Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De transportfederaties willen dat ook personenwagens moeten betalen om op bepaalde wegen te rijden. Een onredelijke eis? Ook sommige verkeersdeskundigen vinden dit de beste manier om het steeds groeiende monster van de files te onthoofden. Voor transporteconoom Stef Proost (KULeuven) is het zelfs ‘de enige manier’. Maar hoeveel moet een rit kosten voor we vrijwillig de auto op stal laten staan?

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161130_02600821
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Misschien eerst investeren in beter openbaar vervoer?
Dit komt weer op kosten van de werkenden. En als we effectief minder gaan rijden, moeten de accijnzen op brandstof verhoogd worden om dezelfde inkomsten te hebben.
Laatst gewijzigd door johcla 30 nov 2016, 20:34, in totaal 1 gewijzigd.
Pollepaplepel
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 okt 2016, 11:22
Bedankt: 1 keer

Er moet weer veel gezond verstand bij de heren ministers en adviseurs aanwezig zijn.

De kilometerheffing bestaat al, namelijk de btw en accijnzen op de brandstof.
Meer kilometers is meer verbruik

Neen, weer een vehikel oprichten met een rist aan politieke benoemingen per gewest,
om dan een gps tracker in alle wagens te plaatsen.

Het mag weer iets kosten op kap van de gewone werkmens want de bedrijfswagen blijft weer ongemoeid
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Er is iets voor te vinden, maar zolang vliegen goedkoper is dan de trein en de auto vind ik het een eigenaardige prioriteitenlijkst.

Daarnaast, een truck wordt aangekocht om te rijden, hoe meer hoe beter. Daarvoor een tracking systeem aankopen is te verantwoorden. Een auto wordt gekocht om te gebruiken, maar hoe minder hoe liever. Hiervoor een extra vaste kost verplichten is al heel wat minder te verantwoorden.
Want hoe meer km's je rijdt, hoe minder die kost doorweegt.

De oplossing ligt eerder in het maken van goede alternatieven. Goed OV, goede fietspaden.
Ik zie het resultaat in mijn onmiddellijke omgeving. Ik werk nu zo'n 17 jaar. De eerste jaren had ik enkel een fiets, na de aankoop van een auto ging ik met de auto werken en de laatste jaren weer bijna enkel met de fiets. Dit komt omdat het gewoon leuker is, maar ook omdat het traject veilig en aangenaam is met de fiets. Infrastructuur doet héél veel. 't Is daar dat aan gewerkt moet worden.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Pollepaplepel schreef:De kilometerheffing bestaat al, namelijk de btw en accijnzen op de brandstof.
Meer kilometers is meer verbruik
Verbruik van brandstof, ja, maar enkel belasten op brandstof zorgt voor een ongelijke verdeling van de lasten die worden geheven om de wegeninfrastructuur te bekostigen.

Zoals ik al zei: een BMW 520d zal véél minder euros brandstoftaks opbrengen dan een BMW 540i, terwijl ze allebei de weg even hard verslijten.

Of is het nieuwe rekeningrijden *niet* ter vervanging van het vaste jaarlijks bedrag aan wegentaks, dan?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ons openbaar vervoer vergelijken met steden als Londen, Stockholm en Milaan :bang:

En dan nog aangeven dat men moet betalen tussen 7 en 19u :bang:

Persoonlijk vind ik dit systeem pure discriminatie op tal van gebieden;

- de woonplaats van de persoon
- de plaats van tewerkstelling van de persoon
- mogelijkheid tot glijdende werkuren (buiten 7 en 19u dan :eek: )
- beschikbaarheid van openbaar vervoer
- ...

Kunnen we geen belasting heffen op de onzin van onze regering en economen aan de KU Leuven ?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik neem alle dagen de trein, mijn rit is 22 km lang en duurt langer dan ik de auto neem naar Brussel, ok ik werk niet ver van Brussel-Zuid.

