MoCa 2.0

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
AndrewBourgeois
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 aug 2012, 23:29
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 9 keer

MoCa 2.0.
Gebruik dit topic gerust om je ervaringen met MoCa (2.0) te delen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Onze situatie:
Momenteel staat onze Telenet basisopstelling beneden naast de TV, staat er een Asus-RT68U (in Access Point mode) die voor de WiFi zorgt naast die opstelling en gaat er 1 UTP kabel naar boven met daar een TP-LINK Archer C2600 (dat ook weer in Access Point mode staat) die op zn beurt voor de WiFi zorgt.

Deze opstelling volstaat echter niet meer: verbonden toestellen verliezen namelijk alsmaar vaker de verbinding (toestellen met een betere WiFi kaart minder dan de brolapparatuur) en op sommige momenten is de snelheid om te huilen (als alle andere toestellen verbonden zijn haal ik zelf met mn betere WiFi kaart 2-4 MBps en als het rustig is, is dat 15 - 16 MBps). Dat er alsmaar meer toestellen (= max 15 toestellen) worden verbonden en dat er alsmaar meer WiFi netwerken van de geburen opduiken zal hier wel wat mee te maken hebben.

Hoe we dit willen opstellen:
Telenet NIU -(coax)-> Telenet AIO -(UTP)-> Hirschmann MOKA 32 -(coax)-> Telenet NIU.
Telenet NIU -(coax)-> Hirschmann MOKA 32 -(coax+UTP)-> Digicorder.
Telenet NIU -(coax)-> Hirschmann MOKA 32 -(UTP)-> PC 1.
Telenet NIU -(coax)-> Hirschmann MOKA 32 -(UTP)-> PC 2.
Telenet NIU -(coax)-> Hirschmann MOKA 32 -(UTP)-> PC 3.

Bovenstaande opstelling is gelijkaardig aan wat in de eerder gelinkte documentatie staat maar dan met de Telenet NIU ipv de "CAI versterker".

Gaat dit werken?
Kan ik extra coax-kabels aansluiten (we willen 5-7 toestellen aansluiten) dmv een verdeelelement die ik dan op 1 uitgang van de Telenet NIU stop?
Werken alle Telenet NIU uitgangen hiervoor? Of vervangen we deze best door een Hirschman HMV 41?
Die max snelheid van 400 mbps is dan gedeeld door alle aangesloten toestellen (we hebben een Synology NAS die voor extra traffiek zorgt)?
Laatst gewijzigd door AndrewBourgeois 28 aug 2016, 13:36, in totaal 1 gewijzigd.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

hmm beperkt tot 400mbit...
dan kun je beter via "powerlines" werken?
of de coax door utp kabels (gigabit)
ik heb het indertijd zelfs omgekeerd gedaan...coax in utp dmv "abitana" mocht ik ergens een tv willen plaatsen...
of een dvd speler...kon ik het overal injecteren zonder een coax aansluiting te moeten voorzien
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

AndrewBourgeois schreef:Deze opstelling volstaat echter niet meer: verbonden toestellen verliezen namelijk alsmaar vaker de verbinding (toestellen met een betere WiFi kaart minder dan de brolapparatuur) en op sommige momenten is de snelheid om te huilen (als alle andere toestellen verbonden zijn haal ik zelf met mn betere WiFi kaart 2-4 MBps en als het rustig is, is dat 15 - 16 MBps). Dat er alsmaar meer toestellen (= max 15 toestellen) worden verbonden en dat er alsmaar meer WiFi netwerken van de geburen opduiken zal hier wel wat mee te maken hebben.
Volgens mij is er dan toch meer aan de hand... disconnect eens al je toestellen en probeer dan eens met één toestel.

Je mag al veel wireless in je buurt hebben... snelheden van maximaal 15 Mbps is zelfs dan nog niet normaal.
AndrewBourgeois
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 aug 2012, 23:29
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 9 keer

