Gaming PC 2015

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 103 keer

De broer heeft weer eens nood aan een nieuw machien... :P
Ik game niet maar GTA 5, Battlefield: Hardline zijn dingen die vlot moeten gaan veronderstel ik. alles is op steam.

Budget 1600a1750.

CPU
Intel® Core™ i7-4790K

Mobo
[url=ttps://www.alternate.be/html/product/informati ... =mainboard]GIGABYTE GA-Z97MX-Gaming 5[/url]

Ram
Corsair 16 GB DDR3-1600 Kit, geheugen

Video kaart zijn er voor deze prijs betere en liefst ook eentje die een laag verbruik heeft = minder warmte
In SLI met kaarten of beter direct een van 600/700euro?
MSI GTX 970 Gaming 4G, grafische kaart

Dat zijn de basis componenten daarmee kom ik op €1050

SSD hoeveel gb is aan te raden ±250 lukt wel denk ik?
HDD 2TB of beter 2*1TB
Case => later komt er waarschijnlijk een 2de videokaart bij maar die genereren nogal wat warmte dus wat is een goede keuze?
Voeding=> euh jah hoeveel watt heb ik nodig? (2kaarten in de toekomst)

Ik heb mij hierop gebaseerd voor de componenten helaas zijn die hier altijd duurder!
http://elitegamingcomputers.com/top-gam ... puters/#21
http://www.tomshardware.com/reviews/hig ... ,4049.html
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Doe maar 2 x MSI GTX 970 Gaming 4G grafische kaart zoals bij mij hier, GTA V gaat zo EINDELIJK smooth, had eerst met een enkele geprobeerd, maar 'k blijf zo rond de 49 fps hangen op 1080p & 1440p.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

kijk eens naar de BBG op gathering.tweakers. Daar staan oa game-pc's bij.

16gb lijkt me teveel. 8 is voldoende.
SSD 256gb, naargelang het aantal games dat 'm tegelijk wil installen.
Raid op een consumerbord zou ik niet nemen. 3tb of 2tb datadisk zal wel volstaan.
Neem een goeie voeding. a la Antec ofzo.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 759 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Als het kan, wachten op DirectX12 grafische kaarten -- DX12 zit bij Windows 10 eind juli, kaarten misschien eind juni al (AMD R9 3xx). Misschien ondertussen een tweedehandse kaart kopen (een HD7970 bijvoorbeeld) of 2 kaarten om daarmee eens te kijken of het geluid en ongemak van Crossfire/SLI aanvaardbaar is?
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Is een GTX 970 ook niet DX12 compatible?
Ik dacht het wel..
http://blogs.nvidia.com/blog/2015/01/21 ... idia-dx12/

We’re more than ready. GPUs built on our Maxwell GPU architecture – such as our recently released GeForce GTX 970 and GeForce GTX 980 – fully support DX12. - See more at: http://blogs.nvidia.com/blog/2015/01/21 ... V7BEg.dpuf
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1683 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Heh, bij videokaarten kan je altijd 2 maanden wachten om iets net nog beter te hebben. Uiteindelijk moet je jezelf gewoon altijd dezelfde vraag stellen: hoeveel is mijn budget?

Ook hier geldt de 80-20-regel en moet je voor jezelf uitmaken hoeveel die laatste 20 % performancej e echt waard is. In ieder geval is het voorziene budget voldoende om een heel deftige gaming PC te bouwen.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 759 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Bedankt Dafke, ik dacht dat er nog geen kaarten waren met hardware ondersteuning voor de volledige DX12 maar blijkbaar dacht ik verkeerd.