Wanneer gaat onze politiek maar vooral de nmbs / delijn / mivb snappen dat alles staat en valt met een openbaar vervoer dat snel efficient, klokvast, kwalitatief is, met dat laatste bedoel ik deftige rijtuigen die er niet uit zien als de inhoud van een halve vuilbak. Ik doe voor 22 km 9 haltes dat is gewoon teveel, op 25 min 3 treinen en dan plots 35 min niets. En de betrouwbaarheid tsja.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Stiptheid treinen nadert dieptepunt
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161130_02600474

Moeten we nog meer zeggen ?
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Tja, het is een beetje zoals de huidige liberale regering die het begrotingstekort wilt wegwerken door de lasten te verlagen. :banana:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Geen alternatief, mensen in die richting duwen... FAIL !

Wel een alternatief, mensen kiezen het spontaan... OK !

Blijkbaar is deze simpele logica nog te moeilijk voor onze politiekers :roll:
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Hey, als het mij goedkoper uitkomt met rekeningrijden dan met een vast jaarlijks tarief, dan mogen ze van mij.

Echter ben ik niet te vinden voor de mogelijkheid tot privacyinbreuk met zo'n GPS-tracker. Ik haat tracken en probeer dat zo goed mogelijk te weren op het internet, maar als rekeningrijden begint, is er helaas geen ontsnappen meer aan.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Alsof het nog niet genoeg kost en je voor je plezier met de auto rijdt...
Zolang ze de tweewielers maar gespaard blijven :beerchug:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

honda4life schreef:Alsof het nog niet genoeg kost en je voor je plezier met de auto rijdt...
Zolang ze de tweewielers maar gespaard blijven :beerchug:
Neen, maar veel rijden wel auto uit luiheid of gemakzucht. Ik geef het toe, ik ook. Gelukkig moet ik niet ver en sta ik amper stil, dus gaat rekeningrijden mij hopelijk niet te veel kosten!

Is het hier trouwens de bedoeling om eensgezinden te vinden om es goed tegen te klagen, of om een inhoudelijke discussie te voeren? Het lijkt hier wel een café met zeurzakken. :angel:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

James. schreef:Hey, als het mij goedkoper uitkomt met rekeningrijden dan met een vast jaarlijks tarief, dan mogen ze van mij.
Dat wil men je doen geloven... het mocht geen extra belasting zijn... maar ik denk niet dat je zo naïef bent.

Trouwens als het niets extra gaat kosten... tja, dan gaat ook niemand er zich iets van aantrekken natuurlijk... het gaat dus wel degelijk meer kosten !

Het voorbeeld spreekt van 30 euro/week... 1560 euro op jaarbasis... je mag maw. weeral een extra maand voor vadertje staat gaan werken !
James. schreef:Is het hier trouwens de bedoeling om eensgezinden te vinden om es goed tegen te klagen, of om een inhoudelijke discussie te voeren?
Een eenvoudig antwoord bestaat op een topic als dit niet... alléén wil ik wel eens concrete redenen horen waarom het zou kunnen lukken (zonder te dromen dat we ooit een prima OV zullen hebben... dat hebben we namelijk niet en ook niet de eerste jaren).
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

r2504 schreef:Dat wil men je doen geloven... het mocht geen extra belasting zijn... maar ik denk niet dat je zo naïef bent.
Allez nu! De liberalen (inclusief en vooral de NV-A!) zouden liever stikken dan 'de belastingen verhogen'. Ze laten een gapend gat open in de begroting net om die reden!