skynetbbs schreef:hmm beperkt tot 400mbit...
Meer is leuk maar in de praktijk is 100 mbps zelfs al meer dan voldoende tenzij we grote bestanden uitwisselen. Als Telenet binnen een paar jaar gigabitsnelheden levert dan kopen we wel de nieuwste "MOKA" of andere ethernet-over-coax technologie om ons netwerk te upgraden.
skynetbbs schreef:dan kun je beter via "powerlines" werken?
Zo'n kit heb ik een jaar geleden uitgetest: op 't zelfde verdiep ging het amper (< 10 mbps) en tussen de verdiepen heen ging het helemaal niet. En een latency van boven de 3 seconden. 't internet kon ook bevestigen dat ik Powerline als de pest moet mijden.
skynetbbs schreef: of de coax door utp kabels (gigabit)
ik heb het indertijd zelfs omgekeerd gedaan...coax in utp dmv "abitana" mocht ik ergens een tv willen plaatsen...
of een dvd speler...kon ik het overal injecteren zonder een coax aansluiting te moeten voorzien
de meeste coax-kabels zitten muurvast in hun buis. Sommige kabels zijn 30 meter lang.
r2504 schreef:
AndrewBourgeois schreef:Deze opstelling volstaat echter niet meer: verbonden toestellen verliezen namelijk alsmaar vaker de verbinding (toestellen met een betere WiFi kaart minder dan de brolapparatuur) en op sommige momenten is de snelheid om te huilen (als alle andere toestellen verbonden zijn haal ik zelf met mn betere WiFi kaart 2-4 MBps en als het rustig is, is dat 15 - 16 MBps). Dat er alsmaar meer toestellen (= max 15 toestellen) worden verbonden en dat er alsmaar meer WiFi netwerken van de geburen opduiken zal hier wel wat mee te maken hebben.
Volgens mij is er dan toch meer aan de hand... disconnect eens al je toestellen en probeer dan eens met één toestel.

Offtopic:
Je mag al veel wireless in je buurt hebben... snelheden van maximaal 15 Mbps is zelfs dan nog niet normaal.
Zelf zit ik op 15 meter van de access point met 2 - 3 muren (afhankelijk van de gekozen access point) tussen mn PC en de access points dus als ik 't internet mag geloven is dit net wel normaal. Die 15 MBps (opgelet: ik heb het over bytes per seconde, niet bits) heb ik wanneer ik alleen op 't netwerk zit dus 'k denk niet dat dit (snelheids)probleem aan die andere devices ligt.

De andere toestellen kunnen echter wel de oorzaak van de disconnects zijn. Is het zo dat WiFi kan blokkeren op sommige devices als die "niet kunnen volgen"?
Kan 't zijn dat de Telenet router het dan lastig heeft (de WiFi van die router staat uit alle wifi gaat via de 2 extra access points) en connecties begint te droppen?.
Jammer genoeg zie ik in de logs van de Asus access point helemaal niets wanneer er een client disconnect en aan de Telenet router kan ik ook niet dus ik weet niet aan wat het ligt. Na 6 maand sukkelen begin ik het stilletjes aan beu te worden en wil ik gewoon overal draden ipv WiFi. Als MoCa stabiel draait met 100 - 400 mbps snelheden dan ga ik zelf trouwens weer een UTP-kabel hebben omdat de Telenet basisopstelling dan naar de ruimte onder mij verhuist (waar alle coax-kabels vertrekken) en een UTP-kabel tot mn bureau trekken wel mogelijk is. De MoCa is dan voor de huisgenoetn die minder verbruiken en gewoon een stabiele verbinding nodig hebben.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

AndrewBourgeois schreef:Meer is leuk maar in de praktijk is 100 mbps zelfs al meer dan voldoende
Uiteindelijk is de techniek min of meer te vergelijken met Powerlines... ben er dus niet echt fan van als het anders kan (wat kosten die dingen trouwens ?)
AndrewBourgeois schreef:Zo'n kit heb ik een jaar geleden uitgetest: op 't zelfde verdiep ging het amper (< 10 mbps) en tussen de verdiepen heen ging het helemaal niet. En een latency van boven de 3 seconden. 't internet kon ook bevestigen dat ik Powerline als de pest moet mijden.
Het is een beetje afhankelijk van de situatie... al halen de nieuwe 1200 Mbps PLC's best wel mooie snelheden waar je met de vorige generatie weinig zinvol kon doen.
AndrewBourgeois schreef:Zelf zit ik op 15 meter van de access point met 2 - 3 muren (afhankelijk van de gekozen access point) tussen mn PC en de access points dus als ik 't internet mag geloven is dit net wel normaal. Die 15 MBps (opgelet: ik heb het over bytes per seconde, niet bits) heb ik wanneer ik alleen op 't netwerk zit dus 'k denk niet dat dit (snelheids)probleem aan die andere devices ligt.
Het uiterste punt van m'n huis is slechts 13m denk... maar iedere situatie is anders. Langs de andere kant is 120 Mbps (15 MBps) een mooi resultaat wat inderdaad bewijst dat het probleem hoofdzakelijk te wijten is aan het aantal clients dat je hebt... zitten ze trouwens allemaal op 2.4 GHz of heb je er ook op 5 GHz ?
AndrewBourgeois schreef:Is het zo dat WiFi kan blokkeren op sommige devices als die "niet kunnen volgen"?
In theorie niet... maar misschien zit er een slechte client tussen ? De meeste huis-tuin-en-keuken routers krijgen het trouwens ook moeilijk met dergelijke aantallen clients...
Seledotbe
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 nov 2015, 16:11
Bedankt: 3 keer

