Leuke namen voor provider + tariefplannen

Algemene discussies over telecommunicatie
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Ik heb met iemand anders al een heel tijdje het gekke idee om een MVNO te starten.
Dankzij een andere gebruiker op dit forum, heb ik de gegevens van de instanties waarbij ik moest aankloppen, gevonden.
Heel erg bedankt hiervoor, Krisken. :D

Ik blijf wel realistisch, en met mijn twee voetjes op de grond, omdat ik helemaal nog niet zeker ben hoe ver we hierin gaan geraken.
Onze voorkeur gaat uit naar het netwerk van Orange, en anders misschien BASE. Voor de zekerheid is er ook een mail naar Proximus verstuurd, maar ik weet niet zeker hoe interessant we de tariefplannen dan nog kunnen maken... :p

Of het dus écht doorgaat, kunnen we nu nog niet zeggen... We wachten eerst nog de antwoorden af.
Maar in de tussentijd: hebben jullie misschien leuke naampjes voor een provider die we eventueel mogen gebruiken?
Wij kunnen er echt geen verzinnen... :p

En wat zouden jullie nu eerlijke tariefplannen vinden? Wel realistisch blijven natuurlijk.
Wat zou je oké vinden voor €10, €15 en €20, enzovoort, bijvoorbeeld?
Liefst werken we met een systeem waarbij je een pakket koopt met je belkrediet.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties! :)
Nog niks staat echt vast, we zullen wel zien waar het schip strandt, maar in de tussentijd ben ik wel al heel benieuwd naar welke leuke en creatieve ideetjes jullie hebben! :D
Blond doesn't mean stupid :roll:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Userbase zou niet slecht zijn : een basis van gebruikers. Maar ik hoor dat "userbase.be" reeds bezet zou zijn :P
Tip : check elk idee op dns.be of de domeinnaam reeds bestaat.

Iets als IOM vind ik prima, maar liefst wat meer belminuten. Pakweg 25 euro/maand voor 5GB, 5u bellen en "onbeperkt" sms? Indien je iets kan versieren als bellen binnen eigen netwerk = gratis of zo : super!

PS : zou je alleen met belwaarde werken (prepaid) of ook met abonnementen (postpaid)?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

5 GB data, 5 uur bellen, onbeperkt sms'en en gratis bellen binnen eigen netwerk voor maar € 25 per maand... Ik denk dat iedereen dat wel zou willen, maar dat dat niet echt realistisch is. Waarom zouden mensen anders nog € 40 - 50 per maand betalen voor een gelijkaardig abonnement?

Een MVNO moet ook betalen voor die belminuten, sms'en en MB's. Als je ziet dat Mobile Vikings al jaren verlieslatend is en het er absoluut niet op verbetert, dan denk ik niet dat je zomaar vanuit een niets een nieuwe MVNO kan oprichten die daar tegen kan concurreren, tenzij je nog meer verlies wil maken...

Verder heb je o.a. op dit forum veel van die mensen die een prepaid kaart nemen, al hun belkrediet opbellen naar een speciale betaallijn om een deel ervan te recupereren en dan profiteren van de 'gratis' sms'en en data... Als MVNO zie je dan je inkomsten verdwijnen als sneeuw voor de zon, want het grootste deel moet worden doorgestort naar de operator van de die betaallijn, naar BTW en naar de Orange/Base/Proximus voor de gesprekskosten. Van dat herlaadbedrag houd je dus vrijwel niets over, maar ondertussen komen de rekeningen wel binnen voor het sms- en datagebruik van die 'klanten' (profiteurs)...

Als ik jou was zou ik dit idee maar snel uit je hoofd zetten, tenzij je echt geld teveel hebt...
Laatst gewijzigd door nickz 03 aug 2016, 18:40, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

nickz schreef:Verder heb je o.a. op dit forum veel van die mensen die een prepaid kaart nemen, al hun belkrediet opbellen naar een speciale betaallijn om een deel ervan te recupereren en dan profiteren van de 'gratis' sms'en en data... Als MVNO zie je dan je inkomsten verdwijnen als sneeuw voor de zon, want het grootste deel moet worden doorgestort naar de operator van de die betaallijn, naar BTW en naar de Orange/Base/Proximus voor de gesprekskosten. Van dat herlaadbedrag houd je dus vrijwel niets over, maar ondertussen komen de rekeningen wel binnen voor het sms- en datagebruik van die 'klanten' (profiteurs)....
Daarom dat ze in haar eerst post zegt "Liefst werken we met een systeem waarbij je een pakket koopt met je belkrediet.". Dus zoals bij Lycamobile : je herlaad je kaart voor pakweg 50 euro ineens, en elke maand activeer je een pakket dat je die maand wilt gebruiken. In dat pakket zitten belminuten, sms en data. Dus opbellen gaat niet.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

En als je er dan toch mee door wil gaan: voordat je een naam kiest, moet je jezelf eerst afvragen welke doelgroep je voornamelijk wil aanspreken en welk imago je wil uitbouwen en dan een naam kiezen die daar bij past. De naam (en het logo) van je bedrijf moet deel uitmaken van je marketingplan.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Een speciaal tariefplan voor Userbase leden is natuurlijk altijd welkom :angel:
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Ik zou allereerst een financieel plan proberen uitwerken anders zie je niet of het viabel is.
Het liefst zou je iets moeten uitwerken dat vanaf 10k klanten of sneller break-even draait.

Van de 3 operators zal je enorme prijzen ontvangen, grote partijen als MV kunnen veel betere prijzen onderhandelen dan een startende mnvo.
Ik zou dus ook proberen resellen van mnvo's het kan zijn dat je bij hun alsnog goedkoper uit bent. Ook zou ik zoveel mogelijk apparatuur en servers uitbesteden. Maak in een opstart fase zoveel mogelijk een variabele kost, zo beperk je gezonken kosten!

Probeer dus eerst een overzicht van het waarschijnlijk hallucinant aantal kosten te maken voor je elders moeite in steekt, de rest komt vanzelf.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

krisken schreef:Userbase zou niet slecht zijn : een basis van gebruikers. Maar ik hoor dat "userbase.be" reeds bezet zou zijn :P
:p
krisken schreef:Tip : check elk idee op dns.be of de domeinnaam reeds bestaat.
Jep, daar hou ik zeker rekening mee.
Ook liefst dat de naam nog niet op Facebook, Twitter en dit forum wordt gebruikt. :p
krisken schreef:Iets als IOM vind ik prima, maar liefst wat meer belminuten. Pakweg 25 euro/maand voor 5GB, 5u bellen en "onbeperkt" sms? Indien je iets kan versieren als bellen binnen eigen netwerk = gratis of zo : super!
Ik dacht ook in die richting, en zeker en vast meer belminuten (als het kan)!
50 belminuten... :lol:
IOM is vooral voor de datavreters weggelegd, maar met extra belminuten heb je voor beide partijen (de bellers, de datavreders of die die beiden zijn) het beste aanbod. :)
krisken schreef:PS : zou je alleen met belwaarde werken (prepaid) of ook met abonnementen (postpaid)?
Het zou ideaal zijn om ook abonnementen aan te bieden. Zo heeft mijn compagnon een jaar geleden een marktonderzoek gedaan, waaruit blijkt dat mensen liever (uit gemak, voornamelijk) kiezen voor postpaid, ook al bestaan er prepaid-tariefplannen (voor dezelfde prijs, of goedkoper) die voor hun beter zouden zijn. Anderen geloven dan weer dat een abonnement sowieso voordeliger is.

Zo was er iemand met Telenet King (€15) + SuperSize (€5) + Kong Data Surf (€10), die dus voor €30 4GB/maand had, maar verder amper belde.
In zo'n situatie kies je dus beter voor de prepaid-formule 'IOM'.