En nu gaan ze belastingen verhogen? Ik geloof het niet echt.
Trouwens als het niets extra gaat kosten... tja, dan gaat ook niemand er zich iets van aantrekken natuurlijk... het gaat dus wel degelijk meer kosten !
Het kost natuurlijk meer... als je veel rijdt, zoals het eigenlijk hoort te zijn: veel gebruiken is veel dokken. Flat fee is niet meer haalbaar met zulke aantallen. De openbare weg is geen internetverbinding waar de infrastructuur maar een verzadiging van 5% te slikken heeft (dat getal is uit de grote hoed getoverd!).
Het voorbeeld spreekt van 30 euro/week... 1560 euro op jaarbasis... je mag maw. weeral een extra maand voor vadertje staat gaan werken !
Of... verhuis van woonplaats of van werk. Niemand verplicht u elke dag zo ver te pendelen. 8)

Zelf even de cijfers uit dat artikel erbij gepakt en gemerkt dat ikzelf €15 per week zal mogen dokken. Godmiljaar! Voor vijftig luttele kilometers per dag op stukken baan waar nooit file staat?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

James. schreef:Of... verhuis van woonplaats of van werk. Niemand verplicht u elke dag zo ver te pendelen. 8)
het probleem én de oplossing in 1 zin....
ten eerste verplicht men je vaak wél "zo ver te pendelen" (haja, want de meeste jobs zitten nu eenmaal in brussel) en ten tweede bieden de meeste bedrijven -ook al is het mogelijk- nog steeds geen teleworking aan.

de oplossing? VERPLICHT bedrijven zich te spreiden over het land... het personeel zal wel volgen.
en door die spreiding is ineens ook de file weg, want ipv iedereen richting brussel te sturen, stuur je iedereen nu ergens anders naartoe.
en reistijden? sja, iemand die nu 4u in de file naar brussel staat zal ook niet klagen over een traject van 3u zonder file
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

James. schreef: Of... verhuis van woonplaats of van werk. Niemand verplicht u elke dag zo ver te pendelen. 8)
Of niemand verplicht u die bepaalde wegen te nemen?
Sommige zullen er inderdaad goedkoper mee gediend zijn > weinig autostrade doen EN minder of geen autotaks.
Bestuurders dat veel rijden en veel knelpunten / autostrades nemen betalen meer.
Ergens lijkt me dat logisch. :-)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

James. schreef: Of... verhuis van woonplaats of van werk. Niemand verplicht u elke dag zo ver te pendelen. 8)
Ik vind dat iets super-weird om te zeggen.

Ik woon in Tienen, dochters gaan in Hoegaarden naar (lagere) school (12 minuten met de auto). Straks gaan ze naar Meldert naar het middelbaar (16 minuten met de auto). Ik werk in de buurt van Leuven ('s morgens 17 minuten met de auto, binnendoor, ik ben de autostrade beu, vooral die 10 minuten aanschuiven als je er net afgereden bent).

Als er straks een reorganisatie van het bedrijf is, of ik word ontslagen of whatever en ik moet nieuw werk zoeken ... dan moet ik het maar in de buurt zoeken? Dus omwille van verkeer dan bijvoorbeeld een job in de buurt zoeken die hoogstwaarschijnlijk niet zoveel loon heeft dan een job in een grote stad?

Ik bedoel dus dat je dat toch niet zo kan veralgemenen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Er is wel iets te zeggen voor woonplaats hé.
Nu krijg je een firmawagen onder uw gat, koop je een goedkope bouwgrond in het hol van Pluto en dat lukt wel.
Je moet ziende blind zijn om niet in te zien dat het niet de beste oplossing is: niet voor mobiliteit, niet voor infrastructuur, niet voor uzelf op lange termijn (zorg aan huis als je 70+ bent?), ...

Vanzelf zal dat niet veranderen, dus zal je uw beleid moeten afdwingen.

Dat er zoveel problemen zijn met OV is een politieke keuze. Als je nauwelijks investeert in de infrastructuur én je schoffeert het personeel keer op keer, hoe wil je dan dat alles op wieltjes loopt? Bij de her/aanleg van steenwegen is het nog altijd geen reflex om busbanen aan te leggen (zelfs als er VEEL plaats is). Er zijn nog maar net in deze regeerperiode een heel aantal treinen geschrapt.
Dus de regering/en maken niet echt werk van een goed OV.