Ik heb hier thuis moca om dat die powerlines maar 15mbit gaven en bij moca heb ik nu 200mbit,even snel als ik mijn PC aansluit met kabel op de router.ik ben dus zeer tevreden.
Mijn setups is
telenet only modem kabel naar mijn netgear nighthawk en van daar naar de moca,en dan van moca in de living naar mijn switch
AndrewBourgeois
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 aug 2012, 23:29
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 9 keer

Seledotbe schreef:Ik heb hier thuis moca om dat die powerlines maar 15mbit gaven en bij moca heb ik nu 200mbit,even snel als ik mijn PC aansluit met kabel op de router.ik ben dus zeer tevreden.
Mijn setups is
telenet only modem kabel naar mijn netgear nighthawk en van daar naar de moca,en dan van moca in de living naar mijn switch
De coax-kabel van de eerste MoCa device is dus rechtstreeks verbonden met de andere MoCa device (= zonder de NIU er tussenin)?
Jammer, want ik wil meerdere MoCa devices aansluiten zoals in bovenstaande PDF geïllustreerd wordt. Als je via de NIU gaat dan zou 't mogelijk moeten zijn om 1 "input MoCa device" te gebruiken voor meerdere "output MoCa devices". 1 MoCa device aan de Telenet router en dan ééntje per kamer ipv een 2 devices per verbinding.

Enfin, we hebben een setje besteld en als dit stabiel is kopen we er wat extra. 'k zal dan onze ervaringen ermee hier delen.
Seledotbe
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 nov 2015, 16:11
Bedankt: 3 keer

AndrewBourgeois schreef:
Seledotbe schreef:Ik heb hier thuis moca om dat die powerlines maar 15mbit gaven en bij moca heb ik nu 200mbit,even snel als ik mijn PC aansluit met kabel op de router.ik ben dus zeer tevreden.
Mijn setups is
telenet only modem kabel naar mijn netgear nighthawk en van daar naar de moca,en dan van moca in de living naar mijn switch
De coax-kabel van de eerste MoCa device is dus rechtstreeks verbonden met de andere MoCa device (= zonder de NIU er tussenin)?
Jammer, want ik wil meerdere MoCa devices aansluiten zoals in bovenstaande PDF geïllustreerd wordt. Als je via de NIU gaat dan zou 't mogelijk moeten zijn om 1 "input MoCa device" te gebruiken voor meerdere "output MoCa devices". 1 MoCa device aan de Telenet router en dan ééntje per kamer ipv een 2 devices per verbinding.

Enfin, we hebben een setje besteld en als dit stabiel is kopen we er wat extra. 'k zal dan onze ervaringen ermee hier delen.
Wat is miu?ik denk wel als je een splitter gebruikt je dan wel meerdere kan gebruiken....
Edit: je wil waarschijnlijk een opstelling zoals op de foto in de link?

http://hirschmann-multimedia.nl/Multime ... A-demobord
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Je mag zelf niets aansluiten tussen de invoerkabel van Telenet en de NIU en tussen de NIU en de modem en al zeker geen MoCa-adapters, anders veroorzaak je storingen op het kabelnetwerk in de ganse buurt! De TV-uitgangen van de NIU zijn trouwens enkelrichtingsverkeer, dus dit zou toch niet werken. Wat je wel je kan doen:

Telenet NIU TV-uitgang --> Hirschmann MOKA 32 --> Hirschmann versterker HMV 4 --> 4 x coax --> 4 x Hirschmann MOKA 32 --> 4 x UTP
AndrewBourgeois
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 aug 2012, 23:29
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 9 keer

