Brexit is een feit

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Nu nog niet :).
Maar reken op minder export, als er importtarieven zijn.

Als je daar een cijfer op wil plakken, dan ben je een waarzegger :).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

De Britten hebben de EU meer nodig, dan wij hen, denk ik maar.
Als zij willen scheiden, dat ze maar doen ...
Ik denk niet dat er voor ons verdragende gevolgen zullen zijn.

En waarom zou onze export naar UK daaronder lijden? Zo stom gaan ze zelf niet zijn om import duties te gaan heffen op alles wat ze importeren ( tenzij als bescherming van hun eigen markt, voor die grondstoffen die ze zelf hebben) ...

Het vervelende voor bedrijven die exporteren zullen de douane formaliteiten zijn, en vertragingen aan de grens (inklaring) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Democratie wordt ook wel eens democrazy genoemd, en terecht blijkt nu :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Wat mij vooral bij zal blijven is hoe het spel gespeeld werd. Gewoon campagne voeren door te schelden en belachelijke nonsens te verkopen. Inhoudelijk vond je nog niet teveel debatten. Het waren precies 2 hooligan verenigingen tov elkaar. Jammer. Dat Nigel Farage raar uit de hoek kan komen wist wss half userbase wel. Maar erover is erover.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Nigel Farage trekt zijn kak al in:
[youtube]cA3XTYfzd1I[/youtube]

Dit hou je toch gewoon niet voor mogelijk. Bloody idiots. :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dat is het probleem met een referendum
- informatie is niet volledig of correct en niemand voelt zich verantwoordelijk voor de informatie
- het gaat niet over de vraag die gesteld is (hoeveel hebben er gestemd tegen "migranten", omdat er nu een migratiecrisis is)
- de gevolgen van de mogelijkheden zijn vaak nauwelijks te bevatten
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:- De UK gaat geen oorlog voeren met de EU omdat ze eruit stappen
Noord Ierland was dan wel geen oorlog, het was er niet ver van.
Ze zijn daar maar al te blij met de vrede. Gaat die standhouden buiten de EU? De bescherming van minderheden in een EU kader is strak geregeld, buiten de EU is het terug volledig interne keuken.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik vind dat vooral de media zichzelf weer overroept ... 'Brexit is een feit ..' ... NEEN, het referendum is geteld en de britten willen de EU verlaten. Of het effectief allemaal zo gaat verlopen is nog iets anders.

Optie 1: GB zegt tegen de EU, mja .. ok, laat ons toch maar blijven, maar dan willen we ....
Optie 2: GB 'leave' aanhangers trekken zelf hun mening terug (het begint al, nietwaar Mr. Farage)
Optie 3: EU verstoot GB en vraagt consessies om te mogen blijven
Optie 4: Referendum word officieel ingeklaard en aanhouden als de politieke stelling.

Er moet nog wat gedaan worden nu hoor :)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Didymus schreef:Nigel Farage trekt zijn kak al in:
Dit hou je toch gewoon niet voor mogelijk. Bloody idiots. :lol:
Had deze vanmorgen al op Radio 1 gehoord en was best schrijnend. Nu hoor je ook al Boris Johnson zeggen dat er geen haast is en ze verenigd en Europees blijven. Ik denk dat ze zelf een beetje verschoten hebben dat ze het gehaald hebben en hoe nu de politieke en financiële reacties zijn.

Het ironische is nu dat de EU zelf de druk erop begint te leggen dat de UK nu ook niet meer moet talmen met de formele uitvoering van artikel 50. Volgens mij zijn ze daar in de UK al ferm aan het zweten. Heb ook verschillende Britse collega's en die zijn eigenlijk serieus van hun melk.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Ik vraag mij af wat er intern in de UK gaat gebeuren. N-Ierland en Schotland (en Londen) zijn uitgesproken pro EU. Schotland begint al te morren omdat ze "vanuit Londen iets opgelegd krijgen dat ze niet willen" :angel: Misschien komt er zelfs een nieuw referendum waarin de Schotten zich voor onafhankelijkheid uitspreken ... Interesting times maar eerst zal er een afkoelingsperiode moeten komen. Ik zie Farage en Johnson binnenkort nog meer "relativeren", ze zijn na een paar uur al bezig.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

