identiteitsfraude, wat nu?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Hij kan die opvragen gezien de facturen op zijn naam staan en Orange er vanuit gaat dat hij dus ook de abonee is.
krisken schreef: Ga maar eens langs bij Pizza Hut Lochristi dan ... identiek hetzelfde systeem!
Voor de garantie op de pizza? Wat moeten ze daar met uw pas?
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

MClaeys schreef:Hij kan die opvragen gezien de facturen op zijn naam staan en Orange er vanuit gaat dat hij dus ook de abonee is.
En dat is nu net het probleem. Orange vindt nog steeds dat OP voor de kosten moet opdraaien.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Orange is blijkbaar tevreden met enkel het identiteitskaartnummer (https://www.orange.be/nl/aanbod/shop/cart/checkout).
Ga eens bowlen, of ga in een wegrestaurant eens naar de douche (wat truckers vaak doen), ga eens een gebouw binnen. Je moet je identiteitskaart vaak afgeven zonder je er goed en wel bij stil staat ...

Weet er trouwens iemand hoe dat identiteitskaartnummer in elkaar zit? Is dat ook met een deling door 97 waarbij de laatste 2 cijfers het restgetal is?

EDIT : JA!!!!
http://www.berekenmij.nl/staartdeling/
Vul in het eerste vakje 97 in, in het tweede vakje de eerste twee delen van je kaartnummer. Dus 590 of 591 gevolgd met wat tussen de 2 streepjes staat. Dan is het laatste deel de rest.

Conclusie : iedereen kan een kaartnummer gewoon faken. Het begint steeds met 590 of 591 voor Belgie, en de 7 cijfers erna vul je ad random in. Je gooit het op die site en die geeft je de rest.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

krisken schreef: EDIT : JA!!!!
http://www.berekenmij.nl/staartdeling/
Vul in het eerste vakje 97 in, in het tweede vakje de eerste twee delen van je kaartnummer. Dus 590 of 591 gevolgd met wat tussen de 2 streepjes staat. Dan is het laatste deel de rest.

Conclusie : iedereen kan een kaartnummer gewoon faken. Het begint steeds met 590 of 591 voor Belgie, en de 7 cijfers erna vul je ad random in. Je gooit het op die site en die geeft je de rest.
Die modulo 97 is interessant waarom ze deze net nemen:

https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/2465 ... ningnummer
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

TanknaT schreef:Is er overigens niemand anders die vragen heeft dat Orange die bellijsten en factuurgegevens aan u bezorgd. Bij wijze van proef zou een van de forumleden kunnen proberen de factuurgegevens van iemand anders aan Orange te vragen. Ik kijk uit naar het resultaat
Als je door middel van identiteitsfraude je gsm-abonnement op naam van iemand anders zet, dan moet je niet verbaasd zijn als die persoon vroeg of laat een factuur te zien krijgt met jouw belgegevens. Orange doet hier m.i. ook niets verkeerd, zij sturen de factuur gewoon naar de officiële abonnee. Ik denk niet dat de fraudeur in dit geval de privacywet kan inroepen, al moet je in dit apenland van niets verschieten...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Voor de duidelijkheid: bij het rijksregisternummer gaat het iirc niet om een pure modulo 97.
Men gebruikt daar voor het controlegetal "97 - modulo97", maw als je modulo97 een restwaarde van 5 zou geven, heb je als controlegetal 92.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

ITnetadmin : ik spreek over het kaartnummer (wat begint met 590 of 591), niet rijksregisternummer (wat begint met het omgekeerde van je geboortedatum).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

ub4b schreef:
fvhbrugge schreef:
tomw schreef:Heb nu eindelijk de aankoopbevestiging gekregen van Orange. De abonnementen zijn online afgesloten. Op de aankoopbon staan drie verschillende namen, en twee verschillende adressen. Leveradres is een sociaal blok ergens in Hoboken, terwijl ik zelf in Ieper woon. Denk dat het voor Orange nu ook wel duidelijk is dat ik er niks mee te maken heb.. Onbegrijpelijk dat hun euro nog niet eerder gevallen is..
Goed nieuws, Orange brengt gelukkig zelf de bewijzen aan van hun nalatigheid... :banana:
Het zou veel beter zijn dat orange bij een online bestelling een bewijs van adres vraagt, bvb een electriciteits, internet of water factuur, teneinde het leveren op fake of addressen van oplichters te vermijden. Uiteraard moeten ze hier dan personeel op zetten, maar dit had heel deze topic overbodig kunnen maken.
Tot iemand zo slim is en bij de post al je post ophoud die naar jouw brievenbus gaan en terecht laten komen in een postbox en dan zelf de rekeningen die voor jouw bestemt zijn bij jouw in de bus steekt. En zo kan het spel beginnen. Een Eid is moeilijk na te maken een bewijs van verlies niet.