r2504 schreef:
AndrewBourgeois schreef:Meer is leuk maar in de praktijk is 100 mbps zelfs al meer dan voldoende
Uiteindelijk is de techniek min of meer te vergelijken met Powerlines... ben er dus niet echt fan van als het anders kan (wat kosten die dingen trouwens ?)
AndrewBourgeois schreef:Zo'n kit heb ik een jaar geleden uitgetest: op 't zelfde verdiep ging het amper (< 10 mbps) en tussen de verdiepen heen ging het helemaal niet. En een latency van boven de 3 seconden. 't internet kon ook bevestigen dat ik Powerline als de pest moet mijden.
Het is een beetje afhankelijk van de situatie... al halen de nieuwe 1200 Mbps PLC's best wel mooie snelheden waar je met de vorige generatie weinig zinvol kon doen.
In ons geval werkte het niet goed en als ik de coax-kabel gebruik heb ik toch al geen last van alle elektrische apparaten die voor storingen kunnen zorgen. Zo'n MOKA 32 kost ongeveer 65 EUR dus dat is duurder dan Powerline. 'k ga niet naar de prijs kijken zolang het maar stabiel is.
r2504 schreef:
AndrewBourgeois schreef:Zelf zit ik op 15 meter van de access point met 2 - 3 muren (afhankelijk van de gekozen access point) tussen mn PC en de access points dus als ik 't internet mag geloven is dit net wel normaal. Die 15 MBps (opgelet: ik heb het over bytes per seconde, niet bits) heb ik wanneer ik alleen op 't netwerk zit dus 'k denk niet dat dit (snelheids)probleem aan die andere devices ligt.
Het uiterste punt van m'n huis is slechts 13m denk... maar iedere situatie is anders. Langs de andere kant is 120 Mbps (15 MBps) een mooi resultaat wat inderdaad bewijst dat het probleem hoofdzakelijk te wijten is aan het aantal clients dat je hebt... zitten ze trouwens allemaal op 2.4 GHz of heb je er ook op 5 GHz ?
AndrewBourgeois schreef:Is het zo dat WiFi kan blokkeren op sommige devices als die "niet kunnen volgen"?
In theorie niet... maar misschien zit er een slechte client tussen ? De meeste huis-tuin-en-keuken routers krijgen het trouwens ook moeilijk met dergelijke aantallen clients...
5 GHz heb ik uitgezet omdat 2.4GHz een groter bereik heeft.
Seledotbe schreef:
AndrewBourgeois schreef:
Seledotbe schreef:Ik heb hier thuis moca om dat die powerlines maar 15mbit gaven en bij moca heb ik nu 200mbit,even snel als ik mijn PC aansluit met kabel op de router.ik ben dus zeer tevreden.
Mijn setups is
telenet only modem kabel naar mijn netgear nighthawk en van daar naar de moca,en dan van moca in de living naar mijn switch
De coax-kabel van de eerste MoCa device is dus rechtstreeks verbonden met de andere MoCa device (= zonder de NIU er tussenin)?
Jammer, want ik wil meerdere MoCa devices aansluiten zoals in bovenstaande PDF geïllustreerd wordt. Als je via de NIU gaat dan zou 't mogelijk moeten zijn om 1 "input MoCa device" te gebruiken voor meerdere "output MoCa devices". 1 MoCa device aan de Telenet router en dan ééntje per kamer ipv een 2 devices per verbinding.

Enfin, we hebben een setje besteld en als dit stabiel is kopen we er wat extra. 'k zal dan onze ervaringen ermee hier delen.
Wat is miu?ik denk wel als je een splitter gebruikt je dan wel meerdere kan gebruiken....
Edit: je wil waarschijnlijk een opstelling zoals op de foto in de link?

http://hirschmann-multimedia.nl/Multime ... A-demobord
NIU. Dat is het eerste apparaat dat je tegenkomt in de basisopstelling van Telenet. 'k wou dus weten of de NIU van Telenet de rol van de versterker kon overnemen maar nickz wist net na jouw antwoord te zeggen dat dit geen retour toelaat op de poorten met de label TV* dus het antwoord is nee.
nickz schreef:Je mag zelf niets aansluiten tussen de invoerkabel van Telenet en de NIU en tussen de NIU en de modem en al zeker geen MoCa-adapters, anders veroorzaak je storingen op het kabelnetwerk in de ganse buurt! De TV-uitgangen van de NIU zijn trouwens enkelrichtingsverkeer, dus dit zou toch niet werken. Wat je wel je kan doen:

Telenet NIU TV-uitgang --> Hirschmann MOKA 32 --> Hirschmann versterker HMV 4 --> 4 x coax --> 4 x Hirschmann MOKA 32 --> 4 x UTP
Haal je dat uit één of andere documentatie dat het eenrichtingsverkeer is of ...? Online vond ik niets.

Just to be sure:
De UTP-kabel komt dus samen met de TV-uitgang coax-kabel binnen in die eerste MOKA 32?
Die versterker is dus nodig voor alle kabels die langer zijn dan een paar meter (na 't lezen van deze pagina is alles al wat duidelijker)?
Aan één van die 4 MOKA's kan ik dus de coax-kabel én de UTP-kabel voor de Digicorder?

EDIT: mn antwoord aan nickz grondig aangepast.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

MoCa is wel stukken stabieler en betrouwbaarder dan powerlines en wifi.