Anyway, ik zou toch een maandje wachten op de AMD R9 3xx serie om te zien of de kaart echt zo goed is als er gehint werd, want dan gaan de prijzen van huidige kaarten mogelijk een stuk omlaag en kan je met het extra geld misschien een i7-5820K systeem overwegen.
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer
Te Koop forum

SSD zou ik toch opteren voor een 512 gb exemplaar, 250 gb staat heel rap vol :-(

Grafische kaarten, ik zou zeggen investeer direct in één goede, SLI kan je later altijd nog als ze 2e hands aan spotprijzen op de markt komen ;-) ( heb ik zo gedaan maar dan met een minder goede kaart waar ik nu ook de prijs voor betaal :cry: )
Ik heb jarenlang ATi gehad maar ben nooit echt tevreden geweest over de drivers (sorry ATi lovers) ze mogen dan wel beter presteren maar qua game performance en driver support geef ik Nvidia de voorkeur. Bovendien heb je bij Nvidia CUDA support wat toch wel een serieuze boost geeft in videoverwerkingsprogramma's.

Voeding : normaal kom je met een 750 W bronze of silver voeding al een heel eind. ( ik draai een i5 3570K + 2 grafische kaarten van elk 150w hierop ;-) )
het vermogen dat al je componenten verbruikt is namelijk in de loop der jaren quasi constant gebleven terwijl de prestaties steeds omhoog gaan.
Voor mijn voeding te bepalen volg ik meestal deze website http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

qua case , is meer een persoonlijke smaak. Het is altijd een compromis tussen koeling, stilte, prijs en looks/bouwkwaliteit. Ik heb ondertussen 2 antec three hundreds draaien waar ik heel tevreden ben, maar vind NZXT ook wel mooi ... zoals ik al zei persoonlijke smaak.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou opteren voor geen SLI te draaien.

Er zijn nog altijd heel veel games die problemen hebben met SLI. Het is beter te investeren in een goede 3D graka, en als je tegen limitaties aan begint te lopen, terug te investeren in een nieuwe graka.
Dit zal wss binnen het jaar zijn, dus dan is jou graka best nog wel geld waard, en heb je geen problemen om SLI te runnen.
Probleem is met sli dat het niet 100% of 50% sneller is, maar ergens max rond de 30%. Is toch wel een dure 2e kaart om 30% meer winst te hebben, dan dat je max een jaartje wacht en iets van een 200€ moet bijleggen om de nieuwste te hebben?
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Ik volg Dafke volledig. Het is veel interessanter om te beginnen met een goed basissysteem dat niet voorzien is om met 2 videokaarten te draaien, en zo continue te upgraden. Het ene jaar een andere videokaart, het andere jaar wat meer geheugen. Van SLI/Crossfire ga je achteraf alleen maar spijt hebben, omdat er redelijk snel een kaart gaat/kan uitkomen die sneller is dan jouw 2 stroomvretende kaartjes samen. Tenzij geld geen probleem is natuurlijk.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Hier is er ooit gestart met 1 HD6850, om dan na anderhalf jaar naar 2x HD6850 te gaan. Voorbije zomer twee nieuwe r280x overgenomen van iemand hier op UB voor 138 euro /stuk. Het verbruik enorm veel stroom (dik 800watt aan de muur onder load), maar de performance is er ook naar. Voor hetzelfde geld had ik geen snellere setup gevonden.
Als je begint met een PC zou ik er nooit al van het begin twee inzetten, maar ik zou de optie wel openhouden om er eventueel nog later een tweede bij te zetten. Het schaalt niet ideaal, maar het geeft meestal wel relatief veel waar voor je geld. Want 1 heel dure GPU geeft niet altijd de beste performance voor zijn geld, daar zijn de 150-250 euro kaarten een stuk beter in.
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Nogal groot budget... Te weinig voor 4K en mijn inziens te hoog voor FHD.
Ik heb GTA5 draaien op een machien van rond de 300€ (R270X/AMD 860K) dus voor minder dan 1000 heb je een pc die nog een tijdje alle games op FHD draait en de meeste daarvan met hoogste settings. Misschien is het weer tijd om te investeren in 4K

Msi gaming kaart heeft 2 PEG connectors.. strix van asus maar 1. Dus ofwel voeding nemen met voldoende PEG ofwel beter de Asus strix versie nemen (heeft maar 1 PEG) als je je later SLI wil draaien
SSD zou ik zeker niet kleiner dan 240/250 nemen! Kleinere versies zijn trager..veel te vlug vol en hun prijs/GB is te groot.
De prestaties lopen niet zo heel ver uit elkaar..de prijsvechters (crucial BX 250 is er al onder de90€) zijn de betere keus.