Ook is prepaid nogal mainstream bij MVNO's... We willen wel abonnementen aanbieden, maar daarvoor zullen we natuurlijk eerst een deftig betalingssysteem moeten vinden. :)
nickz schreef:5 GB data, 5 uur bellen, onbeperkt sms'en en gratis bellen binnen eigen netwerk voor maar € 25 per maand... Ik denk dat iedereen dat wel zou willen, maar dat dat niet echt realistisch is. Waarom zouden mensen anders nog € 40 - 50 per maand betalen voor een gelijkaardig abonnement?
Ikzelf heb natuurlijk nog geen prijzen ontvangen, maar of het echt onrealistisch is?
Mensen betalen gewoon van die prijzen omdat ze ertoe verplicht worden... Als je 5 GB nodig hebt, dan ga je geen goedkoper abonnement met 1 GB nemen. En als jij dan 40 euro wil betalen voor zo'n abonnement, dan moeten de providers gek zijn om minder te vragen.
Een MVNO kan zoiets niet natuurlijk...

En Mobile Vikings heeft de markt opengebroken qua mobiele data. Er werden miljoenen in het BASE-netwerk gepompt toen ze populairder werden, en hun 3G-netwerk was enorm krachtig. Helaas veranderde het aanbod van MV niet, en kwam Mobistar toen met een beter aanbod.
Vooral toen Mobistar 4G lanceerde, had je nog weinig redenen om bij MV te blijven. BASE heeft (ook mede door de overname die er zat aan te komen) dan nog weinig in het netwerk geïnvesteerd, waardoor het nu redelijk vol zit (omdat ze zo populair werden toen hun netwerk ineens van slechtste naar 2de beste ging).
nickz schreef:Verder heb je o.a. op dit forum veel van die mensen die een prepaid kaart nemen, al hun belkrediet opbellen naar een speciale betaallijn om een deel ervan te recupereren en dan profiteren van de 'gratis' sms'en en data...
Dank je wel voor de tip.
Ikzelf ben geen voorstander van het plan om je klanten belkrediet te geven, en dan een boel zogezegd 'gratis bonussen'.
Een pakket aankopen lijkt me het meest handige, en dan heb je van dit probleem ook geen last meer.
nickz schreef:Als ik jou was zou ik dit idee maar snel uit je hoofd zetten, tenzij je echt geld teveel hebt...
Damn. Ik zeg toch dat nog niets zeker is. Ik ben enthousiast, maar realistisch.
Ik wacht gewoon het antwoord van BASE en Orange af, bekijk hoe het dan geregeld wordt, en beslis daarna of dat het het proberen waard is, of dat ik het beter laat voor wat het is.
krisken schreef:Daarom dat ze in haar eerst post zegt "Liefst werken we met een systeem waarbij je een pakket koopt met je belkrediet.". Dus zoals bij Lycamobile : je herlaad je kaart voor pakweg 50 euro ineens, en elke maand activeer je een pakket dat je die maand wilt gebruiken. In dat pakket zitten belminuten, sms en data. Dus opbellen gaat niet.
Precies, dank je wel. :)
nickz schreef:En als je er dan toch mee door wil gaan: voordat je een naam kiest, moet je jezelf eerst afvragen welke doelgroep je voornamelijk wil aanspreken en welk imago je wil uitbouwen en dan een naam kiezen die daar bij past. De naam (en het logo) van je bedrijf moet deel uitmaken van je marketingplan.
Heb ik al genoeg over nagedacht, hoor, en ik heb er al veel van neergeschreven.
Ik heb ook al leuke ideeën voor het marketingplan. Ik heb er al genoeg opgesteld, dus ik weet wel al min of meer welke weg ik uit moet.
BertG3 schreef:Een speciaal tariefplan voor Userbase leden is natuurlijk altijd welkom :angel:
Ook daar werd al aan gedacht. ;)
Natuurlijk moet eerst bekeken worden wat mogelijk is. :)
gunmaster schreef:Ik zou allereerst een financieel plan proberen uitwerken anders zie je niet of het viabel is.
Het liefst zou je iets moeten uitwerken dat vanaf 10k klanten of sneller break-even draait.
Klopt. Voordat ik echt de tijd stop in een deftig en mooi financieel plan, wil ik natuurlijk wel weten waaraan ik me kan verwachten, zodat ik dit in het financieel plan kan opnemen.
gunmaster schreef:Van de 3 operators zal je enorme prijzen ontvangen, grote partijen als MV kunnen veel betere prijzen onderhandelen dan een startende mnvo.
Heb ik ook aan gedacht.
Aangezien BASE redelijk wat MVNO's heeft, dacht ik wel dat zij misschien niet zo verschrikkelijk duur zouden zijn. Als MV doorverkoopt, moeten zij er natuurlijk ook nog winst op maken.
En met de overname van Telenet, weet ik ook niet hoe de toekomst er voor MV uitziet.
Gezien ze verlieslatend zijn, en misschien ook wel onze grootste concurrent kunnen zijn...
Geen idee, maar we kunnen het eens proberen! :)
gunmaster schreef:Ik zou dus ook proberen resellen van mnvo's het kan zijn dat je bij hun alsnog goedkoper uit bent. Ook zou ik zoveel mogelijk apparatuur en servers uitbesteden. Maak in een opstart fase zoveel mogelijk een variabele kost, zo beperk je gezonken kosten!
Alles wat door de provider waarvan we afnemen gedaan kan worden, besteden we inderdaad aan hun uit.
gunmaster schreef:Probeer dus eerst een overzicht van het waarschijnlijk hallucinant aantal kosten te maken voor je elders moeite in steekt, de rest komt vanzelf.
Daarvoor zullen we eerst prijzen moeten weten.
Bedankt voor je tips!

----------------------------------------------

Update: Van BASE hebben we al reactie. Ze willen graag een gesprek om de prijzen te bespreken. :)
Blond doesn't mean stupid :roll:
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

krisken schreef:Userbase zou niet slecht zijn : een basis van gebruikers. Maar ik hoor dat "userbase.be" reeds bezet zou zijn :P
Ge kunt ook UBTelecom nemen hè :beerchug:
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

BertG3 schreef:Ge kunt ook UBTelecom nemen hè :beerchug:
Haha :D dat kan, ja. :p
Had toch liever iets dat 'catchier' is. :)

AT&T en Telenet, om nu even een voorbeeld te noemen, zijn zo van die namen die ik heel leuk vind, en ook mooi staan als operatornaam op je handset :p, helaas zijn ze al in gebruik. :p
Blond doesn't mean stupid :roll:
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

axion

Een x in een naam leent zich nogal makkelijk om een leuk logo te maken.

Ik zou vooral een meerwaarde zoeken, iets dat de ander nog niet echt heeft. Een echte 3g/4g naar wifi box ofzo? Om misschien aan te bieden aan busbedrijven e.d.? Misschien zelfs treinen of festivals?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Block schreef:axion
Een x in een naam leent zich nogal makkelijk om een leuk logo te maken.
Bedankt voor de tip! Ziet er al niet slecht uit! ;)
Block schreef:Ik zou vooral een meerwaarde zoeken, iets dat de ander nog niet echt heeft. Een echte 3g/4g naar wifi box ofzo? Om misschien aan te bieden aan busbedrijven e.d.? Misschien zelfs treinen of festivals?
Haha! Hier dachten wij ook aan! :D
Zo iets à la 'Internet @ Home' van Orange, maar dat dan overal te gebruiken is, met een Fritz!Box of een Huawei-router, of anders gewoon een kleinere, compacte router.
Heel leuk initiatief, en prettig dat we dus niet de enigen waren die hier aan dachten! :)
Blond doesn't mean stupid :roll:
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je moet idealitair inderdaad iets hebben dat een beetje origineel is. Maar daarvoor moet je eerst een doelgroep gaan onderscheiden.