MoCa 1.1 is max 175 mbps
MoCa 2.0 is per channel 400 mbps, op dit moment zijn er enkel single channel apperaten te koop, de standaard kan dual channel aan (dus 800 mbps)

Natuurlijk is een cat5(e) goedkoper en sneller, maar moca kan langere afstanden aan en is sneller dan wifi/powerlines
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

AndrewBourgeois schreef:5 GHz heb ik uitgezet omdat 2.4GHz een groter bereik heeft.
Niet echt verstandig... trouwens je hebt meerder AP's dus ik hoop dat je dekking dan voldoende is op 5 GHz (en zoniet zullen je clients ook wel op 2.4 GHz connecteren). Je wil net 2.4 GHz maximaal ontlasten en dan ga jij het alternatief gewoon uitschakelen :bang:
qless schreef:MoCa is wel stukken stabieler en betrouwbaarder dan powerlines en wifi.
Ik lees hier dat MoCa frequenties gebruikt van meer dan 1.1 GHz... dan mag je al een goede coax hebben wil dit goed gaan.
AndrewBourgeois
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 aug 2012, 23:29
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 9 keer

r2504 schreef:
AndrewBourgeois schreef:5 GHz heb ik uitgezet omdat 2.4GHz een groter bereik heeft.
Niet echt verstandig... trouwens je hebt meerder AP's dus ik hoop dat je dekking dan voldoende is op 5 GHz (en zoniet zullen je clients ook wel op 2.4 GHz connecteren). Je wil net 2.4 GHz maximaal ontlasten en dan ga jij het alternatief gewoon uitschakelen :bang:
Dat heb ik vorig jaar ingesteld toen we hier enkel de Asus router hadden en iedere device de 5.0 GHz variant gebruikte wat problemen gaf. Nu we met 2 Access Points een iets betere dekking hebben zou het inderdaad weer aan mogen staan.
r2504 schreef:
qless schreef:MoCa is wel stukken stabieler en betrouwbaarder dan powerlines en wifi.
Ik lees hier dat MoCa frequenties gebruikt van meer dan 1.1 GHz... dan mag je al een goede coax hebben wil dit goed gaan.
uit de MoCa FAQ:
8. Does MoCA technology work on any type of coax?
Yes. If you can receive a TV signal, you can get MoCA.
'k vermoed dat die devices gewoon zoeken naar een stukje ongebruikte frequenties binnen de 500 - 1650 MHz range?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

AndrewBourgeois schreef:Dat heb ik vorig jaar ingesteld toen we hier enkel de Asus router hadden en iedere device de 5.0 GHz variant gebruikte wat problemen gaf.
Zelfs dan is het geen probleem... iedere client die 5 GHz gebruikt is er één minder voor 2.4 GHz.
AndrewBourgeois schreef:'k vermoed dat die devices gewoon zoeken naar een stukje ongebruikte frequenties binnen de 500 - 1650 MHz range?
TN verwacht exclusief gebruik van de kabel (en via VOD zijn bepaalde frequenties dynamisch gebruikt of niet, vergeet niet dat je op een shared medium zit, dus als je gebuur iets doet via VOD is die frequentie op jou coax ook in gebruik)... als zo'n devices daar plots signalen gaan bij opzetten weet ik niet wat de gevolgen zijn.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

MoCA zit veel hoger dan Telenet (boven de 1 Ghz) en pakt kanalen van 50MHz met dus een enorme 55dB dynamisch bereik. Dit laatste is sleutel voor waarom MoCA zo robuust is. Typische RG-6 coaxkabel dempt op 1GHz 22dB en op 1.4GHz 27dB. Dat betekent dat je zelfs met de hoogste frequenties die MoCA gebruikt bijna 200m kunt overbruggen. Dat is meer dan met Ethernet. Het betekent ook dat een verstoring uitermate lomp moet zijn om invloed te hebben op dataoverdracht
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

AndrewBourgeois schreef:Haal je dat uit één of andere documentatie dat het eenrichtingsverkeer is of ...? Online vond ik niets.

Just to be sure:
De UTP-kabel komt dus samen met de TV-uitgang coax-kabel binnen in die eerste MOKA 32?
Die versterker is dus nodig voor alle kabels die langer zijn dan een paar meter (na 't lezen van deze pagina is alles al wat duidelijker)?
Aan één van die 4 MOKA's kan ik dus de coax-kabel én de UTP-kabel voor de Digicorder?

EDIT: mn antwoord aan nickz grondig aangepast.
De TV-uitgangen van de NIU werken maar in één richting (downstream) omdat deze enkel worden gebruikt om signalen te ontvangen en om storingen op het netwerk van Telenet te voorkomen (bv. instraling op slechte kabels/connectoren, signalen van MoCa-adapters, storingen van slechte toestellen, etc. wordt allemaal tegengehouden door de NIU). Het is dan ook verboden om de NIU te verwijderen/vervangen of wijzigingen te maken aan de ingang en/of modemaansluiting. Doe je dit toch en er ontstaan storingen op het netwerk van Telenet, dan zal men moeten gaan onderzoeken van welk huis die storingen afkomstig zijn. Verwacht je in dat geval maar aan een gepeperde rekening voor die technische interventie!

