MoCa 2.0

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 642
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 78 keer

Ik heb ze sinds deze middag in gebruik en enkele snelle testjes gedaan. De waarden zijn zo goed als identiek alsof ik rechtstreeks met de kabel aan de modem hang, behaal overal max en nergens een drop in de grafiekjes dus stabiel genoeg. Enigste kleine verschil is gemiddeld +4ms (~12 => ~16) latency bij een speedtest maar in de praktijk zoals bij een FPS game die latency weergeeft is er weer praktisch geen verschil.

Product voldoet momenteel aan de verwachtingen dus ikke blij. Moest ik niets meer aan dit onderwerp toevoegen mag je er vanuit gaan dat ik verder geen problemen heb ondervonden.

p.s. in principe hoort dit onderwerp ergens in een algemeen deel van het forum, heeft niet zozeer met Telenet maar puur met coax te maken (ik heb zelf geen internet bij Telenet)
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ook hier zonet de MOCa adapters geïnstalleerd. Snelheid is dik OK, ik haal ongeveer 380Mbit, meer dan voldoende dus. Hopelijk blijven ze stabiel.

Installatie was effectief heel eenvoudig en snel (15 min). Wat me al wel direct opviel is dat ik nu met het wegnemen van de Devolo in de woonkamer, direct een beter signaal via de resterende devolos heb (garage naar zolder). Als die nu ook stabieler is ben ik een enorm tevreden man.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
BuBbA_007
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2011, 13:05

Hoi,

Wij zijn bezig met een renovatie van een ouder huis, overal is COAX voorzien maar geen UTP. Kabels bijtrekken is momenteel geen optie. Wij dachten in eerste instantie om met powerlines te werken, maar ik lees hier en daar dat dit toch niet het gewenste effect heeft naar stabiliteit en snelheid toe. Vandaar kwam ik terecht op de MoCa units.

Als ik het hier goed begrepen heb zouden wij de volgende setup moeten doen:

Kabels:

Binnenkomende COAX
Coax 1 (Woonkamer)
Coax 2 (Bureau)
Coax 3 (Slaapkamer 1)
Coax 4 (Slaapkamer 2)

Setup:

Inkomende COAX -> Telenet NIU -> Coax -> MOKA 32 -> Coax -> HMV41 CAI Versterker -> Coax 1 + 2 + 3 + 4

En dan in de kamers overal het volgende:

Coax -> MOKA 32 -> Coax + UTP -> Digicorder/TV

Klopt dat zo'n beetje?

Is die MOKA "Telenet Approved"? Met andere woorden: wij zijn nog bezig met de renovatie dus voorlopig nog niks voorzien van Telenet. Zij komen dan binnenkort de basisopstelling etc nog installeren. Als ik nu alles voorzie, sluiten zij dan de coax die van de MOKA 32 komt aan op de NIU of weigeren ze dit en ondersteunen ze enkel powerlines?
AndrewBourgeois
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 aug 2012, 23:29
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 9 keer

BuBbA_007 schreef: Inkomende COAX -> Telenet NIU -> Coax -> MOKA 32 -> Coax -> HMV41 CAI Versterker -> Coax 1 + 2 + 3 + 4
Je moet sowieso een UTP-kabel hebben tussen de Telenet router en de MOKA 32.

Dus:
Inkomende COAX -> Telenet NIU -> Coax -> Telenet router -> UTP -> MOKA 32 -> Coax -> HMV41 CAI Versterker (dit staat nergens in de documentatie maar aan de rechterkant van de versterker heb je een IEC connector die je voor de MOKA 32 kan gebruiken).

Om het TV-signaal mee over de kabel te krijgen moet je dit nog doen:
Inkomende COAX -> Telenet NIU -> Coax -> HMV41 CAI Versterker
BuBbA_007 schreef: En dan in de kamers overal het volgende:

Coax -> MOKA 32 -> Coax + UTP -> Digicorder/TV

Klopt dat zo'n beetje?
Dit klopt.
BuBbA_007 schreef: Is die MOKA "Telenet Approved"? Met andere woorden: wij zijn nog bezig met de renovatie dus voorlopig nog niks voorzien van Telenet. Zij komen dan binnenkort de basisopstelling etc nog installeren. Als ik nu alles voorzie, sluiten zij dan de coax die van de MOKA 32 komt aan op de NIU of weigeren ze dit en ondersteunen ze enkel powerlines?
Op de Telenet site kon ik niets vinden en ik verwacht niet dat de technieker daar iets van zal kennen.
Als de technieker weigert om daar mee te werken dan kan je de TV samen met de digicorder tijdelijk naast de router plaatsen.
Als dit dan getest is kan je later 't nodige doen met die MOKA units.
Xzors
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2011, 14:42
Bedankt: 1 keer