Wat ik bijvoorbeeld zou onderzoeken is dit:
1. Maak een MNVO die zich richt op senioren
2. Maak een partnerschap met seniorennet voor reclame enerzijds en een specifiek subforum voor hulp ivm je netwerk op hun forum. Vraag hen om je te helpen je formules op te zetten. Idealitair mag je hun naam ook gebruiken, want dat is dan iets wat die mensen al kennen ;)
3. Zoek plannen die gericht zijn op die senioren. Dit is dus iets heel eenvoudig, heel doorzichtig, waarschijnlijk niet et veel data maar wel meer belminuten voor een zacht prijsje
4. Biedt hen extra services aan die wij, IT-nerds gemakkelijk zelf kunnen doen maar waarvoor zij misschien wel een extra willen betalen. Het voorbeeld van Mobistar die een abo van Coyote toevoegt bij je abo is het eerste dat in me opkomt, maar dit is wsl niet echt iets waar zij op wachten. Maar er zijn tal van apps die misschien nuttig kunnen zijn voor hen, maar die zij graag via hun abonnement of via een prepaid-optie zouden afrekenen (omdat ze zelf totaal geen kredietkaart hebben en willen)
5. Verkoop telefoons met extra grote toetsen en luidere microfoon, en misschien ook een "noodknop", allemaal mooi voorgeconfigureerd natuurlijk
6. Zorg ervoor dat ze gratis kunnen bellen naar hun familie
7. Zorg voor een formule die specifiek gericht is op mensen in een rustoord. Daarbij bedoel ik:
- weinig of geen abonnementsgeld, die mensen gaan vooral opgebeld worden
- enkel mogelijkheid om bepaalde nummers te bellen en deze dan gratis: die mensen zijn soms verward en je wil vermijden dat ze random nummer intikken
- uiteraard beperkt in maximale kost
- eventueel een bijhorende telefoon die vooral lang in standby kan staan
Uit ervaring weet ik dat telefoons in rusthuizen veel kosten voor gewoon "beschikbaar" te zijn maar dat de familie toch graag af en toe eens zou kunnen bellen en geruster kan zijn indien het familielid beschikbaar blijft.
8. Zorg voor een heel betrouwbare helpdesk (kostelijk!!!)

Een probleem is dat er veel in rustoorden wordt gestolen, dus toch eens kijken of je ook hiervoor geen oplossing zou hebben? Bijvoorbeeld een soort hoesje dat je kan vastmaken met een stevig stalen draadje? Ik verzin het hier maar ter plaatse.

Zo zie je dat je vanuit je doelgroep vertrekkende heel makkelijk een specifiek aanbod kan maken.

Good luck!

PS: copyright protected :P hou me op de hoogte als je hier iets mee zou doen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

wat ik sterk vind bij alditalk bijvoorbeeld is hun systeem van eenheden: 1 belminuut = 1 SMS = 1 MB. Niet altijd heel goedkoop, maar wel soepel in gebruik... Icm een easy internet@home zou dit zeker een USP betekenen!
Laatst gewijzigd door wied 03 aug 2016, 21:35, in totaal 1 gewijzigd.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
conexio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 maa 2015, 15:29
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 15 keer

De naam van een bekend persoon, zoals de Franse infragroep "Vinci".
Iets als Bell of Marconi.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

En als je het idee van hierboven volgt en je doelgroep oude mensen maakt zorg ervoor dat je folders uitdeelt met tarieven enz. Oude mensen en internet gaan niet samen. Wat je misschien ook kan doen is rechtstreeks naar rusthuizen stappen en ze een soort combo verkopen als ze zoveel klanten weten te sprokkelen krijgen ze een voordeeltarief.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Rusthuizen gaan zelf nooit verkopen, maar ze kunnen wel folders uitdelen die dan zouden rehct geven op een korting bijvoorbeeld (win-win van maken voor de senior, dan krijg je de rustoorden misschien mee!).
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Goztow schreef:Rusthuizen gaan zelf nooit verkopen, maar ze kunnen wel folders uitdelen die dan zouden rehct geven op een korting bijvoorbeeld (win-win van maken voor de senior, dan krijg je de rustoorden misschien mee!).
Maar is er daar echt winst te maken? Gebeld worden daar verdien je weinig mee.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Kun je bv voor telefonie niet samenwerken met een VOIP provider als OVH ? Om iets à là VikingTalk / triiiiing aan te bieden ?

Laat maar dan maak je minder winst :roll: sooory is eerder geschikt om vast internet aan te bieden

--
Ubexnet lijkt me nog leuk of mobixcom ofzo :-D
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

*kuch* *hint* iets met data die niet vervalt ;-)
Dat hoeft overigens niet *veel* data te zijn, maar om als 3g backup te dienen zou dat handig zijn; en hier op userbase wordt er af en toe de vraag gesteld of er providers zijn die data aanbieden die niet vervalt na x dagen.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

+1 hierboven ^^

Bied een apart backup plan aan naast gebruikelijke gebruikerstariefplannen.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Bedankt voor het meedenken, mannen!
Goztow schreef:Je moet idealitair inderdaad iets hebben dat een beetje origineel is. Maar daarvoor moet je eerst een doelgroep gaan onderscheiden.
Vind ik ook. Doelgroep is in onze ogen iedereen die hun smart- (of dumb-)phone gebruikt waarvoor hij dient.
Het voorbeeld van de bejaarde mensen valt daar nu misschien net buiten, omdat die mensen niet echt van die tijd zijn van gsm's enzo, maar het voordeel aan het leveren van een dienst, is dat je niet echt iets mis kan doen. Een tariefplan verzinnen voor bejaarde mensen kan zeker, en die heb je dan ook weer mee! :)
Goztow schreef:Zo zie je dat je vanuit je doelgroep vertrekkende heel makkelijk een specifiek aanbod kan maken.
Inderdaad, maar met zowel veel belminuten als veel data geef je meteen het beste van twee werelden.
Degene die vooral komen voor de belminuten, betalen een schappelijke prijs, en gebruiken gewoon de data die ze nodig hebben. Zelfde voor de datavreters die eigenlijk niet echt veel belminuten nodig hebben.
IOM en MV focussen zich vooral op datavreters, en dan heb je de mensen die vooral meer, of vooral ook, veel bellen, niet mee...

En qua promotie: ik denk dat reclames op Facebook efficiënt werken, als je kijkt naar hoeveel 'likes' en reacties de reclames van IOM altijd hebben op Facebook.
Daarmee zit je ook al dicht tegen de ideale doelgroep, en ook vlakbij de mensen die voor de mond-aan-mond-reclame zorgen.
Ik denk dat bijna iedereen hier al ooit eens een specifieke provider of tariefplan aan iemand heeft aanbevolen. :)
Goztow schreef:Good luck!
Thankssss!
wied schreef:wat ik sterk vind bij alditalk bijvoorbeeld is hun systeem van eenheden: 1 belminuut = 1 SMS = 1 MB. Niet altijd heel goedkoop, maar wel soepel in gebruik... Icm een easy internet@home zou dit zeker een USP betekenen!
Ook dit hebben we al eens bekeken, maar als je dan veel data aanbiedt wordt het lastig.
1.000 belminuten (heel veel), 1.000 sms'jes (relatief weinig) voor maar 1 GB...
Je kan ook richting 500 belmiuten, 5.000 sms'jes en 5 GB gaan, natuurlijk...
Maar als je veel data wil aanbieden, dan wordt het wel wat moeilijker, vind ik...