Die versterker zou ik aanraden om vier coax-kabels te kunnen aansluiten op één MOKA 32 adapter. Je kan ook gebruik maken van zo'n vierweg splitter, maar houdt er rekening mee dat deze het signaal aanzienlijk verzwakt. Voor de MoCa-signalen kan dit misschien niet veel kwaad (aangezien die zeer sterk zijn), maar voor de TV-signalen zou dit problemen kunnen geven. Moest je een splitter gebruiken, gebruik dan een +4 dB TV-aansluiting van de NIU. Gebruik je een versterker, neem dan een 0 dB TV-aansluiting. Wil je meer dan vier toestellen aansluiten, dan kan je de versterker combineren met zo'n splitter. Sluit de splitter in dat geval aan op de 4de aansluiting van de HMV 41 versterker, die heeft de grootste versterking.
AndrewBourgeois
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 aug 2012, 23:29
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 9 keer

We zijn eindelijk eens begonnen met het installeren van MOKA 32 devices.

Met één setje werkte alles goed (= geen onderbrekingen en continu 400 mbps) gedurende een paar dagen:

NIU --(coax ("DATA"))--> Telenet AIO --(LAN1)--> MOKA32 --(coax)--> HMV 41 (versterker).
NIU --(coax ("TV LOCAL"))--> HMV 41 (versterker) --(coax)--> MOKA 32 --(UTP)--> switch --> Digicorder & ASUS Router (AP mode).

Maar toen ik een derde MOKA 32 toevoegde werkte de verbinding maar door de ene MOKA 32 of de andere (het switchte om de minuut ofzo van de ene naar de andere MOKA 32).
Toen ik LAN4 gebruikte van de Telenet AIO ipv LAN1 werkten beiden wél.

Kan iemand dit verklaren?

Deze week gaan we nog 3 eens MOKA 32 units toevoegen dus ik zal dan nog eens laten weten of het nog steeds stabiel draait.
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 642
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 78 keer

Waar heb je ze gekocht? Zou er ook graag installeren om mijn kl*** powerlines te vervangen omdat ik nu al aan de 2de set zit die dagelijks tot wekelijks connectie verliezen waardoor ik ze moet hersteken & maar 2/3 van internetsnelheid behaal bij de meest gebruikte pc, enige dat mij tegenhoud is de prijs van die moka units.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 642
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 78 keer

Eigenlijk mag dan de versterker nog weg omdat het momenteel enkel nodig is op 1 pc/coax aansluiting en de afstand net onder de 15m valt dus +4dB? M.a.w. ook probleemloos tv kijken op alle andere aansluitpunten waar geen internet nodig is en zo geen extra onnodige kost maken of toch versterker aangeraden voor beter signaal?

Sorry voor topic hijack, was al enige tijd geïnteresseerd maar vergeten en nu terug aan gedacht door dit topic.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Als het maar voor één aansluiting is, dan heb je die versterker inderdaad niet nodig. Die is vooral nuttig om één MoCa-adapter te kunnen gebruiken voor meerdere aansluitingen.
AndrewBourgeois
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 aug 2012, 23:29
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 9 keer

JoskeVermeulen schreef:Sorry voor topic hijack, was al enige tijd geïnteresseerd maar vergeten en nu terug aan gedacht door dit topic.
'k heb met opzet een generieke "MoCa 2.0" als naam van dit topic gekozen zodat iedereen hier met MoCa 2.0 vragen en ervaringen terecht kan dus geen probleem.
JoskeVermeulen schreef:Eigenlijk mag dan de versterker nog weg omdat het momenteel enkel nodig is op 1 pc/coax aansluiting en de afstand net onder de 15m valt dus +4dB? M.a.w. ook probleemloos tv kijken op alle andere aansluitpunten waar geen internet nodig is en zo geen extra onnodige kost maken of toch versterker aangeraden voor beter signaal?
Zoals nickz al zei gebruiken we de versterker alleen maar omdat deze retourgeschikt is (de NIU van Telenet laat dat signaal niet door) en niet voor de versterking.
Wij hebben het wel eerst zonder versterker getest (om onnodige kosten te vermijden) met een kabel van ~10 meter en het werkte voor Ethernet en TV.
JoskeVermeulen schreef:Waar heb je ze gekocht? Zou er ook graag installeren om mijn kl*** powerlines te vervangen omdat ik nu al aan de 2de set zit die dagelijks tot wekelijks connectie verliezen waardoor ik ze moet hersteken & maar 2/3 van internetsnelheid behaal bij de meest gebruikte pc, enige dat mij tegenhoud is de prijs van die moka units.
In ons land zijn die dingen inderdaad moeilijk te vinden en als je ze ergens kan kopen dan is dat een stuk duurder. Ik heb ze via bol.com besteld aan 69.99 EUR. Nog steeds véél duurder dan Powerline met deze dingen haal ik wel de volle 400 mbps en draait het ondertussen al een paar dagen zonder onderbrekingen. Je levensverwachting stijgt ook serieus met MoCa.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:Het is een beetje afhankelijk van de situatie... al halen de nieuwe 1200 Mbps PLC's best wel mooie snelheden waar je met de vorige generatie weinig zinvol kon doen.
Heb je hier ervaring mee, of waarop baseer je je ? Ik ben hier destijds eens overgegaan van 500Mbps pluggen naar 1000Mbps pluggen maar de snelheid bleef gewoon dezelfde met slechts 80Mbps. Je lijkt te suggereren dat 1200Mbps pluggen een andere techniek gebruiken die betere resultaten levert ?