Moet die coax van de niu niet naar de MOKA 32 in plaats van naar de versterker? De MOKA 32 heeft toch een inkomend signaal nodig om verder te verspreiden of zie ik dat verkeerd?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

BuBbA_007 schreef:wij zijn nog bezig met de renovatie dus voorlopig nog niks voorzien van Telenet.
Het ultieme moment om coax en UTP kabels te leggen dan... heb je geen MoCa nodig.
BuBbA_007 schreef:Is die MOKA "Telenet Approved"?
Nee, de coax (of wat erover gaat) is in princiepe exclusief van/voor TN... als jij daar extra signalen gaat opzetten is dat jou verantwoordelijkheid als het fout gaat (storingen op het publieke TN netwerk ga je in princiepe niet kunnen veroorzaken).
Xzors
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2011, 14:42
Bedankt: 1 keer

Modbreak:
fullquote uit vorige post verwijderd. not done hier!
r2504 schreef:
BuBbA_007 schreef:wij zijn nog bezig met de renovatie dus voorlopig nog niks voorzien van Telenet.
Het ultieme moment om coax en UTP kabels te leggen dan... heb je geen MoCa nodig.
BuBbA_007 schreef:Is die MOKA "Telenet Approved"?
Nee, de coax (of wat erover gaat) is in princiepe exclusief van/voor TN... als jij daar extra signalen gaat opzetten is dat jou verantwoordelijkheid als het fout gaat (storingen op het publieke TN netwerk ga je in princiepe niet kunnen veroorzaken).
Moest het een optie zijn dan zou ik de MoCa vragen hier niet stellen. [WINKING FACE]
AndrewBourgeois
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 aug 2012, 23:29
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 9 keer

Xzors schreef:Moet die coax van de niu niet naar de MOKA 32 in plaats van naar de versterker? De MOKA 32 heeft toch een inkomend signaal nodig om verder te verspreiden of zie ik dat verkeerd?
Nee.
MoCa gebruikt ongebruikte frequenties van de coax-kabel om zn werk te doen.
Het signaal voor je TV loopt daar volledig los van en daarom laat je dit signaal rechtstreeks via de versterker binnen.

Aan het andere uiteinde krijgt zo'n MOKA 32 unit beide signalen:
- de frequenties voor MoCa worden gebruikt voor de RJ-45 plug,
- alle andere frequenties worden ongemoeid doorgelaten naar de F-connector.

Om dit reden werken MOKA 32 ook zonder TV-signaal op de coax-kabel.
Laatst gewijzigd door AndrewBourgeois 07 sep 2016, 09:30, in totaal 1 gewijzigd.
Xzors
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2011, 14:42
Bedankt: 1 keer

Ok, duidelijk, bedankt!
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 642
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 78 keer

Om hier even op terug te komen, spijtig genoeg wel een probleempje ondervonden!

Ik heb momenteel een router (ingesteld als AP) rechtstreeks op de b-box voor een beter wifi signaal & dan mijn pc die rechtstreeks bekabeld op het eindpunt van MoCa zit dat sinds het begin zonder problemen heeft gewerkt.

Nu wou ik deze AP verplaatsen naar het eindpunt van de MoCa adapters voor pc + tv + extra wifi op deze locatie maar om de 1 of andere reden verliezen deze adapters om de dag de verbinding waardoor ik deze eens moet hersteken in het stopcontact anders blijft de melding geen internettoegang staan. Van zodra ik de AP terug weghaal probleem foetsie bij de adapters want het werkt nu al een week zonder onderbreking...

Zelfde probleem met een andere AP. Wat mis ik?
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
mitchke
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:37

AndrewBourgeois schreef:Dus:
Inkomende COAX -> Telenet NIU -> Coax -> Telenet router -> UTP -> MOKA 32 -> Coax -> HMV41 CAI Versterker (dit staat nergens in de documentatie maar aan de rechterkant van de versterker heb je een IEC connector die je voor de MOKA 32 kan gebruiken).