En ik weet natuurlijk nog niet aan welke prijs de data wordt ingekocht, maar als dit meevalt, kan zoiets als 'Easy Internet @ Home' misschien wel, maar dan niet beperkt tot 1 plaats, omdat dat gewoon onzin is, en je het toch nooit echt op 1 plaats kan forceren, maar enkel tot het bereik van 1 antenne (wat misschien een kilometer verder nog werkt).
Als je busmaatschappijen kan meekrijgen, voor een schappelijke prijs (of in ruil voor reclame :p), zou dit heel top zijn, maar laat ons niet te hard van stapel lopen... :D De Lijn heeft trouwens al deals met Orange hiervoor, maar blijkbaar is de snelheid enorm gecapped, en wordt dit nog steeds enkel op lijnen die tussen grote steden reizen ingezet. Het bereik moet immers ook wel goed zijn tijdens de hele rit.
conexio schreef:De naam van een bekend persoon, zoals de Franse infragroep "Vinci".
Iets als Bell of Marconi.
Bell is ook zo een leuke naam, maar helaas, enkele maanden geleden op mijn laatste vliegtuigreis vliegtuigmodus vergeten aan te zetten, en nog voor het landen was ik verbonden met een netwerk genaamd 'Bell' (vandaar dat ik het onthouden heb). Was blijkbaar een Canadees netwerk dat ik tot zoveel kilometers hoog kon ontvangen alvorens het vliegtuig in de USA landde. :p
lanadekat schreef:Wat je misschien ook kan doen is rechtstreeks naar rusthuizen stappen en ze een soort combo verkopen als ze zoveel klanten weten te sprokkelen krijgen ze een voordeeltarief.
Goztow schreef:Rusthuizen gaan zelf nooit verkopen, maar ze kunnen wel folders uitdelen die dan zouden rehct geven op een korting bijvoorbeeld (win-win van maken voor de senior, dan krijg je de rustoorden misschien mee!).
Wat bedoelen jullie precies?
Dat ook het rustoord zelf een klant is, dan, buiten de individuele bejaarden?
Want ik zie niet zo goed in wat een rustoord zelf met onze mobiele diensten kan aanvangen...
Voor de bejaarden zelf is het natuurlijk nuttig om bereikbaar te zijn en met de familie te kunnen bellen. :)
BertG3 schreef:Kun je bv voor telefonie niet samenwerken met een VOIP provider als OVH ?
Hoe bedoel je dit precies?
Als ik vast internet zou leveren en een vaste lijn wens aan te bieden, snap ik het, maar hoe zie je dat dit ook handig kan zijn voor mobiele diensten? :)

EDIT: nevermind, ik zie dat je geëdit hebt. :p

---------------------------------------------------
Update: mailtje naar MV is verstuurd, op aanvraag van enkele gebruikers hier. :)
Ik ben heel blij dat velen onder jullie zo enthousiast zijn en met ons meedenken! Bedankt daarvoor! :D
Laatst gewijzigd door IYZY 03 aug 2016, 22:30, in totaal 1 gewijzigd.
Blond doesn't mean stupid :roll:
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

My opinion: Puur uit standpunt van de reiziger (business/toerist): een tijdelijke sim.

Dus een simkaart (1 maand geldig) met x aantal MB / GB en uit te breiden met extra data of optie voice.
Herlaadmogelijkheden online.


is bijna steevast mijn eerste stop op de luchthaven van mijn eindbestemming: de shop van de lokale mobiele provider voor een datasim... (En handig dat ze meestal ook adapters / kabels / hoesjes / huurtoestellen aanbieden!)
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

ITnetadmin schreef:*kuch* *hint* iets met data die niet vervalt ;-)
Bedoel je daarmee dan zoiets als 'als je over je 5GB heen bent, kan je nog verder surfen aan 1 Mbps' of zo, zoals in Amerika bijvoorbeeld de standaard is?
Want mijn compagnon had ook zo het idee van belkrediet of bundels die niet vervallen, maar langs de andere kant, als je dan klanten hebt die een simkaart hebben gebruikt voor 2 maanden, en daarna nooit meer herladen, sluit je het nummer beter af...

Verder surfen aan verlaagde snelheid na je bundel lijkt mij wel handig, omdat het ergste wat er is, toch wel is dat je snel iets moet opzoeken en je op een pagina als 'denial.orange.be' terecht komt... :roll:

In Amerika begrijp ik dat wel, omdat je daar verschrikkelijk veel betaalt voor data. In België zijn de prijzen al tamelijk laag, en ik weet niet in hoeverre mate dit mogelijk is als MVNO (want uiteindelijk kan je er toch nog wat verbruik doorheen jagen).

Maar ik snap wel wat je bedoelt, en het is iets dat ik ook graag zou zien, dus we zullen zien wat mogelijk is! :)
Ik schrijf al jullie creatieve ideeën op! :D
BertG3 schreef:Bied een apart backup plan aan naast gebruikelijke gebruikerstariefplannen.
Of begrijp ik het helemaal verkeerd en bedoelen jullie zoiets dat vergelijkbaar is met de 'bolt-on' van Lycamobile?
Ik luister graag naar jullie uitleg. :)
axs schreef:Dus een simkaart (1 maand geldig) met x aantal MB / GB en uit te breiden met extra data of voice.
Lijkt me op zich een niet-moeilijk realiseerbaar, en goed plan! :)
Enkel jammer dat je op onze luchthaven aan de arrivals bijvoorbeeld een grote BASE-shop hebt, en dat waarschijnlijk enkel via internet werken.
Een simkaart naar een hotel opsturen is al wat lastiger, en de reiziger moet ook nog weten dat we effectief bestaan... :p
Maar geen slecht plan!

------------------------------------------------
Was ik nog vergeten te zeggen. Aan degene die Axion als naam voorstelde: www.axion.be is helaas niet beschikbaar. :(
Je kan er wel www.axionmobile.be van maken ofzo, maar ik heb liever een naam zonder 'mobile' erin (:lol:) en het is natuurlijk al weer een klein beetje extra struggle om de website te vinden... :?

Vraagje: is er iemand hier klant bij MV? Zo ja: hoe is de dekking qua 3G en 4G? En hoe zit het qua snelheid?
Mijn laatste ervaringen bij MV waren wat sober, omdat de 4G-dekking matig was, en de snelheid toen traag was. 4G was toen nog nieuw bij BASE.
Ik ben later overgestapt op Telenet en daarna IOM, omdat MV nog steeds maar 2GB aanbood voor €15, en Mobistar vanaf begin vorig jaar 4GB.
Hoe zit het nu qua snelheid en dekking? Valt het te vergelijken met Orange?

Onze eerste keuze is nog steeds het Orange-netwerk, maar we moeten natuurlijk met alles rekening houden, natuurlijk. :)
Blond doesn't mean stupid :roll:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nee, dat bedoel ik niet.
Ik bedoel: momenteel heb ik een MV data kaartje. Ik betaal daar 12€ voor 2GB, maar deze vervalt elke 30 dagen.
Bij een MV simkaart, krijg je bij een herlading je minuten en smsjes die geldig blijven, maar de meegeleverde data vervalt na 30 dagen.
Wat je niet gebruikt hebt ben je dus kwijt. En dat is serieus vervelend.

Een datakaart die haar waarde behoudt tot ze opgebruikt is, dat is wat ik zoek.
Om het MV equivalent te gebruiken als vb: ik betaal bv 12€ voor 2 GB, maar ik zou ze dan mogen opgebruiken hoelang dat ook duurt.

ITers kunnen dat dan gebruiken in 3G backup mifi units, die zo af en toe ns het levenslicht zien. Dat dat niet de grote winsten zal maken klopt. Maar het bestaat gewoon niet op de markt. Belwaarde en smsjes blijven meestal geldig zolang de kaart bestaat (bij MV 6, bij anderen 12 maand); maar data vervalt (bijna) altijd na 1 maand.