Sasuke schreef:r2504 vraagt concrete voordelen of nadelen voor 'ons' als Belgen zijnde ... ik zie er voorlopig ook nog geen hoor !
* Groot economisch tegengewicht tegen VS en BRIC landen
* roaming tarieven die omlaag gaan
* euro (niet meer wisselen binnen de 23 Euro landen)
* overschrijven binnen EU kost evenveel als binnen BE (was vroeger duur)
* standaardisatie (Bologna voor hogere studies, kwaliteitsnormen, etiketten,energielabels)
* dierenwelzijn omhoog (Europese normen voor legkippen, varkens, ...)
* 70 jaar vrede in Europa
Laatst gewijzigd door warpozio 24 jun 2016, 19:10, in totaal 1 gewijzigd.
Alver1
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

De 70 jaar vrede is grotendeels te danken aan de zeer effectieve Navo bescherming. Militair stelt de EU niet heel veel voor.

Alver
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Korte geschiedenisles: de EU is ontstaan uit de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal (EGKS) opgericht in 1951. Dat zijn de twee grondstoffen die nu eenmaal nodig waren om oorlog te kunnen voeren tegen elkaar.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

warpozio schreef:* roaming tarieven die omlaag gaan
Al victorie kraaien met iets wat nog niet in voege is... en waar Jan met de Pet die amper onder de kerktoren vandaan komt niet meteen wakker van ligt vrees ik. Op Heathrow na ben ik persoonlijk in gans m'n leven amper een week in de UK geweest... al ben ik natuurlijk geen referentie voor de gemiddelde Belg.
warpozio schreef:* euro (niet meer wisselen binnen Europa)
Euro zone en EU zijn twee aparte dingen... in de UK heb je nu ook de pond.
warpozio schreef:* 70 jaar vrede in Europa
En wat heeft de EU daar aan bijgedragen... de NATO misschien... militair is Europa trouwens een vod... kijk maar naar Oekraiene.

Als je DAT je argumenten pro-EU zijn... sorry maar dan ga je toch beter je best moeten doen.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

r2504 schreef:Als je DAT je argumenten pro-EU zijn... sorry maar dan ga je toch beter je best moeten doen.
Er waren nog 4 argumenten maar die heb je genegeerd. :roll:

Vooral het economische "blok" is een groot voordeel.
Dat je probleemloos door Europa kan reizen (Schengen) en met een gemeenschappelijke munt kan betalen is voor de meeste mensen al een groot gemak. Ik herinner mij alleszins nog de tijd dat je aan de B-F grens mocht aanschuiven, ID kaart laten zien, soms uitgepikt worden om de hele auto leeg te maken om dan verder zuidwaarts te rijden. De grens E-F hetzelfde en op de terugweg nog eens. Ondertussen een portefeuille met Franse Franc en één met Peseta's.
Dat de Engelsen net aan die twee dingen niet meededen heb ik altijd een nadeel gevonden hoewel hun grenscontrole meestal weinig voorstelde (voor ons) zowel bij het verlaten van de ferry/jetfoil (herinner je je die nog) als de Eurostar of car ferry.

