TBF test.. hoe lang duurt dat

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Situatieschets:

Op 24/10 vervang ik 2 sagem modems op onze edpnet VDSL lijnen door FB7490.

De ene synct netjes (opnieuw) op 70/10, tot mijn afgrijzen gaat de andere niet hoger dan 14/4. Repair profiel dus. Omdat dit net de lijn is waar een fixed IP op staat en die gebruikt wordt door onze telewerkers voor hun VPN lanceer ik direct na basic troubleshooting een ticket bij EDP.

En jawel, na 24 uur merk ik dat we al op 30/10 zitten, een stuk minder erg, maar verre van ideaal..

En dan stopt de goed nieuws show... Er loopt blijkbaar een TBF test op deze lijn (wat dit ook mag zijn).

Als ik na twee weken even informeer of en wanneer er schot in de zaak komt kijg ik volgende mail :
Beste,

Op 04-11-2016 hebben wij monitoring test op uw DSL lijn opgestart. Wij hebben tot op heden nog geen definitief resultaat daarvan gekregen. TBF test controleert niet enkel de DSL-lijn zelf, maar ook uw binnen installatie (tot de modem). Het is belangrijk om te weten dat bij een negatieve evaluatie de snelheid van de lijn naar een lagere profiel teruggebracht kan worden.

Op uw lijn loopt ook geautomatiseerde DLM proces.

Iedere VDSL-lijn wordt na oplevering gedurende een week gemonitord en getest. In het geval van een positieve/negatieve evaluatie wordt de VDSL-lijn, afhankelijk van de testresultaten, naar een hoger/lager snelheidsprofiel overgezet. Hierna wordt de lijn verder gemonitord en getest op kwaliteit en stabiliteit.

Hierbij meer informatie over DLM: http://www.edpnet.be/nl/support/bestell ... nt%29.html

Zodra wij meer informatie hebben, stelen wij u op de hoogte.

Mijn vraag dus: hoe lang loopt zo'n TBF test, en vooral: hoe kan e.e.a. verklaart worden: het gaat hier niet over een nieuw opgeleverde lijn (is al ettelijke jaren in dienst, maar met een Sagem erop)..
Enne: beide fritzboxen werden onderling al eens omgeruild (op dag 1 !), om een defecte modem of bekabeling uit te sluiten

Een defecte binneninstallatie is ook uitgesloten: de aansluitingen zitten 10 cm naast het Px invoerpunt (een dikke 100-paar kabel), en daar is alles extra nagezien en/of vastgevezen.

Ik kan me niet aan de indruk ontdoen dat e.e.a. op de lange baan wordt geschoven.


(grappig is dat de testdata nog steeds vermeld dat er een Sagem modem staat...)
action item id 6175535

customer name EDPNET status Completed
service identifier 101076911414 creation date 08/11/2016 14:00
domain WBA type Pre-Trouble Shooting



product type: VDSL2
installation address: xxxxxxx 0000 xxxxx - Belgium
customer reference:
originating application: eTS



result



diagnose result


The measurements indicate no fault. If you decide to create a repair ticket, a field intervention will be created.

copper analysis


CABLELENGTH = 137 m
AE_Insulation = 6157 kOhm
BE_Insulation = 6798 kOhm
AB_Insulation = 9586 kOhm
BA_Insulation = 9586 kOhm
AE_Capacitance = 11 nF
BE_Capacitance = 12 nF
AB_CAPACITANCE = 535 nF
Copper test type = AGW

synchro analysis


LineProfile = vdsl2_30000_10000_IL8262_v1
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h55oud00005
DownstreamAttenuation = 9.5
UpstreamAttenuation = 12.6
DownstreamBitRate = 30080.0
UpstreamBitRate = 10056.0
DownstreamNoiseMargin = 24.0
UpstreamNoiseMargin = 11.4
VLAN10_AgentCircuitID = *H55OUD00005 eth 6/1/01/06:10
VLAN10_OALID = 001064235
VLAN10_PBIT = p0
VLAN10_SSID = 000000001982840
VLAN10_VLAN_OLO_S-tag = 146

PM counters


Timeframe Upstream CV Downstream CV Upstream ES Downstream ES Upstream FEC Downstream FEC Upstream LPR Downstream LPR ReInit
08-11-2016 0 0 0 0 2270 0 0.0 0 0 0 0
07-11-2016 0 0 0 0 4036 2 0.0 0 0 0 0
06-11-2016 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
05-11-2016 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
04-11-2016 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
03-11-2016 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
02-11-2016 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0


LED indicator


Modem status = Modem info not available

modem information


Modem Type = Sagem Black
Serial number = LK10282DP150344
Firmware = 6LR10N-6LA09I
New firmware available = false
Last connection = 2016-10-24T06:14:09.000+02:00
Has pending request = false
Last ZTC status = FULLY CONFIGURED

vectoring information


Firmware version = 1.100.133.44 A6
ROP vectoring level =
Maintenance mode = N
Fallback mode = NORMAL

LAN Port entries


LAN Port Status TV Capable Device Mac address TV device type
No information available. No information available. No information available. No information available. No information available. No information available.