Nog een ideetje: duplicaat simkaarten. Twee of meer kaarten met hetzelfde nummer.

Dan kan ik bv een data abbo delen tussen zowel mijn mobiele mifi unit als mijn netwerk 3g backup stick zonder de sim constant te moeten wisselen of 2x te betalen (extra belangrijk omdat al die data elke maand vervalt en je dus makkelijk 2x12 euro per maand betaalt in zo'n omstandigheden).
Of mijn sim in twee gsms hebben (een smartphone en een rugged model voor omstandigheden die gevaarlijk zijn voor een smartphone).
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

ITnetadmin schreef:Een datakaart die haar waarde behoudt tot ze opgebruikt is, dat is wat ik zoek.
Oké, nu snap ik het. :)
En bedoel je dan enkel een datakaart of gewoon een hele smartphone-bundel?

Want ik begrijp wel dat als je voor €15 bijvoorbeeld 2 GB ontvangt, en (stel dat iemand dit occasionally gebruikt in een iPad of zo) hier dan 5 maand mee doet, dit duur kan zijn voor de provider (zeker als er elke maand volume moet worden ingekocht).

Maar als je enkel over data spreekt, zie ik misschien een aparte datavolume voor mij, waarbij je je data kan gebruiken tot het op is, i.p.v. tot het einde van de 30 dagen-periode.
Een formule die dan eerder voor de testers is of voor diegenen die zo af en toe eens data nodig hebben op een tablet of zo. :)

EDIT: oeps, had via de Tapatalk-app niet gezien dat je nog meer had geschreven. Sorry!
ITnetadmin schreef:ITers kunnen dat dan gebruiken in 3G backup mifi units, die zo af en toe ns het levenslicht zien.
Inderdaad, een klein beetje wat ik ook voor ogen had. :)
ITnetadmin schreef:Nog een ideetje: duplicaat simkaarten. Twee of meer kaarten met hetzelfde nummer.
Vind ik ook een leuk idee! Als optie misschien?
Ik weet dat ik hier ook naar gezocht had in de tijd van MV en Generation Connect, toen ik werkte op mijn iPad met mobiele data (nu werk ik veel liever op de laptop, en ligt de iPad in de kast… sinds iOS 8 verbindt je MacBook (of iPad) ook automatisch met de 4G-verbinding van je iPhone, als je dat wil, heel erg handig dus).

Ik had er toen ook over gelezen dat het technisch niet altijd mogelijk is, omdat het netwerk steeds nieuwe meldingen zoals sms'jes of inkomende gesprekken naar de laatst actieve simkaart probeert te sturen, en dat je dus op niks uitkomt als de laatst actieve simkaart in een tablet steekt.

Maar zoiets zal toch wel geconfigureerd kunnen worden dat simkaart A kan bellen, sms'en en data verbruiken, en simkaart B enkel toegang heeft tot data? Lijkt me logisch, en voor de provider zelf maakt het op zich niet uit hoe je die data verbruit.

Alleen moet het dus wel technisch mogelijk zijn. Gezien we geen full MVNO (kunnen) zijn, zullen zaken zoals dit mogelijk door de netwerkbeheerder moeten geregeld worden… :?
Maar wel superleuk idee! :D
Laatst gewijzigd door IYZY 03 aug 2016, 22:54, in totaal 2 gewijzigd.
Blond doesn't mean stupid :roll:
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik geloof nooit dat je kan concurreren op "zowel beter voor data, belminuten als sms'jes". Niet zonder verlies te maken, tenminste. Er is een reden waarom er altijd een "catch" is bij alle abonnementen behalve de duurste. Je moet ergens je winst op pakken. Meestal heb je bij goedkopere formules ofwel veel data, ofwel veel belminuten. Bij duurdere kunnen dan beide goed zijn.

Daarom ook dat ik voorstel dat je probeert te concurreren op iets anders. Zoals een specifieke doelgroep met speciale noden.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Goztow schreef:Daarom ook dat ik voorstel dat je probeert te concurreren op iets anders. Zoals een specifieke doelgroep met speciale noden.
Hmm… nu ja, de doelgroep die jij aangaf, is volgens mij ook niet heel groot.
Wel een goed voorbeeld, natuurlijk.

Ik denk ook niet dat die mensen zelf beslissen welke provider ze kiezen, en dan al helemaal dichtklappen wanneer je over providers begint die ze niet kennen.
Met een uitleg waarom jij beter bent, moet je vaak niet afkomen, want even eerlijk: die mensen begrijpen je niet, en zijn vaak ook niet meer zo helder…

Zo'n doelgroep benader je best via de kinderen of zelfs kleinkinderen soms.
Maar hoe benader je die mensen dan…

Ik denk dat de belangrijkste doelgroep dan toch de doelgroep is die nood heeft aan mobiele data. Die groep wordt namelijk elke dag groter, en de vraag naar data blijft stijgen…
Maar hoe 'vernieuwend' ben je dan?

Je hoeft ook niet in 1 tariefplan veel belminuten en data steken.
Anders kan je ook gewoon zelf je tariefplan samenstellen, met een bundel voor bellen, bundel voor sms'en en bundel voor data (en eventueel een bundel met iets minder niet-vervallende data).

Één van deze dagen ga ik een gesprek hebben met i.v.m. BASE en dan weten we al meer van wat er al dan niet aangeboden kan worden, en hoe.
Nu is het nog maar wat ideetjes uitwisselen, en zien wat leuk zou zijn bij een provider, of wat jij toch echt nog mist bij je huidige provider. Ook dat is deels waarom we graag MVNO werden: een dienst leveren dat de klant eigenlijk nodig heeft (binnen hetgeen wat mogelijk is).
En op dit forum zitten net de perfecte mensen om dat te vertellen, denk ik dan. :)
Blond doesn't mean stupid :roll:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

IYZY schreef:
ITnetadmin schreef:Een datakaart die haar waarde behoudt tot ze opgebruikt is, dat is wat ik zoek.
Oké, nu snap ik het. :)
En bedoel je dan enkel een datakaart of gewoon een hele smartphone-bundel?

Want ik begrijp wel dat als je voor €15 bijvoorbeeld 2 GB ontvangt, en (stel dat iemand dit occasionally gebruikt in een iPad of zo) hier dan 5 maand mee doet, dit duur kan zijn voor de provider (zeker als er elke maand volume moet worden ingekocht).

Maar als je enkel over data spreekt, zie ik misschien een aparte datavolume voor mij, waarbij je je data kan gebruiken tot het op is, i.p.v. tot het einde van de 30 dagen-periode.
Een formule die dan eerder voor de testers is of voor diegenen die zo af en toe eens data nodig hebben op een tablet of zo. :)
ITnetadmin schreef:ITers kunnen dat dan gebruiken in 3G backup mifi units, die zo af en toe ns het levenslicht zien.
Inderdaad, een klein beetje wat ik ook voor ogen had. :)
ITnetadmin schreef:Nog een ideetje: duplicaat simkaarten. Twee of meer kaarten met hetzelfde nummer.
Vind ik ook een leuk idee! Als optie misschien?
Ik weet dat ik hier ook naar gezocht had in de tijd van MV en Generation Connect, toen ik werkte op mijn iPad met mobiele data (nu werk ik veel liever op de laptop, en ligt de iPad in de kast… sinds iOS 8 verbindt je MacBook (of iPad) ook automatisch met de 4G-verbinding van je iPhone, als je dat wil, heel erg handig dus).

Ik had er toen ook over gelezen dat het technisch niet altijd mogelijk is, omdat het netwerk steeds nieuwe meldingen zoals sms'jes of inkomende gesprekken naar de laatst actieve simkaart probeert te sturen, en dat je dus op niks uitkomt als de laatst actieve simkaart in een tablet steekt.