Om het TV-signaal mee over de kabel te krijgen moet je dit nog doen:
Inkomende COAX -> Telenet NIU -> Coax -> HMV41 CAI Versterker
Ik heb deze setup: . Ik heb geen HMV41 CAI Versterker nodig gehad of wat dan ook.
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Dus eigenlijk zijn dit powerlines over coax?
Iemand die vb. geen Telenet verbinding heeft maar wel op alle kamers coax kan zo internet in de kamer krijgen zonder een nieuwe kabel te trekken?

Correct?
Afbeelding
AndrewBourgeois
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 aug 2012, 23:29
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 9 keer

JoskeVermeulen schreef:Om hier even op terug te komen, spijtig genoeg wel een probleempje ondervonden!

Ik heb momenteel een router (ingesteld als AP) rechtstreeks op de b-box voor een beter wifi signaal & dan mijn pc die rechtstreeks bekabeld op het eindpunt van MoCa zit dat sinds het begin zonder problemen heeft gewerkt.

Nu wou ik deze AP verplaatsen naar het eindpunt van de MoCa adapters voor pc + tv + extra wifi op deze locatie maar om de 1 of andere reden verliezen deze adapters om de dag de verbinding waardoor ik deze eens moet hersteken in het stopcontact anders blijft de melding geen internettoegang staan. Van zodra ik de AP terug weghaal probleem foetsie bij de adapters want het werkt nu al een week zonder onderbreking...

Zelfde probleem met een andere AP. Wat mis ik?
Geen idee. Bij ons werkt het wel met een "MOKA 32 -> SWITCH -> AP (TP-LINK Archer C2600)" zonder onderbrekingen. Er zit nog een switch tussen omdat naast de AP ook de Digicorder aan dat uiteinde hangt.
FunkStar schreef:Dus eigenlijk zijn dit powerlines over coax?
Iemand die vb. geen Telenet verbinding heeft maar wel op alle kamers coax kan zo internet in de kamer krijgen zonder een nieuwe kabel te trekken?

Correct?
Ja. Ik heb het topic verkeerdelijk in het Telenet-forum gezet.
mitchke schreef:
AndrewBourgeois schreef:Dus:
Inkomende COAX -> Telenet NIU -> Coax -> Telenet router -> UTP -> MOKA 32 -> Coax -> HMV41 CAI Versterker (dit staat nergens in de documentatie maar aan de rechterkant van de versterker heb je een IEC connector die je voor de MOKA 32 kan gebruiken).

Om het TV-signaal mee over de kabel te krijgen moet je dit nog doen:
Inkomende COAX -> Telenet NIU -> Coax -> HMV41 CAI Versterker
Ik heb deze setup: . Ik heb geen HMV41 CAI Versterker nodig gehad of wat dan ook.
De voordelen van zo'n versterker:
1) 1 MOKA 32 unit die aan de Telenet AIO hangt is voldoende om 6 andere MOKA 32 units te bedienen. Als je maar 1 setje MOKA 32 units hebt dan heb je dit inderdaad niet nodig.
2) Het versterkt het signaal waardoor een kabel van 30+ meter werkt.
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 642
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 78 keer

Om terug te komen op mijn bovenstaande post met een vrij raar probleem. Ik heb kort daarna nogmaals 1 van de 2 AP's geprobeerd maar hopeloos, dag erna had ik er direct van. Sindsdien werkt het nu rechtstreeks al iets meer dan een maand zonder enig probleem.

Linksys WRK54G ver.3
Xiaomi Mi Wifi Nano

Misschien probeer ik later nog wel eens een andere AP of switch als ik deze eerst gratis kan testen en anders laat ik het maar zo.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 642
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 78 keer

Probleem opgelost door een switch tussen te plaatsen.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 642
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 78 keer

philippe_d schreef:
nickz schreef: De TV-uitgangen van de NIU werken maar in één richting (downstream) omdat deze enkel worden gebruikt om signalen te ontvangen en om storingen op het netwerk van Telenet te voorkomen
Dat is wel juist, in die zin dat upstream signalen op één van de TV uitgangen niet doorgaan naar het Telenet aansluitpunt.
Maar ik kan mij wel goed voorstellen dat die MoCa signalen wel onderling doorgaan tussen de verschillende TV uitgangen van de NIU.