Dat men op Europees niveau probeert om wetten, voorwaarden, standaarden te harmoniseren is ook een pluspunt. Wat mij betreft mocht er zelfs kordater opgetreden worden om alles vlotter te harmoniseren bij de lidstaten.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

heist_175 schreef:
r2504 schreef:- De UK gaat geen oorlog voeren met de EU omdat ze eruit stappen
Noord Ierland was dan wel geen oorlog, het was er niet ver van.
Ze zijn daar maar al te blij met de vrede. Gaat die standhouden buiten de EU? De bescherming van minderheden in een EU kader is strak geregeld, buiten de EU is het terug volledig interne keuken.
Het is inderdaad in samenwerking met de EU dat de wapens daar zwijgen,zeker en vast.Nu met deze Exit,zou alvast Schotland (die IN stemde) toch in de EU willen blijven,en zich afscheuren van de UK.De inzet is daar het fin. hart van London(zeer belangrijk voorde EU),die zeker zal verhuizen,omdat ze vandaar niet meer kunnen regeren over de EU,en Schotland ziet daar ongetwijfeld mogelijkheden,en verhuizen naar Schotland zou beter klinken dan bijv. naar Duitsland,of Frankrijk.
Ik hoop dat het in Noord Ierland niet terug een gewapend conflict word,want als het zo even verdergaat zal er ginger van alles gebeuren,en is de uitkomst aldaar onvoorspelbaar.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Vraag aan de gewone man, ook hier op het forum wat voor hem/haar de persoonlijke gevolgen zijn van een Brexit. Niemand gaat een antwoord kunnen geven. Hier ook niet. Het gros van de reacties hier is gewoon copy/paste van verklaringen van zelfverklaarde er experts, economen... maar daar blijft het ook bij.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

r2504 schreef:Als je DAT je argumenten pro-EU zijn... sorry maar dan ga je toch beter je best moeten doen.
Ik schreef gewoon wat er in me opkwam. Waarschijnlijk zijn er veel slimmere mensen met meer kennis van zaken die vast wel meer voordelen uit de tientallen jaren Europese Groep kunnen opnoemen. De landen die de laatste 10 jaar bij de EU gekomen zijn tonen toch aan dat er voordelen aan lidmaatschap van de Europese Groep zijn.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

r2504 schreef:
warpozio schreef:* roaming tarieven die omlaag gaan
Al victorie kraaien met iets wat nog niet in voege is... en waar Jan met de Pet die amper onder de kerktoren vandaan komt niet meteen wakker van ligt vrees ik. Op Heathrow na ben ik persoonlijk in gans m'n leven amper een week in de UK geweest... al ben ik natuurlijk geen referentie voor de gemiddelde Belg.
Ik vrees dat je een kleine minderheid bent. (zelf mijn omaatje van 90 gaat nog 1 weekend per jaar naar Cadzand :-D )
"Per april 2016 worden de roamingtarieven verlaagd naar 5 eurocent per minuut voor bellen, 2 eurocent voor sms'jes en 5 eurocent per MB voor data."
We kennen nog allemaal de tijd van enkele jaren terug dat deze prijzen tientallen keren hoger lagen. Volgens Wikipedia was het ooit bijna 1€ per minuut om naar je voicemail te luisteren!
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

warpozio schreef:
Sasuke schreef:r2504 vraagt concrete voordelen of nadelen voor 'ons' als Belgen zijnde ... ik zie er voorlopig ook nog geen hoor !
* Groot economisch tegengewicht tegen VS en BRIC landen
* roaming tarieven die omlaag gaan
* euro (niet meer wisselen binnen Europa)
* overschrijven binnen EU kost evenveel als binnen BE (was vroeger duur)
* standaardisatie (Bologna voor hogere studies, kwaliteitsnormen, etiketten,energielabels)
* dierenwelzijn omhoog (Europese normen voor legkippen, varkens, ...)
* 70 jaar vrede in Europa
Voor of nadelen door de brexit he kieken !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

r2504 schreef:
warpozio schreef:* euro (niet meer wisselen binnen Europa)
Euro zone en EU zijn twee aparte dingen... in de UK heb je nu ook de pond.
Ik heb er 23 Euro Landen van gemaakt. 19 binnen de EU en 4 buiten de EU.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sasuke schreef:Voor of nadelen door de brexit he kieken !
Dat had ik toch ook niet verstaan hoor :-)
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

Sasuke schreef:Voor of nadelen door de brexit he kieken !
Het grote voordeel is dat we ervanaf zijn hé kiekske :-D
Al vanaf Thatcher (1979-1990) vragen ze voor alles uitzonderingen. Ze willen wel krijgen van het clubje, maar willen niets teruggeven. Een beetje zoals die vervelende neef die op café altijd meedrinkt als er getrakteerd wordt, maar als het zijn beurt is opeens dringend naar huis moet :-D.