Idem in Brussel. Hoe lang wordt er al gevraagd om een beter OV uit te bouwen. Tram en bus staan in de file (ahja, in Brussel "parkeer" je waar je wil, in het beste geval zet je uw pinkers op), dus metro is de meest logische keuze. Als je onze metro vergelijkt met de metro in andere grote steden, kan je niet anders dan het aanbod belachelijk vinden.

Maar dat neemt niet weg dat de kilometerheffing een stap in de goede richting is.
Zij die niet anders kunnen of die het professioneel nodig hebben, zullen met plezier die taks betalen (cfr transportsector), omdat er veel minder verkeer gaat zijn. Mensen gaan bewuster nadenken over de kost van met de auto te rijden.
Ook al wordt er hier getoeterd dat er geen alternatieven zijn: die zijn er natuurlijk wel in de meeste gevallen. Het is altijd een afweging van tijd, comfort en geld.

Een vriend is sales, die zit geregeld op de baan (of thuis RFP's voor te bereiden) en verliest schrikbarend veel tijd met pendelen tussen zijn bureau in de buurt van Gent en klanten in heel België. Hij is ook faliekant tegen rekeningrijden. Hij verliest wel uit het oog dat minder verkeer betekent dat hij meer klanten kan doen op een dag en dus productiever is (of minder tijd verschijt in zijn auto).

Overigens: het verkeer hoeft niet te halveren ofzo hé. Kijk naar eender welke vakantie of brugdag en je zal zien dat het verkeer VEEL vlotter gaat. Tenzij je me wil doen geloven dat in een gemiddelde vakantie 60% thuis blijft :).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef:Er is wel iets te zeggen voor woonplaats hé.
Nu krijg je een firmawagen onder uw gat, koop je een goedkope bouwgrond in het hol van Pluto en dat lukt wel.
Je moet ziende blind zijn om niet in te zien dat het niet de beste oplossing is: niet voor mobiliteit, niet voor infrastructuur, niet voor uzelf op lange termijn (zorg aan huis als je 70+ bent?), ..
Vanzelf zal dat niet veranderen, dus zal je uw beleid moeten afdwingen.
dus jij wil mensen dwingen om hun hele leven aan te passen aan werk ipv omgekeerd? aub zeg!
trouwens: dan gaat er "op het platteland" bijna niemand meer wonen, dus ook minder winkels, dus nog meer verkeer richting de grote steden ipv minder.
verder krijg je dan bijna gratis een huis "op de buiten" en betaal je nog eens 10x meer in brussel waar al geen plaats meer is.
jouw oplossing is gewoon mensen terug slaven laten zijn en hopelijk komt dat er nooit van!

heist_175 schreef:Zij die niet anders kunnen of die het professioneel nodig hebben, zullen met plezier die taks betalen (cfr transportsector), omdat er veel minder verkeer gaat zijn. Mensen gaan bewuster nadenken over de kost van met de auto te rijden.
Ook al wordt er hier getoeterd dat er geen alternatieven zijn: die zijn er natuurlijk wel in de meeste gevallen.
ja... en jij denkt dat die dat met plezier betalen? aub zeg, ga eens 1 dagje bij die kastjes staan of met chauffeurs praten, je zal snel anders piepen.
verder is ons "eengemaakt belgie" zo mooi dat je in quasi elk land een ander kastje nodig hebt, en belgie geeft ZO graag geld uit... dat ze een eigen kastje moesten hebben terwijl er een ander kastje (hetzelfde dat er reeds was voor de liefkenshoek) ook perfect werkt, en in meerdere landen dan enkel belgie.

en ik zie ook geen beteringen in het verkeer (au contraire op veel plaatsen) en al helemaal niet op de baan... dus na 8 maanden is het enige dat ik ervan merk dat de staat meer geld in haar zakken gestoken zal hebben... maar voordelen voor ons? beloofde voordelen? forget it.