Dus vooraleer de TS een nieuwe (Hirschmann) versterker aan te bevelen, zou ik toch eens testen of hij ook MoCa kan gebruiken op het einde van de coaxen die aangesloten zijn op de andere TV uitgangen van de NIU.
Nog geen post gezien waar iemand dit geprobeerd heeft, dus zelf eens gedaan. De adapters geraken niet met elkaar verbonden (zoals verwacht, helaas). :wink:

Als iemand een versterker + 1 adapter van de hand doet, laat maar iets weten want ik overweeg in de nabije toekomst boven een aansluiting bij te plaatsen.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 447
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

Weet iemand de correcte manier om volgende situatie op te lossen met MoCa's.

In de garage komt telenet binnen op Coax.
Dit gaat naar de NIU van telenet.
Vandaar vertrekt er een coax naar de modem van telenet.
En een andere kabel naar living.
En een andere kabel in de MoCa 32.
Vanaf de router van telenet gaat de ethernet dan in de MoCa

In de living zou internet wenselijk zijn
Maar vanaf de living gaat er ook een coax naar boven waar ook internet zou moeten zijn.

In de living stond vroeger een versterker. Maar kan Moca over versterkers en / of splitters?
dwdm
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 jul 2018, 01:23
Bedankt: 12 keer

rpr schreef:Weet iemand de correcte manier om volgende situatie op te lossen met MoCa's.

in garage: moca tussen NIU TV out en kabel naar living
in living een 2-weg splitter: 1 output naar moca (en van daaruit naar uw tv/digicorder); andere output naar boven
Kryptonous
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2018, 01:58

nickz schreef:
AndrewBourgeois schreef:Haal je dat uit één of andere documentatie dat het eenrichtingsverkeer is of ...? Online vond ik niets.

Just to be sure:
De UTP-kabel komt dus samen met de TV-uitgang coax-kabel binnen in die eerste MOKA 32?
Die versterker is dus nodig voor alle kabels die langer zijn dan een paar meter (na 't lezen van deze pagina is alles al wat duidelijker)?
Aan één van die 4 MOKA's kan ik dus de coax-kabel én de UTP-kabel voor de Digicorder?

EDIT: mn antwoord aan nickz grondig aangepast.
De TV-uitgangen van de NIU werken maar in één richting (downstream) omdat deze enkel worden gebruikt om signalen te ontvangen en om storingen op het netwerk van Telenet te voorkomen (bv. instraling op slechte kabels/connectoren, signalen van MoCa-adapters, storingen van slechte toestellen, etc. wordt allemaal tegengehouden door de NIU). Het is dan ook verboden om de NIU te verwijderen/vervangen of wijzigingen te maken aan de ingang en/of modemaansluiting. Doe je dit toch en er ontstaan storingen op het netwerk van Telenet, dan zal men moeten gaan onderzoeken van welk huis die storingen afkomstig zijn. Verwacht je in dat geval maar aan een gepeperde rekening voor die technische interventie!

Die versterker zou ik aanraden om vier coax-kabels te kunnen aansluiten op één MOKA 32 adapter. Je kan ook gebruik maken van zo'n vierweg splitter, maar houdt er rekening mee dat deze het signaal aanzienlijk verzwakt. Voor de MoCa-signalen kan dit misschien niet veel kwaad (aangezien die zeer sterk zijn), maar voor de TV-signalen zou dit problemen kunnen geven. Moest je een splitter gebruiken, gebruik dan een +4 dB TV-aansluiting van de NIU. Gebruik je een versterker, neem dan een 0 dB TV-aansluiting. Wil je meer dan vier toestellen aansluiten, dan kan je de versterker combineren met zo'n splitter. Sluit de splitter in dat geval aan op de 4de aansluiting van de HMV 41 versterker, die heeft de grootste versterking.
Hey, ikzelf zou gebruik moeten maken van MOKA om 3 coax-kabels van internet te voorzien. Ondanks de vrij duidelijke uitleg van hierboven snap ik niet goed hoe ik de opstelling dan moet in orde brengen. Kan er een schema worden voorzien?

Of is het volgende correct:

Telenet Modem -> coax -> NUI -> TV OUT -> coax -> MOKA 32 (waarop eveneens een internetkabel van een switch na de modem/router ingeplugd is)-> coax -> CAI-versterker HMV 41 shop -> 3 coaxen naar de desbetreffende ruimtes -> MOKA 32 op elke coax etc.

Kan dit geverifieerd worden door iemand?
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”