DLM information


Eligibility flag = Y
Zone = DLMzone01
Activation flag = AUTO
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

tdemeyer schreef:Mijn vraag dus: hoe lang loopt zo'n TBF test, en vooral: hoe kan e.e.a. verklaart worden: het gaat hier niet over een nieuw opgeleverde lijn (is al ettelijke jaren in dienst, maar met een Sagem erop).
Sinds de overstap naar de Fritz!Box maakt je lijn gebruik van de nieuwe Vectoring-technologie.
De signaalwaarden van je lijn worden door Vectoring in principe sterk verbeterd maar er lijkt hier toch iets misgegaan.

Controleer dus eerst even de signaalwaarden van je lijn in de Fritz!Box.

De TBF bij een lijn waarop Vectoring actief is, duurt uit ondervinding ongeveer 14 dagen. Dus overmorgen vrijdag is de test wellicht afgerond.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Die 14 dagen kloppen alvast..
Beste,

Wij willen u vriendelijk melden dat volgens de DSL testen staat uw DSL lijn momenteel aan het snelheid profiel 30 Mbps boven 10 Mbps. Uw modem staat zeer stabiel online, de laatste sessie duurt al 24 dagen.

Op uw DSL lijn is DLM proces actief, dat wil zeggen dat uw DSL lijn wordt i.v.m. kwaliteit, capaciteit en stabiliteit gemonitord. Zodra DLM proces (die volledig automatisch is) de mogelijkheid ziet om de snelheid profiel van uw DSL lijn te verhogen wordt het automatisch gedaan. Dit geautomatiseerde monitor- en testproces is een dynamisch proces waarop edpnet, als operator, geen enkele invloed heeft.
Dat die lijn stabiel was kon ik hen eigenlijk ook wel zeggen :) Dat is/was al zo de laatste drie jaar...

Kan DLM geforceerd worden? Of volgt dit nu automatisch (sneller)??



PS: even terzijde: waar zit in godsnaam de helpdesk van EDP? Ergens in Rusland zeker? Ticket worden afgehandeld door Daria Kurennaya, Liubov Bukreeva, Ekaterina Panteleeva zijn nu niet bepaald namen die ik associeer met de modale vlaming :)
Laatst gewijzigd door tdemeyer 20 nov 2016, 16:40, in totaal 1 gewijzigd.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Zelf een kabeltje maken ipv die fritsbox kabel doet ook wonderen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

tdemeyer schreef:PS: even terzijde: waar zit in godsnaam de helpdesk van EDP? Ergens in Rusland zeker? Ticket worden afgehandeld door Daria Kurennaya, Liubov Bukreeva, Ekaterina Panteleeva zijn nu niet bepaald namen die ik associeer met de modale vlaaming :)
Heb je ze ook al eens aan de lijn gehad? Best wel de moeite :p
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

tdemeyer schreef:Kan DLM geforceerd worden?
Ja, je kan bijvoorbeeld na optimalisatie van je binnenhuisbekabeling of vervanging van een modem zelf opnieuw een DLM-monitoring opstarten.
Dat kan telefonisch door te bellen naar 0800 22 424 en je lijnnummer in te toetsen.
Je lijnnummer is het telefoonnummer van de klassieke Proximus-telefoonlijn die actief is op je VDSL2-lijn.
Als er geen klassieke Proximus-telefoonlijn actief is, dan vind je het lijnnummer door je modem los te koppelen en enkel en alleen een analoog telefoontoestel aan te sluiten op de NTP2007-contactdoos en daarmee te bellen naar het verkorte nummer 1924, je lijnnummer wordt dan voorgelezen.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

petzl schreef:Zelf een kabeltje maken ipv die fritsbox kabel doet ook wonderen.
Bij de andere heb ik dat gedaan, maar hier geen optie: ik heb de telefoonaansluiting nodig bij deze modem.

Maar voor de volledigheid: bij het switchen van 2 modems is het kabeltje mee geswitched, dus dat kan ik uitsluiten als oorzaak.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Dat splitter kabeltje kan je nog steeds zelf maken, de pinout is te vinden in de handleiding van de FB. De bijgeleverde kabel is toch echt veel te lang als de telefoonaansluiting er vlak naast staat. Het verschil zal misschien klein zijn, maar hoe korter de kabel hoe beter.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

We zijn ondertussen een maand verder, en nog steeds zitten we op 1 lijn op 30/10...

De uitleg via de helpdesk blijft eeuwig en altijd dezelfde.. Uw lijn is getest, en er is niets mis mee...