heist_175 schreef:Overigens: het verkeer hoeft niet te halveren ofzo hé. Kijk naar eender welke vakantie of brugdag en je zal zien dat het verkeer VEEL vlotter gaat. Tenzij je me wil doen geloven dat in een gemiddelde vakantie 60% thuis blijft :).
verkeer hoeft zelfs niet te veranderen van hoeveelheid... als je gewoon verkeer weg neemt uit de drukke regio's is je probleem opgelost.
dus verplicht bedrijven (die het éigenlijk totaal niet uitmaken, behalve voor aan de haven en luchthaven gerelateerde diensten) om zich te spreiden over belgie ipv allemaal in bxl, a'pen, of gent te gaan laten zitten. probleem is opgelost, iedereen kan wonen waar hij/zij wil, en het gaat nog beter zijn voor milieu/economie/huisprijzen/drukte/....
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wat ze in Brussel nog niet goed begrepen hebben is dat je het fileprobleem hier niet mee oplost. Dat los je op door ervoor te zorgen dat niet 75% van de mensen met een kantoorjob persé naar Brussel moeten koersen, maar ook van thuis uit kan werken (of als ze dat niet vertrouwen : met satellietbureaus).

Vriendin heeft een job op een goede 15km van huis. Een kilometer stappen tot het station, een 20-tal minuten op de trein zitten, een kilometer stappen naar het werk en hopla, ze is er. Dit kan dus gedaan worden op ongeveer een uur. Het aantal keren per week dat de NMBS er in slaagt om de hele planning in de war te sturen hou je gewoon niet voor mogelijk!

En laten we ook eerlijk zijn : het grootste deel van die files worden veroorzaakt door vrachtwagens... Dat is een hele rijstrook die men in beslag neemt waar je met een auto tijdens de spitsuren niet op kan rijden.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Splitter schreef:dus jij wil mensen dwingen om hun hele leven aan te passen aan werk ipv omgekeerd? aub zeg!
trouwens: dan gaat er "op het platteland" bijna niemand meer wonen, dus ook minder winkels, dus nog meer verkeer richting de grote steden ipv minder.
verder krijg je dan bijna gratis een huis "op de buiten" en betaal je nog eens 10x meer in brussel waar al geen plaats meer is.
jouw oplossing is gewoon mensen terug slaven laten zijn en hopelijk komt dat er nooit van!
Wie spreekt er over dwingen? Je kan nog steeds doen wat je wil, alleen is er mogelijks een kost.
Het is net andersom: het huidige beleid dwingt mensen in de file. Het huidige autogebruik dwingt mensen om vuile lucht te ademen.
Niemand verplicht u overigens om in steden te gaan wonen en dus niet meer op het platteland. Het beleid (dat nauwelijks in de praktijk wordt omgezet) gaat over kernverdichting. De betonstop gaat niet over: enkel in de steden, maar wel over: enkel in de kern.
En dus net meer winkels: als meer mensen in een kern wonen, hebben meer mensen veel winkels vlakbij.
Splitter schreef:ja... en jij denkt dat die dat met plezier betalen? aub zeg, ga eens 1 dagje bij die kastjes staan of met chauffeurs praten, je zal snel anders piepen.
Oei, heb je de reactie van de transportsector misschien gemist? Zij smeken om een algemene kilometerheffing. Nu worden vrachtwagens enkel gestraft, maar er is nog momenteel nauwelijks voordeel voor hen. Veel vrachtwagens zullen ze er niet mee van de weg halen, maar misschien wel uit de piek halen.
Splitter schreef: en ik zie ook geen beteringen in het verkeer (au contraire op veel plaatsen) en al helemaal niet op de baan... dus na 8 maanden is het enige dat ik ervan merk dat de staat meer geld in haar zakken gestoken zal hebben... maar voordelen voor ons? beloofde voordelen? forget it.
Globaal is er geen verbetering, maar in de vakanties en op brugdagen, als er een zeker % mensen verlof heeft en dus met beperkt minder verkeer, loopt het verkeer veel beter. Dus het target is niet het verkeer halveren ofzo.
Splitter schreef:dus verplicht bedrijven (die het éigenlijk totaal niet uitmaken, behalve voor aan de haven en luchthaven gerelateerde diensten) om zich te spreiden over belgie ipv allemaal in bxl, a'pen, of gent te gaan laten zitten. probleem is opgelost, iedereen kan wonen waar hij/zij wil, en het gaat nog beter zijn voor milieu/economie/huisprijzen/drukte/....
Er zijn niet zo veel locaties die je vlot kan bereiken hé. Als je dan nog 2taligheid in uw diensten wil integreren, hang je vast aan Leuven, Brussel, Luik en misschien ook Aalst/Gent.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Al gehoord van Zottegem, Oudenaarde, Ninove, Ronse, en Kortrijk om er maar een paar te noemen? Stuk voor stuk steden die vlakbij de taalgrens liggen (en dus bereikbaar zijn voor zowel Vlamingen als Walen) en qua drukte nog goed mee vallen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

