.

Het belonen is ook een goeie factor om mensen te doen nadenken over hun verplaatsingen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Oei.
Gaat het hier plots over een alternatief voor de auto?
Dat kan niet, dat mag niet. Je bent jobs aan het vernietigen. Je wil mensen alleen werkloos thuis doen zitten.
Het gaat niets uitmaken.
en nog meer van die onzin :banana:

Mijn vrouw heeft ook een e-bike. Lang geleden hebben we moeten kiezen tussen een auto en een e-bike.
Ondertussen heeft ze er al 16'000km mee gereden :).
De helft van de tijd is ze sneller met de fiets dan met de auto, wegens de (lokale) files.
De andere helft van de tijd is de mogelijke tijdswinst niet in verhouding tot de kosten van de auto (spoiler: zelfs zonder SKH), als daar zijn: aanschaf, onderhoud & herstelling, belastingen en verzekering. De fiets zal ons €100 ofzo aan onderhoud en herstelling kosten, aanschaf was €3000.

Op het risico af om voor linkse bakfietser uitgemaakt te worden: als ik de kinderen van school ga halen met die e-bike (natuurlijk is de auto beter, dat weet ik wel, stel u voor dat je 600m met de fiets moet doen: u ziet de werkloosheid in mijn omgeving al toenemen, niet?) is dat geweldig. Enerzijds moet je geen parking etc zoeken, maar vooral het rijplezier: snel "optrekken" en moeiteloos tot 25km/h trekken.
Helaas kan ik niet met een e-bike naar het werk. Ik vind een afstand tussen 15-25km (afhankelijk van het traject) wel de max om met een fiets te doen, hoewel ik heel wat mensen ken die dagelijks meer fietskm's doen naar hun werk.

Maar voor de auto-adepten en voor zij die super flexibel zijn, zolang het maar met de auto kan: beschouw de e-bike niet als alternatief voor de auto, dat is makkelijker zo :). Het enige alternatief voor een toekomst met SKH is het huidige aanbod van OV :roll: .

Iemand trouwens een idee of de laders van elektrische fietsen uitwisselbaar zijn?
Kan je met de lader (of aansluiting) van een Koga een TREK opladen? Ik vermoed/vrees van niet?
Dat zou best ook gestandaardiseerd worden :). Kwestie dat een bedrijf, parking, ... een standaard oplaadkabel kan voorzien om uw e-bike op te laden.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”