Ik ben blij dat ze weg zijn! Als Noord-Ierland en Schotland dan ook een referendum willen om zich af te scheiden (zoals er nu stemmen opgaan)... Graag!
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

http://www.demorgen.be/nieuws/spanje-aa ... -b4b88f0d/
* Gibraltar zou Spaans kunnen worden na de Brexit "heerst de vrees dat het Verenigd Koninkrijk Gibraltar zal opofferen aan Spanje in ruil voor een handelsakkoord met de EU"
* Hereniging van Ierland
"In Noord-Ierland heeft de republikeinse partij Sinn Féin vandaag aangedrongen op een referendum over hereniging met Ierland. In dit Britse deel van Ierland stemde 56 procent van de kiezers voor EU-lidmaatschap. "
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Als je uit de EU bent moet je betalen om er mee te handelen etc.
Als je er in blijft dan dringen ze je meer wetten op.

Veel lobbyisten die daar de wetten maken in Brussel.
Bijna zoals in de USA.
De grote bedrijven met geld sturen hun mannen/vrouwen naar de politici om hen te beïnvloeden.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

De exit stemmers krijgen al spijt...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

kamiel schreef:De exit stemmers krijgen al spijt...
Ze moeten niet komen zagen. Ze wisten waar ze voor gingen kiezen. En als ze het niet wisten hadden ze maar thuis moeten blijven en niet gaan kiezen. Het was geen verplichting om je stem uit te brengen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ITnetadmin schreef:
r2504 schreef:Het is inderdaad een beetje absurd dat zo'n beslissing met een gewone meerderheid kan.
Is het referendum trouwens bindend ?
Nee.
Maar het zou natuurlijk politiek zelfmoord zijn om het zomaar naast hun neer te leggen.
Er is toch nog niets beslist?
Dit is gewoon een referendum, dat niet bindend is.
De uitslag is ook niet overweldigend, een zeer nipte meerderheid heeft voor de brexit gestemd.

Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen. Dit moet nu nog goedgekeurd worden door het Britse Parlement, en die kunnen perfect de uitslag naast zich neerleggen, als daar een meerderheid is voor het REMAIN kamp ...
kamiel schreef:De exit stemmers krijgen al spijt...
Ja, zo gaat dat met protest stemmen.
Via je stem je ongenoegen laten blijken over het huidige bewind, zonder te beseffen wat de gevolgen zijn van zo'n stemgedrag.
Dat zien we toch ook in Belgsiche verkiezingen?
powaq schreef:De verdeling tussen leeftijden voor/tegen en de plaatsen waar ze tegen hebben gestemd is enorm veelzeggend..
Ik vroeg mij eigenlijk af hoe ze (zo snel) die gedetailleerde analyses kunnen maken (volgens leeftijd, afkomst, sociaal niveau, enz ...). Ik dacht dat zo'n stemming toch anoniem is?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef: Dit is gewoon een referendum, dat niet bindend is.
De uitslag is ook niet overweldigend, een zeer nipte meerderheid heeft voor de brexit gestemd.
Daarmee vind ik het ook zo raar dat Europa nu al zo zwaar aan het pushen is om alles erdoor te duwen. Tenzij ze er juist op rekenen dat door de shock velen hun kar zullen keren. Maar sowieso, als Cameron weg is, komt er iemand van het Leave kamp en ook voor hen zou het politieke zelfmoord zijn om ineens het referendum niet te volgen.
philippe_d schreef:Ik vroeg mij eigenlijk af hoe ze (zo snel) die gedetailleerde analyses kunnen maken (volgens leeftijd, afkomst, sociaal niveau, enz ...). Ik dacht dat zo'n stemming toch anoniem is?
Exit polls.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Tomby schreef: Daarmee vind ik het ook zo raar dat Europa nu al zo zwaar aan het pushen is om alles erdoor te duwen.
Blijkbaar zijn ze de Engelsen liever kwijt dan rijk ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Geeky enough voor hier te posten :D

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Had het persoonlijk niet verwacht dat emotie het op rede ging halen maar de Britten bevestigen hun tegendraadsheid nog maar eens, alé 52% toch.