En hoeveel mensen wonen er in de buurt van die steden of geraken er vlot?
De grootste bevolkingsdichtheid in VL zit in de ruit hé.

Ronse:
- vanuit A'pen: 2u NMBS
- vanuit Mechelen: 1:45/2u25 NMBS

Dus mij lijkt het dat als je daar gaat zitten, je iedereen die voorbij Gent/Brussel woont, alvast uitsluit. De kans is groot dat je dan onvoldoende personeel gaat vinden.
Of is het de bedoeling dat mensen dan toch met de auto naar Ronse gaan?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Uiteraard met de wagen. Over het belachelijke openbaar vervoer van België spreek ik nog niet eens. Als ze willen dat iedereen het openbaar vervoer neemt, mogen ze eerst beginnen met deze zaken te verbeteren. Pas daarna zal ik er nog eens aan denken ...
1. As Brussel-Zuid <-> Brussel-Noord verbreden zodat niet elke trein in één van beide stations soms een kwartier staat te wachten
2. Brussen, Trams en Treinen die 24/7 rijden
3. Een degelijk terugbetalingssysteem als ze er in slagen om niet op tijd te rijden, wat de reden ook zijn mag (ongeacht of het is door t koude weer, t warme weer, ene die voor nen trein springt of whatever : i don't give a shit. Ik kan het ook niet blijven uitleggen op t werk waardoor ik te laat kom).
4. Degelijke treinen inleggen (dus niet die overgroeide metrostellen die nu overal rijden en op niks trekken)
5. Meer snelbussen inleggen of meer snelbusdiensten gebruiken
6. Zorg voor meer parking (auto EN fiets) rondom de grote stations

Waar ik woon heb ik letterlijk 1 bus per uur (!). Daar gaan we er echt niet mee geraken. OK, er is ook een mogelijkheid van een belbus systeem, maar die rijden ook niet wanneer ik het wil (met een marge van pakweg een uur).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:En hoeveel mensen wonen er in de buurt van die steden of geraken er vlot?
De grootste bevolkingsdichtheid in VL zit in de ruit hé.
Ik woon in Kortrijk.
Ik nodig je uit om hier eens rond een uur of 6 rond te lopen. Heel veel mensen nemen dan de trein of de auto om naar Antwerpen of Brussel te gaan werken. Te absurd voor woorden voor velen.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Stel dat iemand vanop de hoofdzetel van Userbase naar Proximus wil gaan (werktijden).
UB_PX_OV_I.png
Die geraakt er met het openbaar vervoer niet!
UB_PX_OV_II.png
(9.78 KiB) Nog niet gedownload
Hoezo rekeningrijden?