Dat identiteitsfraude nog niet meer uitgebuit wordt, verbaast me telkens.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

krisken schreef:ITnetadmin : ik spreek over het kaartnummer (wat begint met 590 of 591), niet rijksregisternummer (wat begint met het omgekeerde van je geboortedatum).
Weet ik :-)
Maar je zei "Is dat ook met een deling door 97 waarbij de laatste 2 cijfers het restgetal is"; en omwille van die "ook" wou ik dit er effe bijvoegen ;-)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ow, sorry, ik had het eerder op bvb btw nummers en oude rekeningnummers.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ah, begrepen :-)

Nieuwe rekeningnummers toch ook dacht ik?
Die hebben zelfs 2 controlegetallen voor zover ik weet.
Eerst de laatste 2 van het oude Belgische gedeelte, dan de 2 achter de BE (en zijn die ook geen mod97 ?).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

De twee achter BE is toch gewoon de nummer van de bank?
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Nee, dat is een controlenummer. Identificatienummer van de bank staat op positie 5, 6 en 7 (eerste 3 cijfers van rekeningnummer oude stijl): https://www.nbb.be/doc/be/be/protocol/r ... urrent.pdf
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieu ... 34879.html

nog eentje is dus al veel langer aan de gang en lukt blijkbaar vrij makkelijk.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Knack vindt nieuwe misdaad uit: "eerlijkheidsmisdrijf"
Benieuwd welke straf hierop staat.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

Tom, ik heb u een bericht in PB gestuurd.
Heb een gelijkaardig geval voorgehad met een klant van mij die al klant was bij Orange en zogezegd een bijkomende telefoon met abonnement besteld had.
Dossiers werden opgemaakt, klant is naar de politie geweest,...
Uiteindelijk ben ik samen met hem naar de rechtbank geweest. Klant heeft niets moeten betalen en heeft zich dadelijk burgerlijke partij gesteld.

Steven
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 585
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 10 keer

Net goed nieuws gekregen van Orange:
Geheel uitzonderlijk zal het openstaand bedrag gecrediteerd worden en de invorderingsprocedure zal stopgezet worden. Orange zal deze kosten op zich nemen.
Verder heb ik ook vernomen dat de twee smartphones niet afgeleverd werden, en ook nooit afgehaald bij Bpost. Beide toestellen zijn teruggestuurd naar Orange. Straf dat Orange dan toch geprobeerd heeft de restwaarde op mij te verhalen.
De procedure bij de Politie blijft wel verder lopen..
JrCv
Plus Member
Plus Member
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 nov 2003, 10:56
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 10 keer

Super, goed nieuws dus!
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Tsss, ze laten het nog uitschijnen dat ze u een plezierke doen: "Geheel uitzonderlijk". Geheel uitzonderlijk omdat ze geen poot hebben om op te staan en dat maar al te goed weten.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Inderdaad, wat een arrogantie van Orange, zo van "voor één keer is 't goed"... Verontschuldigingen zouden meer op z'n plaats zijn! :evil:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik kijk regelmatig of ik elders beter ben dan bij proximus, maar orange zakt na het lezen van deze draad nòg een trapje lager.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Speel anders de bal terug met de boodschap dat de kosten (in tijd) die gemaakt zijn voor deze bende in zijn geheel worden gefactureerd naar Orange toe, compleet niet uitzonderlijk!
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

tomw schreef:Net goed nieuws gekregen van Orange:
Geheel uitzonderlijk zal het openstaand bedrag gecrediteerd worden en de invorderingsprocedure zal stopgezet worden. Orange zal deze kosten op zich nemen.
Verder heb ik ook vernomen dat de twee smartphones niet afgeleverd werden, en ook nooit afgehaald bij Bpost. Beide toestellen zijn teruggestuurd naar Orange. Straf dat Orange dan toch geprobeerd heeft de restwaarde op mij te verhalen.
De procedure bij de Politie blijft wel verder lopen..
Ze zouden beter hun procedures beter maken zodat de eerste beste fraudeur met een rijksregisternr van iemand anders niet zomaar een abbo met dure smartphone kan bekomen.