Ze openen hierbij niet alleen de box van pandora voor zichzelf maar ook voor de anderen EU landen. Regio's die het duidelijk veel minder eens zijn met dit afscheid kunnen nu zelf voor afscheid gaan. Great Britain kan dan eindigen als little Britain (of het united kingdom als het divided kingdom) maar dan wel minder grappig als de gelijknamige serie.

Ook buiten de UK zullen de stemmen tegen EU nog harder klinken. Komen er elders ook referenda en hoe zullen deze eindigen?

Het klopt dat de EU vele en ernstige vormfouten bevat maar er stonden ook heel wat voordelen tegenover. De eengemaakte munt, het handelsverkeer, uniforme regels,... maar ook heel veel dingen werden mogelijk gemaakt met Europees geld. Europa was altijd meer een economisch project en die te kleine sociale component gaf nooit voldoende vertrouwen bij Jan met de pet. Toch zijn er ook sociale voordelen aan de EU. De sociale zekerheid is al voor een deel Europees. Iemand die in de EU werkt kan zijn rechten overdragen bij verhuis naar een ander EU-land bijvoorbeeld. Ook werden armere regio's gesteund en werd er infrastructuur gebouwd die economische groei kon bevorderen. Politici hebben echter altijd enkel de problemen als Europees bestempeld (het is de fout van Brussel) en de pluimen op de eigen hoed gestoken. Logisch dat er een afkeer komt van wat men niet begrijpt en niet voldoende ziet/voelt. België neemt ook een bijzondere positie in want wij bezitten als één van de oprichtende landen ook heel wat instellingen die voor heel wat werkgelegenheid en kapitaal zorgen. België is dan ook een netto-ontvanger.

De scheur loopt ook niet enkel tussen UK en EU maar ook binnen de UK. Jongeren hebben niet voor de exit gekozen maar na het overlijden van de voorstanders kunnen zij er wel nog jarenlang voor opdraaien.

De keuze terugdraaien zal een enorme bocht vereisen en wie gaat deze nemen? De EU kan moeilijk toegeeflijk zijn of men zet de deur voor anderen wagenwijd open. Dat was ook de reden waarom Griekenland erin moest blijven en dat is een dwerg tov UK.

Ik gok eerder dat men gaat voor een club van landen die verder wil gaan en anderen die eruit stappen. Europa verbrokkelt zo en dat is enkel in het voordeel van de landen die niet verbrokkelen. Poetin en Co zullen er geen traan om laten, integendeel.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Stop met die eengemaakte munt te vermelden. De euro staat volledig los van de EU. UK is lid van de EU zonder de euro. Hoog tijd dat sommigen hier eens geschiedenisles gaan volgen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

't is niet omdat het uk geen euro gebruikt, dat dat geen voordeel-van-de-eu is voor de rest van de landen hé.
't is niet omdat het niet in uw kraam past...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

Jack Daniels schreef: De euro staat volledig los van de EU.
De Euro is toch in voege getreden na het verdrag van Maaasricht?