Voor een case geef ik nooit veel geld uit.. het is maar een bak.Al moet ik zeggen dat ik volgende keer niet meer voor antec ga. Ik heb een fusion mini en de GX500 en in beide kasten heb ik defecte casefans (die abnormaal veel lawaai maken)
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 28 keer
Te Koop forum

Processor:
Er zijn al veel meningen geplaatst, maar nog geen over de processor. Als het is om te gamen, zou ik gaan voor de i5 4690K. Het verschil tussen een i5 en een i7 in games is te verwaarlozen, maar het prijsverschil is ongeveer €100 afhankelijk van waar je koopt. Zie ook dit artikel: Core i7-4770K vs i5-4670K Gaming-Performance.

Geheugen:
Hier is een sneller setje van 2x8GB aan 1866MHz i.p.v. 1600MHz voor dezelfde prijs: https://www.alternate.be/Kingston-Hyper ... =7&lk=6007. Ga je het verschil merken? Nee, maar in prijs maakt het toch niks uit. Kan je even goed het betere product nemen.

Videokaart:
Ik volg hierin Flup: eigenlijk al overkill voor 1080p, maar voor 1440p is het prima. Voor 4K ga je sowieso SLI/Crossfire nodig hebben. Bovendien neem je dan beter een andere kaart die wel over 4GB RAM beschikt aan volle snelheid: zie een AMD R9 290(X) of de GTX 980. Ik weet niet wat er verkeerd loopt bij Ken, maar ik kan GTA V zelfs prima spelen op mijn twee jaar oude laptop op 1080p. Ik haal daarbij 30-40 FPS op medium settings. GTA V is enorm goed geoptimaliseerd dus daar moet je je niet druk om maken. Battlefield: Hardline kan ik niet van spreken.

Mijn punt is dat je desgewenst ook met een goedkopere kaart uit de voeten kunt (genre AMD R9 280X of het equivalent van Nvidia: GTX 770?). Gezien je budget lijkt me dat echter geen probleem en is de kaart geen slechte keus. Zeker niet als je binnen de nabije toekomst een Virtual Reality bril wenst aan te schaffen. :)

Wat betreft de stroomvoorziening: dat is hetzelfde voor alle GTX 970 kaarten, namelijk 150W via PCI-Express voedingskabels. Dat kan via 2x6 pin of 1x8 pin. Een 8 pin kabel voorziet 150W, een 6 pin 75W. De 8 pin kan je ook zonder probleem splitten naar een 2x6 pin. Ook komen videokaarten altijd met een tweetal molexadapters mocht je niet genoeg PCI-E kabels hebben.

SLI:
Iemand zei hier dat SLI slechts een performantiewinst geeft van 30%. Dat is belachelijk, zeg maar eerder 80%. Zie ook deze relevante link: GeForce GTX 970 SLI review.

SSD:
256GB is momenteel de sweet spot qua prijs/GB. Je hoeft ook niet alles op de SSD te zetten, want bijvoorbeeld bij Battlefield moet je toch wachten op de andere spelers totdat die geladen zijn.

Moederbord:
Mijn bedenkingen bij dit model: heb je een micro-ATX moederbord nodig? (bijvoorbeeld voor een kleine case)? µATX moederborden horen goedkoper te zijn maar €150 is nog steeds een stevige prijs. De kaart ondersteunt 3-way SLI/CF, maar 3 kaarten krijg je daar toch niet in als je ziet hoe dicht de slots bij elkaar zitten. Tenzij je de kaarten gaat waterkoelen.