Ivm MoCa. Ben nog wat aan het rondlezen, en is een alternatief niet simpelweg van UTP te trekken langs de coax ? Dit zou moeten lukken door aan de coax een trekveer vast te maken, dan de coax eruit waardoor je de trekveer in de buizen hebt, en dan aan de trekveer ook de UTP vastmaken en dan terugtrekken zodat je de coax+UTP in de buizen trekt.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Tomby schreef:
r2504 schreef:Het is een beetje afhankelijk van de situatie... al halen de nieuwe 1200 Mbps PLC's best wel mooie snelheden waar je met de vorige generatie weinig zinvol kon doen.
Heb je hier ervaring mee, of waarop baseer je je ? Ik ben hier destijds eens overgegaan van 500Mbps pluggen naar 1000Mbps pluggen maar de snelheid bleef gewoon dezelfde met slechts 80Mbps. Je lijkt te suggereren dat 1200Mbps pluggen een andere techniek gebruiken die betere resultaten levert ?
500 & 1000 : HomePlug AV
600 & 1200 : HomePlug AV2 -> nieuwe standaard en werkt een stukje beter +- 20 % schrijft men
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik heb deze devolo's thuis gehad : http://www.routercenter.be/product/5127 ... 1464037561

Niet zo goed als ik had verwacht : tussen mijn bureau (waar een switch staat) en daar waar de NAS kwam (hobbykamer) haalde ik amper 120Mbit. Had toch zeker rond de 500Mbit verwacht. Het verplaatsen van de devolo van mijn bureau naar daar waar de router staat maakte absoluut niks uit. Pas toen ik een maand later rond keek merkte ik op dat er 8 UTP kabels samen kwamen, en ik slechts 6 UTP stopcontacten wist zijn in mijn huis. Even zoeken en jawel ik vond er nog twee : één op de slaapkamer (verstopt achter een coaxaansluiting) en één in de hobbykamer (ook verstopt achter de coaxaansluiting). Bij beiden heb ik het gat groter gemaakt, en er een aparte UTP aansluiting bij gezet... Nu heeft hobbykamer, bureau, slaapkamer en living zijn eigen switch welke samen komen op een andere switch in de ruimte waar de router staat, samen met de Proximusaansluiting en Telenet aansluiting. Dus nu overal gigabit :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 642
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 78 keer

Die devolo's dacht ik ook aan te schaffen maar gezien mijn problemen waaronder minimaal de helft snelheidsverlies, constante onderbrekingen, etc met huidige sets zie ik er tegen op + de buis is te klein waar de gebruikte coax in zit dus UTP erbij is ook geen mogelijkheid.

Ik ga 1 van dezer dagen gewoon wel ergens een moca setje bestellen en het resultaat laten weten.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ondertussen moet je deze ook bij Belgische winkels kunnen vinden aangezien ik ze nu kan bestellen via TechData zij voeren sinds enkele maanden ook de Hirschmann productlijnen.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Zoals gezegd, het beste is:
1) utp, cat 5e, 1 Gbps reëel
2) moca, 400 Mbps reëel
3) powerline, alles tussen 0 en 300 Mbps...
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Was deze thread aan het volgen en die MOCa lijkt wel interessant. Ons (huur)Huis heeft enkel coax, nergens UTP en WiFi performance is zeer slecht op afstanden groter dan 10m. We gebruiken nu Devolo 1200+ powerline adapters,p, en de snelheid is zeer goed, maar de stabiliteit laat zeer te wensen over, vooral in de woonkamer.