Maar zoiets zal toch wel geconfigureerd kunnen worden dat simkaart A kan bellen, sms'en en data verbruiken, en simkaart B enkel toegang heeft tot data? Lijkt me logisch, en voor de provider zelf maakt het op zich niet uit hoe je die data verbruit.

Alleen moet het dus wel technisch mogelijk zijn. Gezien we geen full MVNO (kunnen) zijn, zullen zaken zoals dit mogelijk door de netwerkbeheerder moeten geregeld worden… :?
Maar wel superleuk idee! :D
Proximus heeft het iirc, maar ze rekenen 6€ per maand ervoor bij aan.

Naar de data: bij MV heb ik al data die ik een maand kan gebruiken.
Ik zoek echt wel specifiek naar databundels (dat mag data only, maar je gaat ook scoren met simkaarten waarbij de data niet vervalt) die niet vervallen als ze niet opgebruikt worden na X dagen, en samen met mij nog wel bezoekers van dit forum.
Natuurlijk weet ik niet hoe data ingekocht wordt. Mss vervalt die ook voor de mvno na x aantal dagen?

Mijn vb: ik of een andere ITer steken een 3G stick als internet backup op een router. Het internet valt 1x per 2 maand uit, de stick neemt over via failover.
Dit is moeilijk te doen via MV omdat je de stick wel kan "opladen" met data, maar als je die niet gebruikt vervalt die na 30 dagen. Dat is absurd, want belwaarde blijft 6 maand geldig.

Mijn eigen gebruik: ik heb een mobiele wifi hotspot met MV kaart die ik gebruik om tablets en laptops te tetheren (gsm gebruik ik niet graag wegens batterij direct leeg).
Nu kost me dat 12/maand ook al is de data niet op. Als ik dus 1GB verbruik op een maand is de rest foetsie, weggesmeten geld.

Als belwaarde 6 maand kan blijven bestaan bij MV, en 12 maand bij pakweg mobistar, waarom is het dan dat elke provider de data in hun prepaid paketten na 30 dagen laat vervallen?


Een combi zou voor mij super zijn: 2 gekloonde data simkaarten, eentje in mijn mobiele hotspot, eentje in mijn 3g backup thuis, en ik betaal voor 1x 2GB data, die meegaat *tot ze op is*, om dan te herladen. En niet verplicht om de maand omdat de data "vervalt", laat staan 2x moeten betalen tenzij ik telkens de sim swap.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

IYZY schreef:
ITnetadmin schreef:Nog een ideetje: duplicaat simkaarten. Twee of meer kaarten met hetzelfde nummer.
Vind ik ook een leuk idee! Als optie misschien?
Ik weet dat ik hier ook naar gezocht had in de tijd van MV en Generation Connect, toen ik werkte op mijn iPad met mobiele data (nu werk ik veel liever op de laptop, en ligt de iPad in de kast… sinds iOS 8 verbindt je MacBook (of iPad) ook automatisch met de 4G-verbinding van je iPhone, als je dat wil, heel erg handig dus).
Ik zou dan nog verder gaan, een abonnement per gezin, je koppelt er dan de sims van je gezin aan en dan kan je als beheerder kiezen hoe je het verdeelt (of gewoon zeggen dat iedereen beschikt over alles). Ma en Pa bellen vanuit dezelfde pot belminuten terwijl zoon of dochter eerder data verbruikt. Dan zit er nog een sim in een tablet, die zal uiteraard enkel data gebruiken maar dat maakt niet uit want het is een verschillend nummer maar toch hetzelfde abonnement.
Bij veel gezinnen is het nu toch al zo dat pa en ma elke maand het abonnement van iedereen betalen/prepaid kaartjes gaan halen voor iedereen.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

En misschien ook een PVV (prijs-volgens-verbruik) tariefplan met scherpe tarieven zoals Dommel Freedom. Vele mensen zouden hiervoor kiezen die en laag verbruik hebben.

Je kan een tariefplan maken voor de 'kleine' gebruiker die het af en toe gebruikt => PVV
De beller => veel belminuten weinig sms'jes en weinig data
Alternatief vaste telefonie => bv 300 belminuten en gratis in daluren voor bepaalde Fix
'student' => veel data, veel sms'jes en weinig belminuten
En dan een datakaart => bv 4 GB voor x euro 6 GB voor y euro
En een Easy Internet@home alternatief
En misschien een data backup kaart voor de IT'er :wink:

Veel succes IYZY. Als je het echt wil en je zet je er 100% voor in en hebt een deftig businessplan komt dat goed ! Mij heb je alvast achter je initiatief staan :bdaysmile:
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Persoonlijk zou ik in IYZI zijn situatie net niet kiezen voor de ryanair-aanbieder. Je kan toch niet op tegen een JIM of MV en dat is ook een publiek dat durft te vertrekken als ze ergens iets goedkoper zien. Je toeleggen op iets dat een ander zich niet kan of wil op focussen is wel een mogelijkheid.

Ik zou u echt durven toeleggen op die 4g routers. De markt is volgens mij veel groter dan je denkt, als je ziet hoeveel moeite kost om dat hier in Belgie op de trein te installeren, dan wil dat toch zeggen dat er geen goede partners te vinden zijn die dit aanbieden. Hetzelfde voor reisbussen. Greyhound e.d. hebben wifi aan boord. Maar hier in Belgie??
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ok maar dat zou wel eens heel wat data kunnen verstoken. Is dat financieel haalbaar? En lijkt me ook meer b2b.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

ITnetadmin schreef:Dit is moeilijk te doen via MV omdat je de stick wel kan "opladen" met data, maar als je die niet gebruikt vervalt die na 30 dagen. Dat is absurd, want belwaarde blijft 6 maand geldig.
Ik snap het, hoor. ;)
En hoeveel data zou je willen ontvangen voor welke prijs (natuurlijk wel realistisch blijven), rekening mee houden dat het een jaar geldig is of zo?
Echt oneindig moeilijk is nogal lastig, omdat je dan onmogelijk klanten uit je klantenbestand kan halen, als ze niet actief zijn.
Zo zullen er wel klanten databundels bestellen om te testen en nooit meer terugkomen...
Zou 1 jaar niet al beter zijn?
ITnetadmin schreef:Naar de data: bij MV heb ik al data die ik een maand kan gebruiken.
Ik zoek echt wel specifiek naar databundels (dat mag data only, maar je gaat ook scoren met simkaarten waarbij de data niet vervalt) die niet vervallen als ze niet opgebruikt worden na X dagen, en samen met mij nog wel bezoekers van dit forum.
Natuurlijk weet ik niet hoe data ingekocht wordt. Mss vervalt die ook voor de mvno na x aantal dagen?
Oké, daar heb ik al een ideetje voor, dan! :)
Hoe het precies ingekocht wordt bij een onze MVNO-soort, weet ik ook nog niet, maar aan wat ik in de tijd van MV heb gehoord, denk ik dat je echt gewoon 1 grote pot volume inkoopt, die je onder je klanten kan verdelen. :p
MClaeys schreef:Ik zou dan nog verder gaan, een abonnement per gezin, je koppelt er dan de sims van je gezin aan en dan kan je als beheerder kiezen hoe je het verdeelt (of gewoon zeggen dat iedereen beschikt over alles). Ma en Pa bellen vanuit dezelfde pot belminuten terwijl zoon of dochter eerder data verbruikt.
Hahaha! Ook hier hebben we over nagedacht, en het is op zich een tof initiatief.
In Amerika wordt het ook gedaan, en ik was enorm enthousiast toen Telenet WIGO lanceerde, maar bij Telenet betaal je wel héél veel, en moet je er internet, TV en een vaste lijn bijnemen.
In Amerika zijn die 'shared data plans' al veel langer een ding, en wat we heel graag willen het gedrag van de Amerikanen een beetje kopiëren.
Hier heb je nog steeds van die mensen die hun 4G uitzetten op geen kilobyte over de bundel te gaan, of die niemand willen bellen omdat er dan minuten uit hun bundel worden gebruikt... :lol:
Maar dan wel zonder de verschrikkelijke Amerikaanse prijzen, zoals 4GB voor $80... :eek:

Leuk idee, en eventueel met zo'n taartgrafiek zodat iedereen kan zien hoeveel er al verbruikt is door wie. :)
Moet natuurlijk wel mogelijk zijn, ik weet helemaal nog niet wat mogelijk is... :?
Maar heel leuk dat jullie zo'n toffe ideetjes uitwisselen!
BertG3 schreef:En misschien ook een PVV (prijs-volgens-verbruik) tariefplan met scherpe tarieven zoals Dommel Freedom. Vele mensen zouden hiervoor kiezen die en laag verbruik hebben.
Inderdaad, daarvoor hadden we het idee om gewoon een prepaid-kaart te hebben waar je geld opzet. Als je het opbelt met thoorn, ben je dus +50% kwijt, zonder enige bonus.
Daarnaast willen we allemaal pakketjes, bijvoorbeeld:
* belminuten S
* belminuten M
* belminuten L
en voor wie dat niet genoeg is: XL, XXL, XXXL,
en zo ook bij sms'jes en data.
Wil je pay-per-use, dan activeer je gewoon geen bundels. De tarieven moeten natuurlijk wel schappelijk zijn.
Ik vind data aan €0,02/MB bij Dommel bijvoorbeeld vrij duur. Als je per ongeluk een app-update binnenhaalt, zit je al aan €10, maar ik hoef natuurlijk niet de beste te zijn of meteen te gaan concurreren. Ik vraag me trouwens af hoeveel mobiele klanten Dommel wel heeft...

Daarnaast wil ik ook nog graag een bundel met belminuten, sms'jes en data dat 1 jaar geldig is. Je hebt dus de keuze tussen een 3 soorten bundels dat tot de volgende maand geldig is (28, 29, 30 of 31 dagen geldig), en een bundel dat tot het volgend jaar geldig is (365 of 366 dagen geldig).
Bij die tweede soort bundel zouden we dezelfde prijzen hanteren, maar misschien net iets minder aanbieden omdat het ook minder oplevert.
Zoals hier al aangegeven zijn dit voornamelijk IT'ers die dit gebruiken, en een andere doelgroep zijn misschien mensen die slechts occasionally hun dataverbinding nodig hebben. Die zullen dan met minder data ook wel genoeg hebben, denk ik dan. :)

En misschien ook nog extra pakketjes met belminuten, sms'jes en data voor wie niet dreigt toe te komen, en misschien roamingpakketjes, maar ik heb nog geen idee hoe roaming aan ons gefactureerd gaat worden etc.

Je kan dus perfect 1 maand belminuten met 1 maand sms'en, met 1 jaar data combineren, of gewoon 1 jaar belminuten activeren voor wie enkel belt.
Misschien is het geen slecht idee om géén meerdere bundels van dezelfde soort te kunnen activeren? Dus als je een bundel met 10GB hebt lopen, dat je niet ergens in het midden van de maand nog eens 5GB toevoegt, omdat dan over X-aantal dagen je belminuten en sms'jes vervallen, pas 2 weken later je data, ... of is dit iets dat jullie wel belangrijk vinden? Hiervoor heb je eventueel de 'bolt-ons' (zoals dat bij Lyca heet).
Of hechten jullie veel belang aan data dat cumuleerbaar is?
BertG3 schreef:Je kan een tariefplan maken voor de 'kleine' gebruiker die het af en toe gebruikt => PVV
De beller => veel belminuten weinig sms'jes en weinig data
Alternatief vaste telefonie => bv 300 belminuten en gratis in daluren voor bepaalde Fix
'student' => veel data, veel sms'jes en weinig belminuten
En dan een datakaart => bv 4 GB voor x euro 6 GB voor y euro
En een Easy Internet@home alternatief
En misschien een data backup kaart voor de IT'er :wink:
Allemaal mogelijk, hè, dat valt allemaal nog te bekijken eens we meer weten. :)
Mijn systeem wordt ook in Amerika veel toegepast, en ook door T-Mobile in meerdere landen (maar bij mij is het dan met pakketjes die je kan combineren).
Een student kan dan voor hem het ideale tariefplan samenstellen, ...

Een alternatief voor daluren of bepaalde vaste lijnen hoort daar inderdaad nog niet bij. Zoiets kan dan misschien ook in de vorm van een pakketje?
Je kiest maar welk pakketje het best bij jou en je verbruik past. :)

En een Easy Internet @ Home vind ik ook leuk. Nadeel is wel dat die routers vrij duur zijn, maar dit is iets waar ik vorig jaar aan dacht van "maar allé, Mobistar zou dat toch zoveel beter kunnen doen", toen ik zo'n router kocht, en hij werkte echt geweldig!
Mobistar kwam iets later met EI@H, maar met relatief weinig volume, en gecapped op 20 Mbps of zo.

We zien wat we daarmee doen :) ...
Voor bussen etc. vind ik het ook wel interessant!
Iemand gaf ook treinen aan, maar aan zo'n hoge snelheid heb je vaak een slecht bereik, en dan moet het zeker zo'n groot model van Fritz!Box of Huawei zijn, waar een antenne op kan gemonteerd worden.
Daarnaast heb je met 1 AP maar wifi in 1 wagon... Maar op zich wel tof.
In een bus lijkt het me heel handig en toch wat makkelijker realiseerbaar. :)
BertG3 schreef:Veel succes IYZY. Als je het echt wil en je zet je er 100% voor in en hebt een deftig businessplan komt dat goed ! Mij heb je alvast achter je initiatief staan :bdaysmile:
Héél erg tof om te lezen!
Bedankt! :D
Block schreef:Persoonlijk zou ik in IYZI zijn situatie net niet kiezen voor de ryanair-aanbieder. Je kan toch niet op tegen een JIM of MV en dat is ook een publiek dat durft te vertrekken als ze ergens iets goedkoper zien.
*haar
En nee, dat zijn we ook niet van plan, hoor. :)
Providers zoals Lycamobile kunnen zeker nog steeds voordeliger uitkomen, maar het is dan aan jou of je voor een goedkope MVNO gaat waarbij je veel krijgt, maar waar het netwerk er soms uit ligt, waar de link in een ander land ligt of waarbij de klantenservice enkel via 1 medium bereikbaar is (Facebook) in een andere taal ... of dat je gaat voor een lokale provider, die naar je luistert, je probeert te helpen, een link heeft in België en vrijwel rechtstreeks het netwerk van de aanbieder gebruikt (opnieuw: liefst Orange, maar misschien BASE)...
Dit publiek deinst niet terug om ergens anders een simkaart aan te vragen, maar enkele jaren terug keerden er toch ook wel heel wat mensen terug van MV naar Proximus voor de betere verbinding, ook al was Proximus duurder en minder flexibel.

Bij elke provider ben je nu verplicht om een tariefplan te kiezen dat voor jou werd samengesteld.
Als je bij ons dan zaken uit je tariefplan kan halen (zoals sms'jes of belminuten die je niet nodig hebt), ben je misschien toch beter af bij ons. Je hebt wel minder in je tariefplan, maar wat ben je daarmee als je het niet gebruikt?