==============

Zelf woon ik niet erg ver van een station van de NMBS (wandelafstand).
Frequentie van de trein: ééntje per uur, per richting ...
Voorzieningen aan het station? Welke voorzieningen?
Buiten het feit dat er helemaal geen trein voorbijkomt, zou je zelfs niet weten of er bij de NMBS gestaakt wordt. :bang:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Er is wel iets te zeggen voor woonplaats hé.
Nu krijg je een firmawagen onder uw gat, koop je een goedkope bouwgrond in het hol van Pluto en dat lukt wel.
Hier gaan we weer met populistische uitspraken... iedereen in de file 's morgens rijdt met een firmawagen zeker (volgens het artikel is dit slechts 4%) ? Nu ja, dat ze die kilometerheffing maar invoeren, de gemiddelde burger zal er voor opdraaien en ik met mijn firmawagen (m'n baas zal dat ook wel doorrekenen aan klanten) zal dan eindelijk plaats hebben... even hypocriet als de transportsector !
heist_175 schreef:Oei, heb je de reactie van de transportsector misschien gemist? Zij smeken om een algemene kilometerheffing. Nu worden vrachtwagens enkel gestraft, maar er is nog momenteel nauwelijks voordeel voor hen. Veel vrachtwagens zullen ze er niet mee van de weg halen, maar misschien wel uit de piek halen.
De transportsector is hypocriet... ze worden helemaal niet gestraft want ze rekenen het gewoon door aan de klant... ik wil wel eens weten aan wie de gemiddelde burger zijn extra kost mag doorrekenen (behalve aan zijn eigen portomonee). Niet verwonderlijk dat de transportsector uitspraken doet dat ze de algemene kilometerheffing zelfs willen financieren... ja, met jou en mijn centen !
eternum schreef:Die geraakt er met het openbaar vervoer niet!
Ik vind de discussie over de minimum dienstverlening bij de spoorwegen trouwens wel grappig... dat is namelijk wat we dagelijks krijgen... een absoluut minimum !
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

r2504 schreef:
eternum schreef:Die geraakt er met het openbaar vervoer niet!
Ik vind de discussie over de minimum dienstverlening bij de spoorwegen trouwens wel grappig... dat is namelijk wat we dagelijks krijgen... een absoluut minimum !
Zelfs dat absolute minimum is er niet.

Neem het station van Leopoldsburg, de stad waar Wouter Beke woont.

Enkele weken terug zag ik daar iemand op leeftijd (ik schat iets van een 75 jaar) proberen een ticket te kopen aan de automaat.
Het lukte de beste man echt niet.
Maar er is ook geen personeel meer van de NMBS in het station van de stad Leopoldsburg!!!
Dienstverlening is een dikke NUL!

En dan de NMBS maar steen en been klagen dat er weinig tot geen passagiers op de lijn Hasselt-Mol vervoerd worden.
Met één trein per uur (per richting), geen dienstverlening, diverse stations waar de reizigers amper beschermt zijn tegen de natuurelementen (regen, wind,...): wat wil de NMBS dan? Dat dit een mega-succes is?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik hoor het allemaal graag zeggen om buiten de file-uren te rijden. Maar vanaf je kinderen hebt, hang je af van die schooluren... En ik vind telewerken bv geen heilig iets. Daarmee los je het probleem niet mee op, zeker niet als je weet dat men afgelopen jaren vooral in het aanbod van OV gesnoeid heeft.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik woon in het havengebied van Gent,hier bij ons is het openbaar vervoer echt wel een grote ramp,er is wel een belbus,die men dagen van tevoren moet verwittigen,en daarna mag men nog ten minste(op de dag zelf)een klein uur is de kou staan wachten.Voor de terugkeer is het allerminst zeker dat dit nog op dezelfde dag zal zijn,en een uur is dan ook onvoorspelbaar.
Men moet er ook nog aan denken dat bij rekening rijden,de Nederlanders ook wel zo een systeem zullen willen invoeren.
Bovendien zijn er hier werken geweest(Kennedy Laan) waar richting Zelzate een nieuwe rontonde geplaatst is,die het verkeer niet aankan,er isdus een file bij gemaakt.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ik woon in Tielt, een stad en werk in Aalter 15km verder, met het openbaar vervoer moet ik ofwel de trein eerst naar Ge,t nemen en dan naar Alter of met de bus naar Ruiselede, dan richting Poeke-Nevel-Gent om dan weer op de buslijn Deinze-Aalter te komen....
bussen rijden enkel's morgens en 's avonds en niet tijdens weekend en schoolvakanties.....