Ik zou kijken voor een goedkoper moederbord waarbij je niet extra betaalt voor features die je niet kan/zult gebruiken. Bijvoorbeeld deze voor €30 minder: https://www.alternate.be/GIGABYTE/GA-Z9 ... =7&lk=6155. Die ondersteunt ook 3-way SLI, maar het verschil met een 2-way was maar €3 op de site. :P

Voeding:
Met een goede 550W voeding (lees reviews!!! Niet blind staren op het merk, de meeste fabrikanten maken zelfs hun eigen voedingen niet eens.) kun je al uit de voeten voor jouw setup. Voor SLI zou 750W voldoende moeten zijn. Voorbeelden: https://www.alternate.be/Seasonic/M12II ... =7&lk=6222 (momenteel in promotie) en https://www.alternate.be/XFX/PRO750W-Co ... =7&lk=6223 (dit is ook een Seasonic onder de kap).

De winkel:
Alternate België is een vrij dure winkel. Ik stel voor dat je eens rondkijkt op de Tweakers Pricewatch. Ik denk dat je gerust nog eens €50 kunt uitsparen door ergens anders te shoppen.
Laatst gewijzigd door DaNi0 17 mei 2015, 06:55, in totaal 2 gewijzigd.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Flup schreef:Nogal groot budget... Te weinig voor 4K en mijn inziens te hoog voor FHD.
Ik heb GTA5 draaien op een machien van rond de 300€ (R270X/AMD 860K) dus voor minder dan 1000 heb je een pc die nog een tijdje alle games op FHD draait en de meeste daarvan met hoogste settings. Misschien is het weer tijd om te investeren in 4K
Aan hoeveel fps draai je GTA V wel met max settings @ 1080p? 20fps? :bang:
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

DaNi0 schreef:Processor:

SLI:
Iemand zei hier dat SLI slechts een performantiewinst geeft van 30%. Dat is belachelijk, zeg maar eerder 80%. Zie ook deze relevante link: GeForce GTX 970 SLI review.
http://www.tomshardware.co.uk/answers/i ... x-980.html

Ik heb het dan wel over een DEFTIGE graka, ofwel de versie eronder in SLI om goedkoper uit te komen. Het is beter de deftige graka in je bord te pluggen, dan versie eronder in SLI.
Zoals ook daar gezegd.
Performance is mss zelfs nog lager dan 30%.
Wel als je enkel < 4K wil gamen. Anders heb je de dag van vandaag wel een SLI nodig om genoeg geheugenbereik te hebben.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Voglens mij werkt dat zo niet, op het geheugen van beide kaarten staat hetzelfde. Dus in totaal heb je met 2x 3GB kaarten maar 3GB geheugen.
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Aan hoeveel fps draai je GTA V wel met max settings @ 1080p? 20fps?
Waar staat er max settings? Ik heb een 2GB kaart dus gtaV kan niet op max settings op 2GB kaarten. Sommige settings staan dus op high ipv op ultra (very high).
En blijkbaar kan het wel met de 270X:

Mijn CPU is iets krachtiger en mijn settings zijn dus 'high' waardoor mijn fps minstens 10 hoger liggen.
Alternate België is een vrij dure winkel.
Ik zie héél veel mensen shoppen bij coolblue en die zijn (nog) duurder. De goedkoopste shops zitten in NL. Mijn onderdelen komen dus vaak uit NL shops,moet natuurlijk wel verzendkosten meenemen in uw vergelijk. Alternate is van de fysieke winkels nog bij de goedkoopste en hebben een zéér ruim aanbod (kunnen heel veel leveren). Een mediamarkt is duurder, heeft voor pc een klein aanbod en toch gaan er heel wat mensen er winkelen met het gevoel 'goedkoop' te zijn...
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

GTA V instellingen kan je wel hoger zetten, je moet dan de eerste optie bij je video instellingen op ignore zetten,
dan krijg je wel een melding, maar die negeer je maar.