Als je alles combineert, zijn wij misschien duurder... Maar als je dan datzelfde tariefplan bij een andere speler opvraagt (buiten Lycamobile), krijg je oftewel minder belminuten, oftewel betaal je je blauw.
Tariefplannen focussen zich enkel op data of bellen, en als je de 2 nodig hebt, betaal je €50/maand. Ik zeg niet dat wij dat voor €15/maand moeten doen, maar onder de €50 kan toch...
België staat zo ver achter op de rest... Hier durf je zelf niet te bellen, of gaan mensen allerlei omslachtige VoIP-toepassingen zoeken...
Ik vind dat jammer.
Block schreef:Ik zou u echt durven toeleggen op die 4g routers. De markt is volgens mij veel groter dan je denkt, als je ziet hoeveel moeite kost om dat hier in Belgie op de trein te installeren, dan wil dat toch zeggen dat er geen goede partners te vinden zijn die dit aanbieden. Hetzelfde voor reisbussen. Greyhound e.d. hebben wifi aan boord. Maar hier in Belgie??
Inderdaad... enkel enkele bussen van De Lijn, die kleine trajectjes doen, binnen of tussen steden, hebben 4G van Orange aan boord.
Ik snap wel dat het bereik nooit optimaal zal zijn op een langere rit, buiten steden, en dat mensen dan meteen denken "oei, oei, Orange, dat zijn nogal knoeiers", maar ondertussen is het wel iets dat zij links laten liggen, en waar iemand anders kan op inspelen...

Reisbussen zelf... Vond ik ook altijd een leuk idee, maar als de reis naar het buitenland gaat, kunnen er GB's aan roaming doorgejaagd worden, en hoe word dit aan ons gefactureerd? Misschien ook aan prijzen dat er niet echt geconcurreerd kan worden. :?
Je neemt de diensten uiteindelijk nog steeds af bij je concurrenten.

---------------------------------------------------
Update: BASE heeft gebeld, maar ik heb het gesprek helaas gemist. De man die iets had ingesproken, klinkt heel enthousiast en wil graag 'onderhandelen'.
Hij heeft me ook nog 2 mails gestuurd ter bevestiging van zijn telefoongesprek, en dat zij zeker een MVNO-akkoord kunnen regelen, indien we geïnteresseerd zijn.

En dan even opnieuw mijn vraagje :p :
IYZY schreef:Is er iemand hier klant bij MV? Zo ja: hoe is de dekking qua 3G en 4G? En hoe zit het qua snelheid?
Mijn laatste ervaringen bij MV waren wat sober, omdat de 4G-dekking matig was, en de snelheid toen traag was. 4G was toen nog nieuw bij BASE.
Ik ben later overgestapt op Telenet en daarna IOM, omdat MV nog steeds maar 2GB aanbood voor €15, en Mobistar vanaf begin vorig jaar 4GB.
Hoe zit het nu qua snelheid en dekking? Valt het te vergelijken met Orange?
Bedankt voor het meedenken! :D
Blond doesn't mean stupid :roll:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

IYZY schreef:BASE heeft gebeld, maar ik heb het gesprek helaas gemist. De man die iets had ingesproken, klinkt heel enthousiast en wil graag 'onderhandelen'.
Hij heeft me ook nog 2 mails gestuurd ter bevestiging van zijn telefoongesprek, en dat zij zeker een MVNO-akkoord kunnen regelen, indien we geïnteresseerd zijn.
Wij appreciëren de openheid waarmee je jouw plannen met de community bespreekt.

Maar ik zou toch de vorderingen met jouw gesprekken met providers, of de inhoud ervan, niet publiek maken.
Dat is confidentieel, en hun enthousiasme zou wel eens vlug kunnen verminderen ..
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

philippe_d schreef:Maar ik zou toch de vorderingen met jouw gesprekken met providers, of de inhoud ervan, niet publiek maken.
Dat is confidentieel, en hun enthousiasme zou wel eens vlug kunnen verminderen ..
Wees gerust, dat zal ik niet doen.
Ik zal hier niet te gedetailleerd op ingaan, en vanaf dat de gesprekken bezig zijn (als we zover geraken), wacht ik wel af totdat er belangrijk nieuws is dat ik kan delen.
Ik bekijk altijd goed of de informatie die ik geef, kan gegeven worden vanuit het standpunt van de provider en mezelf natuurlijk.

Ik begrijp ook wel dat wat hier gepost wordt, door meer dan de gebruikers van dit forum gelezen kan worden.

Bedankt voor de raad. ;)
Blond doesn't mean stupid :roll:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Qua niet vervallend volume: iets in de buurt van MV qua prijs? Zo'n 12-15 euro voor 2GB?
Ik zou zelfs bereid kunnen zijn iets meer te betalen omdat het volume niet zou vervallen.

Als ik "oneindig" zeg bij de geldigheidsduur van data, dan bedoel ik eigenlijk de duur van de simkaart.
Bv: een ongebruikte simkaart vervalt na 12 maand bij veel providers (6 bij MV iirc).
Maar als je ze eenmaal herlaadt, is ze niet alleen terug 12 maand geldig, maar blijft je bestaande belwaarde ook geldig.
Daar is mss iets mee te doen: herlaad je de data kaart, dan blijft je ongebruikte data mee geldig. Herlaad je ze niet (in 6 of 12 maand), dan vervalt je kaart en de data.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik had nu echt de indruk dat we meer en meer gaan naar tijden waar iedereen liever een maandelijks forfait heeft en dat maandelijks betaalt, eerder dan te moeten herladen op het juiste moment als het krediet op is. Zie ook netflix en zo. De uitzondering is misschien betamax klonen, maar ook die werken met x freedays en daarna pas ga je je "opgeladen krediet" opdoen.

Ik zie die 2 GB ook niet als iets dat op moet. Ik zieh et als een max limiet voor het maandelijks forfait dat ik betaal om 4G te mogen gebruiken. Een soort van fair use, dus.

Mss is er een verschil van zienswijze tussen prepaid en postpaid...
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

ITnetadmin schreef:Qua niet vervallend volume: iets in de buurt van MV qua prijs? Zo'n 12-15 euro voor 2GB?
Ik zou zelfs bereid kunnen zijn iets meer te betalen omdat het volume niet zou vervallen.
In die richting dacht ik ook. :)
ITnetadmin schreef:Daar is mss iets mee te doen: herlaad je de data kaart, dan blijft je ongebruikte data mee geldig. Herlaad je ze niet (in 6 of 12 maand), dan vervalt je kaart en de data.
Hier heb ik gisteravond ook over nagedacht.
Maar als je bundel vervalt, vervalt ook je simkaart meteen, dus eigenlijk moet je meteen herladen.
Daarom misschien beter dat een bundel 6 maand geldig is max. en je dan nog 6 maand hebt om te herladen.
1 jaar is misschien wel lang… of vind jij dat 6 maand niet lang genoeg is?
Het is mede dankzij de klant dat wij weten hoe we onze producten moeten maken, natuurlijk. Uiteindelijk is de klant degene die de dienst koopt en gebruikt. :)
Blond doesn't mean stupid :roll:
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Goztow schreef:Ik zie die 2 GB ook niet als iets dat op moet. Ik zieh et als een max limiet voor het maandelijks forfait dat ik betaal om 4G te mogen gebruiken. Een soort van fair use, dus.
Ik zie wat je bedoelt, maar wat ITnetadmin bedoelt, is dat er geen in-between is.
Als je maar 1 GB gebruikt, en daarvoor €12 betaalt, heb je uiteindelijk wel redelijk veel betaalt.
Jij hebt toch ook een abonnement dat het dichtst bij je verbruik staat? Of betaal je €70/maand om een abonnement met 10 GB te hebben waarvan je er maar 5 nodig hebt?
Dat bedoelt hij dus, dat er nog een gat is tussen degenen die het sporadisch nodig hebben, en degenen die het maandelijks gebruiken.

Zo'n tariefplan is ook niet mis voor zij die een tablet met mobiele data hebben, maar de mobiele dataverbinding maar zelden gebruiken. :)
Blond doesn't mean stupid :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”