Maar blij voor jou dat ze je nu met rust gaan laten.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Eigenlijk zou je orange mee in die procedure moeten sleuren.
Zij zijn er nl in geslaagd om aan jouw eid te geraken terwijl jij die niet gegeven hebt, bv door een kopie te aanvaarden.
Dat is op z'n minst geen goede huisvader zijn, en op z'n ergst medeplichtigheid aan fraude.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

ITnetadmin schreef:Eigenlijk zou je orange mee in die procedure moeten sleuren.
Zij zijn er nl in geslaagd om aan jouw eid te geraken terwijl jij die niet gegeven hebt, bv door een kopie te aanvaarden.
Dat is op z'n minst geen goede huisvader zijn, en op z'n ergst medeplichtigheid aan fraude.
Heel cru, het is door de nalatigheid van orange hun security procedures, die te laks zijn, dat dit mogelijk is.
Dus zowel de oplichter als orange zijn in de fout.

Benieuw wat een rechter hiervan gaat maken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een rechter? Denk je dat het gerecht hier zal opspringen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

philippe_d schreef: Denk je dat het gerecht hier zal opspringen?
Dat heb je goed opgemerkt Philippe, tenzij dit misdrijf gepleegd is door een bende en/of deel uitmaakt van een reeks van oplichtingen, is de kans klein dat dit ooit voor een rechter komt.

Al met al ben ik blij dat OP hier goed vanaf is geraakt. Dergelijke situaties kunnen vaak lang aanslepen en nare, onvoorspelbare gevolgen hebben.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

TanknaT schreef:Al met al ben ik blij dat OP hier goed vanaf is geraakt. Dergelijke situaties kunnen vaak lang aanslepen en nare, onvoorspelbare gevolgen hebben.
Het gerecht werkt traag en advocaten zijn duur. Ik had ooit eens zwart op wit bewijs in een huurzaak, tegenpartij liet getuigen onder eed halve waarheden vertellen om de vrederechter te misleiden. Ik heb het allemaal kunnen debunken. Die zaak heeft drie jaar tijd en veel moeite gekost.

Van de vergoeding die ik van de tegenpartij tegoed had, is ongeveer de helft naar de advocaat gegaan, het ging om meer dan 10k euro die ik van de tegenpartij tegoed had. Dus wie verdient goed aan zo'n zaak? Niet de gedupeerden maar heel het systeem dat moet draaien.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

cadsite schreef:Juist.
Ik heb ook achteloos mijn id gegeven aan de MediaMarkt kassa. Doe ik dus niet meer.
Net gehoord van een collega op het werk dat MM jouw ID kaart gebruikt om het garantiebewijs van je aankoop op te zetten. Iemand die dit kan bevestigen/ontkennen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat is, iirc, de "officiele" reden, ja.
Uiteraard kan je ook zelf je bonnetje bijhouden, en maken ze leuk gebruik van de verzamelde informatie om aan datamining te doen.
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Jack Daniels schreef:
cadsite schreef:Juist.
Ik heb ook achteloos mijn id gegeven aan de MediaMarkt kassa. Doe ik dus niet meer.
Net gehoord van een collega op het werk dat MM jouw ID kaart gebruikt om het garantiebewijs van je aankoop op te zetten. Iemand die dit kan bevestigen/ontkennen?
Ja doen ze maar kan je perfect weigeren.
Alteration
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 maa 2017, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

krisken schreef:Vandaag langs het wegrestaurant aan de E17 gereden en even binnen gesprongen om wat drank te halen (restaurant in De Pinte).
De klant voor mij kwam er zijn ID kaart terug halen die hij als borg had gegeven voor de sleutel van de douches. Met dit verhaal in het achterhoofd zat ik dan ook al verder te denken. Iets wat continue gebeurd : de ID als borg voor van alles en nog wat. Hoe vaak gebeurd het niet? Zelfs grote bedrijven als Telenet doen hier lustig aan mee : je moet je ID afgeven in ruil voor een badge om daar binnen te mogen. Of in een bowling, als borg voor de schoenen. Nu moet je zelfs je ID steken in automaten voor een blik bier er uit te krijgen of sigaretten. En zo kunnen we wel nog even door gaan ...
Een kopie is dan inderdaad snel gemaakt wanneer je je ID als borg geeft, dus zulke situaties vermijd je best. En als je een kopie van je ID moet doorsturen, is de app "KopieID" van de Nederlandse overheid een aanrader om een watermerk aan te brengen (met datum, bestemmeling en reden voor de kopie) en waar mogelijk gegevens te maskeren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