Er loopt vanuit de garage slechts 1 coax naar de woonkamer voor de digicorder. Kan ik dus het volgende doen:

Telenet Niu - TvOut --> Moka1 Coax IN
Router --> Moka1 UTP
Moka2 - TvOut --> digicorder
Moka2 - UTP --> woonkamer switch

Dus 1 coax vanuit de garage naar de woonkamer met zowel het TN signaal als UTP erop en dan UTP terug uitsplitsen in de woonkamer ? Indien ja, dan bestel ik dat onmiddellijk ..'
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Inderdaad 2 Moca units en je bent er.

http://www.hirschmann-multimedia.be/Por ... A32-NL.pdf
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Geraak er nog niet echt aan uit....
Hier ALLES UTP, dus geen coax.
Kan ik met 2 zo een MOCA's toch een telenetdecoder aansluiten?
Dus vanuit berging van aan de NUI naar een moca, op locatie TV terug een moca waar de telenetdecoder op komt?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

axs schreef:Geraak er nog niet echt aan uit....
Hier ALLES UTP, dus geen coax.
MoCa werkt over coax. Als er geen coax ligt, valt er dan ook niets te doen met MoCa.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Ok, zoek dus de 'omgekeerde' versie ;)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

nickz schreef: De TV-uitgangen van de NIU werken maar in één richting (downstream) omdat deze enkel worden gebruikt om signalen te ontvangen en om storingen op het netwerk van Telenet te voorkomen (bv. instraling op slechte kabels/connectoren, signalen van MoCa-adapters, storingen van slechte toestellen, etc. wordt allemaal tegengehouden door de NIU). Het is dan ook verboden om de NIU te verwijderen/vervangen of wijzigingen te maken aan de ingang en/of modemaansluiting.
Dat is wel juist, in die zin dat upstream signalen op één van de TV uitgangen niet doorgaan naar het Telenet aansluitpunt.
Maar ik kan mij wel goed voorstellen dat die MoCa signalen wel onderling doorgaan tussen de verschillende TV uitgangen van de NIU.

Dus vooraleer de TS een nieuwe (Hirschmann) versterker aan te bevelen, zou ik toch eens testen of hij ook MoCa kan gebruiken op het einde van de coaxen die aangesloten zijn op de andere TV uitgangen van de NIU.
Indien hij natuurlijk méér dan 4 stuks nodig heeft, dan heeft jij misschien wel bijkomende versterker(s) nodig om overal een goed TV sigaal te hebben.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Tomsworld schreef:Inderdaad 2 Moca units en je bent er.

http://www.hirschmann-multimedia.be/Por ... A32-NL.pdf
Bij deze 2 Moka32 adapters besteld ! Ben eens benieuwd :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
AndrewBourgeois
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 aug 2012, 23:29
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 9 keer

Tomby schreef:Ivm MoCa. Ben nog wat aan het rondlezen, en is een alternatief niet simpelweg van UTP te trekken langs de coax ? Dit zou moeten lukken door aan de coax een trekveer vast te maken, dan de coax eruit waardoor je de trekveer in de buizen hebt, en dan aan de trekveer ook de UTP vastmaken en dan terugtrekken zodat je de coax+UTP in de buizen trekt.
Als je UTP kabels kan trekken moet je dat zeker doen. Ons probleem is dat de coax-kabels goed vast zitten in de buis.
Sasuke schreef: Dus 1 coax vanuit de garage naar de woonkamer met zowel het TN signaal als UTP erop en dan UTP terug uitsplitsen in de woonkamer ?
Zo werkt het inderdaad. De TV staat 8u per dag aan en na 2 weken heb ik nog geen klachten gehad.
Het is trouwens heel erg stabiel: achter de MOKA 32 unit hangt er een switch omdat we naast de decoder nog eens onze WiFi AP hebben staan. Daar zijn gemiddeld 10 toestellen mee verbonden en ik heb nog geen doodsbedreigingen gekregen.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Ik zou wel oppassen als je aan coax kabels begint te trekken. Voor hetzelfde geld trek je de kabel over zonder dat je hem helemaal uit de buis krijgt.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

axs schreef:Geraak er nog niet echt aan uit....
Hier ALLES UTP, dus geen coax.
Kan ik met 2 zo een MOCA's toch een telenetdecoder aansluiten?
Dus vanuit berging van aan de NUI naar een moca, op locatie TV terug een moca waar de telenetdecoder op komt?
Nee signaal via utp versturen gaat bijna niet omwille van de benodigde bandbreedte, als je dat wil zijn er maar een paar opties.

Hdmi -> ip ( digibox aan de coax en dan via hdmi over ip naar je tv )
Hdmi over CATx ( idem digibox aan de coax en dan je hdmi signaal verder sturen via utp/ftp maar is totaal geen ip of wat dan ook )
Hdmi wireless ( idem digibox aan de coax en hdmi via een wireless signaal )
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Is dan helaas geen oplossing aangezien ik dan de decoder niet meer kan bedienen lijkt me :(
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

axs schreef:Is dan helaas geen oplossing aangezien ik dan de decoder niet meer kan bedienen lijkt me :(
Heb een kennis die dat heeft en meestal hebben die ene ingebouwde ir repeater, dus bedienen werkt wel degelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”