openbaar vervoer mn gat....

in de afgelopen 20 jaar zijn er heel wat wagens bijgekomen, wgen in verhouing zeker niet, kijk in de ons omlingende landen, veel meer, beter en betaalbaarder openbaar vervoer en veel meer extra wegen aangelegd....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik vraag me wel af waarom ze vragen van personenwagens om duurder te zijn in de spits maar dit bij vrachtwagens momenteel niet het geval is. Men doet wel rekeningrijden maar niet time-based.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Vaganzza schreef:Ik hoor het allemaal graag zeggen om buiten de file-uren te rijden.
Het is gewoon een absurd idee... file uren zijn volgens het artikel doorlopend van 7 tot 19u !

Nog vroeger beginnen (of later) wil dus ook zeggen dat kinderopvang ook vroeger beschikbaar moet zijn, bedrijven vroeger moeten opengaan (receptie, verwarming, ...), ... met andere woorden dergelijke kortzichtige oplossing zorgt voor een lawine effect dat totaal niet meer te overzien is, laat staan voor iedereen mogelijk is. Met dergelijke file uren heb je trouwens altijd prijs, ofwel in de morgen ofwel 's avonds.
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Zou typisch de overheid zijn, een maatregel invoeren zonder een waardig alternatief te voorzien. En het geld hiervan zal waarschijnlijk weer voor een groot deel aan andere zaken verspild worden. Het fille probleem is wel een feit waar iets aan moet gebeuren, ik merk ook de laatste tijd dat het al vroeger vrij druk begint te worden.
Laatst gewijzigd door springfield 01 dec 2016, 11:52, in totaal 1 gewijzigd.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

En toch, ik heb ooit een job in Brussel verlaten voor een job bij de deur, beste beslissing ooit!
Vroeger 3 uur onderweg per dag ==> 260 dagen x3 uur ==> (is bijna 100 werkdagen per jaar extra)
Nu, 5 minuten met de fiets... (en ik heb ik nog een bedrijf / loonwagen whatever op de oprit staan)
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

springfield schreef:ik merk ook de laatste tijd dat het al vroeger vrij druk begint te worden.
Niet moeilijk... het enige wat je hier leest is dat ze bruggen sluiten (Ijzerbrug in Antwerpen), autostrades willen versmallen (E40 in Brussel), her en der wegen terugbrengen van 2x2 naar 2x1 rijstrook (de as Zandhoven-Zoersel), snelheden verlagen van 120 naar 100 (Antwerpen richting Hasselt), ... Verder een totaal gebrek aan investeringen... het lijkt er wel op of men WIL files :bang:

En dan blijft het de vraag... krijg ik de garantie dat ik niet meer in de file zal staan als ik betaal voor rekeningrijden (of gaat men een boete betalen aan mij als dit niet het geval is) ?
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Ik verschiet nog steeds al ik op vakantie ben hoe gemakkelijk het openbaar vervoer kan zijn. Vorige week in NY hotelshuttle genomen om naar manhattan te gaan, 5th avenue, en duurde een half uur (4,2km) . Met de metro 3min. Te voet zou ik er 40min over gedaan hebben, bijna even snel als met de hotelshuttle :bang: .


Als ik dan zie hoeveel moeite ik hier moet doen om in brussel te geraken met het openbaar vervoer, hoeveel keer je moet overstappen, met telkens meer kans om je trein te missen, dan is het toch normaal dat een nuchtere mens zijn eigen wagen neemt en zich zo blijft verplaatsen.

Als ze dit ooit in voege brengen dan moeten ze de taxen op benzine ook maar afschaffen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Net vandaag maakt De Lijn zijn tariefverhoging bekend:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2833082
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

daily_picdump_2374_640_13.jpg
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”