Volgens Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_b ... opese_Unie
Het Verdrag van Maastricht (officieel het Verdrag betreffende de Europese Unie, kortweg EU-Verdrag) werd ondertekend op 7 februari 1992 en diende ter oprichting van de Europese Unie.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Lees hier nog wat meer waaruit blijkt dat de EU en de Euro 2 dingen zijn die los van elkaar staan. Zo zijn er niet-EU landen die de euro gebruiken en EU landen die hun eigen munt gebruiken
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Eurozone
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat er niet EU-landen met Euro en vice versa zijn, wil nog niet zeggen dat de Euro niet is opgericht/"bewaakt" wordt door de EU.
De landen met macht over de Euro zijn de EU-landen die de Euro gebruiken.
Het is inderdaad juist dat Kosovo en Montenegro de Euro gebruiken, maar dat is niks nieuws er zijn altijd kleine landen geweest die geen eigen munt hebben en daarom een andere grotere munt(D-Mark, US Dollar,... gebruiken. Zij hebben echter geen politieke macht/beslissingsrecht over die munt.

Je gaat toch ook niet zeggen dat de US Dollar losstaat van de USA omdat het de officiele munt is van El Salvador, Oost-Timor,...
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef:... Jongeren hebben niet voor de exit gekozen maar na het overlijden van de voorstanders kunnen zij er wel nog jarenlang voor opdraaien.
...
Is dat niet met alle beleidsbeslissingen die genomen worden? De huidige tieners zien ook een hoop beslissingen genomen worden die hen nog jaren gaat treffen.

Zoals de ene Britse zei : we hebben niks, het kan niet slechter. Hoeveel van alle Europese steun aan regio's gaat echt naar de mensen? En niet allerlei bouwprojecten waar de meeste niets aan hebben?

Heb er zelf gewoond in het noorden, in de jaren '80, toen hadden ze ook niks, en blijkbaar nog steeds niets. Het enigste verschil is dat ipv Brits uitschot dat in de buitenwijken de plak zwaaien het nu vooral Somaliërs en Jamaicanen dat doen, en vuurwapen geweld enorm is toegenomen.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Het is vooral in Engeland en Wales die voor een Brexit gestemd hebben, in Schotland en Noord-Ierland daarentegen hebben ze daar gestemd om in de EU te blijven.
Dat heeft tot gevolg dat op termijn in Schotland opnieuw een referendum zal komen voor onafhankelijkheid van Schotland en Noord-Ierland zal willen aansluiten bij Ierland, dus einde van UK en dat na 300 jaar.
Ook in andere EU landen gaan er stemmen op die op zijn minst vragen stelt over hun lidmaatschap van de EU, zo wilt Geert Wilders een referendum organiseren of Nederland ook uit de unie kan stappen want zoals men weet wil hij dat maar al te graag dat Nederland uit de EU stapt en graag opnieuw de Nederlandse Gulden als munteenheid gebruiken, hetzelfde voor Frankrijk: Marine Le Pen wil dat ook Frankrijk uit de unie stapt en de Franse Frank opnieuw invoeren.
Ik weet niet hoe dat zit voor België, blijkbaar stellen ze hier geen vragen over ons lidmaatschap.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Zoals Rutte de uitslag van het Oekraïne referendum naast zich neerlegde, hoeven de Britse politici de uitslag van de Brexit niet te volgen.
Hier wringt het schoentje: onze democratie is gehacked omdat er geen bindend referendum is, noch in Belgë, noch in Nederland, noch in de UK.
Als stemmen en een referendum iets zou uitmaken, dan hadden de machtskakkerlakken dit al lang afgeschaft.

Om die reden staat in onze Belzieke grondwet dat het referendum NIET bindend is. Er is een nieuwe partij, de referendum partij, die dit wil veranderen.
In Zwitserland, niet lid van de EU, is het referendum wel bindend, en daar is dus wel sprake van democratie.

Om die reden ga ik al jaren niet meer stemmen: politici zijn niet verplicht een regering te vormen, en blijven betaald of ze er nu wel of niks van bakken. Zeg maar eens tegen uw baas: ik werk vandaag niet, want ik ben nog met mijn collega's aan het onderhandelen hoe we gaan samenwerken. Denk jij dat je baas dit gaat pikken? Hoeveel dagen zou het duren alvorens je je ontslag krijgt om dringende redenen ..... wel waarom moeten wij dit van politici pikken?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”