Ben ik dus vet mee... Ondertussen blijft de lijn waar ik al die jaren 70/10 heb gehad onderpresteren, en aangezien op deze verbinding al mijn telewerkers verbinden zijn de klachten ook in verhouding..

Zoals het er nu naar uitziet gaat die lijn er binnen een maand uit (samen met de drie andere..). Er ligt hier sedert de straatwerken iets heel interessants binnen: FTTH... Ik denk dat ik de hele zwik maar eens ga omzetten...
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Elena met-een-verder-onuitspreekbare-achternaam blijft het helpdesk ticket wel lekker up to date houden :(
Beste,

Hierbij willen we vriendelijk laten weten dat de opgestarte test nog steeds aan het lopen is op uw lijn. Van zodra wij "final" code krijgen, kunnen wij de test opnieuw starten om het profiel proberen aan te passen.
Gevolgd door steeds maar weer het betere copy/paste werk...



(en hoe ze het doen weet ik niet, maar zowel PX als TN hebben me de afgelopen week gecontacteerd om te bespreken of zij op internetgebied iets voor ons kunnen betekenen :) Het lastenboek voor de vervanging van de EDP lijnen is zelfs nog niet gepubliceerd, da's pas na nieuwjaar... )
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

CABLELENGTH = 137 m
AE_Insulation = 6157 kOhm
BE_Insulation = 6798 kOhm
AB_Insulation = 9586 kOhm
BA_Insulation = 9586 kOhm

Dit zou allemaal 10MOhm moeten zijn...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Ik had al eens voorzichtig geopperd dat er misschien iets met de bekabeling aan de hand kon zijn...

echter:
Beste,

Een probleem aan de fysieke bekabeling kan wel de oorzaak hiervan zijn maar op de metingen zien niets verkeerd.

Er wordt tijdens technische interventie van Proximus technieker besloten of er een andere paar genomen moet worden mar voordat ze een technieker ter plaatse sturen wordt de lijn op afstand nagekeken en als ze daar geen fouten vinden wordt de interventie aangerekend.

Voorlopig kunnen wij geen testen op uw lijn starten omdat er al TBF proces loopt. Die test monitort uw lijn om definitief profiel te krijgen. Uw huidig internet profiel (30Mbps/10Mbps) als "temporary" vermeldt. Van zodra wij "final" code krijgen, kunnen wij de test opnieuw starten.

Wij houden u verder op de hoogte!
Ik heb nog geen PX technieker zien langskomen, maar in de laatste 3 of 4 "copy/paste" lijkt alles dan ook wel idd correct te zijn:
-copper analysis
copper analysis


CABLELENGTH = 137 m
AE_Insulation = 10 MOhm
BE_Insulation = 10 MOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 11 nF
BE_Capacitance = 12 nF
AB_CAPACITANCE = 565 nF
Copper test type = AGW
-synchro analysis
synchro analysis


LineProfile = vdsl2_30000_10000_IL8262_v1
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h55oud00005
DownstreamAttenuation = 9.1
UpstreamAttenuation = 11.2
DownstreamBitRate = 30063.0
UpstreamBitRate = 10064.0
DownstreamNoiseMargin = 23.2
UpstreamNoiseMargin = 16.6
VLAN10_AgentCircuitID = *H55OUD00005 eth 6/1/01/06:10
VLAN10_OALID = 001064235
VLAN10_PBIT = p0
VLAN10_SSID = 000000001982840
VLAN10_VLAN_OLO_S-tag = 146
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

krisken schreef:CABLELENGTH = 137 m
AE_Insulation = 6157 kOhm
BE_Insulation = 6798 kOhm
AB_Insulation = 9586 kOhm
BA_Insulation = 9586 kOhm

Dit zou allemaal 10MOhm moeten zijn...
Het nieuw meetsysteem die werkt vanuit de ROP en voor AGW lijnenis soms minder precies en geeft vaak lagere waarden aan zoals je hier ziet. Als je al meerdere megaOhm meet zoals hier 6,16MOhm dan is die lijn op ohms al zeker oké (in werkelijkheid is die galvanisch gemeten waarschijnlijk meerdere honderden MOhms!).

Ook de nF is perfect. uS zie ik niet direct in de post terug maar dan gaan we al heel diep in de lijnkarakteristiek...

We zien geen onbalans op de lijn want 11nF A/E en 12nF B/E en de modem is zichtbaar A/B 535nF dus geen onderbreking van de kring (een 500 à 700nF is een typische waarde voor een modem, andere waarden kunnen door binneninstallatie).
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

De hard varierende noise margin op je downstream echter gooit veel roet in het eten denk ik.
Dat hadden ik en m'n buur ook hier in de straat. Het enige wat daarbij hielp was vectoring.

Attainable was in de 70-80, profiel dat we kregen was 20, 30 met geluk. Met vectoring aan nu 100.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”