krisken schreef:Nu moet je zelfs je ID steken in automaten voor een blik bier er uit te krijgen of sigaretten. En zo kunnen we wel nog even door gaan ...
Daar heb ik alle begrip voor, voor zover de uitbater van de automaat het inlezen/bewaren beperkt tot wat er echt nodig is: namelijk de leeftijd.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:
krisken schreef:Nu moet je zelfs je ID steken in automaten voor een blik bier er uit te krijgen of sigaretten. En zo kunnen we wel nog even door gaan ...
Daar heb ik alle begrip voor, voor zover de uitbater van de automaat het inlezen/bewaren beperkt tot wat er echt nodig is: namelijk de leeftijd.
Dat kan je niet garanderen.
Ik heb intussen besloten om niet meer toe te laten mijn eID elektronisch te laten inlezen zomaar.
Ze kunnen het op de goeie ouwe manier doen, nl manueel overtypen.

Het probleem voor mij is overigens van praktische aard:
Teveel miserie met databases die het voornaam veld integraal invullen met al mijn voornamen, en de velden niet editable maken.
Terwijl ik enkel en alleen wil gekend zijn onder mijn eerste voornaam; de andere gebruik ik niet en wens ik ook nergens op terug te vinden.
Ik heb deze discussie nu al een tijdje met een cvo die er maar niet in slagen de tweede voornaam te verwijderen, en binnenkort staat die dus mogelijk op mijn extra graduaatje, en dat wil ik absoluut niet.
Maar recht op aanpassing van gegevens (privacywet) of niet, niemand weet blijkbaar of je correcte gegevens mag aanpassen omdat je bv je tweede voornaam niet wenst te gebruiken.

Dus: plakbandje over de chip en niemand leest hem nog in zonder mijn toestemming.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

ITnetadmin schreef:Ze kunnen het op de goeie ouwe manier doen, nl manueel overtypen.
't Probleem hiermee is wel dat je adres nogal moeilijk op de oude manier te lezen is op je ID kaart. :angel:

Door dit topic ben ik ook plots wat minder happig op het laten lezen van mijn kaart. Enkel nog op plekken waar het 'van moetes' is, anders niks van.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Inderdaad, zo'n zaken zijn te vermijden.

Eenmaal je dat toelaat, verlies je immers de controle over alles wat er daarna met die kopie gebeurt. Voor je het weet vind je jezelf dan terug in een gelekte database op het internet.

Ik laat het ook niet gewoon niet toe. Meestal, als ze merken dat je voet bij stuk houdt, vinden ze dan wel een aanvaardbaar "alternatief".
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Iets anders, wat ook met privacy te maken heeft.
Ik was verbaasd dat mijn dochter haar rijksregisternummer van buiten kent. Tot ze zei dat dat haar login is op Smartschool.
Beroepshalve weet ik dat het RR-nr als een privacy-gegeven beschouwd wordt en er strenge regels zijn om die te mogen gebruiken, die hier niet van toepassing zijn. Plus dat het om kinderen gaat, dus zou de Privacy-commissie toch extra opletten, lijkt me?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Wat doen jullie in banken? Mogen zij nog jullie id inlezen?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

johcla schreef:Iets anders, wat ook met privacy te maken heeft.
Ik was verbaasd dat mijn dochter haar rijksregisternummer van buiten kent. Tot ze zei dat dat haar login is op Smartschool.
Beroepshalve weet ik dat het RR-nr als een privacy-gegeven beschouwd wordt en er strenge regels zijn om die te mogen gebruiken, die hier niet van toepassing zijn. Plus dat het om kinderen gaat, dus zou de Privacy-commissie toch extra opletten, lijkt me?
Ze hebben misschien toestemming gekregen, who knows? ¯\_(ツ)_/¯

Bij onze zeer transparante overheid is dat allemaal weer niet na te gaan.
liegebeestig schreef:Wat doen jullie in banken? Mogen zij nog jullie id inlezen?
Nee, ik laat ze dat niet doen.
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”