Ikzelf heb een 7850 met maar 1 GB en de instellingen staan ook op very high, maar ik ben ook aan het uitkijken voor een nieuwe kaart.
Ik heb mijn oog laten vallen op een MSI GTX970, maar over een maand komt er een nieuwe reeks van AMD, dus dan gaan de prijzen zakken van Nvidia en het is te zien hoe de nieuwe van AMD gaat presteren.

Nu beginnen de prijzen ook terug wat te dalen van de 970 videokaart, waarschijnlijk door de wisselkoers euro/dollar.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Hier is gta V bijna volledig op maximaal gezet en heb ook de memory ignore actief staan. Ik kan op mijn toetsenbord vrij goed volgen wat er effectief wordt opgenomen door het spel. Ik heb er al mee aan het spelen geweest en ik merk dat dat het niet echt overeen komt. In begin zorgde ik er voor dat ik onder de 3GB bleef, maar men keyboard gaf nooit een hoger resultaat dan 2.4GB aan... Ik heb hem nu op +/- 3.5GB staan en blijf nog net onder de 3GB volgens men toetsenbord. Heb geen last van framedrops of hickups. Ik ben al blij dat je het nu zo op ignore kan zetten, bij de IV moest je altijd foefelen.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 28 keer
Te Koop forum

Dafke schreef:
DaNi0 schreef:...
http://www.tomshardware.co.uk/answers/i ... x-980.html

Ik heb het dan wel over een DEFTIGE graka, ofwel de versie eronder in SLI om goedkoper uit te komen. Het is beter de deftige graka in je bord te pluggen, dan versie eronder in SLI.
Zoals ook daar gezegd.
Performance is mss zelfs nog lager dan 30%.
Wel als je enkel < 4K wil gamen. Anders heb je de dag van vandaag wel een SLI nodig om genoeg geheugenbereik te hebben.
Ah nu begrijp ik wat je bedoelt. Ik had het over de performantiewinst van een tweede kaart in SLI, jij over een GTX 970 in SLI vs. een 980. :-) Je bent inderdaad veel beter af met een 980 vanwege mogelijke compatibiliteitsproblemen van SLI met sommige spellen en in dit geval ook voor het extra videogeheugen dat een 980 biedt t.o.v. de 970.

Zoals AndRo555 ook zei wordt het videogeheugen niet verdubbeld in het geval van SLI/Crossfire. Misschien komt daar verandering in met DirectX12.
Flup schreef:
Alternate België is een vrij dure winkel.
Ik zie héél veel mensen shoppen bij coolblue en die zijn (nog) duurder. De goedkoopste shops zitten in NL. Mijn onderdelen komen dus vaak uit NL shops,moet natuurlijk wel verzendkosten meenemen in uw vergelijk. Alternate is van de fysieke winkels nog bij de goedkoopste en hebben een zéér ruim aanbod (kunnen heel veel leveren). Een mediamarkt is duurder, heeft voor pc een klein aanbod en toch gaan er heel wat mensen er winkelen met het gevoel 'goedkoop' te zijn...
Ik heb het dan inderdaad over winkels in het buitenland. De verzendingskosten verdien je zo terug door het prijsverschil, zeker als je een ganse setup koopt.
Ik wist niet dat Alternate ook een fysieke winkel had, leuk om te weten. :-)
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Prima, dan zitten we op dezelfde lijn :)

Daarmee is het interessant voor telkens de topkaart te kopen (of net subtop) en die om het jaar te wisselen. Zit je steeds goed eigenlijk, dan te blijven baggeren met SLI. Ik vind het een tussenoplossing die eigenlijk niet zo goedkoop is als je op het eerste zicht zou denken :)
Regulus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Snap niet waarom mensen een K versie van een cpu aanraden als men niet van plan is om werk te steken in een stabiele OC ? ttz het ganse PC concept moet afgestemd zijn op die OC zeker ivm met de koeling ander riskeert men uren frustratie met een vastlopend systeem.
Zelfde verhaal voor de aanschaf van hi-freq memory ... de cpu mem controller loopt stock op 1600Mhz einde verhaal ...
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”